رواية جديدة نجم معتم لنهى عادل - الفصل 19 - الإثنين 16/12/2024
قراءة رواية نجم معتم كاملة
تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى
رواية نجم معتم
رواية جديدة قيد النشر
من قصص و روايات
الكاتبة نهى عادل
الفصل التاسع عشر
تم النشر الإثنين
16/12/2024
أمام كورنيش النيل جلست ليلى ومعها مبسوطة التى تعشق هذا المكان ذكريات طفولتها وعائلتها كانت أمام كورنيش النيل كانت شاردة الذهن تفكر فى حالها شعرت بغضه في قلبها تذكرت والدها ووالدتها حتى وسيم يوم الحادث كانت هنا أمام كورنيش النيل آفاقت من شرودها على حديث ليلي تقول :
-بت يا مبسوطة ماما وبابا مسافرين الصعيد بكره علشان يحضروا عزاء ابن عم بابا ايه رايك تيجى تباتي معايا
شردت مبسوطة وتذكرت منزلها واشتياق لغرفة والدتها
-موافقة بس بشرط
رفع ليلى حاجبها قائلة:
-وماله شرط شرط بس توافقي قول لى يا سمسم
تنهدت مبسوطة و لمعت الدموع بعينها :
-نابت فى الشقة عندي
ابتسمت ليلى باتساع
مواقفه طبعا
مساء اليوم التالي
بشقة مبسوطة
بداخل غرفتها
ارتديت سروال بيتي مريح بلون الاسود وتى شرت من اللون الابيض وجمعت شعرها على جنب واحد على أحد كتفيها خرجت من غرفتها لتجد ليلى تجلس تشاهد التلفاز اقتربت منها قائلة :
-ليلي عرفتي هنعمل اكل أيه
نظرت لها ليلى قائلة بانبهار :
-واو يا مبسوطة بجد مش عارفة اقول لك ،اللى يشوفك يقول عليكِ ملكة أو أميرة جمالك مش طبيعي بشعرك الاحمر ده
ابتسمت لها مبسوطة قائلة :
- مش لدرجه دي يا ليلى
لوت ليلى شفتيها قائلة :
-شكلك مش عارفه قيمة نفسك ،اقسم بالله لو وسيم شاف شكلك كده من غير طرحه ولبسك الواسع اللى مخبي جمال جسمك هيقع فى حبك وفى جمالك ،أنا مش عارفة ايه اللى عجبه فى السلعوه اللى اسمها مايا
تنهدت مبسوطة تشعر بغضه فى قلبها لتهفت بهدوء قائلة :
- سيبك من كل ده هنعمل اكل أيه
صفقت ليلى وقالت بخبث :
- مكرونه بالبشاميل وفراخ باينه
- نعم !!!!
أردفت بها مبسوطة وهى تنهض من على الأريكة
بينما نهضت ليلى هى الأخري تقول :
- فى ايه مالك ما أنتي عارفه اني معرفش أعمل اكل ،ده غير إنك احسن واحدة بتعملي المكرونه بالبشاميل
نظرت لها مبسوطة وقالت بمكر :
- للأسف يا ليلو مفيش لحمة مفرومه علشان المكرونة ولا حتى باينه
بنفس المكر تحركت ليلى وجذبت حقيبة وقالت :
- ودى حاجه تفوتني يا سمسم قلبي اتفضلي
- ايه ده
قالتها مبسوطة بذهول
ابتسمت لها ليلى وقالت:
- مكرونة اقلام ودقيق و لبن وبيض و لحمه مفرومه وجبنه موتزاريلا
صكت مبسوطة على أسنانها بعنف وهى تجذب الحقيبة من ليلى بينما اكملت ليلى :
- امانه عليكِ يا سمسم كتري الجبنة وعلى ما تخلصي الاكل اكون اتفرجت على بقيت المسلسل التركي
رفعت مبسوطة حاجبها وقالت بغضب :
- هو انا ليه حسي ان البيت بيتك وانى انا هنا اللى ضيفه
ابتسمت ليلى باتساع وهى تجلس على الأريكة وتجذب طبق من المكسرات:
- ماهو فعلاً البيت بيتي أنتِ نسيتي انى متربية هنا ،يلا بقا بلاش كلام كتير علشان انا هموت من الجوع أنتِ عارفه انى من أسعد لحظات إنى أكل من ايديك ويا سلام بعد الاكل تعملي لنا كيكيه الشوكولاتة طبعا
نظرت لها مبسوطة بغضب ودت لو قامت بضربها تركتها وتحركت إلى المطبخ بينما جذبت ليلى حبه من الفول السوداني ووضعتها فى فمها وقالت :
- محدش بياكلها بالساهل
❈-❈-❈
أمام فيلا وسيم
صف وسيم سيارته أمام الباب الداخلى لفيلا ترجل منها ودلف إلى الداخل دارت عيناه فى المكان وجد والدته تجلس أمام التلفاز تتابع أحدي مسلسلاتها الهندي الشهيرة اقترب منها
- مساء الخير يا حبيتي
قال هذا ثم مال عليها مقبلاً رأسها بحنان
ابتسمت له الهام وقالت :
- مساء النور يا حبيبي اتاخرت ليه
جلس بجانبها وقال:
- كنت عند هارون فى الشركه
ابتسمت له الهام وقالت :
- ابلغ أنعام تحضر لك العشاء
هز رأسه قائلا:
- اكلت مع هارون ،بس ليه حضرتك قاعدة لوحدك فين مبسوطة
أجابت ألهام :
- خرجت
غضب وسيم وقال :
- خرجت ولسه مرجعتش الساعة ١٢
أردفت ألهام بخبث :
-لا يا حبيبي اتطمن ماهي هتبات عند ليلى صحبتها
أتتفض وسيم من جلسته وقال :
- وهي اخدت الاذن من مين علشان تبات بره البيت
بنفس نبره المكر أكملت ألهام :
- منى يا وسيم أنت زعلان ليه يا حبيبى بس
أدركك وسيم حاله وقال :
- لا يا امى مش زعلان ولاء حاجه عن إذنك طالع اوضتي تصبحي على خير
ابتسمت له إلهام وقالت:
- وأنت من أهل الخير يا حبيبي .
صباح اليوم التالي
فى منزل مبسوطة
استيقظت ليلى من نومها خرجت من غرفة مبسوطة تبحث عنها سمعت أصوات داخل المطبخ تحركت الى هناك ودلفت وجدت مبسوطة تجهيز الافطار اقتربت منها وقامت بوضع قبله على وجنتيها قائلة :
- صباح الخير يا سمسم،ايه الروايح الحلوة دي
رفعت مبسوطة حاجبها وقالت :
- تصدقى انا غلطانه ومنه لله انى وافقت ابابت معاك ،لا وكمان قولت نبات هنا فى الشقة حرام عليك يا مفترية افضل طول الله اغسل المواعين مكان الاكل وأنتِ نايمة ولاء على بالك
-الله فى ايه يا مبسوطة كنت مرهقه أصلا المدير بتاعي ايه شديد شديد يعنى
أردفت بهذه الكلمات ليلى وهى تمد يديها لتأخذ قطعه من الخيار لتجد مبسوطه تضربها على يديها قائلة :
- سيبى الاكل ادخلى الاول خدي دش وصلي الصبح وتعالى نفطر علشان ورايا شغل يا دوب الحق أغير هدومي
ألقت لها ليلى قبله فى الهواء :
- اه الشغل ولا مش قادرة على بعد وسيم
قالت هذا وفرت من أمام مبسوطة التى كانت تبحث على شئ لكى تضربها
❈-❈-❈
فى فيلا وسيم
بداخل غرفة وسيم
تملل داخل فراشه بعد أن غفى عده ساعات لا يعلم عددها فهو ظل مستيقظ يفكر فى مبسوطة لما ظهر على وجه الغضب حين علم بأنها غير متواجدة فى المنزل زفر بضيق وارجع خصلات شعره إلى الخلف اخذت نفسا عميقا ثم نهضت من على الفراش واتجه إلى المرحاض اختفي دقائق ثم خرج من غرفته متجه الى غرفة أخري مخصصة لعمل التمارين الرياضية
عادت مبسوطة إلى الفيلا ودلفت إلى الداخل ،ألقت السلام على الهام التى وجدتها تطلب من أحدي الخادمات أن تقوم بتجهيز الافطار استأذنت منها حتى تصعد إلى غرفتها لتقوم بتجهيز ملابسها لكي تستعد للذهاب إلى موقع التصوير كانت تتحرك وهى تمسك هاتفها فى يديها تشاهد مواعيد وسيم غير منتبه إلى الطريق صرخت حين إلتوي كعب حذائها كادت أن تسقط أرضا لولا ساعديه قويتان إلتفت حول خصرها وأصبحت داخل أحضانه هنا توقف الزمن وإلتقت العين بالعين حين انزلقت نظارة مبسوطة عن عينيها دق قلبه بوتيرة سريعة وانتفض داخله بينما هى شعرت باهتزاز بكامل بدنها حين ضمها داخل أحضانه انتفض كلا منهما على صدح رنين هاتفها
أبعدت مبسوطة وأصبحت ضربات قلبها كطبول وهرولت إلى غرفتها بدون أن تتحدث بكلمة بينما وسيم شعر ببرودة تسري فى جسده بعد أن ابتعدت عن شد خصلات شعره بعنف وتحرك متجه الى غرفته دفع باب غرفته بقدمه وخطى للداخل وبدأ بنزع ملابسه والقاها أرضا وظل عاري الصدر وبرغم بروده الجو الا ان جسده كان يتصبب عرق غزارا ،كانت أنفاسه متهدجه يلتقطها بصوت مسموع لا يعرف ما السبب فى سلب أنفاسه لهذه الدرجه كلما اقترب من مبسوطة بها شيئا يجعله يريد الاقتراب منها وأخذها فى أحضانه وبرغم بأنه كان يضم مايا أو غيرها من الفتيات بحكم وظيفته إلا أنه اقسم بأنه لأول مرة يذوق طعم الدفء وهى بين ضلوعه عند هذه النقطة التى رفضها عقله وقلبه وتحرك وهو ينظر بغضب إلى المرحاض
بعد دقائق خرج وسيم وهو يجفف شعره الفاحم بمنشفة قطينه اتجه إلى غرفه الملابس انتقي قميص من اللون الأسود وسروال من الكتان بنفس لون القميص
بعد ان انهي ارتداء ملابسه خرج من غرفته متجه الى الدرج لينزل أحدي الخادمات تقول لاحترام:
- مستر وسيم ألهام هانم بتقول لحضرتك الفطار جاهز
أومأ لها برأسه قائلا:
- تمام
تحرك وسيم تجاه غرفه السفرة وقلبه يكاد يخرج من ضلوعه كلما تذكر مبسوطة وهى داخل أحضانه شعور عجيب ودفء غريب تنهد ودلف إلى الداخل يقول :
- صباح الخير
قال هذا وجلس أمام مبسوطة التى كانت تنظر إلى الاسفل بخجل لا تستطيع رفع وجهها من شده الخجل ردت عليه الصباح بصوت هامس بينما ردت إلهام تقول :
- صباح الخير يا حبيبي كل ده تأخير انا عارفه أن عندك تصوير بدري النهارده
قالت هذا ونظرت إلى مبسوطة واكملت :
- مش كده يا مبسوطة
رفعت مبسوطة وجهها وقالت :
- اه فعلا
نهضت من على المقعد تقول :
- لازم امشي علشان الحق اظبط الدنيا
كادت أن تتحرك الا انها سمعت صوت وسيم يقول بصرامة:
- استني يا مبسوطة أقعدي افطري الاول وهاخدك معايا فى سكتي
كادت أن تعترض وتقول أنها قامت بتناول الإفطار مع ليلى إلا أنها سمعت ألهام تقول :
- يلا يا حبيتي اقعدي أكلك زى ماهو
أومأت لها مبسوطة وجلست بهدوء تتناول طعامها بصمت و شرود
❈-❈-❈
بعد مرور ساعتين
بموقع التصوير
نظرت مايا بضيق إلى وسيم الذي كان يتابع مبسوطة الشاردة زفرت ثم همست :
- أنا لازم اتصرف واعمل اللي طلبه صفوت والا وسيم يضيع مني
وجدت وسيم يدلف الى غرفته انتهزت الفرصه واقتربت من مبسوطة التى كانت تتحرك متجه إلى غرفة وسيم واوقعت حقيبتها وقفت مبسوطة ثم جذبت الحقيبة ومدت يديها لمايا بينما نظرت لها مايا بكبرياء وخبث تحاول أن تسخر منها أمام الجميع فى موقع التصوير و هتفت بغرور :
_ مش تحسبي ، أنتِ عمياء،اوعى تفكري نفسك حاجه انتِ ولا شئ مجرد حشرة يومين ووسيم يزهق منك و ترجعي لطبيعتك ده أنا حتى معرفش اسمك ايه؟!
براس شامخ نظرت مبسوطة إلى مايا وبصوت حاد أردفت فقد فاض بها الكيل من مايا وهى تراها تقترب من وسيم حبيبها وزوجها :
_لمن لا يعرفني ... !!
الاسم : لم يكن لي الخيار فيه ولم اناقش باختياره
العمر : سنوات اقتطفتها من صخور الحياة الصماء
مكان الولادة : في مكان ما ...
وفي يوم صرخت فيه وقدمت أوراق حياتي
الحالة المدنية: بيني وبين أوراق النقود صراع دائم هي
تريدني أن اركع تحت قدميها ،
وأنا مصر أن تركع تحت اقدامي ،. الحمد لله على كل حال .
الحالة الصحية. : جراحي وآلآمي كثيرة ... ولكن الزمان كفيل بمعالجتها
قوانين حياتي ثلاث :
الأول.: كرامتي فوق كل شيء
الثاني: لم انام الا لما احاسب نفسي يوميا علي ما دار باليوم
الثالث :كبريائي يمنعني أن انحني إلا للذي خلقني
وعلمني كيف هي الحياة
أنا بكون :مبسوطة جلال الدين
أنهت مبسوطة حديثها لتجد أن الجميع يصفق لها الجميع ينظر لها باحترام وتقدير بينما وقف وسيم ينظر إليها بفخر واعتزاز ود لو ذهب وأخذها داخل أحضانه ولكن كبريائه منعه أن يقول للجميع أن هذا الفتاة هى زوجته ،أما عن مايا وقفت تنظر إلى مبسوطه بغضب و ضيق
بينما على جانب آخر يوجد أعين انبهرت ولمعت بالمكر والخبث واقسمت بأن هذه المهرة لن تكون إلا من نصيبه مهماً كلفه الأمر.
❈-❈-❈
إنجلترا...
فى المشفي المتواجد بها السيد عبد الحميد
تحسنت حالته وعلم بما فعله يحيى وحتى قاسم تجاه عائلته نظر إلى يحيى وقال:
- كلام الدنيا قليل على اللى عملته وقفتك مع كاميليا يا يحيى انا لو كان عندي ابنى مكانش عمل اللى عملته
ابتسم يحيى بخجل وقال:
- يا فندم ليه حضرتك بتقول لى كده انا معملتش حاجه حضرتك ناسي أن احنا اولاد بلد واحد ولو كان اى حد مكاني اكيد كان هيعمل كده بعد اذنك أنا لازم امشي لأنى عندي محاضرة بعد نصف ساعة
بعد ذهاب يحيى وقاسم
جلست كاميليا بجانب والدها على الفراش وقالت بحزن وخذلان
- أنا أسفه يا بابا أنا السبب فى تعبك
نظر إليها والدها وقال بحب :
- انا معنديش أغلي منك يا كاميليا ومن فريدة علشان كده انا قررت أن احنا هنرجع مصر كفاية غربة
ابتسمت مشيرة وقالت بفرحه :
- فعلا عين العقل يا عبد الحميد احنا لازم نرجع مصر كفاية غربة الهام وحشتني ونفسي أشوف مبسوطة واخدها فى حضني الهام بتقول انها شبه عائشة كتير بنفس طيبة قلبها
❈-❈-❈
فى شقة صفوت
نظر إلي مايا بغضب قائلا:
ـ مايا انتِ ليه ما نفذتيش اللى طلبته منك
اقتربت منه مايا واخذت منه الكأس الذي بيده وقالت :
ـ الصبر يا بيبى مستنيه فرصة ،اليومين دول ماكنش فى مناسبة اقدر أقابل بها وسيم واقدر اقنعه يكون معايا لوحدنا
اقترب منه أكثر وقامت بوضع يديها على كتفه ومالت عليه و همست :
ـ بعد أسبوع عيد ميلادي ومفيش احسن من المناسبة دي اقدر اشوفه ويكون معايا
ابتسم صفوت ولف يده حول خصرها ثم مال عليها وقبلها بنهم:
ـ لا برافو عليك عجبتني
قال هذا وقام بحملها متجه بها إلى غرفة النوم :
ـ تعالي بقا لما ايديكي هداية عيد الميلاد
❈-❈-❈
فى إنجلترا
بفيلا عبد الحميد الهادي
دلفت كاميليا إلى الداخل وجدت فريدة تجلس فى بهو المنزل بحزن وشرود جلست بجانبها قائلة :
ـ فيري مالك يا حبيتي من ساعة ما كنا فى المستشفى عند بابا وعرفتي برجعنا مصر وانت بقيتي حزينة وشاردة
تنهدت فريدة ولمعت الدموع فى عيناها وقالت :
ـ كاميليا انا عاوزة اقول لك حاجه
اقتربت منها وقامت بوضع يديها على كتفها قائلة بحنان :
-مالك يا حبيبتي فيكي ايه
بخذلان أجابت :
- كاميليا انا ماكنتش فقده الذاكرة
ـ قصدك ايه مش فاهمة
قالتها كاميليا بذهول
بحزن قالت :
ـ يعنى انا ما فقدتش الذاكره يا كاميليا انا لاقيتها فرصه كويسة علشان اهرب من ضغط بابا عليا كل يوم عريس لاقيت نفسي ادبست واتجوزت من قاسم
وقبل أن تتحدث كاميليا سمعت والدتها تقول :
- ازيك يا قاسم
انتفضت فريدة من جلستها واستدارت تنظر إلى الخلف صدمه بل صاعقة حين وجدت قاسم يقف ونظر إليها نظرة ستظل طوال حياتها تتذكرها تعجبت والدتها حين وجدته يستأذن منها وخرج مسرعاً إلى الخارج استقل سيارته وقادها بجنون أحقا كان لعبه فى يديها ،لما فعلت به هذا لقد احبها بل عشقها من كل قلبه .
تعجبت مشيرة وقالت:
- هو فى ايه ايه اللى بيحصل هنا ممكن اعرف
ارتمت فريدة داخل أحضان والدتها تقول بندم وخذلان :
ـ أنا ضاعت قاسم مني يا ماما ،انا بحبه والله حبيته
تنهدت مشيرة وقالت بهدوء :
ـ اهدي يا فريدة وقول لى ايه اللى حصل بالظبط
❈-❈-❈
فى منزل يحيى وقاسم
دلف إلى الداخل وظل يجوب الغرفة ذهاباً وإياباً كمجنون يصرخ باسمها حتى أنه قام بقذق كل ما تواجد على الطاولة تعجب يحيى الذي خرج من غرفته بعد ان انهي المكالمة مع والدته اقترب منه قائلاً بذهول :
- قاسم مالك
صرخ قاسم وقال:
- كله كذب ،كنت لعبه فى ايديها علشان تهرب من تحكم والدها، هطلقها وهرجع مصر حالا
تعجب يحيى وقال:
- اهدي ياقاسم وتعال اقعد وأحكي لى ايه اللى حصل وصلك للحالة دي
حاول قاسم أن يهدي وأخذ نفساً عميقاً وبدأ يقص عليه ما سمعه من حديث فريدة
❈-❈-❈
بعد مرور أسبوعين
فى المطار
هرولت كاميليا تجاه وسيم الذي كان يفتح ذراعيه لها اقتربت منه وضمته قائلة بحب :
- سمسم قلبي وحشتني
ابتسم لها وسيم وقال:
-وأنتِ اكتر يا كوكي
وأثناء احتضان وسيم لـ كاميليا خرج قاسم ومعه يحيى الذي نظر بغضب إلى كاميليا التى كانت تضم وسيم لو كانت النظرات تقتل لكانت كاميليا الان فى عداد الموتي بينما هى انتفض قلبها رعباً حين نظرت إليه بينما همست إليها فريدة
ـ خفي شوية يا كاميليا
قهقهت كاميليا وقالت:
ـ هو لسه شاف حاجه
أما عن قاسم نظر الى فريدة بلامبالاة شعرت هى بغضه فى قلبها عندما رأته يتجاهلها
نظر عبد الحميد إلى أبنته بحزن شديد فهو علم ماذا فعلت اقترب من قاسم ويحيى قائلاً:
- ما تنسوش ميعاد الحفلة يا شباب هنتظركم وبأمر الله قبلها هتصل بكم علشان أكد عليكم لو فى اى تغير
- اكيد يا فندم بعد اذنك
قالها يحيى بغضب وضيق وهو ينظر إلى كاميليا وهى تتحدث مع وسيم بينما ابتسمت مشيرة باتساع وهمست لزوجها :.
- عيالك اغبيه يا عبده تفتكر شبه مين
قهقه عبد الحميد وهو يغمز لها قائلا بمرح :
- يا حبيبتي جينات
❈-❈-❈
فى منزل نسرين
بداخل غرفتها
دلف شريف إلى الداخل اقترب من نسرين الشاردة التى شعرت بوجود أحد معها فى الغرفة انتفض جسدها تنظر له برعب وخوف بينما هو شعر بغضه فى قلبه حين وجدها تنظر له بخوف أردف قائلاً بهدوء :
ـ متخافيش أنا لا يمكن ااذيكي كل اللى اقدر اقول لك إني مش اتجوزتك شفقه زى ما بتفكري ،انا بحبك يا نسرين ولحبك من زمان وكنت متقدم لك بسبب ظروف شغلي أجلت ميعاد الارتباط بك
أغمض عينيه بحزن وأخذ نفساً عميقاً وقال بألم :
- نفسي تقول لى مين اللى اعمل فيك كده أوعدك بشرفي انى هندفنه حي ي
كانت تستمع له ودموعه تنهمر فوق وجنتيها سمعوا طرق على الباب وجدوا والدته تدلف إلى الداخل تبتسم بحب :
ـ كل ده شريف علشان تقول لنسرين تيجي تتغدي معانا
نظرت لها نسرين بذهول من تلك الامرأة أهذه هى زوجه والدتها تتعامل معاها بكل هذا الحب والحنان أين كان من ذي قبل وجدتها تقترب منها وترتب على شعرها بحنان قائلة بحب اموي حقيقي :
ـ يلا يا حبيتي علشان تتغدي معانا ومن هنا ورايح مش عاوزة اشوفك قاعدة لوحدك تانى نظرت لها نسرين وفى لحظه ارتمت فى أحضانها لتجد فيفى تضمها داخل أحضانها ترتب على ظهرها بحنان شديد وكأنها ابنتها .
في منزل السيد رضوان
دلفت نادية تنظر بحزن إلى ابنتها التي تجلس القرفصاء اقتربت منها
جلست بجانبها ورفعت يديها ترتب على ظهرها بحنان:
ـ نفسي اعرف مالك ايه اللى بدل حالك كده يانرمين مالك يا ضنايا
ارتمت نرمين داخل أحضان والدتها ودموعها تنهمر فوق وجنتيها بغزارة إلى الآن لم تستوعب ماحدث معها ليس بهين تذكرت إنها لولا منار وشقيقها كانت ستصبح من عداد الاموات
عودة إلى يوم طلب نور من نرمين الذهاب معها إلى أحدي الملاهي الليلية وبفعل وافقت وذهبت معها وعندما دلفوا إلى الداخل وجدت من يقترب منها ويهمس إلى أذنها أومأت له برأسها ونظرت إلى نرمين التى تنظر بذهول إلى المكان وهى تري مشاهدات غير لائقة همست بداخلها لما فعلت بنفسها هذا عليها الخروج ولكنها قبل أن تتحدث وجدت نور تضع يديها على كتفها وتجذبها معها إلى أحد الطاولات قائلة :
- مالك يا نرمين يلا تعال أوعدك انك هتبسطى وبالفعل جلست نرمين تشعر بالندم همست لها نور :
- هروح اجيب لنا حاجه نشربها،أوعي تتحركي من مكانك
أومأت نرمين برأسها بينما ذهبت نور الى مكان ما بعد لحظات جلبت نور كاسين من العصير وضعت أحدهما أمام نرمين قائلة :
- خدي اشربي يا نيرو ده عصير تفاح يا حبيبتي
ابتسمت لها نرمين واخذت منها الكأس وبدأت ترتشف منه بعد لحظات وضعت نرمين يديها على رأسها قائلة بألم :
- نور أنا دماغي وجعاني أوي ،يلا بنا نمشي لاني مش شايفة قدام مني خالص
ابتسمت نور بخبث وهى تقترب منها :
- مالك يا حبيتي حسي بايه تعالي لما أساندك
بالفعل نهضت نرمين التى كانت تشعر بدوار شديد برأسها
بينما فى منزل رضوان والد نرمين
نظر إلى ساعه يده واردف قائلاً بحده إلى زوجته:
- نرمين اتاخرت ليه
أجابته زوجته التي كانت تحاول الاتصال عليها:
- مش عارفة والله انا بتصل عليها تلفونها غير متاح ،بس هى كانت قالت ليا هتتاخر فى الستنر أنت عارف ان الامتحانات على الابواب
هز رأسه ونهض قائلا:
- تمام انا نازل اقعد على القهوة تحت لحد ما تيجى
بعد خروج رضوان من المنزل قامت بالاتصال مرة أخري على هاتف نرمين الذي أعطاها بأنها غير متاح زفرت بضيق وقالت:
- روحتي فين ،قلبي وجعني عليكِ يا نرمين
آفاقت على سمع طرق على باب غرفتها لتجد يحيى يقول :
- حبيبي الصغير اللي واحشني
انتفضت نرمين وهتفت بذهول وبكاء
- يحيى حبيبي
نهضت مسرعاً وارتمت داخل أحضانه تضمه إليها ودموعها تنهمر فوق وجنتيها قائلة بصوت متقطع :
- وحشتني يا يحيى وحشتني يا حبيبي ،اوعي تسافر تانى وتسيبني
ابتسم لها يحيى ورتب على ظهرها بحنان قائلا:
- وأنت كمان يا روحي وحشتني واوعدك انى مش هسافر تانى يا حبيتي .
بمنرل مايا
تجلس والدتها على طاولة مستديرة يوجد عليها ورقه من الكوتشينه تقوم بتقريفهم بشكل عشوائي وأمامها كأس من الخمر نظرت إلى ابنتها إلى تمسك هاتفها وقالت :
-وبعدين يا مايا وسيم هيحدد ميعاد لجوازكم أمتي ؟!
تركت مايا الهاتف وقالت :
- مش عارفه يا مامي انا شبه مش بشوفه من ساعة اخر سفرية وكل ما أكلمه علشان ييجى يتفق مع بابا على ميعاد الفرح يتهرب منى
زفرت والدتها بضيق وقالت:
- لا كده يبقى الموضوع فى حاجه ،هو مش لعب عيال لما جه وقال لباباكي أن يخطبك وباباكي وافق وفات اكتر من سته شهور لازم يجى يتحدد ميعاد الجواز اوعي تكوني عملتي حاجه من ورايا بعد ما عملتي العملية ورجعت بنت
هزت مايا رأسها بخوف وقالت:
- لا ماتخافيش يا مامي ،واوعدك أن وسيم قريبه أوي هيجي.
❈-❈-❈
بعد مرور أسبوع
دلف وسيم إلى الفيلا وجد والدته تجلس ومعها كاميليا وفريدة حتى مبسوطة القي عليهم السلام ثم قال :
- أنا قررت اتجوز فرحي بعد يومين على مايا
يُتبع..