-->

رواية جديدة شوق الجزء الثاني لأسماء عبد الهادي - الفصل 21 - الثلاثاء 19/11/2024

 

رواية رومانسية جديدة شوق الجزء الثاني

تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى


رواية شوق الجزء الثاني

 رواية جديدة قيد النشر

من قصص و روايات 

الكاتبة أسماء عبد الهادي

الفصل الواحد والعشرون


تم النشر الثلاثاء 

19/11/2024



عدت حوالي ١٢ ساعة وادم مختفي ولا حس ولا خبر حتى اللاسلكي بتاعه متعطل ومش بيعطي اي اشارة 


ومالك مكانش عارف يوصل ليه تماما وف نفس الوقت اللوا مش موافق انه يروحله يدور عليه ففضل يتحايل عليه 

يا فندم ارجوك انا لازم اروحله هناك اكيد محتاج لدعم مينفعش نسيبه لوحده في موقف زي دا 


اللوا 

انت عايزني اضحي بيك انت كمان ابعتك للنار برجليك يا سيادة اللوا انت كدا هتغير نظرتي فيك زي ما صاحبك خلاني ندمت ع قرار ترقيته 


اخد مالك نفس عميق 

يا فندم ادم قد المسؤلية وظابط عنده مهارة عالية وسرعة بديهة زي ما حضرتك عارف بس هو دلوقتي لوحده مينفعش نسيبه احنا نقدر ننقذه 


اللوا 

المكان هناك ملغم برجال العصابة بعد ما عرفوا اننا قدرنا نقتحم مقرهم واكيد عندهم اخبار بأن واحد مننا عالق هناك زي ما جالهم الأخبار اننا اتسللنا عندهم .. علشان كدا استحالة انت تروح هناك اقعد كدا واهدى واستنى اي خبر جديد 


مالك بعصبية 

استنى خبر موت صاحبي!!! 


بصله اللوا بتحذير 

كلمة زيادة وفيها جزا يا حضرة الظابط 


ففضل مالك قاعد متكتف  وع اعصابه 


اما ادم اللي بعد ما اشعل النار في المكان 

توقع ان عدد رجال العصابة يقل لكنه للأسف كتر اكتر واصبح محاصر بالنار وبرجال العصابة 

فمكنش قدامه غير انه يفضل ف المكان لحد ما يحين الفرصة المناسبة لانه يخرج بالأطفال ويخرج نفسه هو كمان سالم 

كان فيه سرداب تحت الارض محطوط فيه بضاعة مكان صغير يكفي لشخص واحد نايم 

فنزل فيه واخد الأطفال ف حضنه وهمسلهم

 نامو متخافوش هتصحوا تلاقوا نفسكم رجعتم لأهلكم بأمان 


مع تعب الأطفال استسلموا للنوم بسهولة 

ومحدش من رجال العصابة فكر يدور فيه ودا لأن النار اللي مسكت ف المكان الهتهم عن انهم يدوروا ف المكان دا


وبعد كم ساعة استغل ادم هدوء المكان حواليه وبدأ يتفحص المكان بسرية تامة وهدوء فقدر يلاقي ثغرة يخرج منها من المكان مع الطفلين بأمان 

فخرج اللاسلكي وبدأ يشغله تاني بعد  ما كان معطله وهو بيقول 

يارب يشتغل رد يا مالك اتمنى تكون ف مكان قريب علشان تلقط اشارتي بس ازاي وفات كل الوقت دا اكيد مشي 


لكنه مكانش يعرف ان مالك طول الوقت دا مكانش قاعد ع بعضه من القلق عليه وما صدق خلص وردية شغله وعمل انه نروح بعربيته واخد عربيته وانطلق ف طريقه للمكان اللي ادم قاله عليه وفضل منتظره هناك 

بيكلم نفسه 

اروح ليه هناك واقتحم المكان وسط كل رجالة العصابات واكون خالفت الاوامر بس هكون انقذت صاحبي!! 

ولا استناه هنا يمكن يرجع واخده ونمشي ف الوقت المناسب .. بس انا ما لو كنت عايز اخالف الاوامر واقتحم المكان وانقذ صاحبي ليه اتأخرت كل الوقت دا يارب يارب ميكونش فات الاوان عليك يا ادم يارب ترجع سليم 


وف الوقت دا اتفاجىء مالك بوجود اشارة ف اللاسلكي بتاعه فرد بسرعة 

ادم ادم انت سامعني حول 


ادم مكانش مصدق نفسه انه سمع صاحبه وكأنه لقى طوق النجاة فعلا 

فقال بفرحة 

مالك كويس انك موجود 


مالك 

انت فين يا ادم طمني عليك 


ادم

 مفيش وقت اسمع هقولك تنتظرني فين 

مالك 

قول يا صاحبي سامعك ولو محتاج دعم هبعتلك 


ادم

 ملوش داعي مش هنقدر نخاطر اكتر من كدا.. لو سمعت إشارة اللاسلكي بعد كدا قول اللي هقولك عليه دلوقتي سلام 


وفهم ادم مالك الخطة كلها 

وجري بسرعا ع مكان تجمع للعصابة وانشغالهم بمداواة المصابين منهم وفيه اللي بيحاول يصلح الأضرار اللي حصلت 

فاستغل ادم الفرصة وحط اللاسلكي ف مكان جنبهم وهرب بسرعة ياخد الأطفال



واحد من الرجالة كان بيقول 

فص ملح وداب هو والعيال اللي معاه انا متأكد انه معرفش يخرج من هنا وسط النار اللي كلت كل حاجة بس راح فين 


رد واحد تاني 

اتلخمنا ف النار اكيد سهانا وهرب ابن الاية بس لما يقع في أيدينا تاني دا خسرنا العيال وبضاعة بشىء وشويات دا انا لو شوفته هفرمه ومش هيرجع سليم هشويه ع الفحم دا


فانتبه الاول لوجود حاجة بتنور فراح عندها بخوف وهو بيقول بتوجس 

طب هش اكست انا شايف هنا حاجة بتنور لاحسن تكون قنبلة موقوتة ابن الشياطين حطها قبل ما يهرب 


التاني رد بفزع 

ايه قنبلة اهرب بسرعا

الاول

 استنى يا عم مش قنبلة دي طلعت لاسلكي تلاقيه تبع اللي ما يتسمى ووقعت منه


لكنهم سمعوا صوت مالك بيقول 

ادم ادم هل تسمعني حول انا منتظرك ف المكان اللي اتفقنا عليه عند البنزينة 


ف الاتنين ابتسموا لبعض بخبث وقالوا 

وماله نقابلهم هناك حتى نشكرهم بطريقتنا ع اللي عملوه ف المخزن هنا 



اما ادم فكان استغل الفرصة وشال كل طفل ف ايد وانطلق باسرع ما يملك وخرج بسرعة من الثغرة اللي مفيش فيها حراس لان المعظم انصاب 

ومالك كان ف انتظاره وهرب بيه بسرعا بعيد عن المكان 


ولما وقف مالك العربية في مكان عارف انه امان بص لصاحبه وابتسم بفرحة 

حمدا لله ع السلامة يا صاحبي عاش يا وحش عاش بينا نرجع بسرعة نبشر اللوا اللي كان شايط منك علشان منفذتش التعليمات 


تتنهد ادم براحة وبص للطفلين اللي لسه ف حضنه وقال بفرحة 

الحمد لله الطفلين بخير مكنتش هحسامح نفسي يا مالك لو كنت مشيت وسبتهم كنت هفضل محمل نفسي ذنبهم لبقية حياتي مكنتش هبقى مرتاح ولا عارف اقعد ولا انام وهما ف خطر واني شايف عيونهم عتترجاني انقذهم واني معملتش ديه كيف ادير وشي لحد محتاج  مساعدتي وامشي اسيبه كيف وما بالك دولن اطفال لا حول ليهم ولا قوة وف قبضة عصابة كبيرة الله اعلم لو كنت مشيت وسبتهم واتأخرت عليهم ثانية واحدة بس كانوا هيعملوا فيهم ايه لاه لاه يا مالك كان هيكون كابوس هفضل طول عمري عايش فيه لاه مكنتش هتحمله واصل الحمد لله ان ربنا قدرني  وجدرت انقذهم الحمد لله 


مالك الحمد لله رب العالمين قلقت عليك خوفت يكون جرالك حاجة اتأخرت علشان ترجع 


ادم 

اعمل ايه ضربت النار ف المخزن لكنها كانت اقوى مما توقعت فمعرفتش اتحرك الا لما الجو يهدى والحمد لله ربنا سترها من عنده وخرجني بالسلامة لاجل الطفلين دولن 


بصلهم مالك لقاهم نايمين ف اكتاف ادم باستكانة تانة 

فابتسم وقال اللي جابلك يخليلك الظاهر انهم اتعلقوا بيك 


ادم سبحان من زرع حبهم ف قلبي والله كأنهم حد من عيلتي وكنهم يعرفوني من زمن سبحان الله 


مالك 

الاطفال بريئة بيقدرزا بكل سهولة يحددوا القلوب الطيبة  وبتوصلهم بسهولة علشان كدا بيقدروا يتعرفوا عليهم وبيألفوا ليهم للي زيهم 


ادم 

ايه يا عم يا مالك اني اكده هتغر في نفسي ومهتعرفش تكلمني واصل اسكت 


مالك ضحك حقك تتغر انت عملت عمل بطولي ولوحدك اي نعم انتحاري لكنك قومت بيه ع اكمل وجه 


وبعدها ساق مالك ورجعوا ع المركز 

وسلم ادم الطفلين للمختصين بتسليهم 

اما ادم ومالك فوقفوا قدام اللوا 


ادى ادم التحية 

تمام يا فندم تمت المهمة بنجاح 


اللوا بصله بغضب وهو بيضرب ع المكتب بكف ايده جامد 

مهمة ايه اللي تمت بنجاح انت لسه فاكر المهمة خلصت من ساعات يا حضرة الظابط انت كنت فين ها 


ادم بلع ريقه 

يا فندم انا.. انا كنت بحاول ااا مكانش ينفع امشي واسيبهم لمجرد التعليمات جاتلي اني اتحرك ف اللحظة دي مكانش ينفع 


اللوا زعق 

يعني قصد سيادتك انك عادي تخالف تعليمات القادة بتوعك مثلا انت الظاهر نسيت نفسك ولا ايه 


ادم 

العفو يا فندم انا مقصدش اخالف التعليمات انا كل الحكاية ان التعليمات اللي جت مكانتش تعرف وضعنا بالظبط وقتها كان فاضل طفلين خرجنا الكل الا هما مش معقولة هنسيبهم اومال كنا بدانا المهمة وخاطرنا بنفسنا ليه لو هننقذ شوية ونسيب شوية ياما ننقذ الكل يإما بلاها مهمة من اصله 


اللوا زعق 

انت هتعملني شغلي يا ادم ولا ايه 


ادم 

اسف يا فندم والله مقصدش 


اللوا 

انت خالفت التعليمات ولا لا 


ادم 

حصل يا فندم ومستعد لاي عقاب تقول عليه 


اللوا 

للاسف مفيش عقاب ليك ودا لاني نبهتكم من الاول انتوا التلاتة عليكم رقابة جامدة  جاية من فوق ودا لان تم ترقيتكم بسرعة علشان كدا الغلطة عقابها هو الطرد علطول زي ما بيقولوا غلطة الشاطر بالف 


هنا ادم ومالك فتحوا بوءهم بصدمة 

ايه ؟؟ 


ادم اتلجلج وبص لمالك اللي كان واقف مصدوم 

ايه طرد 

اللوا بحزم 

احنا ناقشنا الموضوع دا قبل ما انت تظهر وخلاص حسمنا قرارنا انت خلاص مبقاش ليك مكان هنا 


ادم 

ازاي دا يا فندم انا معملتش حاجة تستاهل اني انطرد 


مالك 

يا فندم دا عمل عمل بطولي اعتى الظباط هنا ميقدروش يقوموا بيه لوحدهم ولا يخرجوا منها سالمين زي ما هو عمل بعد كل دا وانقاذه للأطفال وتضحيته بحياته هل دا جزاته


اللوا 

دا مش تضحية يا مالك دا انتحار ... تصرفه تصرف جنوني طايش من غير تفكير ولا روية الحظ لعب لعبته معاه وخرج منها سليم لكن كل المؤشرات بتقول انه المفروض ميت لا محالة لاما من النار او من العصابة اللي لو كانت مسكته كانت مثلت بجثته وعلقت راسه ع باب مخزنهم 


مالك 

بس دا محصلش يا فندم ادم ادامك اهو بشحمه ولحمه و المهمة وانقذ الاطفال اي نعم غلط وهو معترف بدا بس مش لدرجة الطرد 


كان مالك بيحاول يستعطف اللوا علشان يغير رايه 

اما ادم فكان واقف ف مكانه مش بينطق ولا بيتحرك الصدمة لجمته خلته يتخشب ف مكانه زي الصنم 


اللوا 

احنا اخدنا القرار كلنا مش انا لوحدي والقرار لا رجعة فيه خلص النقاش يا سيادة اللوا انصرف حالا 


رجع ادم من ذكرياته ع صوت شوق 



اللي لاحظت شرودته واتأكدت انه بيفتكر اللي حصل واللي كان السبب ف فصله من شغله فقالت 

تعرف نظرية السيارة الحمراء 

سمعت بيها داي يا ادم 

ادم 

في الحقيقة لا اول مرة اسمعها 


شوق

قولي لما كنت بتخرج ف الطريق اي طريق تعدي من عليه  كنت بتشوف اي عربيات حمرا؟؟ 


ادم 

ايوا اكيد كنت بشوف بس مش بركز معاها يعني عادي 


شوق

 حلو طب لو اني قولتلك اني هعطيك ع كل عربية حمرا  تشوفها٥٠٠٠جنيه هتعمل ايه 


ادم 

اكيد كنت هركز اوي مع كل عربية بتمر قدامي علشان اخد الفلوس اللي وعدتيني بيها 


شوق

  حلو اوي هو ديه بالظبط المطلوب الحياة اللي بتعيشها عبارة عن فرص بتمشي قدامنا ف طريق حياتنا لكن احنا مش بنكون مركزين معاها فممكن نضيع الفرص دي من أيدينا واحنا مش حاسيين  علشان أكده انت تقدر تحول اي حاجة تقابلك لفرصة تقدر تستغلها علشان تجعل حياتك افضل يا ادم لازم تكون مدرك بكل شىء بيدور حواليك علشان تقدر تستغل الفرصة صح ابحث دور عافر متستسلمش علشان توصل لحلمك 


وهنا وكأن الجواب اللي ادم كان منتظره ومحير قلبه جاله على طبق من دهب من خلال نصيحة شوق 

فابتسم وقال 

هعمل بنصيحتك يا ابلة شوق


اتسعت ابتسامة شوق وقالت 

والله صحيح هتقوم من تاني وترجع ادم اللي اتعودنا عليه ايوة اكده هي ديان الاخبار الحلوة ولا بلاش ربنا يهونها عليك ويسعد قلبك ويسدد طريقك مهمن كان هو ايه يا ولدي محدش عارف الخير فين ولا ربنا كاتبه ف اي مكان بالظبط المهم أنه يقدر يثبت وجوده ف المكان اللي ربنا رايده ليه 


هنا قال ادم بغموض 

وانا ربنا كاتبلي اني اكون ظابط يا ابلة شوق ومش هكون غير اكده بعون الله


شوق 

ايوا اكده يا ادم حاول معاهم تاني او حتى ابدأ معاهم من الصفر يعني ترجع عسكري من تاني لو ينفع وواحدة واحدة هتترقى وهترجع كيف ما كنت يا ولدي يلا تعالى نرجع ع دارنا مالك منتظرنا برا 


ادم 

مهواش دلوك يا ابلة شوق ورايا كم حاجة اكده لازمن اخلصها في الاول قبل ما اعاود 


شوق 

صحيح قولي يا ادم ايه الجروح اللي ف وشك داي انت اتعاركت مع ذئاب الجبل ولا ايه 


ادم 

حاجة زي اكده طلعوا عليا فى لحظة غاشمة مني وزي ما انتي شايفة كنت هروح فيها لولا ستر ربنا 


شهقت شوق بخضة عليه 

قلبي عليك يا ولدي طمني عليك وانت زين دلوك ولا ناخدك للدكتور 


ادم 

اطمني اني بخير الحمد لله كسر بسيط اكده ف ضلوعي وكم يوم ويخفوا علشان اكده اني منيش راجع الا لما اخف تماما عايز لما ارجع.. ارجع ادم كيف ما فوتهم


❈-❈-❈

خالد كان ف مكتبه بيدور ع ملف معين في الملفات اللي قدامه ومش لاقيه 

فظهر ع ملامحه العصبية وضغط الجرس اللي قدامه 

فدخلت السكرتيرة بسرعة بعد ما خبطت 

افندم يا خالد بيه انا تحت امرك 


خالد بحدة 

فين ملف الحسابات النهائية اللي كان موجود ع مكتبي ومين اللي يقدر ياخده من غير اذني ... مستر مهند كان هنا امبارح ولا ايه 


السكرتيرة واسمها سها 

لا يا فندم مهند بيه مجاش هنا امبارح اللي جه امبارح واخد ملف هو مستر اياد بس ف الحقيقة معرفش هو اخد اي ملف بالظبط 


خالد 


اياد ؟؟ وقعته سودا معايا ناديه حالا يكون قدامي هنا 


سها 

حاضر يا فندم 

ورجعت سها مكتبها واتصلت ع سكرتيرة مكتب اياد 

عفاف اطلبي من مستر اياد يكون هنا حالا لمكتب خالد بيه 


عفاف 

مستر اياد مش موجود حاليا في مكتبه لما يرجع هبلغه ولا تحبي اتصل بيه ابلغه 


سها 

طيب انا هبلغ مستر خالد وهقولك تعملي ايه 


وقفلت سها مع عفاف ورجعت لخالد بلغته

خالد بيه مستر اياد مش موجود في مكتبه دلوقتي.. اطلب من عفاف تتصل بيه؟؟ 


خالد ازاي يعني مش موجود ف مكتبه سايب شغله وبيهبب ايه دا كمان... خليها تكلمه وعشر دقايق ويكون قدامي 

❈-❈-❈

في الوقت دا اياد كان واقف متعصب وعلى اخره 

ازاي يعني الكلام اللي بسمعه دا ... انتي اتجننتي مش كدا انا مش متخيل انه انتي اللي بتقولي الكلام دا ... انتي اخر حد كنت اتخيله يقول كدا


يتبع

إلى حين نشر الفصل الجديد للكاتبة أسماء عبد الهادي، لا تنسى قراءة روايات و قصص أخرى تضمن حكايات وقصص جديدة حصرية قبل نشرها على أي منصة أخرى يمكنك تفقد المزيد من قصص وروايات و حكايات مدونتنا رواية وحكاية


رواياتنا الحصرية كاملة