رواية جديدة شوق الجزء الثاني لأسماء عبد الهادي - الفصل 50 - السبت 5/4/2025
رواية رومانسية جديدة شوق الجزء الثاني
تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى
رواية شوق الجزء الثاني
رواية جديدة قيد النشر
من قصص و روايات
الكاتبة أسماء عبد الهادي
الفصل التاسع والأربعون
تم النشر السبت
5/4/2025
خالد كان في مكتبه فجاله اتصال من واحد من رجالته فقال
ها عملت ايه عرفت مكانه
- ايوا يا خالد بيه للاسف عرفت مكانه
خالد
طب هو فين انطق ساكت ليه اياد جراله حاجة حاسس بكدا
-بصراحة دا صحيح اياد ابن حضرتك اتمسك ف قضية سرقة وهو دلوقتي هيتعرض على النيابة والقضية هتتحول للمحكمة
خالد اتصدم من اللي سمعه
ايه!! انت بتخرف تقول ايه اياد ابني مسجون ومتهم ف قضية سرقة كمان هي حصلت مين اللي اتجرأ ورفع عليه القضية دي اتكلم قول اللي تعرفه
-حسين الدهشوري اللى رافع عليه قضية السرقة وكمان المسؤل في الشركة اللي كان شغال فيها اياد شهد ضده واكد كلام حسين الدهشوري بأن اياد سرق العربية فعلا
خالد
اه كان لازم اتوقع حاجة زي كدا بقا هو مغلول مني عايز ينتقم مني في ابني بقا هو دا اخره انا هوريه هو بيلعب مع مين مش انا اللي يتلوي دراعي انا هخليه يندم على اللي عمله ويتمنى انه معملش كدا ويجي يعتذر كمان... اما شركة السيارات دي مبقاش انا خالد ان مقفلتهاش النهاردة قبل بكرة... اسمع بلغ المتر يحصلني على القسم انا جاي في الطريق
- حاضر يا خالد بيه اللي قولته هيتنفذ
وبعد حوالي نص ساعة كان خالد قدام الظابط بيعرف نفسه
الظابط
اهلا وسهلا يا خالد بيه نورتنا يا ترى اقدر اخدم حضرتك ف ايه
خالد
اياد ابني ممسوك ف قضية سرقة هنا بالغلط في الواقع هو مسرقش ودا بلاغ كيدي اياد مش محتاج يسرق اياد صاحب شركة كبيرة وعنده بدل العربية عشرة مش واحدة بس ايه اللي يجبره يعمل دا .. لكن اللي رفع القضية وعمل البلاغ دا عايز ينتقم مني انا فحب يفبرك اي حكاية علشان يلوي دراعي لكن اؤكد لك ان ابني مسرقش
الظابط
انا مكنش عندي علم انه ابن حضرتك بس اللي بلغني انه لوحده لا عنده محامي ولا اي حاجة وكمان اللي عرفته انه شغال ف شركة سيارات مش زي ما حضرتك بتقول
خالد
لالا دا وضع مؤقت بس ..كنا شادين مع بعض شوية فحب يثبتلي انه يقدر يشتغل ف اي مكان من غير مساعدتي واثبت دا فعلا لكن حسين بوظ عليه الدنيا ولعب لعبته
هنا المحامي قال
اؤكد لك يا حضرة الظابط ان اياد مسرقش وكمان الشهود دول شهود زور وهقدر اثبت الحقيقة بس أقابله واتكلم معاه وافهم منه كل حاجة بحذافيرها
الظابط
ماشي هخليكم تقابلوه... يا عسكري روح يا ابني نادي على المسجون اياد خالد
اياد كان قاعد مش عارف مصيره ايه وبيفكر ف امه فداء
ماما زمانها قلقانة عليا اه لو كنت اعرف اطمنها عليا بس انا مش عارف هخرج من هنا امتا او هخرج اساسا ولا لا التهمة لابساني لابساني
في الوقت دا جه العسكري وقال
اياد خالد يجيلي هنا
انتبه ليه اياد قال
ايوا انا خير
العسكري
هيكون خير منين باشكالكم دي تعالى حضرت الظابط عايزك
ولما مشي معاه اياد ودخله العسكري لمكتب الظابط
المتهم اهو يا فندم
اول ما اياد بص قدامه وشاف خالد
بلع ريقه بخوف مكانش حابب خالد يشوفه في موقف زي دا ابدا كان نفسه الارض تنشق وتبلعه وخالد ميشوفوش والكلبشات في ايده كدا
فنزل راسه لتحت بحرج ومتكلمش
الظابط قام وقف وقال هسيبكم تتكلموا عشر دقايق وراجع
هنا خالد قال للمحامي
معلش يا متر سيبني معاه خمس دقايق بس عايز اتكلم معاه لوحدنا
المحامي
اللي تشوفه يا خالد بيه
ولما خرج المحامي هو كمان وفضل خالد واياد لوحدهم
فضل اياد منزل وشه مرفعوش ومش عارف هيقول ايه لخالد مكانش عايز يشوفه في وقت زي دا لانه متوقع انه هيسمع دش تهزيق ملوش اول من اخر وخالد ما هيصدق وهينتهز الفرصة علشان يقل منه ويبوخه ويقلل من كرامته زي ما كان بيعمل معاه
خالد بص لاياد وكان زعلان وهو شايفه مكسور ومطاطي راسه كدا فقال
ارفع راسك يا اياد ولا انت عملت حاجة غلط ومكسوف منها
اياد في نفسه
ابتدينا وصلة التهزيق مين اللي عرفه بس باللي حصل
خالد
ازاي دا يحصل ومتقوليش ازاي تسيبهم يتهموك اتهام زي دا وازاي تفضل الوقت دا كله هنا من غير ما تديني علم
اياد مردش ومرفعش وشه اصلا لخالد
فزعق خالد لان هدوء اياد استفزه
انطق اتكلم ساكت ليه مش بكلمك ما ترد
اياد اخد نفس عميق ورفع وشه وقال
معنديش اي كلام اقوله يا خالد بيه اتهموني بالسرقة وانا معملتش حاجة مش عارف حضرتك هتصدق دا ولا لا ومعنديش اي فكرة ازاي هخرج نفسي من الموضوع دا علشان كدا ساكت معنديش كلام اقوله تاني
خالد
ليه مستعنتش بيا علشان احللك مشكلتك دي واكون جنبك بدال ما الكل فاهم وانت اولهم انك لوحدك
اياد
معتقدش ان حضرتك هتصدقني... هتصدقني ازاي وانت بنفسك اتهمتني بالسرقة في شركتك ...بعدين بأي حق استعين بحضرتك في موضوع زي دا انا كدا بعملك شوشرة اكيد انت في غنى عنها
اتضايق خالد من نفسه لان اياد لسه شايلها ف نفسه ومش قادر ينساها لخالد انه اتهمه بالسرقة وكمان لانه ظن فيه ظن سوء وبعدها مباشرة اكتشف الفاعل الحقيقي
فسكت ومتكلمش
فقال اياد بكسرة
ملوش لزوم تتعب حضرتك وتعطل نفسك علشاني .. انا برىء معملتش حاجة ومتأكد ان ربنا هيثبت برائتي في يوم من الايام حتى لو الكل ضدي كل اللي انا طالبه من حضرتك انك بس تطمن ماما فداء عليا وتقولها اني بخير لاني عارف انها هتكون قلقانة ومشغولة عليا..
سكت شوية وبعدين اتحرك ناحية الباب
عن اذن حضرتك يا خالد بيه مش هعطلك اكتر من كدا
خالد نفخ بضيق ونادى على المحامي
اللي دخله في حين ان اياد خرج وقف برا مع العسكري
فقال خالد
متر عايز اخرج النهاردة مع اياد هتحتاج قد ايه علشان تخرجه من هنا
المحامي
انا ممكن اخرجه بضمان محل إقامة لحد ما نثبت عكس الاتهام الموجه ليه بس للأسف هيكون تحت الرقابة وهيتمنع من السفر الفترة دي
خالد
مش مهم المهم ان اياد ميفضلش هنا لحظة واحدة
المحامي
تمام يا خالد بيه سيبلي انا الموضوع دا بس انا محتاج اتكلم مع اياد
وبعد حوالي ساعة خلص فيها المحامي كل الإجراءات المطلوبة ودفع كفالة وخرج اياد معاهم
مشي معاهم اياد لحد برا
وعند عربية خالد قال اياد
ليه عملت كدا
خالد بعدم فهم
عملت ايه مش فاهم
اياد
مكنش له لزوم حضرتك تدفع كل المبلغ دا علشاني كفاية الدين اللي ف رقبتي ليك بس اوعدك اني هسده ليك في يوم من الأيام
خالد
انت بتخرف تقول ايه اتفضل اركب يلا
اياد
اركب فين
خالد زعق
اياد مش وقته تصرفاتك دي اركب يلا فداء قلقانة عليك
اياد
انا اخدت متعلقاتي اللي اخدوها مني هبقى اكلمها اطمنها عليا
خالد بحدة
اياد قولتلك اركب
اياد
اسف مش هينفع يا خالد بيه صدقني
خالد فقد اعصابه فزعق بحدة
بطل بقا كلمة خالد بيه اللي قرفتني بيها دي فيه ايه مالك
اياد
طب اقول ايه ما هو مينفعش اقول غير كدا
خالد
اشمعنا فداء بتقولها ماما ها اشمعنا انا اللي بتقولي خالد بيه
اياد بصله بحسرة ولف وشه لان تصرفاته معاه هي اللي دفعته يقول كدا
عن اذنك يا خالد بيه ...
❈-❈-❈
وصلت شوق لبيت قسمت وضربت الجرس ففتحت لها الشغالة
شوق
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته يا بنتي دنيا موجودة؟؟
الشغالة
ايوا مين حضرتك
شوق
قوليلها الابلة شوق عايزة تتكلم معاكي
هنا قسمت جت وقالت
مين يا رتيبة
الشغالة
واحدة بتقول اسمها شوق يا ست هانم
قسمت
شوق ودي ايه اللي جابها هنا دي طب خليها تدخل
ولما دخلت شوق قالت معلهش يا قسمت هانم اني جيت من غير ميعاد بس كنت عايزة اتكلم مع بنتك دنيا شوية
قسمت
دنيا!! عايزة دنيا في ايه ممكن اعرف
شوق اخدت نفس عميق بضيق
اظنك عارفة بنتك عملت ايه امبارح وهبتت ايه
قسمت بتهرب
اا عملت ايه بنتي معملتش حاجة
شوق
يا شيخة يعني مش انتي اللي مملياها تعمل ايه وممشياها خطوة بخطوة
قسمت
قولتلك بنتي معملتش حاجة وع العموم اهي عندك فوق في اوضتها ادخلي كلميها انا برا الموضوع دا
شوق في نفسها
اوام اكده بعتي بنتك الله المستعان منك انتي ام اربعة واربعين مش ام ابدا
ولما طلعت فوق وعرفت مكان اوضة دنيا من الشغالة خبطت
دنيا ممكن ادخل
دنيا اول ما سمعت اسم شوق بلعت ريقها
اا مم اا ادخلي
شوق
ازيك يا دنيا اتمنى تكوني مبسوطة بعد اللي عملتيه
دنيا
اا مم اا انا معملتش حاجة معملتش حاجة صدقيني
شوق
اني عارفة ان أمك اللي طلبت منك أكده بس انتي اكيد عندك عقل وبتفكري مجاش في دماغك ان البنت ممكن تموت فيها من الصدمة النفسية اللي اتفاجئت بيها يوم فرحها؟؟؟ وليلة فرحها كمان يا قادرة جالك قلب ازاي.. ازاي تقبلي انك تكسري قلبها بالشكل دا مش حرام عليكي البنت دخلت في غيبوبة نفسية وحالتها وحشة وكل دا وهي لسه بفستان فرحها يرضيكي ديه ترضيه لنفسك يا دنيا
دنيا بتوتر
اا انا مليش دعوة انا كنت بنفذ كلام مامي هي اجبرتني اني اعمل دا
شوق
كان بامكانك تقوليلها ماشي هعمله ومتعمليش حاجة هي يعني هتعرف منين انك عملتي او معملتيش اللي قالت عليه... هتظن انك عملتي اللي قالته وخطتها فشلت كان بامكانك تعملي دا
دنيا لفت وشها الجنب التاني بتهرب لانها كانت قاصدة تعمل دا لانها غيرانة من لوجي وكانت عايزة تكون هي بدالها بفستان الفرح الابيض وبتتزف ليزن
ااا مجاش في بالي واللي حصل حصل انا مليش ذنب انتي عارفة ان كل خطوة بعملها بتكون بطلب من مامي
شوق
واني قولتلك اني معاكي ومش هسيبك حصل ولا محصلش!!
دنيا بلعت ريقها
انا اسفة بس اعمل ايه انا مبقتش بعرف افكر بنفذ من غير عقل
زفرت شوق بانزعاج وبصت لدنيا بغضب
وف الوقت دا سمعوا صرخات قسمت اللي بتستغيث بأي حد ينجدها
لان في الوقت دا كان مهند تحت معاها
تعالو نشوف مهند اول ما وصل عمل معاها ايه
فضل مهند يخبط ع الباب بحدة وعصبية
قسمت قسمت افتحي يا قسمت حالا لاما هكسر الباب دا على دماغك
قسمت كانت قاعدة واول ما سمعت صوت مهند قامت وقفت وقالت بفرحة
مهند؟؟ مهند هنا في بيتي مش معقول . رتيبة افتحي ليه بسرعة
وفضلت واقفة وعنيها ع الباب بشوق ولهفة
لكنها اول ما شافته بعيونه اللي بتطل شرار
اتراجعت لورا بخوف
مهند وعينه اللي كلها حدة وغضب عليها
ازيك يا قسمت هانم
قسمت بلعت ريقها
مم مهند ازيك وحشتني اوي
مهند ضم شفته
ممم وحشتك مش كدا معتقدش ان من اللحظة دي هتتمني تشوفيني تاني
سكت شوية وقال
بقا بتحاولي تبوظي حياة اولادي يا قسمت!!! معرفتيش تبوظي حياتي انا اتنقلتي لأولادي لأ وكمان بتخربي عليهم حياتهم الزوجية اللي لسه كانت هتبتدي.. ومكفكيش كدا بنتي لوجي بنتي مش بس بنت اخويا دي بنتي انا كمان كانت حياتها هتروح بسببك كل دا علشان ايه!! علشان حب اعمى مرضي.. حب تملك مش حب حقيقي دا .. اللي بيجد بجد يا قسمت عمره ما يأذي اللي بيحبه اللي بيحب بجد بيتمنى الخير والسعادة لحبيبه لكن انا دلوقتي اتأكدت انك مش بتحبيني انتي واهمة نفسك بدا حب تملك زي ما بقولك حاجة كنتي عايزاها ومعرفتيش توصلي ليها فبتحاولي تعملي المستحيل علشان تطوليها ولو بالقوة ولو بخراب حياة الناس لكن لأ انا مش هسمحلك ابدا مش هسمحلك تبوظي حياتي وحياة ولادي ولادي خط احمر وانتي اتعديتي حدودك معايا الظاهر اني علشان سكتلك واتساهلت معاكي فكرتي اني سهل هين مش هعرف اعمل حاجة لكن اللي انتي مش عارفاه اني كنت بحميكي من غضبي .. غضبي اللي لو شفتيه هتتمني عمرك انك مكنتيش تعرفيني في يوم من الأيام
قالها وقرب منها وهي اتراجعت بخوف لانها اول مرة تشوف مهند بالغضب دا
مهند وهو عينه اللي كلها شر متسلطة عليها وقال
حياة لوجي كانت هتروح بسببك وانا دلوقتي جاي علشان احاسبك على دا وحياتها قصاد حياتك اللي متسواش حاجة مش هتنازل عن حق لوجي فاهمة مش هتنازل ابدا ولازم تاخدي عقابك
قالها وهو بيقرب ايده ناحية رقبتها وبيحاول يخنقها
اللي زيك شيطان مينفعش يعيش وانا اللي هريح البشرية من دنائتك وخبثك
فضلت قسمت تصرخ علشان حد يساعدها ويبعد مهند عنها
ااا مهند سيبني هتنخنق مهند... الحقوووني يا دنيا ااا حد يساعدني
جريت شوق على تحت ووراها دنيا
واول ما شافت شوق اللي بيعمله اخوها اتصدمت واتحركت بسرعة علشان تخلص قسمت من بين ايدين مهند
مهاند سيبها ايه اللي بتعمله ديه انت اتجنيت يا ولا
مهند والغضب مسيطر عليه
لا يمكن لازم تتعاقب على اللي عملته.. اللي عملته مفيش هزار فيه ومش هسكتلها بعد النهاردة
شوق زعقت
سيبها يا مهند الست عتتخنق تحت يدك بعد عنيها يا ولا واخزي الشيطان
مهند
لا يمكن لازم اخلص الناس من شرها
شوق
يا ولا انت هتضيع نفسك وهتضيعها معاك استعيذ بالله وابعد عنيها لاحسن وربنا هتشوف مني اللي عمري وما شوفته
بعد مهند عن قسمت وهو بينفخ
يوووه يا شوق كنتي سيبني اخلص عليها ونرتاح علشان تفكر بس تعملها تاني وتأذي ولادي
فضلت قسمت تكح وهي بتزعق جامد
كح كح بقا انت عايز تقتلني يا مهند؟؟ بتتهجم عليا في بيتي وانا واحدة ست عايشة لوحدي انا وبناتي وعايز تقتلني انا هبلغ البوليس وهرفع عليك قضية وهوديك ف ستين داهية
مهند
انتي ليكي عين تتكلمي احمدي ربنا ان شوق لحقتك من بين ايديا مكنتش هتردد اني اخلص عليكي
قسمت
سامعة سامعة اخوكي بيقول ايه انا هوديكم ف ستين داهية انا مش هسكت لا يمكن اسكت ابدا انا عايزة حقي
شوق
اسكت يا ولا مسمعش حسك خالص انت حسابك امعاي بعدين..وانتي يا مدام قسمت حقك عليا متزعليش الحمد لله انك بخير اني محقوقالك وحقك تعملي اي حاجة بس علشان خاطري عديها النوبادي
قسمت
اعدي ايه يا شوق دا كان هيموتني انا كنت في لحظة هقطع النفس
مهند
ياريت انا كنت ناوي اعمل دا فعلا ومش ندمان
شوق زعقت
اسكت بقا يا مهند واستناني برا
فخرج مهند وسابهم فقالت شوق
نصيحة يا مدام قسمت تاخدي اللي عمله ديه درس وتتعلمي منيه وتلغي فكرة البلاغ ديه اصل انتي لازمن تعتبريها واحدة مكان واحدة اللي عملتوه في لوجي ديه مهواش هين اني حايشة يزن هو كمان عنيكم ولو مكنتش منعته كان زمان عمل فيكم امر من اللي عمله ابوه .. فياريت تتراجعي وتاخدي لك جنب أكده وتكفي غيرك شرك وانتي يا دنيا تعملي كيف ما قولتلك ماشي
قالتها شوق وسابتهم ومشيت ولما خرجت لقت مهند في انتظارها
فبصتله بغضب وركب العربية وانتظرته يركب علشان يسوقها ويمشوا
مهند نفخ بضيق وقال
اوف وبعدين بقا انتي زعلتي ليه دلوقتي يا شوق
يتبع
إلى حين نشر الفصل الجديد للكاتبة أسماء عبد الهادي، لا تنسى قراءة روايات و قصص أخرى تضمن حكايات وقصص جديدة حصرية قبل نشرها على أي منصة أخرى يمكنك تفقد المزيد من قصص وروايات و حكايات مدونتنا رواية وحكاية
الفصل التاسع والأربعون
تم النشر السبت
5/4/2025
خالد كان في مكتبه فجاله اتصال من واحد من رجالته فقال
ها عملت ايه عرفت مكانه
- ايوا يا خالد بيه للاسف عرفت مكانه
خالد
طب هو فين انطق ساكت ليه اياد جراله حاجة حاسس بكدا
-بصراحة دا صحيح اياد ابن حضرتك اتمسك ف قضية سرقة وهو دلوقتي هيتعرض على النيابة والقضية هتتحول للمحكمة
خالد اتصدم من اللي سمعه
ايه!! انت بتخرف تقول ايه اياد ابني مسجون ومتهم ف قضية سرقة كمان هي حصلت مين اللي اتجرأ ورفع عليه القضية دي اتكلم قول اللي تعرفه
-حسين الدهشوري اللى رافع عليه قضية السرقة وكمان المسؤل في الشركة اللي كان شغال فيها اياد شهد ضده واكد كلام حسين الدهشوري بأن اياد سرق العربية فعلا
خالد
اه كان لازم اتوقع حاجة زي كدا بقا هو مغلول مني عايز ينتقم مني في ابني بقا هو دا اخره انا هوريه هو بيلعب مع مين مش انا اللي يتلوي دراعي انا هخليه يندم على اللي عمله ويتمنى انه معملش كدا ويجي يعتذر كمان... اما شركة السيارات دي مبقاش انا خالد ان مقفلتهاش النهاردة قبل بكرة... اسمع بلغ المتر يحصلني على القسم انا جاي في الطريق
- حاضر يا خالد بيه اللي قولته هيتنفذ
وبعد حوالي نص ساعة كان خالد قدام الظابط بيعرف نفسه
الظابط
اهلا وسهلا يا خالد بيه نورتنا يا ترى اقدر اخدم حضرتك ف ايه
خالد
اياد ابني ممسوك ف قضية سرقة هنا بالغلط في الواقع هو مسرقش ودا بلاغ كيدي اياد مش محتاج يسرق اياد صاحب شركة كبيرة وعنده بدل العربية عشرة مش واحدة بس ايه اللي يجبره يعمل دا .. لكن اللي رفع القضية وعمل البلاغ دا عايز ينتقم مني انا فحب يفبرك اي حكاية علشان يلوي دراعي لكن اؤكد لك ان ابني مسرقش
الظابط
انا مكنش عندي علم انه ابن حضرتك بس اللي بلغني انه لوحده لا عنده محامي ولا اي حاجة وكمان اللي عرفته انه شغال ف شركة سيارات مش زي ما حضرتك بتقول
خالد
لالا دا وضع مؤقت بس ..كنا شادين مع بعض شوية فحب يثبتلي انه يقدر يشتغل ف اي مكان من غير مساعدتي واثبت دا فعلا لكن حسين بوظ عليه الدنيا ولعب لعبته
هنا المحامي قال
اؤكد لك يا حضرة الظابط ان اياد مسرقش وكمان الشهود دول شهود زور وهقدر اثبت الحقيقة بس أقابله واتكلم معاه وافهم منه كل حاجة بحذافيرها
الظابط
ماشي هخليكم تقابلوه... يا عسكري روح يا ابني نادي على المسجون اياد خالد
اياد كان قاعد مش عارف مصيره ايه وبيفكر ف امه فداء
ماما زمانها قلقانة عليا اه لو كنت اعرف اطمنها عليا بس انا مش عارف هخرج من هنا امتا او هخرج اساسا ولا لا التهمة لابساني لابساني
في الوقت دا جه العسكري وقال
اياد خالد يجيلي هنا
انتبه ليه اياد قال
ايوا انا خير
العسكري
هيكون خير منين باشكالكم دي تعالى حضرت الظابط عايزك
ولما مشي معاه اياد ودخله العسكري لمكتب الظابط
المتهم اهو يا فندم
اول ما اياد بص قدامه وشاف خالد
بلع ريقه بخوف مكانش حابب خالد يشوفه في موقف زي دا ابدا كان نفسه الارض تنشق وتبلعه وخالد ميشوفوش والكلبشات في ايده كدا
فنزل راسه لتحت بحرج ومتكلمش
الظابط قام وقف وقال هسيبكم تتكلموا عشر دقايق وراجع
هنا خالد قال للمحامي
معلش يا متر سيبني معاه خمس دقايق بس عايز اتكلم معاه لوحدنا
المحامي
اللي تشوفه يا خالد بيه
ولما خرج المحامي هو كمان وفضل خالد واياد لوحدهم
فضل اياد منزل وشه مرفعوش ومش عارف هيقول ايه لخالد مكانش عايز يشوفه في وقت زي دا لانه متوقع انه هيسمع دش تهزيق ملوش اول من اخر وخالد ما هيصدق وهينتهز الفرصة علشان يقل منه ويبوخه ويقلل من كرامته زي ما كان بيعمل معاه
خالد بص لاياد وكان زعلان وهو شايفه مكسور ومطاطي راسه كدا فقال
ارفع راسك يا اياد ولا انت عملت حاجة غلط ومكسوف منها
اياد في نفسه
ابتدينا وصلة التهزيق مين اللي عرفه بس باللي حصل
خالد
ازاي دا يحصل ومتقوليش ازاي تسيبهم يتهموك اتهام زي دا وازاي تفضل الوقت دا كله هنا من غير ما تديني علم
اياد مردش ومرفعش وشه اصلا لخالد
فزعق خالد لان هدوء اياد استفزه
انطق اتكلم ساكت ليه مش بكلمك ما ترد
اياد اخد نفس عميق ورفع وشه وقال
معنديش اي كلام اقوله يا خالد بيه اتهموني بالسرقة وانا معملتش حاجة مش عارف حضرتك هتصدق دا ولا لا ومعنديش اي فكرة ازاي هخرج نفسي من الموضوع دا علشان كدا ساكت معنديش كلام اقوله تاني
خالد
ليه مستعنتش بيا علشان احللك مشكلتك دي واكون جنبك بدال ما الكل فاهم وانت اولهم انك لوحدك
اياد
معتقدش ان حضرتك هتصدقني... هتصدقني ازاي وانت بنفسك اتهمتني بالسرقة في شركتك ...بعدين بأي حق استعين بحضرتك في موضوع زي دا انا كدا بعملك شوشرة اكيد انت في غنى عنها
اتضايق خالد من نفسه لان اياد لسه شايلها ف نفسه ومش قادر ينساها لخالد انه اتهمه بالسرقة وكمان لانه ظن فيه ظن سوء وبعدها مباشرة اكتشف الفاعل الحقيقي
فسكت ومتكلمش
فقال اياد بكسرة
ملوش لزوم تتعب حضرتك وتعطل نفسك علشاني .. انا برىء معملتش حاجة ومتأكد ان ربنا هيثبت برائتي في يوم من الايام حتى لو الكل ضدي كل اللي انا طالبه من حضرتك انك بس تطمن ماما فداء عليا وتقولها اني بخير لاني عارف انها هتكون قلقانة ومشغولة عليا..
سكت شوية وبعدين اتحرك ناحية الباب
عن اذن حضرتك يا خالد بيه مش هعطلك اكتر من كدا
خالد نفخ بضيق ونادى على المحامي
اللي دخله في حين ان اياد خرج وقف برا مع العسكري
فقال خالد
متر عايز اخرج النهاردة مع اياد هتحتاج قد ايه علشان تخرجه من هنا
المحامي
انا ممكن اخرجه بضمان محل إقامة لحد ما نثبت عكس الاتهام الموجه ليه بس للأسف هيكون تحت الرقابة وهيتمنع من السفر الفترة دي
خالد
مش مهم المهم ان اياد ميفضلش هنا لحظة واحدة
المحامي
تمام يا خالد بيه سيبلي انا الموضوع دا بس انا محتاج اتكلم مع اياد
وبعد حوالي ساعة خلص فيها المحامي كل الإجراءات المطلوبة ودفع كفالة وخرج اياد معاهم
مشي معاهم اياد لحد برا
وعند عربية خالد قال اياد
ليه عملت كدا
خالد بعدم فهم
عملت ايه مش فاهم
اياد
مكنش له لزوم حضرتك تدفع كل المبلغ دا علشاني كفاية الدين اللي ف رقبتي ليك بس اوعدك اني هسده ليك في يوم من الأيام
خالد
انت بتخرف تقول ايه اتفضل اركب يلا
اياد
اركب فين
خالد زعق
اياد مش وقته تصرفاتك دي اركب يلا فداء قلقانة عليك
اياد
انا اخدت متعلقاتي اللي اخدوها مني هبقى اكلمها اطمنها عليا
خالد بحدة
اياد قولتلك اركب
اياد
اسف مش هينفع يا خالد بيه صدقني
خالد فقد اعصابه فزعق بحدة
بطل بقا كلمة خالد بيه اللي قرفتني بيها دي فيه ايه مالك
اياد
طب اقول ايه ما هو مينفعش اقول غير كدا
خالد
اشمعنا فداء بتقولها ماما ها اشمعنا انا اللي بتقولي خالد بيه
اياد بصله بحسرة ولف وشه لان تصرفاته معاه هي اللي دفعته يقول كدا
عن اذنك يا خالد بيه ...
❈-❈-❈
وصلت شوق لبيت قسمت وضربت الجرس ففتحت لها الشغالة
شوق
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته يا بنتي دنيا موجودة؟؟
الشغالة
ايوا مين حضرتك
شوق
قوليلها الابلة شوق عايزة تتكلم معاكي
هنا قسمت جت وقالت
مين يا رتيبة
الشغالة
واحدة بتقول اسمها شوق يا ست هانم
قسمت
شوق ودي ايه اللي جابها هنا دي طب خليها تدخل
ولما دخلت شوق قالت معلهش يا قسمت هانم اني جيت من غير ميعاد بس كنت عايزة اتكلم مع بنتك دنيا شوية
قسمت
دنيا!! عايزة دنيا في ايه ممكن اعرف
شوق اخدت نفس عميق بضيق
اظنك عارفة بنتك عملت ايه امبارح وهبتت ايه
قسمت بتهرب
اا عملت ايه بنتي معملتش حاجة
شوق
يا شيخة يعني مش انتي اللي مملياها تعمل ايه وممشياها خطوة بخطوة
قسمت
قولتلك بنتي معملتش حاجة وع العموم اهي عندك فوق في اوضتها ادخلي كلميها انا برا الموضوع دا
شوق في نفسها
اوام اكده بعتي بنتك الله المستعان منك انتي ام اربعة واربعين مش ام ابدا
ولما طلعت فوق وعرفت مكان اوضة دنيا من الشغالة خبطت
دنيا ممكن ادخل
دنيا اول ما سمعت اسم شوق بلعت ريقها
اا مم اا ادخلي
شوق
ازيك يا دنيا اتمنى تكوني مبسوطة بعد اللي عملتيه
دنيا
اا مم اا انا معملتش حاجة معملتش حاجة صدقيني
شوق
اني عارفة ان أمك اللي طلبت منك أكده بس انتي اكيد عندك عقل وبتفكري مجاش في دماغك ان البنت ممكن تموت فيها من الصدمة النفسية اللي اتفاجئت بيها يوم فرحها؟؟؟ وليلة فرحها كمان يا قادرة جالك قلب ازاي.. ازاي تقبلي انك تكسري قلبها بالشكل دا مش حرام عليكي البنت دخلت في غيبوبة نفسية وحالتها وحشة وكل دا وهي لسه بفستان فرحها يرضيكي ديه ترضيه لنفسك يا دنيا
دنيا بتوتر
اا انا مليش دعوة انا كنت بنفذ كلام مامي هي اجبرتني اني اعمل دا
شوق
كان بامكانك تقوليلها ماشي هعمله ومتعمليش حاجة هي يعني هتعرف منين انك عملتي او معملتيش اللي قالت عليه... هتظن انك عملتي اللي قالته وخطتها فشلت كان بامكانك تعملي دا
دنيا لفت وشها الجنب التاني بتهرب لانها كانت قاصدة تعمل دا لانها غيرانة من لوجي وكانت عايزة تكون هي بدالها بفستان الفرح الابيض وبتتزف ليزن
ااا مجاش في بالي واللي حصل حصل انا مليش ذنب انتي عارفة ان كل خطوة بعملها بتكون بطلب من مامي
شوق
واني قولتلك اني معاكي ومش هسيبك حصل ولا محصلش!!
دنيا بلعت ريقها
انا اسفة بس اعمل ايه انا مبقتش بعرف افكر بنفذ من غير عقل
زفرت شوق بانزعاج وبصت لدنيا بغضب
وف الوقت دا سمعوا صرخات قسمت اللي بتستغيث بأي حد ينجدها
لان في الوقت دا كان مهند تحت معاها
تعالو نشوف مهند اول ما وصل عمل معاها ايه
فضل مهند يخبط ع الباب بحدة وعصبية
قسمت قسمت افتحي يا قسمت حالا لاما هكسر الباب دا على دماغك
قسمت كانت قاعدة واول ما سمعت صوت مهند قامت وقفت وقالت بفرحة
مهند؟؟ مهند هنا في بيتي مش معقول . رتيبة افتحي ليه بسرعة
وفضلت واقفة وعنيها ع الباب بشوق ولهفة
لكنها اول ما شافته بعيونه اللي بتطل شرار
اتراجعت لورا بخوف
مهند وعينه اللي كلها حدة وغضب عليها
ازيك يا قسمت هانم
قسمت بلعت ريقها
مم مهند ازيك وحشتني اوي
مهند ضم شفته
ممم وحشتك مش كدا معتقدش ان من اللحظة دي هتتمني تشوفيني تاني
سكت شوية وقال
بقا بتحاولي تبوظي حياة اولادي يا قسمت!!! معرفتيش تبوظي حياتي انا اتنقلتي لأولادي لأ وكمان بتخربي عليهم حياتهم الزوجية اللي لسه كانت هتبتدي.. ومكفكيش كدا بنتي لوجي بنتي مش بس بنت اخويا دي بنتي انا كمان كانت حياتها هتروح بسببك كل دا علشان ايه!! علشان حب اعمى مرضي.. حب تملك مش حب حقيقي دا .. اللي بيجد بجد يا قسمت عمره ما يأذي اللي بيحبه اللي بيحب بجد بيتمنى الخير والسعادة لحبيبه لكن انا دلوقتي اتأكدت انك مش بتحبيني انتي واهمة نفسك بدا حب تملك زي ما بقولك حاجة كنتي عايزاها ومعرفتيش توصلي ليها فبتحاولي تعملي المستحيل علشان تطوليها ولو بالقوة ولو بخراب حياة الناس لكن لأ انا مش هسمحلك ابدا مش هسمحلك تبوظي حياتي وحياة ولادي ولادي خط احمر وانتي اتعديتي حدودك معايا الظاهر اني علشان سكتلك واتساهلت معاكي فكرتي اني سهل هين مش هعرف اعمل حاجة لكن اللي انتي مش عارفاه اني كنت بحميكي من غضبي .. غضبي اللي لو شفتيه هتتمني عمرك انك مكنتيش تعرفيني في يوم من الأيام
قالها وقرب منها وهي اتراجعت بخوف لانها اول مرة تشوف مهند بالغضب دا
مهند وهو عينه اللي كلها شر متسلطة عليها وقال
حياة لوجي كانت هتروح بسببك وانا دلوقتي جاي علشان احاسبك على دا وحياتها قصاد حياتك اللي متسواش حاجة مش هتنازل عن حق لوجي فاهمة مش هتنازل ابدا ولازم تاخدي عقابك
قالها وهو بيقرب ايده ناحية رقبتها وبيحاول يخنقها
اللي زيك شيطان مينفعش يعيش وانا اللي هريح البشرية من دنائتك وخبثك
فضلت قسمت تصرخ علشان حد يساعدها ويبعد مهند عنها
ااا مهند سيبني هتنخنق مهند... الحقوووني يا دنيا ااا حد يساعدني
جريت شوق على تحت ووراها دنيا
واول ما شافت شوق اللي بيعمله اخوها اتصدمت واتحركت بسرعة علشان تخلص قسمت من بين ايدين مهند
مهاند سيبها ايه اللي بتعمله ديه انت اتجنيت يا ولا
مهند والغضب مسيطر عليه
لا يمكن لازم تتعاقب على اللي عملته.. اللي عملته مفيش هزار فيه ومش هسكتلها بعد النهاردة
شوق زعقت
سيبها يا مهند الست عتتخنق تحت يدك بعد عنيها يا ولا واخزي الشيطان
مهند
لا يمكن لازم اخلص الناس من شرها
شوق
يا ولا انت هتضيع نفسك وهتضيعها معاك استعيذ بالله وابعد عنيها لاحسن وربنا هتشوف مني اللي عمري وما شوفته
بعد مهند عن قسمت وهو بينفخ
يوووه يا شوق كنتي سيبني اخلص عليها ونرتاح علشان تفكر بس تعملها تاني وتأذي ولادي
فضلت قسمت تكح وهي بتزعق جامد
كح كح بقا انت عايز تقتلني يا مهند؟؟ بتتهجم عليا في بيتي وانا واحدة ست عايشة لوحدي انا وبناتي وعايز تقتلني انا هبلغ البوليس وهرفع عليك قضية وهوديك ف ستين داهية
مهند
انتي ليكي عين تتكلمي احمدي ربنا ان شوق لحقتك من بين ايديا مكنتش هتردد اني اخلص عليكي
قسمت
سامعة سامعة اخوكي بيقول ايه انا هوديكم ف ستين داهية انا مش هسكت لا يمكن اسكت ابدا انا عايزة حقي
شوق
اسكت يا ولا مسمعش حسك خالص انت حسابك امعاي بعدين..وانتي يا مدام قسمت حقك عليا متزعليش الحمد لله انك بخير اني محقوقالك وحقك تعملي اي حاجة بس علشان خاطري عديها النوبادي
قسمت
اعدي ايه يا شوق دا كان هيموتني انا كنت في لحظة هقطع النفس
مهند
ياريت انا كنت ناوي اعمل دا فعلا ومش ندمان
شوق زعقت
اسكت بقا يا مهند واستناني برا
فخرج مهند وسابهم فقالت شوق
نصيحة يا مدام قسمت تاخدي اللي عمله ديه درس وتتعلمي منيه وتلغي فكرة البلاغ ديه اصل انتي لازمن تعتبريها واحدة مكان واحدة اللي عملتوه في لوجي ديه مهواش هين اني حايشة يزن هو كمان عنيكم ولو مكنتش منعته كان زمان عمل فيكم امر من اللي عمله ابوه .. فياريت تتراجعي وتاخدي لك جنب أكده وتكفي غيرك شرك وانتي يا دنيا تعملي كيف ما قولتلك ماشي
قالتها شوق وسابتهم ومشيت ولما خرجت لقت مهند في انتظارها
فبصتله بغضب وركب العربية وانتظرته يركب علشان يسوقها ويمشوا
مهند نفخ بضيق وقال
اوف وبعدين بقا انتي زعلتي ليه دلوقتي يا شوق
يتبع
إلى حين نشر الفصل الجديد للكاتبة أسماء عبد الهادي، لا تنسى قراءة روايات و قصص أخرى تضمن حكايات وقصص جديدة حصرية قبل نشرها على أي منصة أخرى يمكنك تفقد المزيد من قصص وروايات و حكايات مدونتنا رواية وحكاية