رواية جديدة الماسة لنهى عادل - الفصل 11 - الأربعاء 28/5/2025
قراءة رواية الماسة كاملة
تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى
رواية الماسة
رواية جديدة قيد النشر
من قصص و روايات
الكاتبة نهى عادل
الفصل الحادي عشر
تم النشر يوم الأربعاء
28/5/2025
وما الحُب إلّا لمن أختارنا في وسط الزّحام لمن جعلنا استثناءًا
لمن قبضَ على أيدينا في الوقت الّذي أفلتها الجّميع
لمن كانَ سندًا لنا في عثراتنا
لمن شاركنا تيهنا ورُشدنا
لمن كان لنا في وقت الضّيق ملاذًا ومسكنًا
من شدّ على أيدينا كُلّما أوشكنا على السّقوط
لمن تقبّلنا بنقصنا وأحبّنا بعيوبنا
لمن جعلنا نُحب أنفسنا من حبّه لنا
لمن رأى الجّمال فينا حتّى ونحن في أسوأ حال
لمن تحمّل مزاجيّتنا المفرطة
وشاركنا مشاكلنا وأحزاننا أحيانًا
لمن كان لنا في وسط العتمة نوراً .
فى جناح غيث وماسه....
بعد أن دلفت إلى المرحاض واخذت شاور خرجت لتصلى فرضها ....
أما غيث كان حزين الملامح ،عقله لا يستوعب ما حصل له وأن هذة ماسه الذى احبها ،ايعقل أن تكون مخادعة تنهد وسمعها تصلى وتبكى تدعى ربها ،تذكر التسجيل الذى غير حياته...
فلاش باك .......
فى المشفى بعد ما اخبارهم الطبيب المسؤول عن حاله سعاد وضرورة تدخل جراحى لتغير الصمام الاورطي بسبب تلفه... كانت تبكى ماسه بشده فهى امها التى كرست حياتها فى تربيتهابعد وفاء والدها ،اصبحت كل حياتها ...
تنهدت بحزن عليها ضمتها ياسمين وكانت تبكى أيضا تذكرت حنان سعاد عليها هى لم تفرق بينها وبين ماسه ... كان يقف بجانبهم غيث ،لم يعرف ماذا يفعل؟؟ وعندما حاول الاقتراب منها و ابلاغهابعمل الازم ل والدتها جاء له اتصال هاتفي بضرورة ذهابه إلى المطعم ..
توجه الى ماسه يحاول أن يخفف عنها هو كان يتألم من أجلها...عندما رأته ياسمين ابتعدت عنها لتسمح ل غيث يتحدث معها ..
أخذ نفس قائلا:ماسه يا حبيتى لازم تهدى علشان نعرف نتصرف ازاى العملية مش سهله ولازم تاخدى قرار صح ..معلش يا ماسه جالى تليفون من المطعم هروح أشوف في ايه هناك ،يلا تعالوا علشان اخلى السواق هيوصلكم فى ساكته
تحدث ماسه من بين دموعها : انا لا يمكن اسيب ماما يا غيث ،روح انت مشوارك وبعد كده روح البيت ،انت تعبان ولازم تستريح ...
"لا طبعا انا كمان لا يمكن اسيبك ،بس فعلا لازم أمشى ضرورى ،هروح المطعم اشوف في ايه ،و هاجيلك على طول .عاوزة حاجه ..
"شكرا يا غيث ...
جاء السائق لينقل غيث الى باب السيارة ، فرد عكازه واتجه إلى السيارة للذهاب إلى المطعم ...
نزل من السيارة ليجد عم محمد السائق يساعده لدخول المطعم قائلا:تحب ادخل معاك يا غيث باشا استنى استنى حاضرتك تخلص
"لا يا عم محمد ،انا عارف الطريق روح انت شغل العربيه ، هدخل. اشوف في ايه وبعد كده ارجع تانى ل المستشفى ...
"تحت امرك يا غيث باشا.
دلف إلى المطعم ليجد رضوان يتحدث إليه قائلا :
"انا اسف يا غيث انا قولتك تجى ،بس فى حد جاب لك ظرف وقالى لازم اسلمه لك النهارده ضروري
"طيب افتح الظرف يا رضوان وقالى فيه ايه
فتحت رضوان الظرف ليجد فيه فلاشه فقط لا غير استعجب رضوان قائلا ل غيث "طلع فيه فلاش بس يا غيث باشا ...
فلاشه !!!!,طيب شغلها يا رضوان وروح انت اعملى فنجان قهوة عندى صداع شديد وهات الريموت في ايدى ...
فى كثير من الأحيان نتعرض ل صدمات تقلب حياتنا رأس على عقب،خاصة إن كانت صدمة قوية،حينها يصبح رد الفعل غير على الاطلاق،،خاصة إذا كانت تلك الصدمة
تكون من أقرب الناس الينا وقتها يصبح العقل غير قادر علي الاستيعاب
هكذا حدث مع غيث عندما سمع التسجيل ..كان صوت ماسه تتحدث مع ياسمين قائله :
انتي عارفه انى ما عرفتي ب غيث شفقه ،مش حب
وأنه صعب عليى مش اكتر ...
"يسلام يا ست ميمى ،يعنى انتى مش عارفه شعورك ايه
اعترفي بقا ....ويمكن يكون ربنا بعت لكى غيث علشان عملية مرات عمى ؟!!تاخدى منه الفلوس وتعملها ما انتى هتبقى مراته ...
ا انا فعلا ها خد فلو س من غيث لعملية ماما وهو محتاج حد يكون جنبه وعرض عليى الجواز يبقى ليه لا
انا اكون جنبه اساعده واتجوزه وهو يعمل العملية لماما
مع كل كلمه سمعها كانت مثل الخنجر الذى يغرس في قلبه ظل يحطم كل شيء يقابله ،هو لم يرأى ماذا يفعل
ظل يصرخ :ليه ليه ، اشمعنى انا اللى بيحصل معايا كده
شفقه اخرتها غيث الدالى يتجوز شفقه .ليه يا ماسه انا حبيتك بجد ،كان فى شده غضبه واحمرار وجهه وتحول لون عينها .... كان يحطم في كل شي لدرجه اصيبت يده
دلف له رضوان قائلا: غيث باشا اهدى ....
بره أخرج بره مش عاوز حد معايا....
ظل يفكر ويفكر لماذا فعلت ماسه معه هكذا،؟؟؟اقسم انها لو طلبت كنوز الدنيا لكان وضعها تحت رجلها ... هو لم يحب الكذب ولا الخيانه !!!
صرخ قائلا:رضوان رضوان ..
"نعم يافندم ..
"خد الفلاشه ونزلها للتليفون بسرعه يلا !
"حاضر يا فندم
بعد لحظات جاء رضوان ومعه الفلاشه والهاتف ..
"اتفضل يا باشا التليفون اهو والتسجيل عليه ..
خرج غيث ووجهه لا يبشر بأى خير ل ماسه .
نظر له عم محمد بصدمه من هيئته الغاضبه،توجه إليه مسرعاً ،غيث باشا ،مالك حصلك ايه يا ابنى ..
كان مغيب لم ينطق الا"على المستشفى ....
❈-❈-❈
فى المشفى ...
كانت فتحيه تقف بجانب العناية ...رأت غيث واتجهت إليه قائله :ازيك يا ابنى ومالك فيك ايه ..
حاول أن يكون طبيعى : انا كويس ممكن اعرف ماسه فين ...
"ماسه تعبت ودخلت غرفه ترتاح فيها ،بعد ما اخدت إبرة مهدئه...
انقبض قلبه عندما سمع بتعبهاولكن اقسم أنه لا يحن لها
"هتف بضعف وانكسار ،انه لا يحب أن يشفق عليه أحد أو يطلب مساعده أحد ولكن لا حياله أمامه فهو أعمى على كل حاجه .
تحدث ل فتحيه قائلا: ممكن توديني عندها .
"حاضر يا ابنى تعال ...
وقف أمام الغرفه التى توجد فيها ماسه قائله : الغرفة اهى يا ابنى هروح انا اجيب لهم غداء ،خبط عليهم وادخل ...
فى الداخل كانت ماسه تجلس وقلبها يتألم لأجل امها ...
نظرت لها ياسمين :وبعدين يا ماسه هتفضلى لحد كده
امتى ،لازم نشوف حل ،عملية مرات عمى عاوزة فلوس كتير ولازم نتصرف هنعمل ايه ...
"انا مش عارفه هتصرف ازاى ،ممكن نبيع البيت ،بس مش هيغطى على تمن العملية هعمل ايه يا ياسمين قوليلى ...
" يبقى كده مفيش حل الا غيث تتطلبه منه...
"ياسمين انتى اتجننتي عاوزنى اطلب من غيث فلوس ،الا لسه كاتب كتابى ،اكيد طبعا لا .. ثم شاردت لحظات ...
"يا بنتى سرحتى فى ايه ..
"بفكر اعمل قرض بضمان البيت ياسمين
تفتكري هينفع يا ماسه ،طيب وايه الضامن غير البيت ..
تفتكري ممكن غيث يوافق علشان فلوس العمليه.. يكون ال ،ولم تكمل لكلامها ،لسماع طرق الباب لتاذن ويدخل غيث
هكذا سمع غيث اخر كلمه عندما طرق الباب ...
ظل يردد الكلمه ، تفتكري غيث يوافق علشان فلوس العمليه ،اذن شكوكه صح ،هى تزوجته لأجل عمليه والدتها....
دلف إلى الداخل ونظرت إليه تعجبت من منظره ،فهى اول مرة تراها بهذا الحالة
تنحنحت ياسمين قائله:ماسه هخرج انا اشوف ماما فين .
بعد اذنكم ...
بعد خروج ياسمين ،اتجهت إليه ماسه :غيث مالك ايه اللى عمل فيك كده ...
"تنهد بتعب قائلا:هو سؤال واحد وعاوز أجاب ؟؟
"سؤال ايه يا غيث ،حصلك ايه؟؟
"ليه عملتى فيى انا حبيتك بجد ،ليه اتجوزتنى شفقه ،عاوز اقولك أن تكاليف المستشفى وعمليه والدتك اندفعت مقدم ....حتى من قبل ما تطلبي.
"شحب وجه ماسه ،لم تفهم كلام غيث :تقصد ايه انا مش فاهمة حاجه ،شفقه ايه وفلوس عمليه ايه ،ممكن افهم ايه اللى بيحصل ...
أخرج من جيبه الهاتف وقام بتشغيله على التسجيل ...
"حاله من الذهول التمام الذى سطر علي ماسه ،لم تعرف بماذا تجيب ،هو صوتها وبعض من حوارها مع ياسمين ،لكن ليس كل الحديث صحيح...
"ساكته ليه ،ايه مكنتش عارفه انى هعرف كل حاجه وانك هتبانى على حقيقتك ا المزيفه ...
"غيث !!! انا انا ما اسمحلكش تهيني بالشكل ده
"للاسف انا انخدعت فيكى ،ولازم اصلح الغلطة ده ...
رغم انها في قمه انهيارها الا انها حاولت ان تكون قويه نظرت له قائله: ما دام انت حكمت من قبل ما تعرف الحقيقه يبقى انا وانت علاقتنا انتهت انا عايزه اتطلق ومن غير ما اقول لك اي مبررات...
تطلقي!!!! ايه خلاص اخدتى غرضك ...
"غيث لو سمحت بلاش اهانه ،ولو على الفلوس احب اقولك انى هدفعلك المبلغ بالكامل ،مادام انت حكمت عليى من غير ما تعرف الحقيقه ..
"حقيقه ايه يا هانم ،صوتك ده ولا مش صوتك ،ا انطقي...
"ايوا صوتى فى حاجه تانى ،مادام عاوز تصدق انى قولت الكلام ده يبقى صوتى ،واديك عرفت الحقيقه طلقنى لو سمحت ....
مانا فعلا هعمل كده اكيد ....
أغمضت عينها لتسمع صوت معذبها ينطلق بكلمته التى ذبحتها ،لقد خذلها غيث ،ولكن من اين جاء هذا التسجيل ومن الذى لعب فيه ،هى ليست بضعيفه التى تستلم بسهولة
ماسه انتى طال.....وقبل أن ينطق غيث ،سمعوا طرق على الباب لتدخل ياسمين :ماسه مامتك فاقت وطلبكى انتى وغيث ،،
جرت ماسه إلى والدتها ودلفت إليها ، وجدتها شاحبه الوجه ضعيفه...
،نظرت إليها سعاد : حاولت اخراج صوتها ..
"ماسه يا حبيتى ،انا كويسه ،يعنى هى ده اول مرة ،فين جوزك يا بنتى ،انا عاوزة اتكلم معاكم انتم الاثنين
بالفعل طرق غيث البابا ودلف ..
"نظر ت إليه سعاد بحب قائله: تعال يا ابنى عاوزة اتكلم معاك ...
"تحت امرك اتفضلى ....
"الامر لله ،ابتلعت ريقها بصعوبه:انا عاوزة أوصيك على ماسه يا غيث ،انت الراجل الوحيد الا انا اتطمنت عليها معاك ،ماسه امانه فى رقبتك ،ان جرالى حاجه اوعى تسببها لوحدها ،انت هتكون السند والحامى بعد ربنا
جرت اليها ماسه وهى تبكى بشده :بعد الشر عليكى يا ماما ،انتى هتخفى وهتكونى كويسه ..
:سيبنى اكمل كلامى يا ماسه ل غيث ..
"اتفضلى كملى ...
"تنهدت بحزن:ماسه بقيت مراتك يا حبيبي خدها تعيش معاك من اللحظه ده ،وان ربنا ادينى العمر ابقوا اعملوا الفرح بعد كده ،لكن دلوقتى اوعدنى انك تاخدها بيتك ،وتحافظ عليها ماسه امانه معاك اوعى تخلى عنها اوعدنى يا ابنى الله يخليك ويرد بصرك ...
"لم يعرف غيث بماذا يجيب هو على وشك أن ينفصل عنها ،لماذا ارد القدر أن يجمعها ؟؟؟
أخذ نفس طويل :اوعدك
"ريحتني يا ابنى قبل ما اموت ..
"بعد الشر عليكى باذن الله هتعملى العملية وهتكونى بأفضل حال ..
"ماسه اسمعنى كويس يا ضنايا..انتى مش بنتى وبس لا انتى اختى وصاحبتى ،انا ساعات كنت بحس انك امى مش انا ،عاوزة اقولك ،انك تروحى مع غيث بيته ،انتى مراته يا بنتى واكتر واحد يحماكى من الدنيا ..
"بس يا ماما ..
"مفيش بس اسمعى كلامى ،انتى هتروحى انتى وياسمين تجهزى حاجتك الضرورية،وغيث هيعدى عليكم وتروحى معاه اوعدنى يا ماسه تعملى كل اللى بقولك عليه .
"حاضر يا ماما اوعدك...
دلف الطبيب ،مينفعش كده المريضه لازم ترتاح قبل العملية ،لو سمحت اخرجوا برة ....
بعد خروج ماسه وغيث ...
هتف غيث بحده قائلا:أظن بعد كلام والدتك هاضطر ارجع في كلامي علشان الوعد اللي وعدته لهاا واللي بينا هيبقى مجرد اتفاق انك هتكوني مراتي لحد ما والدتك تعمل العمليه وتبقى كويسه وبعد كده اطلقك وهتيجي معايا تعيشي في الفيلا وهنبين ان احنا كويسين قولتى
ايه...!!!!!!
رسمت البرود ولكن بداخلها نار. اخذت نفسها وهتفت قائله:موافقه ... ولكن اقسمت أنها لن تستلم بسهولة وأنها سوف تحارب لتعرف الحقيقه .....
عودة من الفلاش باك.....
❈-❈-❈
فى سيارة فهد ....
وقف مرة واحده ونظر إلى ياسمين بغضب قائلا:
"وبعدين معاكى ،هتفضلى لحد امتى كل ما بتشوفيني بتتجاهليني وبتكشري في وشي!!!
"وانا هعمل كده ليه يا مستر فهد !!!!
"ياسمين افهميني انا فعلا غلطان علشان اللى حصل فى المكتب صدقنى الغيرة هى اللى عملت كده ،كل لما بشوف رضوان جنبك وبيكلمك،بحس بنار فى قلبى ما اعرفش ليه ... حاول أن يمسك يدها ... ابتعدت قائله :اتلم يا مستر ...انا مش من البنات اياهم ..
"طيب ايه رايك تلمي المستر وتحن عليه وتتجوزيه ،وبعدين ايه البنات اياهم. دول .... يظهر انك تعرفى كتير.
خجلت ياسمين بشده ،بالفعل ،هى كل ليله تتصفح مواقع التواصل وتفتح صفحته ورأت الكثير من المعجبات ...
"يا شبح أنا موافق اغير كل حاجه علشانك ،فعلا انا بحبك وعاوز اتجوزك!! قولتى ايه ...
" اشمعنى انا .
"مش عارف يا ،يمكن علشان مختلفه ،انا مش هانكر انى بتاع بنات ،بس عمرى ما عملت علاقات أو غضبت ربنا ،صدقنى يا ياسمين انا فعلا بحبك ومن زمان كمان
ياسمين اتجوزتنى وخدي ثواب في وضحك
تاهت ياسمين فى ضحكته هى رأت صدق كلامه ...
"موافقه ...
❈-❈-❈
فى شركة قاسم الدالى...
كانت اسيل فى مكتب المسؤول عن تدريبها ..تعمل مع المتدربين ..هى لم تخبرهم أنها ابنه صاحب الشركه احبت أن تعمل اسمها وتثبت نفسها.... كانوا فى اجتماع لدراسه مشروع ما
كان ينظر عمرو إليها بحزن... ذهب اليها قائلا: ليه يا اسيل
ما قلتليش انك مخطوبه لا وكمان لدكتور نادر وقبل ان ترد وجد من رد بغيظ وغضب قائلا :وتقولك ليه يا باشمهندس بعدين انا مش قلتلك انها بالنسبه لك الانسه اسيل!!!!!
تفضلوا الاجتماع خلص خرجوا الجميع وكادت ان تخرج اسيل اوقفها زياد .....اسيل استني عايزك!!!!!
هى با طبع لم تحب أن تتواجد معه فى مكانه ،من اخر لقاء وهى تتجنبه..
وقف زياد أمامها وعيونه تلمع بالحب ،اسيل يعنى معرفتش ردك ،اعتقد أن غيث فتح معاك الكلام قولتي. هتفكري ،ممكن اعرف ردك ؟؟
ابتسمت بمكر وخبث :انا مش عارفه حضرتك يا دكتور بتكلم فى ايه ...
"نظر لها برفع حاجبه وقرب إليها قائلا : وماله ادلعى براحتك يا قلبي. ومرة واحده اقترب منها و ثبتها على الحائط: انا بحبك يا اسيل قلبى ..
أين اسيل كانت فى شده خجلها احمر وجهها بشده كانت تنظر له مثل البلهاء أردت أن تلعب عليه ،هو الذى لعب عليها ...كان قربه مهلك بنسبه لها ..
دفعته بعيد عنها : انت قليل الادب وتركته وجرت من أمامه ..
❈-❈-❈
بعد أن تقدم فهد ل فخرى لطلب يد ياسمين وافق فخرى فابنته سيتزوج انسان غنى لماذا يرفض؟؟ هو انسان طماع محب للمال وتم الاتفاق أن الخطوبه ستكون مع زياد واسيل فى نفس اليوم فى فيلا قاسم الدالى.... بعد اسبوع
❈-❈-❈
بعد مرور اسبوع.....
"الوضع كما هو لم يحدث شئ كان غيث يتجاهل الحديث مع ماسه ،هى كانت تريد الانفصال ولكن اقسمت أن يتم الانفصال بعد أن يثبت براءتها وتكون والدتها استعدت صحيتها
كانت تذهب يوميا للاطمئنان على والدتها ،اما فيفى كانت تعاملها بتكبر وغل شديد هى كانت منعزلة عن الجميع تخرج من الجناح للضروره فقط...
فى المساء ..
كانت الفيلا على أكمل استعداد فاليوم خطوبة اسيل وزياد كما طلب غيث من فهد أن تقام خطوبته فى نفس اليوم لتعبيره من أفراد العائلة لأن فهد يتيم الابوين..وطلبه من غيث أن يحضر ياسمين لتجهيز مع اسيل ...
بداخل غرفه اسيل ومعها اسيل تم التعارف على بعضها وأحبه بعض كانت تجلس معهم ماسه ولكن كانت حزينه شاردة الذهن تفكر لما يفعل القدر معها ذلك ؟؟
دلفت إليهم فيفى التى كانت تنظر إليهم بتكبر وغل شديد اتجهت الى ابنتها قائله:ايه الحلاوة ده يا قلب مامى اكيد لما زياد هشوفك مش هصدق نفسه بس كنتى خلعتى الطرحه النهاردة ..
"لا ماما انا عجابنى شكلى كده ...
نظرت برفع حاجب ل ياسمين قائله : مبروك ثم نظرت الى ماسه : وانتى هتفضلى كده مش تقومى تجهزى
"مانا جهزت اهو يا طنط
جهزتى!!!انتى هتنزلى كده !
نظرت ماسه الى ملابسها :وماله كده يا طنط الفستان محتشم ولونه هادي ...
"طيب اخلعى النضارة وحطى مكيب ،او اى حاجه
"معلش يا طنط انا حابه شكلى كده
ذهبت فيفى من أمامهم وهتفت فى سرها ،اه يا نارى منك ،استنى عليى
❈-❈-❈
وذنبـي بأنِّـي رسَمْــتُ الحيـاةَ
بطيبـةِ قلبِـي وظنِّـي الحَسَـنْ
تَعلَّمــتُ حيــنَ تألَّمــتُ منْهــا
ومِنْ راحتِي قَدْ دفَعتُ الثَّمَنْ
❈-❈-❈
كان يضمها غيث فى أحضانه وهى تلف يدها الى عنقه
فجأة بعد انتهاء الرقصه وجدت من يقول :
_ازيك يا ابن عمى مش تعرفنى ....
استدرات وجدت مدحت ينظر لها بمكر وخبث ،انصدمت من رؤيه مدحت ؟؟
همس لها غيث :تعالى اعرفك بابن عمى مدحت يا ماسه
ماسه !!!!!
_افافت ونظرت له قائله:بتقول حاجه ؟؟
_انتى سرحانه فى ايه تعالى يلا ....
توجه مدحت الى غيث ووقف أمامه قائلا بحقد:ايه يا غيث مش هتقول بترقص مع مين ....
_تنهد غيث قائلا: ده مراتى يا مدحت ،مدام ماسه
_مراتك !!!! انت اتجوزت وانا معرفش ،اخص عليك يا ابن عمى ...
ثم نظر الى ماسه ومد يده لكى يسلم عليها قائلا بمكر وخبث :ازيك يا مدام !!!! مبروك
بكل ثقه ولكن بدون أن تسلم عليه إجابته : الله يبارك فيك ،بعد اذنك يا غيث ،هروح ل ياسمين بتشاور عليى ...
نظر مدحت إليها وهى ذاهبه : اللعبه بدأت ....
_كانت تجلس ياسمين مع فهد الذى من حين إلى آخر يهمس لها بكلام حب وغزل وهى تخجل منه ،
قام فهد بتقبل يد ياسمين بحب قائلا: امتى ادخل على الليفنج اللي بعده يا هااااا ده انا اعجبك اوى بس جربى
_اصبح وجه ياسمين شديد الاحمرار من كلام فهد لها نظرت له قائله : اتلم يا فهد عيب الناس موجودة
_غمز لها فهد بعينه قائلا: اه قولتلى الناس ! طيب ما تجى
_اتلم يا فهد ماسه جايه علينا ...
ذهبت ماسه اليهم ، تركهم فهد وذهب ؟
وهمست ل ياسمين :ياسمين شوفى اللى واقف هناك من غيث هناك ؟
نظر ياسمين وجدت مدحت : يلهوى ده مدحت ،ايه اللى حابه هنا ،وقعت أمه سوده .
_اخرسى واطى صوتك هتفضحينا،،المفاجاه بقى ان مدحت ابن عمي غيث
نعم !!!!!
_الله يخرب بيتك انا ماشيه ....
_اما زياد لم يصدق أنه كان يحلم أن تكون خطبيته أصبحت زوجته ،كان يحضتن يدها بشده ويتغزل فيها ،هى لم تصدق أن الذى أمامها الدكتور زياد العاقل ،هى رأت زياد الحبيب العاشق ..
_اما فيفى ورزان يقفون من بعيد يشاهدون ويخططون؟؟ للايقاع بماسه وتركها غيث لتصبح رزان هى زوجته..
❈-❈-❈
بعد مرور أسبوع على حفلة الخطوبه......
"كانت تجلس في الجنينه على الارجوحه بجانب حمام السباحة، حزينه شارده تفكر في الايام القادمه ماذا تفعل؟؟ هو يرفض الكلام معها ,,وهي تريد ان تبرر موقفها تنهدت بضيق ووجع في صدرها،وتذكرت عندما اعترف لها غيث بحبه ،واعترافه أنه غيث قاسم،و اعتذاره تذكر ت وعده بأنه لن يخيب ظنها ،وانه سيكون السند وال حامي ولكن أين غيث من كل هذه الوعود هو يرفض أن يصدق أنها لم تريد الزواج منه لأجل عمليه والدتها...
تنهدت بحزن وتذكر ت اجمل لحظاتهم سوا همست في سرها من المسؤول عن هذة الحاله التي وصلت اليها؟؟؟
تذكرت مدحت ونظرته الخبيثة لها يوم خطوبه اسيل وياسمين ،كانت بنسبه لها صدمة كبيرة عندما عملت أنه ابن عم غيث ؟هل ممكن يكون هو صاحب التسجيل واريد الانتقام منها؟
وجدت اسيل تقف بجانبها...
نظرت إليها اسيل بحب واحترام وهتفت،، تسمحي لي اقعد جنبك؟؟
""يا خبر اتفضلي اقعدي طبعا ده بيتك!!!
وبعد جلوس اسيل بجانب ماسة على الارجوحة،هتفت اسيل..
"تعرفى يا ماسة ،انا مبسوطة ان أبيه غيث اتجوز ،علشان اكون انا ومراته أصحاب ،أصل انا معنديش اخوات بنات وكمان انتى من قبل الخطوبه مكنتش بشوفك وكمان يوم الخطوبة معرفتش اقعد اتكلم معاكى ،والصراحة انا مش بحب رزان بنت خالتى ابدا ؟
"مش رزان دى اللى كانت خطيبه غيث الاول صح ،وكانت موجودة يوم خطوبتك ؟؟؟
"اه يا حبيتي ،والحمدلله أن ربنا خلصوا منها ،انسانة مغرورة، ما بتحبش الا نفسها وتخلت عن ابيه غيث في شدته بس الحمد لله ربنا عوضه بكى يا عسل انتى واتمنى نكون اصحاب..
"طبعا يا حبيتى أصحاب واخوات ،انا كمان معنديش الا ياسمين بنت عمى اختى و صاحبتي الا كانت خطوبتها معاكى وانتى كمان هتكونى زيها...
" اكيد طبعا انا حبتها من يوم ما اتعرفت عليها يوم الخطوبه ،،ممكن اسالك سؤال يا ماسة ..
"طبعا يا حبيتى ،اتفضلى ...
"انتى ليه قاعدة في البيت بالحجاب،حاسه انك مش واخده راحتك رغم ان ما فيش حد في الفيلا غريب
بابا وماما وغيث !!!
"كانت لا تعرف بماذا تجيب ؟؟، التزمت الصمت.!!
"ممكن اشوفك من غير نضارة ،واشوف شعرك ،لو ينفع و ما تقلقيش طول ما احنا في الجنينه الحرس بيبقوا بره الفيلا ،يعنى مفيش حد يقدر يدخل الفيلا غريب،نفسي اشوف ملامحك ،لو مش هاضايقك.. ولا في مشكلة،؟؟
"لا مفيش مشكلة يا اسيل حاضر ..
وبالفعل بدأت ماسة بفك طرحتها وخلع نضارتها،، لينزل شلال من الحرير علي كتفها
"وقفت اسيل مرة واحده وهتفت ،انتى مين ،ايه الحلاوة ده ،كانت مصدومة بشده من شكل ماسة بعد أن خلعت نضارتها وطرحتها،نظرت الى ماسة تملك جمالا خارجي مثل ما تملك جمال داخلى انبهرت بها :لكى حق يا حبيتى تخبى جمالك عن الناس و تحتفظي بيه ل نفسك
ولابيه غيث ،بس لو يوافق يعمل العمليه. !!
"هو غيث له عملية يا اسيل ؟؟
"اه له ورفض ،لما عرف أن نسبه نجاحها ٤٠ ٪
وفجأة دخل عليهم مدحت وهتف: صلاه النبى احسن اموت انا واعيد السنه ....
ارتبكت ماسه عندما سمعت صوته.وحاولت أن تضع الطرحه والنضاره ،ولكنها كانت متوترة بشده ،فهى تكره بشده وهى لم تصدق أن انسان بأخلاق مدحت يكون ابن عم غيث ؟؟
نظر مدحت بمكر ورغبه بها من شده جمالها؟؟
همست ماسة ل اسيل بأنها ذاهبه داخل الفيلا ،ونظرت ماسة إلى مدحت بغضب وجرت من أمامهم..
"" استنى رايحه فين ،مش كنتى تعارفنى يا اسيل على صحبتك ؟؟
"بس ده مش صاحبتي يا مدحت !!
"اومال مين ؟؟؟؟
"ده ماسة مرات غيث..
نعم !!!!!! مين البومة ؟؟؟
أما عن ماسة جرت بسرعه البرق عندما وجدت مدحت أمامها،وفجأة ارتطمت بشخص رفعت وجهها وجدته غيث ..
"ضمها غيث لحضنه ،كما انها اسكنت بداخله، وكانها وجدت ملاذها!!!
رتب غيث على ضهرها بحب وهتف ،فيكى حاجة ،وليه بترتعشى كده فيكى حاجه.
حاولت اخراج صوتها ،،احم لا مفيش حاجة ،أسفه انى خبط فيك
كل هذا وهى في حضنه ،لا تريد الابتعاد عنه،كانت مثل المغيبه ،هى فى حضن زوجها وحبيبها ،
حالها لم يقل عن حالة غيث ،كان يضمها بشده ويلمس على شعرها الذى يلمسه لأول مرة ،انبهر من شده نعومته
افاقوا على كلمة اسيل وهى تقول ..واقفين كده ليه .
ابتعد غيث عن ماسة ،وهتف انا طالع اوضتي ممكن يا ماسة تجى معايا لحظة ..
"حاضر وامسكت يده لذهاب لأعلى ...
فى جناح ماسه وغيث ...
تحدث غيث بصوت رخيم قائلاً ،انتى كويسة يا ماسه
نظرت ماسه إليه وشعرت بقربه إليها ويديه التى تحاوط
خصرها
فتضاربت بنضاتها وتلعثمت خفقاتها فآجابته..
احم احم ،اه انا كويسه مفيش حاجه.
اأجلسها غيث على طرف السرير ،هى كانت تمشى معه كمغيبة ،كانها هى التى فقدت بصرها وليس هو ...
لمس وجهها برقه بواسطه أنامله المرتشعه..
ضمها باشيتاق ثم انحنى مقرباً من شفيتها ،قبلها قبلة رقيقه ولكنها طويله بحنان ونعومه شديد ،كانت مغيبه عن الواقع ،كانت تبادله ،بخجل شديد ،فهذه اول مرة تكون بقرب منه ،كان يصدرها يعلو يهبط من أثر مشاعرها .
طالت قبلتهم ويده تتحسس منحنياتها بعشق حتى تخلص من جميع ما ترتديه
حملها غيث بحنان وهو مازال يقبلها بجنون
استلقي بجانبها وهو يقبلها بحب وعشق .
_وذهبوا الي عالمهم.
"بعد.مرور العديد من الوقت ....
كانت ماسه تتوسط صدر غيث وهمست :انا مبسوطة انك آخيرا عرفت انى بريئه واللى سمعته كان غلط وصدقتني وعرفت اني بحبك...
ابتعد عنها غيث قائلا :ومين قالك انى سامحتك أو صدقتك....
ايه !!!!!!طيب اللى حصل ما بينا ده .....
"تقدري تقولي انها غلطه او لحظه ضعف لنا احنا الاثنين ضعفنا فيها.....
"لحظة ضعف !!!!!!
نظرت له بانكسار لثاني مره خذلها!!!
ظلت تبكى بشده ، هل هذا حبيبها غيث ؟؟ أيعقل أن يصدق أنها لم تحبه وانها ارتبطت به من اجل المال؟؟؟
"اه على فكرة نسيت اقولك انى مسافر حوالى شهر انا وفهد فى شغل ومحتاج اغير جوا وتركها وذهب إلى المرحاض ؟؟؟؟؟
وقف تحت الدش ،لعنه غباءه ،لماذا اهانها بهذا الشكل هو لم ينكرا انها من أسعد لحظات حياته القرب منها،و لا يريد الابتعاد عنها ، فكر قليل عليه معرفته الحقيقيه؟؟
❈-❈-❈
أما عن مدحت صورة ماسه لم تفارق خياله ،ظل يخبر نفسه أنه غبى أنه تركها ولكن اقسم بأنها ستكون له مهما كلفه الأمر ...
كانت تجلس معه رزان وكان هو شارد ،يفكر فى خطه لتكون ماسه بجانبه لعنه نفسه ،انه فقد جمال مثل جمالها
آفاق على كلام رزان قائله:وبعدين يا مدحت هانفضل لحد امتى كده ،احنا لا زم نشوف حل
القي السيجارة من بين يده :ونظر إلى رزان بخبث قائلا: هيحصل يا حبيتى وقريبه اوى .
_بجد يا مدحت طيب ازاى ؟؟؟
_اقولك وقص لها ماذا سيفعل ؟؟
❈-❈-❈
بعد مرور شهر ....
تغيرت حالة ماسه كانت حزينه ،شارده لم تسمع صوته طوال الشهر ...كان يتحدث معهم جميع الا هى ؟كانت ترى نظرة الشفقة فى وجه قاسم واسيل ،اما فيفى فكانت ترى نظره الحقد والكره وتزيد أكثر بوجود رزان ؟؟
يُتبع..
