-->

رواية جديدة سلسلة رغبات ممنوعة قصة نصف عذراء لخديجة السيد - اقتباس الفصل 7 الجمعة 15/11/2024

 

قراءة رواية سلسلة رغبات ممنوعة قصة نصف عذراء كاملة

تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى


سلسلة رغبات ممنوعة 

قصة 

نصف عذراء

 رواية جديدة قيد النشر

من قصص و روايات 

الكاتبة خديجة السيد


اقتباس 

الفصل السابع

تم النشر يوم الجمعة

15/11/2024

= هو الختان سنه ولا فرض يا دكتوره.. يعني حرام ولا حلال في الاسلام 


اجابتها الدكتوره امل نافية وهي تلصق بثغرها هذه الابتسامة الهادئة 


= لو سألتي رجال الدين هتلاقي في اللي هينصحك تعمليها لبناتك وفي اللي هيرفض... يعني قال ابن باز «الختان من سُنن الفطرة، وهو لِلذُكور والإناث، إلَّا أنَّهُ واجبٌ في الذُكور، وسُنَّة ومكرمة في حق النساء.. بس انا عن نفسي بحب استشيد أوي بافعال الرسول عليه الصلاه والاسلام يعني لما حاولوا يبحثوا عن الموضوع ده ويشوفوا الرسول عمل لبناته كانت الإجابة أن الرسول نفسه لم يقوم بختان بناته ابدأ.


نظرت اليها بنظرات مرتابة وقلقة فسألتها مجدداً في صوتٍ خفيض حذر


= طب هو ختان البنات بياثر على العلاقة الزوجية؟


سحبت الأخري نفسًا عميقًا ثم لفظته على مهلٍ وتكلمت في صوتٍ جاد رغم هدوئها


= اكيد خصوصا لما يتعمل بطريقه غلط! بياثر على البنات بشكل كبير بعد الزواج، وفي ستات كتير بتعاني من مشاكل العلاقة الزوجية والحمل والولادة، والالام الشديد أثناء العلاقة الزوجية. والبرود الجـ.ـنسي لبعض البنات و نقص الإحساس بالمتعة و الخوف من العلاقة الزوجية.. غير اللي بيحصلها أصلا وهي لسه بنت عندها 14 سنه وتتعرض للامور دي.. يعني في بنات لحد دلوقتي مش بتسامح والدتها على الموضوع ده ولا الست اللي علمتلها كده وبيفضل خوفها ورعبها منها كل ما تقابلها رغم انها بتكبر وتبقى فاهمه الموضوع ده اتعمل ليه؟ 


لفظت دفعة من الهواء من رئتيها قبل أن تجاوبها مجدداً 


= بصي يا حنين الموضوع ده مخاطره صحية بدنية ونفسية على النساء والبنات وتتضمن المخاطري دي مضاعفات طبية في الوالدة وتشمل التبعات ذي الألم الحاد والنزيف ومرض التيتانوس والإصابة بالعدوى والعقم والتكيسات وتكون الخراج وسلس البول بالإضافة للمتاعب الـ.ـجـ.ـنسية والنفسية.


تنفست حنين بعمق لتضبط انفعالاتها المشحونه اثر ذلك الحديث، ثم تحدثت بصوتٍ هامس مختنق


= يااه كل ده؟ بس انا ما حصليش يعني كل ده بالحرف صحيح في حاجات تانيه فاكره حسيت بيها بس مش كلها 


أكدت لها بإيماءة من رأسها وهي تردف 


= الأضرار بتختلف حسب نوع الختان، يعني بعد إجراء عملية الختان مباشرة بيحصل ألم شديدة مستمرة في الأعضاء الـ.ـتناسلية و تورم الأنسجة، كمان الختان بيتسبب بإزالة الطبقة اللي بتقوم على حماية العضو التناسلي للمرأة من الميكروبات والجراثيم؛ وده ممكن يؤدي إلى التهابات حادة وسهولة انتقال للعدوى في بعض الحالات.. 


خفضت حنين من نبرتها بحرج، وتحدثت بصوت ساذجًا إلى حدٍ ما


= بس إسمع انهم بيعملوا كده عشان يقللوا الـ.ـرغبه او الـ.ـشـ.ـهوه عند البنت وهي صغيره الكلام ده صح 


نظرت لها أمل في استنكار واجابتها دون التفكير باعتراض ضائق 


= غلط طبعا، ختان الإناث أو قطع الأعضاء التناسلية الخارجية للمرأة مش بيقلل الرغبة الجنـ.ـسية ولا يضبط السلوك الجنسى لأى بنت أو امرأة ناضجة.. الحاجات دي بترجع للتربيه الأساسية.. إنما الرغبة الجـ.ـنسية هي إحدى الغرائز الطبيعية بكل الكائنات وهى شعور وميل طبيعى عند المرأة والرجل على حد سواء للـ.ـجـ.ـنس 


تصنعت الابتسام وهي تشعر بالقهر والظلم داخلها تعرضت له، فأجابتها في هدوء جاد


= معاكي حق يعني هم كل اللي عملوا ختان متربيين أوي انا مش عارفه كان بيدخلوا الكلام ده في دماغنا ازاي ولا حتى اهالينا كانوا بيصدقوا ويقتنعوا بيه، الله يسامحهم بقى على جهلهم.. انا لو ربنا رزقني ببنت مستحيل اعملها حتى لو هعادي اهلي كلها .


أجابتها الدكتورة مؤكدة بثباتٍ وتوضيح جاد


= تعرفي احلى حاجه ممكن تطلعي منها بفايده مع اي مشكله تحصل لك ولا امور صعبه؟ هو اللي انتٍ لسه عامله دلوقتي ده انك تتعلمي و تستفيدي حتى لو خلاص مش هتقدري ترجعي الزمن عشان تنقذي نفسك بس مستعده تنقذي ولادك في المستقبل.. خلينا ناخد الامور كده هنحسها بسيطه مش جايز ربنا بيحطونا في الموقف دي عشان ننقذ اطفالنا في المستقبل ونغير شويه من الافكار دي.. بس عشان تكوني في السليم اكتر بنتك لما توصل للسن المناسب ده اكشفي عليها عند دكتور ثقه الاول وهو اللي يقول لك محتاجه ولا لاء لان برده في بنات بتكون محتاجه التسويه في الموضوع ده.. مش يكونوا كويسين ومش محتاجين و نقول زياده احتياط ونقطع من لحم بناتنا .


وضعت حنين كلتا يديها على بطنها بحنان تمسدها في رفقٍ وقالت باسمَا


= انا اول ما عرفت ان انا حامل خفت أوي احسن تكون بنت وتواجه اللي انا واجهته! بس يا رب فعلا اكون قد قراري وما خلاهاش تعيش حاجه من اللي انا عشتها.


هزت رأسها بتفكير وهي تتحدث بأمل


= بس يعني أعتقد دلوقتي الموضوع قل عن زمان رغم انه أكيد في ناس بتصمم تعمل لبناتها، لكن دار الفتوى والقانون اتحرك شويه في المواضيع دي.. وبقي محرَّم شرعًا ومُجرَّم قانونًا! كله بسبب قله الدين والمفاهيم الخاطئة عن الصحة، باعتبار الختان وسيلة للحفاظ على العذرية وتهيئة البنت للزواج وزيادة المتعة الـ.ـجـ.ـنسية للذكور وفي ناس بتعتبره في بعض الثقافات، طقسا للبلوغ وضرورة للزواج.


اجابتها حنين بوجه ممتعض، ونظرات قاتمة


= مش بقول لك كل مصيبه بتحصل للبنت لازم يكون سببها الموضوع ده بذمتك بقى ليا حق اكره واقرف منه ولا لاء.. يعني اهو بيهئة البنت للموضوع ده من وهي صغيره طب الراجل ما فيش اي حاجه بتهيئة ليه انهم يعرفوهم ازاي يتعاملوا مع البنت في المواضيع دي مثلا؟؟. 


نكست رأسها في أسفٍ ثم ردت بتأكيد علي كلماتها 


= تصدقي معاكي حق ليه صحيح زي ما بيفضلوا يدوا نصايح وطقوس يعملوها للبنت يعملوا حاجات شبه كده من خلالها ينصحوا الراجل كمان على فكره في رجاله كتير اصلا ما بتكونش فاهمه يعني ايه علاقه و زواج زي البنت عادي بحيث اول تجربه ليهم! بس في مجتمعنا بتكون فاهمين للأسف تهيئة الراجل للزواج بالفرجه على مقاطع مش كويسه؟ او برشامه يديه له في الخباثه بالفرح مع سيجارتين ملفوفين! اه ممكن توصل كمان انهم يجيبله واحده يجرب معاها عشان يشوف نفسه جامد وما فيش زيه ولي في الموضوع ده ولا لاء وطبعا دي كلها أمور غلط وحرام وبعد كده بنسال ربنا مش راضي علينا ليه وبنقع في مشاكل كثير في بدايه جوازنا، ولا طول حياتنا بسبب المفاهيم دي .


استدارت لتواجهها مبتسمة بمرار وهتفت بتحفزٍ 


= وطبعا لما يعرفوا الحاجات دي رغم انها حرام وغلط ما حدش هيقول كده طالما الراجل إللي بيعملها عشان كده بقت متكرره كتير ومنتشرة... انما لو العكس القيامه تقوم وتوصل للقتل.. 


استغلت امل تلك النقطة لتوضح لها بمنطقيةٍ


= بصي يا حنين كره اي ست للعلاقه الزوجيه ما بتخرجش عن الاحتمالات دي؟ التنشئه الغلط ودى أكبر كارثه بيواجهها البنات من

اول ما تبدأ تطلع الشارع وهى طفله وترسيخ في عقلها الخوف والحذر وعدم الامان ودايما عرضه للتحرش او الاغتصاب فلازم دايما تكون حذره... والتعليم بيكون بصيغة التانيب وليس الحمايه! يعنى لو حصلها فدا خطأها و هتنضرب او هنتقتلك فبيترسخ عندها عقدة ذنب لكونها مجرد انثى!! من قبل ما حاجه حتى تحصل فما بالك لو حصلت، التوعيه بان لازم تخدى بالك وتيجى تقولى ولو حاجه حصلت محدش يزعقلها بل يجيبلها حقها فتبقي أقوى وأشجع في الحياه


احتفظت الأخري بصمتها، بينما الطبيبة ما تزال تخبرها بجديةٍ 


= ثانيا: وهو الفهم الغلط الحرام للعلاقه الجـ.ـنسية فالدين وتشويهها بحجة انها كده حمايه للاطفال اني اكرههم فيها واحتقرها عشان احفظهم من الخطأ!! دا بيكبر مع الطفل بالذات فى البنات وبتشوف ان الـ.ـشهوه او الـ.ـنشوه او طلبها او حضورها دى حاجه، كفر ورذيله وذنب وانها انسانه هـ.ـايـ.ـجه ومش متربيه فده اللى بيترسخ في ذهنها طول فترة حياتها وده من اكبر الأسباب واقواها على الاطلاق في تشويه الأمر ده عند البنات.. فبيتخزن عندها في عقلها ان العلاقه غلط وكثرتها حرام وانها كده انسانه مش كويسه او مش متربيه وده اساس الغلط لأن الدين لو اتفهم صح هتعرف انها بتاخد حسنات على العلاقه مع زوجها و حسنات على اهتمامها بنفسها وتهيئتها و حسنات على الحمل والخلفه والتكاثر وان اتيان الشي ده في الحلال من اكبر الاشياء المحببه للخالق لانها بتكون تحصين للزوجين من الخطا وده خذلان للشيطان وكيده ...


غامت ملامح وجه حنين بشكلٍ ملحوظ، و انعكست الصدمة وعدم الاستيعاب على نظراتها إليها كونها لأول مره تسمع هذه الامور وتفهم الوضع بالشكل الصحيح وليست كما كانت تتخيل ويصل اليها من تصرفات وحديث من حولها بجهل واسلوب خاطئ، فحاولت أمل تلطيف ما نطق به لسانها بترديدها مضيفة 


= انما الرهبنه والانعزال دى مبادئ حرمها

الإسلام فتخيلي ربنا مديكي متعه وانتٍ بترفضيها وتحتقريها! فلازم لعلاج النقطه دى قرايه جيده في الشرع وتعليم أساسها من الشرع وفضلها ونبعد عن كلام المضللين وكلام الشيوخ التجار اللى بيدوا الرجال اكثر من حقهم فلازم تفهمى حقك وواجبك صح ومن الشرع ده واجب عليكى انك تفهمى وتوعى

بناتك، واتعلمى حتى لو عندك ستين سنه لو

ماستفادتيش هتفيدى بناتك وحفيداتك واى بنت هتيجى تسالك او تاخد بمشورتك.. لما تتعرض لمحاولة التحرش أو الإعتداء في الطفوله ولانه امر حساس ومخجل فمحدش

بيحكيه فبالتالى مبيتحلش ابدا.. 


بالكاد حاولت الحفاظ على ثبات صوتها وهي 

تكمل 


= لازم ناخد بالنا ان التحرش ممكن يجى من أفراد الأسرة نفسها كمان ومش بس من الـ.ـجـ.ـنس المقابل ممكن يكون من نفس النوع ودى بتبقى كارثه اكبر لانها ميكس ما بين الخجل والحزن والتشوه الجنسى وللاسف كمان الذنب لو حصل إستمتاع في الحادثه دى لأى سبب سواء الصغر او انعدام الخبره او عدم معرفة الحلال والحرام والصح والغلط وقتها فيكون أثرها دائم فى ذاكرة الشخص خاصة لو حصلت بشكل متكرر من نفس الشخص او مواقف كتيره ومش بتتمحى غير بتعامل دكتور نفسى متخصص في الحوادث دى.. ولازم يعرفوا أنهم الضحيه في الأمر ده فتخلى عن الاحساس بالذنب ويعالجوا

نفسهم لأنهم يستحقوا العلاج والشفاء والمضى

في حياتهم بسعاده..مش انا قلتلك احسن حاجه اللي عملتيه لما قلتي انا اتعلمت من تجربتي ومش هعمل ختام لبناتي، هو ده اخلقوا من حادثتكم بطوله وساعدوا غيركم


اندهشت حنين من عقلانيتها الزائدة عن الحد، عن تلك الأمور ومعرفتها الجدية التي تصيبها بالدهشة وجهلها الخطير عن تلك المعلومات إلي أن أتت تعليقاتها التي كانت صادمة لها


= الأعراف والتقاليد خاصة لما بتكون خاويه ملهاش اي اساس من الصحه.. مبتحترمش رغبة البنت انها مش عايزه تتجوز او مش جاهزه او محتاجه تهيئه وتوعيه قبل دخولها المرحله دى وده طبعا تقصير وتخلف حياتنا و توارث تشوهها عبر الاجيال فبيبقي عيب تسال وعيب حتى تدور وعيب كمان انها تطلب تتجوز لو رغبتها عاليه!! والنقطه دى علاجها سهل لان التوعيه دلوقتی ممکن اى حد يروح کورس او دوره او يروح لاخصائى او طبيبه او حتى يبحث عن فيديوهات توعيه مجانيه على اليوتيوب، الموضوع اسهل من حال زمان ودى في أيدينا للي عاوز.. ولازم نعرف ان في في اشخاص منعدمة الرغبه في الـ.ـجـ.ـنس وفي ناس.. رغبتها عاليه جدآ 


ارتضت حنين بما ظفرت به منها بقليلٍ من الابتهاج والفهم الصحيح لتلك المفاهيم، فردت في دهشة كبيرة وحزن 


= انا حاسه ان انا اول مره اسمع الكلام ده؟ و اول مره اعرف ان العلاقه الزوجيه عليها حسنات قصاد ما أعملها مع جوزي ولا اجهز نفسي لي.


يتبع

إلى حين نشر الفصل الجديد للكاتبة خديجة السيد، لا تنسى قراءة روايات و قصص كاملة أخرى تضمن حكايات وقصص جديدة ومشوقة حصرية قبل نشرها على أي منصة أخرى يمكنك تفقد المزيد من قصص وروايات و حكايات مدونتنا رواية وحكاية

رواياتنا الحصرية كاملة