-->

رواية زواج مثالي - بقلم الكاتبة منى محمود - الفصل السادس عشر

 

رواية زواج مثالي

بقلم الكاتبة منى محمود





الفصل السادس عشر 

رواية

 زواج مثالي


سلاما علي من احببتة يوما فتركني وحدي في منتصف الطريق .....


مر حوالي اسبوع علي اخر مكالمة بين عمار ولمار ووجود زهرة لي في العنايه المركزه اسبوع كان هادي جدا في أحداثه لكنة كان موجع جدا 


زهرة اتحسنت حالتها ببطيء شديد لأن نفسيتها كانت مدمرة رافضه الحياة بكل أشكالها مش بتتجاوب مع أي حد منطتقش كلمة واحدة من وقت ما فاقت ولسه لحد دلوقتي في المستشفي مخرجتش .... وعمار رغم الوجع اللي حاسس بيه بسبب حالتها دي إلا أنه مش بيفارقها لحظة واحدة وطول الوقت جمبها وديما يسمعها كلام زي انا بحبك ... انا اسف ... هعوضك ... سامحيني رغم عدم تجاوب زهرة معاه إلا أنه رفض يبعد أو يبطل يعتذر ويطلب السماح منها 



لمار مرحتش ولا اتصلت ب عمار تاني ولا حتي تواصلت مع ماماتها كانت مشغوله جدا في خطتها اللي بتنفذها بكل هدوء كانت عايزة تدي كل واحد وقتة بالكامل وتديلو كل تركيزها عشان اللي عايزاه يحصل صح واخيرا قربت اللحظة اللي مستنياها من وقت ما عرفت خيانة معتز ليها وضربه ليها



مكة المرة دي كانت اهدي وانس المرة دي بدء صح حجز فعلا عن دكتور نفسي كويس وبدء يتابع معاه راحله في الاسبوع دا مرتين كان هادي جدا مع مكة مش بيحاول يضغط عليها في اي حاجة حتي لما طلبت أنها تفضل في اوضه تالا وهو في اوضتهم فترة مفتوحه لحد ما تحس انها جاهزة وافق فورا كان كله إصرار وعزيمة أن المرة دي ينجح ويخليها فعلا تسامحة وتقدر تنسي أو علي الاقل تتخطي ال حصل 



أما عدي ف كان هيموت من الغيظ وهو شايف هايدي بتتعامل بطريقه جديدة جدا عليه هاديه لدرجة البرود بتتعامل عادي جدا ولما يفهم العادي دا أنه خلاص ويحاول يقرب منها تبعدة بعنف عنها وتقولو احنا في فترة زي الخطوبه وانة لازم يعرف انها لسه مقررتش ويتعامل علي أساس دا ولما يبعد ترجع هي تتعامل عادي بشقاوة و حب لحد ما بقي محتار ومش فاهم هي عايزة ايه ولا هو بقا فاهم هو عايز ايه 


بعد الاسبوع دا كان المعاد اللي هايدي حددتة عشان تتجمع فيه مع وليد زي ما كان طالب واللي بسبب تعب زهرة أجلت اليوم دا وسمحتله أنه ياخد كريم لوحدة يخرج بيه كام ساعه ويرجعو تاني 


كانت بتحضر المايو بتاع كريم و شنطة صغيرة ليه وابتسمت لما افتكرت اللي حصل بينها وبين عدي امبارح لما عرف انها هتروح بردو تقضي اليوم مع وليد 



فلاش باك ...


عدي بغضب ...

هو احنا مش كنا قفلنا الحوار دا يا هايدي بتفتحيه تاني ليه ؟


هايدي بهدوء ...

الموضوع متقفلش يا عدي الموضوع اتأجل عشان الظروف اللي كنا فيها وبعدين وليد خلاص قرب يسافر من حقه يقضي يوم كامل مع ابنه وقلتلك انا مش هكون لوحدي والراجل كمان جالك لحد مكتبك عشان يستأذن منك ورغم انك زعقت فيه و ضربته كمان إلا أنه معاتبنيش حتي ولا جبلي سيرة بلي حصل كل ال قاله انا رحت ل عدي زي ما طلبتي مني بس واضح أنه مش موافق ف شوفي ايه يريحك 


عدي كشر ....

لا كتر خيرة والله اد ايه راجل شهم وجدع مش كدة ؟؟


هايدي ...

خلاص يا عدي ال حصل حصل انا مش فاهمه انت معترض ليه دلوقتي ؟ 


عدي ...

ميمشيش معاكي انك مراتي مثلا ودا كان جوزك ف يوم من الايام واني بغير عليكي ؟


هايدي برفعه حاجب...

بت ايه ؟؟ بتغير عليا هههههههههههههههه


عدي بضيق ....

بتضحكي علي ايه دلوقتي متستفزنيش يا هايدي


هايدي ...

بضحك علي بتغير عليا دي أصلها غريبه شوية يا عدي 


عدي ...

غريبه ازاي يعني ؟ انتي مرااااتي علي فكرة 


هايدي ....

ممممممم يعني بتغير عليا عشان مراتك وشايلة اسمك مش عشان حبيبتك مثلا صح كدة انا ترجمت الجمله صح مش كدة ؟


عدي بهدوء ...

لا يا هايدي انتي ترجمتي الجمله غلط لان انا بحبك و اوي كمان اه غلطت لما فضلت حابس نفسي في قصة قديمة وفاشلة بس صدقيني مجرد ما حسيت انك ممكن تختفي من حياتي عرفت اني بحبك وبحبك قوي كمان 


هايدي كشرت ...

مفروض افرح واقتنع بالكلمتين دول بقا عدي كل الموضوع أن انت حسيت انك هتخسر وضع مستقر في حياتك أسرة صغيرة وبيت هادي زوجة بتحبك وابن بيحبك ف قلت تظبط كلامك و معاملتك اليومين دول لحد ما انا أوفق نكمل سوا لكن اللي في القلب لسه زي ما هو في القلب يا عدي فبلاش نكدب علي بعض لو سمحت 


عدي ...

انا مش بكدب يا هايدي واللي قلته هو اللي في قلبي عارف أن صعب تصدقيني بس والله بحبك 


هايدي ...

لو سمحت خلينا نرجع للموضوع اللي كنا بنتكلم فيه هروح بكرة مع كريم ولا لا ؟ 


عدي سكت شوية وبعدين اتكلم بغيظ ...

تمام يا هايدي بس هاجي معاكم مش هسيبك تروحي لوحدك ودا اخر كلام عندي 


هايدي ببتسامة جميلة...

اوكي as you like


باك 


خلصت تحضير الشنطة كانت فعلا حسه بغيرة عدي عليها وكل ما تبتسم ترجع تكشر مبقاش عندها اي ثقة في مشاعره ناحيتها والايام بتمر وهي مش قادرة تاخد قرار


❈-❈-❈



زهرة كان معاد خروجها من المستشفى انهاردة ابتسام كانت بتحضر في الشنط وعمار كان بيخلص في الإجراءات برة خبطت ايمان ودخلت 



ايمان ...

السلام عليكم  


ابتسام ابتسمت ...

وعليكم السلام تعالي حبيبتي اتفضلي 


ايمان ...

ايه الاخبار ؟ جهزتو كل حاجة خلاص ؟


ابتسام ....

اه خلاص قفلت الشنط اهو وعمار بيخلص ورق المستشفي عشان نتحرك 


ايمان بصت ل زهرة وطبطت عليها ...

عامله ايه دلوقتي يا حبيبتي ؟ لسه بردو مانش الاوان تسمعينا صوتك يا زهرة ؟


زهرة بصتلها بهدوء ورجعت بصت قدامها تاني وابتسام ال ردت 


ابتسام بحزن ...

مفيش فايدة يا ايمان عملت معاها المستحيل وهي كدة تبصلي وترجع تبص قدامها لا راضيه تكلمني ولا تطمن قلبي عليها بأي كلمة حتي 


ايمان بحب ...

معلش بكرة تتكلم وتملي البيت ضحك و هزار زي زمان 


ابتسام هزت دماغها بقله حيلة والباب خبط ودخل عمار 


عمار ...

السلام عليكم... ازيك يا مرات عمي عامله ايه ؟


ايمان ...

الحمد لله يا حبيبي


عمار ...

انتي جايه لوحدك ولا ايه ؟


ايمان ...

لا محسن باعت معايا السواق تحت انا قلت اجي اطمن علي زهرة وارجع معاكم علي البيت 


عمار ...

تمام انا خلصت خلاص (بص لابتسام) ايه الاخبار جاهزين ؟


ابتسام .... 

اه يا حبيبي خلاص الشنط اهي خدها وانا هسند زهرة لحد العربيه تحت 


عمار كان عايز يساعدها هو لكن خاف من رد فعلها لو لمسها من يوم ما فاقت وقعد جمبها محاولش يلمسها بسبب اول مرة جرب يعمل كدة انتفضت جدا و اتشنجت ودموعها نزلو وخدو وقت طويل علي ما عرفوا يخلوها تهدي تاني عشان كدة قرر يكون بعيد ...

من غير كلام هز دماغه و خد الشنط وإيمان وابتسام سندو زهرة وخرجو وراه ورجعو علي البيت 


العربيه اول ما وقفت قدام العمارة زهرة دموعها نزلو بوجع وحست انها مخنوقه مش عايزة تطلع مش عايزة تقعد معاه في مكان واحد في عمارة واحدة بس حسه بانكسار رهيب ملهاش مكان تروحه ملهاش حد اترمت في الشارع في ثانيه لحظات الرعب والخوف اللي كانت حسه بيهم وهو السواق بيثبتها كانت مخلايها مش قادرة تطلب الطلاق من عمار إحساسها بالعجز والوحدة كانو مسيطرين عليها كانت فاقدة الرغبه للحياة بكل حاجة فيها عايزة اربع حيطان تقعد بينهم وبس مش عايزة اكتر من كدة 

عمار عينيه كانت عليها حاسس انها موجوعه وعارف أن احساس أنها وحيدة وملهاش حد وجعها جدا متاكد أن لولا ال حصل عند خالتها كانت رفضت العيشه معاه تاني وكانت اكيد اتطلقت بس اللي مش عارفه هو أنه يعمل ايه عشان يصلح اللي انكسر بينهم ازاي يحسسها أنه استحاله يجرحها تاني او يضايقها تاني ازاي يخليها متأكدة أنه هيكون سندها وعمر ما هيسمح ل نفسه أو لاي حد أنه يجي عليها تاني


طلعو شقه ابتسام وقبل ما تسندها ابتسام ل اوضة عمار زهرة وقفت وهزت رأسها ودموعها بتلمع في عينيها وشاورت علي اوضه ابتسام 


الكل فهم أنها مش عايزة تقعد في اوضه عمار وابتسام طبطبت علي كتفها بهدوء و خدتها لاوضتها من غير اي كلام 


ايمان دخلت علي المطبخ تجهز الغدا هي وتسيب ابتسام مع زهرة وعمار بص لاوضه ماماته بحزن و خرج من الشقه كلها طلع شقتة وقفل علي نفسه وسمح ل دموعه تنزل بحريه 


   

                       ❈-❈-❈   


عدي خد كريم و هايدي ونزل عدى علي بيت حماة وحماتة وخدهم وراحو علي الفندق اللي وليد قالهم عليه اول ما وصلو قدام البوابه كان وليد واقف مستنيهم وابتسامة كبيرة علي وشه خلت عدي ضم ايديه جامد لدرجة أن عروقه برزت جدا وهايدي لحظت دا بس سكتت وعملت نفسها مخدتش بالها 


وليد وهو بيسلم عليهم ...

حمد لله على السلامه اهلا اهلا 


ابراهيم والد هايدي ...

الله يسلمك يا وليد 


وليد ببتسامة ...

ايه دا عدي باشا بنفسه اهلا اهلا 


عدي كشر....

اهلا بيك يا سيدي 


وليد بنفس الإبتسامة....

ويا تري جاي توصلهم بنفسك بس ولا هتقضي اليوم معانا ؟


عدي بابتسامة رخمة ...

لا هقضي اليوم معاكم عندك مانع لا سمح الله ؟


وليد ....

لا يا راجل مانع ايه بس انا مبسوط انك موجود صدقني طالما كريم وهايدي مرتاحين معاك ومبسوطين ف انا كمان مبسوط 


عدي جز علي اسنانة بسبب أنه كل مرة بيذكر اسم هايدي بالاسلوب دا وقبل ما يرد عليه هدي حبت تنقذ الموقف ف اتكلمت هي 


هدي....

طب ايه انا رجلي وجعاني يا ولاد مش هتقعدونا بقا ولا ايه ؟


وليد ...

طبعا اتفضلو انا عمالكم برنامج إنما ايه أن شاء الله يعجب الاستاذ كريم ويفرح بيه


كريم كان ماسك ايد عدي يادوب سلم من بعيد علي وليد ورجع مسك ايد عدي تاني ومع جملة وليد الأخيرة اللي كان بيقولها وهو باصص ل كريم و مبتسم كريم ضحك ضحكة بسيطة من غير اي كلام ودا زود ضيق وليد من عدي اكتر واكتر وفرح عدي اكتر واكتر 


دخلو وبعد وقت بسيط كان عدي ساعد كريم ولبسه بنفسه المايو بتاعه ولبس هو كمان شورت وتي شيرت كت ونظارة شمس وخرجو سوا 

هايدي من بعيد بصت عليهم وتلقائي ابتسمت و وليد بردو تلقائي كشر 


ابراهيم .. 

الله الله ايه الحلاوة دي كلها يا كيمو 


كريم ...

شكرا يا جدو انت كمان حلو 


وليد ...

يلا يا كيمو ننزل الميه سوا ولا انت بتخاف من الميه ؟


كريم ...

لا مش اخاف بابا عدي قالي أن الميه حلوة ومش بتخوف وانا مش بخاف وهو معايا (بص ل عدي ) يلا يا بابا ننزل سوا


عدي لسه هيرد وليد سبقه ...

بس بابا عدي مش هينزل دلوقتي تعالي انزل معايا وبابا هيجي ورانا ممكن ؟


هايدي فهمت أن وليد عايز يكون مع كريم لوحدة وحست أن دا حقه ف حبت تخلي الأمر يحصل بهدوء في الاول والاخر هي يهمها مصلحة ابنها مش عناد عدي و وليد قصاد بعض 


هايدي ل عدي بصوت واطي ...

ممكن تقنع كريم ينزل مع باباه لوحدة معلش عشان خاطري هو محتاج شوية خصوصيه بينهم خليهم لوحدهم شوية دا حق وليد ممكن 


عدي كان مخنوق لاقصي درجة مش بس عشان غيران علي هايدي لا . . عشان احساس اللي حسه دلوقتي أنه دخيل ودا اب وابنه وعايزين خصوصيه سوا يعني هو عزول بينهم هايدي كانت بتتكلم بتلقائية لكن هو الكلام جرحة وعرفه أنه مهما قرب وحب كريم هو في الاخر مش أبوة عدي حاول يتحكم في صوته عشان ميبنش عليه أنه اضايق من كلامها


عدي ...

ح حاضر 


نده ل كريم علي جمب وكلمة وأقنعه ينزل مع وليد لوحدة وهو هيعمل تلفون شغل ويحصلة في الاول كريم رفض لكن بعد محاولات من عدي وافق ونزل مع وليد والنظرة اللي شافتها هايدي في عين عدي وهو كريم نازل مع وليد البيسين عرفتها أنها جرحتة من غير قصد وقبل ما تاخد أي رد فعل فاجاهم هو 


عدي بجمود ...

معلش يا جماعه انا افتكرت حاجة مهمة لازم اعملها وهضطر امشي ( بص ل هايدي ) اول ما تقربو تخلصو عرفيني هبعتلك هنا السواق بالعربيه يرجعكم زي ما انا جبتكم مفهوم ؟


هايدي برجاء . ..

كمل اليوم معانا لو تقدر ونرجع سوا واوعدك مش هنتاخر بعد العصر نمشي 

 

عدي حاول يبتسم. ...

معلش مرة تانيه وبعدين طول ما كريم حابب يفضل ومبسوط سيبيه بس السواق ال يوصلكم يا هايدي تمام ؟؟


هايدي بحزن ...

حاضر يا عدي هكلمك قبل ما نمشي بشويه عشان تبعت السواق 


ابراهيم ....

في حاجة حصلت ضايقتك يا ابني ؟ عرفني ؟


عدي ...

ابدا يا عمي مفيش حاجة انا بس افتكرت حاجة مهمة زي ما قلت متقلقش 


عدي رغم محاولات الكل إلا أنه صمم ومشي وهايدي كانت متبعاه بعينيها وحست أنه فعلا جرحتة لكنها ابدا مكنتش تقصد


❈-❈-❈

معتز كان راجع من شغله مبسوط ورايق بوسي الفترة الأخيرة مدلعاه علي الاخر مش منغز عليه الفرحة دي غير إحساسه أن في حاجة بتم بين أمه و لمار وهو مش فاهمها دخل البيت لاقاهم قاعدين سوا ك عادتهم الفترة الأخيرة 


معتز ...

مساء الخير 


توحيدة بغضب ....

اهلا بسيد الرجاله اللي مخلي سيرتنا علي كل لسان


معتز كشر ...

في ايه ياما مالك ؟ وسيرة اي دي اللي علي كل لسان 


توحيدة وهي بتقف قصادة ...

سيرتك انت والمفضوحة بوسي يا سيد الرجاله ايه خلاص العك وصل بيك للدرجة دي وكمان عايز تبيعني البيت ال حيلتي و تديهولها عشان ترضي عنك اهو اديك اتفضحت و في فيديو ليكم مغرق الدنيا واكيد وصل ل جوزها دلوقتي والبيت اللي كنت هتديه للدلدوله ال كنت نايم معاها انا بعته خلاص وانت مبقاش ليك مكان فيه يا معتز 


معتز بغضب ....

ايه التخاريف دي ؟ مين ال قالك الكلام الاهبل دا ( بص ل لمار بشر ) اكيد انتي يا وش المصايب اللي وقعتي بيني وبين امي مش كدة وربنا ما هرحمك المرة دي يا لمار 


ولسه بيقرب عشان يضربها اتفاجا ....


يتبع ...


مر حوالي اسبوع علي اخر مكالمة بين عمار ولمار ووجود زهرة لي في العنايه المركزه اسبوع كان هادي جدا في أحداثه لكنة كان موجع جدا 


زهرة اتحسنت حالتها ببطيء شديد لأن نفسيتها كانت مدمرة رافضه الحياة بكل أشكالها مش بتتجاوب مع أي حد منطتقش كلمة واحدة من وقت ما فاقت ولسه لحد دلوقتي في المستشفي مخرجتش .... وعمار رغم الوجع اللي حاسس بيه بسبب حالتها دي إلا أنه مش بيفارقها لحظة واحدة وطول الوقت جمبها وديما يسمعها كلام زي انا بحبك ... انا اسف ... هعوضك ... سامحيني رغم عدم تجاوب زهرة معاه إلا أنه رفض يبعد أو يبطل يعتذر ويطلب السماح منها 



لمار مرحتش ولا اتصلت ب عمار تاني ولا حتي تواصلت مع ماماتها كانت مشغوله جدا في خطتها اللي بتنفذها بكل هدوء كانت عايزة تدي كل واحد وقتة بالكامل وتديلو كل تركيزها عشان اللي عايزاه يحصل صح واخيرا قربت اللحظة اللي مستنياها من وقت ما عرفت خيانة معتز ليها وضربه ليها



مكة المرة دي كانت اهدي وانس المرة دي بدء صح حجز فعلا عن دكتور نفسي كويس وبدء يتابع معاه راحله في الاسبوع دا مرتين كان هادي جدا مع مكة مش بيحاول يضغط عليها في اي حاجة حتي لما طلبت أنها تفضل في اوضه تالا وهو في اوضتهم فترة مفتوحه لحد ما تحس انها جاهزة وافق فورا كان كله إصرار وعزيمة أن المرة دي ينجح ويخليها فعلا تسامحة وتقدر تنسي أو علي الاقل تتخطي ال حصل 



أما عدي ف كان هيموت من الغيظ وهو شايف هايدي بتتعامل بطريقه جديدة جدا عليه هاديه لدرجة البرود بتتعامل عادي جدا ولما يفهم العادي دا أنه خلاص ويحاول يقرب منها تبعدة بعنف عنها وتقولو احنا في فترة زي الخطوبه وانة لازم يعرف انها لسه مقررتش ويتعامل علي أساس دا ولما يبعد ترجع هي تتعامل عادي بشقاوة و حب لحد ما بقي محتار ومش فاهم هي عايزة ايه ولا هو بقا فاهم هو عايز ايه 


بعد الاسبوع دا كان المعاد اللي هايدي حددتة عشان تتجمع فيه مع وليد زي ما كان طالب واللي بسبب تعب زهرة أجلت اليوم دا وسمحتله أنه ياخد كريم لوحدة يخرج بيه كام ساعه ويرجعو تاني 


كانت بتحضر المايو بتاع كريم و شنطة صغيرة ليه وابتسمت لما افتكرت اللي حصل بينها وبين عدي امبارح لما عرف انها هتروح بردو تقضي اليوم مع وليد 



فلاش باك ...


عدي بغضب ...

هو احنا مش كنا قفلنا الحوار دا يا هايدي بتفتحيه تاني ليه ؟


هايدي بهدوء ...

الموضوع متقفلش يا عدي الموضوع اتأجل عشان الظروف اللي كنا فيها وبعدين وليد خلاص قرب يسافر من حقه يقضي يوم كامل مع ابنه وقلتلك انا مش هكون لوحدي والراجل كمان جالك لحد مكتبك عشان يستأذن منك ورغم انك زعقت فيه و ضربته كمان إلا أنه معاتبنيش حتي ولا جبلي سيرة بلي حصل كل ال قاله انا رحت ل عدي زي ما طلبتي مني بس واضح أنه مش موافق ف شوفي ايه يريحك 


عدي كشر ....

لا كتر خيرة والله اد ايه راجل شهم وجدع مش كدة ؟؟


هايدي ...

خلاص يا عدي ال حصل حصل انا مش فاهمه انت معترض ليه دلوقتي ؟ 


عدي ...

ميمشيش معاكي انك مراتي مثلا ودا كان جوزك ف يوم من الايام واني بغير عليكي ؟


هايدي برفعه حاجب...

بت ايه ؟؟ بتغير عليا هههههههههههههههه


عدي بضيق ....

بتضحكي علي ايه دلوقتي متستفزنيش يا هايدي


هايدي ...

بضحك علي بتغير عليا دي أصلها غريبه شوية يا عدي 


عدي ...

غريبه ازاي يعني ؟ انتي مرااااتي علي فكرة 


هايدي ....

ممممممم يعني بتغير عليا عشان مراتك وشايلة اسمك مش عشان حبيبتك مثلا صح كدة انا ترجمت الجمله صح مش كدة ؟


عدي بهدوء ...

لا يا هايدي انتي ترجمتي الجمله غلط لان انا بحبك و اوي كمان اه غلطت لما فضلت حابس نفسي في قصة قديمة وفاشلة بس صدقيني مجرد ما حسيت انك ممكن تختفي من حياتي عرفت اني بحبك وبحبك قوي كمان 


هايدي كشرت ...

مفروض افرح واقتنع بالكلمتين دول بقا عدي كل الموضوع أن انت حسيت انك هتخسر وضع مستقر في حياتك أسرة صغيرة وبيت هادي زوجة بتحبك وابن بيحبك ف قلت تظبط كلامك و معاملتك اليومين دول لحد ما انا أوفق نكمل سوا لكن اللي في القلب لسه زي ما هو في القلب يا عدي فبلاش نكدب علي بعض لو سمحت 


عدي ...

انا مش بكدب يا هايدي واللي قلته هو اللي في قلبي عارف أن صعب تصدقيني بس والله بحبك 


هايدي ...

لو سمحت خلينا نرجع للموضوع اللي كنا بنتكلم فيه هروح بكرة مع كريم ولا لا ؟ 


عدي سكت شوية وبعدين اتكلم بغيظ ...

تمام يا هايدي بس هاجي معاكم مش هسيبك تروحي لوحدك ودا اخر كلام عندي 


هايدي ببتسامة جميلة...

اوكي as you like


باك 


خلصت تحضير الشنطة كانت فعلا حسه بغيرة عدي عليها وكل ما تبتسم ترجع تكشر مبقاش عندها اي ثقة في مشاعره ناحيتها والايام بتمر وهي مش قادرة تاخد قرار 


يتبع