رواية جديدة البلطجي لولاء حامد - الفصل 34 - الأربعاء 30/7/2025
قراءة رواية البلطجي كاملة
تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى
رواية البلطجي
رواية جديدة قيد النشر
من قصص و روايات
الكاتبة ولاء حامد
الفصل الرابع والثلاثون
تم النشر يوم الأربعاء
30/7/2025
اضطر رافت يقعد في اجتماع مع رقيه ورفعت كل واحد منهم قاعد في مكان بعيد عن التاني تماما
رقيه بحده وهي باصه لرفعت بنفكر احنا لازم نتصرف قبل ما البنك يحجز علينا وسمعتنا تتدمر في السوق
رافت بوجع ونبره محمله بكل معاني الأسى وداه هانعمله ازاي وكل اللي باقي من مهله البنك اقل من 48 ساعه
رفعت هانروح كلنا مع بعض ونحاول نجدول القرض واكيد هنلاقي حل
رافت ازاي وحضرتك سحبت كل السيوله ولا هانضرب الارض تطلع فلوس
رفعت بتوضيح لاء ممكن ناجل الدفعه الأولى أو ناخد قرض نسدد منه الدفعه الأولى لحين وصول المركب ووقتها كل حاجه هاتتحل
رافت بضحكه سخريه وداه ازي حضرتك خدت القرض بضمان كل الأصول يعني مفيش اي ضمان ممكن نقدمه تاني للبنك ولا حضرتك نسيت عملتك السوده
رفعت بص لرقيه بتردد
رقيه قول اللي عندك على طول احنا قاعدين علشان نلاقي حل للكارثه اللي انتا وقعتنا كلنا فيها مش علشان نقعد نبص ونتامل في بعض
رفعت هو في حل يعني احنا ممكن ناخد القرض وندفع زي اللي بيدفعوا ونبقى ضربنا عصفورين بحجر سددنا الدفعه الاولى
وحلينا الازمه لحين وصول المركب وبعد كده نقدر نسدد القرضين مع بعض من المكسب
رقيه لا فهمني كده بالراحه وواحده واحده قصدك ايه بكلامك داه
رافت قام منطور من مكانه بعصبيه انتا ايه يا اخي مشبعتش وساخه وشغل عوج وبص لرقيه بحده وص ت عللي وهو بيشاور على رفعت البيه قصده ان احنا نقدم على قرض بدون ضمان وندفع من تحت التربيزه رشاوي يعني لو قدمنا على القرض 100 مليون حضرتك هتاخديه 70 او 80 مليون عشان من غير ضمان فهمتي يا محاميه يا استاذه القانون البيه قصده ايه لسه شغال لف ودوران متعظش من اللي حصله داه كله ولا الهباب اللي عم علينا كلنا
رقيه بتفكير وتجاهلت كل كلام رافت وكأنه لم يكن طب وهو ده ممكن ينفع ونقدر نعمله يعني ازاي بالظبط عرفني
رافت بجنون انتوا بتفكروا في ايه بدل ما تبقى كارثه هتبقى كوارث انا مش موافق على كل العك اللي انتوا بتقولوه داه ولا بتعملوا ولا اشتركت ولا هشارك فيه عشان بس تعملوا حسابكم
رفعت بمحاوله لكسب استعطاف رافت ورقيه : يا رافت احنا لو معملناش كده هنخسر كل حاجه انا بقول ده بس مجرد حل مؤقت لحد ما المركب توصل مصر وعلى ما توصل الباقي هيكون سهل احنا هنا لينا علاقات قويه نقدر نمشي بيها الظنيا انما هناك
ملناش علاقات ولا لينا كلمه عليهم الا بتدخل حكومات ودي حلني بقى على ما تقدر تاخد فيها اجراءات الا بعد وقت تمون الدنيا خربت اكتر ما هي خربانه اصلا
رافت هز راسه برافض ما يخصنيش وماليش دعوه بكل اللي انتا بتقول عليه داه واعمل حسابك انتا وهي اللي انت بتقوله ده لو حصل انا اللي هبلغ عنكم وعنهم بنفسي فاهم
وسابهم وطلع وهو مخنوق ومش طايق نفسه من مدي بشاعه وطمع أخواته
مر اليومين ورافت رافض رفض قطعي برغم محاولات رقيه ورفعت لاقناعه
والبنك بعت إنذار بالحجز عليهم
رقيه خدت الإنذار وراحت لرافت المكتب ودخلت عليه وهي كلها امل فيه: ارجوك يا رافت احنا لازم نتصرف بسرعه
رافت ايوه اتصرف اعمل ايه دلوقتي ما انتوا اللي عكيتوها واللي كان كان جايين تقولولي اتصرف بعد ايه بعد خراب مالطا
رقيه لا عايزينك تيجي معانا البنك ونشوف هنعرف نحلها ونجدولها ازاي ما تنساش ان برده لسه في مشاريع في السوق ممكن نقدر نلم منها السيوله نسدد اول دفعه لحد ما المركب توصل
رافت بنفخه حاضر يا رقيه انا جاي معاكم لما اشوف اخرتها معاكم ايه يلا بينا
سحب جاكيت البدله بتاعه من على الكرسي ولبسه ونزلوا كلهم وراحوا البنك مع بعض
دخلوا الثلاثه مباشره لمدير البنك
رفعت يا محمود بيه احنا جايين النهارده وعشمانين في حضرتك اننا نلاقي الموافقه منك احنا عايزين نجدول القرض او ناجل اول دفعه بس حتى ولو شهرين
محمود والله يا رفعت بيه انا ما اقدرش اخد القرار ده لوحدي على العموم انا هشوف اعضاء مجلس الاداره وهارفع الموضوع ولو وافقوا وانا هحاول معاهم برده هبلغ حضرتك
رفعت ما ينفعش ما يوافقوش او اتمكنت انا جاي وكل املي في حضرتك وما تنساش احنا برده شركات كبيره ولينا اسمنا في السوق واسمنا لوحده كفيل ان يكون ضامن
محمود طبعا انا عارف كل الكلام ده بس برده دي اجراءات بنك انا ما اقدرش اتخطاها ولا اتجاوزها حضرتك كده تبقى بتاذيني وبتضرني
رافت لا يا محمود بيه احنا اكيد ما نقبلكش الضرر ولا الاذى ليك احنا بنحاول نلاقي حل وسط علشان نسدد فلوس البنك وفي الوقت نفسهم نحافظ على اسمنا وسمعتنا في السوق لان احنا تعاملاتنا مع البنك عند حضرتك مش قليله احنا بنتعامل بمئات الملايين يعني مبلغ زي ده انت عارف ان كده كده احنا هنسدده
محمود طبعا عارف يا رافت بيه والله سمعتهم طول عمرها زي الفل وطول عمركم تعاملاتكم معانا كويسه جدا وبص لرفعت بتذكر هو انا عندي بس استفسار بسيط ليك يا رفعت بيه
ممكن يحل الموضوع بسهوله كمان
رفعت بلهفه خير يا محمود بيه ايه هو قول بسرعه لو كان فيه الحل
محمود هو حضرتك تقرب للباشمهندس هارون المالكي
رفعت بهزه راس ابو محاوله تذكر قصدك على مين بالظبط
محمود الباشمهندس هارون صاحب شركات MHM داه مشهور جدا واسمه اشهر من نار على علم
رقيه ايوه وايه علاقته بينا يعني مش فاهمه انت عايز توصل لايه يا محمود بيه يا ريت تقولنا على طول من فضلك ممكن يحل الازمه دي ازاي لان انتا شايف الموقف لا يحتمل اي لعب بالاعصاب
محمود انا اقصد يا فندم ان هو لو لكم صله بيه خصوصا مع تشابه الاسماء ان هو ممكن يضمنكم هنا في البنك وسيوله شركاته معلش ممكن تغطي قيمه القرض بتاعكم بمراحل وزياده
كلهم بصوا لبعض بصدمه وكان اول واحد فاق منها هو رافت قصدك هارون مين وتشابه ايه داه اللي حضرتك بتتكلم عنه
محمود وهو بيعمل سيرش على اللاب توب اللي قدامه عدل نضارته
اسمه هارون احمد شافع المالكي ده ما فيش حد في مصر كلها ما يعرفوش صاحب البرج الايقوني وشركته اللي ماسكه مشروع راس الحكمه مع شركات الشبراوي جروب والورداني جروب على ما اتذكر لان اعتمادهم البنكي هنا عندنا ودول تعاملاتهم معوبعض بالمليارات
رفعت بص لرقيه بصدمه ورافت بص للاثنين وهو مذهول بس قدر يتملك اعصابه علشان محدش يشك فيهم
وبص لمحمود تمام يا محمود بيه هنشوف وبرده حضرتك هننتظر ردك في موضوع جدوله القرض زي ما قولنا نستاذن احنا
طلعوا الثلاثه وكل واحد منهم واخد اكبر صدمه في عمره مش عارف يستوعبها ولا قادرين يفوقوا منها لحد ما روحوا وكل واحد منهم شارد في وادي وبيحاول يصدق اللي سمعوه مهو مش معقول مجرد تشابه أسماء رباعي
والكل أجزم ان هو هارون ابن اخوهم اللي رموه من سنين
رافت دخل بيته وهو شارد وقعد على الكنبه وعنيه ثابته على الحيطه قدامه وهمس لنفسه ياه معقوله السنين عدت وجريت ولفت بسرعه قوي كده وابن احمد ربنا كرمه وابتسم براحه ياااااه على كرمك يا رب عشت طول عمري شايل همهم وانت كنت احن عليهم مني وكرمك عليهم اكبر من اي حد يارب وغمض عنيه براحه الحمد لله يارب
رفعت روح مع رقيه الفيلا بتاعتها ودخلوا قعدوا قدام بعض
رفعت بص لرقيه وهو ليه على صدمته معقوله اللي احنا سمعناه ده يا رقيه بقى ابن صابره هو صاحب الشركات اللي واكله السوق البلطجي الصايع بقى بيزنس مان بيتعمله الف حساب
رقيه سيبك من كل العبط اللي انتا عمال بتقوله ده دلوقتي المفروض نفكر هنعمل ايه مع الواد ده علشان نحل موضوع البنك
رفعت ازاي بقى والاكيد ان الولد ده مش هيقبل يساعدنا اصلا ده هيقف يتفرج ويشمت فينا دي فرصته وجاتله لحد عنده
رقيه يبقى لازم نفكر ونخطط بسرعه ازاي نضمنه في ايدينا باي طريقه لان الوقت مش في صالحنا خالص
رفعت بصلها بعينين بتلمع وفرقع بصوابعه في فكره خطرت في بالي ولو صابت يبقى ضربنا اكتر من عصفور بحجر واحد في نفس الوقت.
رقيه بصتله بفضول طيب ما تقولي ايه اللي جاه في دماغك يا رفعت احنا طول عمرنا مع بعض وانت اللي عكتنا في العكه دي والوحله دي من الاول فيا ريت تتكلم دوغري بقى كده وبسرعه علشان ايه الوقت مش هيساعدنا خالص لازم الكلام يبقى على المكشوف
يمكن اقدر اساعدك فيه والاقيلك حل كمان ليه متنساش ان دماغي مش سهله بردوا
رفعت بصي اللي في دماغي يا رقيه لو اتنفذ صح هنكسب من كل ناحية اولها ان احنا هنسد دينا للبنك والثاني ان احنا نقدر نرجع عيالنا لحضننا تاني وتالتها اننا نضمن السوق كله في ايدينا ونبلعه كمان واحنا مطمنينن
رقيه بحنين ياه تفتكر ينفع يا رفعت بعد ما مرت السنين دي كلها
رفعت اه هينفع يا رقيه وينفع بالقوي كمان
رقيه اتعدلت في قعدتها: لاء افهم بقى اللي في دماغك
رفعت تؤ هفهمك بعدين
رقيه بحده رفعت اخلص ما انا مش هسمح لك توحلنا واحله انيل من اللي احنا فيها اصلا فأنجز وخلي الكلام بينا على المكشوف مش هاشحته منك شحاته فاهم
رفعت بنفخه حاضر يا رقيه منا عارفك مش هاتنزلى من على دماغي انهاره الا لما تعرفي بصي انتي مش قلتي ان انتي عارفه طريق العيال
رقيه ايوه قاعدين في شقتي انا وعماد الله يرحمه اللي في مصر القديمه
رفعت كده حلوه قوي انا هبعت حد من معارفي او حبايبنا اللي في السوق ياخد ميعاد مع مع ابن احمد اخوكي وهو في الاول وفي الاخر ابن اخونا والضفر عمره ما يطلع من اللحم
رقيه بتريقه لا والله وده من امتى ده بص يا رفعت الكلام ده تروح تضحك وتلعب بيه على حد تاني غيري ماشي خلي كلامك معايا على المكشوف
رفعت بصي يا رقيه اللي هيفيدنا اوي وينفعنا مع العيال هو رافت لا انا ولا انتى خالص
رقيه مش فاهمه اشمعنى رافت بالذات وانت عارف انه اكتر واحد هيرفض
رفعت يبقى ما فهمتيش اللي في دماغي يا رقيه انا بقول لك مع العيال مش مع ابن اخوك العيال طول عمرهم بيحبوا رافت وبيحترموه وبيعتبروه كبيرهم وقدوه ليهم وليه كلمه مسموعه عليهم وبيعرف يقنعهم باللي عايزه يعني تقدري تقولي عارف وحافظ دماغهم
رقيه تمام عارفه الكلام ده كله برده هيفيدنا بايه رافت دلوقتي احنا بنتكلم على اولاد احمد مش عيالنا احنا
رفعت تعالي معايا عند اخوكي ونتكلم كلنا هناك وانتي هتفهمي بس عايزك تسانديني وتساعديني وتامني على كلامي اللي هقول عليه مهما ان كان
رقيه ماشي ولو اني ما بحبش ان انا امشي عمياني بس خليني معاك لحد الاخر لما نشوف دماغك دي فهيا ايه وهاتودينا بيها لحد فين تاني
طلعو وراحوا فيلا رافت
دخلو وقعدوا قدامه
رافت خير جايينلي مع بعض بربطه المعلم كده ليه
رفعت بصله بكسوف مصطنع انت ناوي على ايه مع ابن اخوك يا رافت.
رافت بابتسامه ما تجاوزتش حدود شفايفه يااااااه دلوقتي بقى ابن اخوك ما انتوا طول عمركم بتقولوا عليه ابن صابره ايه اللي جد في الدنيا يا اولاد
رفعت مش يمكن آن الاوان ان احنا يتلم شملنا ونتجمع من تاني
رافت بصله سنده راسه على ايده بقولك ايه يا رفعت بلاش لف ودوران وهات من الاخر اصله محليش دلوقتي في عينك الا لما عرفت ان بقى معاه فلوس فهات اخرك معايا واتكلم دوغري
رفعت لا والله انت ظالمني يا رافت انا عايز الم الشمل ونويت واسال حتى اختك اني عايز ارجعلهم حقهم
وبيني وبينك العيال كلهم وحشوني قوي وسراج فراقه مقطع قلبي
رافت والنبي ايه ومن امتى الكلام ده والعيال غايبين بقى لهم اكتر من سنتين افتكرتهم دلوقتي بعد ما مر الوقت ده كله كان فين كلامك ده قبل كده وانتا بتقول بكره ييجوا لما يتبهدلو
يا ريت تتكلم عن المكشوف احسن يا رفعت وبلاش اللف والدوران والوش اللي انت لابسه لانه مش لايق عليك خالص ولا انا بالغباء اللي مصورهولك عقلك عشان يخليني اصدق البقين اللي انت جاي تطرشهم في وشي دول داه اللي ربى خير من اللي اشترى واحنا كلنا عارفين بعض كويس اوووي
رفعت والله ابدا يا رافت طيب بص انا هجيبهالك كده واحده واحده كل اللي عليك ان انت تحاول تلين قلب العيال وتعزمهم وتجيبهم هنا وانا هتواصل مع ولاد اخوك ويا سيدي الكلام هيبقى قدام الكل وما حدش هيطلع من القاعده دي الا و كله راضي ومرتضي كمان ما تنساش انهم في الاول وفي الاخر ولاد اخونا واحنا اعمامهم والضفر عمره ما يطلع من اللحم.
رفعت يا راجل قول كلام غير ده اومال زمان ليه الظفر طلع من اللحمه ورميتوه على طول دراعكم لما رميتوا ولاد اخوكم ومراته في الشارع من غير ما يرفلكم جفن حتى ولا تفكروا حتى في عضم التربه
رفعت يا رافت احنا بنحاول نلاقي حل يرضي الكل فبالله عليك بلاش تقلب وتنبش في اللي فات خلينا في الوقت الحالي علشان منوجعش بعض
رافت واقف منطور بحده بص بقى انت اختك علشان انا قاريكم وحافظكم كويس قوي وانا مش هاقبل ولا هسمحلكم ان انتم تستغلوا اولاد احمد ثاني كفايه اللي انتوا كوشتوا عليه واخذتوه منهم اولاني
رقيه بلويه بق وهو احنا كنا خدنا منهم ايه اولاني يا حسره
رافت بص لها بحده وبغيظ لا يا رقيه خدته منهم كثير اوووي اخدتوا منهم كل حاجه وما سيبتلهمش اي حاجه من مالهم لبيتهم حتى حياتهم فخلي الطابق مستور احسن فاهمه
رقيه قررت ان هي تلعب على الوتر الحساس وبدموع تماسيح نزلت من عينيها ايه يا رافت هو انت عيالك
موحشكش طب انت لو عيالك
موحشكش انا عيالي وحشوني ووحشوني قوي يا رافت انا مالحقتش اشبع منهم واتحرمت منهم طول عمري
رافت بتهكم لا واضح كلامك قوي يا رقيه ودليل على كده انك ما سالتيش عليهم بقالك اكثر من سنتين
رقيه بصدق مع نفسها لاول مره والله العظيم يا رافت عيالي عمرهم ما غابوا عن بالي ولا حتى عن عيني ولو عايز تعرف كل تفاصيل يومهم من اول يوم طلعوا من هنا لحد وقتنا الحالي هذا انا على استعداد اقولهلك بالتفصيل كلمه كلمه وحركه حركه عملوها عيالنا كلهم مش عيالي انا بس
رافت قعد بتعب و استسلام عايزين مني ايه وعايزين توصلوا لايه بكل اللي عمالين تقولوه وتغنوه وتردوا على بعض انتوا الاثنين هاتولي من الاخر يا رقيه لان انا حرفيا تعبت وجبت اخري من كل حاجه حواليا ومش قادر لمناهده اكتر من كده
رقيه مش مطلوب منك كتير ولا حتى هتتدخل في موضوع ابن اخوك احنا كل اللي عايزينك بس ان انت تتوسط بينا وبين العيال وان انت تحاول تجيبهم هنا وحنا هانتصرف في الباقي
رافت اشمعنى انا بالذات يعني وليه ما تروحوش انتم مهما عيالكم انتوا كمان زي مهما عيالي
رقيه احنا ما ينفعش لان ببساطه انت كنت اقرب للعيال مننا وليك كلمه مسموعه عندهم وطول عمرهم بيحبوك من صغرهم
رافت الكلام ده كان زمان قبل ما يعرفوا اللي عرفوه يا رقيه ولا انت نسيتي دول بقالهم سنتين ما رفعوش حتى سماعه التليفون عليا من يوم ما بعدوا وبقى كل يوم عن يوم ياخدوا صدمه أبكر من اللي قبلها فمظنش لسه المكانه اللي انتي بتتكلمي عليها لسه موجوده
رقيه بحزن مصطنع ورجعت لطبيعتها مره تانيه في اللعب بالمشاعر بإسلوب الكلام الملتوي صدقني انا عارفه مكانتك في قلبهم حاول بس ومش هتخسر حاجه واهي محاوله كلمهم عرفهم ان احنا ناوينا نرجع لاولاد عمهم حقهم كله على داير مليم وهما اكيد مش هيرفضوا ومش هيعترضوا صدقني انا عارفه انا بقول لك ايه كويس اوووي
رافت بتريقه اممم وانتوا ان شاء الله ناويين ترجعوا لهم حقهم منين والبنك حجز على كل حاجه ومبقيناش نحتكم على جنيه يوحد ربنا وكلها ايام والسوق كله هايعرف باللي حصلنا
رفعت بمحاوله مشتمينه لاقناعه ما تقلقش انتا وما تشغلش بالك اسمع مني بس وخد الخطوه دي والكل هيطلع كسبان ومرضي وما تنساش ان احنا ولاد المالكي وجيب السبع ما يخلاش.
رافت ولما هو جيب السبع ما يخلاش ومليان وي ما بتقول ليه ما كبتش على البنك وسديت القرض
رفعت بدفاع وهمي صدقني يا رافت هتشوف بعينك ان قرض البنك هيتسد بعيد تماما عن ولاد اخوك او فلوسهم كمان بس انا عايز دلوقتي الم الشمل الاول يا سيدي ووعد مني ليك وكلمه شرف انا مش هاخد جنيه من ولاد اخوك وكل حاجه هاتبقى على يدك
رافت هز راسه بعدم اقتناع افلح ان صدق ها
رقيه صدقني والله العظيم يا رافت انت ظالمنا
رافت بص لها بعدم تصديق ولكن استسلم للامر الواقع حاضر يا رقيه هروح لما اعرف اخركم ايه بس لو الكلام او التصرف ما جاش على هوايا اعرفوا ان انا اللي ههدها فوق دماغكم كلكم وهاعككم فيها اكثر ما انتوا معكوكين وكده كده خسرانه كده كده خسرانه مش هخسر اكتر من اللي خسرته اساسا واعرفوا واتاكدوا ان عيني عليكم وواقفلكم بالمرصاد
رقيه ورفعت بصوا لبعض بانتصار في نظره غابت عن عينين رافت اللي باصص في الارض بشرود وتفكير في اللي جاي
رقيه لفتت انتباه على فكره يا رافت العيال موجودين في شقتي انا وعماد الله يرحمه عارفها طبعا.
رافت هزلها راسه من سكات
مشيوا ورافت فضل قاعد مكانه وقت طويل متحىكش و طول الليل وهو سرحان وبيفكر وما غمضلوش عين لحد الصبح تاني يوم فضل قاعد مكانه بقلق لحد الضهر وهو ليه شارد وبيقلب كل الاحتمالات في دماغه
دلال قعظت جمبه بحزن مالك يا رافت من امبارح وانتا عمال تتقلب وانهارده قاعد في البيت ومروحتش الشركه زي عوايدك
رافت بصلها ومتكلمش وسابها وطلع اوضته غير هدومه ونزل خد عربيته وراح لشقه رقيه وهو بيقدم رجل وبياخر رجل فضل قاعد في عربيته اكتر من ساعه خايف وقلقان من مقابلتهم وبيحاول يجمع ويرتب أفكاره علشان يقدر يتكلم معاهم بصدق بدون لف او دوران وهو عارف انه داخل على معركه صعبه
اتمالك اعصابه وحسم أمره ونزل من العربيه وطلع الشقه ورن الجرس ووقف خايف ومتردد زي التلميذ اللي عمل عمله خايف من ابوه
مهدي فتح الباب بصدمه
رافت بصله بحنين واشتياق
مهدي برغم اشتياقه بس قدر يجمد قلبه لما افتكر كل الظلم اللي علموه اتكلم ببرود: خير يا رافت بيه ايه اللي فكرك بينا بعد سنين
رافت بوجع رافت بيه ايه يا ابني انا ابوك
مهدي بضيق أظن الموضوع داه سبق واتكلمنا فيه ونهيناه من اكتر من سنه فمظنش ان حضرتك جاي لحد هنا دلوقتي علشان نتكلم في مشاعر ابوه وبنوه فياريت حضرتك تقولي جاي وعايز مننا ايه
رافت بحرج: انا جايلكم وعايز اتكلم معاكم ضروري
طلع عادل وعاصم وسراج على الصوت
وكلهم وقفوا مستمعين للي بيحصل اول من أتدخل عادل بحده :عيب كده يا مهدي داه مهما ان كان ابوك والكلام مينفعش هنا على الباب الجيران طالعين ونازلين وممكن يسمعوك هايبقى منظرنا ايه فتح الباب للآخر وشاورله بإيده اتفضل يا اونكل
دخل رافت وهو بيتلفت في الشقه بإلتسامه بسيطه وبيفتكر كل ذكرياته هو وأحمد وعماد ورقيه فيها غمض عنيه علشان ينفض الذكريات الللي بتهاجمه بشراسه قعد قدامهم بخجل زي المتهم اللي قاعد قدام وكيل نيابه هو بيفرك ايديه في بعض وكأنه مش رجل أعمال محنك في السوق كأنه تلميذ خيبان قاعد في امتحان صعب
مهدي بتنهيده وبعدين حضرتك هاتفضل تبصلنا كتير اظن انك قولت عايز تتكلم معانا مش تتفرج علينا ياريت حضرتك تقولنا في ايه على طول
رافت هز راسه: ماشي يا ابني بص من الاخر كده واحسن من اللف والدوران والمقدمات اللي لا هاتودي ولا تجيب ولا حتى تفيد عمك رفعت وعمتك رقيه ناويين يرجعوا لاولاد عمك أحمد الله يرحمه حقهم ونصيبهم
سراج بعدم اقتناع ياااه بالبساطه دي عايز تقنعنا انكم اخيرا فوقتوا بعد سنين وقررتوا ترجعوا حق اخوكم وعياله بانهي منطق وعقل عايزنا نصدق الكلام داه اللي ميدخلش عقل طفل صغير لسه بيلعب في الشارع
رافت والله يا ابني انا بقولك الكلام اللي بلغوني بيه زي زيكم
مهدي تمام واحنا مطلوب مننا ايه دول اخوك وداه حقهم احنا علاقتنا ايه بالموضوع
رافت عايزين كلنا نتجمع ونتلم ويكون الكلام قدام الكل
عادل وداه هايحصل ازاي يا اونكل
رافت خالك رفعت هايتواصل معاهم ويجيبهم الفيلا عندنا ونقعد كلنا مع بعض علشان يتفقوا على نصيبهم وحقهم وعايزينكم تحضروا معانا القعده دي
سراج بلهفه هو حضرتك عرفتوا مكانهم
رافت اه ابوك وعمتك عرفوا مكانهم وزمانهم بيتواصلو معاهم دلوقتي
كلهم بصوا لبعض بإستغراب ما بين مقتنع ورافض
ورافت بيبصلهم و منتظر ردهم على أحر من جمر
يا ترى هيوافوقوا ولا هيرفضوا….؟
يا ترى رفعت هايقدر يوصل لهارون…؟
ياترى رفعت ورقيه هايقدروا يسدوا قرض البنك وينجحوا…؟ياترى حق هارون هايرجع ولا مجرد كلام وبس…؟
ياتري اللي جاي مخبي ايه …؟
يتبع
إلى حين نشر الفصل الجديد للكاتبة ولاء حامد، لا تنسى قراءة روايات و قصص كاملة أخرى تضمن حكايات وقصص جديدة ومشوقة حصرية قبل نشرها على أي منصة أخرى يمكنك تفقد المزيد من قصص وروايات و حكايات مدونتنا رواية وحكاية