-->

رواية جديدة إرث الحب والألم لزينب سعيد القاضي - الفصل 6 - 2 - الثلاثاء 4/6/2024

 

  قراءة رواية إرث الحب والألم كاملة

تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخر




رواية إرث الحب والألم

 رواية جديدة قيد النشر

من قصص و روايات 

الكاتبة زينب سعيد القاضي


الفصل السادس

2

تم النشر الثلاثاء

4/6/2024



ولم ينتهي الأمر عند هذا فسماعها إلي صوته وهو يتحدث في الهاتف مع غريمتها بكل هذا الحب لم تستطيع السيطرة علي حالها ولم تدري بنفسها سوي وهي تتجه إلي الأسفل ووجها لا يبشر بالخير.

نهض من علي الأرجوحة ووقف في قبالتها وضعا كلتا يديه بجيب ملابسه وتحدث بثبات:

-خير يا تقي مالك ؟

تطلعت له بعتاب وتسألت بأسي:

-مالي ؟ وكمان ليك نفس تسأل السؤال ده وأنت السبب في إلي أنا فيه ؟

مسح علي وجهه بضيق وقال:

-تقي بلاش تعيشي دور المجروحة لو سمحتي أنا عمري قولت ليكي بحبك ؟

ردت باستنكار:

-من امتي والحب كان كلام يا أسر ؟ أفعالك كله كانت بتأكد إنك بتحبني يا أسر ؟

قلب عينيه بضجر وقال:

-أفعالي أيه بالظبط هما يقولوا علاقتك بيا وجنابك تقولي أفعالي إلي هي أيه بقي ؟ تقي أنا بعاملك كويس علشان أنتي بنت خالتي واختي الصغيرة مش أكتر من كده ولا أقل هما شافوا ده حب وأنتي كمان شايفة أن ده. حب دي مش مشكلتي أنا خالص لأ دي مشكلتكم انتم من حقي أختار الإنسانة إلي أحبها وتحبني وأكمل حياتي معاها وأنتي كمان أنا واثق في يوم من الأيام هتلاقي الشخص الي تحبيه وبحبك زي ما أنا بحب نيڤين وقتها هتعرفي أنه حبك ليا أخوي مش أكتر .

شملته بنظرة معاتبة وتحدثت بثقة واهية كي تحفظ ما تبقي من ماء وجهها:

-عندك حق يا أسر أنت أخويا مش أكتر ولا أقل أنت صح بعد إذنك.

إستدارت سريعاً وركضت متجهة إلى الداخل وهي تجاهد لتمنع دموعها من الهبوط يكفي إزلال لكرامتها أكثر من ذلك.

❈-❈-❈

أغلقت الهاتف وعلي شفتيها إبتسامة عريضة تطلع لها شقيقها بحيرة وتسأل:

-أيه سر الإبتسامة دي ؟

ألتفت له وتحدثت ساخرة:

-سر الإبتسامة دي أن خلاص فاضل علي الحلو تكة .

انتبه لها وتسأل بفضول:

-أيه خلاص أدهم هيتجوزك ؟

حركت رأسها نافية وعقبت:

-لأ أسر.

رمقها ساخراً وعقب:

-أسر ولا ليه ريحة اللازمة أصلا.

ابتسمت ساخرة وقالت:

-مين قال كده أسر هو إلي هيوصلنا لأدهم أو فلوسهم.

قطب جبينه بعدم فهم وتسأل:

-قصدك أيه هتتجوزي أسر ؟

رفعت كتفيها باللامبالاة:

-لسه مش عارفه بس زي ما قولت ليك أسر هو المفتاح.

تنهد بضيق وقال:

-رغم أني مش فاهم حاجة بس تمام إلي أنتي شايفاه.

نهض بسأم وقال:

-بصي أنا دماغي خرمانة خالص هنزل اقعد علي القهوة وأجيب عشاء وأنا جاي محتاجة حاجة ؟

حركت رأسها نافية وعقبت:

-لأ.

غادر لوي وظلت هي تنسج خيوط اللعبة داخل عقلها فإذا كان طريق أدهم مغلق فإن طريق أسر مفتوح وليس له أبواب من الأساس.

❈-❈-❈

ركضت إلي الغرفة واغلقت الباب سريعاً خلفها وأرتمت علي الفراش تبكي بإنكسار علي حالها وما توصلت إليه بحياتها تلك.

بعد دقائق فتح الباب ودلفت عليا وأغلقت الباب خلفها ودون أن تنطق بحرف واحد جلست جوار تقي وضمتها إلي أحضانها تمسد علي ظهرها برفق.

ظلت عليا صامته إلي أن تأكدت من أنها إستكانت تماماً تحدثت بلطف:

-مش عايزاكي تزعلي نفسك يا تقي عارفة أن إلي حصل ده صعب يا قلبي بس كل إلي أقدر أكده ليكي أن أسر بيحبك يا بنتي مش عارفة أيه إلي جراله بس منها لله السبب.

تنهدت تقي بحزن وقالت:

-عادي يا خالتو مبقتش تفرق خلاص أنا وأسر طرقنا بقت مختلفة من الأساس ربنا يصلح حاله.

ردت عليا بهم:

-مسيره يرجعلك يا حبيبتي.

رمقتا تقي معاتبة:

-خلاص يا خالتو حتي لو فكر يرجعلي أنا مستحيل أرجعله ده شئ من آخر المستحيلات إلي يبعني بالرخيص أتبرع به يا خالتو.

هتفت عليا بدفاع:

-يا بنتي دي وزة شيطان مش أكتر وأن شاء الله يرجع لعقله.

ردت بكبرياء:

-وزة شيطان أنه يحب غيري وبتجوزها خلاص يا خالتو الي عمله أسر قضي علي كل حاجة حلوة ليه جوايا.

تنهدت عليا بحزن وقالت:

-مش عارفة أقولك أيه يا بنتي غير ربنا يصلح الحال ويقدم إلي فيه الخير.

تطلعت لها بتردد وأسترسلت بترقب:

- أنا هروح أعيش في شقه بابا وماما.

إنتفضن عليا بفزع:

-أنتي بتقولي أيه ؟ عايزة تسيبي بيتك يا بنتي ؟ عايزى تبعدي عن أهلك أنسي يا تقي إلي بتقوليه ده طبعاً مش هيحصل.

رت تقي بإصرار:

-معلش يا خالتو سبيني علي راحتي.

إبتعدت عليا عنها وتحدثت بحزم:

-البيت ده بيتك يا تقي وخروج ليكي منه مش هيحصل .

صمتت قليلاً واسترسلت بإيضاح:

-ولو هتخرجي من البيت ده يبقي هتخرجي علي بيت جوزك.

ألقت عليا جملتها بأمر ونهضت وغادرت الغرفة تاركة تقي وهي في أتم الاستعداد علي مغادرة المنزل فهي لن تظل هنا أكثر من ذلك حتي لو ذهبت بمفردها دون شقيقتها.

❈-❈-❈

لم يعي بنفسه سوي وهو يقود سيارته بسرعة جنونية متجهاً إلي شقتها التي تقطن بها ووجه لا يبشر بالخير وصل بعد ما يقارب النصف ساعة عقله يكاد أن يتوقف زوجته هجرته بسبب تلك الحية لن يسمح لها أن تدمر عائلته أو أن تقترب منهم من الأساس حتي لو كلفه الأمر حياتها.


أوقف سيارته سريعاً وصعد إلي أعلي دون أن يقوم بركن سيارته حتي أستقل الدرج حتي وصل أمام باب الشقة وظل يطرق بعنف حتي فتحت له الباب وتفاجأت برؤية آخر شخص تتوقع رؤيته وسرعان ما رسمت ابتسامه عريضة علي وجهها تطلع لها بإشمئزاز وبصق في وجهها بإستحقار وعاجلها بصفعة مدوية علي وجهها جعلها تتراجع عدة خطوات إلي الخلف.


رفعت يدها ووضعتها مكان الصفعة وهتفت بدلال:

-أضرب براحتك يا حبيبي مهما تعمل فيا يا دومي بحبك وهفضل احبك.


أتسعت عيناه ولم يدري سوي بنفسه وهو يضع يده حول عنقها بعد أن ثبت جسدها بالحائط خلفها متمتما بفحيح:

-أبعدي عن أخويا يا حية أنتي أبعدي عنه لو فكرتي بس مجرد تفكير تقربي من أخويا تاني.


مع كل كلمة ينطقها كان يضغط علي عنقها بقوة حتي بدأ وجهها في الشحوب وهي تجاهد في اخذ أنفاسها رمقها بإشمئزاز وأبعد يده عنها ملقيا إياها أرضاً ظلت تسعل بقوة أسفل قدماه ونظراته تجاهها لا تقطر غير الشر أنحني بجزعه وأمسكها من خصلات شعرها بعنف وقال:

-أسر خط أحمر مش هسمح لواحدة زيك تدمر حياته سامعة.


ظلت تطلع له بإعجاب غير عابئة بحالتها من الأساس ولا شعرها الذي يكاد أن يخلع ه من جذوره:

-مستعدة أبعد عنه يا أدهم بس أنت تكون ليا هبعد عنه وهختفي من حياته بس نتجوز فى السر وأنا موافقة على كل طلباتك ؟


ترك شعرها وظل يتطلع لها بنظرات جامدة إلي أن تحدث بفحيح:

-أنتي مجنونة أنا مش عارف أنتي ايه بالظبط مخلوقة من أيه شيطانة أنتي شيطانة بس ولا أنتي ولا عشرة زيك تملي عيني إلي زيك أدهسه تحت جزمتي أبعدي عن أسر سامعة أبعدي عنه لأن لو قربتي منه هقتلك يا نيڤين أنا خلاص مش باقي علي حاجة سامعة .


بصق في وجهها بإستحقار وغادر تزامناً مع وصول لؤي الذي صدم من تواجد أدهم وحالة شقيقه توقف الآخر في مواجهته وتحدث بفحيح:

-عقل أختك إلا وقسما بربي مش هرحمها ولا هرحمك.


هبط الدرج سريعاً واتجه إلي سيارته وقادها بجنون حتي وصل أمام كورنيش النيل صف سيارته جانباً وهبط من السيارة وهو ينهج بشدة يشعر أن النيران التي داخل قلبه وخرجت علي الأرض لحرقت الأخضر واليابس .


اغمض عينه وهو يتذكر ما حدث منذ ساعتين وأوصله إلي تلك الحالة.


يُتبع..


إلى حين نشر الفصل الجديد للكاتبة زينب سعيد القاضي، لا تنسى قراءة روايات و قصص كاملة أخرى تضمن حكايات وقصص جديدة ومشوقة حصرية قبل نشرها على أي منصة أخرى يمكنك تفقد المزيد من قصص وروايات و حكايات مدونتنا رواية وحكاية


رواياتنا الحصرية كاملة