-->

رواية جديدة بقايا لؤلؤة لحليمة عدادي - الفصل الأخير - الثلاثاء 18/6/2024

 

قراءة رواية بقايا لؤلؤة كاملة

تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى



رواية بقايا لؤلؤة

 رواية جديدة قيد النشر

من قصص و روايات 

الكاتبة حليمة عدادي


الفصل الأخير


تم النشر يوم الثلاثاء

18/6/2024



 -مبقاش مهم هو حر في حياته يحبني أو يكرهني عادي أنا مش عارفه حتى أشكره إزاي على وقفته جنبي ومساعدته ليا .. 


انهت كلماتها و طأطأت رأسها بحزن شديد فجأة اتى صوت من خلفهم قائلا:


-هتشكريني لما تمسحي دموعك وتواجهي كل حاجة وتكوني قوية ..


استدارت نور بدهشة و هتفت قائلة:


-أبيه .. 


اقترب منهم حمزة ثم وجه كلامته الى نور قائلا:

-نور ممكن تسيبينا لوحدنا عايز اتكلم مع لؤلؤة شوية وجايين وراكِ ..


لؤلؤة فجأة وقفت و هتفت قائلة:


-مافيش حاجه نتكلم فيها أنا تعبانه وعايزه أرتاح .. 


هتف حمزة قائلا بتساؤل:


-لؤلؤة مالك أنا عايز أقولك كلمتين وبعد كدا ممكن ترتاحي مش هأخرك ..


لؤلؤة جلست مرة اخرى دون ان ترفع رأسها لا ترغم في النظر اليه و هتفت قائلة :


-عايز تقول إيه ياأستاذ حمزة ..


-لؤلؤة أنا عايز اتجوزك ..


صدمت لؤلؤة من الكلمات التي تفوه بها و رفعت رأسه و نظرت له و الف سؤال في عقلها


- نعم إنت قلت إيه عايز تتجوز مين ..


اجابها قائلا:


-عايز اتجوزك يا لؤلؤة مستغربه ليه ..


تنهدت بألم و هتفت قائلة:


-أنا مش عايزه شفقه من حد إنت تستاهل كل خير ..


تعجب من ردها و قال:


-إنتي بتقولي إيه يا لؤلؤة شفقه إيه لا يا لؤلؤة أنا عايز اتجوزك علشان حاجة تانيه .. 


-مافيش سبب يخليك  تتجوز واحده زي .. 


وقفت الكلمات في حلقها و فرت دمعه من عينها


نظر لها بحب يلمع في عيناه و قال:


-زيك ليه إنتي فيكي إيه وآه  في سبب عايز اتجوزك علشان بحبك يا لؤلؤة مش لأني بشفق عليكي ..


سعدت بكلماته و لكنها تشعر انه لم تعد لؤلؤة فقط بقايا:


-بتحبني أنا بس أنا مش نافعه لا لحب ولا لجواز ربنا يرزقك بواحدة أحسن مني ..


-لؤلؤة صدقني أنا بحبك ممكن تكوني سمعتي كلامي مع أهلي جوا بس أنا مكنتش عارف أنا بقول إيه مكنتش قادر اعترف قدام حد .. 


نظرت له بدموع هي تحبه و لكن لا ترغب في العيش معها بسبب ماضيها الؤلم تشعر به مثل لعنة تلاحقها 


-بس أنا مش عايزه اتجوز أنا كبرت وأنا لوحدي و هكمل حياتي لوحدي لحد ماموت ..


- لا يا لؤلؤة إنتي هتفضلي معايا ..


-حمزة إنت تستاهل وحده أحسن مني أنا بقيت بترعب من الحياة وكمان أنا اتعرضت ل


قاطع حمزة كلماتها قائلا: 


-أنا عارف وبحبك يا لؤلؤة ومش عايز أشوف الحزن في عينيكي أنا عايز اتجوزك وأعوضك عن كل العذاب اللي عشتيه .. 


هتفت بدموع قائلة:


-إنت فاكر إن مجد هيسبني في حالي هو هيفضل ورايا لحد ماموت ..


-مستحيل أسمحله إنه يقرب منك أو يلمس شعره منك أنا هكون سندك .. 


نظرت له بدموع قائلة:


-تفتكر أهلك هيوافقوا إن ابنهم يتجوز واحده زي ياحمزة ..


-أهلي عارفين وموافقين على جوازنا و مبسوطين كمان ..


لؤلؤة بدموع : 

-مش عارفه أنا عملت إيه حلو في حياتي علشان ربنا يرزقني بعيلة جميلة زيكم ..


-دا بس علشان إنتي طيبة واتعذبتي كتير في حياتك ..


عندما رأى حزنها هتف بمرح قائلا:

- موافقه ولا أقوم أروح أحسن ..


نظرت له بخجل و قالت :


-موافقه وبتمنى إن مايجيش اليوم اللي تندم فيه على قرارك دا ..


-أنا هندم لو ماقومتش دلوقتي أجهز للفرح ياقمر ..


هتفت لؤلؤة بتساؤل:


-مين قمر دي ..


-ههههه إنتي هو في حد هنا غيرك ..


فجأة خرجت نور من خلفهم قائلة؛


-لووووولووووي ألف مبروك ياولاد فرحتلكم ..


-إنتي هنا من إمتا يابت ..


-أنا أصلاً مامشتش فضلت هنا علشان أعرف هتوافق ولالا .. 


حمزة مسكها من ذراعها و هتف قائلا:

- إنتي بتجسسي علينا و لا إيه أنا مش قلتلك أدخلي جوا .. 


-إبعد عني قبل ما نادي على بابا أنا كنت عايزه أطمن على البنت قلت يمكن تعمل زي الروايات وتهددها علشان تتجوزها وتعذبها وتنيمها برا و كدا ..


-الروايات لحست دماغك ولا إيه أنا عايز اتجوزها مش أعذبها يلا نخش جوا خلونا نبدأ في تجهيزات الفرح .. 


صاحت نور بفرحه قائلة:

-يلابينا بسرعه وإنتي قدامي ياعروسه مش عايزه تأخير وإنت ممنوع تشوفها لحد يوم الفرح ..


-وممنوع ليه ياختي ..


-عروسه بقى يلا تعالي .. 


مسكت يد لؤلؤة و هرعت الى الداخل وجدت والدتها امامها :


-ماما ياماما جهزي نفسك بسرعه ..


-في إيه يابنتي مالك ..


هتفت قائلة 

- مش وقت أسئلة حمزة هيتجوز لولو ..


-إنتي بتتكلمي بجد يانور ولا بتهزري ..


لؤلؤة بخوف هتفت قائلة :


-لو مش موافقة ياطنط خلاص أنا أصلاً قلتله  أسألهم الأول .. 


نادية اقربت من لؤلؤة رفعت يدها لكي تمسح على شعرها لؤلؤة ظنت انها تريد ضربها رفعت يديها ك حماية لنفسها ..


-والله أنا مش عايزه حاجة لو مش موافقة خلاص بس بلاش تضربيني .. 


هتفت نادية بحنان قائلة:

-اهدي ياحبيبتي أنا مش هضربك أنا مبسوطه علشانكم ربنا يسعدكم و أشوفكم دائماً مبسوطين ..


-أنا آسفه بقيت بخاف من أي حاجه ..


هتف راشد قائلا بحنان:

 

-من النهاردة إحنا بقينا أهلك نادية والدتك وأنا أبوك و نور و جاد اخواتك ..


هتفت نور بمرح قائلة : 

-وحمزة جوزك بلاش ننساه ..


-نور بس بقى كسفتي البنت ادخلوا اجهزوا علشان ننزل نشتري كل اللي محتاجينوا .. 


دخل حمزة و تحدث قائلا:


-مافيش خروج كل حاجه إنتوا عايزينها هتوصل لحد عندكم وفستان الفرح هيوصل بعد شويه ..


-ألف مبروك ياولاد ربنا يسعدكم ..


-الله يبارك فيك يابابا ..


اقترب منهم جاد و هتف قائلا:


-وأخيراً خلصنا منك يا كبير ألف مبروك يا أبيه .. 


-لووو لوووولوووي أنا مبسوطه أوي علشانكم ربنا يسعدكم .


هتف حمزة بسعادة قائلا:


-أنا مبسوط أوي النهاردة علشان لقيت الإنسانه اللي قلبي حبها ولأن عندي أحسن عيلة ربنا يحفظكم ليا وتفضلوا منورين حياتي دائماً .. 


-ربنا يسعدك ياحبيبي نادية الغداء فين خلونا نتغدا وبعد كدا نبدأ بالتجهيزات ونعزم قرايبنا ونشوف إيه اللي ناقص .. 


اقتربت لؤلؤة من نادية و قالت:


-طنط ممكن أعمل أنا الاكل النهاردة لو ممكن يعني ..


-أولاً تقوليلي ماما ثانياً بقى انتي عروسه مش لازم تتعبي ..


هتفت نور بمرحها المعتاد قائلة:


-أول مرة أشوف حمايا حنينة على مرات إبنها ياسلام ..


-إنتي اللي هتحضري الغدا ولؤلؤة مش مرات إبني لؤلؤة دي بنتي ..


-خلينا نحضر الغدا سوى أنا كدا هكون مبسوطه ..


تدخل جاد في الحوار بينهم و قال:


-ايه رأيكم نعمله مع بعض علشان نخلص بسرعه ونبدأ في تجهيزات الفرح ..


-فكره حلوه يلا على المطبخ ..


بدأوا في تحضير وجبة الغدا مع بعضهم وسط مرح نور كانت الفرحه تملأ قلوبهم لؤلؤة أول مرة  تضحك من قلبها و سعرت انهت من حقها ان تفرح انتهو من تحضير الأكل هتف جاد بتعب قائلا:


-شغل المطبخ متعب أوي أنا ضهري اتكسر هقدر أرقص إزاي في فرحك .


-أنا مش عارف ليه ماما رافضه إننا نجيب حد يساعدها ..


-هي كده من لما اتجوزنا من لما كنتوا صغيرين وهي رافضه إننا نجيب شغاله ..


جاد بمرح قائلا:

- كانت خايفه حد يخطفك منها ياحج ..


وضعت نادية ما بيدها و قالت:


-أنا مش بحب إن حد يساعدني بحب أشتغل بإيدي ولما اتجوزت مكنتش محتاجه أجيب شغاله علشان ماتبصش لجوزي ..


هتف جاد ضاحكا:


-هههههه قولتلكم كانت بتغير ..


-ههههه أوي كانت بتغير عليا من الهوى الطاير ..


هتفت لؤلؤة بخجل قائلة : 

-لأنها بتحبك واللي بيحب حد من قلبه بيغير عليه يخاف إنه يخسره المهم إنها ماتكونش غيرة قاتله ..


هتفت نور قائلة:


-ياحلاوتك يا لولو شكلك بتفهمي في الحب مش زي ناس وبصت لحمزة ..


-إنتي لازم تكسفي البنت قومي يلا ..


-بابا لؤلؤة عايزه تعمل الفرح هنا في البيت مش في القاعه لازم نبدأ في التحضيرات ..


-تعمل اللي هي عايزاها المهم إن بنتي تكون مبسوطه أوعى تزعلها لو زعلتها أنا اللي هقفلك ..


نظرت لهم لؤلؤة لاول مرة تشعر بسعاده  


-أنا مش عارفه أشكركم إزاي على كل اللي بتعملوه معايا إنتوا رجعتوا السعاده لحياتي اللي ذبلت ..


-مافيش شكر بين العيلة وبعضها ماشي ياحبيبتي ..



بدأت استعدادت الزفاف تجمع كل الاقاريب والأصدقاء  


عند لؤلؤة نظرت لها نور قائلة:


-ماشاءالله طلعتي زي الأميرات ..


اقتربت منها نادية و قالت:


-ألف مبروك ياقلبي شكلك بياخذ العقل إيه الحلاوة دي ..


-مكنتش متخيله إني هلاقي حد بيحبني ويكون عندي عيلة حقيقة أنا محظوظه أوي ..


-ربنا كريم مش بينسى حد يلا شوفي ناقصك إيه .


سمعوا طرقات على الباب و دخل راشد بعدما سمحوا له نظرت له نادية و.قالت. 


-أومال حمزة فين علشان ياخذ عروسته وينزلوا مع بعض


اجابها قائلا:

-بما إن لؤلؤة بنتي فلازم أسلمها لعريسها بإيدي وأطمن عليها .. 


لؤلؤة بدموع :- أنا حاسه إني بحلم مش مصدقه نفسي ..


هتفت نادية.قائلة::


-إمسحي دموعك النهاردة فرحك لازم تكوني مبسوطه أنسي الزعل ياقلبي ..


-أيوه إفرحي و انسي ياسكره ..


مسك راشد ايدها ونزلوا اشتغلت الموسيقى حمزة كان يفف امامهم  اقترب منها و قبل جابنها و قال:


: أنا مبسوط أوي علشان ربنا رزقني بأجمل زوجة في الدنيا ..


-بنتي غاليه لو جتني في يوم زعلانه مش هتشوف وشها تاني ..


،نظر لها حمزة نظارات كلها حب و هتف قائلا:


- هحطها جوا عينيا وقلبي مستحيل أسمح للزعل إنه يدخل قلبها ..


جاد : يلا ياعريس المأذون وصل شغلوا الموسيقى ..


الكتاب اتكتب خرج حمزة من سترته بدلته علبه قطيفة فتحها كان جواها خاتم 

: أنا مبسوط أوي علشان ربنا رزقني بأجمل زوجة في الدنيا ..


-بنتي غاليه لو جتني في يوم زعلانه مش هتشوف وشها تاني ..


،نظر لها حمزة نظارات كلها حب و هتف قائلا:


- هحطها جوا عينيا وقلبي مستحيل أسمح للزعل إنه يدخل قلبها ..


جاد : يلا ياعريس المأذون وصل شغلوا الموسيقى ..


الكتاب اتكتب خرج حمزة من سترته بدلته علبه قطيفة فتحها كان جواها خاتم ألماس لبسه ل لؤلؤة وباس إيدها 


حمزة بحب :

- بحبك يا أجمل لؤلؤة في حياتي ..


لؤلؤة بدموع :

- وأنا بحبك يا اجمل عوض ليا من ربنا ..


مسك ايدها و بدأو الرقص مع بعض هم على انغام  الموسيقى كانت الفرحه تملأ المكان لكن كان في عيون ملئنه

مسك يدها و هي،بين احضانه يرقصن بفرحة .


و هي تنظر له بحب بعد مدة انتهى الزفاف و ذهب المعازم و ذهب حمزة مع لؤلؤة اقضاء شهر العسل 

بعد قضاء أسبوع جميل كان من أجمل ايامهم عادوا الى منزلهم .و اثناء وصولهم وجدوا المنزل يحترق هتف حمزة بصدمة:


-إيه دا أهلي جوا .. 


لؤلؤة ببكاء :

- لا أكيد هما مش جوا  لالالالا ..

 حمزة بخوف : أنا هدخل أشوفهم جوا قلبي مش مطمن ..


لؤلؤة ببكاء : وأنا هاجي معاك ياحمزة .. 


حمزة : لؤلؤة مافيش وقت أنا لازم ألحقهم بسرعه ..


تركها و ركض الى الداخل و هي تبكي بذعر مما يحدث 

جلست ارضا تبكي فجأة خرجوا عائلة حمزة خلفها من الحديقة هتفت ببكاء قائلة:


سابها وهي بتعيط وجري ناحية البيت ودخل وسط الحريق كان بينادي عليهم


-إنتوا كويسين حد منكم جراله حاجة اتكلموا .. 


راشد : 

-إحنا كويسين خرجنا من الباب الوراني عربية المطافي زمانها على وصول أومال فين حمزة ..


لؤلؤة بصراخ :

- حمزة جوا هو كان فاكر إنكم جوا إعملوا حاجة علشان خاطري حمزة ممكن يجراله حاجة .. 

نظروا لها بصدمه ثم الى المنزل جاد ركض،نحوى الحريق و لكنه منعه قدوم  الشرطة مع الاطفاء 

استطاعت الاطفاء اخماد النار و انقذوا حمزة و لكن كان لديه حروق  اقتربت منه لؤلؤة ببكاء و هتفت قائلة؟


- حمزة حمزة حمزة رد عليا ماتوجعش قلبي عليك .

حملوا حمزة في سيارة الاسعاف و معه لؤلؤة و هي تبكي بنهيار حتى وصلوا و جلسوا في الرواق المؤدي الى الغرفة التي بها حمزة .


لؤلؤة ببكاء :

- يارب أنا مش عايزه حاجه غير إن حمزة يكون بخير يارب نجيه أنا ماليش غيره ..


نادية بدموع :

- إن شاءالله هيقوم بالسلامة دا ياحبيبي مالحقش يفرح ..


راشد :

- الحريق دا مكنش عادي دا كان مقصود وحد مخطط له ..


نور : 

-مين اللي هيكون قاصد يعمل كدا يابابا إحنا مالناش أعداء..


لؤلؤة بدموع : 

-أنا السبب بسببي أنا حصل كل دا .. 


نور : 

-لؤلؤة إنتي بتقولي إيه إنتي كنتي مع حمزة مالكيش ذنب في اللي حصل دا ..


لؤلؤة ببكاء :

- أنا عارفه مين اللي ليه إيد في اللي حصل هو مش هيرتاح إلا لما يشوفني ميته و ح يأذي كل الناس اللي بحبهم ..


نادية كانت غاضبه وخوفها على ابنها سيطر عليها 

نادية :

- بسببك إبني جوا دلوقتي بين الحياة والموت بسببك إنتي إبني كان ممكن يموت ..


راشد : 

-نادية بس خلاص اسكتي لؤلؤة مالهاش ذنب في اللي حصل ..


لؤلؤة : 

-كلام ماما صح أنا دائما بجبلكم المشاكل أنا ماشيه ومن هنا ورايح مش هكون سبب في أي حاجه واللي كان السبب أنا هخلصكم منه ..


خرجت لؤلؤة تركض ودموعها تذرف من عينيها


جاد :

- ماما إنتي عملتي كدا ليه وإيه الكلام اللي قولتيه دا إنتي مش شايفه حالتها وكمان هي مش السبب في اللي حصل هي ضحية واحد حيوان ..


راشد : 

-بسبب كلامك دا ممكن تروح وتقتله وتدخل السجن وإبنك يجراله حاجة .. 


نور : 

-كلام بابا وجاد صح ياماما دلوقتي هنلاقيها فين ..


نادية ببكاء: 

-أنا مكنش قصدي خوفي على حمزة خلاني اتجنن وفقدت أعصابي ..  


خرج الدكتور هرعوا اليه بلهفة 

راشد بلهفة :

- طمني يادكتور إبني عامل إيه .. 


الدكتور :

- هو الحمدالله كويس إحنا نظفنا الحروق هو محتاج راحة ومتابعه وهيكون كويس ..


نادية : أقدر أشوفه يادكتور ..


الدكتور :

- هو اتنقل لأوضة عاديه تقدروا تشوفوه ..


دخلوا عند حمزة ركضت اليه 

نادية : 

-حمدالله على سلامتك ياحبيبي وقعت قلبي عليك ..


حمزة بتعب :

- أنا كويس إنتوا كلكم بخير ..


راشد : الحمدلله ياحبيبي إحنا كويسين .. 


حمزة نظر اليهم لم يرى لؤلؤة هتف متسائلا: 

-أومال فين لؤلؤة مش شايفها معاكم ليه .. 


راشد كاد ان  يرد و لكن  نور قاطعته وسردت له   كل شيء حدث 

حمزة :

-ليه عملتي كدا ياماما لؤلؤة ممكن تروحله والحيوان دا يقتلها ساعدني ياجاد علشان أقوم لازم ألحقها .. 


❈-❈-❈


عند لؤلؤة و صلت الى منزل مجد طرقت  على الباب  فتح لها مجد


مجد : ههههه قلتلك هترجعيلي وأديكي رجعتي ..


لؤلؤة بغضب:

- أنا راجعه علشان أخذ روحك إنت ليه حرقت البيت ..


مجد :

-حرقته علشان يموتوا وساعتها هترجعي ليا علشان أرجع أعذبك زي زمان ..


لؤلؤة :

- بس إنت مش هتقدر تعمل حاجة ..

اقترب منها مجد و حاول خنقها و لكن الشرطه اقتحمت المنزل و تم الامساك عنه 


-إنتي بلغتي البوليس ..


لؤلؤة : أيوه بلغت البوليس وسمعوا اعترافك كله 


بعدما اخذت الشرطه امجد جلست لؤلؤة تبكي،تائهة فجأة سمعت نداء حمزة استدارت له بفرحه اقترب منها و احتضنها بحب ثم مسك يدها و اقتربت منها ناديه و نور و تحتضموها و رجعت معهم و هي تشكر الله 

عوض ربنا جميل


تمت

إلى حين نشر الرواية الجديدة للكاتبة حليمة عدادي، لا تنسى قراءة روايات و قصص كاملة أخرى تضمن حكايات وقصص جديدة ومشوقة حصرية قبل نشرها على أي منصة أخرى يمكنك تفقد المزيد من قصص وروايات و حكايات مدونتنا رواية وحكاية


رواياتنا الحصرية كاملة