-->

رواية جديد وللرجال فيما يعشقون مذاهب لنور إسماعيل - الفصل 27 - 3 - الأربعاء 1/1/2025


 قراءة رواية وللرجال فيما يعشقون مذاهب كاملة

تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخر


رواية وللرجال فيما يعشقون مذاهب 

 رواية جديدة قيد النشر

من قصص و روايات 

الكاتبة نور إسماعيل 


الفصل السابع والعشرون

3

تم النشر الأربعاء

1/1/2025


لم يؤمن بي أحد ..

حقاً يا أمى لم يؤمن بي أحد، لبئس إن لم تؤمن بي وبنجاحي ، لبئس أيضاً لعدم صدقگ لما أقول لگ ، لبئس أيضاً لعدم إيمانگ بي حينما اخبرتگ أني سأصل إلى أهدافي التي گنت اتدوالها معگ أثناء حديثنا ،لبئس لعدم إيمانگ بطموحاتي التي گنت افضفض بها لگ ولشقيقتى وزملائى ،لبئس لقولگ لي بعدم تحقق ما گنت أحلم به منذ طفولتي، كُنتِ أيضاً تصيحِ بوجهي، و كان يهزئ بي اصدقائى عندما اتحدث معهم وأخبارهم بأحلامي ، گانوا يهجوا بوجهي معلنين بفشلي ، وعدم بلوغي لأهدافي، صراخهم گان يطردني، ويراود قلبي، شبه الضربات القاتلة، وفي گل مره يلاكموني بالصمت، حقاً لم تؤمن بي عائلتي يوماً، ولا اصدقائى أيضاً.

لابئس بعدم إيمانگ زوجتى بي أيضاً بعد كل ماتجرعتيه من الآلام بسببي...لبئس بكِ أيضاً!


_كويس الل أنت عملته فينا دا ؟ رُد عليّا 


أردفت بصراخ زاهيه فى وجه إلياس، وهو امامها مكبل الايدى منتكس الرأس وعلامات الضرب وتقرح جلده وجسده ظاهراً وواضحاً عليه ،رفع لها وجهه وأردف ببشاعه صوته كما اعتاد


_عملت ايه فيكم؟

_ينفع الكيان الل انا بنيته ب إيدى مع ابوك حته حته ،سيبت بلدى واهلى وناسي 

يتهد على ايدك ونتفضح فكل حته بسبب انانيتك وغطرستك وفرض سيطرتك وقسوتك على مراتك !

كل الل بنيناه انا وابوك يتهد فثوانِ؟ ليه كدا يابنى 


إبتسم جابب ثغر إلياس مستهزءاً لما قالت والدته وأردف لها وعيناه مصوبه لعيناها

_انا هديت الكيان الل اهتميتِ بيه اكتر م اهتميتِ ب إبنك! مش كدا ياحضرة البيزنس وومن 

الل اثبتت انها من الصعيد وتقدر تعمل حاجه ومش مهم ولادها!

ابنك الل كان كل يوم يجيلك مضروب من المدرسين والعيال زمايله فالمدرسة 

وانتِ مكونتيش بتهتمى ، كنت مبتسمعيش ..بل بالعكس 

كنت بتيجى عليه وتكملى ضرب ! وتكملى تكسير فيه وفنفسيته 


مش برضو الكيان الفظيع دا الل بنتيه بعرقك وتعبك جه على كرامه إبنك الوحيد ، كنت بتبنى فيه

وانا بدوق سم كلام زمايلى على انى فاشل وعمرى م هنجح فحاجه

انا الولد التخين البكابوزا الل ايه الل يدخله حربية، الل ايه يخليه بيزنس مان اصلا!

انا فاشل مش بنجح ف أى حاجه، لا زوج ولا أخ ولا إبن! 

انا اوحش شخصية ربنا خلقها على الأرض بفضل تربيتك ي امى ! بدل م تحاولى تخلينى اتغلب على كل الل كنت بشوفه فحياتى كنتِ بتحبطينى اكتر وبتتعبينى اكتر وبتكسرى فيا طموحى أكتر 

هو أنت ِ مرة خدتينى فحضنك مثلاً ،سمعتينى ؟

هعرف ازاى اتعامل بطريقة آدمية وانا طول الوقت بتعامل بجحوود منكم ومن الل حواليا من صغرى .

ماما الكيان اتبنى واتهد ب إيدك..ومحدش يلومنى 

لومى نفسك ، حتى فالل انا فيه بترمى الحمل عليا بدل م تساعدينى 


نظرت له زاهيه ب استنكار وقالت وهى ترفع حاجبيها له

_اساعدك ف إيه، انا فعلاً جبت حبيبة هنا تتنازل بس بعد الل شوفته وعرفته وسمعته 

حرام عليك ..كويس أن مفيش فمرة مسكت سكينه قتلتك بيها 


انا كنت عارفه ان طبعك وحش ، بس عمرى م تخيلت انك بتحب الاذى كدا ويتتفنن فتعذيب الغير

والاضعف ..ومين؟

مراتك وبنت خالك الغلبانه الضعيفه اليتيمه الوحيدة 

اساعدك ف ايه،انت مخلينى حاطه دماغى فالارض! 


نهض إلياس متعجرفاً وأردف لها 

_مش عايز حد منكم يزورنى تانى 


قام بمناداة العسكرى ليعيده إلى الحجز ثانية ويترك والدته تبكِ بحسرتها عليه وعلى م ضاع بسببه.

❈-❈-❈

مضى وقت ..

والآن على مشارف إعداد ليوم الصُلح بين عائلة عبدالمعطى وعائلة نجم الدين حتى يتم إغلاق 

سلسال الدماء للأبد وتجنب حصر ضحايا جُدد بالعائلتين.


وبحضور السيد المحافظ ونائب القرية ورئيس مجلس المدينة وبعض الرجال ذو قيمه وشان بالمحافظة، وحضور القنوات الارضية لتصوير الحدث مباشرة

تم وقع الصلح بين العائلتين ب إغلاق المشاكل بينهما إلى الأبد وقبل عائلة عبدالمعطى تحديداً اولاد الحج حجاج مرسي الصلح بوضع يدهم بيد كبير عائلة نجم الدين سناً وإذاعة الحدث صوت وصورة .


مضت الايام حتى اصبحت شهور .

اغلق عمار شقته وعاد إلى منزل والده الحج عبدالرحمن ، ومن المنزل للعمل ومن العمل للجلوس بصحبه وليد وهمام سواء أمام المنزل او بالحديقة 

وقد تأتى عليه الأيام التى لايترك بها المنزل بسبب حالته النفسية ،اما عن وليد فهو اصبح ملازماً لزوجته اكثر مما سبق ليس بسبب حملها الجديد ولكن بسبب حزنها على شقيقتها الراحلة البالغ .

وجاء دور حبيبة، انتهت من تقديم امتحاناتها لآخر العام وعادت الى بلدها بجانب والدها العاجز الذى من يوم عودتها لايجمعهما مكان او حديث ،تصنع له اشياؤه فقط وتعطيه ادويته اللازمة.

حفصه كادت تنتهى شهور حملها بطفلتها الأولى وتنتهى معاناة الحمل معها وأن تسعد برؤياها أخيراً .


كانت تحضر حبيبة الإبرة كى تحقن والدها بعدما انتهى من تناول غداؤه، اعطته الابرة وهمت بالرحيل ف أشار لها بالورق والاقلام ف احضرتهم له فكتب لها

_مش عايزة تجعدى معاى ؟ من يوم م چيتِ إنت ِ ف اوضتك بتطلعيش غير لو هتوكلينى او هتدينى الدوا 


نظرت حبيبة إلى الورق فقالت له باللكنة الصعيدية م دامت هى ببلدتها الآن

_لاه يابوى ، عاوزاش اجعد معاك 


نظر درويش لها ب أسى وكتب ثانية 

_ليه يابتى ؟


قرأت حبيبه وجلست بهدوء أمامه وأردفت بنبرة يختلجها الحزن 

_يابوى أحسن بلاش نتعاتب ، خلينا كديتى أحسن 

إنت وحدك وانا وحدى ،كلامى ليك هيچرح الباقى لسه متچرحش وانا تعبت جوى وعاوزاش افتكر 


سمعها درويش للنهاية ودون ثانية بالورق أمامه

_لاه جولى مالك ، اتكلمى يا حبيبة 


قرأت حبيبه ،فهمت بمسح عيناها وقامت بفتح ثوبها ووجهت ذراعها وظهرها الى والدها 

وعادت ثانية بوجهها له


_اجولك واتكلم؟ شايف چسمى يابوى 

چسمى الل جطعه ضرب وتعذيب وإهانه ولد اختك ، إلياس الل بعتنى له عشان دفع أكتر

دفع الل راح فالاخر وانت جتلت ارواح مالهاش ذنب وانت عچزت للأبد يابوى ومحدش كسب حاچه

كلنا خسرنا 


فاكر يابوى كنت تعاملنى كيف جبل م اتچوز ! كأنى عبد هنيتى وبتعامل بالضرب وبس 

وروحت للأكتر عذاب ومرار ، معرفتش اشتكيلك عشان عمرك م كنت هتوجف فضهرى يابوى 

انا اتچوزته سنين كنت تسأل علىّ فين وفين 

كأنك م صدجت ترتاح منى ومن حملى ، جلبك موچعكش يوم مثلا 

محستش ببتك الوحيدة ؟

دنا بت هناء حبيبتك ،، معجول كل حُبك دا لامى محبتهوش لبتها؟

لو كان كل الل عملته خوف علىّ فكنت غلطان يابوى ، انا لا عيشت طفولة ولا مراهقه ولا چواز 

انا على طول خايفه ومسلوبة الارادة والقرار والبركه فيك 

لولا الل طلعتنى عليه مكانش كمل إلياس ولد اختك الل ان شاء الله حجى چاى منه تالت ومتلت 

كنت عالاجل عرفت اخد حجى منه من بدرى جوى 


شوفت ان الكلام الل عاوزنى اتكلمه مش زين يابوى ؟ 


تركته وانصرفت من الغرفه وهو ينظر لها بحسرة م أشعرته به ، وبهول م عانت بسببه فقد اصبح درويش

الأبكم أمام زمجره م تشعر ابنته ولايستطيع الرد سوى بالحسرة فى قلبه.

❈-❈-❈


ماكل هذه الاحداث التي تصارعني ومازلت في مقتبل عمري اما لها ان تتوقف، ان تمهلني الفرصه حتي استجمع شتات امري ان ارتاح قليلا الم يتحدثوا ان هذه الفتره هي اثمن فترات العمر واكثرها فرحا ما الذي يحدث اذا لما كل تلك الخيبات.


_سرحاااان ف ااييه 


قالها همام لينتشل عمار من شروده بالحديقة ف إبتسم عمار ليجلس على الجهة الاخرى منه وليد 

ف أردف وليد 

_اكيد سرحان ف بتك حبيبة الل چت نسخه طبق الاصل من القوقة أمها حفصه بلسانها الطويل 


ضحك همام وقام بطرق وليد فى كتفه من خلف عمار واردف

_أنا مرتى قوقة ! لا إسم الله ع مرتك لما بتنادى عليك بصوتها الحيانى بسمعه من وانا فالبيت

وانا نشوف خلفتك الچاية زينه ولا عفشه يا زين 


وضع وليد ساق على ساق وتحدث بغرور مصتنع مضحك

_شوفتش عمار ولدى زى الجمر كيف ابوه ازاى! اكيد العيل الل چاى هييچى نفس العسلاية كديتى 

مش كيف الجرد العفش بتك ،والله ظلمتوها ب إسم حبيبة 

لو على إسم حبيبة الكابيرة فهى جمر وانت وحفصه دخل عليكم السريع وظلمتوا الاسم 


نظر همام له ب استنكار وأردف له

_دا حبيبة دى حبيبة ابوها واتفرچ عليها لما تكبر ، هتترچانى نديها ل عمار ولدك 

وانا هرفض 


انتبه عمار لحديثهما المازح ف اردف بحزن 

_هترفض انت كمان تدى حبيبة ل عمار ي همام؟ 


إنتبه وليد وهمام لحديث عمار الجَدى ف استطرد همام

_ياعم شايفهوش شغال يتريج عالبت وهى لسه عندها كام يوم 

وبعدين ياعم عشان خاطرك أنت هدى حبيبة الصغيرة لعمار الصغير 

بس ياترى ..عمار الكابير هياخد حبيبة الكابيرة؟ 


صمت عمار وتذكر كلمات والدته قبل ان يأتى ليجلس معهم بالحديقة

_وبعدين ياعمار 


إعتدل عمار من نومته شارداً وجلس أمام والدته

_وبعدين إيه يا أمى 

_العمر بيسرجك وبكره وبعده مش باعيد ،وانا وابوك عاوزين نفرح بيك ونشوف عوضك 

وانت عايش فحزنك وتعبك كديتى ..الله يرحمها زمزم عدى كام شهر يا ولدى 


اجفل عمار عيناه لدقيقة ومن ثم قال

_أماه ، أنا عملت كل الل كنتو عايزينه ..وعملت الل كانت عايزاه بردك زمزم الل يرحمها 

سيبونى انا اقرر هعمل ايه فالباقى فحياتى 


_يعنى هتجضيه وحدك ؟

_سيبيها للمولى ياماه ..سيبيها لله 

❈-❈-❈

_إييييه يابو عمار خبر ايه، كل شوية سرحان سرحان سرحان عتحب چديد ياك 


قالها همام ف أردف وليد إليه

_عمار مستحيل يحب تانى ، تبعنى انا عجولك ايه بس 

_مچاوبتنيش يابوالعم ، عمار الكابير هياخد حبيبة الكابيرة 


اخذ عمار نفس عميق وتنهد بهدوء واردف الى همام دون النظر إليه

_يعنى هى حبيبة الكابيرة فاضية جوم ناخدها ؟


هنا صفق همام وهو يضحك بينما نظر وليد الى أسفل فتابع همام

_الله عليك يابوعمو يعنى مفيش مانع تطلج من الياس وتاخدها 


_بس انا كنت معاهد زمزم لا هنتچوز عليها ولا هنطلجها 


دنى وليد من عمار وأردف له بحنوه المعتاد

_بس زمزم ماتت الله يرحمها ،وانت مخلفتش وعدك معاها 

لا اتچوزت عليها ولا طلجتها ..يبجى الحىّ ابجى من الميت وكفاياك حزن ياخوى 

كل السنين دى ،آن الأوان 


على الجهة الاخرى ،كانت حبيبة بصحبة حفصه تحمل حبيبة الصغيرة وتجلس معها بفراشها 

بعدما قامت بمناولتها مشروب _المُغات_ الشهير الذى يصنع خصيصاً للمراة التى تلد حديثاً.

_شالله يباركلك ي حبيبة يارب


كانت تنظر حبيبة إلى الصغيرى وتداعبها وهى مغمضة العينين وأردفت

_مش هتعملوا سبوع عشان مرات عمار صح؟


هزت حفصه رأسها إيجاباً، فقالت حبيبة مبتسمه

_ربنا يخليهالك يا حفصه ويجعل حظها أحسن من حظى يارب وتشوفيها احسن بنت فالدنيا 

هنا ربتت حفصه على يد حبيبة وقالت بنبرة حانية


_ومالو حظك ،بكرة تبجى اكبر دكتورة اورام فمصر والشرق الأوسط والحچز عندك يبجى طوابير

ويريح جلبك وبالك براچل ولد حلال 


نظرت لها حبيبة وضحكت مستهزءه قائله

_راجل!! تانى ،لاء بعد بابا وإلياس انا كويسه جدا وأنا لوحدى 

هشتغل على نفسي ولنفسي بس 

لاعاوزة جواز ولا عاوزة حد ..خلاص تعبت 


أمالت حفصه ب رأسها وهى تتناول منها الصغيرة وتهم ب إرضاعها وقالت فى نبرة خبث 

_يمكن دا رأيك،ومشيئة ربك ليها رأى تانى 


❈-❈-❈

عادت حبيبة إلى المنزل ، اطمأنت الى حال أبيها وانه يغط فى سبات عميق بعدما ساعدته يستريح بفراشه

،ذهبت إلى غرفتها بعدما توضأت وصلت فرضها .

امسكت المصحف وتلت بعض الآيات القرآنية بسورة النور ، ومن بعدها فتحت جهاز الحاسوب المحمول الخاص بها ، فهى قد ابتاعته بعدما حصلت على مصوغاتها التى قدمها لها إلياس اثناء عُرسهم

إبتاعتهم جميعا حتى لاتتذكر شيئاً منه ،ً واشترت الحاسوب لتدرس عليه وقامت ب إدخار بقية المال .


وقبل ان تنهمك ببعض الأشياء التى تخص دراستها رن هاتفها ، كان عمار 


تعجبت،الوقت يبدو متأخراً وهو غير مُعتاد ب أن يحادثها بهذا الوقت 

تحيرت هل تجيب أم لا

أجابت اتصاله 

_الو

_الو ، معلش يا حبيبة لو بتكلم ف وقت متأخر..بس حسيت انى تعبان جوى 

وچيتِ على بالى 


عادت حبيبة بجسدها للخلف على فراشها وأردفت 

_مالك ياعمار ..أنا سمعاك 


يتبع...

إلى حين نشر الفصل الجديد للكاتبة نور إسماعيل، لا تنسى قراءة روايات و قصص كاملة أخرى تضمن حكايات وقصص جديدة ومشوقة حصرية قبل نشرها على أي منصة أخرى يمكنك تفقد المزيد من قصص وروايات و حكايات مدونتنا رواية وحكاية


رواياتنا الحصرية كاملة