-->

الفصل الثالث - زواج مثالي

 

الفصل الثالث


مكة كانت بتتكلم بغضب وصوت عالي جدا انس كان متعود علي نوبات غضبها اللي من غير سبب بين وقت والتاني لكن انهاردة تحديدا هو كان تعبان كل اللي كان نفسه فيه ينام وبس 


انس وهو بيمسكها جامد من دراعها ...

اقسم بالله يا مكة كلمة كمان زيادة لاكون رامي عليكي يمين الطلاق وماشي وسيبلك البيت انتي يظهر حبي ليكي و سكوتي علي نرجسيتك خلوكي تتمادي زيادة عن اللزوم


ضغط علي دراعها جامد لدرجة أنها اتالمت بصوت مسموع والدموع لمعت في عينيها وهي بتبصله بذهول 


انس بنبرة تهديد لاول مرة ..

انا هدخل انام دلوقتي ولو الصبح صحيت لقيتك بتتكلمي في نفس الحوار ولا حتي بس قالبه وشك هنفذ اللي قولته وياريت تباتي انهاردة في اوضه تالا خليني اكون علي راحتي ولو ليوم واحد بس 


خلص كلامة و دخل الاوضه ورزع الباب وراة وهي ثابتة مكانها دموعها رافضه تنزل ضمه ايديها جامد عشان تتحكم في غضبها لدرجة أن وشها كله كان احمر من كتر كتم الانفعال جواها


مكة لنفسها ...

انس بيهددني! اول مرة يجيب سيرة الطلاق اول مرة يمد ايديه عليا ماشي ماشي يا انس يا ابن احلام أن مخليتك تلف حوالين نفسك مبقاش انا مكة الدمنهوري الايام بينا 


❈-❈-❈



نرجع ل هايدي اللي دموعها نازله من غير توقف وعقلها كمان مش قادر يفكر في اي حاجة ومش عارفه تتصرف ازاي هي بقالها سنة مع عدي عملت معاه فيها كل حاجة عشان يحبها زي ما هي حبتة من اول ما اتقدم لها وهي اتعلقت بيه 

قربت من أهله اهتمت بيه وبالبيت و بنفسها حاولت تشاركه في مشاكله 


مفروض أنها تعمل ايه تاني عشان جوزها يحس بيها وقلبه يحبها زي ما هي حبته ؟ وياريت قلبه فاضي أو متعقد من تجربه فاشلة فرافض يحب تاني دا للاسف لسه بيحب 

بيحب اللي باعته وعايشه حياتها طب مفروض هي تعمل ايه ؟ أو تحكي لمين ؟ 


كانت في صراع بين أنها متحكيش لحد وتصارحة بالي سمعتة وبالي بتحس بيه وبين أنها تحاول تاني اخر محاوله يا قدرت تدخل قلبه و تطرد الماضي منه يا تنسحب هي من حياتة بكل هدوء فضلت طول الليل جمب عدي تفكر لحد ما غلبها النوم علي الكرسي جمب السرير 


صباح يوم جديد عدي فتح عينيه بتعب وهو بيحاول يفتكر ايه اللي حصله امبارح لاحظ هايدي اللي نايمة علي الكرسي و واضح من ملامحها الإرهاق الشديد


عدي بصوت ضعيف ...

هايدي .. حبيبتي


هايدي بلهفه ..

عدي انت صحيت حاسس بايه دلوقتي استني كدة اتاكد ان الحرارة نزلت اوف مش عارفه انا نمت ازاي امبارح محستش ( لاقت حرارة طبيعيه ) الحمد لله حرارة طبيعيه اقوم بقا اعملك


قاطعها عدي ببتسامة ...

براحة انا مش لاحق حتي ارد أو أسألك ايه حصل انا اخر حاجة فاكرها اني وصلت البيت و كنت دايخ شوية ايه حصل بعد كدة وايه نيمك كدة ؟


هايدي ...

انت كنت تعبان اوي بالليل ودرجة حرارتك كانت عاليه وانا مكنتش عارفه اتصرف ازاي اتصل ب عمي وطنط ولا لا كلمت ماما وقالتلي اديك مسكن و خافض للحرارة واعملك كمادات واشوف هتتسحن ولا لا قبل ما اقلق حد منهم عملت كدة وانت الحمد لله اتحسنت بس تقريبا نمت من غير. ما احس المهم انت لسه تعبان اوي تحب نطلب دكتور او اكلم عمي اعرفه ؟


عدي ..

لا ملوش لزوم انا احسن من امبارح يعني جسمي همدان شوية بس تمام مش مستهله حقك عليا يا حبيبي قلقتك وتعبتك معايا امبارح 


هايدي بحب ...

متقلش كدة انا معملتش حاجة المهم تكون بخير هقوم احضرلك فطار خفيف كدة عشان تاخد الدوا 


عدي ...

لا انا مليش نفس خالص للاكل معلش هاتيلي بس الاب توب بتاعي وتلفوني احاول اخلص كام حاجة كدة للشغل من البيت شكلي مش هقدر انزل انهاردة 


هايدي بحزم ... 

مفيش لاب ولا تلفون الا لما تفطر كويس وتشرب عصير فريش كمان وتأخد شور تفوق كدة وقتها بقا ترجع تشتغل


عدي ...

اعتبر دي أوامر ولا ايه ؟


هايدي ...

لا بقولك ايه مترفعليش حواجبك كدة مش هخاف انا اه اعتبرها اوامر يا استاذ عدي ها قلت ايه ؟


عدي ببتسامة ..

اوامر حبيبتي تنفذ ماشي يا ستي بس بسرعه عشان في كذا ميل لازم يتراجع عليهم ويتبعتو قبل الظهر ضروري 


هايدي ..

هوا مش هتاخر عليك 


خرجت من الاوضه وخدت نفس طويل وهمست بينها وبين نفسها ... (( اخر فرصه يا عدي ))


❈-❈-❈



في بيت محسن و ايمان نزلتلهم ابتسام بعد الفطار عشان يشربو القهوة هما التلاته سوا عادة متعودين عليها من سنين ومحافظين عليها لحد دلوقتي 


محسن ...

ايه يا ايمان كوبايه القهوة دي كلها اشمعني انهاردة عامله لنفسك قهوة كتير كدة 


ايمان ...

عشان اخد احتياطاتي من الصداع اللي هيحصلي كمان ( بصت في الساعه الي علي الحيطة ) كمان ساعه ونص بالظبط 


محسن ...

 مش فاهم صداع ايه اللي بيجي بمعاد مظبوط 


ابتسام ...

صداع مكة بنتك لما تصحي وتنزلها ب تالا كمان شوية وتبدء وصله النكد بتاعت كل يوم خصوصا اننا شاكين أنها متخانقه مع انس


محسن بحزن ...

انا مش عارف البت دي مالها قدام الناس وفي اي تجمع أو حتي قدام أهل انس نفسة بتكون ملاك نازل من السما ادب واخلاق وذوق ايه بيحصل بعد كدة انا مش قادر افهم 


ايمان ...

والله انا غلبت كلام معاها ومبقتش فهماها انا كمان البت مكنتش كدة ابدا معرفش ايه بدل أحوالها كدة 


ابتسام ...

اللمة الحلوة بتداري وراها ياما يا ابو عدي ومش مكة بس اللي اتبدلت ومبقاش حد فاهمها لمار كمان مش عارفه اعمل معاها اية


محسن ...

لسه بردو بترخم علي زهرة بهزارها التقيل ؟


ابتسام ...

دا مش هزار تقيل دي ديما بتتعمد تقلل من البت في اي حاجة وعمار مطاوعها وكل ما اجي أكلمه يقولي زهرة عاقله ومتفهمة لكن مقدرش ازعل اختي الصغيرة دي وصية بابا الله يرحمه ليا والبت ياعيني كتمة في قلبها وساكتة وخايفة يجي يوم وتنفجر فيهم 


ايمان ... 

مع انها غلبانة والله ومنكسرة وملهاش حد معلش ربنا يهدي لمار ومكة يارب وانتي حاولي تتكلمي مع زهرة تطيبي خاطرها بكلمتين عشان متحسش أنها لوحدها وسطهم 


ابتسام ...

والله بعمل كدة يا ايمان ديما وحتي لمار ياما كلمتها ومفيش فايدة 


محسن ... 

العيال دي مش هتفوق الا بعد ما يتعلمو الادب من اول وجديد 


ايمان ...

قصدك ايه يا حج


محسن ..

همخخ كدة وابقي اقولكم انا يادوب انزل افتح المعرض يلا سلام عليكم 


ايمان وابتسام ...

وعليكم السلام


بعد ما محسن نزل تلفون ابتسام رن برقم لمار ردت علي طول 


لمار ... 

الو صباح الخير يا ماما


ابتسام ...

صباح النور يا حبيبتي عامله ايه ؟


لمار ... 

اهو الحمد لله شوية تعبانة وشويه كويسه بقولك ايه 


ابتسام ...

قولي يا حبيبتي


لمار ...

معتز سافر الصبح اسكندريه عنده مصلحة مع واحد صحبه هناك وهيقعد يومين وحماتي مش هنا من يوم العزومة راحت مصيف اسبوع مع ولاء بنتها فانا أقنعت معتز بالعافيه اني اجيلك وابات معاكي اليومين دول عشان مكنش لوحدي في البيت كله وهو وافق الحمد لله 


ابتسام ...

احسن بردو مكنش ينفع تفضلي لوحدك في البيت كله هتيجي امتي ؟


لمار ... 

هو يادوب لسه نازل وانا كلمتك هروق بس كدة مطرح الفطار وأحضر شنطة صغيرة وانزل علي طول مش هتاخر أن شاء الله


ابتسام ...

ماشي يا حبيبتي علي مهلك في حفظ الله مع السلامة 


ايمان باستسفار ...

هي هتيجي وتبات ولا ايه ؟


ابتسام ... 

اه جوزها مسافر يومين و حماتها مسافرة مصيف اسبوع ف هتيجي عشان متفضلش في البيت لوحدها 


ايمان بضحك ...

الحقي اشربي قهوتك انتي كمان جالك صداع زي اللي هيجيلي دلوقتي يختي احنا خلفنا وربينا عشان يوجعو دماغنا كدة ف الاخر ايه العيال الهم دي


ابتسام ...

علي رايك ربنا يعدي اليومين دول علي خير ويهديكي يا لمار يا بنتي يارب 


❈-❈-❈


مكة صحيت علي صوت تالا وهي بتعيط قامت شالتها وخرجت بيها برة الاوضه بهدوء لاقت أن انس نزل من غير ما تحس بيه عينيها جت علي صوره جوازهم واد ايه هما كانو طايرين من الفرحة في اليوم دا عينيها دمعت بحزن علي حالهم وأنها لحد دلوقتي مش قادرة تتخطي الأزمة اللي مرو بيها بعد جوازهم بتلت شهور ويمكن هي السبب في حالتها اللي مش لاقيه ليها تفسير لحد دلوقتي فاقت من ذكرياتها علي عياط تالا اخدتها في حضنها و بدأت روتينها اليومي المعتاد وهي عقلها مشغول ومزحوم بأفكار كتير


عمار في شغله مركز في القضية الجديدة اللي ماسكها كانت قضية غسيل أموال لناس كبيرة في البلد وبيحاول يوصل ل دليل مادي عليهم هو والفريق المكلف معاه بالمهمة 


تلفونة رن بصوت رساله علي الواتس فتحها كانت من لمار ...

صباح الفل يا حضرة الظابط معتز مسافر يومين وانا جيالكم في الطريق هقضيهم معاكم انا مبسوطة اوي من زمان مقضناش وقت طويل مع بعض حضر نفسك بقا لسهرة للصبح واعمل حسابك مفيش اعذار انا مش باجيلكم كل يوم يعني يلا سلام 


عمار اتنهد بغلب وهو بيتخيل اليومين دول هيعدو عليه ازاي واللي ضايقه اكتر التوقيت هو دلوقتي محتاج لكل تركيزة وطاقتة عشان القضية اللي معاه مش عشان يفض بين اختة مراتة دعي ربنا أن اليومين دول يعدو علي خير و رجع كمل شغله تاني 


عدي وقت بسيط كانت لمار وصلت عند ابتسام وكلها حماس وفرحة 


ابتسام ... 

طمنيني عليكي وعلي حبيبه تيته اللي جوة دي عامله ايه ؟


لمار ...

الحمد لله يا ماما الدكتورة اخر مرة كنت عندها قالتلي كله تمام 


ابتسام ...

محددتش معاد لسه ؟


لمار ...

لا بتقولي تقريبا لسه شهرين انا حاليا في اخر السابع لسه مخلصتوش


ابتسام ...

مع زهرة تقريبا هي كمان في السابع ربنا يقومكم بالسلامة يارب انتم الاتنين


لمار ...

امين يارب اومال هي فين صحيح مجتش يعني هي متعرفش اني جايه ولا ايه ؟


ابتسام بحزم ...

لا متعرفش يا لمار وبقولك ايه شيليها من دماغك شوية هه مش لازم هزارك التقيل اللي محدش يستحمله دا انا بقولك من اولها اهو


لمار كشرت ..

في ايه يا ماما هي لحقت تشتكي وتقومك علي بنتك ولا ايه ؟ 


ابتسام ...

الشهادة لله هي لا اشتكت ولا اتكلمت اصلا بس انا بشوف بنفسي طريقتك معاها وبشوف الحزن في عينيها وهي مبترضاش تعمل مشكلة 


لمار بتريقة ...

تعمل مشكلة ؟ مشكلة ايه دي أن شاء الله اللي تقدر تعملها ست زهرة ؟ احب اعرف يعني 


ابتسام ...

مفيش فايدة فيكي بقولك ايه انا مش قادرة علي مناهدة دي اللي اقولو تعمليه وخلاص 


لمار سكتت بس كانت متغاظة من جواها من دفاع امها المستمر عن زهرة واللي كان بيزيد جواها الغل الغيظ من زهرة اكتر واكتر قامت دخلت اوضتها وهي بتفكر المرة دي ازاي تعكنن عليها من غير ما حد يكلمها كلمة واحدة وابتسمت بانتصار لما عرفت الطريقة أو الشخص اللي هتستخدمة عشان يعكنن هو علي زهرة وهي تفضل بعيد 

     

 ❈-❈-❈


مكة علي غير العادة منزلتش عند ماماتها ولما ايمان اتصلت تتطمن عليها قالتلها أنها كويسه بس وراها حاجات كتير في البيت هتعملها وان تالا نايمة وبعد ما قفلت مع ماماتها رجعت قعدت لوحدها تاني وذكريات كتير عماله تهاجمها ودموعها رافضه تنزل .. كانت بتضغط علي ايديها جامد وهي بتحاول تكتم انفعالها هي مش هتضعف مش هتبكي مش هتسمح لاي حد مهما كان يضعفها أو يقلل منها أو من كرامتها تاني هي دلوقتي مكة جديدة مكة القوية ...



ابتسام اتصلت ب زهرة وقالتلها متعلمش غدا انهاردة عشان هي وعمار هيتغدو معاها تحت وعرفتها أن لمار موجودة 


حست ابتسام بالقلق والضيق اللي في صوت زهرة لما عرفت بوجود لمار حاولت بطريقة غير مباشرة أنها تطمنها بس زهرة كانت بتفكر في الي ممكن تعيشه في اليومين دول اتمنت أن أهلها كانو يكونو عايشين دلوقتي كانت حاجات كتير اوي اتغيرت 


زهرة اتحججت ومرضيتش تنزل الا لما عمار وصل وعرفها أنه تحت وقتها هي نزلت 


زهرة ... 

السلام عليكم.. ازيك يا لمار عامله ايه ؟


لمار كشرت ... 

لسه فاكرة يا ست زهرة تنزلي وتسلمي عليا دا انا من الظهر هنا


زهرة ببتسامة ...

معلش مكنتش اعرف انك جايه وكنت بدأت اغسل وكان في كام طبق ف الحوض قلت اخلص كل اللي ورايا عشان اعرف انزل واقعد معاكي 


لمار ...

طيب ماشي ( وبصت ل عمار بحماس ) مش انا يا موري نقيتلك حتة اسم للبيبي إنما ايه تحفة 


زهرة استغربت بس متكلمتش 


عمار ...

انتي لسه شاغله بالك ما قلتلك انا سايبها لوقتها يوصل بس بالسلامة الاول 


لمار بتصميم ...

انا قلتلك انا عمتو وانا اللي هسميه مليش دعوة انا اخترت اسم عمران ايه رايك عمران عمار الدمنهوري اسم فخم كدة 


زهرة ... 

مش تقيل شوية يعني باباه اسمه عمار وهو يبقي اسمة عمران ؟ دا غير أنه اسم قديم اوي 


ابتسام ...

ولا عمران ولا غيرة هو زي ما عمار قال لما يوصل أن شاء الله ونطمن عليه يبقي يتسمي


لمار ...

بس انا قلت ل عمار اني عايزة اختار اسمة هو مش من حقي ولا ايه وبعدين ماله عمران لايق علي اسم عمار جدا قديم ايه انتي بتفهمي ف القديم والجديد اوي يعني 


زهرة بصت ل عمار أنه يتكلم لكنة عمل نفسه مشغول بالتلفون ومتكلمش خالص ابتسام هي اللي اتكلمت 


ابتسام ...

حقك دا ايه دا ابنها هي هي اللي حملت وتعبت فيه انتي عندك بنتك سميها زي ما انتي عايزة مالك انتي تسمي ولا متسميش هما حرين 


لمار رسمت الحزن واتكلمت بصوت مخنوق ..

اوكي يا ماما انا اسفة اني اتدخلت في شيء ميخصنيش انا بس كنت بتكلم من فرحتي وحبي في البيبي اللي جاي مش قصدي اعمل مشكلة عن اذنكم انا داخله اوضتي 


لمار مستنتش تسمع رد من حد ودخلت جري علي اوضتها وهنا عمار بص لأمة ومراتة بغضب 


عمار ...

عجبكم كدة فيها ايه يعني لما تختار اسم ابن اخوها مش قصه يعني عشان تزعلوها بالشكل دا دي لما صدقت أن معتز وافق يجيبها هنا كانت فرحانة مش قادرين تستحملوها شوية بدل ما تكسرو فرحتها كدة 


ابتسام بغضب مماثل ...

احنا بردو اللي بنكسر فرحتها ولا انت اللي مطواعها في كل حاجة صح او غلط اي حد في الدنيا ابسط حقوقه أنه يختار اسم ولادة مالها هي تختارلك ليه ؟ يا كدة يا تزعل وتتقمص زي العيال الصغيرة وانت تطلع تجري وراها وتحايلها زي كل مرة 



عمار بهدوء ..

ماشي يا ماما طالما دا رايك انا مش هناقش حضرتك فيه بس الي جاي دا ابني واظن اني حر اسميه زي ما احب زي ما حضرتك قولتي ( بص ل زهرة بتحدي ) وانا قررت اسمه عمران واللي عندة اعتراض يخليه لنفسه عن اذنكم 


عمار دخل الاوضه ورا لمار وزهرة دموعها نزلو في صمت 


ابتسام ..

لا بقولك ايه امسحيلي دموعك دي  كدة مفيش حد هيتسمي عمران خليكي ناشفة شوية وانا اوعدك انه هيتسمي الاسم اللي انتي عايزاه غير كدة مش هيحصل اطمني يا حبيبتي


زهرة ابتسمت ابتسامة بسيطة وجواها ضيق كل يوم بيكبر عن اليوم اللي قابلة من ناحيه عمار 


❈-❈-❈

انس رجع من شغله وهو مترقب رد فعل مكة بعد اللي عملوا امبارح وكان طول الطريق بيتخيل سيناريوهات كتير لاي حوار ممكن يدور بينهم وصل وفتح الباب لكنة اتفاجا وفضل باصص قدامة ثواني يستوعب اللي شايفه 

يُتبع..