-->

رواية جديدة نفق الجحيم 2 مكتملة لريناد يوسف - الفصل 13

 

قراءة رواية نفق الجحيم الجزء الثاني كاملة

تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى



قراءة رواية نفق الجحيم 

الجزء الثاني

من روايات وقصص 

الكاتبة ريناد يوسف


الفصل الثالث عشر



كرار بص لسلام وهو مش فاهم قصده ايه وسأله بإستغراب:

تقصد ايه بحديتك ديه ياسلام؟

سلام: اقصد اللي فهمته واللي فهمناه كلنا ياكرار، فلوس اللودر اللي نافخ صدرك وعتقول اني هاخده هتجيبها من وين هااا.. الا إذا كنت طامرلك لوكشة فلوس خدتها لحالك من غير حق، يابوي اصلا ربنا عيكشف الضويه مهما طال الوكت.

كرار فهم سلام عيرمي علي ايه بكلامه ورد عليه بغضب:

اوعاك يكون عقلك انهبل وفكرت اني ممكن اكون اني اللي مديت يدي عالفلوس ياسلام وسرقتهم!

معروف رد عليه بدال سلام:

امال لما مش انت ومسرقتهمش امال عايز تدفع حق اللودر منين ياكرار؟

كرار كان هيرد عليه لكن سبقته شوقيه اللي اتدخلت في الكلام، ولأول نوبه مره تتدخل في كلام الرجاله وقالتلهم بحسها العالي:

الفلوس مني اني، اني هجيبله من حدا ابوي العمده اللي يعوزه واكتر من اللي يعوزه كمان، ومش هخليه يشتري لودر واحد له.. اني هخليه يشتري صف لوادر ومعدات ويرصها جار بعضها، كرار من اليوم الفلوس اللي يشاور عليها تحت رجله.. المقاول من النهارده يؤمر ومايتقاله غير حاضر وأمرك.

الكل بص لشوقيه وسكت بعد كلامها ديه، والجميع بلا استثناء قلبهم قرصهم من الغيره من حديت شوقيه، وبالذات عزت اللي حسد كرار على طاقة القدر اللي اتفتحتله، وخصوصي إنهم خابرين إن العمده حداه فلوس لو ولعت فيها النار متخلصهاش.. وغير إكده وإكده لقب المقاول.. الكلمه اللي طلعت من خشم شوقيه شقت قلبه شق، واللي كان فاكر إن لو فيه حد هياخد اللقب من بعد ابوه فهو صفوت او اي حد تاني، انما كيف يكون كرار؟!

فترة سكوت بعدها اتنحنح نعيم وقال:

خلاص ياكرار مادام باقي تمن اللودر هتوفرهولك مرتك خده علي بركة الله، وانتوا ياولاد كل واحد عرف اللي ليه واللي عليه، ولو حد عايز يقايض اخوه بحاجه اويبدله هو حر..بس الجرافه القديمه والحفار القديم دول مش من تبع الحسبه، دول هبيعهم واراضي بيهم عماتكم وستكم، وامكم ياصفوت انت وعزت وكرار نايبها معاكم عايزين تراضوها راضوها مش عايزين خلاص. 


كانت واقفه ورده وباقي الحريم عيحطوا الوكل فوقفت وقالت لأبوها:

طيب ياعمي اللودر الجديد ديه مش احنا كلنا بعنا دهبنا فيه وقلتوا انكم هترجعولنا دهبنا؟ 

نعيم بص لبته بغضب وقالها:

والدهب اللي عتطالبي بيه ديه ياورده مين جايبهولك مش جوزك؟ وكل وحده فيكم من جايبلها الدهب مش جوزها، وفلوس الدهب اللي في المعدات اتقسمت اهه علي رجالتكم وكل واحد خد نايبه ودهبكم ماراحش لغريب. 

رد عليها صفوت جوزها يراضيها لما لقاها زعلت:

متزعليش ياورده الدهب اني هجيبلك بداله واكتر منيه كمان، اصبري بس نعرفوا راسنا من رجلينا وهعوضك عن الدهب وعن كل حاجه. 

وزي ماهو قالها إكده معروف و سلام كمان قالوا لحريمهم نفس الحكي وجبروا خاطرهم. 

وفي النهايه اتراضى الكل وسلام خد لودر بس اقل من بتاع كرار بشويه وقال إنه هيقايض اخوه عليه بحتتة ارض من نايبه، والباقي اتتمن وكل واحد خد نصيبه. 

واصبح كرار يمتلك اجدد واحسن لودر فيهم بمساعدة شوقيه مرته، اللي اتوكدت انها خلاص اسرته بمساعدتها وخلته طوع يمينها. 

❈-❈-❈


في الجنينه عند ابو دراع

ابو دراع في الجنينه عيرعى غنماته وقاعد جارهم وبعصايته عيخطط في الارض، وفجأة لقى حد عيقعد جاره، بص لقاه كرار، فكمل تخطيط في الارض وتجاهله. 

كرار:

عرفت إن احنا قسمنا الورث؟ 

ابو دراع بلا مبالاه:

وهعرف منين اني يعني؟ 

كرار: قسمناه.. والجنينه داي كل واحد فينا خد فيها ٣ فدادين، واني خدت نايبي في الفرده اللي فيها بيتك، عشان محدش يقدر يطلعك منيه ولا يقولك تلت التلاته كام. 

ابو دراع وقف تخطيط ورد عليه وهو باصص بعيد:

على فكره ياكرار اني عادي الفح نفسى فأي وكت وامشي. 

كرار: واني معاوزكش تمشي، وعشان إكده عميلت اللي عميلته واخترت ارضي اللي عليها بيتك. 

شوف ياابودراع، اني برغم كل اللي عيملتوا معايا في الفتره الاخيره، الا إنك لساك ليك نفس المكانه فقلبي، وكلامي ليك إني حليتك من الاخوه ورباط الدم ديه كان من ورا قلبي، كلام لحظة غضب على صاحب عمري اللي جه عليا بالقوي في الفتره الاخيره. 


ابو دراع اتنهد ورد عليه:

لو اتأملت فاللي عتعمله وراجعت حالك هتعرف إن كل اللي ععمله لموصلحتك، واني عايزك توبقي بني آدم وتعدل وقلبك يعرف الحنيه وترحم عشان ربنا يرحمك. 

بس هو فيه ناس إكده اللي يعمل معاهم الخير كيف اللي يعمل معاهم الشر.. يعني كيف ماعيقول المثل إكده اللي يوضيهم كيف اللي ينجسهم. 

كرار:

ياابو دراع إنت ليه مش حاسس بيا ولا حاسس بقهر قلبي، مع انك زمان اول واحد كنت تحس بيا من البصه فعيني ومن غير مااحكيلك عاللي واجعني الاقيك عتطبطب عليا وتاخد بخاطري. 


ابو دراع: صوح كنت ععمل إكده واظون إن هو ديه اللي وصلك للي إنت فيه دلوك، عشان اني لو كنت حكمت عقلي فعمايلك من لاول وشفت إفتراك عالناس ووقفتلك فيه كان حالك بقى غير الحال، كان اتصلح، ولو كنت منعتك بالقوة من همام والسيد، وأني كنت اقدر اعملها مكنتش عملت عملتك السوده داي معاهم، ولا كنت اذيت المسكينه اللي عتعذبها علي غلطتك فحقها. 

تعرف ياكرار اني لايم نفسي على اللي جرا للمسكينه داي وحاسس إني مشارك معاكم في الجريمه زيي زيكم؛ 

عشان كان فيدي الجِمك وادفع عنها اذى ومدفعتوش، وعشان إكده اني مديونلها بالاسف طول عمري وهتأسفهولها فهيئة حمايه ليها ولبتها منك

كرار:

 ياصاحبي خليك بعيد عن الموضوع ديه عشان من ساعة مااتدخلت فيه وحصل كل الزعل اللي بيناتنا ديه. 

أبو دراع:

معادش ينفع ياكرار، اني خدت عهد على نفسي ومات الحديت، ولو صوح عايزنا نعاودوا اخوات وحبايب من تاني وارجع اكون سندك وفضهرك كيف لاول، مش شوكه فضهرك خف اذاك عن شام وبتها، وامشي بالحق، واديك اتجوزت اللي قلبك هواها وخلاص مليكش موصلحه معاها، يوبقي هملها فحالها وخليك فحالك ومتقربش عليها. 

كرار رد عليه:

صعبه حكاية اني مقربش عليها داي ياابو دراع، داي مرتي واني ليا حقوق عليها وغصب عنها لو عوزتها اقرب واخدها. 

ابو دراع رفعله حاجب واحد ورد عليه بإستنكار وقاله:


-واني مقصدتش اللي إنت فهمته ديه، اني قصدي متقربش عليها بالاذي، انما مين اني عشان امنع شرع ربنا واحرم مرتك عليك، له من الناحيه داي قرب وخد راحتك بس بالادب والذوق والاصول مش تعاملها معاملة الكلاب واسمك عتاخد حقك، خده بس بالعقل..وبعدين أمرك غريب عجيب يااخي، يعني هي حليت دلوك فعينك وعرفت إن ليك حق حداها وعايزه، مش داي اللي كنتش طايق تبص فوشها، ولا عجبك الطير لما جربت الغير! 


رد عليه كرار وهو سارح:

بدك الصراحه ياأبودراع.. شام وشوقيه التنين مختلفين عن بعض قوي، ولو جبت شام قصاد شوقيه في الجمال والحلا كفة شام اللي تنزل، وغير إكده شوقيه فيها حاجه إكده اني مَرتحتلهاش من اول يوم، بس مش عارف ايه هي! 

بس في الاول وفي الاخر شوقيه بت ناس وشريفه وتوبها معليهش غبره، انما داي اللي جرا فيها ضيع كل حلاها، وغير إكده زانيه واتجوزتني وهي حبله ولزمتني بت مش بتي، يعني لو كنت هسامح فالأولي واحطلها عذر مش هسامح في التانيه واصل، بس برضك تضل مرتي وميته مااعوزها اروحلها، كيفها كيف بنت ليل من بتوع الغرزه متعة ساعه وخلاص. 


ابو دراع بصله بصة غضب ومرضيش يرد عليه واكتفى بالسكوت، ورجع يخطط في الارض بعصايته من تاني، وهمس لروحه وهو عيهز دماغه بقلة حيله.. مفيش فايده فيك ياكرار، مخك وقلبك اتقفلوا من ناحية شام ومفتاح قفلهم ضاع ومليهش جمعه.. يلا خلي اللي فمخك فمخك بس اهم حاجه متأذيهاش ولا تأذي بتها، وديه المهم حداي وبس. 

كرار: طيب بكره اني هكتبلك ورقة مبايعه للبيت اللي انت قاعد فيه ديه بأسمك. 

ابو دراع: وليه ان شاء الله؟ 

كرار: إكده، عشان محدش يقولك تلت التلاته كام، وهقول إنك عطيتني حقه كمان عشان حدش يسمعك نص كلمه. 

ابو دراع:

له متشكرين ياخوي، اني محدش يجبي عليا، ولو صوح عايز محدش يسمعني كلمه، تستنى عليا اكبر غنماتي وابيعهم واديك حق البيت ووكتها تكتبهولي بيع وشرا، غير إكده وفر صدقتك لحالك ياواد المقاول اني مهقبلهاش. 

كرار بقلة حيله:

طول عمرك وش فقر غور اعمل اللي يريحك، عارفك مادام قلت حاجه مهترجعش فيها، وصوح بمناسبة واد المقاول داي، من اليوم وطالع قولي يامقاول، خلاص اني بقيت المقاول بدال ابوي.. قالها ومسك قب جلابيته يعدل فيه بخيلاء، ورد عليه ابو دراع وهو عيبصله بإستنكار.. مقاول ومقاول كبير كد الدنيا كمان، بس مقاول في النطاعه والبرود. 

❈-❈-❈


حدا همام في البيت

لواحظ واقفه علي باب أوضة همام الصبح بدري في الضلمه، فتحته عليه وعلي بسيمه ومكانش لا هو ولا هي صحيوا لسه، وبعلو حسها قالت:

اصحي ياسنيوره، اصحي ياست الستات فيه جاموسه عايزه تتحلب وظاطه عايزه تتشال وبيت فيه خدمه عايزه تتخدم. 


صحيو التنين مفزوعين على حس لواحظ، ورد عليها همام بزعيق:

فيه ايه يمه مالك، فيه حد يصحي حد إكده، وكمان من فجر ربنا والضلمه لساها مضلمه ليه يعني، من ميته ووحده منك انتي وبناتك عتصحى في الوكت ديه يعني وتعمل حاجه؟ اشمعنا جايه لبسيمه تصحيها في الوكت ديه؟ 

خلص كلامه وامه كانت هترد، لكن بسيمه خدت دورها في الحديت وردت عليها:


عقولك ايه ياخاله لواااحظ، اني حليب مهحلبش، زاطه مهشيلش، لبن من الجاموسه معشربش ولا عاكل شي من ريعها واصل يوبقي اللي ياكل هو اللي يخدم، البيت وخدمته مليش صالح فيهم غير بأوضتي وبوكل جوزي وشربه وخدمته بس. غير إكده اللي هيخدم يخدم لروحه. 


لواحظ بغيظ: حديت ايه ديه، داي لا عمرها حوصلت ولا جرت في الدنيا ولا حد قبلك عيميلها! 

عاوزه تتستتي وتوبقي هانم إهنه ولا ايه؟


رد عليها همام وهو باصص لبسيمه:

همليها يمه تعمل اللي يريحها، وبعدين هي الحق معاها كل واحد يخدم حاله، يعني هي هتخدمك انتي وبناتك ولا تخدمني اني العاجز؟ 

همليلي مرتي وانتوا اخدموا حالكم، ومتتقليش عليها بالكلام ولا تاجي نواحيها مره تانيه، خليها قاعده معاي ومتحملاني متطفشيهاشي مني،واصلا ياعالم هي هتقعد معايا كد ايه فمتعجليش بروحتها يمه الله يرضى عليكي

خلص كلامه وامه بصتله بغضب، وبصت لبسيمه بقهر وخبطت الباب عليهم ومشيت وهي عتبرطم ومعاجبهاش الحال. 

وبعد مامشيت همام بص لبسيمه وقالها:

متزعليش من عمايل امي يابسيمه ولا تعملي باعت لكلامها، انتي من اهنه ورايح اللي عايزه تعمليه اعمليه واللي مش عايزه تعمليه متعمليهش، انتي بكفاياني اني عليكي وتشكري علي خدمتك ليا من الارض للسما يابت الاصول. 

بسيمه بصتله ومتكلمتش، ورجعت نامت وبصت للسقف هبابه وبعدها غمضت عنيها، وهمام افتكر انها عاودت للنوم ففضل يتأملها، لكنه اتفاجأ بيها بعد شويه عتفتح عيونها وتتعدل من فرشتها وتقوم، ووقفت جاره واتنهدت وقالتله:

يلا عشان تقضى حاجتك واشطفك واصبلك تغسل وشك قبل مااروح اعملك فطور. 

قالت كلامها وهمت تساعد همام يتعدل، وراحت جابتله النونيه والقروانه الصغيره والكوز وابتدت تعمل مهمتها اليوميه،

 وبعد ماخلصت طلعت عالموطبخ جهزت ليه وليها فطور وعاودت فطرته وفطرت معاه،وحتي عزام جه فطر معاهم لما شاف بسيمه عامله فطور، وهو امه واخواته كل يوم عيطلعوه من غير فطور من كسلهم ولكاعتهم.. وبعد ماخلصوا فطور بسيمه عملتلهم كلهم شاي، وقعدوا يشربوه سوا. 

بسيمه وهي قاعده على جنب وعتشرب شايها وعيت همام اللي كان عيشر عرق فبصت لعزام وقالتله:

عزام، هي الهوايه اللي في المشتشفي اللي كانت متعلقه في السقف داي تطلعلها بكام وعتاجي من وين؟ 

عزام بإستغراب لسؤالها:

ليه عتسألي عليها داي يامرت اخوي؟ 

بسيمه:

عشان عايزاك تشتريلي وحده اعلقها في الاوضه إهنه.

عزام بضحكه:

وهتشغليها بأيه يابسيمه، هتفخي فيها تشتغل؟ مش عايزه كهربا تشتغل بيها ولا ايه؟ 

بسيمه:

وهي الكهربا تتكلف كام وتاجي البيت إهنه يعني؟ 

عزام:

كتيير، ديه محدش مدخل كهربا حدانا في البلد غير العمده واتنين تلاته من الاعيان بس. 

بسيمه: برضوا اسألي وشوفلي هيتكلف كام هو والمروحه وتعالى قولي ماشي. 

عزام:

ماشي زي ماتحبي. 

خلص شرب شايه وطلع، وهمل بسيمه مع همام اللي سألها:

ليه عتسألي عالهوايه وع النور يابسيمه ممتحملاشي الحر ولا ايه؟ 

بسيمه:

-وهو الحر ديه حد يتحمله يعني؟ 

همام: إيوه صوح معاكي حق.. خلاص اني هقبض قبض الشهر الجاي من حكيم واديهملك تجيبي الهوايه، وهشوف ابوي معاه فلوس ولا ايه وندخلوا الكهربا. 

بسيمه:

له متشوفش ابوك ولا حاجه اني معاي فلوس، وحاجه تانيه كمان ياهمام عايزه اقولك عليها، اني معاوزاكش تاخد فلوس من حكيم تاني، الفلوس داي مليكش حق فيها، واني بصراحة ربنا متدايقه منها. 

همام بكسره:

ونصرفوا من وين يابسيمه ونعيشوا كيف؟ 

بسيمه:

ربك عيرزق، سيبها عالله بس انت.. وبعدين اني معاك اهه واني حداي فلوس هوديها فين يعني، نصرفوا منها ونجيبولنا منهم بقره ولا جاموسه واخد كام قيراط راكب اوكلها منهم ويمشي حالنا هو احنا هنعوزوا ايه اكتر من إكده؟ 

همام بفرحه:

شايفك عتتحدتي كأنك باقيه معاي يابسيمه! 

بسيمه بتنهيده:

باقيه امال هروح فين، عالاقل دلوك باقيه. 

كشر همام، لأن نص كلام بسيمه فرح قلبه، بس نص كلامها التاني شقه شق. فسكت ومتكلمش، مع انه كان عايز يرد عليها ويقولها الفلوس اللي هتقطعيها عني من حكيم هتصرفي بدالها انتي دلوك، بس بعد ماتمشي وتهمليني اني هعمل ايه؟ 

لكنه بلعها وسكت ومرضيش يقولهالها ويبينلها احتياجه ليها اكتر من إكده، ولا يقدر يعترض علي أي حرف من كلامها، وعارف إن ماهي الا مسألة وكت وهتفر منيه كيف نسمة هوا مهما حاول يمسكها مهيقدرش. 


❈-❈-❈


بعد شهر ونص بالتمام والكمال

صوت زغروته رنت في بيت المقاول

كرار بلهفه:

حبله ياخاله صوح؟ 

الدايه: اومال عزغرت ليه يعني فرحانه أنها طلعت فاضيه؟ مرتك حبله فاربعين يوم ياواد المقاول وباذن الله الواد اللي هيشيل اسمك جايلك في الطريق، يلا شخلل وفرحني. 

كرار طلع من جيبه اللي فيه النصيب ولافاهولها، وبفرحه داخل لشوقيه يطمن عليها، لكن الدايه وقفته وهي عتقوله:

هملها دلوك ومشيني اني هي مطارتش اهي قاعده فبيتك. 

كرار بإستغراب:

عايزه ايه تاني ماني عطيتك حلاوتك! 

الدايه: عايزاك تنادم على امك من جار مرتك وتقولها تعطيني نصة غلة قمح الا قولتلها وقالتلي له خدي فلوس من كرار، واني عايزه قمح اطحنه واخبزه للعيال. 

كرار بحس عالي:

فكريه، نعمه.. وحده فيكم تاجي تجيب نصة غلة قمح لخالتكم ام عطا، يلا قوام. 

حوريه سمعت كلام كرار وقامت منشوكه من جار شوقيه خافت احسن يفتحوا الصومعه اياها، وطلعت بسرعه وقالت لكرار:

حدش يجيب غله اني اللي هجيبلها، اترزعى إهنه يامره انتي وبطلي فلقه، مره رطاطه وزنانه، ماقولتلك بكفياكي الفلوس ايه ديه؟ 

خلصت كلامها وطلعت لفوق تجيب الغله، وشوقيه استغربت نشكتها ولغفنتها وطلعتها تجيبلها الغله بنفسها! 

وقالت لروحها إن اكيد فيه إنَ ولازمن تعرفها. 

هم كرار بعد ماطلعت امه عشان يدخل الاوضه لشوقيه، لكن حس اخوه صفوت اللي عينده عليه وقفه، فطلع يشوف فيه ايه وعايزه ليه

والدايه استغلت اللحظه داي ودخلت اوضة شام كيف الاعصار وقفلت الباب وراها وبخبث بصت لشوقيه وقالتلها:

هاه يابت العمده، شايفه إن رقبة الحمامه كفت ووفت وسترت، مش قولتلك تخافيشي هتعدي بس انتي اسمعي كلامي. 

شوقيه نزلت من ع السرير وجريت عليها وحطت يدها علي خشمها قوام.. 

وفي الاثناء داي في الموطبخ:

ورده:

وحده فيكم تودي الوكل لشوقيه اللي عامله حالها تعبانه ووحمانه من اول شهر بدال ماياجي كرار يقعد يتنفضلنا إهنه ويهز فبدنه علينا ويسمعنا كلمتين فارغين عشان ست السنيوره. 

البنات ردوا عليها وحده وحده.. اني مش فاضيه، ولا اني، ولا اني، ولا اني كمان. 

فبصت ورده لشام وقالتلها:

معلهش ياشام انتي قومي اغسلي يدك من الصابون وهملي الغسيل ووديلها الوكل وتعالي. 

شام قامت من غير كلام ولا حديت، وخدت الوكل اللي غارفاه ورده وراحت توديه لشوقيه، وبمجرد ماوصلت قدام اوضتها وهمت تخبط عالباب وقفها همس شوقيه اللي وصل لمسامعها بس ممتفسرش وحست إن فيه حاجه راعباها، فقربت ودنها من خرم مفتاح الباب وسمعت شوقيه بوضوح وهي عتقول للدايه:

ايه ياوليه مالك، مسكوهمش وهما عيسرقوا مسكوهم وهما عيتقاسموا ولا ايه؟ 

الدايه: هيء، يتقاسمو ايه ياحسره، دانتي عطتيني ملاليم واديكي متنغنغه في الخير والعز لحالك، مع إن لولايا ماكنتي وصلتي إهنه ولا كان زمانك اتجوزتي وفيه عيل فبطنك مستنياه يشرف، ولا كنتي عايشه من اساسه. 

شوقيه: وايه المطلوب يعني دلوك بعد كل الرط والكلام الفاضي ديه؟ 

الدايه:

كلك نظر، شوفي عاد الستره اللي اتسترتيها بسببي تسوى كام حداكي، شوفي رقبة الحمامه والخير اللي جابتهولك يطلع كد ايه..قدري اللي نجدك من الموت، وراضيني بدال ماللي دافنينوا سوا انبشه وساعتها عليكي السلام ياشوقيه. 

شوقيه بلعت ريقها بخوف، وجريت علي الدولاب فتحته، ورفعت خلجاتها وطلعت من تحتهم فلوس، وراحت عطتهم للدايه وقالتلها:

خدي دول ومشوفش وشك إهنه مره تانيه، واوعاكي حسك يطلع بالحديت ديه تاني، والا اقسم بالله عمرك يخلص على يدي، وياروح مابعدك روح، فاهمه ولا افهمك. 

الدايه وهي عتحط الفلوس فصدرها:

متخافيش مهنطوقش، بس لو عالجيه هاجي لما اولدك عشان اخد الحلاوه الكبيره، مع السلامه ياست البنته، هيهيهي


خلصت كلامها واتحركت ناحية الباب، وفاللحظه داي شام اللي سمعت كل حرف اتقال وكانت عترجف كيف زعفة النخيل، رفعت دماغها وجرت قوام على اوضة ستها عديله دخلت وقفلت الباب وراها واتسندت عليه، وعديله لما شافت منظرها ووشها اللي اوصفر كيف اللمونه سألتها بخوف:

يامري مالك ياحزينه وشك مخطوف ليه؟ 

شام بهمس ردت على ستها:

نصيبه ياستي نصيبه، الحقيني ياستي اني سمعت اللي لا يتقال ولا يتحكي. 

❈-❈-❈


حدا همام في البيت

بسيمه في الموطبخ عتعمل وكل لهمام، وفي الأوضه جار همام قاعده لواحظ وبناتها التنين اللي من ساعة مابسيمه دخلت الكهربا البيت وجابت المروحه لهمام مطالعينش منها.. 

همام باصص عليهم بديقه وعايز يقولهم يطلعوا من جاره ومياجوش تاني؛ لانهم قاطعين عليه خلوته مع بسيمه، وحتي عنيه حاسس انهم بقوا متكبلين فوجودهم ومش واخدين راحتهم في البص عليها، لكنه مقادرشي يقولهالهم. 

وساب كتير الموضوع لذوقهم وفهمهم، بس هما لا ذوق ولا فهم، وكل حجتهم إنهم عيسألوا عليه ويقعدوا جاره يسلوه، وهما قبل سابق مكانش حد منهم يعتبله أوضه! 

عاودت بسيمه بالوكل،وراحت على همام وقعدت جاره، وحست من بصة عنيه على امه واخواته إنه مضايق منهم زي عادته، فبصتلهم وبحس عالي قالتلهم:

عقولكم ايه ياحلوين، خدوا امكم ويلا هوونا عايزين ننامولنا هبابه، وبعدين اني هحب اقلع خلجاتي وكت النوم وعستحي منكم. 

ردت عليها لواحظ بكل برود:

وليه تستحي يعني مااحنا كلنا حريم كيف بعض! 

بسيمه: اهي المستحه والحيا حداي كتار وزايدين عن حدهم ومبهدليني اعمل ايه فحالي عاد. 

لواحظ: متعمليشي حاجه، قومي اشلحي جلابيتك واقعدي علي راحتك مفيش حد غريب

بسيمه بغيظ:

اني قولت قوموا اطلعوا من اوضتي يعني تقوموا، اني خابره إنكم قاعدين عشان الهوايه، واني من النهارده عقولكم هوايتي مهقعدش حد تحتها، معاكي فلوس وحلي كيسك وهاتيلك وحده فأوضتك وطري علي روحك وبطلي عفن. 

لواحظ بصت لهمام عشان يتكلم، لكنه بص بعيد ومتكلمش كيف مايكون راضي بكلام مرته، فقامت منتوره وزعقت فبناتها وقالتلهم:

قوموا ياظنايا قاعدين ليه تاني بعد ماطارت ورانا من اوضتها، والدلدول التاني ولا فتح خشمه، قومي نهملولها هوايتها الا انشالله يارب تتلخلخ وتقع عليها تحش رقابتها، بقيتي بهوايه يامعفنه! 

خلصت كلامها وطلعت من الاوضه ورزعت الباب وراها، وبسيمه بصت لهمام اللي لقته متبسملها، واخيرا عيونه اتعلقوا بيها من تاني، ومع انها لا راغبه فيه ولا فبصته عليها، لكنه في الاول وفي الاخر مريض وهي معتبصلهوش غير بعين الشفقه فقط لا غير. 

خلصوا فطور وطالعه بسيمه تعاود مواعين الفطور للموطبخ، وهي فطريقها بصت للواحظ وبناتها اللي قاعدين وعلى وشوشهم مرسوم الغضب، لكنها تجاهلتهم وكملت طريقها، اصل في الاول والاخر هي جايبه الهوايه لهمام عشان تريحه وتعينه علي قعدته في الاوضه لانه خلاص مش هيقدر يشم هوا ربنا في براح الدنيا، وطالما هما عيدايقوه يوبقي يزعلوا يزعلوا. 

دخلت المواعين وطلعت بعدها بسرعه علي حس عزام وهو عيقول بعلوا حسه:

ابوي وين، فينك يابوي.. ابوووي 

لواحظ بخوف: مالك ياولدي فيك ايه؟ 

عزام بنبرة صوت مقهورة:

نصيبه يمه  حطت علي راسي.. طلبوني للجهاديه يمه، مش لسني ولا ليا بس عشان اللي جرا لاخوي طلبوني بداله. 

لواحظ ضربت علي صدرها وصرخت، وعزام قعد علي حيله وهو منتهي من الخوف، كيف مايكون جاله الموت وهو تارك الصلاة. 


❈-❈-❈


في بيت المقاول

كرار داخل البيت يجري، ووقف في نص الحوش ينهج، والكل كان متجمع، فبصلهم وبحس مخنوق من الخوف قالهم:

اني انطلبت للجهاديه 


يتبع

إلى حين نشر الفصل الجديد للكاتبة ريناد يوسف من رواية نفق الجحيم الجزء الثاني، لا تنسى قراءة روايات و قصص كاملة أخرى تضمن حكايات وقصص جديدة ومشوقة حصرية قبل نشرها على أي منصة أخرى يمكنك تفقد المزيد من قصص وروايات و حكايات مدونتنا رواية وحكاية


رواياتنا الحصرية كاملة