رواية جديدة البلطجي لولاء حامد - الفصل 23 - الإثنين 7/7/2025
قراءة رواية البلطجي كاملة
تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى
رواية البلطجي
رواية جديدة قيد النشر
من قصص و روايات
الكاتبة ولاء حامد
الفصل الثالث والعشرون
تم النشر يوم الإثنين
7/7/2025
هارون رايح لأول مره من غير خوف او قلق دخل الشركه بهيبته المعتاده وانضمله في المكتب مالك ومصطفي
مالك ها يا كبير ناوي على ايه امبارح قولت اوك وقولت هافكر فناوي على ايه
هار ن خد نفس وكتمه للحظان وخرجه مره واحده اوك رايح
مالك قدر ياخد نفسه اخيرا اشهد ان لا إله إلا الله وان محمد رسول الله اخيرا يا جدع يعني خلاص ناويت تظهر وتعلن عن نفسك
هارون والله يا حبيب اخوك ما عندي حل تاني انتوا وعمالين تزنوا عليا زي الدبانه الرخمه اللي مهما تقولها هش ابدا لاصقه ومتبته
مالك يا ابني افهم الدعوه محدده في العموم للشركه والخصوص للمهندس المسؤل متنساش ان المشروع هو الوجهه الأيقونة يعني حديث الصحف ان مكانش العالم
هارون خلاص يا عم عرفنا قولت حاضر
مصطفي طيب اعمل حسابك يا بشمهندس ان الحفله فب مركز القاهره الدولي للمؤتمرات
هارون أوك مش كده ولا كده الدخول محدد الاشخاص
مالك اه
هارون والانفتيشن معاك
مالك ايوه معايا طبعا
هارون خلاص هانروح مع بعض
مالك فعلا اولا لأننا شركاء تاني هام لأنك المهندس المسؤل بس اعمل حسابك ان الصحافه هاتبقى ماليه المكان ومليون مصور ومصور غير السوشيال ميديا يعني من هنا وجاي حياتك يا بشمهندس هاتبقى تحت الميكرسكوب زي ما بيقولو كده
هار ن بنفخه وداه اللي مكنتش عايزه
مالك ما باليد حيله
هارون خلاص بالله عليك كده خلاص ولا فيه حاجه تانيه
مالك لاء تمام
هارون بقولك ايه تعرف شركه تنضيف كويسه
مالك بإستغراب شركه تنظيف ليه
هارون هاييجو يليفوني يا مالك عايزهم ينضفو مكان تبعي فيها حاجه دي
مالك لالا حالك انا بس استغربت مش اكتر
هارون طيب تعرف ولا لاء
مالك اه اعرف شركه كويسه بنتعامل معاه
هارون طيب تمام ابعتلي رقمهم على الواتس ضروري متنساش
مالك اوك اعتبره عندك أوصى المكتب وهابتعته على طول
هارون بهزه راس ماشي
دقايق وكان وصله الرقم اتصل بيهم واتفق معاهم على تنضيف الفيلا
ورجع وهو جواه جبال هموم دخل البيت زي الغريب فيه
هنا مسكت ايده ايه يا هارون خرجت من غير حتى ما تشقر عليا زي عوايدك كل يوم
هارون اتنهد معلش يا هنا تعبان شويه وعايز انام نزلت علشان كان عندي شغل مستعجل وجيت علشان اريح جسمي شوبه من التعب
هنا لحد أمته وهاتفضل واخد جمب داحنا طول عمرنا مع بعض وياما دقت على الراس طبول واحنا استحملنا وعدينا
هارون بالله عليكي يا هنا انا تعبان ومحتاج ارتاح شويه بعدين نبقى نتكلم
هنا عمرك ما كنت قاسي يا هارون كده
هارون بعصبيه انا لا قاسي ولا نيله انا تعبت تعبت من كل حاجه
طلع حسام وبصله وسكت وجنا اللي وقفت ورا هنا
هنا طيب وحد الله واهدا امسحها فيا
هارون امسح ايه ولا ايه الأول كنت بقول ياض عدي ومعلش مش فاهمين حاجه سنين وسنين وهنا بيستعروا مني ودلوقتي جايين عليا وبقيت ابن كلب اناني وبداري عليهم لحد أمته هافضل كل نفس ابررهولهم بالله عليكي سبيني اداوي نفسي بنفسي زي ما اتعودت طول عمري وكمل بحزن ووجع مكتوم زي دموعه وبصلهم بحسره مهو يظهر ان مصير ابوكم الله يرحمه انا ورثته منه وسابهم ودخل اوضته وهنا بصتله بوجع وبصت لحسام بحده ارتاحت ومبسوط دلوقتي كده ومتكيف
حسام بتبرير يا هنا والله ما كنت اعرف اللي فيها انا اتصدمت يومها ومحستش
هنا ودلوقتي حسيت وخبطت كف بكف خلاص الجمل برك ونخ والجبل بداء يقع بس يكون في معلومك هارون لو وقع معناه موتنا كلنا من غير ما حد لا يسمي ولا يصلي علينا
حسام بصلها وغمض عنيه لحد ما عصرها عندك حق انا عارف والله انا هادخله واتكلم معاه
هنا شدته من دراعه ابعد عن هارون دلوقتي انتا متعرفوش وكملت بحده وعصبيه من أمته وانتا ولا اختك تعرفو عنه حاجه سنين. انتوا واخدين جمب منه زي ما يكون جربه ايه دلوقتي بقى سكر وحلاوته قاطعه وزياده حته سيبوه سيبوه في حاله وخبطتت على صدرها بإيديها وانا اللي غلطانه انساقت ومشيت وراكم عمياني زي البهيمة اللي مغميين عنيها
جنا والله يا هنا محد كان يقصد ولما فهمنا بنحاول نصلح معاه
هنا بعد ايه بعد خراب مالطه سيبوه دلوقتي وهو لما يفوق ويهدا يحلها ربنا وسابتهم ودخلت اوضتها
جنا بصت لحسام بحزن
ودخلت ورا هنا
وحسام بص على باب اوضه هارون وفتح الباب ودخل لقي هارون قاعد وساند راسه والاوضه كلها دخان
حسام كح جامد وفتح البلكونه مش ناوي تبطل العاده اللي فيك دي يا ابني منين ما تمون متضايق تفضل تحرق في قلبك
هارون من غير ما يبصله وانتا تعرف ايه عني اصلا
حسام بكسوف من نفسه عندك حق عارف اني غلطان بس انتا طول عمرك الكبير ودايما بتعرفني غلطي وبتشيل عني
هارون نفخ الدخان وكأنه نار طالعه من جوفه وياريت لقيت تقدير لا عايشين وكل واحد اول ما بييجي يرمى الهم يرميه على اكتاف هارون واهي بتشيل ومحدش فكر هاقدر اتحمل لحد أمته
حسام عارف ومقدر بس انتا كمان لازم تقدر اننا مكناش نعرف حاجه عن كل داه بص للصوره من بره
هارون عايز إيه يا حسام انا عايز اقعد مع نفسي شويه
حسام مش عايزك تزعل حقك عليا عارف اني غلط يا سيدي اعتبرني عيل وغلط
هارون بصله وحود عينه تاني مينفعش تبقى عيل اللي جاي عايز رجاله قلبها ميت عايز اللي يدخل النار وميتحرقش احنا رايحين لجحر افاعي برجلينا
حسام قصدك ايه
هارون بشرود كل شيئ بأوانه متستعجلش
حسام حاضر بس متزعلش بقى
هارون بإبتسامه لا تتعدا حدود شفايفه حصل خير
حسام مش من قلبك
هارون بصله وثبت عينه في عين اخوه لو مكانتش من قلبي ماكنش وماني برد عليك اصلا ولا قعدت معاك في قعده عايزك تكبر حكم عقلك واعرف الحكايه من النحيتين اوعي والتسرع اللي حصل بيضيع صاحبه انا معرفش بكره شايل ايه ومخبي في جوفه ايه عايزك عصب فاهمني
حسام فاهمك وانتا في ضهري
هارون شد على كتفه طول ما فيا نفس في ضهركم بس بلاش تكونو انتوا السبب في كسره ضهري وحنيته قدام الناس
حسام لا عاش ولا كان اللي يعملها ولا يحنيك وتفضل كول عمرك صالح طولك وفارس قلوعك كمان وكمان
هارون ماشي اقفل البلكونه دي عشان عايز اريح جسمي شويه
حسام ماشي ولما هنا تخلص الأكل هانصحيك ماشي
هارون ماشي سيبني انام
حسام ماشي وارحم نفسك من الحريقه دي انتا مش لاقي صحتك في كيس شيبسي
هارون بإبتسامه امشي ياض
وغمض عنيه بتنهيده ونام من غير ما يحس مش عارف من التعب ولا من الخوف والقلق
صدفه خلصت المحاضرات وطالعه تجري فريده وهي بتجري وراها في ايه يا بت اهدي مركبه عجل في رجليكي قطعتي نفسي منك لله
صدفه يابت متأخره بصي خدي داه ناولتها الاسكتش
فريده ايه داه
صدفه داه المشروع قدميه بدالي علشان معنديش وقت لازم اللحق اوصل الشركه
فريده ايوه يا عم مين قدك الأولى على الدفعه وتدريب في شركه
صدفه خمسه في عينك يا شيخه وانا اقول ايه اللي جايبني ورا اتاريه من قرك عليا يابت دانا طابع عين اهلي يا اختي فاتهدي كده الله يسترك
فريده عنين الحبايب مش بتحسد انتي عارفه اني اكتر واحده تتمنالك الخير اللي في الدنيا لأنك تستاهلي كل خير
صدفه بإبتسامه قلبي يا ناااس
فريده بضحك قلبي ودقاته يا قلب قلبي
صدفه طب يلى بقى بدل جو العشق اللي يموع النفس داه يا بت مش طالبه محن وتلزيق
فريده طب بقولك ايه متيجي معايا اوصلك في طريقي
صدفه بركه يا اختي اهو وفرتي عليا أجرة التكاسي وبهدله المواصلات وانا اصلا لسه دابه خناقه من كام يوم مع سواق لما فرجتا على بعض الشارع
فريده وهي بتركب العربيه ليه ايه اللي حصل
صدفه ولا حاجه ابن الوارمه فاكرني مختومه على قفايا وعايز ياخد ضعف الاجره وياريت على كده يا اختي
فريده اومال ايه
صدفه عوجت بوقها يمين وشمال لا داه بيعاكس عليه واحده مزمزيل تخليكي تجيبي اللي في بطنك
فريده بضحك الفرنساوي في ذمة الله
صدفه بضحك لا وحياتك داه يرحمه الله
فريده وبعدين عملتي ايه
صدفه بمطة شفايف ولا حاجه انتي عارفاني كيوت عرفته غلطه بالعقل
فريده اه فهمت يبقى فرجتي عليه امه لا اله الا الله
صدفه عندي حق ولا غلطانه
فريده حد يقدر يقول كده
صدفه ايو بحسب
فريده انتي عليكي ايه البهدلة دي كلها كليه وتدريب ورايح راجع وياريت بتاخدي ابيض ولا اسود لا دانتي بتدفعي من جيبك كمان مواصلات وتصميم وغيره
صدفه بصراحه كده عندي امل اني بعد ما اخلص اتعين في الشركه انتي عارفه الدنيا ملطشه مع الناس ولا في شغل ولا نيله والشهادة دلوقتي بقت حته ورقه مرميه في الدرج
فريده انا مش عايزه احبطك بس انتي رايحه تدريب مع اوائل الدفعه يعني مش لوحدك
صدفه عارفه علشان كده بحاول اثبت مكانتي على قد ما اقدر
فريده ربنا يكتبلك اللي فيه الخير بس بردوا ركزي على دراستك اكتر علشان تتعبني في الجامعه ترتيبك يخليكي تتعيني معيده وانتي حاطه رجل على رجل
صدفه الله اعلم الموضوع عايز واسطه متنسيش داه
فريده على العموم لسه معانا الوقت
يلا يا قمر وصلنا
صدفه نزلت نردهالك في الأفراح يا قمر
فريده هزت رأسها بضحك ومشيت
في بيت عماد الكل قاعد بيتفرج على التلفزيون وسراج قاعد سرحان
مهدي خبطه في جمبه بكوعه هاااي روحت فين
سراج بفكر
عادل عمل كتم للصوت: بتفكر في ايه
سراج عايز ابظاء ادور على اولاد اونكل احمد
مهدي انتا مقرر بقى
سراج اه الموضوع طول وباخ اوووي واحنا قلقانين على الفاضي
عاصم طب ناوي على ايه او هاتبداء منين
سراج هاروح بكره السجل المدني واعمل قيد عائلي ومنه هاعرف مكانهم ونروح ونسأل واكيد هانوصل
مهدي بس حط في اعتبارك انهم مش هايستقبلونا بالاحضان
سراج قصدك ايه
مهدي لازم تكون مجهز كل حاجه في دماغك ولازم تكون حاطط كل رد فعل ليهم سواء هما او امهم لان اكيد مرات اونكل احمد اتبهدلت كتير وأولادها كمان
سراج بحسم مهما ان كان انا مش هاعيش وانا شايل ذنبهم على اكتافي اكتر من كده انا لا بقيت قادر اعيش ولا اعمل حاجه
عاصم معاك في كلامك بس لازم تكون مجهز لكل احتمال والاكيد انهم مش هايصدقوك
سراج عارف علشان كده بفكر اخد نسخه من الملف اللي معاك
عاصم بعدم فهم انهي ملف داه
سراج بتذكير: الملف اللي كان مجهزه اونكل رأفت واونكل عماد الله يرحمه
عاصم ااااه تمام مفيش مشكله لو هةينفعك تمام خده
سراج حاسس اني هحتاجه
عاصم تمام بس بردوا متستعجلش
سراج بتصحيح قصدك اتاخرنا كتير شهور وشهور واحنا بنماطل مهما ان كان التأخير المواجهه جايه جايه
عادل اكيد احنا بننصحك علشان تبقى جاهز ومستعد
سراج بصله قصدك جاهزين ومستعدين احنا في مركب واحده
عاصم عندك حق
مهدي على فكره بابا رن عليا كتير
سراج عرفت منين مش انتا يا ابني غيرت رقمك
مهدي اه بس رابط الخطين ببعض يعين لو حد رن بيجلي رساله على الخط داه
سراج تصدق ان رفعت باشا لحد دلوقتي مسألش عليا ولا كأني كنت موجود في حياته اصلا
عاصم وعادل بسخريه والله مش لوحدك يا ابني مدام رقيه نفسها برغم اننا مغيرناش ارقمانا وزي ما هي إلا انها مفكرتش حتى ترن ولو بالغلط
سراج بحزن عارفين انا بحاول افهم نوعيه ابويا وامي دول ايه مش عارف يا اخي مش حاسس انهم من عينه البشر برغم كل الشر والظلم الي عملوه الا انهم معندهومش اي احساس بالذنب خااالص كل تفكيرهم في الفلوس والبيزنس والصفقات
عادل والله يا ابني احنا عشنا مع مادام رقيه خمس سنين كنت فاكر انها ونعم الام بتعمل كل حاجه علشان تفرحنا وتعوضنا ولما عرفنا الحقيقه مبقاش قادر اشوفها غير شيطانه وظالمه وحتى مش حاسه بأي ذنب لاء وعاصم كان بيقولك اللي من غير ام حالته تغم بس تصدق ياض اني وانا بعيد عنها حاسس براحه غريبه
الكل بصله بإستغراب اه متبصوليش اوي كده طنت بدخل الفيلا مم هنا احس ان قلبي مقبوض وطول الليل كوابيس مبتفارقنيش
إنما هنا بحس براحه بنام مرتاح من غير كوابيس
سراج يمكن من المال الحرام اصل بيبقى ليه اثر سلبي على الإنسان حتى لو مكنتش تعرفه بتحس بحاجات غريبه حواليك وكأنها إشارات
مهدي غير الحوار اللي فتح جروحهم من تاني انتوا عارفين انه فيه احتفال في مركز القاهره الدولي للمؤتمرات
عاصم اه عرفت بتاع انطلاق العاصمه الجديده
سراج مش داه المشروع اللي رفعت باشا دفع فيه عشره مليون جنيه رشوه وضاع منه
مهدي اه هو
سراج حرام راح في حرام
الكل بص لبعضه وسكت محدش بقى عنده كلام تاني يقوله كل يوم بيتوجعوا اكتر من اليوم اللي قبله
رقيه بتركيز مين اللي ممكن يساعدنا
دريه دلال
رقيه بهزه راس :اتوكسي دي خايبه وبرياله وكلمه توديها وكلمه تجيبها
يعني لا منها شغله ولا عمله ولا نفع اساسا
دريه بخبث ووسوسه متنسيش يا رقيه ان الهبله ام رياله دي زمان هي اللي اقنعت رأفت انه يشارككم وينسى صابره وعيالها ويرمى طوبتهم عشان ميبقاش حد احسن من حد
رقيه بتفكير يعني انتي شايفه انها ممكن تنفعنا
دريه دي هي اللي هاتجيبلك الخلاصه
رقيه ازي ممكن تخون جوزها
دريه بمكر نلعب بوتر صابره
رقيه انتي هبله يابت ماصابره ماتت وشبعت موت من سنين
دريه بس دلال متعرفش محدش بعرف غيري انا وانتي ورفعت
رقيه بلمعه عين قصدك
دريه ايوه عليكي نور زي ما لعبنا زمان على وتر الغيره تشعللها دولوقتي كمان
رقيه يابنت الابالسه
دريه عشان تعرفي ان دماغي صاحيه وشغاله في كل اتجاه
رقيه فعلا مجاتش في بالي خااالص
دريه طيب يلا بينا نروحلها بسرعه بلاش تأخير
رقيه طيب اصبري بقى اطلع اغير وانزل نروحلها على طول
دريه يا اختي خلصي داه الفيلتين جار بعض يعني طالعه من هنا داخله هنا
رقيه برفض لاء طبعا انتي عايزاني اروحلها بالتريننج
دريه يا اختي مش وقت انعره زمان كنا بنطلع بعبايه البيت ونتلفح علهيا بالطرحه
رقيه بحده زمان ولى وفات ومات واندفن وانسيه وارميه في أول مقلب زباله ومتفتحيش فيه تاني عشان كتر النبش فيه غلط واظنزبسبب النبر داه المستور جزء منه بأن وكان التمن العيال
دريه عندك حق طيب يلا يلا بقى بلاش تأخير قبل ما اخوكي يرجع ويطب زي القضا المستعجل
رقيه بإستسلام عندك حق
ورحوا لدلال من الباب اللي بيربط الفيلتين ببعض
دلال بإستغراب وسخريه ايه يا جماعه حلمانين بيا بالليل جاينلي بربطه المعلم مع بعض
دريه ايه مزعلك اننا متجمعين زي زمان
دلال لا خالص متجمعين عند النبي ان شاء الله ولو اني اشك
دريه بتصنع الرقي ايه يا دلال الأسلوب البيئه يا روحي ساكنه في فيلا في كومباوند وخدم وحشم ولسه بتتكلمي بإسلوب الوراق استرقي شويه يا روحي
دلال وهي بتسند ضهرها على الكرسي والله يا حبيبتي من نسي قديمه تاه
رقيه خلاص مش جايين نلقح على بعض خلصنا
دلال بخنقه :خير جايينلي ليه يا رقيه مظنش انك جايه انتي وسلفتي واتعمدت تتك على الكلمه بقصد علشان تعرفوني الاتيكيت
رقيه لاء خالص عايزاكي اكيد في حاجه مهمه
دلال بقلق خير جيتك مبتريحنيش
رقيه ليه شوفتي مني ايه يخليكي تخافي مني
دلال سيبك مني خالص وقولي عايزه ايه
رقيه رأفت عامل ايه
دلال. بإستغراب كشت وشها رأفت جيالي تسأليني انا على اخوكي اللي في وشك كل يوم في الشركه طول النهار
رقيه بتصحيح سريع: اقصد عامل ايه لاني ملاحظه انه بقاله فتره متغير جامد وكول الوقت سرحان
دلال طبيعي وهو بعظ اللي حصل والعيال اللي سابتنا ومشيت عادي انه يكمل وكان شيئ لم يكن
رقيه لا خالص انا مقولتش كده بس العيال وانا طمنته عليهم يبقى ايه الي شاغل باله تاني
دلال رفعت كتافها الله اعلم علمي علمك لو انتي في بعدك تعرفي يبقى انا في قربي اعرف
رقيه بصراحه مش مطمنه حاسه ان رأفت ناوي على الغدر
دلال كشت حواجبها وهز رأسها بسخريه رأفت يغدر مظنش داه اغلب خلق الله
دريه بتأكيد لا يغدر يا دلال رأفت طلب يسحب نصيبه من الشركه مقالكيش
دلال بصتلهم بإستغراب وعدم تصديق
رقيه اتأكدت انها مسكت أول الخيط وكملت رأفت بيدور على صابره وعيالها فاهمه داه معناه ايه
دريه كملت قبل ما تستوعب الصدمه وكملت شكل رأفت حن للقديم وحابب يوصل الود من جديد
دلال خدت بالها من نظرات دريه ورقيه لبعض
بصتلهم ببرود وربعت ايديها: لا الزمن بقى الزمن ولا احنا لسا صغار كبرنا وعيالنا كبرت وكلها سنه ولا التانيه ويتجوزو ونبقى تيتا وجدو
رقيه بكره اللي زي صابره دي مبتتهدش موراهاش غير خراب الييوت
دلال بإندفاع عارفه يا رقيه انا في سؤال بقالي اكتر من عشرين سنه واكتر كمان نفسي اسالهولك حارقني اوي وكتماه في بطني لما يا اختي تعبت منه
رقيه بغرور وعنجهيه: لا يا حبيبتي متخليش حاجه في نفسك قولي اللي جواكي وريحي روحك ول اجابته عندي صدقيني مش هاقصر فيها واريحك على الآخر
دلال بتلقائيه انتي ليه بتكرهي صابره اوووي كده من يوم ما دخلت البيت القديم وانا شوفت الكره والحقد في عنيكي ليها عارفه لو كانت دريه كنت قولت ليها عذرها داه بيقولك مركب الضراير سارت ومركب السلايف غارت فمبلوعه مع ان يشهد ربي عليا مكانش في بينا الا كل ود إنما انتي ليه دي مرات اخوكي ولا شوفتي منها شر ولا في يوم جات عليكي مع انك بتحبيني انا ودريه وكنتي بتكرهيها لله في لله من غير سبب ولا بينه كانت في حالها كافيه خيرها شرها لا عملت فيكي ولا فيا ولا في حد حاجه كانت شايله اخوكي وصيناه ووقفت جاره لحد ما بقى فوق واللي انتوا فيه كان في الأساس ليها
رقيه بعصبيه دارتها ورا صوتها العالي عملت ولا معملتش مالكيش فيه
دلال بعموض لا ليا مادام جيتي لحد عندي وطالبه مساعدتي يبقى ليا فيه وانتي قولتي بعضمه لسانك انك لو عندك الاجابه هاتقولي يبقى خايفه من ايه
رقيه قامت منطوره احفظي كلامك مين دي اللي خايفه انا مبخافش من حد ولسه متخلقش
دلال اهدي يا رقيه العصبيه غلط عليكي احنا مبقيناش صغيرين علشان نتنرفز
رقيه قعدت بحده عايزه ايه يا دلال
دلال بهدوء واصرار عايزاكي تجاوبيني على سؤال حارقني من سنين
رقيه بهزه سنان وكره بيشر من عنيها :سرقتني
دلال بضحكه سخريه والله وخبطت كف بكف بطلودا واسمعودا يا جدعان انتوا هاتكدبو الكدبه وتصدقوها ولا إيه ما كلنا عارفين مين سرق مين وكان على عينك يا تاجر
رقيه بحزن وحنين سرق اخويا مني اصل احمد داه مكانش اخويا لا داه كان ابويا كان الحضن الحنين ليا والضهر والسند اللي مهما الدنيا جات عليا كنت عارفه انه هايفضل ساندني وعمره ما هايميل بيا كنت انا الأولى والتانيه والاخيره في حياته جات هي ببساطه في يوم وليله خدت كل داه وبقى ليها هي بعد ما مكانش يوم بيعدي الل لما يتصل بيا ويعدي عليا ويطمن علاي مبقاش يسأل الا كل فين وفين عشان كده كرهتها خلفتله عيال نسوه رقيه. عيالها نسوه بنته البكريه زي ما كان دايما يقولي نسته بنته اللي رباها على ايده وبقت هي الكل في الكل وانا اتركنت جمبها على الرف
دلال بذهول تصدقي يا رقيه انتي صعبانه عليا اوووي اه والله
رقيه بجبروت ميصعبش عليكي غالي
دلال بقرف لا مهو عشان انتي غاليه صعبانه عليا عارفه ليه
رقيه بقلبه وش ليه يا حبيتي اشجيني كلي اذان صاغيه
دلال بوجع عشان عشان الحقد اللي ملا قلوبكم لحد ما عما عيونكم انكم تشوفو ان اخوكم اداكم كل حاجه وانتوا وشاورت عليها وعلى دريه مقدمتلهوش اااااي حاجه خااالص كلنا بلا استثناء سواء انا وشاورت على نفسها سواء انتي او دريه او رفعت او رأفت الكل كليله محدش قدم لأحمد الله يرحمه اااي حاجه الكل كان بياخد وبس يقول هات وبس من غير حتى خد كلكم كنتوا عايزين احمد يعيش ويموت مرمطون ليكم فلوسه ليكم تصرفو وتعيشو وتتجوزو وتخلفو وتتدلعو وتتبغددو وهو يموت ويندفن بالحيا انتوا تعيشو ويبقى ليكم ذريه وهو يعيش الباقي من حياته يصرف عليكم ويعيش يعبد ربنا على سجاده الصلاه زي ما رفعت زمان قلهاله كنتو عايزين احمد يدور يلف بيكم وبعيالكم على الدكاتره والمستشفيات ويسأل ويشيل ويحمل ليكم انتوا وبس
إنما لما احمد يتعب محدش يسأل ولما بتجوز ويخلف زي زيكم وحقه في ماله وحياته ويقفل بابه عليه لاء معجبكوش عشان كده كرهكم لصابره مش عشانها كصابره دي صابره او اي واحده غيرها كان هايتجوزها احمد كنتوا بردوا هاتكرهوها بس عارفه انتوا كرهتوا صابره ليه عشان كانت احسن منكم واجدع منكم
الاتنين بصولها بصدمه
دلال متتصدموش اوي كده اه اجدع منك رجعت لاخوكم شبابه اللي سرقتوه عشان تكبروا وتعيشو وبنتله من مفيش ورجعتله سنين عمره اللي ضاعت عليكم وانتوا حمل فوق كتافه
عشان كده بقولكم محدش منكم حب احمد اللي بيحب حد بيحب كل حاجه من ريحته وانتوا بصراحه مقصرتوش اخدتو كل حاجه بس الحاجه اللي جات على كيفكم وهواكم وكل اللي كان يملكه احمد او صابره الا عيالهم طبعا كنتوا طمعانين فيها
وبصت لدريه بجمب عينها بخبث الا قوليلي يا رقيه هي مش صابره كان عندها صيغه لا دي كان عندها شيئ وشويات دانا فاكره يوم ولاده هارون ان احمد الله يرحمه جابلها شألة دهب اومال راحت فين داه غير اللي كان بيجيبهولها كل فتره وغير اللي جالها في ولاده هنا وولاده حسام وجنا دي كان عندها الدهب بالكيلو
رقيه برقت عنيها وكأنها يادوب افتكرت وكان الموضوع متشال من دماغها خالص فعلا ازاي انا مفكرتش في الموضوع داه خالص انا فاكره فعلا ان احمد كان جايبها كمله دهب ماهوله
دريه بلعت ريقها بصعوبه مخفتش عن عنين دلال وردت بسرعه تلاقيها سرقت مهي ايدها طويله من يومها
دلال ياشيخه قولي كلام غير داه دي باعت بيتها عشان احمد يعمل المشروع بتاعه وبعدين هي كانت في ايه ولا في ايه دي مفارقتش احمد وهو في المستشفى في توهت الحادثه وبعديها العزا وانتوا مقصرتوش خدتوها من الدار للنار شوليطي موليطي من شقتها اللي اتقفلت على اديكم وحبستوها في شقتكم فوق لحد ما فضحتوها ورمتوها في الشارع انصاص الليالي
وكملت وهي بتضربهم في بعض يبقى اظن ان في حد من أهل البيت هو اللي سرقه
رقيه بصت لدريه بجمب عينها
ودريه بتبص لدلال بغيظ وحقد
ودلال بإبتسامه ثقه
والكل دخل دايره الشك
يا ترى هايكتشو حقيقه سرقه دهب صابره
يا تري هايعرفوا ان هارون هو نفسه ابن اخوهم البلطجي
يا ترى مين صدفه دي كمان
يا ترى اللي جاي مخبي ايه تاني
يتبع
إلى حين نشر الفصل الجديد للكاتبة ولاء حامد، لا تنسى قراءة روايات و قصص كاملة أخرى تضمن حكايات وقصص جديدة ومشوقة حصرية قبل نشرها على أي منصة أخرى يمكنك تفقد المزيد من قصص وروايات و حكايات مدونتنا رواية وحكاية