رواية جديدة عين الحسود لولاء حامد - الفصل الأخير - الأربعاء 10/12/2025
قراءة رواية عين الحسود كاملة
تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى
رواية عين الحسود
رواية جديدة قيد النشر
من قصص و روايات
الكاتبة ولاء حامد
الفصل الأخير
تم النشر يوم الأربعاء
10/12/2025
مرت شهور وشهور ونورهان منبوذه من الكل محدش راضي يتعامل معاها والكل اصبح خايف منها وبيتجنبها تماما
راحت تزور امها
نورهان سا الخير يا أما
نجاح بقلبه وش ومنين هيجي الخير يا غراب البين جايه وجايه تنعقي على مين ثاني وهتجيبي اجله في وشك
نورهان بغيظ الله في ايه يا اما انتي كل حاجه تحطيها على راسي وانا كان مالي ومالها يعني ما هي اللي مهمله ما كانتش عارفه ابنها فيه ايه هو كل حاجه تحصل تجروا وتيجوا تكبوها في حجري انا ولا انا الجحش القصير بتاعكم
نجاح يا اختي نجاحش قصير ولا جحش كبير عايزه ايه يا نورهان بدخلتك اللي بقت عامله زي دخله المصيبه علينا
نورهان بدموع تماسيح بقى كده يا اما انا الحق عليا قلت اجي اشق واشقر واطمن عليكي
نجاح وهي بتقوم بخنقه لا فيك الخير يا حبيبتي اطمني روحي على بيتك اطمني فيه هناك ولو عايزه حاجه ابقى رن عليا على التليفون يلا مش فاضيالك
نورهان يوه هو انا كنت عملت ايه فيه ايه فيه ايه يا اما للاسلوب ده
نجاح زعقتلها بشر عملك اسود ومهبب شبه خلقتك العكره بقى مش عارفه عملتي ايه يا بت ده انتي خدتي في وشك ابن اخوك الله يرحمه ويحسن اليه ويبرد قلبه قادر يا كريم واخوكي واهو طفش جايه ليه الساعدي اللا انا وكتاب الله مطايقه نفسي ولا طايقاك
نورهان بصيت لها بغل وغيظ وسابتها ومشيت وهي بتحرق في روحها
روحت البيت وهي نارها بشرارها مسكت التليفون ترن على اصحابها تتكلم معاهم رنت على سميه لقيتها عامله لها بلوك قفلت المكالمه ورنت على هدى لقيتها عاملالها بلوك
نفخت بغيظ وطلعت رقم صابرين ورنت علىها لقيتها عاملالها بلوك
نفخت بغيظ فيه ايه تليفوناتهم كلهم باظت ولا اولاد الكلب عامليني انا بلوك طب ماشي اصبروا عليا الصبر طيب يا اولاد الهرمه
قعدة بغيظ تهري وتنكت في روحها لا ما انا مش هقعد اكل كده في روحي اما انزل اقعد مع حماتي شويه هتاخد بحسي بدل ما انا قاعده زي قرد قطع في الشقه
حطه الطرحه على راسها ونزلت سا الخير ازيك يا ماما عامله ايه
ام وائل الحمد لله
نورهان انا لقيت نفسي فاضيه قلت ان انزل اقعد اتونس معاكي شويه ولو في حاجه عايزه اقضيهالك اعملهالك من عيني
ام وائل تسلمي يا حبيبتي والله بس يا كان على عيني والله اقعد معاكي دانا انا رايحه للبنت رشا اللا هي تعبانه وانا كنت لسه يادوب قايمه اللبس بالاذن منك يا حبيبتي البيت بيتك منتيش غريبه وسابتها وقامت تلبس هدومها بسرعه زي اللي لدعها عقرب
نورهان بصت لها بغيظ وطلعت وهي بتسكع بخطواتها على السلم ودخلت ورزعت باب الشقه وراها وقعدت تحرق في نفسها
مرت الايام وهي على نفس حالتها منبوذه من كل الناس
كانت لابسه ونازله رايحه السوق تجيب طلبات للبيت وقبلت رشا وهي داخله عند امها
نورهان رشا ازيك يا بت ما حدش بيشوفك ما عدتيش بتطلعي عندي ليه لما بتيجي تشقي على امك
رشا بخنقه وضيق معلش والله يا نورهان مشاغل ده انا بدخل يا دوبك اطل على امي عشر دقائق صد رد ان شاء الله المره الجايه اخذ بس اذن جوزي وابقى اجي اقعد معاكي باذن الله بمشيئه المولى ما تقاطعيش انتي بس وقولي يا رب
نورهان يا رب يا حبيبتي طمنيني ابنك عامل ايه دلوقتي كويس
رشا عيان يا حبه عيني وراقد والله داه كانت حرارته أربعين وكان راقد بيفرفر والبنت جالها التهاب رئوي وانا والله يا حبيبتي ولا لك عليا يمين كان عندي دور برد كان مرقدني متكسحه ولا قادره اشيل ايد ولا رجل
يلا بالاذن منك يا حبيبتي الاحق اطل على امي وارجع صد رد اصل انا ما قلتش لجوزي كنت معديه قلت اطل عليها وانت عارفه وليه كبيره وتعبانه وسابتها ودخلت بسرعه على امها
نورهان بصيت لها بغيظ وراحت السوق وهي النار قايده فيها اكتر من الاول
روحت البيت وبصت لقيت لاول مره من سنين شقه حماتها مقفوله مش مفتوحه زي العاده
طلعت شقتها وهي مش طايقه نفسها بدات تجهز الغداء وهي بترزع وتخبط في الحلل وفي كل حاجه بتقابلها وكانها بتخانق في دبان وشها فضلت تغل في روحها وعايزه تطلع غيظها في اي حد ما لقيتش قدامها الا وائل لقيته قاعد بيلعب على التليفون
زعقت بصوت عالي هو فيه ايه يا وائل طول اليوم بره طفشان طفشان ولو جيت ماسك المدعوق اللي في ايدك دي ما بقتش عيشه دي
وائل بص لها ببرود وخنقه والله مش عاجبك العيشه هنا بيت ابوكي مفتوح والباب وراكي يفوت جملين مش جمال واحد
نورهان حطت ايديها في وسطها واتخسرت ااااه قول بقى انك
شايفلك شوفه تانيه ولا لايف على جرمه غثىي وطلعت رمرام وبصباص وعينك زايغه
وائل بمنتهى البرود وهو باصص على التليفون والله عايزه تعتبريها كده براحتك
نورهان بزعيق قصدك ايه ما بتردش عليا ليه وحاطط عينك في المدعوق اللي الالهي يندعق اللي في ايدك ده ليه رد عليا وكلمني زي ما بكلمك
وائل قام من مكانه انا غاير من وشك وسايبهالك مخدره يارب تشبعي بيها خليني انفد بجلدي بدل ما تقصفي اجلي انا كمان
وسابها ونزل فضلت تكز على اسنانها بغيظ من تصرفات كل اللي حواليها معاها في الوقت اللي ولادها كانوا بيلعبوا فيه وبيتشاقوا عمالين يتنططوا وصوتهم علي وآدم قطع ورق وبيرميه على اخوه
نورهان فشت خلقها في عيالها ومسكتهم ضرب وزعيق بصوت عالي بتقطع ايه يا ابن الكلب ما انا اصلي خدامه بيت ابوك طبعا وانت هامم اهلك ايه ما انت قاعد بتاكل وترعى في اته محلوله والجاموسه اللي ابوك جابهالكم هنا بتجري يمين وشمال وتجبد من شرق وغرب ومن هنا وهنا علشان تتبتب لكم وتجيبلكم فارق معاكم ايه الاسم متجوزه وفي الحقيقه متمرمطه كل واحد يجي وينتش من نورهان حته ويجي في الاخر يقولك كاني وماني كل اللي يجراله حاجه يجي يرميها على قفا نورهان ما هي نورهان الحيطه القصيره بتاعتكم الشماعه اللي الكل عمال يعلق عليها اخطائه ومصايبه من اول البيه ابوك اللي كان عايزني خدامه لامه تحت وخدامه ليه فوق
ويا ريت بعد ده كله عاجب فيه ايه كان وزعوا الحظوظ وعطا لكل واحد منابه وجاه لحد عندي واتكسح وعرج ما هي الستات اهي متجوزه وعايشه ومتدلعه ومتبغدده وانا اللي متمرمطه ومتبهدله صحيح ما هو ادا الحظوظ لمكتكتين الروس صابرين السوداء الجربه متجوزه جوازه الهنا ونداء الكركوبه العرجه متجوزه جوازه المنى
وسميه اللي لا ليها لا طول ولا عرض وعامله زي زكيبة القطن جوزها شايلها من على الارض شيل وتقى المقشه اللي الفلق في رجلها طوله متر جوزها هياخدها معاه السعوديه ويجرها هو والعيال وتعيش وتتبغدد وترتاح وهدى اللي عامله زي خله السنان عامله زي المومياء المتصبره اللي طالعه من تابوت امها جابت لها الحلو كله وتقولها عيني اليمين زاد وعيني الشمال ميه مش زي امي اللي ما صدقت رامتني ورمت طوبتي ولا بتسال ولا بتكلمني واما اروح لها قالبه وشها صحيح ما هو وزع الهموم وطلع الكبير منابي وكومي
العيال بصوا لها وكشوا في بعضه بخوف ودموعهم نزلت من حاله امهم وصوتها العالي وزعيقها اللي سمع الشارع كله والكل بره سامع صوتها وزعيقها والغل اللي مدفون جواها طلع في لحظات غضبها
نورهان رفعت وشها للسما وداعت روح يا بعيد الهي يبتليك بسرطان يسحسح ويلم في جسمك قولتها النهارده ادفنك زي النهارده ما تطلع عليك بعديها شمس ولا تطل
فضلت تدعي بصراخ وزعيق وقله ادب
حماتها طلعت بزعق يا بنتي حرام عليك فيها ايه فرجتي علينا الناس وشرق وغرب سمع صوتنا كملت بحرقه قلنالك المره اللي فاتت لمي لسانك وبطلي دعا انتي ايه شيطانك سايقك مش هترتاحي ولا تهدي ولا تتهدي الا لما تجيبي اجل حد من العيال
نورهان بيزعق وصوت عالي انتي مالك عيالي وانا حره فيهم اقطعهم اشرحهم اقروشهم اروح ابيعهم اعضاء انا حره خليكي في عيالك حليت دلوقتي نورهان ما انا كنت بنزلك بتسكي بابك في وشي وتقوليلي انا تعبانه انا عيانه انا مرضانه انا رايحه عند بنتي ولا هو لما غار على المقبره دلوقتي بقى سكره خليكي في نفسك وخليكي قافله باب بيتك تحت طالعالي ليه
ام وائل بصت لها بقله حيله وبصت للعيال تعالى يا حبيبي تعالى يا انس تعالى يا ادم سيب امكم ربنا يهديلها حالها يا ابني ويقويها على شيطانها تعالي يا حبيبي اقعد مع ستك تحت
وخدت العيال ونزلت وسابت نورهان تحرق بغيظ وتغل في نفسها
خدت العيال وفضلت قاعده مستنيه ابنها لحد ما جاه
وائل بص للعيال باستغراب في ايه يا امي العيال بيعملوا ايه هنا تحت السعادي
ام وائل بص يا ابني انا يعز عليا ان انا اقولك كده بس مراتك بقت لا تطاق دي ماسكه العيال ليها كام يوم دعا دعا والله يا ابني قلبي بقى بيوجعني كل ما اسمعها
وائل بص لها بذهول وقرب منها وبص لعياله وهمس لها في ايه يا امي عملت او قالت ايه اللي عمل فيكي كده ويخليكي تاخدي العيال قبل وقت زي داه
ام وائل بصعبانيه والله يا ابني ليها كم يوم عماله تدعي على العيال دعا وحش وكل ما تكلمهم تقولهم الهي يجيكم سرطان الهي يجيكم الوحش ودعا يا ابني من اللي يسقط جريد النخل
يا ابني ليه يا ابني حرام عليكم العيال دي المره اللي فاتت ربك سترها ومش كل مره تسلم الجره يا ضنايا مراتك مش هترتاح ولا يهدالها بال الا لما تجيب اجل عيل منهم
وائل بهم طيب اعمل معاها ايه يا امي ما هو على يدك سايب لها البيت وطفشان من وشها ومن كلامها اللي زي السم
ام وائل لا يا ابني انا لو فضل المرير على مريره انا هاخد بعضي واروح اقعد عند بنتي وهي جوزها مش هيقول لا انما مش هفضل قاعده في وجع القلب ده ده انا قلبي بيتقبض كل ما مراتك تقعد تدعي على عيل من العيال شوفلك حل معاها يا ابني انا عمري ما ساعيت لخرب البيوت ولا بحبه بس اللي بيحصل ده حرام انا بقيت قاعده على اعصابي يا ابني مش هستنى اما يتحرق قلبي على عيل تاني كفايه بقى حرام عليكم ذنب العيال دي ايه بهدلتوهم ومرمطوهم وسطيكم
وائل بعصبيه ماشي يا امي اهدي انتي بس وانا ليا كلام تاني معاها
وائل بص لعياله انس ادم اسبقوني على فوق وانا جاي وراكم على طول يا حبيبي
العيال بص لابوهم بطاعه وطلعوا بسرعه جري على شقتهم
ام وائل هتعمل معاها ايه يا ابني انا تعبت والله يا ابني وكيلي طفح منها الناس بقت كل يوم بتسمع صوتنا قاديلنا على الحال ده لينا كام اسبوع اهو
وائل وهو باصص قدامه بغيظ هتكلم معاها واشوف اخرها ايه وبتعمل ده كله ليه منا لازم احط ليها حد مش هافضل في وجع القلب وحرقه الاعصاب دي كتير
ام وائل حطت ايدها على راسها بتعب
ربنا يهدي سرك يا ابني مهقولش غير كده
ساب امه وطلع فوق يتكلم مع مراته
قبل ما يفتح الباب سمع صوت صراخ العيال من جوه فتح الباب بلهفه ودخل جري لقي نورهان ماسكه العيال ونازله فيهم ضرب بالخرطوم
زقها بحده وقعها على الارض وزعق بصوت عالي انتي اتهبلتي انتي اتجننتي انت عايزه ايه بالظبط انت حكايتك ايه بالظبط ونظامك ايه فهميني عشان انا جبت اخري انتي عايزه توصلي لايه بكل اللي عماله تعمليه داه
نورهان بزعيق فيه ايه جاي وفارد قلوعك عليا ليه
وائل بيزعق وصوت اعلى انا افرد قلوعي براحتي زي ما انا عايز ده بيتي واقول واعمل ما بدالي فيه ده مش بيت ابوكي ده بيتي انا لو عايزه تفردي قلوعك روحي بيت ابوكي هناك مش هنا ده اتقبلوكي وطاقوكي او دخلوكي اساسا البيت يا شيخه ده انا ليا الجنه ان انا متحملك ومتحمل قرفك ده انتي كبني ادمه لا تتطاقي ولا تتعاشري حاشره عينك في حياه ده وحياه ده وحياه ده وتحسدي ده وتقري على ده وتحقدي دي على ده وتجيبي اجل ده وباصه لداه وداه وداه بصه في حياه كل الناس الا حياتك عمرك في يوم بصيتي وركزتي في حياتك زي ما انت باصه ومركزه على اقل تفاصيل حياه غيرك يا شيخه ده انا نفسي مره الاقيك بصه ومركزه في حياتك انتي بس نفسي مره من نفسك بس ترضي وتقولي كلمه الحمد لله نفسي اسمعها من بوقك نفسي ترضي طول عشرتي معاكي تمن سنين عمري ما سمعتها من بوقك عارفه ليه عشان عمرك ما رضيتي بحياتك وعايزه حياه غيرك ولو ملكتي حياه غيرك هتعوزي اللي اعلى منها لان اللي زيك اكاله نكاره
نورهان بزعيق انا انا بعد صبري عليك وعلى فقرك جاي تقولي الكلمتين دول
وائل ايوه بقولك انتي الكلمتين دول واسمعي بقى اخر ما عندي يا تعيشي هنا بما يرضي الله وعلى قد اللي معايا وتقولي الحمد لله يا اما زي ما دخلنا بالمعروف نخرج بالمعروف دي
مابقتش عيشه ده انا مابقتش طايق البيت بسببك ده انا بقيت خايف على نفسي وعلى عيالي منك شوفي وصلتي الحياه بينا لايه
نورهان بصيت له بصدمه وسكتت
ماقدرتش تنطق
وائل بص لها وبص لعياله يلا يا عيال اسبقوني على تحت وانا نازل معاكم عند جدتكم
وخد عياله ونزل وسكع الباب وراه
نورهان بصت على الباب قدامها بصدمه قامت وهي مصدومه من كل اللي سمعته من جوزها مسكت التليفون واتصلت على امها تشكيلها ما ردتش فضلت ترن مره ورا مره ورا مره والتليفون بيفصل وامها مابتردش رمت التليفون على طول ذراعها وفضلت تصرخ بجنون
وائل نزل تحت وقعد هو وعياله وبيت اربعه ايام ما طلعش شقته خالص وساب نورهان فوق عماله تغل وتحرق في روحها
وائل خد باله ان خلال الايام اللي فاتت ابنه راقد تعبان ومهمد
قرب منه بحب مالك يا دومي راقد كده ليه
ادم بتعب مش عارف يا بابا جسمي كله واجعني
وائل وهو بيطبطب عليه سلامتك يا حبيبي مالك
ام وائل داه تلاقيه دور برد روح هاتله مضاد حيوي من الصيدليه وهو هيقوم ويبقى زي الحصان
وائل وقف على السلم ونادا بصوت عالي يا نورهان انزلي عايزك
نزلت وهي مش طايقاه وقفت على السلم بصوت عالي خير في ايه لسه فاكر ان ليك ست فوق
وائل معبرهاش ابنك بياخد مضاد حيوي نوع معين
نورهان بلويه شفايف ليه كان جاله سل ولا جاله سرطان
وائل زقها من وشها بقرف طب غوري من وشي يا نورهان علشان انا اقسم بالله على تكه وهارمي عليكي يمين الطلاق
نورهان بصتلهم بغيظ وطلعت وسكعت باب شقتها وصوته سمع لفوق
طلع وهي بيحاول يتمالك اعصابه وراح الصيدليه
وائل لو سمحت ابني تعبان ومهمد
الصيدلي في سخونه
وائل لاء
الصيدلي تمام داه مضاد حيوي وداه علاج للبرد هياخده كل 12 ساعه
وائل اخده وبداء يدي العلاج لابنه ولكن مفيش اي تحسن خالص وكل يوم من سوء لاسواء
وائل لامه: لاء الواد مبيتحسنش انا هاخده اوديه للدكتور
ام وائل وانا بردوا شايفه كده طيب مش هاتقول لأمه
وائل امه مين الله يكرمك دي بقالها اكتر من اسبوع داخله في عشر ايام مسالتش على عيالها اسكتي والنبي يا امي
ام وائل بصت له بقله حيله وسكتت
شال ابنه واخده وطلع على المستشفى
الدكتور خدوا كشف عليه وطلب اشاعات وتحاليل كثير جدا طلع وائل وهو مش فاهم حاجه من مركز اشاعه لمعمل تحاليل خلص وروح بإبنه مر اليوم بخوف وقلق على وائل اللي مغمضلهوش جفن وثاني يوم راح استلم الاشاعه والتحاليل واخذ ابنه ورجع للدكتور تاني في المستشفى
الدكتور بعد ما بص على الاشاعات والتحاليل اتصدم وبص لوائل بقله حيله للاسف يا فندم ابن حضرتك عنده كانسر في المراحل الاخيره وتعد حالته متاخره ازاي انت كل ده ما حسيتوش بيه
وائل بعدم استيعاب وغباء كانسر ايه يا دكتور اللي بتقول عليه الواد كان زي الفل وبيلعب وبيتنطط وما فيهوش اي حاجه كان كويس مشتكاش عشان احس او اعرف انتا اكبد مش فاهم
الدكتور بعمليه وتقدير للموقف والله يا فندم حضرتك تقدر تاخد الاشاعات والتحاليل وتعرضها على اكتر من دكتور للاسف الولد حالته متاخره جدا كل اللي قدامه ايام ان ما كانش ساعات
وائل ماصدقش كلامه خد ابنه وخد الاشاعات وطلع على دكتور واثنين وثلاثه والكل قال نفس الكلام
رفض انه يستسلم طلب من واحد يعرفه انه يحجز له في معهد الأورام
محمد اخوه اصر يروح معاه ساق عربيته بجنونه طلع على المستشفى وهو في ايده الاشاعات وفي حضنه وابنه ما فارقهوش
الدكتور قال نفس الكلام ان الولد في مرحله متاخره وللاسف ملهوش علاج كله هيبقى وجع ليها على الفاضي واللي قدامه ساعات
وائل بجنون يعني ايه يعني ايه الكلام ده اكيد في علاج اكيد ليه حل ماحدش يقولي ان ملهوش علاج ما حدش يقولي انه هيموت اكيد ربنا مش هيحرق قلبي على ابني
محمد طب ما تيجي يا وائل نروح مستشفي 57 بيقولوا الدكاتره البي هناك دارسين بره وفي ايديهم الشفا
وائل ايوه ايوه يلا نروح على هناك انا مش هستنى وخد ابنه وطلع على مستشفى 57357
دخل بجنون وابنه في حضنه الدكاتره اخذوا الولد منه ودخلوا بسرعه وهما لسه بيكشفوا عليه سمعوا صوت جهاز القلب بيدي الارم وصوت صفاره عاليه
الدكاتره اتجننوا حاولوا يعملوا انعاش للقلب بصدمات كهربائيه مره واثنين وثلاثه ولكن للاسف كان سهم الله نفذ
الدكتوره اتلفت لوائل وميل في الارض انا اسف البقاء لله
وائل في اللحظه دي كانه انفصل عن الواقع خد ابنه من سكات وضمه لحضنه وركب العربيه محمد اخوه حس بيه وساق هو وطول الطريق وهو ضامن ابنه لحضنه ومغطيه وكانه نايم
محمد اخوه بصله بصعبانيه في قراره نفسه سبحان من نزل على قلبك الصبر وائل اتنهد وبصله شد حيلك
وائل فاضل على وضعه ساكت وهو باصص قدامه وما نطقش
محمد بخوف يا وائل اتكلم انت اعمل اي حاجه ما تفضلش ساكت كده كده غلط عليك
وائل ميل راسه وبص لجثه ابنه اللي في حضنه ورفع راسه وبص لاخوه بقهره وكلام نورهان ودعاها بيرن في أودانه زي الطبله
رفع راسه تاني ورجع على وضعه وما نطقش تاني محمد خاف على اخوه ساق بسرعه علشان يوصلوا في اقرب وقت حس ان لما يكون الكل حواليها يقدر يهونوا عليها اكثر
وصل البيت ونزل حاول يساعد وائل رفض وهو لسه متبت في جثه ابنه دخل عند امه وقاعد على الكنبه وابنه في حضنه ورفض انه يطلع شقته
ام وائل بخوف وقلق من منظر ولادها الاتنين في ايه يا ابني خدت الواد من امبارح ولحد دلوقتي ما جيتوش وما حدش طمني عليه قولي الدكتور قال لكم الواد ماله فيه ايه
هو هيبقى كويس ما هو اكيد ليه علاج يا ابني صح ما هو اخوك قال لي اللي حصل في التليفون
وائل سمع كلامها وضم ابنه لحضنه اكتر ودموع نزلت
ام وائل يا ابني فرفط ايدك من على الواد شويه وشيل الجاكيت اللي على وشه ده عشان يتنفس
وائل تبت على ابنه اكتر بحرقه وصوت عياطه بقى عالي
ام وائل بصيت لهم الاتنين باستغراب وبصت لابنها محمد في ايه يا محمد اخوك ماله هو بيعيط ليه
محمد ميل راسه في الارض الله يصبر قلبه يا امي سيبيه باللي هو فيه الله يصبره على اللي فيه
ام وائل بدموع ورفعت ايدها في وش ابنها وشاورتله بصباعها لا لا يا ابني اوعى تقولها ودموعها نزلت وكملت بحرقه يا ضنايا يا ابني يا ولدي يا حبيبي يا ابني
نورهان نزلت على صوت عياط وصراخ ام وائل زعقت بصوت عالي ايه فيه ايه كملت بجعير بتعددوا على مين
وائل في اللحظه دي كانه استوعب ورجع لوعيه من تاني رقد ابنه على الكنبه وهو لسه مغطيه بالراحه وقام جاب نورهان ومن شعرها بصراخ وجنون وضرب هستيري ما حدش قدر عليه
وائل بصراحه بيعددوا على ابنك اسمعتي فضلتي تدعي عليه بالموت والمرض اهو مات ارتحتي نارك بردت لما مات سحبها من شعرها ورماها قدام الباب قدام الناس على اللرض وبصوت عالي بره وقف قدام الباب بعلو صوت عنده انتي طالق طالق طالق وكمل بهذيان زي المجنون بصوت عالي يا ناس نورهان طالق يا ناس اسمعوها مني واشهدوا عليها نورهان طالق
وبص لنورهان بكره وغل انت طالق طالق يا نورهان بالعشره مش بالتلاته بس فضلت تدعي عليه فضلت تقولي يجيله سرطان ابنك جاله سرطان ومات يا نورهان ما لحقتهوش مات في حضني عرفت بيعددوا على مين دلوقتي بيعددوا على ابنك اللي مات فضل يصرخ واترمي على الارض وهو بيسكع على الارض بإديه بحرقه مات وحرق قلبي وروحي معاه
محمد حاول ان هو يوقفه ويدخله جوه ماقدرش بسبب حاله الهيستريا اللي صابته
الكل اتجمع حواليه لا اله الا الله وحد الله انا لله وانا اليه راجعون
وائل حط راسه بين رجليه وعيط زي طفل صغير تاه من امه
الجيران كذا ست منهم قربوا من نورهان ووقفوها واحده منهم اديتها طرحه بعد ما قدروا يبعدوها عنه بصعوبه
الخبر وصل لبيت اهل نورهان وابوها وامها واخواتها جم جريء وهم مش فاهمين في ايه كل اللي وصلهم ان في خناقه بين نورهان وجوزها في الشارع
نجاح ضمت نورهان لحضنها وشافت منظر بنتها اللي مضروب زعقت في وائل بصوت عالي فيه ايه انت واخدها من من الشارع دي بنت رجاله وليها اهل
وائل ام منطور بصراخ خدوها وامشوا خدوها وغوروا بنتكم انا طلقتها روحوا منكم لله بليتوني بيها وبشياطينها اترمى في حضن اخوه بحرقه فضلت تدعي على ابني الاول انس وقع الموتوسيكل وكانت رجله هتتقطع لولا ستر ربنا ودلوقتي ادم ومات
كمل بحرقه موتت ابني موتت ابني يا ناس بنتكم موتت ابني بنتكم دي شيطان وشر ماشي ياخد في وشه الناس نفض نفسه من حضن اخوه بشر وامسكها من شعرهم من حضن امها مش هتشوفي ضفر انس يا نورهان مش هتشوفوا ضفر الثاني الا على جثتي على جثتي لو لمحتيه ولا شفتيه
اهلها خدوها وروحوا البيت وهي دخلت في حاله صوت وصراخ هيستيري تلطم على وشها وتصوت ابني انا عايزه ابني هاتوا لي ابني
ايمن نزل ضرب فيها وهو بيزعق ويصرخ فيها دلوقتي بتصوتي وبتعيطي بتعيطي على ايه و ليه
بتعيطي على ابنك اللي مات افتكري كل عيل مات في حضن ابوه وامه بسببك فضلتي تغلي وتحقدي وتحسدي وتقري وكان لازم تلف الايام وتشربي من نفس الكاس ما انتي لازم تنكوي بالنار وتجربيها يا نورهان ما هو طباخ السم لازم يدوقه وادي نصيبك فيه اخدتي طبق سم محترم زي ما سميتي حياه الناس كلها خليكي بقى كده مرميه في اوضتك تنكوي بنارك وبقهرتك لوحدك اقعدي بقى كده يا نورهان وجربي كويت وقهره الضانا بتبقى عامله ازاي
سابها وطلع وهي فضلت تكمل صراخ ولطم عند وائل غسل ابنه بايديه وكفينه وهو حرفيا دموعه ما وقفتش حس ان هو بيغسله بدموعه مش بالميه واخيرا ودعه في مثواه الاخير وحاول انه يتمالك نفسه عشان يقدر يكمل مسيرته مع انس
اما نورهان فضلت قاعده في اوضتها من بوزه من الكل والكل خايف ومشمئز منها خي وامها كانهم جربا اهلها واصحابهها جيرانها
نورهان بزعيق في ابوها انا هرفع قضيه واخد ابني انا امه انا اولى بيه يعوضني عن حرقتي في ضنايا اللي راح
ابوها بشخطه ولا هسمحلك يا نورهان ويوم ما تفكري تعمليها انا اللي هقف في المحكمه قدام القاضي وهقول له انك بني ادمه غير سويه وغير مسؤوله وهشهد مع جوزك ضدك علشان اللي زيك لازم تحصد زرعتها وانت زرعتي شوك في حياه كل الناس فكان لازم تزوقي الوجع منه انتي كمان
ايمن وانا كمان معاك يا بابا اقسم بالله يا نورهان زي ما حرقتي قلبي بسم عينيك على ضنايا خليكي كده مكويه بفراق واحد مات وفراق الثاني اللي مش هتقدري حتى انك تلمحيه
مرت الايام ونورهان قاعده في الاوضه قدام الشباك وهي بتفتكر كل اللي فات
وبتكلم نفسها اشمعنى انا اللي جرالي ده كله انا ماكنتش بكره حد انا كنت عايزه حياتي تبقى احسن بس انا ماكنتش بحسد حد انا كنت بتمنى ان يبقى عندي زي الناس اللي عندهم واعيش زي عيشتهم ده انا طول عمري غلبانه وفي حالي
تمت
إلى حين نشر الفصل الجديد للكاتبة ولاء حامد، لا تنسى قراءة روايات و قصص كاملة أخرى تضمن حكايات وقصص جديدة ومشوقة حصرية قبل نشرها على أي منصة أخرى يمكنك تفقد المزيد من قصص وروايات و حكايات مدونتنا رواية وحكاية
