رواية جديدة البلطجي لولاء حامد - الفصل 20 - الإثنين 30/6/2025
قراءة رواية البلطجي كاملة
تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى
رواية البلطجي
رواية جديدة قيد النشر
من قصص و روايات
الكاتبة ولاء حامد
الفصل العشرون
تم النشر يوم الإثنين
30/6/2025
هارون طول الطريق وهو هاينفجر من العصبيه وبيحاول يحكم نفسه علشان مينفجرش ويخوف أخواته وهو سايق فتح شباك العربيه وسابه علشان يطفي النار اللي قايده في صدره ومرعاش ان قميصه مفتوح وجسمه كل مكشوف كل اللي حاسس بيه نار وبركان بيغلي جواه اخيرا بعد طول انتظار وصل وأخواته كانوا بيسقطوا من النعس والتعب
هارون بحب يلا يا قمرات وصلنا
هنا بصت لجنا وحسام
هارون بإبتسامه رغم النار اللي جواه في ايه مالكم خايفين ليه هي اول مره يعني تشفوني بتخانق يلا يلا بلاش كلام فارغ
نزلو وهما اخيرا بياخدو نفسهم
وطلعو ودخلو بيتهم اللي لأول مره يحسو بالأمان جوه حيطانه
جنا وهنا بسرعه احنا هنام
هارون قدر الخوف اللي جواهم ماشي يلا تصبحو على خير
دخلو وقفلوا الباب وراهم
حسام انتا مش هاترجع العربيه لصاحبها
هارون صاحبها هاييجي ياخدها من تحت البيت متشغلش دماغك وسابه ودخل اوضته من غير كلمه زياده
حسام اخد نفسه براحه من سكات هارون وحس ان الموقف مر مرور الكرام دخل اوضته وغير هدومه واترمى على السرير يفكر في اللي جاي وفي اللي حصل طول اليوم
وقبل ما عينه تغمض اتفتح الباب حسام قام منطور من مكانه
هارون دخل وقفل الباب وراه ومشي بخطوات خلت حسام يرجع قصاد كله خطوه من هارون خطوتين
هارون بحده اقف وأثبت مكانك في ايه ياض مالك خرع كده ليه
حسام وهو بيحاول يبلع ريقه اللي نشف من الخوف انتا مش شايف شكلك عامل ازاي يا جدع
هارون ولما انا جدع مطلعتش جدع زيي ليه
حسام بصدمه انا بتقولي انا كده
هارون اه ليك يا حسام لأول مره احس بخيبه أملي فيك لاول مره اخاف اخد خطوه ضد اعمامك بسبب اللي حصل منك
حسام بعدم فهم انا عملت ايه هو انا اللي عاكست بنات
هارون بفحيح يرعب وقدر انه يرعب حسام لا يا دكر بس سيبت الكلام تعوي على اخواتك وخفت واتداريت زي الولايا وكنت عايز تهرب زي العيال
حسام بتبرير يا هارون افهمني انا خفت عليهم مكنتش عارف اعمل ايه وهما في ايدي
هارون تعمل الصح تقفل عليهم باب بالف ترباس وتروح تجيب حقهم ولو كان في جوف ابليس انما انت علت فيها عيل خرع
ولف حوالين نفسه زي المجنون طب اعمل ايه بعد اللي حصل هأمن اسيبلك اخواتك ولا هافضل قاعد محلك سر وحاطط ايدي على خدي زي الولايا
حسام بتبرير يا هارون والله عقلي مسعفنيش
هارون ومسعفكش ليه ها مشغول بإيه غيرهم وشده من ياقه التيشيرت وعنيه مليانه شر المفروض هما الأول والدنيا كلها تيجي بعديهم اسمع مني بقى دكر الكلام ومنه مات الكلام الراجل عقله ميقفش دراعه وعقله شغالين زي الاله لو عقلك وقف معناه ان حياتك وقفت فهمت دراعك امانك اه بس عقلك هو ساسك واساسك فهمت يا أبن احمد
حسام بهزه راس سريعه اه
هارون واشمها بين الجلد واللحم اللي يمسك ويمس اهلك بيتك لا تسمى ولا تصلي عليه تدبح وتشفي على طول فاهم سواء كت عايش ولا بين ايدين رب كريم
حسام بلهفه بعد الشر عليك يا هارون طولة العمر ليك يارب
هارون داه قدر ومكتوب وممنوش مهروب
حسام مغير للكلام بس إيه داه دانتا كنت ولا فاندام في زمانه يا ابني لولا اني كنت شايف بعيني كنت قولت داه فيلم هندي مشاء الله عليك تور هايج
هارون عطاله قفا اخوي معتبر مين داه اللي تور يا جحش
حسام ااه ياعم دي مش ايد دي مرزبه يخربيتك انا بقول عشان مكنتش حد قادر عليك تصدق لو كان نزل على النت كنت هاتبقى ترند
هارون يابني سيبك من العبط اللي حالل عليك
حسام يا عم كفايه انتا على البلد انا وانتا يبقى هاتخرب
هار ن بغمزه نعيش ونخرب واللي يعرف ابويا
حسام بضحكه يروح يقوله
هارون بعد ما اخيرا قدر يهدى نفسه
بص يا حسام انا عايزك ضهر وسند ليهم انا مش دايم طول العمر عايزك توعدني ان حتى الهوا قبل ما يمسهم يكون معدي عليك قبل منهم اي باي اذي تصده عنه وميعديش الا على جتتك دول ولايا ووصيه امك وأمانه ابوك
حسام عندك حق انا والله كنت خايف عليهم مش خايف من شويه عيال هتيا هارون طبط على كتفه
عارف انا مربتش جبان وانتا ربايه المعلم هارون احمد شافعي
رأفت اترمى على الكنبه وسند رأسه لورا وغمض عنيه وكأنه بيتمنى الراحه من التعب ومن الوجع ومن الدنيا ككل وافتكر اللي حصل
فلاش باك
رفعت اتحرك من قدام المكتب لعد ما سمع الكلام اللي دار بين رفعت ورقيه رجع المكتب وهو مصدوم
رأفت بذهول معقول بجد توصل لكده
رأفت بسخريه هو انا مستغرب ليه على اساس انهم مقطعين السجاده ولا من أولياء الله الصالحين دول واكلين حق اخوهم جات عليا
وقام منطور من كرسيه بس لاء مش كل الطير اللي يتاكل لحمه دانا لحمي مر العلقم طلع من الشركه وبعت الأمن وهو في الجراج عشان محدش يشك
فضل يومين عقل بيلف زي عقارب الساعه ومش مأمن لجنس مخلوق واصبحت حياته قاب قوسين او ادني من الجنون والشك في كل حاجه اوي حاجه من كتر الإجهاد سند دماغه على كرسي المكتب بتعب وفضل يتأمل السقف بشرود وفي لحظه قام منطور زي اللي لدعه عقربه طلع من الشركه بخطوات ثابته وأول ما اتأكد انه في الأمان طلع موبايله
رأفت بوقار السلام عليكم بشمهندس مازن معايا
مؤمن وعليكم السلام ايوه انا
رأفت انا رأفت المالكي
مؤمن اه اه اهلا وسهلا يا فندم
رأفت اهلا بيك فاضي شويه
مؤمن خير يا فندم في حاجه
رأفت اه كنت محتاجه في موضوع مهم
مؤمن تمام ممكن اعدي على حضرتك في الشركه كمان ساعه
رأفت لا ممكن نتقابل بره
مؤمن بإستغراب ليه يا فندم هو ايه الموضوع بالظبط
رأفت لما نتقابل هاتقدر تفهم ان شاء الله
مؤمن تمام يا فندم
رأفت هستناك في كافيه .... اللي في الزمالك عارفه
مؤمن مافيش مشكله
رأفت ما صدق واخيرا اتقابلو بعد التحيه والسلامات
قعدوا قصاد بعض
مؤمن بقلق خير يا رأفت بيه
رأفت بهدوء بص يا بشمهندس انا هتعامل معاك كأبن لأنك صديق عزيز لمهدي
مؤمن شرف ليا يافندم
رأفت بقوه هو الشركه فيها كاميرات صح
مؤمن بإستغراب ايوه يا فندم اكيد
رأفت كلها شغاله
مؤمن اكيد
رأفت كلها كلها
مؤمن ايو اي فندم
رأفت حتى اللي في مكاتب المديرين واعضاء مجلس الإداره
مؤمن بتوضيح كل المكاتب شغاله ماعادا اللي في مكاتب أعضاء مجلس الإداره وغرفة الاجتماعات الرئيسيه ومكتب رئيس مجلس الإداره وداه كان بناء على طلبكم لأنكم قولتو السريه
رأفت اه فاكر طيب الكاميرات دي ممكن تشتغل عادي
مؤمن ايوه طبعا هاندخل نفعلها ونربطها بالسيستم بتاع الشركه
رأفت مينفعش تبقى على سيستم منفصل انتا عارف ان دي مكاتبنا الرئيسيه والمعلومات اللي فيها مش مهمه
مؤمن طبعا ممكن اكيد هانعملها سيستم لوحده منفصل
رأفت تمام تقدر تبداء أمته
مؤمن ممكن من بكره لو حضرتك تحب
رأفت دلوقتي ينفع
مؤمن كش وشه بإستغراب دلوقتي
رأفت بتوضيح في أوراق صفقات مهمه وكمان ورق يخص ميزانيه الشركه اتسرق من الشركه وللأسف الاوراق دي في غايه السريه وانا مش عايز اعمل اي مشاكل محتاج احل الموضوع بهدوء بدون شوشرة
مؤمن بتفهم تمام مفيش مشكله هو بس الموضوع هياخد وقت شويه
رأفت take your time
مؤمن اذا كان كدا ماشي استأذنك اجيب اللاب من العربيه
جاب اللاب وبداء يشتغل اكتر من تلات ساعات وهو شغال لحد ما خلص وزاح اللاب من قدامه
رأفت بلهفه ها خلصت
مؤمن هز رأسه اه تمام بس محتاجين نسطب السيستم الجديد على موبايل او للاب او تاب اي حاجه علشان نتأكد من سلامه السيستم
رأفت مدله الفون اتفضل
مؤمن اخده منه وبداء يسطبه
مؤمن وهو بيشرح قدام رأفت كده حضرتك كل الكاميرات اهي ودي غرفه meeting room وداه مكتب رئيس مجلس الإداره وبداء يعرف رأفت ازاي يقدر يتنقل بين الكاميرات
رأفت تمام كده يا بشمهندس تعبتك معايا
مؤمن ولا يهمك يا فندم دا شغلي
رأفت ليا رجاء ياريت محدش يعرف خالص ولا حتى رفعت بيك ولا مدام رقيه لحد ما الاقي ورق الميزانيه بدون مشاكل
مؤمن بتقدير للموقف من غير ما تقول حضرتك داه شغلي وبيعتمد على السريه والأمان يعني حضرتك اطمن
نهايه الفلاش باك
رأفت رفع الموبايل قدام عينه وابتسم بوجع مكنتش ناوي على الغدر بس انتوا الغدر بيجري في عروقكم عاملين زي الشيطان وابليس وشين لبعض وزي ما بدئتوا الشر يبقى عليا وعلى أعدائي انتو اللي بديتو وانا اللي هانهيكم بإيدي واللي فتح ابوب الشر يتحمل نارها
بص على الموبايل اللي في ايده وابتسم بسخريه وتهكم على غباء أخواته
مرت الأيام ورفعت ورقيه لسه بيخططوا يوقعوا رأفت
ورافت متابع وساكت
ومشروع العاصمه الجديد بداء يقف على رجليه والمهندس طول الوقت بيتابع الشغل
رفعت بقولك يا رقيه
رقيه خير يا رفعت في ايه
رفعت في مشروع طرحاه الوزارة في مشروع النقل الجديد في اسكندريه ايه رائيك
رقيه سمعت عنه
رفعت انا عملت دراسه جدوى محترمه وناوي اكتسح بيها
رقيه طيب ورافت
رفعت انا وانتي الاغلبيه
رقيه عندك حق نبعتله ونشوف
في الاجتماع بعد ما طرح رفعت المشروع
رأفت يعني انتا مالي ايدك
رفعت طبعاً والمرادي هانمشي رسمي زي ما انتا عايز عشان ميبقاش ليك حجه
رأفت لو كان كده يبقى على بركة الله
وبداء رفعت يجهز أوراق المناقصه
وبالفعل قدمها
رفعت بزعيق ازي يعني ايه المشروع داه يضيع مننا واحنا مقدمين اقل سعر في المشروع انا هاتجنن
رقيه اهدا يا رفعت العصبيه مش هاتفيد
رأفت ببرود خلاص يا رفعت مش اول مشروع يعني وبعدين السوق مفتوح للكل
رفعت بعصبيه وصوت عالي اشبه بالجنون بس مش في المشاريع الكبيره في ايه
رأفت ببرود خلاص يا رفعت مش آخر مشروع يعني نعمله ولا الشركه واقفه عليه
رفعت انا بحاول اجيب المشاريع اللي تسيب بصمه وعلامه عشان أعلى الشركه
رأفت بتريقه ايه جو روتانا سينما داه رفعت احنا اسمنا كبير لوحده اهدا كده يا راجل وان شاء الله تتعوض في اللي جاي
رقيه رأفت عنده حق يا رفعت خلاص بقى انتا بقالك ساعه عماله تزعق لما جبتلي صداع
رفعت هو داه كل اللي ربنا قدرك عليه جبتلك صداع
رقيه يا الله يا ابني بقالنا ساعه بنقولك السوق مفتوح للكل وارد ترسل علينا ووارد ترسى على غيرنا
رفعت بحده تصدقي انا استاهل اني قاعد احرق في دمي واعصابي عشانكم
رأفت ببرود عشانا كلنا يا رفعت احنا في مركب واحد يا راجل
الوضع استقر عند سراج ومهدي وعادل وعاصم والشغل ماشي كويس
سراج وهو بيرمي نفسه على الكنبه انا جعان
مهدي شرحك بس محدش يقولي ادخل مطبخ هاولع فيكم وفي المطبخ
عادل وعاصم امممم حك قالكم اني الفلبينيه ولا ايه يا امور
رن تليفون مهدي بص عليه لقاها ميار اخته طب يا جماعه معلش دقيقه وراجع
الكل هز رأسه احترام للموقف اللي فيه
مهدي طلع البلكونه وقفل وراه ايو يا ميمو
ميار بعياط انا تعبت يا مهدي عشان خاطري خدني من هنا
مهدي بتنهيده طالعه بوجع يا قلبي مينفعش اول هام انا مش قاعد في بيتي انا قاعد عند ناس فمليش اني اتقل واجيب حد تاني تاني هام احنا كلنا رجاله في بعض
ميار بإنهيار كلهم اخواتي وطول عمرنا متربيين مع بعض
مهدي يا ميار هما مش اخواتك هما زي اخواتك وفي فرق مينفعش تيجي تباتي وسط كل الرجاله دي
ميار بعياط وانهيار بعني هاتسيبني وسطيهم انا مش قادره اتحمل انا بموت في الثانيه ميت مره مش قادر اكل من اكلهم وانا عارفه انه كله حرام في حرام
مهدييب اهدي بصي انا هابعتلك كل شهر فلوس تصرفي منها لحد ما احاول اشوف شقه مستقله ننقل فبها انا وانتي بس اصبري عليا شويه انا يادوب لسه مستلم الشغل من فتره قصيره هحاول اجمع شويه فلوس حتى تقضي شقه إيجار بس انتي هدي نفسك وحاولي تكملي شغلك اللي كنتي بتعمليه
ميار وهي بتمسح دموعها حاضر بس ارجوك حاول متتاخرش انا لو فضلت هنا اكتر من كده يا هموت يا هتجنن
مهدي بعد الشر حاضر والله بكره انزلي هابعتلك على الفون فلوس مش هاحطلك في الفيزا اركنيها خالص
ميار حاضر
مهدي سلام وقفل المكالمه وفضل واقف باصص من البلكونه بيفكر في كل حياتهم اللي اتقلبت من شهور
سراج ايه يا ابني فضلت تقول جعان جعان وطلعت وقولت عدولي خلصنا الاكل وانتا هنا في ملكوت ربك
مهدي بنفخه ماليش نفس
سراج حط ايده على كتفه مالك ايه اللي حصل
مهدي ميار تعبانه وانا تعبان تصدق محدش منهم سأل علينا لحد دلوقتي
سراج صدقني كده احسن خلينا نعيش على نضافه من غيرهم لحد ما نقدر نوصل لأولاد عمك وبعدها يحلها ربنا
مهدي انتا مش فاهم ميار متدمره نفسيا وعايزه تسيب البيت باي طريقه
سراج وانتا ناوي على ايه
مهدي قولتلها تهدأ وانا هاشوف حل مينفعش حتى لو كان بيني وبينهم ايه في الأول والآخر ميار بنت مينفعش وجودها وسطهم امان ليها اكتر من وجودها لوحدها بدون سند او حسيب او رقيب
سراج طبطب على كتفه عين العقل والصح
مهدي انا عارف بس هي اللي مش قادره تفهم مشاعرها حكماها
سراج عي بردوا معذوره للاسف انا كنت واخد فكره تانيه عن اونكل رأفت انه صاحب قيم ومبادى وخصوصا انه كان دايما بيربيكم على الحلال والحرام
مهدي واهو طلع كله وهم وقناع كداب
سراج الله يعينا على ما ابتلانا
مهدي عندك حق
سراج طب يلا خلينا ندخل بدل وقفتنا كده
مرت شهور والمشروع بداء يكتمل ويعلن عن نفسه
مالك بقولك يا مصطفي كده الأساسيات بتاع المشروع اكتملت وبداء بناء الأدوار
مصطفي منا عارف ايه ومتابع
مالك دلوقتي هايتعمل حفله كبيره احتفال بالإنجاز اللي تم وهايتم عرض ماكيت كامل للوجه الايقوينه للمشروع
مصطفي طيب تمام داه خبر كويس جدا وهايخلي اسمنا زي الطبل اكتر
مالك بس فيه مشكله حضرتك مش واخد بالك منها
مصطفي ايه هي
مالك ان المهندس لازم يحضر ويشرح المروع بنفسه وطبعا الحفله هاتكون مذاعه وحضرتك عارف المهندس رافض اي وسيله لظهوره
مصطفي طب مهو سبق وشرح السبب واحنا فهمنا وقدرنا
مالك كل داه تمام بس دلوقتي لازم يظهر الدعوه مخصصه ليه
مصطفي طيب تمام قوله وشوف هايقولك ايه
مالك عندك حق وهو داه اللي انا هاعمله فعلا
حسام بيلبس وطلع من اوضته بصوت عالي يا جنا اخلصي ويلا
جنا طلعت بتعب لا بص والله ما قادره روح انتا وهاتلي الملزمه معاك
حسام بلهفه مالك
جنا مفيش شكلي داخله على دور برد جامد
حسام ماشي ريحي انتي وانا هاجي اشرحلك الدرس وهاجيبلك الملزمه معايا وانا جاي يلا اطير انا
هارون رايح فين كده
حسام عندي درس
هارون وجنا فين
حسام تعبانه شويه
هارون بلهفه مالها
حسام ميبقاش قلبك رهيف شويه برد انا هاروح الدرس واجي عشان متضيعش الحصه علينا
هارون ماشي وطلع فلوس ادهالها
حسام معايا والله
هارون خليهم معاك ياض يلا سلام
حسام رايح فين
هارون ورايا مصلحه
حسام اشطا اطير انا
ونزلوا وكل واحد راح في طريقه
حسام خلص الدرس وطلع
اوووف اخيرا خلصنا ساعه ونص دش دش لما دماغي عملت زي الطاحونه
بلال بقولك ايه انا معايا الموتوسيكل خلينا نروح نشم هوا شويه
حسام بتردد لا ياعم مش عايز اتأخر
بلال يا ابني هانروح نشرب اي حاجه ونرجع انا ريقي نشف وانتا كنت بتيجي مع اختم وبترجع على طول خلينا نفك مره من نفسنا
حسام بإقتناع ماشي بس مش عايزين نتأخر
بلال اشطا يلا وركبو وطلعو على كافيه راقي
حسام يخربيتك انتا جيبنا فين يا عم
بلال بقولك ايه هي مره هما اللي بيدخلو هنا احسن مننا
حسام منك لله انا عارف آخرتي على ايدك
بلال بضحك آخرها فل الفل يلا يلا
المهندس ومالك ومصطفي اجتمعوا بره الشركه بيتنافشو في المشروع والحفله
مالك : كده انتا لازم تحضر الحفله الدعوه موجهه للشركه بشكل عام وليك بشكل خاص
المهندس بقلق وتفكير حط ايده على اخر رقبته من ورا وهرش فيها امممم
مالك ايوه افهم ايه من اممممم دي جاي ولا مش جاي بس خد بالك انه هايتم عرض الماكيت يعني حضرتك لازم تكون موجود علشان هاتتولى الشرح على البروجكتور
المهندس فضل باصصلهم وساكت
مصطفي هاتفضل ساكت كده
المهندس لسه معانا كام يوم من هنا لوقتها يحلها ربنا
كلامهم كان واضح وصريح في غفله منهم للأذان اللي لقطت الكلام
ياترى رأفت ناوي على ايه
ورفعت بيخطط لايه
ومصير الاولاد ايه
ومين المهندس وايه دوره
يا ترى اللي جاي ومخبي ايه
يتبع
إلى حين نشر الفصل الجديد للكاتبة ولاء حامد، لا تنسى قراءة روايات و قصص كاملة أخرى تضمن حكايات وقصص جديدة ومشوقة حصرية قبل نشرها على أي منصة أخرى يمكنك تفقد المزيد من قصص وروايات و حكايات مدونتنا رواية وحكاية