الفصل السادس - همس الشيطان
الفصل السادس
كانت الدكتوره همس المهدي حديث المواقع والتليفزيون..... والجميع يتحدث عن أختفائها... منهم من يخمن انها قتلت علي يد الماسونيه ومنهم من يخمن انها اعتزلت وسافرت الكثير من الاقاويل....
ده الكلام الداير علي السوشيال ميديا الايام دي
الدكتوره همس كانت من اجرأ الناس التكلمت عنهم مخافتش طلعت كل الدلائل والحقائق والحقيقي المحدش يعرفه... ان الدكتوره كانت مش بس شجاعه كانت طيبه جدا وبتساعد كل الناس وكانت قريبه من ربنا جدا انتم عارفين اني مبطلعش اتكلم علي حد الا اما يكون يستاهل فعلا... هي اكيد. محتاجه دعوتنا... وأكيد ربنا هيفضل جنبها... وانا اول مره اصرح عن الموضوع ده بس انا كانت بتوصلني رسائل تهديد ايام الحلقات وحاليا وقفت... فأنا تحليلي انهم السبب في أختفائها... ومعانا مداخله هاتفيه من السيد وزير الداخليه
السلام عليكم ازيك يا استاذ محمد.
محمد: الحمدلله بخير حضرتك عندك معلومات بخصوص الدكتوره...
ا/وزير الداخليه: انا حابب اطمن شعب مصر والعالم العربي ان الدكتوره في حمايتنا ولسه وصلاني معلومات بده ان واحد من اكفئ الظباط عندنا في الداخليه هو مسؤول عنها... وبحب اطمن حضارتكم انها هتطلع لايف في اقرب فرصه...
محمد: حقيقي مش عارفين نشكر حضرتك ازاي وفرت علينا كتير اوي وطمنت شعب مصر... ربنا يخليكو لمصر...
فعلا الشرطه في خدمه الشعب... وجيشنا عامل العليه وزياده
وهنا قد أنتهت حلقتنا في برنامج الحقيقه وموعدنا لحلقه قادمه ان شاء الله............
كان يجلس لمتابعه تلك الحلقه..... وتظهر علي وجهه ابتسامه سخريه......
حتي اردف متكلما: أغبيه....
❈-❈-❈
همس:اي النهارده بقيت احسن...
ادهم: كتير بجد. الحقنه دي عملت شغل عالي....
ادهم: علي فكره الجاب ليا الحقنه بلغني ان الدنيا مقلوبه عليكي والناس مش ساكته وكله عند بيتك وحتي ابراهيم حجازي الانتي طلعتي معاه ده... اتكلم ووزير الداخليه اتدخل وقال انك في حمايتنا....
اي ساكته لي....
همس: ابدا بس فعلا البيتقي ربنا في كل حاجه في حياته ربنا بيوقف ليه ولاد الحلال في كل حاجه بقي حتي لو ان انا معرضه للقتل في اي وقت بس حسه اني مش خايفه.. اكيد طبعا خايفه بس اقصد انك تكون واثق في ربنا اجمل شئ في الكون
ادهم بضحك: عارفه وانا بتكلم معاكي بحس ان انا قاعد قدام الراجل الكان في فيلم اكس لارج...... الشيخ ده.....
ادهم بضحك: والله العظيييم لتنزلو تحت يااتاارك الصلااااه يا فااطر رمضان...
همس بضحك: هتشوفو الويل....
همس: بس اي يا عم خولي بتتفرج علي افلام وكده...
ادهم: اسأليني كده اي سؤال هتلاقيني بجاوب...
همس بتساؤل: اي مش ناوي تحكيلي بقي...
ادهم: مش عارف اما احس اني جاهز هقولك....
همس بتفهم: تمام مش هضغط عليك.....
صحيح انتي معندكيش حد غير ميرال...
همس بتوتر: لا معنديش بابا وماما اتوفو وعلاقتي بقرايبي مقطوعه من زمان ومليش غيرها....
ادهم: هي فين.....
أجابته وهي تتنهد بحزن: مش عاوزه أفتكر....
صدقيني كل حاجه هتبقي كويسه....
همس بسرحان: هي خلاص غرقت... زي مهو غرق
ادهم: مين الغرق...
قصدي يعني مهما غرقو اما ادخلو السكه دي.... اي حد دخل عمتا
ادهم: سكه اي... لو مش حابه تتكلمي انا....
اجابته مقاطعه حديثه: لا هقولك....
همس: اياد كان اكبر مني بخمس سنين كان قريب مني اوي اكتر حد. بيفهمني اما بيحصلي حاجه بجري عليه اقوله مكنش أبدا.. الأخ الوحش الأخاف منه... بعد ماما وبابا ماتو هو كان الأب والام والاخ وكل حاجه... كانت لسه ميرال.صغيره كان في ثانوي... وانا كنت في كليه لسه... لحد مقالنا ان هو جاله شغل كويس اوي مع منظمه بس انا سعتها مهتمتش اعرف مين المنظمه دي كل الهمني فرحه اخويا اما شفته... فرحته ان اخيرا لقي حد يقدر تعبه... وكان لسه في بدايه حياته.... حتي بدأت دموعها تنساب علي وجهها.....
أدهم: لو مش قادره تكملي.....
لا انا حابه اتكلم....
والحياه مشيت عادي... لحد مبدأت الاحظ انه بقي يرجع من شغله يدخل اوضته يقفل عليها وكان قليل اما بنشوفه كان ساعات بيبات في الشغل بالاسابيع....
مبقتش اشوفه نازل يصلي... مبقتش اشوفه ماسك مصحف.... رغم انه هو الربانا علي أن القرب من ربنا هو النجاه من اي أذي......
بدأت اتعمق في كليتي.. كنت حباها اوي لحد معرفت ان فيه منظمه اسمها الماثونيه... بدأت اتعمق فيها واسافر عشان معلومه واحده....
في يوم كنا قاعدين بنتغدي قولتله يا أياد انت تعرف ان في منظمه اسمها الماثونيه.... لقيته اتنفض فجاه وبقي يزعق ومبقتش فاهمه من كلامه حاجه ودخل رزع الاوضه وراه.....
بدأت اربط الخيوط ببعض انه قالي انه انضم لمنظمه... واهماله وبعده عن ربنا... وخصوصا انه كان دكتوره صيدلي بس كان شاطر اوي.. عمل دراسات كتير... وكانت اكبر الشركات عاوزه توظفه... فهو اكيد شغله معاهم وراه مصيبه.. حاولت ادخل اوضته كذا مره بس لقيته.. قافلها بمفتاح....
عملت مفتاح بديل واستنيته يخرج.. وفتحت الاوضه..
وكانت الصدمه بالنسبه ليا.... رموز وحروف علي كل جدران الاوضه... كتب غريبه بلغه غريبه... ملفات كتير....
وفضلت كل ميخرج ادخل انا.. واحاول اوصل لأي حاجه توصلني بالمنظومه دي...
عرفت حاجه محدش يعرفها غيري انا وأياد....
وكان وهموه في الاول ان قد اي المنظمه قد اي بتعمل خير لحد متعمق اكتر وطلبو منه يشتغل علي علاج ويطوره......
وبالنسبه لدراستي وقرأتي للملفات دي لقيت انه ده مش علاج واكيد دي مش حاجه هتفوت أياد... هو عارف ام ده فيرس هيدمر البشريه ... قررت هواجهه.......
لقيته داخل البيت......
flash back............
أستني....
اياد: مش فاضي يهمس.. باعدين...
همس: بقول استني عندك يا أياد....
اياد بأقتضاب: انتي هبله ازاي تكلميني كده....
همس بعيون باكيه: انا عرفت كل حاجه يا أياد......
اياد بأرتباك: حاجه اي. انت شكلك فايقه... انا مشش...
همس بغل: موسي الكفراوي... ديفيد..... الفيرس.....
لسه فايقه برده..
أمسكها من ذراعيها بعنف..... انتي عرفتي الحاجات دي ازاي...
همس بسخريه: انت ناسي اني تربيتك....يا دكتور
اي المخليك تكمل.....
وهو يجلس بفخر: عشان حاجات كتير
أياد: بحاول الم اكبر قدر من المعلومات عشان عاوز امسك مكان موسي وامحيه وعشان برده لو قررت الرجوع هياذوكم .. وهنرجع تاني مصر يهمس... هحاول علي قد مقدر احافظ عليكم ومش مهم انا......
بس الواثق منه انهم بيعملو ده عشان يفيدو الناس...
همس بنفاذ صبر: يعملو اي.. يفيدو مين... دول عاوزين ينهو العالم...
اياد: أنتي مش فاهمه حاجه انا عاوز أبعدكم عشان خايف اما أغلط يحاسبوني فيكم.....
همس ببكاء: هو انت فاكرهم بجد ناس كويسه...... ولا بتضحك عليا
أياد بثقه: دي حاجه اكيده انتي مش بتشوفي هما بيعملو اي قدامي........
همس بأحتقار: اخر مره صليت فيها أمتي....
ادهم بخجل: همس انا... يعني.....
ادهم وهي تندفع نحوه: انت اتجننت بقيت شبهم ملو دماغك بالجنان ده....
همس بترجي: ارجع يا اياد واليحصل يحصل... ربنا اهم من اي حاجه....
وهي تنطق بشهقات.......
واجهته ويارتني معملت كده فضلت شهر معرفش عنه... حاجه....
انا معرفش راح فين او كان بيعمل اي لحد النهارده بس... لحد اليوم.... لقيته جاي من بلكونه اوضتي......
ومغطي وشه.......
flash back......
همس: يبني أفهم بيستغلوك افهم متبقاش غبي
أياد: اسكتي انتي مش عايشه وسطهم دول ناس بتوع خير ومتعرفيش بيعملو اي للفقراء....
همس: تقدر تقولي تبع منظمه اي
صمت..... .
همس: طبعا مش لاقي رد...
همس: انت لسه عشان مبتدئ داخل في وسطهم فبيوهموك انهم ناس كويسين وبيساعدو الناس و بيحاربو الشر وبلاب بلاب افهم بقييييي
أياد: ده مش حقيقي.....
همس: تقدر تقولي هما متمسكين بيك لي....
صمت
همس: مش عارف برده
اوعي تعمل الهما بيقولوه ليك المشروع ده مش هيعالج حد ده هيدمر العالم أفهم.....
اوع تسلم الحاجه الحاجه يا اياد... يا اياد بعد مياخدوها هيقتلوك لو منفذتش الهما عاوزينه...
انا وميرال ملناش غيرك..
أياد بخوف: متخفيش انا عارف بعمل اي...
ثم رجعت للواقع.......
همس بشهقات...: مكنش عاوز يخوفني حاولت اعرف هو كان فيه وليه جاي بالطريقه ملقتش رد.....
اكيد خرج عن طوعهم وخلانا نسيب ايطاليا ونرجع.... انا مكنتش فاهمه اي حاجه......
اهدي هو أكيد عمل كده وخرج عن طوعهم وعرف انهم غلط ورجع لربنا...... اصبري اهدي متكمليش .. دلوقتى
حركت رأسها بهدوء... وهي تهدئ من نفسها.....
أدهم: بس اول مره اعرف انك كنتي عايشه في ايطاليا....
همس: كنت بدرس هناك انا وميرال واياد كان شغله كله هناك ..
....................
همس وهي تغير الموضوع: ايدك عمله اي دلوقتى....
ادهم بتنهد: أحسن بقيت بعرف احركها شويه....
همس: يعني انا عماله احكي نفسي وتجرجرني في الكلام.. وانا معرفش عنك حاجه ده كلام.....
أدهم: يعني اصل حكايتي مفهاش حاجه غريبه اوي......
حركت رأسها بمعني نعم......
أدهم: الأتجوزتها كانت حب حياتي... فضلت سنين انا الأحبها في صمت.... بس هي دايما قلبها كان متعلق بحد تاني...
همس: طب اتجوزتو ازاي اما هي قلبها متعلق بحد تاني....
أدهم بابتسامه: عشان هي كانت فاكره انها بتحبني... دايما الانسان في وقت اما بيكون.. خارج من تجربه فاشله ويلاقي حد قدامه. بيحبه... بيجري عليه بيبقي في الوقت ده محتاج يحس بأهتمام... محتاج يحس انه مرغوب فيه.. وبيحس في الوقت ده انه بيحب الشخص المهتم بيه ده بس اما بيعدي وقت بيعرف انه كان مش بيحب.... وانا كنت الحد الجريت عليه.....
همس وهي تحاول التخفيف عنه: كانت بتعمل بيك موف اون يعني.....
ادهم بضحك: بالظبط كده كنت موف اون مكملناش في جوازنا غير سنه.... بعد مهي فاقت واكتشفت انها مش سعيده معايا...
بس أكتر حاجه بحترمها فيها ان اما كنا مخطوبين جت وصارحتني قالتلي انا بحبه ومقدرتش انساه وبحاول اديك فرصه لأني معجبه بيك.....
متبصليش كده قبلت اه انا كان موضوع ان انا وهي نرتبط ده حلم بالنسبةليا. كانت انسانه جميله مش شكلا وبس وداخليا كمان.......فأستغليت الفرصه.....
همس: لسه بتحبها.......
ادهم بسرحان: مش بفكر في غيرها......
حاولت التخفيف عنه: اكيد ربنا شايل ليك عوض كبير اوي.... عشان انت صبرت وأتحملت كل ده.....
ادهم: ونعم بالله....
تيجي نتمشي بره شويه..
.............
همس: الهواء هنا حلو اوي....
الكوخ ده فكره حلوه....
ادهم: باجي هنا اهرب فيه من الناس.....
كانت تنظر الي السماء وهي تستمتع بالهواء النقي... بعيدا عن مشاكل الدنيا... كانت تشعر بسكون تام وهي تنظر للسماء وكأنها تري احدا أشتاقت لأحدهم فتمعن النظر له...
حتي أنتهي هذا اليوم واستغرقت في نومها......
❈-❈-❈
أخذت تملل في نومها.... وهي تتأمل المكان بعينيها... لتبدا بالأستيعاب انها في مكان غير الذي أعتادته......
لتجده جالس أمامها..... بثقه وبتلك الابتسامه الخبيثه....
لتجده يغمز لها قائلا:
Welcome to my kingdom
اهلا بكي في مملكتي..........
يتبع
.