-->

رواية إعادة تأهيل معقدة - بقلم زهرة عصام - اقتباس الفصل الثالث

 رواية إعادة تأهيل معقدة بقلم زهرة عصام 




تعريف الرواية

أبي...
   بتُ طول عمري أنتظرك و لكن لم تأتي
تركتنا صغار و لم تهتم
لم تنظر خلفك و لو لثانية
   لم يشغل بالك إن كنا جياع
         و ماذا الآن ؟ 
هل أدركت خطاك ؟ تريد العودة ؟! 
    إن استطعت أن تمسح من ذاكرتي ما حدث طوال تلك السنوات فمرحباً بك في حياتنا من جديد
 
  

تصنيف الرواية

إجتماعي، رومانسي، و بعض الكوميديا

    

سرد الرواية
    
السرد عامي


حوار الرواية

الحوار عامي

❈-❈-❈

اقتباس الفصل الثالث والاربعون

دولت صحيت من النوم و بصت جمبها و قالت:- ما نابني طول الليل إلا صوت شخيرك اللي مسمع آخر الشارع الواحد مش عارف ينام يا جدع شالت مخدة و ملاية و خرجت تنام في الصالة بس قبل ما تغمض عينها الباب خبط
دولت :- هي ناقصة بقي الواحد مش عارف يتخمد في أم البيت دا لية الجوازة دي حد باصص لينا فيها مفيش غيرها فتحية و بنتها
الباب خبط تاني 
دولت : طيب يا اللي على الباب اية بايتين وراه يخويا ما تهدي شوية كدا 
دولت فتحت الباب و هي بشكل غير لائق خلي الراجل اللي على الباب يتنح و يقول:- يا دعواتك الـ مستجابة يا أما أنا عارف إنك راضية عني والله عشان كدا ربنا بيوقفلي ولاد الحلال و بيهديلي ولاد الحرام
دولت بدلع:- أنت مين يا أستاذ عاوز حاجة
الراجل بتوهان:- انا مين مش عارف تعرفي إنتي أنا مين ؟ 
دولت ضحكت بمياعة و قالت:- شكلك مشكلة يا أستاذ اتفضل أشرب معانا شاي جوة اتفضل
الراجل:- اتفضل متفضلش لية ؟ دا حتي في حلويات جامدة عاوزة تتاكل 
دولت ضحكت و قربت بوشها و صد'رها المكشوف على الراجل و بتقول بصوت واطي:- شكلك شقي أوي يا استاذ
الراجل:- ما شقي إلا الشطان يا ست 
دولت لسة هتتكلم سمعت شهقة لفت وشها لقت ست كبيرة في السن شوية فقالت:- في حاجة يا خالتي 
أم عبده:- إنتي واقفة كدا إزاي قدام راجل غريب إجري استري نفسك يا بنتي ربنا يسترها على وليانا
دولت:- في اية يا خالتي بتدخلي في اللي ملكيش فية لية دلوقتي أنا واحدة في شقتي و جايلي ضيف فتحت لية و هيدخل مالك انتي هو أنا جيت و أدخلت في خصوصياتك زي ما أنا مش بدخل انتي كمان متدخليش
أم عبده بلوية بوز:- انتي صح يا رب تو'لعي في نار جهنم انا مالي عوجت بقها و قالت:- صحيح اللي اختشوا ماتوا و سابتهم و نزلت و هي بتبرطم.

يتبع...