-->

الفصل التاسع - زواج مثالي

 


الفصل التاسع 


وصلو علي المستشفى اللي شغال فيها انس والدكاترة خدو زهرة بسرعه ودخل معاهم انس وفضل الباقي برة قلقانين وخايفين أما عمار فكان مرعوب خايف مش عارف يتنفس كويس وحاسس بقبضه في قلبه محسهاش من يوم موت أبوه !!!!


محسن ...
اهدي يا ام عمار أن شاء الله خير 

ابتسام ودموعها نازله ...
يارب يا حج يارب نجيها يارب دي غلبانة وطيبة يارب نجهالي انت عالم انا بحبها قد ايه متوجعش قلبي عليها ابدا 

ايمان بتأثر ...
أستغفر الله العظيم ايه لازمتة الكلام دا أن شاء الله هتكون حاجة بسيطة اهدي كدة 

عدي راح وقف جمب عمار اللي حاسس كأنه تايه ...
عمار فوق شويه أن شاء الله خير تماسك كدة عشان خاطر ماماتك حتي

عمار بتوتر ....
اتاخرو جوة صح بقالهم كتير اوي ؟ ا انا قلبي مقبوض يا عدي الاحساس دا مجليش الا يوم وفاة بابا بس 

عدي ...
متقلش كدة بس وحد الله وادعيلها وان شاء الله هي والبيبي هيكونو بخير 

باب اوضه الطواريء اتفتح والكل عينيه عليه خرج انس وكانت ملامحه تغني عن أي كلام عمار اول ما شاف نظرة اللي بيبصله بيها انس قعد علي الكرسي اللي وراه مقدرش يقف ومحسن اللي قرب منه 

محسن ...  
خير يا انس طمنا يا ابني الله يخليك

انس بحزن ... 
زهرة حصلها نزي"ف في ميشمي ولولا أننا اتدخلنا بسرعه كان ممكن لا قدر الله نفقدها بس للاسف مقدرناش ننقذ البيبي انا اسف والله البقاء لله

صدمة للكل محدش نطق وانس انسحب ورجع اوضه الطواريء يكمل شغله ابتسام صوت عياطها كان عالي جدا الكل فشل يهديها وهما كمان دموعهم نازله بدون توقف قرب محسن من عمار اللي الدموع اتجمعت في عينيه وحاول يسيطر هو كمان علي حزنة عشان يكون جمب ابن إخوة في الوقت دا 

محسن ... 
البقاء لله يا حبيبي هديه من ربنا واستردها تاني تماسك واذكر الله يا عمار تماسك يا ابني 

عدي رغم أنه مجربش الاحساس دا لكن كان حاسس بوج*ع في قلبه من منظر عمار قدامة عمار ابن عمه الكبير اكبر بسنة لكنة الكبير طول عمرة قوي وشديد رغم هزاره الكتير طول عمره بعد أبوة هو سند العيلة دي صعب عليه اوي يشوفو بينه"ار دلوقتي قدامه بدون ما يحس عينيه راحت علي هايدي وهي دموعها نازله حالها ك حال الجميع وسأل نفسه هيحس بايه لو هي وكريم اختفوا من حياتة !!!!!

الوقت بيعدي ببطيء بعد نص ساعه كمان من الصدمة و البكاء والحزن خرج انس 

انس ...
الحمد لله زهرة دلوقتي وضعها استقر شوية انا هخلص إجراءات المستشفي بسرعه وتصريح الدف"ن وكل حاجة بس احنا داخلين علي المغرب هت"دفنو بالليل كدة ولا الافضل تستنو للصبح ؟

عمار بتوهان ..
اجراءات ايه ؟ ندفن مين ؟

عدي بحزن ... 
بابا رايك ايه ؟ 

محسن ...
لو انس هيخلص بسرعه يبقي انهاردة بلاش زهرة تفوق وتعرف أن لسه ابنها مدفن"ش 

انس ...
تمام أقل من نص ساعه وهكون مخلص أن شاء الله عن ازنكم 

ابتسام قربت من عمار اللي عمال يبص لكل واحد بيتكلم وهو تايهه مش فاهم بيقولو ايه وهو أول ما حس بيها جايه عليه جري عليها واترمي بقوة في حضن"ها ودموعه نزلت الكل كان ساكت مفيش كلام يتقال ابتسام ض"متة اوي وفضلت تطبطب عليه 

عدي الوقت بتوهان وحزن ووجع بيزيد كل دقيقه مش بيقل نزل عمار وهو شايل ابنه البيبي صوت عياطة كان عالي جدا وهو ضمة لص"درة وبيودعه وهو اصلا ملحقش يشوفو 

نزل دفنة بأيديه في مقابر العيلة جمب أبوة واول ما طلع علي اخر سلمة حس بوجع شديد في قلبه خبط بأيديه علي صد"رة جري عليه عدي وانس وشدوة لبره وخدة عدي في حض"نة عمار اتكلم بصوت كله وجع 

عمار ...
ااااااه ليه يارب كدة ليه تحطني في الاختبار دا دا انا لسه منستش لحظة موت ابويا ودفنة بايدي أدفن حتة مني لييييه كدة انا مش قااااادر مش قااااادر يااااارب انا أضعف من كدة 

محسن قرب منه ...
استغفر ربك يا بني لا حول ولا قوه الا بالله العلي العظيم اللهم إن لا نسألك رد القضاء ولكن نسالك اللطف فيه ردد يا عمار ردد ورايا يا حبيبي بدل اللي بتقولة دا ربنا يهون عليك وعلينا يا ابني ربنا يهون 

                       ❈-❈-❈ 


في المستشفي فضلت هايدي و مكة مع زهرة في الأوضة عشان متبقاش لوحدها لو فاقت اي وقت حاولت مكة تعرف لمار اللي حصل عشان تكون جمب اهلها في الوقت دا لكن طول الوقت لمار تلفونها مغلق 

هايدي ...
لسة بردو تلفون لمار مقفول ؟

مكة بضيق ...
اه لسه معرفش انا قافلاه ليه طول المدة دي 

هايدي ...
تعرفي عنوانها طيب ؟ انا ممكن اروحلها وانتي خليكي جمب زهرة اية رايك ؟

مكة بتفكير ...
لا بلاش استني لما يرجعو و عدي هو اللي يروح لها احسن عشان الوقت اتاخر 

هايدي ...
تمام (بصت ل زهرة) صعبانة عليا اوي مش عارفه لما تعرف هتعمل ايه دي كانت بتعد الايام عشان تولد وتشوف البيبي 

مكة بحزن ...
ربنا يلطف بيها وينزل الصبر والسكينة في قلبها يارب احساس صعب اوي انا عماله ادعي ربنا أنها متفقش الا لما هما يرجعو انا مش هقدر اقولها خبر زي دا ابدا ابدا

في الوقت اللي الحزن مسيطر علي الكل فيه عند لمار كان الوضع مختلف معتز بعد ما طلب الغدا دليفري واتغدوا سوا في جو صامت قامت لمار وهي في طريقها للمطبخ 

لمار ...
انا هعمل لنفسي قهوة عشان الصداع ال حسة بيه دا اعملك معايا حاجة ؟

معتز وهو بيفتح الاب توب بتاعه ...
اه ياريت كوبايه شاي يا لولو 

لمار ...
حاضر 

دخلت المطبخ و عملت القهوة بتاعتها وهي بتعمل الشاي طلعت برشام من مكان معين في المطبخ مخبياه فيه وحطت منه قرص ل معتز في الشاي ودوبته كويس اوي وبعدين خرجت 

لمار ...
اتفضل شايك اهو انا هدخل اشرب قهوتي جوة مش هطيق ريحة سجاير وانا تعبانة كدة 

معتز هز دماغه من غير رد وبعد ربع ساعه تقريبا خرجت لمار من الاوضه وضحكت بخبث وهي شايفة معتز نايم وهو قاعد علي كنبه الانتريه قربت منه بهدوء وفتحت تلفونه ببصمة ايديه

كانت محاوله يا تفشل يا تنجح بس كانت تستحق المغامرة ... كانت حسه أنه في وسط كل الاحتياطات اللي عملها اكيد نسي حاجة الغبي صدق أنها استسلمت ووافقت تكمل معاه بعد ما خانها فتحت التلفون وبدأت تفتش فيه ضحكت بانتصار لما لاقت اخر شات بينهم لسه متمسحش كان معتز مسجل رقم بوسي بأسم بسام مينا اسكندريه الشات كان فيه ...

معتز ...
بوسي لازم تختفي من شقتك في اسرع وقت وشوفي حجة تقوليها لصلاح جوزك ومترجعيش هنا ابدا لمار بالعافيه سكتها بس حلفت ميت يمين لو شافتك هنا في الشقه لهتوصل اللي حصل كله لاهل صلاح 

بوسي ...
يا خ"راب بيتك يا بوسي لا يا معتز الا أهل صلاح انت عارف انهم مش طايقني وبيتلككولي اصلا علي اي حاجة اتصرف 

معتز ...
انا دا أخري معاها هتسكت لو انتي مشيتي من المكان كله 

بوسي ...
طيب خلاص انا هروح عند اهلي بس لما المدة تطول والكل يسأل مش برجع شقتي ليه اقول ايه ؟

معتز ...
انتي تاخدي شنطة صغيرة فيها هدوم ليكي وتروحي عند اهلك ومثلي انك خايفه ومرعوبه عشان امبارح بالليل حسيتي بحرامي بيحاول يفتح الشقه عليكي وقولي بقا انا مش هرجع الشقه دي تاني ولا هقعد فيها 

بوسي ...
تفتكر هيصدقو ؟

معتز ...
والله انتي وشطارتك لو مثلتي كويس الكل هيصدق وهتصعبي عليهم كمان 

بوسي ....
طب واللي بينا يا معتز خلاص كدة خلص ؟

معتز ....
لا طبعا انا مقدرش استغني عنك يابت احنا هنهدي شويه لحد ما المخفيه مراتي تكن وتسكت وبعدين هنتصرف ونتقابل 

بوسي ...
بحبك يا زيزو 

معتز ...
قلب زيزو من جوة يلا انا هقفل بقا الباب بيخبط شكل الاكل وصل سلام يا قلبي 


بوسي ...
سلام يا حبيبي

لمار خدت المحادثات اسكرين فيديو وبعتته لنفسها وبعدين مسحتة من علي تلفون معتز ورجعت التلفون مكانه ودخلت اوضتها طلعت دهبها كله ونزلت اتسحبت للأوضة اللي تحت السلم وفيها كراكيب ملهاش لازمة فتحت بالمفتاح اللي معاها من ورا معتز و حطت الدهب في مكان معين بين الكراكيب وقفلت وطلعت دخلت علي سريرها وكل دا وهي مبتسمة جدا 

لمار لنفسها ....
بقا انا لمار تعمل فيا كدة يا معتز وفكرني هسيبك تتهني يوم واحد بعدها هه بتحلم ومعرفتش مين مراتك صح انا هخليك تلف حوالين نفسك أما خليتك مطرود في الشارع مش لاقي اوضه مع"فنة حتي تلمك مبقاش انا يا معتز الصبر حلو وانا بحب العب بهدوء والبادي اظلم يا ابن توحيدة قال رضينا بالهم والهم مرضيش بينا يلا بكرة اقعد واضحك بشماتة براحتي وابقي ست البيت دا كله وكل من ضايقني في يوم هدوس عليه تحت رجلي الصبر بس


                       ❈-❈-❈


نرجع لعمار بعد ما انهياره في حض"ن عدي مشيو كلهم من المدافن ورجعو علي المستشفي محدش قدر يروح الا لما يطمنو علي زهرة لما رجعو كانت مكة وافقه قدام الاوضه وماسكة تلفونها بتكلم حد 

مكة ...
تمام ياصابرين معلش تعبناكي معانا انهاردة بس انتي شايفه الظروف كان صعب كريم وتالا يكونو معانا .... ربنا يخليكي يا حبيبتي تسلمي .... اهم جم اهم ماشي هقفل انا دلوقتي .... سلام 

ابتسام بصوت ضعيف ...
زهرة فاقت ؟

مكة بحزن ...
لا يا طنط لسه الدكتور بيقول ممكن تفوق انهاردة متأخر أو بكرة الصبح يعني دا طبيعي 

محسن ....
كنتي بتكلمي لمار ؟ عرفتيها؟

مكة ...
لمار تلفونها يا مغلق يا مش بترد بعتلها رسائل كتير انا كنت بكلم صابرين اطمن علي كريم وتالا 

عمار بتعب ...
طيب يا جماعه ياريت كلكم تروحو ملوش لازمة القاعدة كدة انا هفضل معاها وتعالو تاني الصبح 

ابتسام ...
انا مش هسيبها وامشي ومتحاولش معايا يا عمار 

عمار اتنهد بحزن ...
امي انا تعبان والله ومش مستحمل عشان خاطري تروحي تاخدي علاجك وتريحي نفسك شوية انا واقف علي رجلي عشان شايفك واقفه قدامي ارجوكي ريحيني بالله عليكي

ايمان ... يلا يا ابتسام تعالي يا حبيبتي معايا عشان تقدري تقفي حتي جمب الغلبانة اللي جوة دي لازم لما تفوق تلاقيكي جمبها عمار معاه حق 

ابتسام بدموع ...
مش قادرة امشي واسيبها 

محسن ...
الصبح من النجمة هنكون كلنا هنا اوعدك 

عدي ...
طيب خلي انس يوصلكم يا بابا وأنا هستني مع عمار 

عمار لسه هيعترض عدي قاطعه بحدة ...
بقولك ايه انا مش هتحرك من قدام الاوضه وانت هتبقي جوة مع مراتك بس مش هسيبك انت مش قادر تقف اصلا افرض احتجت حاجة من برة افرض هنا في المستشفي طلبو اي حاجة خليني معاك يا عمار وبلاش مناهدة لأن والله ما هتحرك مهما قولت 

عمار هز دماغه بهدوء وفعلا الكل مشي ونزل عدي معاهم يوصلهم وطلع ع محل اكل جاب سندوتشات و دخل سوبر ماركت جاب عصائر ومايه كتير ورجع علي المستشفى وقف قدام الاوضه وخبط ومفيش دقيقه كان عمار فتح الباب

عدي ...
عارف ان ملكش نفس للاكل بس معلش لازم تاكل اي حاجة عشان تكمل لسه بكرة هيكون يوم طويل اوي اطول من انهاردة كمان وخد العصير دا بلع بيه الاكل عشان يتبلع بالعافيه يلا وانا هقعد هنا لو احتجت حاجة اندهلي علي طول 

عمار فضل باصص لعدي شوية اللي استغرب سكوته ونظرتة وبعدين نطق كلمة واحدة ...
شكرا يا اخويا 

عدي خبط علي كتفه بحب ...
مفيش بين الاخوات شكر يا ابن عمي يلا ادخل لمراتك وانا معاك هنا

عمار ...
وانت مش هتاكل

عدي ...
عامل حسابي اهو متقلقش 

دخل عمار لزهرة حاول ياكل بس مقدرش مجرد ما مسك الاكل وهو عينيه علي مراتة لاقي نفسه بيعيط تاني وجواة مش خوف لا الاحساس اللي جواه اكبر بكتير من الخوف هو مرعوب مرعوب من رد فعل زهرة مرعوب لتبعد عنه وتسيبه وتختفي من حياتة لحد النقطة دي لاقي نفسه بيسيب الاكل وبيوطي علي سريرها وبيحط ايديه حواليها بتملك وكأنه خايف تهرب منه بيطمن نفسه إنها هنا جمبه معاه مش هتسيبه ابدا فضل علي الوضع دا مدة كبيرة لحد ما اخيرا استسلم للنوم 

هايدي روحت معاهم علي البيت حست أنه مش وقتة تنفذ قرارها هي بتحب العيلة دي ولازم حاليا تكون معاهم الكل روح في صمت محدش كان قادر يتكلم بعد يوم صعب جدا علي الكل ايمان طلعت هي واحلام مع ابتسام و انس فضل صابرين كانت معاه أما مكة رفضت تروح شقتها وفضلت مع ابوها وهايدي طلعت شقتها 


                        ❈-❈-❈
                 

ومع اول ضوء للنهار فتحت زهرة عينيها براحة وهي حسه بالم في كل جسمها وبدأت تتالم بصوت مجرد ما حاولت تتحرك عمار حس بيها قام بسرعه 

عمار بقلق ...
حبيبتي فوقتي حسه بايه ؟؟؟ 

زهرة ...
اااه ... ا انا تعبانة 

عمار ...
سلامتك يا حبيبتي ثواني اشوف الدكتور 

عمار لسه هيتحرك زهرة وقفته 

زهرة وهي بتحط ايديها علي بطنها ...
هو انا ولدت يا عمار ؟ ابني فين ؟ عايزة اشوفه 

عمار مكنش عارف يقول ايه اضطر ياجل اي كلام لحد ما الدكتور يطمنه عليها

عمار من غير ما يبصلها .... 
اجيب بس الدكتور يطمنا وبعدين هفهمك كل حاجة متقلقيش كله خير 

خرج من الاوضه وثواني ورجع ومعاه الدكتور اللي كشف علي زهرة واطمن أن الوضع بقا مستقر 

عمار ...
يعني نقدر نخرج انهاردة ؟

الدكتور ...
لا طبعا هي ايه الحمد لله الحاله استقرت كتير بس لسه محتاجين تكون معانا شويه لحد ما نطمن اكتر عليها

زهرة بعدم فهم ... 
هو في ايه انا مش فاهمه حاجة وفين ابني ؟

الدكتور بص ل عمار ورجع بص لزهرة ...
مدام زهرة حضرتك لما جيتي امبارح كنتي تقريبا بين الحياة والموت و يعني للاسف مقدرناش ننقذ الجنين ربنا يعوضك عن ازنكم 

زهرة كانت بتسمع الدكتور وساكتة وبعد ما خرج قرب منها عمار 

عمار ...
زهرة 

زهرة بصتله بضياع ...
ابني فين ؟ عايزة اشوفو هو فين ؟ 

عمار بصوت مخنوق ...
خلاص يا حبيبتي انا دفنتة امبارح هدية من ربنا واستردها تاني


زهرة ... 
دفنتة !!!! يعني ايه ؟ ا انا عايزة اشوف ابني يا عمار بالله عليك هاته هو أول ما اضمة لحضني هيكون كويس يلا هاته متقفش كدةةةة هاتلي ابني اااه

يتبع ...