رواية جديدة الماسة لنهى عادل - الفصل 3 - الأربعاء 4/9/2024
قراءة رواية الماسة كاملة
تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى
رواية الماسة
رواية جديدة قيد النشر
من قصص و روايات
الكاتبة نهى عادل
الفصل الثالث
تم النشر يوم الأربعاء
4/9/2024
"ﺃﺟﻤـــﻞ ﻣﺎ ﻓﻲ ﺍﻟﺤﻴـــﺎﺓ
ﺃﻥ ﺗﺘﻘﺎﺳﻤﻬﺎ ﻣﻊ ﺇﻧﺴــــــﺎﻥ ﻳﻌﺮﻑ ﻣﻌﻨﻰ
ﻭﺟــــــﻮﺩﻙ ﻳﻌـــــﺮﻑ ﺻﺪﻕ #ﺷﻌــــــﻮﺭﻙ
ﻳﺸﻔـــﻲ ﻟﻚ ﺟﺮﻭﺣـــﻚ ﻭﻳﺨﻠــﺺ ﻟﻚ ﻓﻲ ﻏﻴــــﺎﺑﻚ ﻭﻳﺒﺤﺚ ﻋﻨﻚ ﺣﺘﻰ ﻓﻲ ﻭﺟــــﻮﺩﻙ"
بدأ زياد في المحاضرة وكانت أسيل تنظر إلى الاسفل،لم تنظر له ،تم الانتهاء من المحاضرة،وبسرعة البرق جرت من باب المدرج الخلفى ،ظلت تنادي عليها ايمي ولم تجيب .
نظر زياد لها وكتم ضحكته على هذه المجنونه.
في الخارج .....
أخذت أسيل نفسها وجاءت إليها ايمي وقالت:
_في ايه يا أسيل بتجري كده ليه ،ايه قلة الذوق دي بنادي عليكي وما ردتيش وطلعتي تجري ،بعد ما المحاضرة ما خلصت ،حتة الدكتور كان لسه جوه
تنهدت أسيل واخذت نفسها وهتفت :
_فاكره لما قولتك إن في واحد اتخبط فيا ،اللي قولتك عليه أنه وقح ورزل ؟؟
كان يمر بجانبها وسمع سبها ومال على أذنها وقال لها:
_الله يسامحك وضحك وذهب من أمامها.
كانت في شده خجلها نظرت إليه وجدته يغمز لها.
نظرت إليها ايمي وهتفت: هو في ايه يا أسيل ؟؟
أسيل اين أسيل كانت تقف في شدة خجلها
كانت تهزها ايمي من كتفيها .
آفاقت أسيل ونظرت إلى ايمي وقالت لها: :اصلا ده الشخص اللي قلتلك عليه .
_يعني دكتور زياد هو الشخص اللي خبط فيكي،لا وكمان سمعك مرتين بتشتميه
_اينعم وضحكت.
_حلوتك يا سلو ,ده اكيد هينفخك يا حلوة في الدرجات
_يا لهوي ده كان أبيه غيث علقني ،والحل ايه يا ايمي
نظرت لها ايمي :اقولك المحاضرة اللي جايةابقي اعتذري له .
_والله فكرة بس انتي نسيتي أن احنا طالعين الرحلة وهنغيب خمس أيام .
_لما نيجي تحاولي تعتذري ،،ليحطك في دماغه
نظرت لها أسيل بشرود:ربنا يستر يلا تعالي أوصلك علشان تلحقي تجهزي حاجتك قبل السفر .
وذهبوا الفتيات.......
❈-❈-❈
أما في المطعم...........
بعد ذهاب الكل ،كانت ماسة وياسمين
يقومون بتحضير أشيائهم للذهاب .
هتفت ياسمين : أخيراً يا ميمي .الاجتماع خلص ،وبرده ما شفتش غيث باشا،مكنش موجود،بس شفته خطيبته ،كتله من التناكه والرزاله انا مش عارفه هو مستحملها ازاي او هي حتى مستحملة نفسها ازاي وضحكت.
""يا بت اتلمي ثم يعني هيطلع ايه غيث باشا ده اكيد ،واحد نافش ريشه زي بقيه الأغنياء كلهم ومتكبر.
نظرت ياسمين إليها بغضب :صح يا ميمي انا عمري ما سألتك ،ايه مواصفات فارس أحلامك .
"بصي يا ستي ،مش مهم الشكل طبعا ،أهم حاجة إني اول ما اشوفه يخطف قلبي ،يحبني بجد ،يحبني علشان ماسة ،يبقي حنون و رومنسي وطبعا قبل كل حاجه يتقي الله فيا وعارف ربنا ،تفتكري هيجي اليوم ده ،واحب واتحب ،كان نفسي اتجوز جواز عن حب .
ياسمين : طيب خلينا نشوف العريس اللي بابا قال عليه،مش ممكن يكون كويس وابن حلال،وتحبه.
تغير وجه ماسة ونظرت إلى ياسمين بحزن :اانتي بتفكريني ليه ،ماانتي عارفة كل واحد بيجي عاوز عروسة حلاوة ،مليانه الوان وانا مش بتاعت كده انا عاوزة اللي يحبني لنفسي وعمري ما هتغير ولا حتى اخس .
""تخسي!!!!!!! اوعي ،ده انتي عليكي جسم يا لهوي ،مزة مزة ولا عيونك ،بس انتي اللي مبهدلة نفسك .وكذا مرة اقولك البسي زيي وبلاش النضارة ،تردي وتقولي
جسمي مش معرض ،كل واحد يتفرج شويه ،هو ملك لجوزي، بس اقولك يا بخته ،انا نفسي أكون زيك اصلا ومش عارفه .
""يا سمسم احنا لازم نحافظ على نفسنا ،ربنا اللي أمرنا بكدة،العفه يا حبيتي ،بصي انا هروح اغير هدومي في المكتب اللي جنب المطبخ،علشان وقع علىا عصير.وطبعا محدش هنا غيرنا ورضوان بيفنش بره،هروح هناك علشان محدش بيدخل لكن هنا ممكن رضوان يدخل.
ياسمين :ماشي وغيري الطرحه .
كان يقف ويستمع لهم ،شرد وقال في سره .
""هو انا ليه حسيت بنغزه في قلبي كل ما اسمع صوتها ،وقلبي بيدق جامدا،وليه مهتم بها ".
أفاق وذهب إلى مكتبه ،ليدخل إلى الحمام
دخلت ماسة إلى المكتب قامت بتشغيل الاضاءه ، ونظرت إلى جمال ،و تصميم ديكور المكتب وقالت: بسم الله ماشاء الله،تحفه التصميم روعه ،تسلم ايد اللي عمله بجد .
كاد يخرج من الحمام وجدها داخل المكتب ،رجع وظل ينظر إليها من وراء الحمام .واستمع إلى كلامها وعن مدحها في الشخص المصمم للمكتب ولم يكن إلا هو .
ماسة ،كفاية رغي ،نظرت إلى ملابسها وقالت :كده كده ورايا غسيل في البيت ،اناهغير الطرحة وخلاص
وبالفعل قامت ماسة بخلع نضارتها،ثم طرحتها ،لينزل شلال من الحرير بلونه الذى يخطف العيون ،على ظهرها
كان يقف خلف الباب مثل الأبله يفتح فمه ،هو معقول في شعر كده ،عندك حق تلبسي حجاب ،لان مينفعش اصلا حد يشوفه ،بس لو اشوف وشك كمان تبقى كملت .
مسكين يا غيث كل هذا ولم ترى وجهها ،ماذا تفعل لو رأيته.
عند تغير طرحتها أخدت تدندن بعض من الاغاني فكانت
""مشاعر تشاور تودع مسافر
مشاعر تموت وتحي مشاعر
يادي يادي يادي المشاعر يادي يادي يادي
يادي يادي يادي المشاعر يادي المشاعر
اللي غرب نفسه سافر من آلام المشاعر
واللي نفسه يعيشها تانى هي هي المشاعر
واللي يدارى بابتسامه من عينيه مر المشاعر
واللي نفسه قصاد حبيبه يبان عليه حبة مشاعر
اللي بيفكر يفارق بس لولا المشاعر
واللي سامح حد جارح راضى ذل المشاعر
واللي ايده فى ايد حبيبه بس مش حاسس مشاعر
واللي راجع بعد لما انتهي وقت المشاعر
كل حاجة ناقصة حاجة وانت مش جنبي حبيبي
نفسي اعمل أى حاجة بس ترجعلي حبيبى"
اقسم غيث أنه سمع دقات قلبه ،وكاد أن يخرج من مكانه ،لصوتها سحر خاص ،أحس بدفء في وجودها
لم يحسه من قبل ،فى وجود أي امرأة حتى رزان خطيبته !!! أفاق على طرق على الباب....
طرقت ياسمين الباب :ميمي يلا يا حبيتي علشان رضوان خلص وعاوزين نمشي..
_حاضر انا خلصت وطالعه.
وبالفعل خرجت ماسة إلى ياسمين ورضوان، وخرجوا من المطعم .
خرج غيث وصدره يعلو ويهبط ،لقد شاهد نساء كثيرة ورزان خطبيته ،ولم تؤثر فيه واحده ،لم هذه الفتاه أثرت فيه بهذا الشكل ،نفض هذه الفكرة وخرج ركب سيارته وذهب إلى الشركة.
❈-❈-❈
في فجر يوم جديد ،يوم الجمعه .....
سمعت صوت أذان الفجر نهضت من نومها وذهبت الى الحمام لكى تتوضأ حتى تؤدي صلاة الفجر بعد أن انتهت من الوضوء دخلت غرفة والدتها لكى توقظها حتى تصلي هي أيضاً
""ماما اصحي يا حبيبتى الفجر أذن يلا علشان نصلي مع بعض
سمعت تلك المرأة صوت ابنتها فتحت عينيها بابتسامة لوجه تلك الجميلة التى لا تترك فرضا أبدا وخصوصا صلاة الفجر فهي تحرص على تأديتها فى وقتها
""صباح الخير يا أجمل ميمي.
ضحكت ماسة وهتفت :صباح النور يلا علشان،نصلي ونحضر الفطار وتاخدي علاجك ،وعلشان ورايا غسيل كتير ...
" حاضر يا حبيتي ويلا علشان الحق اجهز معاكي البيت علشان الضيوف اللي جايه النهارده.
غضبت ماسة ونظرت إلى والدتها" يا ماما لسه فاكرة العريس. انا مش عاوزة اتجوز دلوقتي .
""يا حبيتي نفسى افرح بيكي قبل ما اموت ،واشوف عيالك.
" حضنت والدتها بشده وقالت :،بعد الشر عليكي يا ماما،حاضر هعمل كل اللي حضرتك عاوزه .
بعد الانتهاء من الصلاه ،ذهبت ماسة لتجهيز الفطار ،والبدء في تجهيز المنزل...
❈-❈-❈
في فيلا الدالى......
في غرفة السفرة،اجتمع جميع أفراد الأسرة لتناول الطعام.فاليوم الجمعة ، اجتماع العائله.
نظرت فيفي لقاسم :كنت عاوزة اعرف امتى هنعمل فرح غيث ورزان ،
نظر إليها قاسم وهتف :صاحب الرأي قاعد اهو ،اسأليه.؟؟
نظرت فيفي إلى غيث.
"ها يا غيث ،رأيك ايه يا حبيبي ،امتى الفرح ،سميرة كل يوم تسألني ،واقول لها ربنا يسهل ،عاوزين نفرح بيك يا حبيبي
نظر غيث بغضب وتحدث ...
"ماما لو سمحت سيبني أمشي انا حياتي ،انا وافقت على طلبك ،رغم أن رزان مش مناسبة ليا خالص ،مش معنى اني عشت بره واتعلمت برة ،ابقى اوافق على رزان وأسلوبها ،وحياتها ولبسها . صدقيني يا أمي انا مش عارف احس بأي إحساس معاها .وفي لحظة سرح وشرد في ماسة . أفاق على كلمة والدته.
"ومالها رزان يا سي غيث ،بنت اختي ،أدب وجمال ،وشياكة وتعلبم ،وكفاية ذوقها
كل هذا وأسيل تكتم ضحكتها،
نظرت إليها والدتها ،نظرة أرعبتها.
نظر قاسم إلى غيث وهتف :اهدى يا غيث كل حاجة لها حل وأكيد ،رزان هتتغير .
ترك غيث الطعام ورحل .
هتفت فيفي بغضب : عجبك يا قاسم ،حال ابنك ، هو عايز يصغرني مع اختي ،انالايمكن اوافق بحد يرتبط بيه اللي بنت اختى ؟؟
"" في ايه يا فيفي ،بالراحة ،كفاية أن احنا غصبنا على غيث بالخطوبة ،وهو راجل مش بنت،
ضحكت أسيل بشدة ونظرت إلى والدتها ..
""الصراحة يا مامي رزان متنفعش أبيه غيث ،مش لونه يا مامي
""أسيل !!!!!
""بلاش تتدخلي في حاجات أكبر منك لو خلصتي الأكل تفضلي على اوضتك ..
""أسفه يا مامي ،وذهبت وهي حزينة من كلام والدتها.
هتف قاسم : ليه كده يا فيفي تزعلى أسيل ،هي بتقول رأيها.
"في ايه يا قاسم ،هي ناقصة كلام أسيل يولع الدنيا مع غيث.
❈-❈-❈
في المساء .....
في منزل السيدة سعاد ،جاء مدحت العريس المنتظر ليقوم بطلب يد ماسة ...كان يجلس فخري وفتحية ،وسعاد ،وكانت ماسة في غرفتها ومعها ياسمين
في الداخل ....
" انا خايفة ومتوترة اوي يا سمسم .
أمسكت ياسمين يدها ،اهدي يا ميمي ،كل حاجة هتعدي بأمر الله ، مش كنتي خلعتي النضارة ولبستي فستان ،أحسن من لبسك ده .؟؟؟
"قولتلك مليون مرة ان ده طبعي ولبسي اللى عاوز يرتبط بى كده أهلا وسهلا مش عاوز خلاص ،حياتي ومش هغيرها علشان حد وبعدين لبسي واسع اهو وماركة كويسة والحجاب معمول بطريقة عصريه ،عاوزة مني ايه تاني يا سمسم .
"اه منك يا ميمي محدش يعرف يغلبك بالكلام مسيطرة مسيطرة يعني وغمزت لها.
في الخارج ......
جلس مدحت وقام بتقديم نفسه..
" انا يسعدني ويشرفني أطلب ايد الانسه ماسة،
انا عندي شقتي جاهزة بس على الفرش ،وكمان انا بشتغل مهندس مباني في شركة كبيرة والمرتب الحمدلله كويس .والدي ووالدتي متوفين .
هتفت سعاد :ربنا يرحمهم ، يعني معندكش قرايب تاني
"عندي وهم مسافرين بره .
"طيب يا ابني محدش جه معاك ليه !
"انا قولت اجي اقدم نفسي الاول وتسألوا عليا ولو حصل نصيب اكيد هيجيوا كلهم .
هتف فخري بسرعة : اطمني يا ام ماسة انا سألت عليه وطلع ابن أصول ، وخير البر عاجله.،روحي نادي على ماسة.
بعد لحظات.....
جاءت ماسة وتحمل صينيه بها الشربات وضعتها على الطاولة وجلست بجانب والدتها.
نظر مدحت لها وابتسم بمكر،وهتف..
"بعد اذنكم ،انا عاوز الفرح على طول يعني كتب كتاب والفرح مع بعض
"وليه الاستعجال،ممكن الخطوبة وبعد كده الفرح يا ابني
هتف فخري بغضب :سعاد !!
""انتي عارفة انكم من غير راجل وازاي مدحت هيدخل ويخرج عليكم مينفعش لازم الفرح على طول .
تنهدت ماسة وهتفت :
"بعد اذنك يا عمي انا عاوزة خطوبة ،وبعدها نبقى نعمل الفرح ،ثم نظرت إلى مدحت بخجل :بعد اذنك احنا لسه ما نعرفش بعض لازم الاول ناخذ على بعض علشان كده لازم الأول فترة خطوبة وبعد كده نعمل الفرح وكتب الكتاب.
"وانا موافق يا ماسة ،خلاص يومين ونلبس الشبكة،هتبقى هنا في البيت ،اما الفرح هيكون في قاعة
كانت ماسة تشعر بالقلق ووجع في قلبها.
هتف فخري : على خيرة الله ،يبقى نقرا الفاتحة.
وبالفعل تم قراءة الفاتحة ،وبعدها بلحظات ذهب مدحت ،فخري ،فتحيه ،وبقاء ياسمين مع ماسة
"" على فكرة يا ماسة ،شكل خطيبك انسان كويس ،ربنا يسعدك يا حبيتي
"اه والله يا ماسة شكله ابن حلال.ربنا يسعدك يا بنتي
أما ماسة ،كانت شارده، كانت أمنيتها تعيش قصه حب .
❈-❈-❈
في صباح يوم جديد استيقظت أسيل من نومها وادت روتينها وبدأت في تجهيز حقيبتها للذهاب إلى الرحلة
على السفره ....
اجتمع جميع أفراد الأسرة لتناول طعام الإفطار قبل ذهاب كل منهما إلى عمله.
"الحمدلله ،الحق أمشي انا علشان الحق باص الرحله.
احتضنها قاسم ""خلي بالك من نفسك يا سلو ،لولا انك ما بتخرجيش انا كنت لا يمكن اوافق انا وغيث.
حضنته أسيل بشده ،ربنا يخليك ليا يا بابي .
ثم ذهبت إلى والدتها وحضنتها،هتوحشيني يا مامي
"وانتي كمان يا روح مامى خلي بالك من نفسك.
"أسيل خلي بالك من نفسك وتلفونك دائما يكون متاح وبتكلميني دائما. أنا مسافر يومين لندن وهيرجع قبل ما انتي تجي من الرحلة باذن الله .ثم قبلها بحب .
"" انت مسافر ليه يا غيث .!!!!!
"ايوا يا بابا باذن الله ،حصلت مشكلة في فرع الشركة هناك ،ولازم ابقى موجود ،وهم يومين وهرجع.
"تمام يا غيث بعد ما تجي لازم نشوف موضوع الفرح
نظر إلى والدته بغضب: الحمدلله انا شبعت بعد اذنك يا بابا انا لازم أمشي ،يلا يا سلو علشان اوصلك معايا
بعد قليل ...
كان التجمع أمام كليه الهندسه.....
نزلت أسيل وغيث من السيارة ، احتضنها غيث ،، سلو خلي بالك من نفسك يا حبيبتي ،محتاجه حاجه
"" شكرا يا غيث ،كل حاجة معايا،ربنا يخليك ليا وقبلته من خده.
بعد ذهاب غيث جاءت ايمي إليها...
""بت يا أسيل مين المز ده يابت ،انتي بتعرفي حد من ورايا
""ايه الكلام ده يا ايمي ،ده غيث اخويا
" اوبا المز العسل ده اخوكي طيب ما تعرفيني عليه .
" مش هينفع ،،غيث خاطب وكمان ،ملهوش في الكلام ده،ويلا بينا نطلع الباص،
في الباص......
جلست أسيل في الأمام ،ونظرت إلى ايمي وهتفت :
" انتي رقمك مش جنبي ليه ،اشمعنى اانتي هتقعدي ورا وانا اقعد قدام..،
" مش مهم يا سلو لأن المشرف قال محدش هيغير مكانه
وبالفعل الكل جلس في مكانه.....
بعد لحظة جاء شخص ورأى أسيل تضع يدها على المقعد بجانبها.
""بعد اذنك يا آنسة ،ممكن تشيلي ايدك علشان اقعد.
كل هذا وأسيل تنظر إلى هاتفها.
"أسيل وهي ترفع نظرها ،أنا اسفه اتفضل اااااااااا
احيه!!!!!!!!
يُتبع..