رواية زواج مثالي بقلم الكاتبة منى محمود - الفصل الحادي والعشرون
رواية زواج مثالي
بقلم الكاتبة منى محمود
راوية زواج مثالي
الفصل الحادي والعشرون
ايظن اني لعبه في يديه
انا لا افكر بالرجوع اليه
اليوم عاد كأن شيئاً لم يكن
وبراءه الاطفال فى عينيه
ليقول لي اني رفيقة دربه
أنني الحب الوحيد لديه
حمل الزهور إليّ كيف اردّه
وصبايا مرسومٌ على شفتيه
ما عدت اذكر والحرائق في دمي
كيف التجات الى زنديه
خبأت رأسي عنده
كأنني طفل اعادوه الى ابويه
حتى فساتيني اللى اهملتها
فَرِحت به.. رقصت على قدميه
سامحته وسألت عن اخباره
وبكيت ساعات على كتفيه
وبدون أن أدري تركت له يدي
لتنام كالعصفور بين يديه
ونسيت حقدي كله فى لحظه
من قال اني قد حقدت عليه
كم قلت أني غير عائده له
ورجعت
ما احلى الرجوع اليه
ما احلى الرجوع إليه
❈-❈-❈
زهرة من اول ما بصت علي عمار لما دخل البيت وهي رغم كل الوجع اللي جواها منه إلا أنها اتوجعت عليه شكله كان متبهدل خس جدا وتحت عينيه سواد ومن الضغط وقله النوم عينيه حمرا ودقنة طويلة كانت أول مرة في حياتها معاه تشوفو بالشكل دا
عمار فضل واقف مش عارف يقول ايه خايف ينطق باي كلمة تضايقها ومن ناحية تانيه هو مش حمل عتاب هو شايل في طاقتة وخايف ينفجر ف اي وقت
فضلو قصاد بعض شوية لحد ما هي قربت خطوتين من واتكلمت ب توتر
زهرة ...
هو احم هي لمار عامله ايه دلوقتي ؟
عمار بصوت مهزوز ...
الحمد لله
زهرة سكتت مكنتش عارفه اصلا هي عايزة تقول ايه وهو حس بتوترها ومع قد خوفه من أن أي كلمة يقولها تضايقها علي قد ما حس بأمل بسبب دخولها واره الاوضه حاول يتكلم ويشوف رد فعلها ايه
عمار ...
ا انتي عامله ايه دلوقتي ؟ طمنيني عليكي ؟
زهرة ...
الحمد لله أنا حسة اني احسن يعني الجرح ساعات بيشد عليا بس الحمد لله
ابتسم ابتسامة صغيرة واتكلم ....
حمدالله على سلامتك
زهرة بادلتة الابتسامة ...
الله يسلمك ... ا يعني كنت
عمار ...
اتكلمي علي طول عايزة تقولي ايه ؟
زهرة ....
شكرا علي اللي عملتة مع راويه انا عارفه انك مش ناقص مشاكل و كدة دلوقتي يعني ف
قاطعها عمار ...
متكمليش يا زهرة مفيش حاجه اصلا عشان تشكريني عليها
زهرة بتردد ...
ع عمار انت كويس ؟ انا حسه انك تعبان ؟
عمار ...
بجد يا زهرة لسه قلبك بيحس بيا بعد كل اللي حصل بينا ؟ لسه قادرة تعرفي انا تعبان ولا لا مهما داريت عن الكل ؟
زهرة بحزن ...
اه يا عمار للاسف لسه بحس بيك
عمار اتشجع وقرب خطوتين منها والمسافة بينهم قربت اكتر اتكلم بصوت كله وجع واسف ....
هو لسه ينفع اقول اني اسف ؟ لسه في مكان جوة قلبك ممكن يتقبل اسفي وندمي دا ؟ ولا انا فقدتك للابد يا زهرة ؟
زهرة بصت له والدموع لمعت في عينيها وسكتت بس الحقيقه الي سكت لسانها لكن عينيها اتكلمت وقالت كتير وهو فهم ودا شجعه أنه يقرب اخر خطوتين منه ويبقي واقف في مواجهتها بالظبط
عمار بندم حقيقي ...
انا ااااسف مع اني عارف كويس اوي أن الوجع اللي اتسببت فيه ميمحهوش الف اسف حقك علي راسي يا حبيبتي ..... والله العظيم عرفت قيمتك كويس اوي والله العظيم استوعبت الدرس كويس اوي وندمت اوي يا زهرة مش عايز اي حاجة من الدنيا دي غير أنك توافقي تديني فرصه تانيه اراضي قلبك اللي جرحتة ( اتنهد وكمل) انا مش عايش يا زهرة من اليوم اللي شدينا فيه سوا وأيدي دي اترفعت عليكي وانا مش عايش ... تعبان اوي من غيرك وتعبان اكتر اني سبب وجعك ... انا بحبك يا زهرة انتي حب حياتي الوحيد لا عمري شفت ولا هشوف ست غيرك .... عارف اني غلطت غلط كبير اوي عارف اني مستهلش فرصه تانيه لاني وجعتك اوي بس انا ( صوتة اتخنق وعينية لمعت ) انا محتاجلك اوي دلوقتي انا اسف انا اسف اسف يا حبيبتي حقك عليا والله بس بالله اوعي تسيبيني اوعي تبعدي عني يا زهرة انا محتاج لك اوي ومكسور اوي يا زهرة انا انكسرت خلاص واسف والله
وقبل ما دموعه اللي كانت طول كلامة بتهدد بالنزول تنزل فعلا كانت زهرة مدخلاه في حضنها بكل قوتها البسيطة وبتطبطب عليه وهو تبت فيها بكل قوتة و سمح لنفسه ينهار في مكانة الوحيد ( حضنها )
❈-❈-❈
برة كانت البنات مع بعض في المطبخ و راويه بتتعامل بحرج شوية
مكة ...
راويه خلصتي السلطة ؟
راويه بصوت واطي ...
احم لا بعمل لسه
مكة بصتلها برفعه حاجب ....
لا بقولك ايه نينينيني نينينينييي مش هينفع خلاص سبتك بتاع تلت اربع ساعات كدة تفكي فيهم مش هنقعد الليل كله بتفكي
راويه 🙄🙄
هايدي ضحكت ....
حرام عليكي يا مكة البنت اتخضت منك ... متخافيش هي بتهزر معاكي والله
مكة قربت من راويه ...
حبيبتي بلاش الاحراج دا انتي ف بيت بنت خالتك وكلنا هنا اخواتك فكي بقا عشان مقلبش عليكي
راويه ...
هو انتي مش بتكملي جملة حلوة للآخر ابدا
مكة ضحكت ...
اهي فكت اهي
هايدي لسه هترد تلفونها رن ...
كلمو بسرعه يلا ع ما ارد علي الفون
مكة ...
اوامر ست الريسه
هايدي ضحكت مردتش عليها وخرجت جابت تلفونها كانت فاكرة أنه عدي لكن اتفاجات أن اللي بتصل وليد وقبل ما الجرس يفصل كانت ردت
هايدي ...
الو
وليد ...
ازيك يا هايدي
هايدي ...
انا تمام الحمد لله انت عامل ايه ؟
وليد ...
الحمد لله ايه مش هشوف كريم تاني ولا ايه ؟
هايدي ...
لا طبعا هتشوفو انا بس حصلت عندي شوية ظروف كدة لخبطتلي الدنيا شوية معلش
وليد ...
ولا يهمك يا هايدي مفيش مشكلة
هايدي بتفكير ...
مممم انا ممكن اخلي بابا يعدي ياخدة من عندي ويجبهولك مكان ما تحب بكرة أن شاء الله ايه رايك ؟
وليد بضيق ...
هو مينفعش انتي تيجي معاه
هايدي ...
لا مينفعش يا وليد قلتلك عندي ظروف هنا مش هعرف انزل دا اولا
وليد ...
وثانيا انك خايفه تشوفيني صح ؟
هايدي بتهكم ...
خايفه اشوفك ؟ وانا هخاف اشوفك ليه مش فاهمه
وليد ....
عشان انتي طول عمرك ذكيه يا هايدي واكيد فاهمه اني راجع المرة دي غير اي مرة قبل كدة اكيد شوفتي دا في نظراتي ليكي هايدي حبيبتي طول عمرها بتعرف انا عايز اقول ايه من غير ما اقولو
هايدي بحدة وصوت عالي ....
اولا مسمحلكش ابدااااا تتخطي حدودك في الكلام معايا مهما حصل ثانيا تحترم نفسك يا استاذ وليد وانت بتتكلم انا مدااااام هايدي يظهر اني كنت غلطانة لما حاولت اخلي العلاقه بينا طيبة عشان خاطر كريم بس معلش ملحوقه نرجع بقا للرسميات ورقمي دا تنساة انا تماما اي وقت عايز تكلم كريم او تتواصل معاه اتصل بيه ع رقمة هو اي وقت عايز تشوفو اتصل ب بابا وهو هيتصرف من هنا ورايح ملكش اي تعامل معايا مفهووووم
و مدتوش اي فرصه للكلام وقفلت السكة في وشه وهي بتتنفس بسرعه جدا من انفعالها الجرس رن راحت تفتح وهي لسه حسه بالغضب واول ما فتحت اتفاجات ب عدي واقف ومبتسم اوي واول ما شافها نطق كلمة واحدة بس
((( وحشتيني )))
❈-❈-❈
بعد نص ساعه كانو متجمعين كلهم علي السفرة بيتعشو سوا محسن علي رأس التربيزة و ايمان وابتسام و راويه من ناحيه وناحيه التانيه انس وجمبه مكة و هايدي وجمبها عدي
ابتسام بضيق ...
مش كنتم اصريتم عليهم يا بنات يقومو يأكلو اي لقمة انا مش عارفه ابلع الاكل كدة
مكة ببتسامة...
يا حبيبتي والله حاولت بس زهرة قالتلي أن عمار تعبان ومحتاج يرتاح شوية وأنها هتفضل جمبة
ايمان ...
طيب يا مكة بعد العشا جهزي صينيه صغيرة كدة ليهم و ابتسام تدخلها لهم وقت ما يقلقو ياكلو ها حلو الحل دا يا ستي كلي بقا الله يكرمك
هزت ابتسام راسها بموافقة وبدأت تاكل
محسن ...
والبيه اللي بيسافر فجأة خلص شغله ولا ناوي يسافر تاني ويسيبنا ف الظروف دي
عدي ابتسم ...
لا يا حبيبي خلاص خلصت شغلي و خدت إجازة ومعاكم لحد ما تزهقو مني وان شاء الله الظروف دي هتعدي وتخلص
ابتسام ....
يارب يا عدي يارب
مكة ...
بت يا راويه السلطة ناقصه ملح ليه ؟
راويه بصت لها واتحرجت ترد
محسن ...
يا بنتي انتي كدة مش بتفكيها انتي كدة بتخضيها
هايدي ...
والله يا عمي انا لسه قايلة كدة جوة
مكة ...
انا لا بخضها ولا بفكها السلطة ناقصه ملح فعلا مالكم ف ايه
راويه ...
معلش معرفش انك بتحبي الاكل مالح
مكة ...
الله ما بتردي اهو اومال ايه السكوت اللي كان في الاول دا
راويه ...
ما انا جيت ارد عمي وهايدي اتكلمو اقاطعهم يعني ميصحش
مكة ...
طيب انا اعمل ايه بالمعلش دلوقتي
انس بضحك ...
انتي عايزة ايه يا حبيبي ؟
مكة ببراءة ...
عايزة ملح للسلطة انا بحبها مش عارفه اكلها كدة
انس بحب ...
بس كدة عيوني هجبلك الملاحة كلها تغرقي السلطة بيها
محسن بسخريه ....
لا والله طب واحنا ناكل ازاي يا عم النحنوح لما انت هتغرق للسنيورة بتاعتك السلطة ملح ولا مش مهم احنا
انس بصوت واطي ...
بالظبط كدة
محسن برفعه حاجب ...
سمعني بتقول ايه
انس بتراجع ...
بقول ل مكة تاكل اي حاجة تانيه ولما نروح هبقي اعملها سلطة مملحة تحفة
الكل ضحك ومحسن اتنهد بارتياح أن اخيرا الأمور بدأت تتظبط وبدأ يدخل الامل من جديد في حياتهم
هايدي تلفونها رن برقم بصت فيه و قفلت الصوت
عدي ....
ما تردي تشوفي مين ؟
هايدي ...
مش وقتة
التلفون رن تاني والمرة دي هايدي قفلتة خالص ودا خلي عدي يشك أن في حاجة هو ميعرفهاش
عدي ...
هايدي قولي في ايه ؟
هايدي بهدوء ...
ممكن لما ننزل شقتنا نتكلم وهقولك كل حاجة
عدي ...
اوك يا هايدي هستني لما ننزل
العشا خلص و مكة حضرت صينيه صغيرة وادتها ل ابتسام تدخلها هي ل زهرة وعمار و كل واحد راح علي بيته ما عدا ايمان اللي أصرت أنها تبات مع ابتسام لانها عارفه أن أول ما الكل يسيبها هتفضل تعيط ومش هتنام وعشان تاخد بالها من راويه ال مهما كان لسه ضيفه و بتتعامل بحرج واكيد ابتسام مش في وضع يسمح ليها ترحب بضيوف ف هي لازم تكون مكانها
في شقه انس و مكة كانت مكة بتحكي لانس ب شغف وفرحة علي كلام هايدي علي منار وهو كان بيسمعها بكل اهتمام
مكة ...
بس يا سيدي دا كل اللي حصل ايه رايك بقا ؟
انس ببتسامة ...
معاها حق عجبني رأيها بصراحة المهم انتي تكوني مقتنعه بيه يا حبيبتي
مكة ....
مممم بصراحة اقتنعت جدا جدا جدا وان شاء الله يومين كدة بس الدنيا هنا تظبط وهروح فعلا بنفسي ل مستر سعيد الشركة
انس ...
تمام يا قلبي انا مبسوط اوي ل قرارك دا وللفرحة اللي باينه في صوتك وعينيكي
مكة ...
انا فعلا مبسوطة اوي يارب بس نطمن كمان علي لمار ونخلص من حوار معتز دا ورامي اخو راويه عشان نرجع نتلم كلنا من تاني والفرحة تكون ماليه البيت تاني
انس ...
أن شاء الله انا واثق أن خلال أيام بس الغمة دي هتكون انتهت
مكة ...
يارب ... صحيح خالتو مش عادتها تختفي كدة خصوصا في الظروف دي
انس ...
لا طبعا مختفتش هي ع تواصل كل شوية ب خالتو و طنط ابتسام كمان بس حست أن مجيها دلوقتي هيكون لود عليهم اكتر منه مساعدة واتفقنا لما لمار ترجع البيت أن شاء الله هتيجي هي وتسيب صابرين مع بابا هناك عشان متبقاش متسربعه علي الرجوع
مكة ....
ليه كدة انا صابرين وحشتني اوي
انس ...
طب وأخو صابرين ايه ؟ هنفضل اخوات كدة لأمتي ؟ الرحمة هه الرحمة
مكة ضحكت ....
علي فكرة انا ليا عندك طبق سلطة مملح
انس كشر ..
مكة متهزريش انا بتكلم جد
مكة ...
وانا كمان بتكلم جد ولا هو كان كلام قدامهم علي فكرة انا ماكلتش اوي عشان اكل سلطة من ايديك لاني صدقتك يا استاذ
انس ...
انتي مفتريه علي فكرة عارفه كدة ولا لا
مكة ...
لا انا غلبانة والله ... ها هتعملي ولا ادخل انام وانا جعانه كدة ؟
انس وهو داخل المطبخ ...
منه له هه منه له يا مفتريه
ضحكت مكة بسعادة وفرحة بدأت تدخل من جديد لقلبها ...
❈-❈-❈
في شقه عدي و هايدي
عدي ...
ها بقا افهم في اية ؟ ومين ال عمال يتصل بيكي ومش عايزة تردي علية
هايدي ...
انت شايف أن دا الموضوع الأهم ال مفروض نتكلم فيه دلوقتي ؟
عدي بعصبيه خفيفه ...
هايدي متغيريش الموضوع وقولي ف ايه ... وليد ال بيتصل مش كدا ؟ ضايقك في غيابي صح ؟
هايدي كشرت ...
عدي متتعصبش عليا وعموما انا هريحك اه وليد اللي بيتصل و وعدني أنه هيتصرف في الحوار دا وانا مدخلش عشان وليد يسافر ف هدوء من غير مشاكل مع كريم
عدي بحدة ....
متجوزة سوسن انتي بقا عشان ابوكي اللي يحل مش كدة
هايدي ...
ايه ابوكي دي
عدي ....
باباكي يا هايدي حلو كدة انا عايز افهم في ايه بالظبط كلمك قالك ايه ضايقك ازاي ؟ مد ايديه عليكي ؟ لمسك ؟ حاول
قاطعته هايدي ...
بس بس ايه خيالك سرح اوي مفيش غير أنه حاول وحط خط تحت أنه مجرد حاول يستعبط في الكلام مش اكتر من كدة وانا هزقته و بابا كمل عليه واكيد اصلا متصل يعتذر مش اكتر من كدة
عدي ...
أيوة قال ايه يعني احكي بالتفاصيل يا هايدي لو سمحتي
هايدي ...
ما خلاص يا عدي متعملش موضوع من مفيش
عدي ..
شفتي انتي ال بتعصبيني اهو وترجعي تزعلي
هايدي ...
مفيش يا عدي كان مصمم اني انزل معاهم هو وبابا ولما يشوف كريم المرة الجايه مش اكتر من كدة ارتحت
عدي بعدم تصديق ...
بس كدة يا هايدي ؟ متأكدة ؟
هايدي بثبات ....
اه يا عدي متأكدة ممكن نفضنا منه الموضوع دا ولا ايه ؟
عدي ...
ماشي بس لعلمك المرة الجايه ال هيشوف فيها كريم انا اللي هوديه بنفسي مش عمي تمام
هايدي ....
انت بتحرب علي المشاكل يا عدي
عدي ببتسامة ...
لا يا قلب عدي انا مش عايز مشاكل انا عايز بس احط النقط علي الحروف عشان ميسرحش هو بخيالة بعد كدة
هايدي حاولت تداري ابتسامتها ....
ممم طيب عن اذنك بقا ادخل انام جمب كريم
عدي مسك دراعها بسرعه ...
نعم ! كريم مين ال تنامي جمبه ؟ دا انا اول ما عيني وقعت عليكي اول كلمة نطقتها وحشتيني ولسه حضرتك مخلصتش باقي الكلام ودا كلام مهم جدا ولازم يتقال لآخر كلمة فيه
هايدي ببتسامة بسيطة....
اتفضل خلص كلامك كله طيب
عدي بجديه ...
انا بحبك يا هايدي صدقيني المرة دي والله بقولها وانا واثقه مليون في الميه فيها انا بحبك ومقدرش ابعد عنك ولا حياتي ليها طعم من غيرك انتي هايدي واحدة بس مفيش زيك ولا حتي شبهك انتي حبيبتي العاقله الحنينه الجدعة انتي بنوتي الصغيرة الشقيه اللي شقاوتها دي مش بتطلع غير ليا انا وبس انتي صحبتي واختي انا والله واثق من كل حرف بقوله الكام يوم اللي غبتهم كنت بموت وانا بعيد عنك يا هايدي بس كنت مصمم اني اكمل عشان اتاكد اكتر و اكتر عشان لما احلفلك واكون صادق في كل كلمة بقولها صدقي دا يوصلك وتصدقيه انتي كمان وتطمني وقلبك يرتاح انك انتي وبس اللي فيه يا حبيبتي
هايدي بهدوء ...
بس انت غلطت فيا يا عدي وانا لسه مجروحة منك مش هنكر ابدا حبي ليك لكن مش هقدر أنكر بردو وجعي منك
عدي وهو بيبوس ايديها ....
اديني فرصه يا حبيبتي وانا همحي اي وجع جواكي ومش هيكون في الا حب وبس والله بحبك واسف علي غباء حصل مني قبل كدة ها قلت ايه ؟
هايدي بمكر ....
مممممم افكر ودلوقتي بجد انا عايزة انام تصبح علي خير ادخل انت نام جمب كريم بقا بون وي بيبي
وباسته علي خدة ودخلت اوضتهم وقفلت علي نفسها وهو واقف مكانة متغاظ علي مبسوط
عدي ل نفسه ....
هعوضك يا حبيبتي وعد عليا اعوضك عن أي وجع حسيتي بيه هتمسك بيكي ومش هفرط فيكي ابدا الا بطلوع روحي بحبك اوي يا هايدي يا رب قدرني واخليكي تنسي الفترة ال فاتت يارب
يتبع ....