الفصل الثاني - زواج مثالي
الفصل الثاني
بعد ما عمار زعق في زهرة وسابها وخرج فضلت هي جامدة مكانها متحركتش حتي دموعها اللي اتجمعت في عينيها منزلتش فضلت مكانها وقت كتير سرحانة وبتفكر لامتي هتفضل عايشة كدة لامتي هتفضل ساكتة علي تريقتهم عليها و علي مشاركة لمار ليها في كل حاجة تخص جوزها حب اهتمام فلوس وقت وكانة متجوز اتنين وبيحاول ديما يعدل بينهم
فاقت من سرحانها علي ايد عمار اللي بتشدها توقفها قصادة بصتلة وعينيها مليانة دموع ونظراتها فيها كل الكلام اللي كتماه في قلبها وهو مش قادر يقراه
عمار بحب ..
انا اسف عارف اني انفعلت عليكي شوية بس والله مضغوط في القضية الجديدة اللي مسكتها وبعدين يا زهرة انتي ديما بتخليني اخرج عن شعوري واتعصب
بصتلة بسخريه ضحك بخفة وكمل ..
اه انتي بتبصيلي كدة ليه هخاف يعني يا حبيبتي احنا الحمد لله ماديا مستورين وكل شهر بيجيلي ايراد من فلوس المعرض ال مشارك فيها عمي مع مرتبي بتمشي بس لمار جوزها من بعد حوار كورونا دا وهو حالة اتبدل المطعم من بعد ما اتقفل فترة كبيرة ورجع شغلة مش شغال زي الاول خالص ملوش اى مصدر دخل تاني اخواتة الاتنين بنات اكيد مش هيستلف منهم وامه معاشها يادوب مقضيها افرح انا ازاي ب ابني وانزل اشتريلة اغلي حاجة واختي ظروفها بالشكل دا لا معاهم يجيبو هدوم ولا حتي مصاريف ولادة ؟ مقدرش يا زهرة انا روحي ف امي واختي من يوم ما ابويا كان بيموت قدامي ومسك ايدي وضغط عليها جامد وقالي امك واختك في عينيك واتشاهد والسر الالهي طلع وانا حاسس اني مسئول عنهم حتي بعد ما لمار اتجوزت صدقيني اللي بعملة دا بكرة يترد في ولادنا لما يكبرو ولا انتي خسعتي من اول عيل ومش هتجيبلي عيال تاني ولا اية فهميني ؟
زهرة بصوت مخنوق ..
انت بتتعصب عليا ياعمار انا بقيت اخاف منك بعد ما كنت مصدر اماني في الدنيا دي بقيت اخاف منك وبعدين انا عمري ما اعترضت علي اهتمامك ب اختك بس كل اللي طلبتة ميجيش عليا ولا علي حقي فيك هو دا كتير ؟ يعني هي صعبت عليك وانا اللي عمالة اشوف هجيب اية وهعمل اية وفرحانة ومتحمسة مفرقش معاك تكسر بخاطري بالشكل دا ؟ انا كل اللي قلتة اني انا وهي نبقي زي بعض حاجاتنا تتقسم علي شهرين عشان هي تفرح وانا افرح لا اتكلمت ف ازاي هتديها ولا ليه تديها دي اختك ودي فلوسك وانت حر بس تراعيني انا كمان ياعمار كتير عليا ؟
عمار بحب ...
مفيش حاجة كتير عليكي اوعي تقولي كدة تاني ويا ستي حاضر هقسم الفلوس بالنص بينكم ولا تزعلي نفسك وهنزل معاكي انتي في يوم وهي في يوم تاني خالص عشان اليوم بتاعك يكون ليكي لوحدك راضية كدة ؟
زهرة ببتسامة بسيطة ..
ومش هتتعصب عليا كدة تاني ؟
عمار بضحك ..
دا انتي طماعة اوي يا بت هو انا يعني بكمل خمس دقايق ع بعض الا وباجي واخدك في حضني واقولك حقك عليا
زهرة بدلع ...
ايوة بتقولي منكرش بس بردو متبقاش تزعلني تاني وخلاص
عمار بغمزة ...
حبيبة قلبي تأمر وانا انفذ بحبك يا زهرة حياتي
مكة فضلت مستنية انس كتير جدا و في الاخر النوم غلبها فنامت اما انس رجع البيت قرب الفجر دخل غير هدومة ونام وهو بيدعي ربنا ان النكد اللي هو عايش فية يكون له اخر
❈-❈-❈
صباح يوم جديد في بيت تاني بيت معتز جوز لمار كانت لمار نايمة بعمق شديد بعد يوم صعب امبارح قضتة في تنضيف شقة حماتها لوحدها وكمان تحضير الاكل للعزومة اللي حماتها لازم تعملها كل شهر لبناتها الاتنين واجوازهم واللي ديما بيجو ع الاكل ع طول حتي بعد الاكل هي اللي بتقدم الضيافة وتنظف المطبخ وتروق بعد ما يمشو ولو اشتكت يتقالها دا بيتك واحنا ضيوف عندك غير المشاكل والخناقات اللي بتحصلها مع معتز جوزها فبقت تعمل وهي ساكتة
معتز ..
لمار .... لمار اصحي يلا الساعة داخلة علي 10صبح
لمار بصوت نايم ..
سبني شوية يا معتز الله يخليك جسمي كلة بيوجعني مش قادرة
معتز بضيق ..
اسيبك اية بس امي رنت عليكي تلت مرات لحد دلوقتي عشان تلحقو تكملو اللي وراكو
لمار بتعب وهو بتقعد ..
لسة بدري يامعتز انا مجهزة كل حاجة والله اللي فاضل حاجات بسيطة تستني شوية بس انام كويس
معتز ...
ما انتي لو مكنتيش صممتي تروحي عند اهلك امبارح الكام ساعة دول كان زمانك مخلصة كل اللي وراكي وتكوني نايمة كمان براحتك
لمار ..
ااه قول كدة بقا الصحيان بدري دا عقاب ليا يعني عشان روحت اسلم عليهم ورجعت ؟
معتز ...
بقولك اية انا لما بصدق اتجمع مع اخواتي وبحب اليوم يكون لطيف كدة من غير نكد قومي كدة من غير زن وكملي اللي وراكي عشان اليوم يعدي علي خير تمام ولا ليكي راي تاني ؟
لمار بضيق ...
تمام تمام يا معتز نازلة اهو عن ازنك
نزلت لمار من غير ولا كلمة كملت شغل العزومة ورسمت ابتسامة علي وشها عشان اليوم يعدي من غير نكد ومتشمتش حد فيها
اما عند مكة صحيت الصبح ملقتش انس موجود وفي ورقة موجودة جمبها علي الكمودينو مكتوب فيها
انس ..
صباح الخير انا نزلت بدري عشان عندي عمليات كتير انهاردة تالا كانت صحيت خدتها معايا ل جدتها عشان تعرفي تنامي براحتك انا معرفش هرجع امتي متستننيش
مكة لنفسها ..
بقا بتهرب يا انس عشان منتكلمش وفاكر بقا انك لما تسبني انام براحتي وتاخد تالا لماما كدة تمام يعني ماشي لما ترجع والله لاستناك انهاردة انا مش هعدي صوتك اللي علي عليا دا كدة بالساهل اصبر عليا
❈-❈-❈
اليوم عدي بهدوء علي الجميع
عمار اخد زهرة ونزلو اشترو معظم مستلزمات البيبي واتغدو برة وقضو وقت جميل سوا ولما رجعو بالليل عدو علي ابتسام وفرجوها علي الحاجات اللي اشتروها وهي كانت طايرة من الفرحة ... عمار انسحب منهم وهما بيتفرجو ويتكلمو ودخل البلكونة يطمن علي اختة كعادتة زي كل يوم
عمار ..
الو اية يا لولو عاملة اية ؟
لمار بصوت باين علية التعب ...
الحمد لله يا حبيبي انت عامل اية ؟
عمار بقلق ...
مالك صوتك ؟ انتي تعبانة ولا ايه ؟
لمار بحب ..
لا يا حبيبي انا تمام بس انت عارف العزومة كانت انهاردة مع تعب الحمل فمرهقة شوية
عمار بستفسار ..
انتي تعبتي نفسك ف عمايل الاكل ولا ايه ؟
لمار بكذب ...
لا لا خالص هما بصراحة مش بيرضو يخلوني اعمل حاجة بس انا اللي بتحرج يعني وبقوم اساعدهم هو الحمل بس اللي كل كام يوم يتعبني كدة
عمار ...
الف سلامة عليكي يا لولو طب اية اجيلك نروح للدكتورة بتاعتك نطمن ؟
لمار ...
لا يا حبيبي انا مجرد ما اريح شوية هبقي تمام المهم انت عامل اية ؟ روحت الشغل انهاردة
عمار ..
تمام الحمد لله انهاردة يا ستي كنت عارف انك مشغولة فخدت زهرة ونزلنا اشترينا حاجات للبيبي واتغدينا برة ورجعنا وان شاء الله الاسبوع الجاي يوم الاجازة اخدك انتي وننزل مع بعض لوحدنا
لمار بضيق ...
نعم لية بقا مستنتونيش هه مش اتفقنا النزولة دي نبقي كلنا سوا ونختار سوا هي مراتك دي بتعرف تختار عدل ولا ليها زوق في حاجة اصلا
عمار بهدوء ..
براحة بس من غير عصبيه دا اولا و بعدين انا اللي قلت كدة احسن عشان نكون انا وانتي لوحدنا ونقضي اليوم كلة سوا
لمار ..
يا سلام ولا هي اللي مش عايزة حاجات ابنها تبقي زي حاجات بنتي فخليتها هي في يوم وانا في يوم قول قول مش هزعل عادي يعني انا عارفة انها مبتحبنيش
عمار ...
لا طبعا والله ولا فكرت في كدة انا اللي قلت كدة عشنا نكون انا وانتي سوا مش اكتر بطلي بقا الاوهام اللي في دماغك دي
لمار ..
خلاص يا عمار عموما براحتك دي مراتك وانت حر معاها انا مليش ادخل تخرجو امتي او تيجبو اية انتم حرين
عمار ..
بت انتي فكي البوز دا اللي ملوش اى لازمة اية الحمل قالب معاكي بنكد ولا اية ؟
لمار ...
لا يا حبيبي ربنا ما يجيب نكد المهم احكيلي اشتريتو ايه بقا ؟ اوعي تكون بجد الحاجات علي زوقها انا والله مش قصدي خالص حاجة وحشة بس زهرة مش بتعرف خالص تشتري حاجات حلوة او علي الموضة
عمار ..
اشترينا معظم حاجات حضرة الظابط الصغير اللي لسة محتار في اسمة دا وكلها حاجات حلوة لما تشوفيها هتعجبك اوي
لمار ...
لا متحترش انا عمتو انا اللي اسمية المهم صورلي كدة الحاجة وفرجني انا لسة مش عارفة هينفع اجيلكم امتي
عمار بارتباك ..
هه اه حاضر تمام انا اصلي بس بشرب سيجارة في البلكونة هخلصها وابقي اصورلك وابعتلك عيوني حاضر
لمار ...
تسلم عيونك يا حبيبي
عمار قفل معاها واتنهد بتعب مش عارف لحد امتي هيقدر يحتوي غيرتها من زهرة هو عارف انها كانت مرتبطة اوي بيه خصوصا بعد وفاه والدهم مقدر تعلقها بيه وعارف أن معتز مش زوج حنين عشان يعوضها حتي شوية فعشان كدة بيحاول يحتويها ويريحها علي قد ما يقدر بس السؤال اللي بقا يلح عليه مؤخرا هيقدر يعمل كدة لحد امتي ؟
❈-❈-❈
عدي رجع بدري من برة علي غير العادة كان باين عليه الإرهاق جدا
عدي ...
السلام عليكم
هايدي بلهفه ...
وعليكم السلام مالك يا حبيبي ؟ انت تعبان ولا ايه
عدي وهو بيسند علي الكرسي ...
يعني حاسس بدوخة شوية وجسمي وجعني اوي
هايدي وهي بتسندة للسرير ..
الف سلامة عليك طب ايه اطلب الدكتور انت جسمك دافئ خالص
عدي بتعب وخمول شديد ..
لا لا مش مستهله انا بس عايز انام وهبقي كويس
هايدي نيمتة علي السرير و قلعته جزمتة وفكتله اول كام زرار من قميصه وحطت ايديها علي رأسه اكتشفت أن حرارته عليت اكتر ... اتوترت جدا ومكنتش عارفه تتصرف ازاي ولا كانت حبه أنها تقلق حد من اللي معاها في البيت اتصلت علي ماماتها اللي فهمتها أنها تديلة خافض للحرارة ومسكن وتعمله كمادات وتشوف هيتحسن ولا لا وقتها تقرر تقول لأهله وتتصل بدكتور ولا دور بسيط ومتكلمش حد
هايدي عملت كدا وكانت سهرانة جمبه بتعملو كمادات حست بيه بيتكلم وهو مش حاسس قربت منه عشان تسمع هو بيقول ايه
عدي بصوت ضعيف ...
متسبنيش
هايدي ابتسمت ومسكت ايديه ..
متقلقش حبيبي انا جمبك
عدي كمل وهو في دنيا تانيه ..
ريهام انا بحبك متسبنيش خليكي معايا .... ريهام متمشيش خليكي ... انتي حبيبتي و ست البنات كلهم ا انا عايزك ... ريهام .. ريهام
ابتسامتها اختفت بالتدريج من علي وشها والصدمة كانت مسيطرة عليها ريهام دا اسم طليقتة ... طليقتة اللي اول ما اكتشفت أن عدي مستحيل يخلف طلبت الطلاق فورا واتمسكت بيه وبعد طلاقهم ب ثمن شهور اتجوزت ابن عمها وخلفت كمان منه ... ازاي لسه في قلبه لحد دلوقتي ؟ طب وهي هي ايه بالظبط بالنسبالو
وفجأة لمعت الدموع في عينيها وافتكرت كل مرة كانت في حضنة وبتقوله فيها بحبك وهو بيرد ((( بموت فيكي يا ست البنات )))
❈-❈-❈
مكة فضلت مستنيه انس طول الليل كانت جواها طاقه غضب كبيرة حالفه ل تطلعها كلها عليه لمجرد أنه اتجرء وعلي صوتة عليها
وصل انس بعد يوم كله تعب عمليات كتير و كشوفات اكتر كان مهدود وكل اللي نفسه فيه بس يرتاح علي السرير وينام ... مجرد ما فتح الباب اتفاجا ب مكة واقفة في نص الصاله اتنهد بتعب
مكة بسخريه ...
حمد لله على السلامه يا دكتور
انس ...
الله يسلمك ايه مصحيكي لحد دلوقتي ؟
مكة ..
مستنياك طبعا ولا انت فاكر أن لما كل يوم تتأخر برة هترجع تلاقيني مخمودة وترتاح بقا ؟
انس ...
مكة انا جاي تعبان جدا بجد ومش قادر اتكلم ممكن ناجل الخناقة دي للصبح ؟ اكون نمت بس
مكة بعصبيه ...
هو ايه اللي ناجل الخناقة للصبح هو انا بعزم عليك بكوبايه شاي انا بقالي يومين مستنياك وانت ترجعلي متأخر عشان متتكلمش معايا
انس بهدوء ..
انا امبارح بس اللي نزلت وسيبتك عشان الموضوع ميكبرش بينا لكن انهاردة انا فعلا كان عندي شغل كتير جدا ومش شايف قدامي فأرجوكي سيبيني انام وبكرة نتكلم في اي حاجة انتي عايزاها
مكة بإصرار ...
لا يا انس هنتكلم دلوقتي انا مش هصبر للصبح
انس وهو بيبصلها بترقب ..
انتي اصلا عايزة تتكلمي في ايه ؟ مش فاهم ؟
مكة ...
بجد مش فاهم ؟ عايزة اعرف ازاي لاول مرة من يوم ما ارتباطنا سوا تعلي صوتك عليا بالشكل دا ؟
انس ...
انتي اللي عليتي صوتك الاول علي فكرة وبسبب حاجة هايفه قعدتي تلبخي بالكلام افتكري اللي انتي عملتيه الاول وبعدين قوليلي بتعلي صوتك ليه
مكة بغضب ...
وايه الجديد انا طول عمري دي نبرة صوتي معاك ومش بتطلع قدام حد دا بينا وبين بعض والسبب مش هايف يا انس انا قلتلك مليون مرة تاخد بالك من شكلي وشكل علاقتنا قدام اي حد خصوصا اهلي حصل ولا محصلش ؟
انس بعصبيه ...
هو في ايه حرام عليكي انا تعبان بجد مش قادر علي المناهدة دي كل دا عشان مدلعتكيش كتير قدامهم يا ستي انا اسف حقك عليا وادي راسك اهي ( مسك راسها بالعافيه وبسها) ها حاجة تاني ولا مسموحلي اروح اتخمد بقا ؟
مكة بغضب ...
دا مش طريقة كلام دي هو كل ما اجي اكلمك في حاجة مضايقاني تقولي تعبان وعايز انام دي مبقتش عيشه اشمعني مبتقاش تعبان وقت الهزار والدلع و وقت ما اكون عايزة اتكلم في حاجة مزعلاني منك كل امراض الدنيا تركبك والتعب يحل عليك فجأة هه ما ترد ساكت ليه ؟
انس بصوت عالي ..
يتبع ....