الفصل الخامس - زواج مثالي
الفصل الخامس
وفي نهايه السهرة ايمان حاولت تخلي احلام و صابرين يباتو عندها لكن انس ومكة رفضوا واصرو أنهم يطلعو معاهم وفي الاخر احلام محبتش تزعل ابنها وطلعت معاه الكل دخل نام من غير اي كلام
صباح يوم جديد هايدي صحيت ملقتش عدي جمبها بصت في الساعه كانت لسه ٧ الصبح استغربت وقامت تشوفه راح فين خبطت علي الحمام ملقتش رد راحت ناحيه اوضه مكتبه ودخلت اول ما دخلت عدي ارتبك و حط دوسيه كبير علي حاجة كانت قدامه علي المكتب
هايدي بشك ...
صباح الخير ايه مصحيك بدري كدة انت كويس ؟
عدي بارتباك ...
صباح النور احم ا ابدا قلقت بس قمت اشوف كام حاجة في ملف مهم هيتمضي انهاردة وانتي اية مصحكي بدري كدة
هايدي ...
قلقت ملقتكش جمبي قمت اشوفك فين المهم هتفطر معانا قبل ما تنزل ولا زي كل مرة مستعجل ؟
عدي ...
لا يا حبيبتي هفطر معاكم علي ما تحضري الفطار اكون خلصت مراجعه الملف
هايدي اكتفت ببتسامة بسيطة وخرجت من الاوضه وهي واثقه أن كان في حاجة علي المكتب عدي مكنش عايزاها تشوفها وهي سبب توتره كدة وأصرت أنها لازم تعرف هي ايه حضرت الفطار و صحت كريم و خرج عدي من المكتب وحاول يتصرف طبيعي لكن كان باين عليه الارتباك
عدي ...
الحمد لله
هايدي ...
ايه دا انت كدة اكلت ؟
عدي ....
اه يا حبيبتي مش قادر صدقيني
هايدي ...
دا انت مكملتش سندوتش واحد يا عدي هتنزل تروح الشغل وتفضل تشرب قهوة علي كدة ازاي بس
عدي ...
طب اعمل ايه مش قادر بجد اصلا انا مش متعود اصحي اكل علي طول لازم اعمل أي حركة الاول يادوب هدخل اغير وانزل بقا ورايا شغل كتير متعطل من امبارح
دخل يلبس وهي حضرتله كزا سندوتش ولفتهم ولما خرج اتفاجا بيها واقفالو بالسندوتشات وفي عينيها نظرة إصرار
عدي ببتسامة ...
في ايه واقفالي وبتبصلي كدة ليه ؟ بدأت اخاف منك علي فكرة
هايدي ...
تخاف مني ليه بقا ؟
عدي ...
يعني ديما واخد عليكي هاديه ومطيعه كدة من وقت ما تعبت اتحولتي لشرسة شوية اهو بصي بتبصيلي ازاي هههههههههههههههه
هايدي ضحكت ...
طيب كويس انك عارف اني بتحول اتفضل بقا خد السندوتشات دي من غير اي اعتراض وانزل واتحرك براحتك وقبل ما تشرب القهوة وتنشغل تكون واكل الاكل دا كله الاول تمام ؟
عدي برفعه حاجب ....
اوامر تاني يا هايدي ؟
هايدي ببتسامة ...
لا مش أوامر خالص دا رجاء ممكن حبيبي يفطر عشان ميتعبش ويتعب قلبي معاه ولا لا ؟
عدي ...
حاسس اني بتثبت صح
هايدي ...
ابدا والله انت مش واثق اني بحبك وبخاف عليك ولا ايه ؟
عدي وهو بيقرب وبيبوس راسها ....
واثق يا ست البنات ربنا يخليكي ليا وميحرمنيش منك ابدا وحاضر يا حبيبي هفطر الاول وبعدين هشرب القهوة تمام كدة مرضيه حضرتك
هايدي ...
مرضيه جدا جدا يا روح قلبي حاول متتاخرش وتنسي نفسك في الشغل ها انت عشان متتعبش تاني ومتنساش أننا معزومين عند ماماتك انهاردة هه
عدي وهو بيسلم علي كريم وخارج ...
حاضر يا ستي كفايه الوصايا دي كلها انا كويس والله متقلقيش ومش هتاخر علي العزومة يلا سلام
هايدي ....
سلام
اول ما عدي خرج وكريم خلص فطارة شغلتله التلفزيون وحطتله لعبه وسابتة ودخلت اوضه المكتب وبدأت بهدوء تدور هي مش عارفه بتدور علي ايه بس واثقه أن في حاجة هي لازم تلاقيها ولازم تعرف هو ارتبك وخبي ايه بعد تدوير نص ساعه كانت يأست وعماله تشيل في الكتب اللي في المكتبه وترجعها تاني بإهمال لحد ما وهي بتشيل كتاب لاقت الغلاف بتاعه مقطوع ومن جوة أجندة مش كتاب استغربت و فتحت الأجندة اكتشفت انها مذكرات ل عدي خدتها وقعدت بهدوء تقري اللي فيها
❈-❈-❈
لمار صحيت تاني يوم حسة بصداع جامد ومش فاكرة هي نامت امتي ولا ازاي بتبص لاقيت نفسها نايمة في الصالة علي كنبة وحد فردها لسرير صغير
لمار بتعب ...
ماما مامااااا انتي فين
ابتسام ...
أيوة لمار اخيرا صحيتي صباح الخير
لمار ....
هو اية اللي حصل امبارح انا مش فاكره حاجة خالص
ابتسام ...
ولا حاجة كنا قاعدين عادي وانتي فجأة نمتي ع نفسك حاولنا نصحكي كتير مردتيش تقومي فردتلك الكنبة سرير وسبتك براحتك بقا
لمار كشرت ...
ازاي دا انا علي طول بسهر اجي اليوم اللي هسهر معاكم فيه وانام اوف بقا
ابتسام ...
معلش تتعوض انهاردة أن شاء الله
لمار بضيق ...
انا مش هبات انهاردة هروح بالليل لأن معتز هيرجع علي الفجر كدة لازم اكون في البيت
ابتسام ...
يا ستي انتي فين وبالليل فين هتضايقي من دلوقتي اديكي معانا اهو يلا قومي فوقي كدة انا حضرتلك الفطار
لمار ...
حاضر هي زهرة مش هتنزل انهاردة كمان تقعد معانا ؟ ما انا كل ما اكلمك كل يوم الصبح اسمع صوتها عندك اشمعني لما انا جيت يعني ؟
ابتسام ...
بس بس في ايه اهدي ع نفسك شوية نازله تفطر معانا كنا مستنين حضرتك تصحي ياساتر عليكي قطر بيحدف دبش وهو ماشي
لمار متكلمتش وقامت تدخل الحمام من غير كلام وبعد وقت بسيط كانت زهرة نزلت وقاعدين كلهم يفطرو سوا
لمار ...
يعني عمار مكنش عارف يأخر نفسه شوية عشان يفطر معايا أو حتي ياخد انهاردة نص يوم عشان يقعد معايا بدل امبارح اللي مش عارفه مين بصلي فيه دا
ابتسام ...
ما قلتلك عدى عليا الصبح وهو رايح الشغل وقال هيرجع بدري في ايه للندب دا علي الصبح مش حلو
لمار ...
ماشي سكت اهو ( وبصت ل زهرة ) الا صحيح يا زهرة انتي مبتتوصليش خالص من خالتك اللي في اسكندريه ؟
زهرة بهدوء ...
لا طبعا بتواصل معاها علي طول بكلمها واسال عليها وهي كمان بتكلمني تسال عليا ديما
لمار ....
علي كدة بقا هتجيلك لما تولدي ؟
زهرة ...
لما أولد لا مظنش خالتو كبرت و مظنش تقدر علي سفر رايح جاي في نفس اليوم وغير بيتها واولادها مش هينفع تسيبهم وانا اكيد مش هزعل أنا مقدرة دا
لمار ...
تسافر وترجع في نفس اليوم ازاي ؟ انا اقصد تقعد معاكي كام يوم بعد الولادة اكيد مش هتقدري تخدمي نفسك يعني
ابتسام ...
متشغليش بالك انتي بالكلام دا هي أن شاء الله مش هتحتاج لحد وبعدين انا معاها اكيد مش هسيبها
لمار كشرت ...
نعم معاها ازاي ؟ وانا هتسيبيني ولا ايه أن شاء الله ؟ انتي عايزة أهل معتز يأكلو وشي ويقولولي امك فضلت مرات اخوكي عليكي ؟
زهرة بحرج ...
اكيد لا طبعا ماما هتكون معاكي انتي هي مش قصدها كدة
ابتسام ....
انتي خلاص واثقه ومتاكدة انكم هتولدو مع بعض وفي نفس اليوم كمان ؟
لمار ...
احنا الاتنين معادنا قريب اوي من بعضه لو مش في نفس اليوم اكيد في نفس الاسبوع الوضع هيكون ايه بقا ؟
ابتسام ...
لا حول ولا قوه الا بالله هريحك يا لمار هروحلك انتي الصبح واخر النهار هاجي ل زهرة ولما اسيبك حماتك هتكون معاكي ولما اسيب زهرة مرات عمك ايمان هتكون معاها ها ارتحتي كدة ؟
لمار كشرت ...
ياسلام وليه متبتيش معايا ؟ وليه الشحططة دي تروحي وترجعي وتخدمي هنا وهنا ؟ ماهي تكلم خالتها تجيلها ولا تشوف حد من عيلتها اللي رمين طوبتها دول وانتي تكوني مع بنتك
زهرة وهي بتمنع نفسها تبكي ....
لو سمحتي يا لمار تتكلمي من غير غلط قلتلك ماماتك هتكون اكيد معاكي يبقي متجبيش سيرة اهلي بأي كلمة
ابتسام ....
معلش يا زهرة هي كدة دبش اكيد متقصدش يا حبيبتي وبعدين ايه ماماتك دي ما انا امك انتي كمان علي فكرة
لمار زعقت ....
ياسلام يعني عشان بقول كلمة الحق بقيت غلطانة دلوقتي مش كدة ؟
ابتسام وقفت قصادها .....
اقصري الشر يا لمار ورسي يومك علي خير هه قلتلك هجيلك وخلصنا ويمكن تيجي من عند ربنا ومتكونوش مع بعض اصلا واه غلطتي انتي مليكش الحق تكلميها بالاسلوب دا
لمار ...
كلمتها ازاي مش فاهمة ؟ انتي اللي بتخافي علي مشاعرها اوي وهي ماشاء الله عليها بتعرف تلعب علي الوتر دا من اي كلمتين اهيء اهيء علي طول عشان تيجي تزعقيلي انتي وتقلبي عليا
زهرة وقفت ...
عن ازنك يا ماما انا هروح شقتي
جت تتحرك ابتسام وقفتها ...
اقعدي مكانك يا زهرة ( بصت ل لمار ) وانتي انا بزعق لما بتغلطي ولسانك ينقط سم مش كلام احترمي نفسك بقا وبطلي تضايقها هي لا بتكلمك ولا بتحتك بيكي اعملي زيها ياستي وريحينا كلنا
لمار ...
وهو انا تعباكم اوي كدة يا ماما ؟
ابتسام ...
لمار خلاص خلصنا لمي الدور بقا
زهرة بصوت مخنوق ...
ماما بعد ازنك سبيني اروح شقتي لو سمحتي
لمار وهي بتدخل اوضتها ...
لا وعلي ايه خليكي يا حبيبتي انا اللي هروح شقتي اقعدي براحتك انا هريحيكم كلكم
زهرة ...
ماما ادخلي وراها متخليهاش تمشي بالشكل دا واكون انا السبب لو سمحتي خليني انا ادخل شقتي عشان الموضوع ميكبرش اكتر من كدة
ابتسام مكنتش عارفه تعمل ايه تعبت من المناهدة مع لمار وفي نفس الوقت مش حبه أن بنتها تمشي من البيت بالشكل دا زهرة حست بحيرتها ابتسمتلها وطبطبت علي ايديها واتحركت بهدوء وخرجت من الشقه
في الوقت اللي زهرة وابتسام كانو بيتكلمو فيه كانت لمار بتسجل رساله بصوتها لعمار وهي منهارة من العياط
لمار ... انا ماشية يا عمار دلوقتي هريحكم كلكم مني ومش هاجي هنا تاني ابدا ولا هتصل بحد ولا هضايق حد تاني وشكرا اوي علي ماما ومراتك عملوة فيا كل دا عشان بقول لماما لما أولد وانا وزهرة هي هتعمل ايه لاني هحتجاها معايا هبو فيا هما الاتنين وامك طردتني يا عمار عشان خاطر مراتك اللي فضلت تعيطلها امك قالتلي ملكيش دعوة بينا وريحينا بقا شكرا يا عمار مكنتش اعرف اني تعباكم اوي كدة انا ماشية
لمار بعتت الرساله واستنت لما اتاكدت أنها وصلت ل عمار وقفلت التلفون خالص و مسكت الشنطة اللي كانت جايه بيها ولسه هتخرج من الاوضه امها دخلت
ابتسام ...
اقعدي يا لمار مفيش نزول واهي زهرة دخلت شقتها استهدي بالله كدة واقعدي
لمار ...
انا هاديه جدا يا ماما بس لو سمحتي سبيني انزل دلوقتي
ابتسام ...
يا بنتي انتي بتقولي شكل للبيع فيكي ايه انا مش فاهمة تعبتي قلبي معاكي
لمار ...
سلامة قلبك يا ماما انا عايزة اروح دلوقتي الله يخليكي ولما انا اهدي وانتي كمان نبقي نتكلم بس سبيني امشي الله يخليكي عن ازنك
مستنتش تسمع رد امها وخرجت بسرعه وهي بتبتسم بانتصار علي خطتها اللي مشيت زي ما رسمتها بالظبط
❈-❈-❈
مكة صحيت بدري جدا وخرجت بهدوء تحضر الفطار وتشوف بنتها تجهزها لأن ايمان أصرت أن الغدا يكون عندها للكل انهاردة انس صحي ملقهاش جمبة غير هدومة وجهز وخرج يشوفها فين سمع صوتها في المطبخ بتلعب مع تالا وقف علي جمب من غير ما تشوفه يتفرج عليهم كانت بتغنلها وتعملها حركات مضحكة عشان ترضي تفطر كان شكلهم حلو
سرح انس في ملامح مكة وهي بتضحك اللحظة دي حس انه رجع لورا وشاف حبيبته اللي حبها من اول ما فهم يعني ايه حب اتنهد بحزن علي الحال اللي وصلو ليه سوا حاسس ان جوازة بينهار وتعب مش عارف يعمل ايه حاسس أنه عمل كل حاجة ممكن تتعمل عشان ينجح علاقتهم لكنة في كل مرة بيفشل انتبهت مكة للي واقف من بعيد متابعهم وعينيه عليهم وهو كمان بصلها بحب وشوق لكنة استغرب نظرتها جدا نظرة كلها لوم وعتاب نظرة كلها الم وحزن ارتبك انس ودخل يتكلم عشان يهرب من حصار نظراتها اللي فهمهم كويس
انس وهو بيبوس تالا ...
صباح الخير صاحيين بدري ليه ؟
مكة ...
صباح النور مفيش بس قلت الحق اجهز الفطار عشان هننزل لماما من بدري نقضي اليوم تحت ماماتك مصرة تسافر انهاردة بالليل فمش عايزين نضيع حاجة من اليوم
انس ...
طيب تمام انا هنزل المستشفى ساعتين كدة واعمل إذن وارجع عشان اقضي اليوم معاكم أن شاء الله
مكة ...
أن شاء الله اعملك تفطر قبل ما تنزل ؟
انس ...
لا تسلمي هنزل انا لما يصحو عرفيهم اني مش هتاخر
مكة ...
اوكي حاضر
وقبل ما يخرج من المطبخ ندهت عليه
مكة ..
انس
لف انس ليها وبصلها باستفهام كملت هي
مكة ...
انا مش عايزة اروح البلد لأن مش برتاح في بيات هناك ومش بعرف ابات اصلا غير في بيتي ولاني بحب خالتو وصابرين بجد مش برضي ازعلهم واقولهم كدة لكن انت ابنهم لما اقول انه بسبب ظروف شغلك كدة اكون مزعلتش حد لا منك ولا مني ومع ذلك يا انس انا اللي بطلب منك انك تاخد إجازة طويلة انهاردة من شغلك و تعمل لهم مفاجأة توصلهم وتفضل معاهم يومين تلاتة
انس باستغراب ...
اشمعني انهاردة اي وقت ابقي اعمل كدة مش لازم انهاردة يعني
مكة بدموع في عينيها...
لا لازم يا انس لو سمحت انا حبه اكون لوحدي شويه ولو سالوك عليا قولهم اي حاجة قولهم انك قررت فجأة وانت بتوصلهم أو أو قولهم اني مش عايزة اروح هناك مش هتفرق المهم لو سمحت تسافر انهاردة معاهم وتسبني يومين لوحدي
انس قرب عليها ...
مكة اهدي في ايه حصل لكل دا؟ قوليلي ايه مضايقك اوي كدة طول عمرنا بنتخانق جوة بيتنا من غير ما حد فينا يسيب التاني لوحدة ليه دلوقتي عايزاني ابعد وانتي عارفه اني مقدرش اتكلمي معايا يا حبيبتي
مكة هزت راسها بالنفي وهي بتسمح دموعها ...
مش وقتة الكلام دا ممكن حد يدخل علينا في اي وقت لو سمحت تنفذلي رغبتي وانا اوعدك وحياة تالا المرة دي لما ترجع هتلاقي كل حاجة متغيرة خلاص كفاية هروب لحد كدة
انس بقلق ...
قصدك ايه ؟ مكة في ايه ؟
مكة ...
مفيش حاجة يلا روح شغلك ومتتاخرش ولو سمحت تعمل اللي طلبتة منك
انس لسه هيرد صابرين دخلت وهي بتتكلم بوخم
صابرين ...
ممم صباح الخير يا عصافير
مكة ...
صباح النور يا حبيبتي
صابرين ...
بتعملي ايه ؟
مكة ...
كنت بفطر تالا هانم وبجهز الفطار عشان نفطر وننزل ل ماما مش عايزين الوقت يضيع بقا خلينا نقضي اطول وقت ممكن سوا محدش عارف هنشوف بعض تاني امتي
انس في اللحظة دي اتاكد من شكوكة اتاكد بأن اللي طول عمرة خايف منه يحصل اهو بيحصل قدامة مكة هتسيبه هتبعد ومش هيكون قادر حتي يمنعها عارف انها حاولت زي ما هو حاول يتقبل مزاجيتها ونوبات غضبها وعصبيتها اللي كلهم بسبب غلطة غلطة عملها زمان وجة الوقت اللي يتحاسب عليها فيه بص لمراتة وبنته بقلق وخوف وانسحب من غير ولا كلمة وخرج من الشقه كلها
❈-❈-❈
عدت ساعات تقيلة علي الكل الحزن والخذلان كانو مسيطرين علي هايدي ،،، زهرة ،،، مكة
اتجمعو عند ايمان وملامح وشهم تغني عن أي سؤال الكل ملاحظ ومش فاهم فيه ايه لحد ما محسن اخدهم التلاته في اوضه مكتبه وقفل الباب في اجتماع مغلق طويل
بعد ساعه ونص كانو لسه جوة وصل انس وبعدة بربع ساعه عمار و عدي مع بعض نظرات احلام وابتسام وإيمان لولادهم كانت كلها حزن وعتاب
انس كان بيهرب من نظرات احلام القلق والخوف اللي جواه كبير كان حاسس ان خلاص كلها مساله وقت وحياته هتدمر قدامة
عمار كان بيبص ل ابتسام بهدوء وكانة مش هو دا اللي كان زي البركان من ساعات بس ولا كانة عمل حاجة
أما عدي فمكنش فاهم في ايه بيحصل قلقان بس لان مش عارف حصل ايه ولا فاهم أبوة مجتمع بمراتة ليه وليه أمه بتبصله كدة
قاطع كل دا خروج محسن من الاوضه والتلاته وراه دموعهم مغرقة وشهم وقبل ما اي حد ينطق كان هو الي اتكلم
محسن بصرامة ...
انا اتصلت بالماؤذن وهو جاي في الطريق اعملو حسابكم انتم التلاتة ( شاور علي عمار و انس وعدي ) هتطلقو بهدوء دلوقتي بدل ما والله هتشوفو مني رد فعل عمركم ما تخيلتوة مفهووووووم
يتبع ..