-->

رواية جديدة الماسة لنهى عادل - الفصل 6 - الإثنين 4/11/2024


  قراءة رواية الماسة كاملة

تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى




رواية الماسة

 رواية جديدة قيد النشر

من قصص و روايات 

الكاتبة نهى عادل 


الفصل السادس 

تم النشر يوم الإثنين 

4/11/2024



ذهبوا جميعا الي المشفى بقلوب ترتجف من الخوف والصدمه. 

وجدوا رزان تقف أمام باب العمليات وذراعها ملفوف بشاش ،اقتربت فيفي  تسألها ماذا حدث لابنها، ؟!

"ايه اللى حصل لكم يا رزان ،غيث مالو وانتى كمان مالك 

نظرت لهم رزان وقصت لهم ماحدث أثناء الحادث. 

وجدوا الطبيب يخرج من عرفه العمليات. 

قاسم بلهفه :

ـ،غيث جراله ايه يا دكتور وعامل ايه دلوقتي ارجوك تطمنى علي ابنى .،بينما فيفي كانت تبكى بحرقه علي ابنها ،اما اسيل كانت في عالم آخر. 

الطبيب بحزن شديد 

-،لاسف الحادث كانت كبيرة ومركز الأبصار عنده أتضر . 

انتفض جسد قاسم يقول بذهول:

"يعنى ايه!!! ،ابنى حصله ايه يا دكتور ،فهمنا الله يكرمك. 

بحزن أجاب الطبيب :

-للاسف كله هيابن ،بعد ما يفوق ونشوف الخبطه أثرت عليه بايه وعلشان نتأكد من حالته الصحية.بعد اذنكم . 

"سمعوا جميعا كلام الدكتور ولم تتمالك فيفى واسيل أعصابهم ،وظلوا يصرخوا.،كانت دموعهم تنهمر بغزيرة 

كانت قلبهم تحترق نار أما فيفي أصبحت فى عالم اخر  ابنها الوحيد البكر ،اول ما رأت عيناها. ماذا حدث له؟!

أردفت فيفي بقلب متمزق:

-يا حبيبى يا ابنى ،يا نور عيونى ،ياترى حصل لك ايه يانور عيني ،كان مستخبيلك كل ده فين . 

ضمها قاسم بحنان وقلبه يتألم علي ابنه وقرة عينه وقال

-اهدى يا فيفي ،اهدى يا حبيتى وان شاء الله غيث هيكون كويس . 

كانت رزان تقف بعيدا عنهم بقليل،خافت من مواجتهم ظلت تنظر إليهم من بعيد ،والخوف مسيطر عليها، 

ذهبت إليها فيفي ،وهتفت

-،قول لى ايه اللى حصل يا رزان وازاى غيث حصله كده ،وقول لى وريحنى يا بنتى ،غيث سوقته كويسه ، 

"تذكرت ما حصل في السيارة وقالت بخوف

-،مفيش حاجه يا أنطى صدقنى ،انا حكيتلك علي كل حاجه حصلت . نظرت لها ببرود ، واكملت :

-عن اذنك يا أنطى انا ماشية .علشان دراعى وجعاني موت . 

_خرج غيث من غرفه العمليات وذهب إلى العناية المركزة

حاولت فيفي وقاسم الدخول ولكن منعهم الطبيب المعالج ،ونظروا إليه من خلف الزجاج، 

عندما رأته فيفي وهو طريح الفراش وجسده متصل بها الكثير من الأجهزة ويضع الشاش علي عيونه ،ظلت تبكى بحرقه علي فلذه كبدها. 

ضمها قاسم بحنان ورتب علي ضهرها،

وهتف :،اهدى يا فيفي ،باذن الله غيث هيكون كويس وفي أحسن حال ادعليه يا فيفي ، 

"شكله صعب اوى ،يا قاسم .... 

قالتها فيفي وهى تبكى بغزارة 


❈-❈-❈

فى المشفى ..... 

بعد.مرور اسبوع آفاق غيث من غيبوبته ،لم يتركه لم أحد . 

تم نقله إلى غرفه عاديه ،كل هذا والشاش يوجد علي عنينه. 

"غيث بصوت ضعيف ،ماما ،بابا ،اسيل ،رزان ،انتم فين . 

قال هذه الكلمات غيث وهو يحاول أن يستوعب ما حدث معه وما هذا الرابط حول عينيه 

اقتربت منه فيفي تقول:

"حبيب قلب ماما انا هنا جنبك ،وكلنا معاك،حمدالله علي سلامتك يا نور عيني. 

تنهد يقول ؟!

"هو ايه اللي حصل ،ورزان عاملة ايه ؟؟ 

شعرت بغضه فى قلبها كيف تخبره بما حدث معه اخذت تنهدت وأجابت بهدوء برغم ما تشعر به من ألم فى قلبها على فلذه قلبها :

"الحمدلله يا حبيبى علي كل حال ورزان كويسه . 

كانت تجلس سميرة وتنظر له بمكر وقالت ببرود :

-،حمدالله علي سلامتك يا حبيب خالتك . 

أجابها بهدوء :

"الله يسلمك يا خالتى،رزان كويسه حصلها حاجه .

نظرت له بخبث وقالت: 

"بسيطه يا حبيبى ،المهم انت ،نتطمن عليك  

استأذن انا يا فيفي علشان اشوف رزان أصلها تعبانه 

بعد خروج سميرة 

همس غيث بضعف :

هو ليه في شاش علي عيونى يا ماما وفين بابا .. 

بقهر وحزن أجابت :

"قاسم رايح ينادي علي الدكتور يا حبيبى وجاى،وظلت تبكى في صمت. 

تنهد غيث وقال:

-طيب ليه انا عندى صداع شديد ،وكمان انا زهقت من الشاش لو سمحت خلى الدكتور يجى يشيلوا 

اقتربت فيفي منه ترتب على كتفه بحنان قائلة :

"حاضر يا حبيبى دلوقتي الدكتور هيجى . 

بعد لحظات ...جاء الطبيب وقام بإزالة الشاش من فوق عيون  غيث وبدء في فحصه، 

تعجب غيث وقال:

"هو انتم ليه قفلين النور ،االاوضه ضلمه كده ليه ، 

صدمه بل صاعقه سيطرت عليهم حين سمعوا كلمة غيث 

هتفت اسيل بحسن نية

-،يا أبيه الأوضه كلها نور وحتى الشباك مفتوح .. 

"يعنى ايه !!!!!!انا مش شايف حاجة خالص ،هو انا اتعمت؟؟؟؟؟؟ 

قالها بغضب وبصوت حاد

كانت قلوبهم وارواحهم تتالم من اجله، 

هتف الطبيب بحزن على ما أصاب غيث :

-اهدى يا غيث ،ده أمر الله وبعدين الطب اتقدم وان شاء الله كل حاجه هتبقي كويسة ،هو بس في تجمع دموي في المخ هو إللى ضاغط على خلايا مركز الأبصار والعملية في الوقت الحالى مش في مصلحتك . 

بحزن هتف:

- يعنى انا اتعمت ومش هشوف تانى .انا بقيت أعمى ،إعمى.......!!! 

اقتربت فيفي تضمه داخل أحضانها قائلة بألم :

-اهدى يا غيث ،اهدى يا قلب امك .

بصوت حاد أردف : 

"اهدى ازاى يا امى وانا خلاص بقيت أعمى ،ومستقبلى ضاع . انا بقيت أعمى ،ازاى لا يمكن يكون حصل لى كده تحدث بعصبيه شديده :

""بره اطلعوا بره ،كلكم بره ،مش عاوز أشوف ،وضحك اشوف ازاى وانا اتعميت ؟؟؟؟؟ 

"ذهب إليه الطبيب بحزن واعطاه حقنه مهدئه. 


❈-❈-❈

فى اليوم التالى 

دخل قاسم إلى غيث وجده ،شاحب الوجه حزين . 

"حزن قاسم على ابنه وهتف،

-خلى ايمانك بربنا قوى يا غيث ،وبعدين في عمليه باذن الله هتعملها لما الوضع يسمح. 

تنهد بحزن وقال :

"ونعمه بالله يا بابا الحمد لله ,انا لايمكن اعترض علي أمر ربنا بس انا مستقبلى ضاع يا بابا 

رتب قاسم على ظهره بحنان ابوي وقال:

"استهدى بالله يا غيث ،والطب اتقدم يا حبيبى 

"تنهد غيث بألم وهتف 

،بعد اذنك يابابا ممكن تسيبني  لوحدى.. 

"حاضر يا حبيبى . 

قالها قاسم وخرج من غرفة غيث

بعد خروج قاسم شرد غيث بأنه أصبح أعمى ؟؟؟ 

بعد قليل .... 

دخلت رزان الغرقه بدون طرق علي الباب وحمد ت ربها أنه لا يوجد احد معه.... 

وجدته شارد، ولكنها لم تعرف بحالة غيث الى الان نظرت إلى غيث بمكر وهتفت . 

"حمدالله على السلامه يا غيث،عامل ايه دلوقتي . 

رزان !!!!! 

"ايوا انا رزان يا بيبى 

،لسه فاكرة تجى تشوفنى . 

"معلش والله يا بيبى ،أصلا دراعى مكسور،وكنت تعبانه شويه.حتى ااسال أنطى فيفي.ومامى. 

"المهم .طمنى عليك ،عامل ايه دلوقتي . 

"ليه هو محدش قالك،انى اتعمت يا رزان ؟؟؟ 

ايه أت ع م ت !!!!!!!،ازاى ده حصل ، 

سرحت فى كلامه ،معقول أصبح غيث أعمى ،ماذا ستفعل ؟؟؟؟ 

"ايه الهزار ده يا بيبى بس !!! 

هزار ،انتى مخك في حاجة ،بقولك الحادثه اللى بسبك وبسبب تهورك خلتنى أعمى يااااا بنت خالتى ؟؟؟ 

"طيب مفيش حل ترجع تشوف تانى ؟؟؟ 

"لا مفيش انا هعيش بقيت عمرى أعمى يا رزان .!!! 

"الف سلامه عليك يا بيبى ،انا ماشيه علشان دراعى وجعاني جدا،.. 

غيث بسخريه وبرود ،الله يسلمك يا رزان ،ابقى سلمى علي خالتى وعمى . 

خرجت رزان من عند غيث ،وظلت تفكر ،معقول انا رزان فهى ،اكمل حياتى مع واحد إعمى ،لا وكمان اعيش اخدمه،لازم أفكر في حاجه تخلينى أبعد عنه .انا لا يمكن اتحمل ظروفه واعيش معاه.سمعت صوت فيفي تنادي عليها . 

"رزان ،انتى كنتى عن غيث جوا ،وعرفتى حالته 

"ايوا يا أنتطى كنت عنده ،واه عرفت حالته وصعب عليي خالص يا أنتطى . 

"على فكره يا رزان غيث ,محتاجلك تكونى جنبه 

،غيث حالته النفسيه وحشه يا حبيتى .فانتى لازم تكونى جنبه الفترة ده 

هااااا،أصلا يا أنتطى انا تعبانه اوى ،ولازم أمشى،علشان دراعى وجعاني . 

بعد مرور يومين ...... 

خرج غيث من المشفى ،كانت حالته تسوء يوم عن يوم ،طلب منهم إلا يقابل أحد ،اى كان الا فهد وزياد . 

ولو سمحت مش عاوز يحد يعرف واللى يسأل عليي يقول انى سافرت ارجوك يا بابا ،بلاش الخبر يوصل ل الصحافه والاعلام. 

"تنهد قاسم بألم،حاضر يا غيث،محدش عنده علم بحالتك . 

حزنت اسيل بشده علي اخيها، وهتفت . 

"ماما ،هو أبيه غيث هيفضل كده لحد امتى ،انا صعبان عليي اوى يا ماما ، 

"ان شاء الله اخوكى هيبقى كويس يا حبيتى . 

ماما هى فين رزان ،احنا ما شوفنهاش الا يوم واحد وما جاءتش تاني مش المفروض ان ده خطيبها ولازم تهتم به وتقف جنبه ده غير انها بنت خالتنا يا ماما؟؟؟ 

"والله ما عارفه اقولك ايه يا حبيتى ،فعلا محدش يعرف عنها حاجه. 


❈-❈-❈

فى بيت ماسة 

استيقظت مبكرا وادت روتينها اليومي،وذهبت لتجهيز الفطار .واعطاء الدواء إلى والدتها قبل ذهابها إلى العمل 

لتاخد إجازة ،فبعد يومين زفافها ،وقد كررت باخد إجازة مفتوح ،وليست استقالتها؟؟ 

طرقت ماسة باب غرفه والدتها.ودخلت .. وجدتها انتهت من صلاتها. 

"حرم يا ماما ،عقبال ما تصلى عند النبى . 

"جامعه يا حبيتى واشوفك أحلى عروسه خلاص كلها يومين وتبقى أحلى عروسه يا ميمي. واشوفك ولادك قبل ما اموت . 

احتضانها ماسة بشده وهتف ،بعد الشر عنك يا ماما قبلت يدها ،يخليكى ليا يا حبيتى .انا حضرت لكى الفطار ،افطرى وخدى علاجك ،علشان انا رايحة الشغل اقدم الإجازة مع ياسمين ،عاوزة حاجه منى يا ماما قبل ما أمشى ؟؟ 

"عاوزكى طيبه يا حبيتى ،ربنا يسرلك أمورك،ويبعد عنك ولاد الحرام . 

بعد لحظات نزلت ماسة من على الدرج ليقابلها فخرى عمها وابتسامه مكر على وجهه. 

"صباح الخير ،يا عمى ياسمين خلصت لبس ولا لسة. 

"صباح النور على أجمل عروسة ،اه خلصت وزمانه طالعه 

وبالفعل وجدت ياسمين تخرج من شقتها. 

نظرت ياسمين إليهم وهتفت ،صباح الخير يا ميمي ،انا جاهزة يلا بنا ،بعد اذنك يا بابا . 

"بعد اذنك يا عمى ... 

نظر لها بمكر وهتف ،اتفضلى يا روح عمك . 

بعد خروج ماسة وياسمين ،أخرج فخرى هاتفه وقام بالاتصال على شخص ... 

"""الوووووو بقولك حضر المطلوب منك بعد يومين ومش أقل من نصف مليون جنيه،انت عارف أنه يسوى أكتر من كده ... 

بعد انتهاء المكالمة ،همس ،والله وهتحلو يا فخري وهتبقى من صحباتي الملايين ... 


❈-❈-❈

فى فيلا قاسم..... 

غيث فى اوضته وسمع طرق علي الباب لياذن بالدخول . 

دخل فهد وهفت،صباح الخير يا يسطا 

ا ايه ده؟؟ انا مش قولتك بلاش يسطا ده يا يله ،اقعد ،عامل ايه واخبار الشغل ايه ؟؟ 

"انا الحمد لله كويس و كله تمام كأنك موجود وزياده ما تقلقش علي حاجه. 

احم ،والمطعم اخباره ايه يا فهد ،كل حاجة ،كويسة ،فى حد اخذ اجازات،ولا كله موجود، 

"لا كله تمام يا غيث ،مش ناوي ترجع لشغلك وحياتك واحنا معاك ،الدنيا ما وقفتش، ان شاء الله في اقرب وقت هتعمل العمليه وهترجع تاني كويس طب اقولك بلاش الشركه ارجع تاني المطعم دول عليهم يا ابني شويه اكل ايه ما اقولكش.وكل ما أسأل يقولوا اكل الشيف ماسة ،من كتر حلاوته ابقي عاوز أبوسها. 

غضب غيث بشده عندما سمع كلام فهد وهتف بحده 

"ما تحترم نفسك يا أخى !!!! 

احترم نفسي !!!!! 

"ليه عملت ايه هو انا بعكسها ،أصلا انا ما شفتهاش قبل كده انا لما باسال على الاكل قولوا لي ده اكل الشيف ماسة،وبعدين مالك طلعت مرة واحدة كده ليه ،هو انت شفتها قبل كده .يا غيث مش بترد ليه . 

"ها بتقول حاجة ،يا فهد ، 

"سرحت في ايه يسطا خليك معايا ،هتنزل المطعم ولا لا، 

"مش عارف يا فهد ،ربنا يسهل ،اخبار زياد ايه ،الواطى بقالى كتير مش بشوفه. 

"معلش يا غيث اديك شايف ،من ساعه اللى حصل ،وزياد ما بين الجامعة والشركة عندك،هى صح اسيل هتنزل تدريب فى الشركة ،مع المتقدمين من كلية الهندسة. 

"اكيد طبعا وتتعامل زيها زى أصحابها. 

"اوكى بوص ،الحق أمشى أنا ،ورايا مشوار ،سلام 

"سلام يا فهد وسرح في كلام فهد بأنه يذهب إلى المطعم.... 


❈-❈-❈

بعد يومين 

"في منزل ماسة تعم الفرح والزينه ، بدأت تحضيرات الفرح .واليوم هو يوم الحناء 

دخلت ياسمين الي ابنه عمها وتغنى ،،متزوقيني يا ماما اقوام ياما ما ده عريسي حياخدني بسلامة ياماما 

"اسكتى صوتك وحش اوى ... خلينا انام شويه ،لسه عاوزة اروح الشقه ،اأودى شنطة الهدوم .... 

"تحبى اجى معاكي يا ميمي ، 

"لا خليكي ،كده كده مدحت مش هناك ،هركب تاكسى واروح ،وانتي ساعدى ماما ،مغيش وقت واخذت نفس وكتمته.. 

"مالك يا ميمي ،انا حسي انك مش مبسوطه ، 

"قلبي مقبوض يا ياسمين ،مش عارفه انا مش مرتاحة ومكنتش عاوزة اتجوز بشكل ده ،بس هعمل ايه ماما مش عاوزة ازعلها وهى مريضه ،وقلبها ضعيف ،وقولتها تعالي نبيع البيت واعملك العملية ،رفضت ،حتي العملية تمن البيت مش هيكفها. 

حزنت ياسمين من أجلها وهتفت يعني مفيش اي مشاعر ،في فترة الخطوبه مفيش اى احساس يا ميمي من ناحيه مدحت ؟؟؟ 

"مش عارفه انا مش اقدر أنكر أن مدحت شاب وحش لا بعكس وسيم ،واى واحدة تتمنى تكون مكانى ،بس مش عارفه ساعات احس انه مغصوب عليي ،اما الحب ماما قالتلي هيجي بعد الجواز.يلا سيبنى ابدء اجهز الشنطة . روحى انتى مع ماما جهزى الشقه للضيوف....

"اوكى ،هيا الي العمل ،وضحكت !!!!

يُتبع..

إلى حين نشر الفصل الجديد للكاتبة نهى عادل من رواية الماسة، لا تنسى قراءة روايات و قصص كاملة أخرى تضمن حكايات وقصص جديدة ومشوقة حصرية قبل نشرها على أي منصة أخرى يمكنك تفقد المزيد من قصص وروايات و حكايات مدونتنا رواية وحكاية