-->

نوفيلا جديدة أرملة صديقي لأسماء عبد الهادي - الفصل 9 - الجمعة 3/1/2025

 

نوفيلا رومانسية جديدة أرملة صديقي

تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى


نوفيلا أرملة صديقي

 نوفيلا جديدة قيد النشر

من قصص و روايات 

الكاتبة أسماء عبد الهادي

الفصل التاسع

تم النشر الجمعة

3/1/2025




صحيت تاج من نومها ع صوت غريب ف الشقة فقامت بسرعة تشوف فيه ايه 
فلقت جاسر واقف ف المطبخ ولابس المريلة
فقالت باستغراب 
انت بتعمل ايه 

جاسر
 زي ما انتي شايفة بنضف المطبخ وبعمل اكل ما انتي مش عايزة تخرجي من اوضتك وتعملي لينا حاجة نأكلها فقلت اتصرف بنفسي

ردت بتهكم 
اه وواضح جدا انك بتعرف تتصرف وع ما تخلص اكل تكون خلصت ع الاطباق كلها ايه اللي وقع اتكسر دا يا اخينا 

جاسر 
لا اخينا ايه اومال المأذون اللي كان هنا بيعمل ايه اما عن الطبق اللي انكسر فهو واحد بس وقع مني غصب عني فهاخد بالي المرة الجاية متقلقيش ويا ستي هجيبلك غيره ها كدا مرضية 

اتنهدت تاج بضيق ورجعت ع اوضتها 
اما جاسر فخلص الأكل وراح بيه ع اوضة تاج 
وخبط 
تاج انا جهزتلك الأكل ممكن ادخل 

تاج 
اتفضل ادخل

ولما دخل جاسم قالت تاج بجدية 
حطه هنا ع الكومود واتفضل انت عايزة افضل لوحدي 

احترم جاسم رغبتها وحط الأكل وخرج
وفضل ع الحال دا يومين كل مرة يحط صينية ويخرج باللي قبلها زي ما هيا وتاج ملمستهاش 
لحد ما فاض بيه 
ودخل عندها وقال 
لااااا مبدهاش بقا مش هينفع كدا انتي بقالك يومين مفيش حاجة دخلت معدتك انا مش هستنى لما تتعبي او يجرالك حاجة 

تاج 
متخافش انا بشرب ماية واحيانا باكل حاجة بسيطة مش هيجرالي حاجة 

جاسم 
يا شيخة انتي مش بتقربي من الأكل خالص وانا صبرت عليكي كتير لحد لحد كدا وكفاية دلع انا مش هنتظر لحد ما تتعبي واكون فرطت ف وصية علي انا هتصرف بنفسي 
قالها وشمر ايديه 
فقالت تاج 
انت عايز تعمل ايه وتقصد ايه بهتتصرف بنفسك 

جاسم 
هأكلك بإيدي طالما انتي مش عايزة تأكلي بنفسك 

تاج ربعت ايديها 
ومين قالك اني هسمحلك بدا تبقى بتحلم انا محدش هيغصبني اكل مش عايزة اكل يعني مش هاكل 

جاسم 
لا ما هو كلامي هيتسمع انا مش بخيرك دا امر... والا هضطر استخدم دا 
وطلع من جيبه حبل 

تاج
ايه دا بقا 

جاسم 
زي ما انتي شايفة حبل هربط ايدك ورجلك علشان متعرفيش تتحركي وهأكلك بنفسي 

تاج بصدمة 
ايه انت بتقول ايه 

جاسم
 اللي سمعتيه لاما تخلصي اكلك دا كله حالا لاما هعمل اللي بقول عليه انا مش بهزر 

قالها وقرب ناحيتها فخافت وف نفس الوقت اتكسفت لو قرب منها واكلها
فقالت
 لالا خلاص هاكل انا ابعد انت والحبل بتاعك دا ومتقربش 

جاسم
 طب وادي قاعدة لحد ما تخلصي الصينية دي كلها 

تاج
لا متقعدليش كدا انا مبحبش اكل وحد بيبص عليا 

جاسم 
طب يا ستي هلف وشي الناحية التانية ها كدا مرضية؟؟ 

تاج 
لا اطلع انت وانا هاكل علشان اقدر اكل براحتي 

جاسم قام وقف 
تمام بس لو مخلصتيش الأكل كله هرجعلك وهنفذ اللي قولت عليه 

تاج 
لا هاكل اللي هقدر عليه وبس 

جاسم 
انا قولت ايه قولتلك مش بهزر ع فكرة 

تاج 
يوووه انت ليه مستفز كدا 

جاسم
 انا كدا هتسمعي الكلام ولاااا 
تاج
اوف بقا هسمع

وانتظرها جاسم ف المطبخ اكل هو اكله ونضف المطبخ زي ما هو متعود ف الجيش يعمل كل حاجته بنفسه 
وبعد مرور ساعة خبطت ع الباب 
ولما مسمعش منها رد 
 فتح الباب و دخل 
وبص عليها لقاها مغطية نفسها و وشها كله بالغطا 
فعرف انها صاحية وعاملة نفسها نايمة 
ولما بص ع الاكل لقاه زي ما هو 
فقال 
اه انتي بتهربي بقا علشان متكليش بقا هو اتفاقنا انا قولتلك ايه قبل ما اخرج من هنا انتي مش خايفة انفذ تهديدي

مسمعش منها رد 
فقال انا عارف انك صاحية ع فكرة 

رفعت الغطا من ع وشها وقالت 
يوووه انا جربت اكل ع فكرة بس الاكل معجبنيش طبخك وحش اوي انت مش بتعرف تطبخ 

جاسم 
كدابه انتي مقربتيش للاكل من اساسه وبعدين انا بعرف اطبخ كويس اوي ومش اول مرة ليا ف المطبخ وعلي كان بيحب اكلي جدا ولما نجوع ف السكن سوا يقولي وحشني اكلك يا جاسم 

تاج بلعت ريقها باتشياق 
بجد علي كان بيحب اكلك 

جاسم
 اه جدا وكان بيحب الأكلة دي كمان من ايدي حتى جربي واحكمي بنفسك

كانت مترددة انها تجرب الأكل وكمان جعانة بس حزنها ع علي مانعها 
لكن جاسم شجعها وقال 
كلي يا تاج لو كنتي بتحبي علي كلي وحافظي ع صحتك وعيشي حياتك بسعادة علشان علي يكون مرتاح دي وصيته انك تعيشي حياتك من بعده متوقفيهاش 
ومسك جاسم المعلقة 
وبدأ يأكلها 
وهي مش حاسة بالدنيا عينيها بتنزل دموع وخلاص وبتفكر ف علي 
استغل جاسم شردوها وفضل يأكلها لحد ما خلصت الطبق كله 
فابتسم لنفسه ف رضا انه قدر يأكلها وفضل يبص عليها بتركيز فاكتشف ولاول مرة بعد ما بص ليها من قريب كدا 
انها جميلة ورقيقة فتلقائيا مد ايده ناحية عنيها ومسح دموعها برقة ولطف وهو بيقول 
مش عايز اشوف دموعك دي تاني... وشك برىء اوي يا بخته علي بحبك 

واثناء ما جاسم ع وضعه دا 
شاف ضوء احمر بيتحرك ع جسم تاج 
فاتغير لون وشه وظهر عليها الفزع وبسرعة خاطفة رمي نفسه ع تاج واخده ف حضنه 
استغربت تاج اللي عملته وشهقت بصدمة ولسه هتزعلقه ازاي يعمل كدا 
سمعت صوت غريب مع اهتزاز جسم جاسم وتأوهه بصوت مكتوم 

ولما بصت تاج قدامها شافت الدم بنزل من ضهر جاسم 
ففضلت تصوت
 عااااااا دم!!! انت اتصابت هو فيه ايه وايه اللي حصل 

حاول جاسم يضغط ع نفسه ويتحمل الألم وقال بصوت مهزوز 
انتي كويسة اهم حاجة طمنيني عليكي 

تاج 
سيبك مني دلوقتي انت مصاب مين عم فيك كدا دي رصاصة مش كدا لااااا اوعا تموت بالله عليك 

جاسم وهو خلاص بيغمى عليه 
الكلاب كانوا قاصدينك انتي  بيحاولوا يتخلصوا منس انتي كمان بعد ما اخدو مني اعز اصدقائي وف غمضة عين ملحقتش انقذه ملحقتش اجري عليه اخد الرصاصة بداله يا ريتني كنت انا بداله اهون عليا من اني اشوف نصي التاني بيموت قدام عيني وانا مش عارف اعمل حاجة 

تاج كانت منهارة 
ااا جاسم انت كويس ارجوك ارجوك فتح عينك متقفلهاش ااا استني استني انا هحاول امنع النزيف دا.. لالا انا هتصل بالاسعاف.. طب اوقف النزيف ولا اتصل بالاسعاف اا انا مش عارفة افكر ارجوك ارجوك اوعى تموت مش هتحمل يجرالك حاجة انت كمان ارجوك 

جاسم قال ف اللا وعي وهو بيفقد وعيه 
خايفة عليا معقولة حبتيني زي ما حبيتك!! انا ارتحتلك اوي ممنون لعلي انه قربني منك انتي احسن حاجة حصلتلي 
تاج هنا اتصدمت بكلامه 
لكنها سرعان ما نسيت اللي قاله بعد ما شافته غمض عينه ووقع ع السرير غرقان ف دمه 
فطلع منها صرخة رجعت أنحاء البيت 
فجه ع اثرها
الحرس اللي محاوطين البيت 
فصرخت فيهم تاج 
انتوا قاعدين برا بتعملوا ايه واحنا اتعرضنا للهجوم لازمتكم ايه ها... بسرعة بسرعة انقلوه للمستشفى الحقوه قبل ما يروح مننا 
وبالفعل الحرس نقلوا جاسم للمستشفى وتاج راحت معاهم والخبر وصل لعيلة جاسم ف البلد فجم بسرعة ووقفوا مع تاج

اخدتها حسنة ف حضنها 
جرى ايه يا بنتي ولدي چراله ايه 

تاج عيطت ف حضنها 
جاسم انصاب بسببي اللي جراله دا بسببي اخد الرصاصة بدالي لو رجاله حاجة مش هتحمل دا يا طنط هفضل محملة نفسي ذنبه لبقية حياتي اظغي يا طنط ربنا ينجيه انتي امه ودعاءك مستجاب 
 وفضلوا ع الحال دا  لحد ما جاسم خرج من العمليات 
واول حاجة نطقها تاااج تااج هي فين 

جت الممرضة تبشرهم انه فاض وعايز واحدة اسمها تاج 

تاج جريت بسرعا ع اوضته وقربت منه
انا هنا معاك حمدا لله على سلامتك انت كويس حاسس بايه بتوجعك مش كدا الحمد لله انك عايش انا كنت هموت من الرعب 

جاسم نسي نفسه وانه ف المستشفى 
وقال خايفة عليا؟؟ 

تاج 
طبعا اخاف عليك انا اخدت الرصاصة بدالي فديتني بعمرك يا جاسم عمري ما هنساها ليك ابدا رغم اني كنت عايزة اموت واحصل علي

جاسم اخدها بسرعة ق حضنه بايديه السليمة ودا لان الرصاصة جت ف ضهره من ناحية ايده اليمين 
وقال بحب بعيد الشر عنك طبعا ربنا يطول في عمرك ويخليكي ليا 

لكنه حضنه ليها مطولش ودا لان أهله دخلوا يطمنوا عليه 
فبعدها عنه بحرج 
وهي استغلت الفرصة وبعدت وقلبها بينهج جامد بضربات سريعة بيطلع وبينزل بنغمة جديدة عليها ليه بيدق بسرعا كدا وهي اللي فكرت ان قلبها مات بموت علي

يتبع

إلى حين نشر الفصل الجديد للكاتبة أسماء عبد الهادي، لا تنسى قراءة روايات و قصص أخرى تضمن حكايات وقصص جديدة حصرية قبل نشرها على أي منصة أخرى يمكنك تفقد المزيد من قصص وروايات و حكايات مدونتنا رواية وحكاية


رواياتنا الحصرية كاملة