رواية جديد وللرجال فيما يعشقون مذاهب لنور إسماعيل - الفصل الأخير - 4 - السبت 4/1/2025
قراءة رواية وللرجال فيما يعشقون مذاهب كاملة
تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخر
رواية وللرجال فيما يعشقون مذاهب
رواية جديدة قيد النشر
من قصص و روايات
الكاتبة نور إسماعيل
الفصل الأخير
4
تم النشر السبت
4/1/2025
صدرى الصوت أعادها مرة اخرى واخرى، توقف الصوت وعادت نبضات قلبه ثانية ..ارتخت اعصاب حبيبة وجثت على ركبتها تهدئ من روعها مع مسح وليد لدموع عيناه ويلامس زجاج غرفته وكأنه يلامسه هو!
هل منادة وليد ارجعته للحياة مرة أخرى،ام اعتراف حبيبة له أخيراً!
❈-❈-❈
دي القصة واللي كان اثنين حبوا زمان
تفتكروا الحب كمل ولاّ مع الوقت هان؟
آه القصة واللي كان اثنين حبوا زمان
تفتكروا الحب كمل ولاّ مع الوقت هان؟
هو كان قلبه خام وقليل في الكلام
لسه صغير لكنه مليان وحدة وآلام
هي زينة البنات بضفيرة وفيونكات
ولا تعرف يعني إيه حب ولهفة وغرام
وقابلها ف مرة صدفة اتبرجل لما شافها
إبتسمت بان كسوفها إحساس خطفه وخطفها
ده يومين وهتنساها مش ده الحب اللي يعيش
إنسيه دي قلوبكم لسه بريئة ما بتحبيش
ده كلام من أقرب ناس لما حكوا لهم سمعوه
والحب مكنش بإيدهم يعني عشان ينسوه..!
وبعد خمس سنوات ..
عادت حفصه من المقابر برفقه جمالات وعبلة وزاهيه ومى ، بعدما زارو كل شخص منهم احباؤه
الذين رحلو عنه، فعلى سبيل المثال كانت تزور حفصه والدها وشقيقها زكريا ، زاهيه ومى يزرورن وليد العارف وإلياس ..عبلة كانت تزور شقيقتها زمزم ..
وفى طريقهم ، كل احد تفرق إلى مكانه ، استقلت زاهيه السيارة هى وابنتها عائده إلى القاهره ، بينما اخبرت عبلة حفصه ب أنها ذاهبه الى منزل والدها كى تجلب طفلتيها التوأم حلا وهنا من عندهم وتذهب الى منزلها
عادت حفصه بعدما اوصلت زوجه ابيها الراحل ، وحينما دلفت بدلت ثيابها وشرعت فى تحضير الطعام ف وقفت بجانبها ابنتها حبيبة الصغيرة واردفت
_كملى لى ي أماه ، كملى لى الحكاية
_حكاية ايه يابت ، يا مرارى عالخوته خوتينى
_حكاية حبيبة ووليد وعمار الكبار ، امانه كمليهالى
تناولت حفصه ثمر الطماطم وجلست تقطعه وهى تردف لابنتها
_طب روحى شوفى اختك لا تكون وجعت
_لاه ، جاعدة فالمشايه ..يالا ي اماه
كانت تقطع الخضروات حفصه وأردفت
_وبعدين وليد الكابير ، حب عبلة مرته وبجا يحب حبيبة زى اخته وعبلة مرته چابتله عيل واتنين
عمار ووليد الصغيرين وبتين زى الجمر حلا وهنا بعد م ابوهم ربنا نچاه من الل كان فيه
شردت قليلاً وتحدثت بنبرة جميلة وكأنها تداعب طفلتها
_وحبيبة الكابيرة بجا معاها فلوس كااااتير جوى، نچحت فالجامعه وبجت داكتور كابيرة جوى
واتخصصت اورام عشان امها عمتك هناء يابت ركزى معاى ماتت بالمرض العفش
وهى اتخصصت فيه ،وبالفلوس الكاتير عملت مستسفى صغيرة لعلاج الاورام وبجت المديرة فيها
وربنا وفجها
_وعمى عمار الكابير!
ضحكت حفصه ونهضت من على المنضده غسلت باقى الخضروات واللحم ووضعته بالاناء وهى تردف ساخره
_لسه عيلف وراها ومدوخاه السبع دوخات ..وهو راضى اصلة عيحبها من زمان
زى م أبوك ِ عيحبنى من زمان جوى ، وأتچوزنا وخلفناكِ إنت ِ واختك ربنا يباركلى فيكم ..
❈-❈-❈
صوت طرقتين على باب ، انتبهت حبيبه رفعت رأسها مع قولها
_إدخل
دلف عمار حاملاً باقه ورد جديدة كعهد كل يوم ، ضحكت حبيبة فجلس أمامها
_طبعا ديتى مش شكل عيانين خالص مع احترامى لاحسن دكتورة فالدنيا ، بس انا جطعت كشف عشان ادخل والله طالما مشغولة جوى
إبتسمت حبيبة خلف نقابها ، فناولها باقه الورد واخذتها ونظرت إليها بحب ووضعتها بجانبها
ف تحدثت هى
_فلوسك راحت عالورد
_ويروح عمرى على صاحبه الورد ويهون جصاد ضحكتها
ضحكت حبيبة بخجل ، ف أردف هو بتوسل عيناه تفضح حبه بقلبه
_مش كفايه بجى يا حبيبة، ريجى نشف وتعبت والله
_ياعمار ..بص ، والله حاسه نفسي مش مهيأة ان اكون مع راچل من چديد ويتجفل علينا باب وو
لاه لاه
_لاه لاه ليه بس والله م هعضك!
ضحكت هل عاليا ف استطرد هو بكلماته
_معجول كل جلسات التأهيل النفسي دى وبرضو خايفه من الچواز؟! امسحى الفكرة الجديمه نهائى
كأنها محصلتش معاكِ ، تعالى نبدء من أول السطر ماشى
واحدة واحدة
_ياعمار هقولك ، انا بجد مش مهيأة
هنا امسك يدها وأنهضها عنوة من على مكتبها مع قوله
_تعالى انا هعرف اهيأك ، انا تعبت والمصحف بحبك من ميتى نشفتى ريج ميتين أبوى
اخذها ، وذهب بها الى منزلها مصطحباً والده ووليد يطلب يدها من والدها،اينعم هو عاجز ولكن هى الأصول
للمرة الثالثة يتقدم عمار لها ،ولكن هذه المرة الاجابة تختلف ،ابتسم درويش وكتب
_موافج يا ولدى! على خيرة الله
❈-❈-❈
آيا قلبى ما أصابُكَ أراك مُرهقًا؛أراك قد سأمت الحياة؛ أراك قد أنهكك الطريق وأثقلك المشوار وتعبت تقلبات الحياة ؛
أُخبرُكَ سرًا!
أنا أيضًا قد تعبت تقلبات الحياة أشعر أنى قد تعبت حقًا ولكننا يجبُ علينا أن نتمسك أن نُصبح أقوى تعالى ألى حتى نتعانق بكُل قوتنا تعالى إلى حتى نُصبح أقوى من هذه الدُنيا وأعدُك بأننا لن يهزمُنا الطريق أبدًا أعدُك يا قلبى الجميل .. والأن تعالى إلى لنتعانق ونلتحم بلعضنا البعض نصبح قلباً واحداً بكُل ما أُتينا من قوة!
منذ عهد بعييييد على النجع تسود الفرحه مرة أخرى.
فرحة دام انتظارها اكثر من خمسه وثلاثون عاماً!! قلبان كانا يخفقان لبعضهما البعض كلا واحد منهم كان بطريقه ضال حتى وجد الآخر ..
زُفت الطبيبة حبيبة درويش ب أبهى حِلتها ك عروس الى المهندس عمار الذى لم تفارقه بسمته وصوت خفقان قلبه الفرحه ..كانت تتعالى الزغاريد خلفهم ..حتى عبلة زوجه وليد
بعد مرور كل هذه السنوات ، حن قلبها إليها .. وبدأت بمعامله ودوده معها حينما علمت بحقيقة قلبها الطيب الأبيض.
صعدا الاثنين الشقه،اغلق الباب وقفت حبيبة تنظر له ب حب ، هرول ناحيتها عمار وحملها واخذ يلف بها كثيراً وكثيرا حتى شعر بالدوار ف وقعا الاثنان يضحكان على الأرض ..
_أخيراً، أخيراً ي أغلى من روحى ،معايا وفبيتى وملكى ..يابوووووى يارب ميكونش حلم
اضُربينى ي حبيبة
ضحكت حبيبة كثيراً على ما يقول فكرر طلبه لها مرة أخرى
_أضُربينى يا حبيبة بجولك صوح
قامت بضربه بخفه بكف يدها، ف امسك يدها واصابعها وقبلهم بعشوائيه ومن ثم اقترب من شفتيها
ف ابتعدت عنه ونهضت وهرولت للداخل فترجل ناحيتها فقالت هى
_عمار ، بص مش مستعدة ،ادينا اتچوزنا اصبر علىّ
_والله م تجلجى يا حبيبي ، واحدة واحدة خااالص وعلى مهلنا
_لاه لاه ، معلش بص ننام والصباح رباح
_لاه ننامو كيف ، دا فيه حرب عالمية ثالثة هتبدء دلوك ..دا فى ناااار مستنيكِ ورحمة ستى دهب م هينفع
هرولت حبيبة وإختبأت بغرفه اخرى فهرول خلفها ، وقام ب إحتضانها يهدئ روعها
ومن ثم أمال برأسه يقبلها فصفعته!!
امسك عمار وجهه محتقناً وأردف متسعه حدقة عينيه
_عتضربينى يا حبيبة؟! عتضربي چوزك!! يوم الدخله عتدبحيلى الجطه!
شعرت حبيبة بمدى الخطأ الذى ارتكبته واردفت وهى تبتعد للوراء
_لاه والله مجصديش، بص ..عمار والله م جادرة والله معلش
تنهد هو وقبل رأسها وترجل من الغرفه ف اردفت هى
_رايح فين
_هنزل اجعد مع المجاطيع همام ووليد ،طالما فيهاش دخله
ضربتِ الدخله ي بت درويش !! ضربتيها هو فيه حد باصص لي فحياتى
دم اما يخش عليه
ترجل هو فضحكت هى وانتظرته يرحل حتى تغير ثيابها ،اما عن عبلة ووليد فكان وليد منهمكاً ب هاتفه فجلست بجانبه وامسكت الهاتف قذفته ونامت على صدره
_خيييير، اصل الحركه دى انا عارفها عاوزة تجولى ايييه
_نجولك يا وليد يانصيبي يا حبيبي
_رُطى ..رط يا رطاطه چاكِ مدفع يخلصنى من رطك ،عاوزة إيه
_نفسي فكوارع دلوك حالاً
قالتها وقد سبلت له عيناها ،فتوجه بالنظر ناحيتها متفاجئ ممتعض بشفتيه
وأردف لها
_كوارع دلوك حالاً ليا ؟
_معرفش يا لو لو يا جلبي ، حاسه نفسي هفانى عليها بجالى يومين
زفر غاضبا بطريقه مضحكه وعاد يبحث عن هاتفه وهو يردف لها غير مبالياً
_حاضر نبجى نچيب ان شاء الله ،حللى عنى دلوك
_لوولووه
قذف بالهاتف على المرتبه وأردف
_يكطع لولو وسنين فليلتك الطين، عاوزة ايه ..اجولك انهاردة كان فرح عمار وتعبانين اتخمدى
_معرفش مالى بجالى يومين مغص جوى وترچيع وهموت على الكوارع والفراولة
هنا أمسك وليد شعرها وأخذ يترنح ب رأسها يميناً ويساراً وهو يردف ساخراً
_اومال ايه حكايتك يابت المركوب إنت ِ، عاوزة تجولى ايه خلصينى
هنا خلصت عبلة نفسها من يده وطبعت قبله على وجنته بحمره شفتيها واردفت مصوبه عيناها له
_أنا حااااامل يا نصيبي
_إنتِ ايه!!!
قالها بصوت عالِ من هول المفاجأة، فهبط يبحث عن حذاءه ووجده فقذفها به فهرولت هى تجرى أمامه خائفه وهو على قذفه لها بالاحذيه
_حامل!!! حامل خامس !! لاه سابع ..حامل يابت الملسوع فجفاه
حامل يابجرة يا دحشه يابت محسب ناجصلك حبل ونچرك منه يا چاموسه
يابت عتحملى فحواچبك يا مثبت العجل والدييين
أخذ يقذفها بالأحذيه وهى تحاول ان تختبئ منه مع الدفاع عن نفسها
_يابوى اسمعنى ، كانش جصدى وبعدين انت ماشاء الله عليك وانا بعرفش اجولك لاه يعنى مش غلطتى وحدك ياخوى إنت الل عتتحكمش فنفسك عامل زى الجطر
_كمان عتحسدينى ، ايامك طين معاى ، دا حمول ويشيلها ربنا يا بت الكلاب
يابت كفاياكِ كفاااياكِ
_يابوى م خلاص العيال عزوة
_عزونى فيكِ من بدرى يا مرا أرنبة ، دا هوايل عليا وعلى الل خلفونى
انا نازل نجعد وحدى تحت عاوزش اشوف خلجتك انهاردة چاكِ العذاب
ومن هنا ورايح تنامى مع عيالك وانا وحدى
تركها وارتدى خفيه وهبط فضحكت هى مع قولها تمازحه
_الل يجدر ي لولو يا حبيبي عالبعاد
❈-❈-❈
هبط ليجد عمار جالساً وم أن رآه حتى غرق فى هستريا ضحك طويلة وعمار ينظر له بتعجب
_ايه يا عريييس ، ايه ياعرييييس ...دا زمزم مشوفناش خلجتك اربع تيام
ودلوك دى حبيبة جلبك وحياتك ، جاعد مع شچر الموز عتعمل ايه دلوك عتعده
قام عمار بتكوير قبضه يده ولكمه فى صدره مع قوله
_ينفع تنجطنى بسكاتك
_لاه صوح ايا منزلك يابوى ، دنا جولت مش هشوفك غير بعد ست سنين
_حبيبة لسه العجدة فيها وخايفه ، معارفش اعمل ايه عاوزنيش اجرب لها
هز وليد رأسه وأردف ساخراً
_على خيرة الله ، هى كلها حريم مالهاش عازة اصلا ..تعالا شوف المركوب الجديم الل أنا متچوزه
حامل !
ضحك عمار وصفق بيديه فضحك معه وليد وهو يردف
_هى هوايل علينا وعلى الل چابونا ، معارفش بيعملوا فينا كديتى ليه طيب
دقائق وانضم إليهم همام وم أن رأى عمار انهال عليه بالتساؤلات
_يابوى أطلع لمرتك ياعمار
_لاه خليه معانا ، لهفته جلم علم ع خشمه .. يطلع تناوله بالكرسى ف وشه ميسمعش بجيه عمره
واضح انها اتعلمت الوحشية من چوزها المحروج
ضحك جمعيهم ، فبدء همام بدندنه أغنية كل دا كان ليه مثلما تعودوا جمعيهم عليها فتغنوا جميعاً بها ..
❈-❈-❈
مرت الايام والشهور، وعقدة حبيبة كما هى يعيشان تحت سقف واحد إخوة!
كانت تخضع للعلاج النفسي ،ويحاول عمار ويذهب معها إلى الطبيب يستمع الخطوات
يقوم بها معها ولكن الاستجابة بطيييئة جدا معها ، وهو صابر وانفاسه معها للنهاية
وذات يوم بعد عودته من المكتب ، اعتادا يتحدثا سويا،يتناولا طعام العشاء
ومن ثم يناما ،هذا هو روتينهم لشهرين
_هتنزل بليل؟
قالها وليد وهما يشتريان اغراض المنزل لهما ف اردف عمار
_مش عارف
_مش عارف كيا؟ مش كدا كدا انتو اخوات ..انزل نلعب دورين دومنه
_عتعايرنى يا وليد چاك السريع! انا غلطان انى جولتلك
_اسم الله ، طب فاكرش أما عايرتنى جدام ابوى على المرة الل زعج فيا المدير وكان فيها چيزة فالبنك وروحت جولت
_بتردها يعنى! بتردها يا ولد عظيمه ..طب انا بجى هطلع اجول ل عبلة ان وليد بيفكر يتچوز عليكِ عشان تبطلى خلفه
_اعملها ..اعملها وانا هجول لحبيبة انهاردة اليوم كله عمار سايب شغله واكل عيشه وعمال يبص عالحريم فالروحه والچاية ويجول ادى الحريم ولا بلاش مش أنا اتچوزت أخوى
قذف عمار بالفاكهه فى وجه وليد مازحاً وأردف
_غور ياض غور ،أنا مروح
فتح الباب عمار ويعلم ماذا ينتظره ككل يوم ،ولكن هذه المرة عاد ، ليجدها ترتدى قميص نوم ذو لون اللافندر هو يفضله ويحبه ، وتضع بعض من مساحيق التجميل وممشطه شعرها بطريقه جميله وترتدى القلادة الذهبية التى يتدلى منها صورته .
ذُهل وفغر فاهه، فتوجهت ناحيته وقامت بلمس لحيته بلطف وهى تستشعر انفاسه وهو يستشعر انفاسها
لامس هو برفق وجنتيها وشعرها ،واخذ احد خصاله يشمها برفق وهو مغمض العينين
لامس عنقها بهدووووء وأردف بهدوء لها
_إنهاردة! بچد
هزت حبيبة رأسها بالايجاب ، فحملها بحب وهو يقبلها كثيراً وذهب بها إلى الفراش
ليسبحا بتحقيق حلم دام طويلاً ..
وبعد ٩ أشهر !!!
كان صراخ حبيبة مدوياً وهى تلد طفلها، وعمار بالخارج يفرك يديه ووليد يقوم بتهدئته وحفصه تدعو لها
وتحيه تقرأ القرآن ،وصراخها يعلو حتى هدأت وسمعوا صوت الصغيرة
هرول جميعهن حتى خرجت الممرضه بعد دقائق تحملها ، جميلة جمال ملائكى مثل والدتها وجدتها
كسابق العهد ، حملها عمار ينظر لها مع تمتمته بصوت غير مسموع
_بسم الله على جلبي
وقد ترققت دموعه فوق وجهها ف اذن ب أذنيها بحب بالغ
ووليد يربت على كتفه ويهنئه، ويقوم بتهنئته الجميع ،
_هاتسموها إيه؟
قالتها حفصه ، ف أردف عمار وهو يقبل الصغيرة ببطء
_حبيبة ..عشان تبجى فعلاً حبيبة عمار زى أمها!!
استفاقت حبيبة فدلف الجميع لها ، ليجلس بجانبها عمار ممسكاً بالصغيرة
يريها إياها ، ويقبل رأسها ويحاول تنشيف جبينها المتعرق ويضمهما إلى صدره بقوة وكأنه يثبت إلى نفسه أن هذه مملكته الصغيرة وأخيراً
_هنجعدوا احنا نسموا حبيبة وليد عمار حبيبة وليد عمار والعيلة مش هتخلص ابدا چانا الفقر ،الحمدلله انى نفدت وسميت خالد أخيراً
قالها وليد فضحك الجميع ،فهمس عمار ب أذن حبيبة وهى يقبلهما مع كلماته
_حمدلله على السلامه يا أغلى من روحى ، بحبك ي حبيبة
نظرت حبيبة له وقالت ب وهن
_بحبك ياعمار ..بسم الله على جلبي
ضحكا الإثنين معا لأنها اصبحت تقلده ، وأخذ الجميع تتنقل الصغيرة بينهم يقبلونها ويبتسمون فرحين مهللين بما آتاهم الله من فضله .
أرح قلبك بالتقبل، و أرح يديك بالإفلات، ودَع كل ما حولك يأخذُ مجراه المقدر له، فأحياناً لا طاقة لك إلا بالتسليم، ولا علم لك سوى إدراك أن لكل شيءٍ حكمة،والايمان ب أن الله لا يدع ثقال الأيام تدوم، عُسرًا ثم يُسرًا ثم سرور.
تََمنّوا ، أرسلوا الدعوات الى السماء ،تصدقوا كثيراً وابتهلوا من فضل ا،لله فهل هناك أمنية مستحيلة أكثر جمالًا من أنك تحاول الوصول إلي مُبتغاك، وتصِل؟!
غيرة الراجل نار في مَرَاجِل
نار بتنوّر مابتحرقش
واحنا صعايدة بنستحملش
شمسنا حامية وعِرْقنا حامي وطبعنا حامي
واللي تخلّي صعيدي يحبها يبقى يا غُلْبها
اصلنا ناس على قد الطيبة كلنا هيبة
والنسوان في بلادنا جواهر
طب لو عندك حتة ماس
حتخلّيها مداس للناس؟
ولا حتقفلي اوضة عليها بميت ترباس
يمكن حتى تأجري ليها جوزين حراس
يبقى انا لا انا جاهل ولا غافل
كل الفرق ما بيني وبينك اني صعيدي
ينعل ابو ده اليوم الاكحل اللي لا ليه اخر ولا أول
اللي طلعت لقيتني صعيدي (هشام الجخ)
تمت
إلى حين نشر الرواية الجديدة للكاتبة نور إسماعيل، لا تنسى قراءة روايات و قصص كاملة أخرى تضمن حكايات وقصص جديدة ومشوقة حصرية قبل نشرها على أي منصة أخرى يمكنك تفقد المزيد من قصص وروايات و حكايات مدونتنا رواية وحكاية