الفصل الثامن - زواج مثالي
الفصل الثامن
الناس مش كلها ظالمة ولا كلها مظلومة بس الاكيد أن كل واحد بيختار بنفسه يكون في انهي جهه بالظبط ... ظالم ولا مظلوم !
في نفس الوقت اللي المواجهه كانت شغاله فيه عند محسن والكل فيها متجمع كان في حاجة تانيه بتحصل عند لمار في بيتها
لمار روحت واتفاجات أن معتز جوزها في البيت عربيته كانت راكنة تحت البيت استغربت أنه مكلمهاش ولا عرفها أنه رجع طلعت وعدت علي الدور اللي فيه حماتها كان واضح انها لسه مجتش طلعت علي شقتها وفتحت براحة جدا واول ما دخلت لاقت قدامها هدوم جوزها مرميه علي الارض بشكل عشوائي بس مكنتش هدومه لوحده كان في كمان هدوم حريمي مرميه علي الارض في كل مكان وهي لسه بتستوعب اللي بيحصل اتفاجات بصوت في اوضه نومها صوت معتز ومعاه واحدة واللي خلاها في حاله صدمة شديدة هي أن الصوت دا هي عارفاه كويس اوي الصوت كان صوت بوسي جارتهم في العمارة اللي قصادهم واللي ديما تتوددلها بحجة أنها ديما فاضية بسبب سفر جوزها في الكويت
فضلت تقرب من اوضه النوم وهي مذهوله اخر حاجة كانت تتوقعها أن معتز يكون بيخونها
ازاي وهي بتعمل كل حاجة ترضيه بتخدم أمه واخواتة ومش بتتكلم بتقبل المساعدة الماديه من اخوها عشان توفرله هو في شغله مبتقلش علي حاجة لا ابدا كل كلامها حاضر وطيب ونعم دي اخرتها يخونها في بيتها وعلي سريرها قربت من الباب وسمعت اخر كلامهم قبل ما تفتح وتدخل عليهم
بوسي ...
ما كفايه كدة يا معتز وسبني اروح بقا انا معاك هنا من امبارح خليني اروح ل مراتك ترجع ولا حد يجي
معتز ...
بقولك ايه خروج من الاوضه دي تنسي انتي بتاعتي انهاردة كمان ومتقلقيش الزفتة مش هترجع دلوقتي دي عملت قرد عشان اوافق أنها تبات عند اهلها وهي عارفه أن هرجع متأخر قرب الفجر شوية كدة وهتصل بيها اقولها تبات انهاردة كمان لاني مش هوصل الا بكرة الصبح فاهدي كدة وخلينا نركز كنا بنقول ايه؟
بوسي لسه هترد اتفاجاو الاتنين بالباب اللي اتفتح بع'نف ولمار بت'زعق
لمار بصوت عالي ...
دا انا اللي هقولكم احلي كلام دلوقتي وهسمع أمه لا اله الا الله كلها وافرجهم كمان علي اللمه الز"باله دي
بوسي من الصدمة متحركتش وقبل ما لمار تصوت فعلا كان معتز قايم من علي السرير بسرعه وشد طفايه علي الكمودينو اللي جنبه وجري ض"ربها بيها علي رأسها وقعت والد"م ملئ المكان من حواليها
بوسي ...
يالهوي يالهوي انت عملت ايه قتل"تها ولا ايه يانهار اسود ومني"ل علي دماغك يا بوسي
معتز زع"ق ..
ااااسكتي خالص مش عايز اسمع صوتك خليني افكر ف المص"يبة دي
بوسي ...
تفكر في ايه روحنا في داهي"ه خلاص
"
معتز ...
بقولك ايه يا وليه انتي قومي البسي هد"ومك وغو"ري علي شقتك بسرعه وانا هتصرف متفضليش تولولي جمبي كدة يلاااااا بسرعه اخلصي
بوسي هزت راسها بموافقه وقامت لبست وطلعت تجري من الشقة وسابت معتز وهي بت"لعن حظها اللي وقعها في مشكله زي دي
اما معتز خرج روق ال صاله كلها وشال لمار واتاكد أنها فاقدة للوعي بس وفي خلال نص ساعه كان معقم الج"رح بتاعها ولف دماغها بشاش كويس ومسح الد"م اللي علي الارض وغيرلها كمان هدومها ونيمها علي السرير وجاب كرسي وقعد قدامها و ولع سيجارة وفضل يشربها بهدوء وهو بيفكر في خطوتة الجايه عشان الموضوع يعدي بأقل خساير
❈-❈-❈
نرجع لمحسن تاني بعد ما مكة خلصت كلامها حاله من السكوت سيطرت علي الكل ايمان كانت مصدومة و زعلت من نفسها أنها مش بالقرب الكافي من بنتها عشان تحس انها موجوعه وفيها حاجة مش طبيعيه بدل ما تلومها علي عصبيته
و احلام كانت مصدومة في ابنها الدكتور المحترم اللي البلد كلها بتحلف بيه و بأخلاقه ازاي قدر يعمل كدة
محسن قطع الصمت دا واتكلم بحزم ...
اظن كفايه عيا"ط بقا (وبص للشباب) وانتم دا دوركم تتكلمو (وضحك بسخرية) دا لو في حد فيكم عنده حاجة اصلا يقولها ها نبدء بمين بقا ممم بيتهيالي نبدء ب حضرة الظابط عشان لو وراة شغل ولا حاجة منعطلوش ونشوف ردة علي طلب مراتة ايه ؟
عمار بص لعمه ورجع بص لزهرة اللي علي وضعها في ح"ضن ابتسام زي ما هي ودموعها نازله وبعده نظرها عنه
عمار بهدوء ...
انا بحترم حضرتك جدا يا عمي ويعلم ربنا ان معزتك عندي زي معزة بابا الله يرحمه بس انا مصر علي كلامي المشكلة اللي بيني وبين مراتي انا هحلها ومفيش طلاق هيتم
زهرة بقوة لاول مرة ...
وانا بستنجد بحضرتك يا عمي لاني مليش حد زي ما هو واختة قالو وبطلب منك لو فعلا ليا معزة في قلبك تعتبرني زي مكة بنتك وتنفذلي رغب"تي ولو علي المكان انا هسافر لخالتي اسكندريه اكيد هتستقبلني مش هتط"ردني في شارع يعني انا اهلي يعرفو في الأصول كويس اوي
عمار بحدة خفيفه ...
زهرة قلت هنحل مشاكلنا في بيتنا وطلاق مش هيحصل خلاص خلص الكلام
محسن ...
ما تقوم تضر"بها قلمين احسن
احلام ...
لا حول ولا قوه الا بالله استهدو بالله كلكم كدة الكلام اخد وعطي
ابتسام ...
اللي عايز تقولو لمراتك لوحدكم يا عمار ؟ هه
عمار لا رد
ابتسام كملت ...
اقولك انا عايز تقول انا اسف ومعلش دي اختي و وصيه بابا ليا وكلمتين اللي بتقولهم كل مرة مش كدة؟
عمار بغ"ضب ...
انا مش فاهم في ايه هو انا في محكمة هنا ؟ انا حر احل مشاكل بيتي بالطريقه اللي تعجبني
محسن بغض"ب وصوت عالي ...
اتكلم مع امك بأدب يا عمار ولا انت مش حر طالما هي طالبه الطلاق ورافضه تعيش معاك يبقي انت مش حر ومش هتجبرها تطلع الشقه معاك غص"ب عنها فاهم ولا لا
عمار بصوت عالي مماثل ..
لااااا مش فاااهم ومش عايز افهم مراتي انا حر فيها أجب"رها اغص"بها محدش له دعوة
عدي وهو بيقف في وش عمار ...
صوووتك ميعلاااش وانت بتكلم ابويا يا عمار وطالما قال إنها هنا في حماه خلاص الكلام مات واحترم نفسك شويه واحترم انك بتكلم امك وعمك مش مج"رمين عندك في القسم
عمار ...
وانت بقا اللي هتعرفني اتكلم ازاي مش كدة؟ ماتخليك في حالك وتشوف مراتك اللي مش طيقاك زي اللي قبلها وعايزة تطلق هي كمان وملكش دعوة بيا
عدي في اللحظة دي مقدرش يسيطر علي غ"ضبه وبكل قوتة ض"رب عمار بالب"وكس لدرجة أن عمار رجع لورا خطوتين من شدة الض"ربه
الكل اصدم من اللي حصل طول عمرهم عيلة هادية سعيدة كل الناس بتحسدهم علي تماسكهم وتفاهمهم ايه اللي حصل وصل الأمور لكدة!
محسن وهو بيقف بينهم بعد ما عمار خد وضع اله"جوم هو كمان
محسن بغض"ب...
انتم اتجننتم ولا جري في مخكم ايه ؟ بتعلو صوتكم وتمدو ايديكم علي بعض قدامي خلاص اومال لما امو"ت هتعملو ايه في بعض هه
الاتنين كانو بيبصو لبعض بعداء شديد وكأنهم في حر"ب نظرات مش سامعين كلام محسن اصلا
❈-❈-❈
لمار بدأت تفوق وهي حسه بوجع شديد في رأسها مسكت دماغها وهي بتحاول تشوف كويس
لمار بتعب ...
ااه ااه انا فين ... ااه
معتز بهدوء وهو ينفخ دخان سيجارته ...
حمدالله على السلامه اخيرا فوقتي دا خلصت علبه سجاير وانا قاعد متذنب كدة لحد ما سيادتك تفوقي
لمار في اللحظة دي افتكرت كل اللي حصل عينيها برقت بص"دمة لما وصلت لجزء اللي معتز خبطها فيه بالطفايه
لمار ..
ا انت انت كنت عايز تق"تلني يا معتز عشان اللي متس"واش اللي كانت معاك عايز تقت"لني انا ومخفتش حتي علي بنتك اللي في بطن"ي !!!
معتز ...
بقولك ايه بلاش الشويتين دول دي خب"طة خفيفه خلتك اغم عليكي بس مش اكتر واديكي زي الفل اهو نتكلم بقا في المهم
لمار بدموع وغ"ضب ...
احنا لسه هنتكلم دا انا هفض"حكم في كل حتة يا معتز هتشوف انا هعمل ايه
معتز ضحك اوي وبعدين بصالها واتكلم بثقه ...
بجد طب انا حقيقي احب اشوف هتعملي ايه يلا وريني كدة
لمار ...
يا بجاح"تك يا اخي وليك عين تضحك كمان
معتز ...
ومضحكش ليه ايه يمنعني؟ لسه راجع من السفر ولاقيت مراتي واقعه وكنت هم"وت من القلق عليها واهو لاقتيها فاقت واطمنت أنها كويسه هي والبيبي كمان ايه المشكلة الي تمنع اني اضحك (وقرب منها اكتر) ولو عندك غير اللي قولتة اثبتي يا حبيبتي
لمار ....
نعم ! اثبت ايه دي كانت هنا علي س"ريري يا خا"ين وبعدين الكلام هيطولكم وهيوصل لجوزها اللي مسافر ولا أهل جوزها اللي مش طيق"نها اكيد هي"شعللو الدنيا اكتر وهرتاح واط"في نا"ري منكم
معتز ...
ممممم هتطفي نارك قولتلي طب يا روحي مفكرتيش وانتي بطفي نارك اني هطلقك وهخلي امي واخواتي مثلا يقولو انك بتقولي كدة بعد ما اكتشفو انك بتسرقي امي وانك هترجعي بيت أهلك اللي محدش فيه بيطقك غير اخوكي الاهبل يعني ايامك هناك هتبقي ايه جمييييلة ف ركزي كدة واختاري عايزة ايه بالظبط تكملي في بيتك وتربي بنتك ولا الدنيا كلها تتقلب عليا وعليكي مفيش مشكله عندي ها قلت ايه؟
لمار ببتسامة مكر ....
طالما الدنيا هتتقلب علي الكل فأنا هخسر ودلوقتي لو سكت الحي"وانه دي هتبقي عملت عليا ومعامله اهلك ليا هتفضل زي ما هي فكدة بردو هخسر يبقي اوافق ليه بقا؟
معتز بضيق ...
عايزة ايه يا لمار اخلصي زهقت بجد وبدء خلقي يضيق
لمار ...
عايزة اكون كسبانة ولو لمرة واحدة في حياتي يا معتز البت تعزل من هنا تقفل شقتها وتغور في داهيه لاي مكان تاني .. تنصفني شويه قدام امك وأخواتك البنات خصوصا وانا حامل وعلي أخري اتفقنا ولا ايه؟
معتز ...
انتي بت"لوي دراعي يا لمار
لمار ...
لا يا حبيبي انا بستغل الوضع لصالحي ها قلت ايه ؟
معتز ...
بوسي هتسيب شقتها تمام اعتبريه حصل هي اصلا هتخاف تفضل لو هددتيها بأهل جوزها لكن امي واخواتي وطريقه حياتنا لا انسي دي طريقتي ومش هتتغير ها قلت ايه ؟
لمار ...
دا مش عدل دا انا كدة كسبت ايه
معتز ...
بوسي هتغور هتفضلي مراتي وفي شقتك ولما تروحي عند اهلك تعرفي تقرف"يهم هناك وتعيشي عليهم الدور مش هتبقي مطلقه مرميه ومتهمة انك حراميه كمان هاااا
لمار كشرت ...
ماشي يا معتز ماااشي بس يمين بالله لو اللي حصل انهاردة دا اتكرر تاني ل عليا وعلي أعدائي ومش هيهمني اي حد والمرة الجاية هعمل حسابي كويس وهيكون معايا الاثبات يا معتز مفهوم
معتز بسخريه ...
والله وبت"خربشي يا لولو ماشي اتفقنا اي حد بقا يسالك علي راسك تقولي وقعتي تمام
لمار . ...
طب انا جعانه ونزفت كتير قوم اطلبلنا اي اكل اكيد مش هقف اطبخ وانا في الحاله دي
معتز وهو خارج من الاوضه ...
ادلعي اوي يا لولو حاضر هطلب غدا من برة لما نشوف اخرتها
❈-❈-❈
الوضع عند محسن زي ماهو محسن اتنهد بتعب وبص للكل واتكلم
محسن ...
استغفر الله العظيم يارب قصره دلوقتي كل واحد هيتكلم هنا في الشقه دي مع مراته لوحدهم وبعد كدة اللي هما هيقولو عليه هو اللي هيحصل (بص لعمار بتحدي وتصميم) مهما كان هيحصل غصب عن أي حد اتفضلو عدي خد مراتك وادخل اوضتك وانت يا استاذ عمار خد زهرة وادخل المكتب (بص لانس بقرف) وانت خد مكة وادخل اوضتها يلاااااا خلونا نخلص في اليوم دا يلا
كل واحد اتحرك بهدوء للمكان اللي محسن قال عليه دخلت هايدي اوضه عدي وهو وراها متوتر مش عارف هيقول ايه قفل الباب وراه
عدي بتوتر ...
هايدي انا ا
قاطعتة هايدي بهدوء ...
ملوش لازمة الكلام يا عدي ولو علي زعل اهلك دلوقتي منك متقلقش هما شويه هيصفولك دول اهلك يعني
عدي ...
يعني ايه مش فاهم قصدك ؟
هايدي ...
يعني انا هطلع شقتي واخد كريم واروح بيت اهلي كأننا متخانقين عادي وبعد فترة هنقول موصلناش لحل ونتطلق وقبل ما تفهم الفترة دي غلط الفترة دي مش عشان نحاول نرجع لبعض لا اللي بنا انتهي الفترة دي عشان وليد هنا في مصر ومش عايزاه يعرف اني اتطلقت لحد ما يرجع يسافر تاني نبقي نتطلق رسمي تمام
عدي كشر ...
هو ايه اللي تمام انا مش هطلقك يا هايدي لا انتي ولا كريم هتبعدو عني مهما حصل خلي المعلومه دي في دماغك كويس اوي ووليد دا ملكيش ايه علاقه بيه انا اللي هتصرف يا هايدي
هايدي لاول مرة صوتها يعلي ...
انت بتتكلم باي حق؟ انت ملكش دعوه لا بيا ولا بكريم ملكش بينا بقا روحلها روح ملي عينيك بشوفتها وحب فيها براحتك لكن بعيد عني لما اطلع خالص من حياتك يا عدي احنا مش هنكمل مع بعض خلااااص
عدي بصلها بغ"ضب وحاول يسيطر علي نفسه ...
صوتك ميعلاش يا هايدي واللي بنا مخلصش اه غلطت مش هنكر بس مش ثمن الغلطة دي انك تبعدي عني مش هيحصل عايزة تروحي عند اهلك تريحي اعصابك يومين تلاته تمام روحي لكن مرجعوك ليا و لبيتي
هايدي بصدمة ودموع بتلمع في عينيها ...
انت ازاي كدة ازاي اناني بالشكل دا انا عايزة امشي يا عدي حالا مش عايزة افضل معاك في مكان واحد ثانيه كمان اوعي
هايدي طلعت تجري علي برة وعدي خبط علي الحيطة بأيديه بغ"ضب
عدي ...
غبي غبي طول عمرك متسرع وغبي
عند عمار وزهرة اللي كانت لسة بتعيط زي ماهي دخلو المكتب وقفل عمار الباب وزهرة قعدت علي الكنبه بسرعه لأنها كانت بدأت تحس بدوخة شديدة
عمار بهدوء ...
ممكن تبطلي عياط شوية ونتكلم يا زهرة
زهرة لا رد
عمار ...
مش عايزة تتكلمي معايا ... زهرة انا عارف اني اتعصبت وغلطت واسف والله عارف بردو أنها مش اول مرة اقولك فيها اسف بس صدقيني انا بحبك ومقدرش اعيش من غيرك والله وندمت لما مديت ايدي عليكي يا حبيبتي حقك عليا عشان خاطري اسف بس بلاش اسمع كلمة طلاق دي خالص مش هقدر يا زهرة انتي عارفه اني مقصدش لا اجرحك ولا اقلل منك ابدا وآلله زهرة زهرة ردي عليا بلاش تسكتي كدة زهرةةة
عند انس ومكة كانو ساكتين تماما هو مش عارف يقول ايه ولا هي كمان ويادوب هيتكلم سمعو صوت عمار وهو بيص"رخ باسم زهرة
الكل جري علي اوضه المكتب اتفاجاو بزهرة في حض"ن عمار غايبه عن الوعي وفي د"م كتير حواليها الستات صوتت
محسن ...
ولا كلمة وانت قاعد كدة ليه قووووم الحق مراتك يلاااا
عمار حض"نها وعينيه مليانة دموع ومبيردش
انس وهو بيفحص نبضها ...
عدي بسرعه هات العربيه قدام البيت بسررررعه زهرة نبضها بيقل اوي
في لحظات بس لحظات وكانت زهرة في طريقها للمستشفي وعمار مش بيتكلم نهائي والكل في حاله حزن وصدمة حتي هايدي مرحتش بيت اهلها وراحت معاهم علي المستشفى
وصلو علي المستشفى اللي شغال فيها انس والدكاترة خدو زهرة بسرعه ودخل معاهم انس وفضل الباقي برة قلقانين وخايفين أما عمار فكان مرعوب خايف مش عارف يتنفس كويس وحاسس بقبضه في قلبه محسهاش من يوم موت أبوه !!!!
يتبع ...
يتبع