-->

رواية زواج مثالي- بقلم الكاتبة منى محمود- الفصل الثامن عشر

 رواية زواج مثالي بقلم الكاتبة منى محمود



تعريف الرواية


الزواج الرابط اللي بين اي اتنين ايه بيخليه ناجح ؟ 


ايه يخليه مثالي ؟


ويا تري العلاقات الي بتبان قدام الناس مثاليه وناجحة هي كدة فعلا في الحقيقه ؟


ولا قدام الناس حاجة واللي جوة البيوت ومقفول عليه حاجة تانيه ؟


ليه بنحاول نظهر أما أننا ناجحين جدا في علاقتنا بالطرف الآخر أو نظهر أننا مظلومين جدا معاه ؟ 



كل دي تساؤلات هنشوفها في حكايتنا حكايه الزواج المثالي اللي قدام الناس بيبان ناجح وبيلمع لكنة في الحقيقه ضعيف وهش ومن اول مشكلة بينهار بالكامل 


حكايات موجودة في بيوت كتير مقفوله علي صحابها جواها اسرار مبتتحكيش ولو اتحكت الحياة بعدها احيانا بتكون صعبه 






تصنيف الرواية


عاميه مصريه اجتماعية دراما روايات مصرية




حوار الرواية


عاميه مصرية، روايات بالعاميه




سرد الرواية


عاميه مصرية


❈-❈-❈

الفصل الثامن عشر


الجزاء من جنس العمل وكل ساقي سيسقي بما سقي به غيره ( تقريبا بتتقال كدة عدوها )


عمار نزل يجري زي المجنون مكنش حتي شايف انس اللي كان شايل شنط وطالع بيهم ناحية الاسنانسير وخبط فيه عمار جامد وكل اللي في ايدية وقع منة 


انس بخضة ...

اااه مش تحاسب يا عمار ... عمار رايح فين استني


عمار كان وصل ل عربيتة وقبل ما يدورها ويمشي كان انس فتح الباب وركب جمبة وعمار طار بالعربية 


انس بقلق ...

عمار في اية ؟


عمار بصوت مهزوز ...

لما اختي في المستشفي وحالتها مش مستقرة ولا خطر انا مش فاهم حاجة محدش في التلفون رضي يفهمني حاجة اللي طالع عليهم حضرتك لازم تيجي فورا وبس 


انس بحزن ...

لا حول ولا قوة الا بالله ان شاء الله خير متقلقش يمكن حاجة بسيطة بس هما مستشفي مادية شوية ف خضوك كدة عشان ياخدو فلوسهم 


عمار بعد اقتناع ...

لا لا مظنش خالص ربنا يستر يا انس يارب سلم 


انس ...

ان شاء الله .. طنط ابتسام عرفت ؟


عمار ...

لا انا نزلت جري مقلتش لاي حد اروح واطمن بس وبعدين اشوف هعمل اية اطمن عليها بس يارب


انس اامن علي كلام عمار و طلع تلفونة وبعت رسالة ل مكة 


انس ...

حبيبتي انزلي مدخل تحت هتلاقي شنط اللي كنت جيباها معايا خديها انا مع عمار ابن عمك في مشوار مهم شوية كدة وهكلمك سلام


بعت المسج اللي مكة استملتها وكل اللي جة في بالها ان عمار مخنوق بسبب المشاكل وتعب زهرة وانس خرج معاه محبش يسيبة لوحدة نزلت جابت الشنط ورجعت والفكرة اللي انس قالها عليها بالليل مش راضية تسيبها 


نرجع ل عمار وصل المستشفي في وقت قليل جدا لانه كان سايق بسرعه جدا دخل وسال ف الاستقبال وبلغوة انها في اوضة العمليات لحد دلوقتي طلع هو وانس و وقف قصاد الاوضة وبدء يتكلم بصوت كلة وجع 


عمار ...

يارب انا تعبت مبقتش قادر علي كل دا انا الوجع اللي في قلبي اصلا قادر يخلص عليا يارب نجيها مهما كان دي اختي الصغيرة ( صوتة اتخنق بالدموع ) دي بنتي انا اللي ربتها وكبرتها وجوزتها يارب اختبارك ليا صعب اوي انا مش قادر عليه يارب يارب 


انس كان باصص عليه بحزن علي حالة بس محاولش يتكلم معاه او يمنعة بكلمات المواساة اللي لا بتقدم ولا بتاخر سابه يطلع الكلمتين اللي كاتمين علي قلبة يمكن وقتها يحس ولو بشوية راحة 


عدي حوالي نص ساعه كمان والباب اتفتح وطلع الدكتور جري علية عمار وانس 


عمار ...

طمني الله يخليك


الدكتور بحزن ...

للاسف الحاله جيالنا صعبه جدا احنا حاولنا ننقذ الجنين لكن انا اسف البقاء لله  


انس ..

طيب ولمار حالتها ايه ؟


الدكتور ...

المريضة بردو مش هخبي عليكم الخبطة كانت جامدة علي دماغها ادت ل نزيف شديد حاولنا نوقفة بكل الطرق الممكنة وحاليا هتفضل في العناية المركزة اربعه وعشرين ساعه لحد ما تفوق ونشوف النزيف اسثر علي مراكز اية ف المخ وعشان اكون صريح اكتر احنا متوقعين تاثير درجتة من شديد ل شديد جدا عن اذنكم 


عمار كان ساكت حاسس انة تايه مش مستوعب كم الاحداث اللي عمالة تحصلة ل تاني مرة يسمع كلمة البقاء لله ل تاني مرة يسمع الحاله مش مستقرة حاسس ان الدنيا بتلف بيه وقبل ما رجليه تخونة ويقع لحقة انس وسندة لاقرب كرسي 


انس بحزن ...

انا عارف ان اللي بتمر بية الايام دي صعب وصعب جدا كمان ان حد يتحملة بس انت لازم تجمد يا عمار لازم تفضل واقف علي رجلك لسة كمان لما طنط ابتسام تعرف واوعي تفكر ان عشان في مشاكل بيها وبين لمار ان دا هيقلل الخبر عليها ابدا يا صاحبي الام هي الام لازم تكون جمبها وبعدين انا مش شايف معتز ولا حد من اهله ولا عرفنا هي حصلها كدة ازاي يلا قوم ورانا حاجات كتير ندفن الجنين ونطمن علي اختك ونشوف اللي حصلها ازاي وتجيب حقها ومتنساش حق زهرة من السواق ومن ابن خالتها كون ضهر وسند ليهم ولما تخلص كل دا يا عمار ابقي انهار وعيط براحتك لكن قبل كدة لا مش هسمحلك انت راجل العيلة دي محدش مسؤل عنهم غيرك دروك دلوقتي محدد ومعروف يلااا يلاا يا صاحبي



                       ❈-❈-❈  



مكة بعد ما طلعت ورصت الحاجات اللي كانت ف الشنط مكانها قررت تسمع كلام انس وتجرب فكرتة في انها ترجع شغلها تاني اللي سابتة بعد الجواز في وقت كانت ناجحة جدا فيه انس كان شايف ان دي خطوة هتساعدها انها تتعافي وتبطل تفكير في حاجات سلبية شوية وهي اقتنعت ومسكت تلفونها وجابت رقم منار صحبتها واتصلت وانتظرت الرد 


مكة بفرحة ....

ميمو ازيك عاملة اية وحشاني 


منار بحب ...

الحمد لله حبيبتي انتي عاملة ايه وحشاني اوي يا ندلة يلي مش بتسالي


مكة ...

معلش والله تالا والبيت واخدين كل وقتي حقك عليا يا ميمو انتي قلبك كبير طول عمرك عديها بقا


منار ...

ماشي سماح المرة دي عشان خاطر السنيورة تالا بس مش عشان خاطرك 


مكة ...

تسلمي يا ستي بقولك ايه انا كنت عايزة منك خدمة 


منار ...

أموريني حبيبتي 


مكة ...

الامر لله وحدة انا يعني كنت عايزة رقم مستر سعيد مندور ممكن ؟


منار باستغراب ...

سعيد مندور ؟ ليه خير في حاجة ولا ايه ؟


مكة ...

ابدا يا ستي انا بس قررت ارجع الشغل تاني واقرفكم بقا بالصداع اللي بعملو بصي انا كنت هخليهالك مفاجاة بس اكتشفت ان رقم مستر سعيد ضاع من عندي ف عشان كد بوظت المفاجاة بقا


منار سكتت شوية ومكة مكنتش فاهمة سكوتها دا اية 


مكة ...

الو الوووو منار انتي معايا ؟


منار بصوت باين فيه العصبية ...

ايوة يا مكة معاكي مستغربة بس من قرارك المفاجيء دا انتي مش قلتي مش عايزة حاجة تشغلك عن انس ودلوقتي كمان بقا في تالا ماشاء الله ازاي بقا هترجعي الشغل تاني ؟


مكة بحسن نية ....

والله يا منار حصلتلي مشاكل كتير في حياتي وحاليا من القرارات الصح اللي لازم تتاخد عشان اتخطي الفترة دي واكمل هي رجوعي للشغل من تاني 


منار بسخريه ...

بقي مكة محسن عندها مشاكل محتاجة انها تنزل الشغل تاني قولي كلام يتصدق طيب


مكة كشرت ...

بصي بغض النظر عن السخرية اللي في طريقة كلامك بس انا مقصدش مشاكل مادية مش كل المشاكل اللي في الدنيا مرتبطة بفلوس وبس يا منار 


منار ...

تمام يا مكة هبعتلك رقم مستر سعيد بس بعد ازنك لو باقية علي العيش والملح اللي بينا لو عرض عليكي ترجعي علي نفس المكان بتاعك اللي كنتي فية قبل ما تقعدي ترفضي


مكة باستغراب ...

ارفض ؟ طب ليه مش فاهمة ؟


منار ...

لان دا بقا مكاني انا دلوقتي واكيد مش بعد ما تعبت و وصلتله تيجي حضرتك عشان عايزة تتخطي شوية مشاكل عندك ترجعيني خطوة ل ورا كدة حرام وميرضيش ربنا ع فكرة


مكة بصدمة ....

نعم ؟ حرام وميرضيش ربنا في اية ؟ منار انتي بتكلميني انا كدة ؟ انا مكة يا منار 


منار ... 

اه بكلمك انتي يا مكة حرام عليكي تضيعي تعبي دا كله انتي عارفه أن مستر سعيد دا مبدء عندة لو حد مجتهد وناجح وحب يرجع الشغل تاني بعد ما سابه بيرجعه علي نفس مكانة يبقي دا ظلم ولا لا ؟


مكة ...

وتعبك دا كان مين ساعدك فيه ؟ مين علمك كل كبيرة وصغيرة في شغلنا ؟ مين اللي رشحك اصلا ل مستر سعيد انك تاخدي مكانة لانك شاطرة وذكيه ؟ مين ال حتي بعد ما قعدت من الشغل فضلتي شهرين كاملين ع تلفون معاها وزيارات ليها عشان تلمي بكل حاجة وتعرفي أدق تفاصيل وانا عمري ما بخلت عليكي بمعلومة عمري ما صديتك جايه دلوقتي وانا بقولك عندي مشاكل ومحتاجة الشغل دا تقوليلي اني لو رجعت هبقي ظالمة يا منار ؟ بدل ما تقفي جمبي وتسانديني


منار ....

اقف جمبك و اساندك لو مش هتقربي من مكاني انتي لو رجعتي مكانك دلوقتي انا هكون يادوب مساعدة ليكي أو هينقلني ليدر لفريق تعبان مش اد كدة و تارجت اكيد هيقل الا لو بذلت معاهم مجهود جبار طب وليه كل دا ما تشوفي انتي شغل تاني ما تنزلي مع اخوكي شركتة ولا مع أبوكي ف المعرض محبكش شركة دي يعني متبقيش انانيه 


مكة بصوت مخنوق ...

انا مش مصدقه أن دا الحوار ال داير بين اتنين مفروض أنهم اعز اصحاب اقفلي يا منار مبروك عليكي مكانك ومبروك عليكي خسارتي سلام 


قفلت مكة مع منار ودموعها نزلت مكنتش مستوعبه أن دي صحبتها اللي ياما عملت عشانها صحبتها اللي طول الوقت انس يقولها أنة مش مرتاح لها وهي تتخانق معاه وتقوله الا منار أنا استحاله اخسرها لاي سبب مهما كان 


فاقت علي صوت تلفونها بيرن برقم انس ردت 


مكة بصوت باكي ...

أيوة يا انس


انس بقلق ...

مالك ؟ صوتك معيط ولا ايه ؟


مكة ... 

مفيش حاجة كنت بس مخنوقة شوية عموما هنزل اقعد مع ماما بدل ما انا قاعدة لوحدي كدة 


انس ...

لا انتي هتنزلي تاخدي ماماتك و تطلعي ل طنط ابتسام تسيبي ماماتك مع زهرة وتجيبي مراة عمك وتيجي وعلي لوكيشن المستشفى اللي هبعتهولك


مكة بخضة ....

مستشفي ايه تاني في ايه عمار كويس ؟؟


انس ...

اهدي عمار كويس لمار هي اللي تعبانة وللاسف الجنين مات في بطنها و هي حالتها صعبه شوية 


مكة بحزن ...

لا حول ولا قوه الا بالله طنط ابتسام مش هتستحمل كل دا انا خايفه اوي عليها لا لا مش هقولها انا مليش دعوة 


انس بهدوء ...

حبيبتي اهدي مفيش غيرك دلوقتي قدامنا يقولها ويجيبها عمي في الطريق اصلا جاي لينا وعدي اخوكي قافل تلفونة ومحدش عارف يوصله ف اجمدي كدة وانزلي يلا عشان تلحقي تيجي 


مكة ...

حاضر يا انس حاضر هعدي علي هايدي اسيب معاها تالا كفايه ماما تاخد بالها من زهرة 


انس ...

تمام احسن بردو يلا حبيبي متتاخريش 



                       ❈-❈-❈ 



مكة قفلت مع انس وخبطت علي هايدي قالتلها وسابت معاها تالا ونزلت علي شقه ماماتها وقبل ما تخبط كانت امها بتفتح الباب وباين علي وشها أنها عرفت


مكة ...

بابا اتصل بيكي مش كدة ؟؟


ايمان بصوت مخنوق ...

اه قالي بقولك ايه انتي اللي هتفضلي مع زهرة وانا اللي هروح مع ايمان السواق تحت مستني


مكة اعترضت ...

ازاي بس يا ماما خليكي انتي يا حبيبتي مع زهرة وانا هكون مع طنط 


ايمان هزت راسها بنفي...

لا لا اسمعي الكلام بقا انا اللي لازم اكون جمبها دلوقتي يلا خلينا نلحق وانتي جوة صحيح حضري اكل ع الغرف وحضري اوضه لمار احتياطي فاهمه متقعديش بروطة كدة 


مكة كشرت ...

حاضر يا ماما 


ايمان خبطت وبعد شويه ابتسام فتحت 


ابتسام ...

تعالي يا ايمان ادخلي ايه دا مكة معاكي تعالي يا حبيبتي اتفضلي 


ايمان ...

بقولك يا ابتسام ادخلي حبيبتي البسي العبايه وتعالي معايا هنروح مشوار كدة بسرعه و مكة هتفضل مع زهرة متقلقيش عليها 


ابتسام باستغراب...

مشوار ايه دا اللي هنروحو دلوقتي ؟


ايمان ...

واحنا في الطريق هقولك بس يلا دلوقتي خلينا نكسب وقت 


ابتسام بتردد وخوف ...

اا ابني كويس مش كدة ؟ عمار كويس يا ايمان ؟


ايمان بدموع ...

كويس والله كويس وزي الفل 


ابتسام دموعها نزلت ...

يبقي لمار صح ؟ بنتي فيها حاجة ؟ انا قلبي مقبوض من الصبح والله فيها ايه قوليلي 


مكة قربت منها وطبطت عليها ...

طنط الله يخليكي اهدي شوية لمار بس تعبانة شوية و عمار معاها هناك وانتي هتروحي دلوقتي مع ماما وتتطمني بنفسك اهدي عشان خاطري 


ابتسام قعدت علي الكرسي وانهارت في العياط هي كانت خايفه علي بنتها كانت ديما تدعي ربنا انه يهديها وتبقي كويسه قبل ما عقابه ينزل عليها ايمان قربت منها وشجعتها تلبس عشان يكونو جمب لمار وعمار دلوقتي وبعد وقت بسيط كانو وصلو المستشفى واول ما ابتسام شافت شكل عمار عرفت أن بنتها مش كويسه ابدا قربت منهم بهدوء وبخطوات بطيئه كأنها بكدة بتاجل أنها تسمع الكلام اللي خايفه تسمعه لكن في النهايه وصلت قدامهم 


ابتسام ...

اختك فيها ايه يا عمار ؟؟


عمار باصص لأمة ومش قادر يتكلم انس حس بيه اتكلم هو و بدء يقولها نفس الكلام اللي الدكتور قاله وزود عليهم اللي عرفوه من الإسعاف اللي جابت لمار أن الجيران اللي اتصلو بيهم وأنهم لما راحو كانت الشقه مفتوحة و فاضيه ولمار مرميه علي الارض وبتنزف والجيران قالو إن كان في صوت خناقه كبيرة في الشقه وان في ناس جت و خدت معتز بالعافيه من البيت و امة نزلت وراه وسابو لمار في الوضع دا 


ابتسام كانت منهارة من العياط وبتردد دعاء واحد بس طول ما هي قاعدة ...

اللهم ان لا نسألك رد القضاء ولكن نسالك اللطف فيه 


كانت بتكرره كتير اوي وهي دموعها نازله بدون توقف عمار بعد مدة حاول يتماسك لما عرف أن قعدتهم كدة ملهاش لازمة الجنين ومش عارفين يخلصو إجراءات خروجة من المستشفي و دفنة بسبب اختفاء معتز ... لمار ومش هتفوق ولا هيطمنو عليها إلا بعد ٢٤ ساعه ف قرر عمار أنه يفهم مين الناس اللي هجمو علي الشقة وليه عملو كدة في اختة وجوزها وقاعدة كدة في المستشفي مش هيفيد باي حاجة 


طلب من انس ومحسن ان يفضلو هما مكانة ويتابعو معاه اي حاجة تحصل واتصل ب مكة اطمن منها أن زهره نايمة وطلب منها نفس الطلب أن تتصل بيه لو في حاجة حصلت مع زهره ونزل من المستشفي كلها وراح علي شقه اختة 



                        ❈-❈-❈  



وصل هناك وطلع سال الجيران اللي عادو نفس الكلام وقبل ما يسألهم متصلوش بالشرطة ليه جاله الرد من حد فيهم أنهم بالفعل اتصلو بس بعد ما الإسعاف جت وخدت لمار لانهم كانو مترددين بسبب أن معتز وأمه مش محبوبين من الناس هناك بس حد من الجيران قال إن لازم نبلغ عشان المستشفي كدة كدة هتبلغ ف هما ميدخلوش في سين وجيم سال تاني مين جاب رقم وكلمة وازاي جاب رقمة اصلا ؟... وجاله الرد أن في حد اتطوع وطلع مع لمار للمستشفى وخد تلفونها الى كان جمبها وفتحة ببصمة ايديها وجاب من السجل اسم my brother amar واتصل بيه وبلغه وسأل عمار علي تلفون لمار و خدو ونزل


نزل عمار وهو لسه مش فاهم ايه اللي بيحصل طلع علي بيت اختة لاحظ أن شقه ام معتز مفتوحة فعلا زي ما الناس قالو دخل وبص في الشقه كلها كان واضح أن في خناقه كبيرة بتحصل هنا قعد جمب الباب و بدء يحاول يفتح التلفون 

هو عارف أن لمار مهووسه بالتواريخ وكان واثق أن الباسورد تاريخ ل مناسبه مهمة عندها 


جرب تاريخ ميلادها مفتحش 

جرب تاريخ جوازها مفتحش 

سكت ثواني وجرب تاريخ ميلاده هو لاقاه فتح ولما فتح هنا كانت الصدمة ل عمار اللي عمرة ماهينساها ابدا 


عمار شاف الفيديو بتاع معتز وبوسي وشاف رسايل كتير بين لمار وموظف الفندق اللي ساعدها كانت الرسائل عبارة عن 


لمار ...

ها يا حسن قلت ايه ؟ هتساعدني مش كدة ؟


حسن ...

دي مخاطرة كبيرة الموضوع لو تعرف هخسر فيها اكل عيشي يا لمار 


لمار ...

ومين هيعرف بس انا هقول ان الفيديو جالي علي تلفوني من رغم معرفوش متقلقش وبعدين ما قلتلك هديك الفين جينه 


حسن ...

لا قليل اوي علي المخاطرة اللي هعملها دا انتي مش ناويه تكتفي بانك تفضحي جوزك لأمة وبس ناويه تبعتي الفيديو لاهل جوز البت اللي معاه واللي انتي بلسانك قلتي أنهم صعايدة مش هيسكتو لا لا مخاطرة كبيرة اوي دي 


لمار ...

اوف بقا طيب عايز كام يعني ؟


حسن ...

بصي انا عايز خمسه اخر كلام وعليهم ليله هدية بينا عشان اضمن انك مش بعد ما تخدي الفيديو تسوحيني انا وادخل في سين و جيم


لمار ...

نعم انت اجننت ولا ايه هو انا عايزة اكشف خيانة جوزي ولا اورط انا نفسي في خيانة يا حسن انت تنسي اني اوافق علي كدة انا موافقه علي الخمس آلاف جنيه لكن اكتر من كدة لا بتحلم 


حسن ...

وانا قلتلك ال عندي بصراحة أنا مش عارف هو عمي في عينيه ولا ايه مش انتي حامل و بطنك قدامك شبرين بس بطل وربنا ومن يوم ما شفتك وانا مش علي بعضي وافقي بس وانا اوعدك مش هتندمي ابدا 


لمار ...

يا حسن متصعبهاش عليا بقا 


حسن ...

قلب حسن من جوة طيب بصي انا ممكن اسهلهالك شويه 


لمار ...

ازاي يعني قول 


حسن ...

تشوفي يوم جوزك هيتاخر فيه برة وتقفلي علي نفسك بالمفتاح ونقضي اليوم دا سوا فيديو كول تلبسيلي كدة حاجة حلوة وأشوف واحس كاني جمبك بالظبط واطولك حتي لو صوت وصورة مش حقيقي ها ؟ واعرفي انك لو رفضتي هعمل ل رقمك بلوك وهقول ل معتز كمان أن جيتي واره وكشفتيه ها 


لمار ...

بتهددني يا حسن ؟


حسن ...

بحاول اقنعك يا لولو بكل الطرق وافقي بقا ووعد مش هتندمي ابدا قلت ايه ؟


لمار ...

ماشي يا حسن موافقه لما اشوف اخرتها معاك 


حسن ...

اخرتها عنب أن شاء الله


عمار كانت مصدوووووم في اختة مقدرش يقرأ أو يشوف حاجة اكتر من كدة عقله كان في حاله صدمة مستمرة مين دي اللي بتتكلم اختة الصغيرة ؟ ازاي وامتي بقت كدة ؟ ولا هي كول عمرها كدة وهو اللي كان راسم لها صورة تانيه وعايش وبيتعامل علي أساسها ؟ وهو قاعد مكانه لاقي توحيدة دخله تتسند علي الباب وباين عليها البهدله شعرها منكوش هدومها متربه جامد وفي كزا بقعه دم في وشها قام وقف بسرعه وساعدها تقعد وهي بصلته بعيون زايغه وكل ما تيجي تتكلم تعيط دخل المطبخ جابلها ميه و شربها ودلق شويه علي ايديه وغسلها وشها بأيديه كزا مرة ورا بعض عشان تهدي وتفوق وفعلا توحيدة خدت نفس عميق واتكلمت 


توحيدة ....

ل لمار فين ؟


عمار ...

في المستشفي طنط لو سمحتي عرفيني ايه ال حصل ؟ وفين معتز ومين عمل فيكي كدة ؟


توحيدة بدموع ...

خطفو معتز جريت وراهم في الشارع بس ملحقتهموش جريت لما انقطع نفسي ملحقتش 


عمار ...

اهل جوز اللي كان معاها مش كدة ؟


توحيدة ...

انت عرفت ؟


عمار ...

اه كملي بس حصل ايه بعد كدة ومين ضرب اختي كدة هما ؟


توحيدة ...

لا اللي ضربها كدة معتز قبل ما يهجمو أهل صلاح جوز بوسي علي الشقه ويضربوه ويخطفوة وانا نزلت وراهم ولما ملحقتهمش طلعت علي القسم بلغت ووريتهم الفيديو ال فيه بوسي ومعتز لأني لا اعرف أهل صلاح فين ولا اعرف أهل بوسي فين مكنش قدامي حل غير كدة وفضلت قدام القسم كتير لما حسيت اني هقع من طولي وانا لا معايا تلفون ولا اي حاجة جيت عشان اكلم اخواتة يتصرفو معايا ... طمني علي لمار وعلي البيبي ؟


عمار كشر ...

الجنين مات واختي بين ايدين ربنا دلوقتي 


توحيدة ببكاء ...

لا اله الا الله يارب لطفك بينا يارب 


عمار لسه هيرد عليها قاطعه تلفونة اللي رن برقم خديجة خاله زهرة استغرب جدا وكان هيطنش لكنة قرر يرد كدة كدة هو له حساب مع رامي لازم يصفيه


عمار ...

الو 


راويه ببكاء ...

لو سمحت يا عمار بيه ممكن اكلم زهرة ضروري ؟


عمار بضيق ...

لا مش ممكن خير في ايه عايزين منها ايه تاني ؟


راويه ...

عايزة اوصلها رساله ماما قبل ما تموت ممكن 


عمار ...

ايه ؟ ماماتك ماتت امتي وازاي ؟ البقاء لله طبعا الاول 


راويه ...

تعبت بعد ما مشيتم جامد واتنقلت المستشفي واتوفت امبارح الصبح ارجوك ماما كل اللي طلبته قبل ما تموت أن زهرة تسامحها هي مطلبتش أنها تسامحني أو تسامح رامي هي بس عايزاها تسامحها أنها خذلتها من غير ما تقصد ارجوك تقولها كدة ارجوك انا مش عارفه هقدر اكلمك تاني ولا لا رامي واخد تلفوني اصلا وحبسني في البيت بس انا كنت مخبيه تلفون ماما وبكلمك منه مش طلبه منك غير توصل رساله ماما الله يخليك 


عمار ...

حبسك ليه وساحب تلفونك ليه ؟ دا وقت خلاف اصلا ف ظروفكم دي ؟


راويه بقهر ...

عشان كمان تلت ايام هيجوزني غصب عني للمعلم اللي شغال معاه 


عمار بغضب ...


يتبع ....