رواية جديدة البلطجي لولاء حامد - الفصل 19 - السبت 28/6/2025
قراءة رواية البلطجي كاملة
تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى
رواية البلطجي
رواية جديدة قيد النشر
من قصص و روايات
الكاتبة ولاء حامد
الفصل التاسع عشر
تم النشر يوم السبت
28/6/2025
رقيه بلغت الخدم بكل المطلوب وبدئو تجهيزه على قدم وساق ورقيه واقفه تشرف عليهم وبتحسب الوقت بالثانيه
رأفت ولا كأن الموضوع في باله ومكمل شغله عادي
واخيرا خلص شغله ورجع البيت من سكات دخل اوضته وغير هدوم شغله
دلال رايح فين يا رأفت
رأفت عندي اجتماع بره
دلال هتتاخر
رأفت الله اعلم المهم خلي الموبايل في ايدك ميفارقهاش ومنين ما ابعتلك حاجه تنفذيها من سكات
دلال بقلق وخوف في ايه يا رأفت طمني انتا رايح فين
رأفت بحده قولتلك رايح اجتماع شغل بس الحرص واجب ماشي
دلال بقله حيله حاضر
رأفت التليفون ملازم ايدك لو وصلت تلزقيه في كفة ايدك متتاخريش
دلال حاضر والله مش هاسيبه بس انتا طمني
رأفت لما اطمن انا الأول منا بقولك الحرص واجب يلا سلام اللحق انا وقتي
وسابها ونزل
رفعت رجع من الشغل على رقيه على طول مروحش بيته حتى
رقيه فتحتله الباب
رفعت بلهفه ها طمنيني
رقيه ادخل الاول دخل وقفلت الباب طلعت من جيبها كيس
رفعت ايه داه
رقيه داه السحر اللي هايخلينا نملك كل الشركات وبيت رأفت كمان وابقى قابلني لو عرف يثبت حاجه وكل بالقانون ومرسوم بالمسطره
رفعت الله عليك يا شيطان المحاكم
رقيه تلاميذك يا ابليس انتا بتخطط واحنا بنفذ وكله بتوجيهات معاليك
ضحكو الاتنين بصوت عالي
رفعت بس انتي ماليه ايدك من البتاع داه
رقيه عيب عليك مع انه كلفني كتير بس مش خساره في المكسب اللي جاي
رفعت يعني نتيجته مضمونه
رقيه بثقه ميه فى الميه متقلقش خااالص انا جربته امبارح على واحده من الشغالين وكانت زي العجينه اقولها قومي تقوم اقولها صوتي تصوت لدرجت لو قلتلها روحي انتحري مكانتش هاتقول لاء
رفعت اومال في الشغالين انا مش شايف حد منهم خالص
رقيه اديتهم اجازه باقي اليوم على ما خلصو اللي وراهم الموضوع لازم يكون بينا ومدفون بين حيطان البيت داه ميطلعش براه
رفعت برافو عليكي عندك حق علشان يبقى لا من شاف
رقيه بضحكه عاليه ولا من دري
رفعت اومال البيه جاي أمته
رقيه اطمن زمانه على وصول خليه ياخد وقته قبل ما ياخد بالجزمه ويلاقي نفسه في الشارع مصيره اللي يستحقه
رفعت بخبث هو اللي بداء بالشر انا مكنتش ناوي على كده هو اللي كان عايز يضيعنا ويضيع شقا وتعب السنين
رقيه نخلص اللي الورق الأول وبعد كده يخبط دماغه في اتخن حيط واللي يعرف يعمله يوريني نفسه النهم تهاوده في الكلام لحد ما الحبايه تاخد مفعولها
رفعت طب والورق رقيه جاهز من كله وهايتوثف كمان في الشهر العقاري انا مظبطه مع الموظف هناك في الفتره المسائيه اول ما يمضي هايخلص الورق في حضور رأفت كمان علشان تبقى كامله متكامله
رفعت الله عليك ارفعلك القبعه
قطع كلامهم الجرس
رقيه هووووش اخوك وصل
وفتحت الباب بإبتسامه يا الف خطوه عزيزه اهلا وسهلا نورت
رأفت بهدوء اهلا بيكي ومنور بيكي
رقيه ادخل رفعت جوه
رأفت اه منا شوفت عربيته بره
رقيه طب ادخل ادخل مش هانفضل واقفين على الباب
رأفت تمام ودخلو وسلم على رفعت بفتور ورد رفعت بنفس الفتور
رقيه تشربو ايه ولا ناكل الأول علشان نقدر نقعد ونسد في الكلام لانه محتاج طاقه
رفعت ماشي انا اصلا جيت من الشغل عليكي لما اصريتي اجي
رأفت قولت نتكلم الأول لو اتفقنا ووصلنا لحل تمام ناكل ونشرب ونحلي كمان احنا ورانا إيه اليوم طويل
رقيه بمهاوده خلاص ماشي كلامك
رفعت رقيه بلغتني باللي عايز تعمله انتا شايف ان صح اننا نضيع شقا السنين
رأفت والله كل واحد حر في ماله وزي ما بيقولو من حكم في ماله ما ظلم
رفعت ماشي بس معني خروجك من الشركه ان اسهمنا هاتقع
رأفت هاتقع ليه وراد ان واحد من الشركا ينفصل ومادام الشغل ماشي كويس يبقى مفيش مشكله
رقيه قصده لما ينتشر خبر خروجك من الشركه في السوق الكل هيخاف ويفتكر ان عندنا مشاكل وداه في حد ذاته هايأثر على المشاريع وسمعتنا كمان
رأفت ببرود ممكن متقولوش تقدرو تقولو في اجازه تعبان اي حجه لحد ما تمهدوا الموضوع بمعرفتكم داه في حاله انكم عايزين تشيلو نصيبي
اظن الكلام كده ميزعلش حد
رقيه معاك بس انتا عارف ان السيوله المطلوبة لنصيبك مش قليله ودي مش شركه واحده لاء دي مجموعه شركات وفي مختلف التخصصات كمان يعني ملايين او مئات الملايين بالمعنى الأصح
رأفت وايه المشكله اظن انتي ورفعت معاكم سيوله تسد وتفيض
رفعت بص لرقيه بغمزه تمام اللي تحبه ومادام انتا شايف ان داه فيه الصالح ليك يبقى خلاص بس هنحتاج وقت بس علشان نفنش ونسلم المشاريع اللي معانا علشان منتأثرش وكمان بعد مراجعه الضرايب لأنك بتجهزه وعارف كل كبيره وصغيره فيه وكمان بعد تقفيل السنه الماليه علشان تاخد صافي ارباحك بتاع السنه كلها
وكمل بتثبيت علشان يزيد اقناع رأفت وهانحسب نصيبكم كام وتقدر تستلمه وعايز تبداء لوحدك احنا معاك وهانسندك ووقت ما تحب ترجع تاني هتلاقي درعاتنا مفتوحه ليك وهانفضل بردو ال Triangle 3 R وهارجع اعيدهالك تاني احنا تلات أضلاع لمثلث واحد مينفعش من غير بعضه واحنا في الأول والآخر اولاد المالكي
رأفت مهو احمد كمان كان ابن المالكي ولا نسيت
رفعت بلاش نفتح في اللي فات خلينا في دلوقتي واللي جاي
رأفت على رأيك
رقيه انسحبت بهدوء ودخلت المطبخ جهزت العصير وطلعت ناولت لكل واحد كوبايه
رقيه اظن ريقنا نشف من كتر الكلام قولت نبل ريقنا قبل ما احط الاكل ولا اكلي موحشكش
رأفت ازي طبعا وحشني
طيب يلا اشرب ورفعت الكوبايه وبدئت تشرب ورفعت زيها
ورافت كمان رفع الكوبايه
********************
عاصم دخل الشقه بصوت عالي يا بشررر قومو
طلع سراج ومهدي وعادل بلهفه في ايه
عاصم اتقبلنا وبكره هانستلم الشغل
مهدي بلهفه بجد كلامك ولا بتهزر احنا بقالنا شهور لما خللنا
عاصم عيب عليك والله امبارح استلمت ميل من الشركه وانهارده روحت اتاكدت بنفسي
سراج براحه الحمد لله يارب اخيرا الواحد حس براحه
مهدي اشمعني منتا شغال ع النت يعني اللي المفروض يقول كده هو العبد لله اللي قاعد لا شغله ولا عمله
كل واحد مكفي روحه وانا الوحيد اللي وسطكم قاعد عاله
عاصم كلام ايه داه عيب كده من أمته واحنا بينا الكلام داه
مهدي دي الحقيقه سراج بيشتغل من النت وانتا واخوك بتصرفو من فلوسكم وانا اللي قاعد بتصرفو عليه
عادل خلاص من بكره كلنا هانكون ايد واحده
مهدي اتنهد الحمد لله
خلونا نجهز ونجهز نفسنا لأننا لازم نثبت كفائتنا في الشركه حتى لو داخلين واسطه لازم نثبت اننا قد الشغل
سراج عندك حق داه الأهم والمهم في الوقت الحالي والباقي ربنا يحله من عنده
*********************
هارون عمال يلعب مع أخواته ويتنطط من مكان لمكان وفرحان لفرحتهم
هنا بسعاده بصراحه يوم ميتنسيش العمر كله مع اني عارفه انك كعيت دم قلبك فيه
هارون من نحيه كعيت فأنا قربت اشحت بس قصاد الضحكه الحلوه دي اشحت اشحت مش مهم هو يوم سرقناه من الدنيا
جنا رمت نفسها في حضنه ربنا يخليك لينا يا احلى هارون في الدنيا
هارون ويخليكي يا جنجون
جنا دبدبت في الأرض مبحبش الاسم داه
هارون بحب اشوفك وانتي مكلضمه كده بتبقى عسل يابنت الايه
جنا طب اقفل يا اخويا القميص لحد زورك بدل ما تستهوي ولا فرحان ان البنات عماله تبص عليك دانا متهيألي البنات دي عماله تصور فيك وبكره هاتبقى فتي احلام نص بنات مصر وبيكرشو عليك
هارون بي ايه
جنا بيكرشو عليك
هارون ايوه يعني ايه
حسام يعني عايزين يشقطوك
هارون بتقليد انثوي يا مصيبتي انا اتشقط لا يا اختشي شرف الراجل زي الولاعه كل ما تفضى تتملى في ساعه ال يشقطوني ال يلا با بت منك ليها انا اتهبلت اجيب واحده وسطيكم وانتوا عاملين زي رايا وسكينه كده
حسام طب مش هانمشي بقى المكان بداء يفضى
هارون ايوه عندك حق واحنا مشوارنا طويل
طلعو علشان يركبو وعدا جوز شباب
واحد بطريقه مستفزه ايه يا مزه جايه واللا المره الجايه
التاني رد عليه باين معاهم واحد متيجي نديله عرقهم وحاول يقرب من هنا يلمسها
هارون بصلهم بصدمه وطلع المفتاح من جيبه وكز على اسنانه لما كان هايكسرها
حسام خد المفتاح وروح العربيه انتا واخواتك
حسام خلاص يا هارون دول شكلهم مش مظبوط وشاربين
هارون المسطول انا افوقه
حسام بالله عليك
هارون سمعت ياض وزقه من كتفه لو عوقت روح اخواتك فاهم
حسام يا هارون باين عليهم واصلين
هارون سمعت ياض يلا
حسام خد المفتاح ودخل العربيه وقفل عليهم
هارون اول ما اطمن على اخواته
اتلفتلهم بتقول ايه ياض منك ليه
شاب منهم بقول مزه اوزه عايزه تتاكل تاخد كام وتسيبها مهو اللي ياكل لوحده يزور ودول كتير عليك يا جدع
هارون هاخد روحك واخزق عينك الي فكرت بس تترفع في حريم بيتي يا ابن الهرمه
قرب من واحد منه وخبطه بالروسيه وقعه على الأرض التاني قرب يدافع عن صاحبه كان نصيبه بونيه خلت الدم طرشق من مناخيره وبوقه
اتجمع شباب كتير علشان يفضو الخناقه ومقدروش على هارون اللي من غضبه وتكاتره الشباب عليه زراير قميصه كلها اتقطعت ومهتمش غير بإنه يجيب حق اللي يستجرا يبص لاخواته
أتدخل أمن المكان
هارون عامل زي الأسد المسعور اكتر من عشر رجاله مش قادرين عليه
هارون بصوت زي الرعد :دانا هارون المالكي اللي يدوس على ضلي ادوي على رقبته واللي يرفع عينه في حريمي اعيشه اعمى يتحسر عليها واللي يفكر ييجي عليهم احط عليه وعلى اهله اسأل مين هو المعلم هارون من الوراق لحد الحسين واسأل في بر مصر كله انا مين فوق ياض لو مسطول انا افوقك وزق اللي ماسكينه بجنون وقدر يفلت منهم وكمل ضرب فيهم
أتدخل الأمن واتكاترو عليه لحد ما اخيرا قدرو يسيطرو عليه وراحو مكتب الأمن في مدينه الملاهي
هارون وهو واقف عنيه بتطق شرار وبيتنفس بعنف وصدره عماله يطلع وينزل بسرعه نتيجه غضبه وعضلات جسمه كلها متشنجه وعروقه بارزه من عصبيته في منظر ارعب الموجودين
مدير الأمن بمحايله اهدا يا فندم من فضلك
هارون بصوت معرب انتا عارف عملو ايه
مدير الأمن بصبر عرفت يا فندم وعلشان كده بقول لحضرتك اهدا وحقك هتاخده ولو انك مخلتش فيهم حاجه تنفع احنا عرفنا مين الشباب دول ووصلنا لاهاليهم وزمانهم على وصول فااطمن خالص واهدا من فضلك
هارون قعد على الكرسي ومحاوطه اكتر من عشر رجاله بسلاح خايفين من انه يتهور تاني دول ما صدقو قدرو يسيطروا عليه
خلال نص ساعه دخل اتنين رجاله واضح عليهم الوقار والثراء
انا نصر الورداني
وانا ماهر شبراوي
مدير الأمن برتحاب اهلا وسهلا يا فندم
نصير خير حد اتصل من تليفون ابني وطلب اني اجي ضروري خير ايه اللي حصل اقدر أفهم
مدير الأمن بص لهارون واتكله بعنيه اهدا
هارون بكزه سنان بصله بنظره مرعبه
مدير الأمن يا فندم اولاد حضراتكم اتعرضو لبنتين بأسلوب غير لائق وصل لحد التعدي واخوهم تشابك معاهم
ماهر ايه انتا بتقول ايه ابني حصله ايه انطق
مدير الأمن والله يا فندم هو شكله هايحتاجو يتنقلو المستشفى
نصر بصدمه انتا بتقول ايه انتا عارف دول مين وأولاد مين مين اللي اتجراء وعمل كده وانا امسحه من على وش الأرض بأستيكه
مدير الأمن خبط على وشه وهز رأسه بقله حيله
هارون قام منطور وبصوت زلزل المكان من علو وحدته خبط على صدره انا ووريني تقدر تعمل معايا ايه واخرك هاته واللي في قلعه انفضه وابنك لو كنت عرفت تربيه مكانش اتعلم عليه مهو قالهو زمان اجعل من يراك يدعو لمن رباك بس واضح ان البهوات مكانوش فاضيين لعيالهم طلعو عيال ترازي في خلق الله واللي انتو نسيتو تربوهم انا عيدتلكم ربايتهم من اول وجديد
ماهر بحده انتا عارف انا مين وممكن اعمل فيك ايه بمكالمة تليفون وقبل ما اطلع من مكاني انا ممكن احبسك واوديك ورا الشمس
هارون بتحدي تليفونك في ايدك لو مفيهوش رصيد خد تليفوني وانا قبل ما تطلع شمس بكره وطل هاكون محنى الاسفلت بخطوتي وقابل اللي جاي وقرب من ماهر اللي كش ورجع بضهره لورا لو متعرفش مين هور المعلم هارون المالكي اسأل عنه في بر مصر كله
مدير الأمن أتدخل بسرعه يا فندم الشباب اللي غلطانين احنا شوفنا الكاميرات وكمان واضح انهم يعني احم بلع ريقه وسكت
نصر انهم إيه
مدير الأمن انهم شاربين وسكرانين يعني لو الموضوع وصل للشرطه هايبقى فيها سين وجيم وضرر لاسمكم كمان انا بقول نحل الموضوع ودي احسن
نصر بصدمه انتا بتقول ايه مستحيل
مدير الأمن يا فندم انا عارف انا بقول ايه وعدل شاشه اللاب توب قدامهم
نصر بص هو وماهر واتصدمو من تصرفات أولادهم والاغرب قوه هارون المفزعه
مدير الأمن فضل مترقب ردود أفعالهم لحد ما خلص التسجيل
ها يا فندم لو الموضوع وصل للشرطه للأسف الفيديو هايوصل معاه دي امانه وانا اسف
نصر بحكمه لا حضرتك عندك حق وبص لهارون بإعجاب انا بعتذر منك وابني يستحق اللي حصله وزياده كمان
هارون بجبروت انا ربيتلك ابنك وحقي خدته بدراعي وابنك عندك أشقى بيه ويحمد ربنا انهم لقيو اللي ينجدهم من تحت ايدي والا كان زمانهم في خبر كان
ماهر بصله بعنين بتلمع تمام وانا مدين ليك باعتذار وشوف التعويض المناسب وانا موافق
هارون الاعتذار يكون لما تعيد تربيه ابنك مش يشرب وييجي يطلع اللي طفحه على غيره اديني فوقتهولك لسنه قدام وانا وخبط على صدره بصلابه وقوه مبقبلش العوض لان حقي خدته بدراعي مانيش عويل وحد يجيبلي حقي
نصر وداه كرم اخلاق منك بس صدقني احنا مقصرناش في تربيتهم وانا معرفش أن هما سكرانين اصلا لأنهم مبيشربوش وعلى العموم شكرا ليك ومد كارت لهارون
داه الكارت الخاص بيا وفي اي وقت احتاجت حاجه انا تحت امرك
وماهر طلع كارت وقدمه مع اعتذار هارون شكرا ليكم استأذن انا
مدير الأمن عايزك دقيقه وشاور لواحد من الأمن خد البهوات على العياده الطبيه علشان ياخدو اولادهم
انتظر لحد ما مشيو واتلفت لهارون انا عايزك في شغل
هارون بصدنه نعم
مدير الأمن بص يا ابني اللي زيك كنز
هارون هز رأسه معلش لا مؤاخذه مش فاهم
مدير الأمن انتا طول بعرض عضلات غير قوتك يا جدع دانتا عشرين راجل اتكاتلو عليك على ما قدرو يشيلوك من فوقيهم واللي واثق منه أن أهالي العيال دي هاتتصدم من منظر عيالهم
هارون ايوه عايز مني ايه
مدير الأمن انا عندي شركة حراسات خاصه الشركه دي بتورد بادي جارد لأكبر رجال أعمال مش في مصر بس لا داه في الشرق الأوسط كله فاللي زيك الكل يجري عليه ويدفع فيه كتير اووي اووي كمام
هارون بسخريه يفتح الله
مدير الأمن فكر داه مش بس فلوس تؤ داه نفوذ وسلطه كمان وكل ما بتاخد بتدي
هارون منا رديت عليك يفتح الله
مدير الأمن متستعجلش ومدله ايده بكارت
هارون بسخريه والله منا عارف ايه حكاية الكروت دي كلها على العموم تشكر وخدها وحطها في جيبه وطلع زي العاصفه
نصر وماهر راحو العياده واتصدمو من منظر اولادهم
ماهر بحده بقى دي اخره تربيتي فيك سكران وبتبلطج على بنات اديك راقد متكسر
إياد يابابا حضرتك فاهم غلط
ماهر اه واللي شوفته كمان غلط بس تصدق الواد داه كيفني فعلا انا معرفتش اربيك يا حيوان
نصر بص لابنه بحسره بقى كده يا أدهم دي اخر تربيتي فيك
أدهم والله يا بابا الموضوع مش زي ما حضرتك فاهم
نصر بحزن الكلام لا داه وقته ولا داه مكانه واتصل بالحرس بتوعه وجم شالو إياد وادهم وراحو بيهم المستشفى
ماهر لنصر تصدق الواد مكسب وخسارة في نفس الوقت
نصر ازاي مكسب للي يقدر يروضه هايبقى درع حمايه ليه وخساره علشان مينفعش بسبب الموقف اللي حصل
نصر هز راسه عندك حق
هارون طلع لقي أخواته في العربيه
حسام بلهفه عملت إيه طمني
هارون لمح أخواته اللي منهارين
خلص الموضوع خلينا نروح اخواتك انا مش قولتلك روحهم
حسام قلبي مطاوعنيش
هارون ماشي نروح ونتكلم في البيت
ورجع وهو مخنوق من اللي حصل
************************
رأفت رفع الكوبايه ولسه هايشرب عطس جامد والكوبايه وقعت منه واتكبت
رأفت قام وهو بيحاول يمسح هدومه
رقيه بكزه سنان حصل خير فداك هاقول اعملك غيرها
رأفت خلاص ملهوش داعي انا اصلا مصدع وشكلي داخل على دور برد
رقيه بسرعه خلاص هاعملك فنجان قهوه يفوقك ويضيع الصداع
رأفت تحت اصرار رقيه ماشي
رقيه دخلت بسرعه بخطوات اشبه بالجري
تعمل القهوه لرأفت دي فرصتها ومستحيل تسيبها تضيع من ايدها دقايق وكانت القهوه جاهزه وطلعت قدمتها لرافت داه بن مخصوص بقى بجيبه من بره بس حاجه كده تحفه بجد
رأفت خد الفنجان منها تسلم ايدك من قبل ما ادوقه ريحته باينه مسك الفنجان ولسه هايشرب تليفونه رن حط الفنجان مكانه رقيه بصت لرأفت بغيظ وكزه على اسنانها
رفعت بصلها وغمزلها بعينه تهدا
رأفت رد بصوت مسموع ايوه يا دلال في ايه
دلال مفيش يا رأفت تعبانه اووي
رأفت طيب ماشي اقفلي انا جاي
وخد مفاتيحه معلش يا جماعه انا لازم امشي دلال تعبانه
رقيه بإصرار رهيب طيب اشرب القهوه الأول بلاش تسوق وانتا مصدع اهي تفوقك شويه
رأفت وهو بيتحرك نحيه الباب معلش يا رقيه بقولك دلال تعبانه ولوحدها في البيت والبيوت جمب بعضها كلها كام متر مش حكايه هي ومستناش تكمل كلامها وطلع وقفل الباب وراه
رقيه بغيظ رمت الفنجان على طول دراعها بصريخ لاااااا اكيد في حاجه اخوك شكله شاكك فينا او عارف اللي فيها
رفعت اهدي يا رقيه مظنش هو كان هايشرب وانتي حاضره بنفسك هو كل المسألة حظ مش اكتر نصبر شويه مفيهاش حاجه يعني هو هايروح مننا فين مهو كده ولا كده تحت ايدينا خلاص بقى اهدي
رقيه اتمني كلامك يبقى صح لاني بدئت اشك فيه
رفعت تؤ اللي زي رأفت لو شاكك مبيعرفش يخبي مش انا اللي هاقولك انه بيبقى مكشوف اوووي
رقيه ماشي اديني معاك ومستنيه وانا بردوا هحاول اجرجر دلال في الكلام واعرف منها لو رأفت مخبي حاجه مهي هبله زيه
رفعت ايوه كده احنا عايزين دماغ شغاله مش عصبيه تضيعنا
رأفت طلع وهو مخنوق ومصدق وصل البيت
دلال بلهفه في ايه يا رأفت بعتلي اتصل اني تعبانه فهمني كم فضلك بقى
رأفت مفيش يا دلال انا تعبان ومحتاج ارتاح
دلال مسكته من دراعه لا منا محتاجه افهم في إيه مش كل شويه مفيش مفيش
رأفت بصلها وسابها ودخل اوضه الكتب وقفل الباب عليه بالمفتاح
ياترى اللي جاي مخبي أيه لهارون
وياترى رأفت ناوي على ايه
وياترى القدر بيدبر تاني لايه
يتبع
إلى حين نشر الفصل الجديد للكاتبة ولاء حامد، لا تنسى قراءة روايات و قصص كاملة أخرى تضمن حكايات وقصص جديدة ومشوقة حصرية قبل نشرها على أي منصة أخرى يمكنك تفقد المزيد من قصص وروايات و حكايات مدونتنا رواية وحكاية