-->

نوفيلا جديدة أرملة صديقي لأسماء عبد الهادي - الفصل 6 - الجمعة 20/12/2024

 

نوفيلا رومانسية جديدة أرملة صديقي

تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى


نوفيلا أرملة صديقي

 نوفيلا جديدة قيد النشر

من قصص و روايات 

الكاتبة أسماء عبد الهادي

الفصل السادس

تم النشر الجمعة

20/12/2024

❈-❈-❈


جه وقت الغدا وطلب جاسم من فاطمة اخته انها تطلع تشوف تاج ان كانت صحيت ولا لسه نايمة 

ودا لأن الدكتور عطاها ادوية نيمتها بسبب الصداع والتشوش اللي عندها 


فاطمة 

حاضر يا خوي هطلع اطمن عليها واجيبها معاي تتغدى كمان 


جاسم ياريت فعلا تعملي اكده خليها تسيب جو الأوضة اللي بقالها كتير 



طلعت فاطمة اوضة تاج 

وخبطت خبطة خفيفة فسمعت تاج بتقول 

تعالي يا فاطمة ادخلي 


فاطمة 

 كويس انك صاحية اني كنت جاية اصحيكي


تاج كانت واقفة قدام المرايا بتظبط حجابها 

لا انا صحيت من شوية وكنت نازلة اقعد معاكم تحت افك مفاصلي اللي اتجبست من النوم دي بس تعرفي انتي اللي غلطانة ليه سايباني نايمة طول الوقت دا 


فاطمة مكانتش عارفة ترد تقول ايه


 فقالت اني اسفة حقك عليا اني.. بس قوليلي عرفتي كيف انه اني اللي بخبط ما يمكن تكون امي 


تاج 

لا انتي بتخبطي خبطة رقيقة كدا لكن طنط حسنة بتنادي عليا الاول قبل ما تخبط فعلشان كدا عرفتك علطول 


ابتسمت فاطمة 

لاه اخدة بالك من ادق التفاصيل 


تاج ضحكت 

اومال يا بنتي دا انا اعجبك 


فاطمة 

انتي كيف البدر ربنا يحميكي بس انتي هتنزلي اكده تحت 


تاج بصت لهدومها والفستان الأزرق اللي هي لابساه 

اه ليه لا فيه حاجة 


فاطمة كانت هتقولها لازمن تلبسي الاسود لكنها افتكرت كلام الدكتور فقالت 

ها لاه لاه براحتك البسي اللي يلد عليكي 

تاج شدت ايديها وهي بتقول بمرح 

طيب تمام انا خلصت يلا ننزل الغدا جهز ولا لا انا جعانة اوي 


فاطمة 

جهز يا حبيبتي وكلنا ف انتظارك تحت 


ولما نزلوا تحت سوا 

تاج 

مساء الخير عليكم 

رحب بيها احمد 

يا اهلا يا اهلا ياجميلتنا تعالي اجعدي يا بنتي الدار دارك 


تاج 

شكرا يا عمو دا من كرم اخلاق حضرتك 


حسنة مساءك فل يا قلبي عاملة ايه دلوك الصداع خف 


تاج 

اه يا حبيبتي انا الحمد لله احسن العلاج اللي كتبه ليا الدكتور عمل مفعوله الحمد لله ... تسلميلي يا طنط 


حسنة 

ان شاء الله تسلمي من كل سوء ومكروه يا بنتي اقعدي يلا اهنه جاري وامسكي البطة داي والحمامة داي كمان عاملاهم ليكي مخصوص علشان ترمي عضمك وتتقوي اكده يا حبيبتي 


تاج 

يااه كل دا شكرا جدا يا طنط بس انتي لو تعرفيني من زمان هتعرفي اني مش باكل قد كدا 


حسنة 

لاه الكلام ديه ميمشيش معايا انتي عايزة تزعليني ولا ايه يلا يلا كلي بسم الله 


تاج 

حاضر يا طنط والله مش هزعلك 

ولسه هتاكل اخدت بالها من جاسم اللي قاعد يتابعهم ومتكلمش بحرف واحد 

فكشرت تاج وسابت الأكل وقالت بانزعاج

ايه اللي جاب الكائن دا هنا 


جاسم 

تاني!!! انا كائن بردو؟؟؟ 


تاج 

عمو احمد الكائن او الشىء دا او ايا كان بيعمل ايه هنا جاي هنا بصفته ايه وازاي يقعد معانا كدا ع السفرة حضرتك ليه سامح بدا 


متحملتش حسنة ع ابنها كلام تاج 

فقالت 

اهيه !! 


ولسه هتكمل شاورلها جاسم واتكلم هو وقال 

انا ابقى الحارس الشخصي بتاعك اا علي باشا عيني علشان احرسك واحميكي 


تاج 

لا انا اعرف احمي نفسي كويس مستغنية عن خدماتك يلا اتفضل امشي 


جاسم 

مش بمزاجك تمشيني انا اللي معيني هو علي باشا وهو اللي يقدر يقولي امشي وانا هنا مش هسمع كلام حد غيره مهما كان مين 


تاج 

صدق بالله انت رخم اوي يا باي... طيب  عرفت اني مش هقدر اخلص منك وانك عامل زي اللبانة لازقة .. لكن متقفليش كدا .. دلوقتي وقت غدا وانا عايزة اكل بمزاج ممكن 


جاسم 

الله ما تأكلي هو انا ماسك ايدك ولا مخبي المعالق ولا ايه مش فاهم 


تاج 

لا يا خفيف انت واقفلي زي اللقمة ف الزور هاكل ازاي وانت عمال تبصلي كدا 


جاسم اتغاظ 

على فكرة انا مكنتش ببص عليكي من اساسه انا كنت باصص ف طبقي وباكل 


تاج 

كمان كمان عايز تقعد معايا ع سفرة واحدة هي حصلت 


جاسم 

مكنتش اعرف انك مغرورة اوي كدا هو علي اتغر فيكي ولا ايه مش فاهم 


تاج 

هتقل ادبك ولا ايه الزم حدودك يا استاذ انت 


جاسم 

 اعملك ايه انتي اللي بتقلي مني وانا ساكت 


تاج 

اعملك ايه مش حابة اقعد اكل في مكان انت فيه بحس بالخنقة 


جاسم مسك طبقه وقال وهو بيتحرك بعيد عنهم وهو ببضغط ع اسنانه 

ماشي هاخد طبقي وهمشي هاكله برا لوحدي يمكن ترتاحي 


تاج 

اه هرتاح جدا

 واول ما شافته مشي 

قعدت تاني مكانها وبدأت تأكل باستمتاع


طبعا حسنة مكانش عاجبها كدا 

فقالت لا حول ولا قوة إلا بالله 

وقامت بسرعا خرجت ورا ابنها 


متزعلش يا ابني هي مريضة معارفاشي بتقول ايه والله لولا اكده مكنتش هسمح ليها مهمن كانت مين انها اتكلمك بالاسلوب ديه 


جاسم 

لاه ياما انا مش زعلان  ومقدر تعبها وهتحمله المهم انها تخف وترجع زي الاول


حسنة 

ربنا يكملك بعقلك يا ولدي طب قوم ادخل جوا واني هجيبلك الوكل هناك 


جاسم 

اني زين اكده ياما ابوي بس يخلص وكل وهقوم اروح اقعد معاه لاني عايزه في كلمتين مهمين ووقتها عايز منك كوباية شاي معتبرة تزن الدماغ 


حسنة بس اكده عنيا ليك يا ضنايا 


ولما خلصوا اكل انضم جاسم لابوه وقعدوا سوا يتناقشوا في شوية امور 

وحسنة جابت لهم الشاي 

حسنة الشاي يا حج أحمد الشاي يا جاسم يا ولدي 

احمد من يد ما نعدمها يا حسنة 


جاسم تسلم يدك يا امي ربنا يخليكي لينا 

وفضلوا يتكلموا شوية 

وبعدها سمعوا صوت تاج بتستأذن علشان تدخل 

عمو أحمد ممكن ادخل اقعد مع حضرتك شوية 

احمد 

تعالي يا بنتي اتفضلي مفيش اهنه حد غريب 

ولما دخلت قالت 

معلش يا عمو لو كنت بزعج حضرتك بس بصراحة حاسة اني زهقانة ومخنوفة ومش عارفة ايه السبب فكنت بفكر يعني دا بعد اذن حضرتك اني اخد فاطمة ونخرج نغير جو برا ومنها اتعرف على المكان والبلد انا لسه مش عارفاها 


وقبل ما احمد يرد او يفكر حتى 

رد جاسم بسرعا وقال 

لا طبعا تخرجي فين انتي لسه تعبانة وااا 

وجه يقول ان جوزها مات وانها لسه في شهور العدة مينفعش تخرج 

لكنه مسك نفسه بسرعة وسكت

فقالت تاج بحمقة وانزعاج 

انا مش تعبانة انا كويسة جدا ثم انت مين انت علشان تحكم عليا وتقولي اروح ولا مأروحش انا مكنتش باخد رايك اصلا انا كنت بتكلم مع عمو احمد انت ايه دخلك في الحوار وبتعمل ايه هنا ... انت مل لما اروح مكان الاقيك في وشي يا ستير يارب 


رفع جاسم حاجبه وبص لابوه وقال 

طب رد عليها انت يا حج احمد انا مش هتكلم 


احمد 

معلهش يا بنتي مهينفعش تخرجي دلوك 


تاج زعلت 

ليه بس يا عمو انت هتسمع كلام الرخم دا والله مش فاهمة ازاي الحارس تسمحوا ليه بدخل البيت كدا ويتدخل في اللي ملوش فيه 


احمد بص لجاسم فجاسم فهم هو عايز يقول ايه فهز دماغه بالموافقة فقال 

احمد 

يا بنتي اللي انتي متعرفيهوش ان الحارس الشخصي ليكي دا واللي عينه جوزك علي يبقى ولدي وصديق جوزك 


حلت الصدمة على ملامح تاج وبلعت ريقها 

اايه ابن حضرتك يييي وسايبني عمالة اغلط من الصبح يا نهار الوان دا زمان حضرتك وطنط حسنة مش طايقني دلوقتي ولو قادرين تطردوني برا كنتوا عملتوا دا ...دا انا عكيت جامد ودخلت فيه شمال وقدام اهله وانا قاعدة في بيتك يا سوادك يا قرمط 


مقدرش جاسم انه يمسك نفسه من الضحك 

ههه شوفتي بقا لسانك الطويل دا كان هيوديكي في داهية سبحان من صبرهم عليكي 

تاج 

لا ليهم حق فعلا بس انا معزورة مكنتش اعرف هعرف منين يعني ماهو محدش قالي وانت قولتلي انك حارس شخصي ليا بس دا ميمنعش انك رخم بردو ومش طايقاه هو علي  مصاحبك على ايه مش فاهمة 


كشر جاسم 

تاني؟؟؟ 


تاج 

لا متحاولش تغير نظرتي فيك هو كدا انا مش بطيقك 

وفجأة حصل؟؟؟

يتبع

إلى حين نشر الفصل الجديد للكاتبة أسماء عبد الهادي، لا تنسى قراءة روايات و قصص أخرى تضمن حكايات وقصص جديدة حصرية قبل نشرها على أي منصة أخرى يمكنك تفقد المزيد من قصص وروايات و حكايات مدونتنا رواية وحكاية


رواياتنا الحصرية كاملة