نوفيلا جديدة أرملة صديقي لأسماء عبد الهادي - الفصل 3 - السبت 14/12/2024
نوفيلا رومانسية جديدة أرملة صديقي
تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى
نوفيلا أرملة صديقي
نوفيلا جديدة قيد النشر
من قصص و روايات
الكاتبة أسماء عبد الهادي
الفصل الثالث
تم النشر السبت
14/12/2024
❈-❈-❈
قامت تاج مفزوعة من النوم وحاسة ان فيه حاجة مش طبيعية حصلت ففضلت تستعيذ بالله من الشيطان الرجيم اكتر من مرة
ولما حست بالخنقة قامت تصلي ركعتين علشان ترتاح وتدعي لجوزها المسافر
ولما خلصت مسكت فونها وقالت
انا عارفة انك مش هترد يا علي لما بتكون ف مهمة مش بتاخد فونك الشخصي معاك بس انا هرن وخلاص انا مش عارفة ظروفك ايه ممكن تكون دلوقتي متاح وترد عليا تطمن قلبي عليك
واتصلت مرة وانتظرت الرد لكن مفيش اي رد
فكررت الرنة مرة تانية وانتظرت الرد
في الوقت دا احمد والد جاسم كان وصل المستشفى الحربية اللي قاله عليها جاسم
فلقاه قاعد في الطرقة ع الكرسي ومنزل راسه لتحت والحزن والهم بادي ع وشه
فجري عليه احمد وقال
جاسم يا ولدي انت بخير طمني ع صاحبك المصاب الداكتور قال ايه
بصله جاسم والدموع مالية وشه ودي اول مرة احمد يشوف فيها ابنه بيعيط
علي مات يا بوي علي صاحبي مات
الصدمة حلت ملامح احمد وقال وهو بيتنهد بأسى
انا لله وانا اليه راجعون ولا حول ولا قوة إلا بالله الله يرحمه يارب ويحسن اليه مات موتة مشرفة نحسبه عند الله من الشهداء يا ولدي اصبر واحتسب والحمد لله انه نجاك من الموت
اتنهد جاسم وقال
الحمد لله على كل حال ربنا يرحمه ولا نقول الا ما يرضي ربنا ... معلهش يا بوي اني چبتك علشان تكمل انت إجراءات الدفن والحاجات داي لاني منيش فايق ليها وكمان عندي حاجات تانية لازمن اعملها
وكان بيقصد بكلامه دا تاج وازاي يوصل ليها خبر موت جوزها
في الوقت دا سمع فون علي بيرن واللي كان جاسم ماسك الجاكيت بتاعه اللي فيه بطاقته وفونه ومتعلقاته الشخصية
فلما مسك الفون لقا المتصل مكتوت ع الشاشة
"تاج راسي وروح قلبي "
فلبع ريقه بتوتر وقال ف نفسه
هعمل ايه هوصل لها الخبر ازاي مش هتتحمله انا نفسي مش متحمله الله يرحمك يا علي ... انا هكنسل عليها دا اسلم حل دلوقتي
ولما عمل دا وقام وقف
قال احمد
يا ولدي انت عتقول اجراءات الدفن!! طب واهله مش هننتظرهم علشان يودعوه
افتكر جاسم تاج اللي عمره ما شافها وقال ف نفسه
لا مش هتتحمل تشوفه مش لازم تشوفه هتنهار
ورد ع أبوه وقال
للاسف علي مكانش له اهل يا بوي او بمعنى اصح ماتوا
احمد
عتقول ايه لا حول ولا قوة إلا بالله يعني كان مقطوع من شجرة طب ولا حتي زوجة ؟؟ كان عايش أكده لحاله بدون ونيس ولا انيس ؟
جاسم
لاه يا بوي كان متزوج بس مرته مهتقدرش تاجي بالله عليك يا بوي خلص الإجراءات داي اني منيش متحمل اكتر من اكده
احمد
ماشي يا ولدي اللي تشوفه بس هندفنه فين طيب
جاسم قال من غير لحظة تفكير
في مقابر عيلتنا يا بوي هننقله للبلد يندفن هناك وسطينا
احمد
زين ما قولت يا ولدي ربنا يرحمه ويسكنه فسيح جناته
بعدها انطلق جاسم في طريقه بعد ما عزم امره يروح لتاج يقولها الخبر ما هي كدا كدا هتعرف لكنه لازم يكون جنبها ف موقف زي دا
تاج كانت ارتاحت شوية لما كنسل عليها وقالت
طالما كنسل عليا يبقى هو كويس بس مشغول واكيد لما الوقت يكون متاح هيتصل بيا ربنا يطمني عليك يا علي وحشتني اوي
قالتها ودخلت المطبخ علشان تعمل ساندويتش تفطر بيه
ولسه بتطلع الجبنة والعيش والسكينة
سمعت صوت جرس الباب
فاستغربت دا مين دا اللي جايلي انا مش منتظرة حد ولو سمر صاحبتي اكيد هتعطيني خبر بالفون انها جاية يا ترى مين
وسابت الأكل من ايديها وراحت عند الباب
وقبل ما تفتح قالت
مين على الباب؟؟
وكلمت نفسها وازاي حرس علي يسيبوه يجي لحد هنا ويخبط دي حاجة غريبة معقول دا واحد من الحرس او ممكن علي نفسه اللي بيخبط وعاملها ليا مفآجئة علشان كدا كنسل عليا ومرضيش يرد علشان ميقوليش انه جاي ويعملها مفآجئة
راقتها الفكرة دي وابتسمت بزعم منها ان علي جوزها اللي ع الباب وخاصة انها مسمعتش رد
علشان كدا وبدون تردد فتحت الباب من غير ما تحط حجابها ع راسها
واتصدمت لما ملقتوش علي
فزعقت
أنت مين وبتعمل ايه هنا ولما انت مش علي مش بترد ليه
قالتها وقفلت الباب في وشه
انسان بارد يوووه كان نفسي يكون علي حبيبي
ولما ادركت انها فتحتله من غير حجاب
حطت ايديها ع بوءها وقالت
يا نهار الوان انا فتحتله بشعري كدا وهو شافني لو علي عرف مش هيعديها ع خير هيزعل اوي انا مني لله انا فكرته علي متوقعتش حد يتخطى الامن اللي برا والامن اللي برا عمرهم ما يضربوا الجرس مهما كان ابدا يييي غبي بجد اللي ع الباب دا
اما جاسم فرمش بعينه اكتر من مرة مش فاهم ايه اللي حصل وهو عمل ايه علشان تزعقله كدا
وعلى كل حال ضرب الجرس تاني
نفخت تاج بضيق
يووه دا شكله مصر بقا ممكن يكون علي باعته او حاجة ما هو مفيش حد يجروء انه يجي هنا الا بإذن من علي
وراحت بسرعا لبست ححابها وقالت وقبل ما تفتح
انت مين ياللي ع الباب وهل علي عنده علم بوجودك هنا!! .
رد جاسم
ايوا
تاج
ايوا ايه هو معتوه دا ولا ايه
ولما فتحت الباب طلعت بوشها بس
وقالت ايوا خير انت مين
قال جاسم من غير ما يبص عليها وهو بيحاول يغض بصره
انا صديق علي
وقال في سره بحزن الله يرحمه
اول ما سمعت تاج اسم علي قلبها دق جامد وقالت بفرحة
علي طب هو فين
جاسم قال بمرارة لكنه حاول انه يحافظ ع توازنه
طب ممكن ادخل ونتكلم براحتنا وسيبي الباب مفتوح لاني عارف انه مش موجود لأنه هو اللي باعتني اصلا ومتأكد ان مفيش حد معاكي في الشقة مش كدا
تاج
اه فعلا انا هنا لوحدي في الشقة بس انت جاي ليه وعايز ايه
جاسم
هقولك كل حاجة بس ممكن نتكلم جوا مينفعش اتكلم ع الباب كدا
تاج
انت صديق علي مين وكلام ايه اللي عايز تتكلم فيه وفين علي
جاسم
انتي عايزة تغلبيني ليه قولتلك هنتكلم في كل حاجة
تاج
لا مش هسمحلك تدخل الا اذا عرفت انت مين واتأكدت من بطاقتك الشخصية
خرج جاسم بطاقته وعطاهالها
اتفضلي اهي بطاقتي علشان تتطمني
اول ما قرأت اسم جاسم بدأت تثق فيه ودا لان علي كام بيحكيلها كتير عن جاسم صاحبه وأخلاقه وفاءه وقربه ليه
فاطمنت وقالت
تمام اتفضل يا حضرة الظابط اهلا وسهلا بحضرتك في بيت صاحبك بس معلش ممكن تسيب الباب مفتوح
هزلها جاسم راسه
ودخل البيت وقعد في مكان ما شاورلته تاج
تاج
تحت تشرب ايه حضرتك ومعلش اسفة ع اسلوبي معاك معلش مكنتش اعرف انت مين
جاسم
لا ولا يهمك انا مقدر دا... اما موضوع اشرب ايه فمعلش مش وقته خالص علشان احنا مستعجلين يادوب تتفضلي تجمعي هدومك علشان تتفضلي معايا
تاج
ايه اتفضل معاك فين ؟؟ وعلي مجاش معاك ليه
اتنحنح جاسم وقرر ينقذ الخطة اللي رسمها وقال
في الواقع يا مدام تاج علي المهمة اللي هو فيها هتطول شوية ومش عارف هتخلص امتا علشان كدا كلفني أني اخد حضرتك علشان تيجي تعيشي معانا في الصعيد مع عيلتي
تاج
نعم انت عايز تفهمني ان علي طلب منك اني اسيب شقتي هنا واجي اعيش مع ناس غريبة عني ؟؟
جاسم
علي خايف عليكي ومش عايزك تقعدي الفترة دي كلها لوحدك علشان كدا وصاني اني اخدك تعيشي مع اهلي في السرايا متخافيش امي واختي هيكونوا معاكي واعتبريهم زي اهلك هتحبيهم اوي
تاج بتردد
طب علي ليه متصلش بيا وقالي الكلام دا واخد رايي
جاسم
اكيد لو كان يقدر كان عمل دا انتي عارفة انه بيخاف عليكي جدا وعلشان هو شايف ان وجودك في وسط عيلتي اللي هيعتبروكي واحدة منهم امان ليكي علشان كدا طلب مني دا فمعلش ممكن تتفضلي تجمعي هدومك وتيجي معايا!!
تاج كانت مترددة
فقال جاسم اظن ان علي حكالك عني وانه بيثق فيا دا مش دليل كافي علشان تثقي فيا يا مدام تاج
حسمت تاج امرها وقررت تروح تجمع هدومها علشان تروح الصعيد لحياة جديدة تماما مجهولة
يا ترى هيحصل فيها ايه
وهتعمل ايه لما تعرف ان علي مات وطول الوقت دا وجاسم مخبي عليها تابعوا معانا
يتبع
إلى حين نشر الفصل الجديد للكاتبة أسماء عبد الهادي، لا تنسى قراءة روايات و قصص أخرى تضمن حكايات وقصص جديدة حصرية قبل نشرها على أي منصة أخرى يمكنك تفقد المزيد من قصص وروايات و حكايات مدونتنا رواية وحكاية
الفصل الثالث
تم النشر السبت
14/12/2024
❈-❈-❈
قامت تاج مفزوعة من النوم وحاسة ان فيه حاجة مش طبيعية حصلت ففضلت تستعيذ بالله من الشيطان الرجيم اكتر من مرة
ولما حست بالخنقة قامت تصلي ركعتين علشان ترتاح وتدعي لجوزها المسافر
ولما خلصت مسكت فونها وقالت
انا عارفة انك مش هترد يا علي لما بتكون ف مهمة مش بتاخد فونك الشخصي معاك بس انا هرن وخلاص انا مش عارفة ظروفك ايه ممكن تكون دلوقتي متاح وترد عليا تطمن قلبي عليك
واتصلت مرة وانتظرت الرد لكن مفيش اي رد
فكررت الرنة مرة تانية وانتظرت الرد
في الوقت دا احمد والد جاسم كان وصل المستشفى الحربية اللي قاله عليها جاسم
فلقاه قاعد في الطرقة ع الكرسي ومنزل راسه لتحت والحزن والهم بادي ع وشه
فجري عليه احمد وقال
جاسم يا ولدي انت بخير طمني ع صاحبك المصاب الداكتور قال ايه
بصله جاسم والدموع مالية وشه ودي اول مرة احمد يشوف فيها ابنه بيعيط
علي مات يا بوي علي صاحبي مات
الصدمة حلت ملامح احمد وقال وهو بيتنهد بأسى
انا لله وانا اليه راجعون ولا حول ولا قوة إلا بالله الله يرحمه يارب ويحسن اليه مات موتة مشرفة نحسبه عند الله من الشهداء يا ولدي اصبر واحتسب والحمد لله انه نجاك من الموت
اتنهد جاسم وقال
الحمد لله على كل حال ربنا يرحمه ولا نقول الا ما يرضي ربنا ... معلهش يا بوي اني چبتك علشان تكمل انت إجراءات الدفن والحاجات داي لاني منيش فايق ليها وكمان عندي حاجات تانية لازمن اعملها
وكان بيقصد بكلامه دا تاج وازاي يوصل ليها خبر موت جوزها
في الوقت دا سمع فون علي بيرن واللي كان جاسم ماسك الجاكيت بتاعه اللي فيه بطاقته وفونه ومتعلقاته الشخصية
فلما مسك الفون لقا المتصل مكتوت ع الشاشة
"تاج راسي وروح قلبي "
فلبع ريقه بتوتر وقال ف نفسه
هعمل ايه هوصل لها الخبر ازاي مش هتتحمله انا نفسي مش متحمله الله يرحمك يا علي ... انا هكنسل عليها دا اسلم حل دلوقتي
ولما عمل دا وقام وقف
قال احمد
يا ولدي انت عتقول اجراءات الدفن!! طب واهله مش هننتظرهم علشان يودعوه
افتكر جاسم تاج اللي عمره ما شافها وقال ف نفسه
لا مش هتتحمل تشوفه مش لازم تشوفه هتنهار
ورد ع أبوه وقال
للاسف علي مكانش له اهل يا بوي او بمعنى اصح ماتوا
احمد
عتقول ايه لا حول ولا قوة إلا بالله يعني كان مقطوع من شجرة طب ولا حتي زوجة ؟؟ كان عايش أكده لحاله بدون ونيس ولا انيس ؟
جاسم
لاه يا بوي كان متزوج بس مرته مهتقدرش تاجي بالله عليك يا بوي خلص الإجراءات داي اني منيش متحمل اكتر من اكده
احمد
ماشي يا ولدي اللي تشوفه بس هندفنه فين طيب
جاسم قال من غير لحظة تفكير
في مقابر عيلتنا يا بوي هننقله للبلد يندفن هناك وسطينا
احمد
زين ما قولت يا ولدي ربنا يرحمه ويسكنه فسيح جناته
بعدها انطلق جاسم في طريقه بعد ما عزم امره يروح لتاج يقولها الخبر ما هي كدا كدا هتعرف لكنه لازم يكون جنبها ف موقف زي دا
تاج كانت ارتاحت شوية لما كنسل عليها وقالت
طالما كنسل عليا يبقى هو كويس بس مشغول واكيد لما الوقت يكون متاح هيتصل بيا ربنا يطمني عليك يا علي وحشتني اوي
قالتها ودخلت المطبخ علشان تعمل ساندويتش تفطر بيه
ولسه بتطلع الجبنة والعيش والسكينة
سمعت صوت جرس الباب
فاستغربت دا مين دا اللي جايلي انا مش منتظرة حد ولو سمر صاحبتي اكيد هتعطيني خبر بالفون انها جاية يا ترى مين
وسابت الأكل من ايديها وراحت عند الباب
وقبل ما تفتح قالت
مين على الباب؟؟
وكلمت نفسها وازاي حرس علي يسيبوه يجي لحد هنا ويخبط دي حاجة غريبة معقول دا واحد من الحرس او ممكن علي نفسه اللي بيخبط وعاملها ليا مفآجئة علشان كدا كنسل عليا ومرضيش يرد علشان ميقوليش انه جاي ويعملها مفآجئة
راقتها الفكرة دي وابتسمت بزعم منها ان علي جوزها اللي ع الباب وخاصة انها مسمعتش رد
علشان كدا وبدون تردد فتحت الباب من غير ما تحط حجابها ع راسها
واتصدمت لما ملقتوش علي
فزعقت
أنت مين وبتعمل ايه هنا ولما انت مش علي مش بترد ليه
قالتها وقفلت الباب في وشه
انسان بارد يوووه كان نفسي يكون علي حبيبي
ولما ادركت انها فتحتله من غير حجاب
حطت ايديها ع بوءها وقالت
يا نهار الوان انا فتحتله بشعري كدا وهو شافني لو علي عرف مش هيعديها ع خير هيزعل اوي انا مني لله انا فكرته علي متوقعتش حد يتخطى الامن اللي برا والامن اللي برا عمرهم ما يضربوا الجرس مهما كان ابدا يييي غبي بجد اللي ع الباب دا
اما جاسم فرمش بعينه اكتر من مرة مش فاهم ايه اللي حصل وهو عمل ايه علشان تزعقله كدا
وعلى كل حال ضرب الجرس تاني
نفخت تاج بضيق
يووه دا شكله مصر بقا ممكن يكون علي باعته او حاجة ما هو مفيش حد يجروء انه يجي هنا الا بإذن من علي
وراحت بسرعا لبست ححابها وقالت وقبل ما تفتح
انت مين ياللي ع الباب وهل علي عنده علم بوجودك هنا!! .
رد جاسم
ايوا
تاج
ايوا ايه هو معتوه دا ولا ايه
ولما فتحت الباب طلعت بوشها بس
وقالت ايوا خير انت مين
قال جاسم من غير ما يبص عليها وهو بيحاول يغض بصره
انا صديق علي
وقال في سره بحزن الله يرحمه
اول ما سمعت تاج اسم علي قلبها دق جامد وقالت بفرحة
علي طب هو فين
جاسم قال بمرارة لكنه حاول انه يحافظ ع توازنه
طب ممكن ادخل ونتكلم براحتنا وسيبي الباب مفتوح لاني عارف انه مش موجود لأنه هو اللي باعتني اصلا ومتأكد ان مفيش حد معاكي في الشقة مش كدا
تاج
اه فعلا انا هنا لوحدي في الشقة بس انت جاي ليه وعايز ايه
جاسم
هقولك كل حاجة بس ممكن نتكلم جوا مينفعش اتكلم ع الباب كدا
تاج
انت صديق علي مين وكلام ايه اللي عايز تتكلم فيه وفين علي
جاسم
انتي عايزة تغلبيني ليه قولتلك هنتكلم في كل حاجة
تاج
لا مش هسمحلك تدخل الا اذا عرفت انت مين واتأكدت من بطاقتك الشخصية
خرج جاسم بطاقته وعطاهالها
اتفضلي اهي بطاقتي علشان تتطمني
اول ما قرأت اسم جاسم بدأت تثق فيه ودا لان علي كام بيحكيلها كتير عن جاسم صاحبه وأخلاقه وفاءه وقربه ليه
فاطمنت وقالت
تمام اتفضل يا حضرة الظابط اهلا وسهلا بحضرتك في بيت صاحبك بس معلش ممكن تسيب الباب مفتوح
هزلها جاسم راسه
ودخل البيت وقعد في مكان ما شاورلته تاج
تاج
تحت تشرب ايه حضرتك ومعلش اسفة ع اسلوبي معاك معلش مكنتش اعرف انت مين
جاسم
لا ولا يهمك انا مقدر دا... اما موضوع اشرب ايه فمعلش مش وقته خالص علشان احنا مستعجلين يادوب تتفضلي تجمعي هدومك علشان تتفضلي معايا
تاج
ايه اتفضل معاك فين ؟؟ وعلي مجاش معاك ليه
اتنحنح جاسم وقرر ينقذ الخطة اللي رسمها وقال
في الواقع يا مدام تاج علي المهمة اللي هو فيها هتطول شوية ومش عارف هتخلص امتا علشان كدا كلفني أني اخد حضرتك علشان تيجي تعيشي معانا في الصعيد مع عيلتي
تاج
نعم انت عايز تفهمني ان علي طلب منك اني اسيب شقتي هنا واجي اعيش مع ناس غريبة عني ؟؟
جاسم
علي خايف عليكي ومش عايزك تقعدي الفترة دي كلها لوحدك علشان كدا وصاني اني اخدك تعيشي مع اهلي في السرايا متخافيش امي واختي هيكونوا معاكي واعتبريهم زي اهلك هتحبيهم اوي
تاج بتردد
طب علي ليه متصلش بيا وقالي الكلام دا واخد رايي
جاسم
اكيد لو كان يقدر كان عمل دا انتي عارفة انه بيخاف عليكي جدا وعلشان هو شايف ان وجودك في وسط عيلتي اللي هيعتبروكي واحدة منهم امان ليكي علشان كدا طلب مني دا فمعلش ممكن تتفضلي تجمعي هدومك وتيجي معايا!!
تاج كانت مترددة
فقال جاسم اظن ان علي حكالك عني وانه بيثق فيا دا مش دليل كافي علشان تثقي فيا يا مدام تاج
حسمت تاج امرها وقررت تروح تجمع هدومها علشان تروح الصعيد لحياة جديدة تماما مجهولة
يا ترى هيحصل فيها ايه
وهتعمل ايه لما تعرف ان علي مات وطول الوقت دا وجاسم مخبي عليها تابعوا معانا
يتبع
إلى حين نشر الفصل الجديد للكاتبة أسماء عبد الهادي، لا تنسى قراءة روايات و قصص أخرى تضمن حكايات وقصص جديدة حصرية قبل نشرها على أي منصة أخرى يمكنك تفقد المزيد من قصص وروايات و حكايات مدونتنا رواية وحكاية