-->

رواية جديدة البلطجي لولاء حامد - الفصل 21 - الأربعاء 2/7/2025

 

   قراءة رواية البلطجي كاملة

تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى


رواية البلطجي

 رواية جديدة قيد النشر

من قصص و روايات 

الكاتبة ولاء حامد 


الفصل الوحد والعشرون


تم النشر يوم الأربعاء 

2/7/2025


رفعت بصوت عالي سمع كل الشركه:يعني ايه الكلام داه حد يفهمني اكتر من تلاتين صفقه نخسرهم في كام شهر 

رقيه يا رفعت اهدا الموظفين سمعو صوتنا

رفعت بصوت اعلى وهو بيرمي كل اللي قدامه على المكتب على الأرض: مايسمعو انا اللي يهمني الشغل دي ملايين وعمالين نخسر فيها واحده ورا التانيه اكيد في خاين في الشركه هو اللي بيسرق الصفقات

رأفت بصله ورفع كتافه مين المسؤل عن الصفقات

رفعت اترمى على الكرسي وفك الكارفات وفتح او زرارين انا المسؤل 

رأفت ببرود طيب الورق بيكون مع مين 

رفعت بعصبيه منا قولتلك معايا هي حكايه

رأفت بمطة شفايف طيب اهدا العصبيه غلط عليك 

رقيه بتأكيد رأفت عنده حق العصبيه غلط عليك وبص لنص الكوبايه المليان زي ما خسرنا صفقات كسبنا غيرها 

رفعت انتي مش فاهمه حاجه الصفقات اللي كسبناها متجيش قد صفقه واحده من اللي خسرناهم

رقيه اوكي معاك بس بردوا مخسرناش نركز اكتر ونشوف الخلل فين ونعدله ونصلحه 

رأفت بهدوء عندك حق يا رقيه مش مهم اللي فات وكمل بغموض المهم اللي جاي 

رفعت بتعب طيب سيبوني افكر وارد عليكم 

رأفت وقف طيب تمام اسيبكم علشان ورايا شغل 

رقيه رايح فين كده 

رأفت منا بقولك عندي شغل ولسه في تقفيل ميزانيات 

رقيه ماشي وكمل بخبث وهي يتصلون زي الحربايه طيب مش ناوي تيجي تزورني وتقعد معايا وبدموع تماسيح منا بقيت قاعده لوحدي وشي فوش الحيطان من وقت ما الاولاد سابوني

رافت ان شاء الله نظبط بس الدنيا منا كمان زيك وقلبي واكلني على ابني كمان بقالي شهور وشهور معرفش عنه أي حاجه

رقيه سندت ضهرها على الكرسي اطمن عايشين هنا وسراج مع عادل وعاصم 

رأفت قعد بلهفه بجد فين

رقيه بلامبالاه في شقه عماد القديمه

رأفت طيب هما كويسين عاملين ايه بيصرفو منين 

رقيه بمكر اشتغلوا في الشركه القديمه اللي كنت بشتغل فيها مع عماد 

رأفت براحه الحمد لله الله يطمن قلبك

رقيه ياااه للدرجادي

رأفت واكتر يا رقيه دول زرعتي اللي رويتها بسنين عمري وكمل بشرود كنت بغرز فيهم كل حاجه حلوه كانت في احمد الله يرحمه وكنت بفرح لما بشوفهم يوم عن يوم نسخه منه

رقيه خلاص خلصنا عرفت أخبارهم مش كل شويه تفتح في السيره دي مهو بسببك طفشو

رأفت بحزن وسخريه فعلا بسببي انا رايح اشوف شغلي سلام

********************************

مهدي دخل الشقه وهو مرهق

سراج ايه يا ابني سيبتنا وروحت فين كده 

مهدي كنت ببعت فلوس لميار منتا عارف انها رافضه اي حاجه من بابا وماما

سراج بحزن والله عندها حق ياريت رهف كانت زيها كنت قطعت من لحمي وطعمتها بس للأسف واخده جينات مدام دودي ودم رفعت بيه في الطمع والجشع متعرفش تعيش من غير العربيات والخدم والحشم ولبس البرندات متعرفش تتحرك من غير الفشخره الكدابه وتتباهي بالفلوس ياريت كنا اتربينا زيكم

مهدي بحيره قصدك إيه

سراج بشرود وعينه ثابته في نقطه فراغ قدامه عارف احيانا بحس لن اونكل رأفت غير دايما كنت بحس في عنيه بحزن ولما انهار فيهم عرفت انه مشيل نفسه الذنب 

مهدي بصله بإستغراب ذنب 

سراج ايوه ذنب ذنب اخوه واضح انه الوحيد في العيله دي اللي نضيف ولسه جواه خير 

مهدي بضحكه عاليه خير مين يا ابني مهو شاركهم وقسم معاهم التورته انتا بتتكلم ازاي

عاصم انضملهم كلام سراج صح لو كنت ركزت كنت عرفت ان بابا الله يرحمه واونكل رأفت حاولو بكل الطرق انهم يرجعو حق اولاد اونكل احمد وانا برتب مكتب بابا لقيت الملف اللي فيه اوراق اونكل احمد وفيه ورق كتير جدا خالص بتوقيع والدك

مهدي طيب ليه قبل وليه كمل وليه شاركهم

عادل على ما اظن اسباب كتير أولها المشاكل اللي قامت بين والدك ووالدتك واللي كانت بتخطيط اونكل رفعت وطنط دريه بإشراف رقيه هانم تاني حاجه وداه احساس كبير جوايا انه كان عايز يحافظ حتى لو على جزء من حق اولاد اونكل احمد والدليل على كلامي صدمته لما اونكل رفعت قال أنه ابن اونكل احمد بقى بلطجي قد الدنيا وزعيقه وصوته العالي بيدل انه كان فعلا بيحاول يوصل ليهم ومش عارف

مهدي مسح وشه بإيديه انا مش عارف مبقتش لا عارف ولا فاهم ولا عايز اعرف ولا أفهم اي حاجه 

عادل اهدي وكل حاجه هاتتحل ان شاء الله

سراج طيب هانعمل ايه في موضوع ولاد عمنا احنا بقالنا شهور قاعدين محلك سر ولا خدنا خطوه ولا اتحركنا هانفضل نأجل لحد أمته

عادل رفع كتافه بمعني معرفش

عاصم بتعقل لحد ما نقدر نلاقي حل سبق وقولنا انه بلطجي يعني لو وقعنا تحت إيده مش هايسمي ولا هايصلي علينا بالعكس هاينتقهم منهم فينا والنار االي في جوفه هاتطلع علينا تحرقنا كلنا 

مهدي بس لازم نلاقي حل 

سراج اكيد ليها حل 

عادل نركز بس وان شاء الله خير

************************************

هارون رجع وهو تعبان 

هنا بلهفه يالهوي مالك يا هارون 

هارون وهو بيفرك عنيه عندي صداع وتعبان 

هنا سلامتك فيك ايه 

هارون مفيش شويه تعب بسيط متتخضيش كده يا لت اخوكي شديد

هنا بلا شديد بلا حديد خش خش ريح جتتك وافصل دماغك االي عماله تور زي المكنه دي شويه مش شايف عنيك عامل ازي دي حمرا زي ماشاخيب النار

هارون بإبتسامه بسيطه يالهوي عليكي يا هنا بتعملي من الحبه اوبه 

هنا اسكت انتا بلا اوبا بلا كوبا ادخل نام

هارون ماشي هادخل اريح شويه ولما اخواتك ييجو صحيني عايزكم

هنا في ايه 

هارون لما ييجو بس بالله عليكي محد يعمل صوت دماغي هاتتفرتك

هنا لا اطمن جنا نايمه وحسام ف يالدرس لسه مجاش وانا كده ولا كده داخله المطبخ اكمل الغدا

هارون ماشي 

ودخل ورقد على السرير بهدومه وعنيه ثابته على السقف وعقله عمال يدور زي المروحه اللي شغاله فوق منه 

قبل وقت قصير

حسام وقف مصدوم ومبرق 

بلال هزه من كتفه في ايه يا ابني اقف ومتنح كده ليه

حسام ها 

بلال مالك ياض احنا مش هاندخل في سنتنا دي ولا ايه


حسام بصله وفي ثانيه خد باله من العربيه اللي بتتحرك قدامه بلال عايزك تقطر العربيه دي متغبش عن عينك فاهم

بلال طيب اركب وساق الموتوسيكل 

وكأنه طاير بيه علشان يجاري سرعه العربيه لحد ما وصل للقطاميه العربيه دخلت والأمن وقف الموتوسيكل 

بلال احنا بنعمل ايه هنا 

حسام متلفتش ليه 

الأمن حضرتك مين وعايز مين يا فندم 

حسام عايز صاحب العربيه ال بي ام اللي دخلت دي 

الأمن بشك حضرتك عايز مين بالظبط

حسام بحسم عايز هارون احمد شافعي

الأمن بإطمئنان ثواني يا فندم ابلغ هارون بيه على الانتركوم وارجعلك لانه ممنوع دخول تي حد بدون إذن السكان 

حسام لا خلاص انا هاتصل بيه وابقى اقابله مره تانيه

بلال في ايه يا ابني وبتسال على اخوك هنا ليه ايه اللي هايجيب اخوك هنا

حسام بخنقه انا عايز اروح 

بلال طب فهمني متسبنيش على عمايا 

حسام بعصبيه روحني يل بلال انا تعبان الله يخليك حاسس اني مخنوق ومش قادر اخد نفسي 

بلال طب اركب 

ركب وبلال اتحرك وحسام حاسس ان قلبه هايقف ومليون سؤال بينهشو في عقله وسؤال واحد بينهش فيه ليه لحد ما وصل عند السنتر 

بلال بقلق من حاله حسام تحب اوصلك مكان معين

حسان بسرحان هز رأسه ومشي زي اللي عقله شت منه وبلال واقف خايف عليه ومش عارف يعمل ايه 

حسام حس انه محتاج يمشي برغم الهوا اللي كان بيخبط في وشه الا انه جواه نار طابقه على صدره وقايده في جوفك بتحرق روحه

فضل ماشي ومش حاسس برجليه لحد ما وصل البيت وقف قدام البيت القديم وهو مصدوم طلع السلالم ومع كل سلمه ذكرى بتيجي في عقله لحد ما وصل وفتح الباب وكأنه فتح باب الجحيم 

هنا من جوه طلعت بصوت واطي حمد الله على السلامه اتاخرت يعني مش عوايدك

حسام معلش اصلي كنت بشوف اللي مشفتوش ولا حتى في احلامي

هنا بإستغراب يا اختي مالك ياض جاي زي اللي شارب كده ليه

حسام دانا شارب لما اكتفيت واستويت 

هنا مالك فيك ايه ياضي عيني

حسام مالك بتهمسي كده ليه 

هنا هارون جه وتعبان وشكله تعبان 

حسام بتريقه لاء سلامته الف الف سلامه 

هنا مالك بتتريق كده ليه ياض على تعب اخوك 

حسام بصوت عالي الله وانا قولت حاجه ولا كل حاجه ليا واقفه في الزور ومعرضه 

هنا وطي صوتك اخوك واختك تعبانين مفيش دم

حسام لاء سيبت الدم لأصحابه اصلي طلعت بعيد عنك معرفش عنه أي حاجه ولا اعرف حاجه ف حاجه خالص  

هارون طلع في ايه صوتكم عالي 

حسام بوجع وقهره اهلا اهلا بهارون باشا وبص عليه بتقييم تيه اللبس داه يا راجل اومال فين البدل الفخمه والعربيات البي ام تؤتؤ مظنش البيت هنا ميلقيش بالبيه وبقى يتلفت حوالين نفسه وصوته عمال يعلى اكتر واكتر وطلعت جنا من اوضتها 

هنا بصدمه في ايه يا واد انتا اتجننت عمال تتريق وتتمألت على اخوك اخص على ربايتك 

حسام بص لهارون قولها يا هارون انا بتريق ولا بتكلم بجد قولها على فيلا القطاميه والعربيات واللبس الفخم يا راجل دانتا كنت لسه بيه من كام ساعه لحقت تنساه

هارون حط ايديه في جيوبه خلصت ولا لسه عندك كلام تاني محتاج تقوله عرفني عشان اقدر ارد عليك

هنا بصت لهارون بصدمه معناته ايه الكلام داه يا هارون 

حسام بعصبيه وعروق جسمه ووشه نفرت منها : معناه ان البيه عايش حياته ومستعر منا ساكن في فيلا بملايين ورامينا هنا في جحر معفن محنا منلقش بالبيه نعره البيه عايش وبيدخل مطاعم الكوبايه فيها بس بمصروف البيت شهرين واحنا هنا طالع عين ابونا 

هنا بصت لهارون بدموع الكلام داه صح يا هارون مستعر منا يا ابن صابره مستعر من اخواتك ايه خفت لنكون زي اخوات ابوك فقولت تدس وتداري لنطمع فيك

جنا معقول يا هارون انتا شايفنا وحشين اوي كده طيب ليه طيب بلاش كنت تعيشنا معاك كنت خلنا في حته كويسه عن دي ليه ليه كده 

هارون غمض عنيه بوجع كل اللي عنده كلمه خلصها ولا لسه في حاجه تاني في حق هارون الوحش ابن ستين في سبعين اديني مستني لحد ما تخلصو كلامكم عشان اقدر أفهم البهوات اللي نصبو نفسهم قاضي وجلاد وطلعوني الأخ الطماع وكمل بسخريه حتى اللي قاسمتني الشقا والوجع صدقت وقالت زيهم آمين 

حسام هاتقول ايه هاتنكر انك ساكن في فيلا واكيد طبعا العربيه اللي روحنا بيها كانت بتاع البيه 

هارون منكرش بس انتا شوفت الحكايه من نظرك بس مع انك لو كنت صبرت لحد ما اصحي كنت عرفت كل حاجه بدل المحكمه اللي واقفين نصبينهالي دي ابيه يا ست هنا مش قبل ما انام قولتلك لما اخوكي ييجي صحيني عشان عايزكم وقعد وهو بيحاول يتمالك اعصابه وشاورلهم بإيديه بتهكم محمل بكل معاني الخذلان والوجع اقعدوا اصل الحكايه هاتطول عشان اقدر افهمكم اخوك ابن ال وغمض عنيه علشان يقدر يتحكم في اعصابه ولسانه عمل إيه ووصل لايه وخبى ليه 

الكل قعد ومركزين لابعد الحدود

هارون غمض عنيه لما خلصت ثانوي كنت ناوي استكفى من التعليم بس شوفت حلم ابويا وهو بيقولي يا بشمهندس افتكرت دعوه امي لكا قالتلهم بكره ابني يكبر ويجيب حقي فاكر كل حاجه زي ما يكون انهارده قدمت ورقي في الجامعه وكنت بروح واحيانا كنت بغيب عشان شغلي وعشانكم وروحت للدكاتره مكاتبهم وحكيتلهم بعض ظروفي وللامانه محدش قصر كنت بشتغل في الزباله بس كنت بتلتم وبخبي وشي عشان محدش يعرفني من زمايلي لحد ما شوفت اعلان الكافيه وكان ليا صاحب في الجامعه ابوه طلع يعرف صاحب الكافيه واشتغلت جمب الجامعه وجمب شغلي مع المعلم جابر الله يرحمه بس سيبت شغل النباشين وقلت الحمد لله على كل حال وكنت بكتفي بالزبالة اللي كانت بتطلع من الكافيه كان عندي هوس بالتصاميم الهندسيه كنت بحب ابتكر لدرجه كانت بتخلي الدكاتره منبهرين بيا من كتر جمالها وموجوده لحد دلوقتي في الكليه وموجود عليها اسمي لحد ما في يوم كنت شغال وبقدم طلبات للزباين

فلاش باك هارون تطلب ايه يا فندم 

مالك قهوه مظبوط 

مصطفي وانا قهوه مانو 

هارون تمام واتحرك بلغ المطبخ بالمطلوب

ودقايق وكان راجع بصنيه الطلبات 

مالك يا مصطفي المشروع داه اخر امل للشركه لو خسرناه هانخسر كل حاجه

مصطفييب والحل احنا معتمدين على المهندسين اللي شغالين 

مالك مهم شغالين بقالهم كام سنه ومفيش جديد كل البيوت اللي مفتوحه من ورانا هاتتقفل واحنا كمان 

مصطفي خلي أملك في ربنا كبير

مالك ونعم بالله بس بردوا لازم حل جذري

كل الكلام داير وودان هارون ليه كانت بالمرصاد حط طلباتهم واتحرك يشوف شغله لحد ما خلصو وطلبو الشيك هارون اخده وقبل ما يخرجو لو حضرتك عايز حل لمشكلتك تقدر تستناني في كافتريا اخر الشارع اسمها ..... انا شيفت الشغل بتاعي هايخلص كمان ساعه هاقبلكم هناك وصدقني مش هاتخسر

مصطفي بص لمالك اللي هزله رأسه ماشي 

وخلص هارون بلهفه

وغير اليونيفورم وطلع بسرعه وكأنه بيسابق الطريق جري لحد الكافيه وصل وهو بينهج

هارون قعد 

مالك ايه يا ابني جاي بتجري ولا إيه 

هارون بهزه راس ايوه 

مصطفي بقلق قولت عندك حل فياريت تقوله

هارون بعد ما قدى يتمالك اعصابه وخد نفسه اللي فهمته ان الشركه عندكم واقفه على المشروع داه لو كسبتوه يبقى بدايه كويسه وتقدرو تكملو في السوق ولو خسرتوه هاتخسروا كل حاجه صح

مالك حقيقي 

هارون المشكله دلوقتي ان نصير المشروع في التصميم الهندسي 

مالك ايوه محنا قولنا كل داه وانتا سمعته لازمته إيه تعيده 

هارون زياده تأكيد

مصطفي واتأكدت ها وبعدين  

هارون بتعقل استجمع فيه كل قوته وطاقته :انا عندي الحل 

مالك بصله بسخريه انتا داه اللي هو ازاي انتا شكلك اصلا لسه عيل اه طول بعرض بس اضح اوي انط لسه اندر ايدج يا بابا

هارون سني ميخصكش انا هاقدملك عرض كويس 

مصطفي اللي هو واخلص بدل ما احنا عمالين نلف وندور حوالين بعض 

هارون هاديك تصميم مبدئي وواثق انه هايكتسح بجداره 

مالك بنظره غريبه وكأنه بيحاول يفهم تركيبته والمقابل

هارون المقابل لما يرسى العطا عليكم نبقى نتكلم فيه

مصطفي استني انتا مقابل ايه احنا هانشتري سمك في ميا

هارون عندك حق بكره هاقبلكم هنا ومعايا التصميم بس لو فيها تقاله حد يعرفني معاينه الموقع وابعاد المساحه

مالك بص لمصطفي بحيره بسيطه واستخدم التليفون الارضي اللي موجود في الكافيه واتصل بالمهندس المسؤل وهارون مسك ورقه وقلم وبيكتب كل كلمه واجابه سؤال سئله لحد كا خلص 

هارون كده تمام بكره بعد العشا هتلاقيني هنا

مالك متعرفناش لحد دلوقتي 

هارون بفخر المهندس هارون احمد شافعي طالب بالفرقه الثالثه بكليه الهندسه 

مالك تشرفنا بس مش شايف ثقتك زايده اوي على مجرد طالب

هارون بثقه بكره هاتشوف وتعرف بنفسك سلام

بعد ما مشي هارون

مصطفي انتا هاتمشي ورا كلام عيل لسه بيدرس

مالك بغموض مش في مثل بيقولك يوضع سره في أضعف خلقه نصبر هانخسر ايه احنا already واقفين على شفا الإفلاس فهاخسر ايه لو جربت

مصطفي خسرانين وقت ضايع احنا اولى بيه بدل ما نمشي ونلبس في الحيط 

مالك لو خسرنا مهيبقاش عندنا اكتر منه مش جايز فعلا يكون حبل النجاه مش هانخسر حاجه لو جربنا ثقه الواد داه في نفسه مرعبه علشان كده عندي احساس انه هايعمل حاجه مهمه

ومر اليوم وهارون اعتذر للمعلم جابر عن الشغل وبلغه انه عنده مشروع مهم تبع الكليه ووافق واعتذر عن الكافيه تاني يوم وفضل شغال على المشروع ومطبق باق النهار والليل ونهار تاني يوم لحد بالليل 

واخيرا كان خلص بص للتصميم بإنبهار

ومصدق جه الوقت وخد التصميم وطلع على الكافيه 

مالك ومصطفي بصوله وبصوا للوحه اللي في ايده 

مالك ها ادينا جينا حسب الميعاد 

هارون وانا كمان جاهز وفضى التربيزه وفرد اللوحه عليها وبداء يشرح في أساسيات التصميم

مالك مع كل كلمه بينبهر اكتر 

مصطفي بإقتناع منكرش انه كويس جدا بس خد بالك دي تعتبر فرصتنا الاخيره ومش مطلوب فيها مجازفه 

هارون بثقه لو عندك اللي يعملك تصميم افضل يبقى اتكل على الله ومتضيعش وقت

مالك طيب نتفاهم هتاخد كام مقابل التصميم 

هارون قعد وخد نفس يستعد للملحمه اللي جايه انا مش عايز فلوس

مالك اومال عايز ايه تتعين في الشركه

هارون تؤ قولتلك هاعرض عليك Dell كويس لو كسبتو المشروع داه هادخل شريك بنسبه5% 

مصطفي قام منطور انتا اتجننت عارف الشركه اللي عايز تحشر نفسك فيها دي اتكلفت قد ايه خد مشروعك يا شاطر وروح اللعب بيه بعيد

هارون بهدوء وعنيه ثابته في عين مصطفي شركه على شفا الإفلاس ملهاش سعر في السوق لو كسبتو هادخل بالنسبه اللي قولتها انا مش طماع ولو خسرتوه لا قدر الله يبقى كفا الله المؤمنين شر القتال ولو اني اشك

مالك وهو باصص عليه بإعجاب وايه اللي يضمنلك او يضمنلنا الصدق والثقه

هارون اول هام الكلام مهيبقاش بوقيقي الكلام هايتكتب على ورق عند محامي تاني هام زي ما انا محتاجكم انتو كمان محتاجيني 

مالك بص لمصطفي بتفكير

هارون معاك لبكره العصر قولت آمين هانخلص كل حاجه ولو متصلتش يبقى هاعرف انه مش لازمكم وكمل ضرب على الحديد وهو سخن ولو اتصلتو بعد العصر بردوا مش هارد

يلا سلام والتصميم عندك

مالك ومش خايف 

هارون يبقى لسه متعرفيش المشروع متسجل بإسمي في الكليه سلام

مصطفي انتا ناوي توافق على الهبل داه

مالك بعنين بتلمع وليه لاء احنا كده ولا كده مش خسرانين انتا شوفت الواد ألم بكل جوانب المشروع في لحظه وعامل تصميم انا نفسي انبهرت بيه ومتنكرش ان انتا كمان منبهر بيه عنيك فضحاك 

مصطفي ماشي بس كده طمع عيني عينك

مالك وماله يطمع وينحت الصخر عشان يرفع الشركه 

مصطفي اللي زي داه مش هايكتفي ب 5% بكره عايز عشره وبعده الربع

مالك معاك بس كل ما يزود نسبته هاتزيد معاه نسبنا انا سالت امبارح على الواد داه الدكاتره بتوعه مسميينه عبقرينو بسبب تصميماته والكل بيتنبأ ليه بمستقبل باهر

مصطفي بصله بصدمه وسكت

ياترى مالك ومصطفي هايتفقوا ولا لاء

والمشروع هايكسبوه ولا لاء

يا ترى هارون مخبي ايه لسه

يتبع

إلى حين نشر الفصل الجديد للكاتبة ولاء حامد، لا تنسى قراءة روايات و قصص كاملة أخرى تضمن حكايات وقصص جديدة ومشوقة حصرية قبل نشرها على أي منصة أخرى يمكنك تفقد المزيد من قصص وروايات و حكايات مدونتنا رواية وحكاية

رواياتنا الحصرية كاملة