-->

رواية جديدة نفق الجحيم 2 مكتملة لريناد يوسف - الفصل 14

 

قراءة رواية نفق الجحيم الجزء الثاني كاملة

تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى



قراءة رواية نفق الجحيم 

الجزء الثاني

من روايات وقصص 

الكاتبة ريناد يوسف


الفصل الرابع عشر



في بيت المقاول في وقت سابق

عديله:

مالك ياقزينه زوعتيني فيه ايه نصيبة ايه اللي حوصلت؟ 

شام حكتلها اللي حوصول كله واللي سمعته، وعديله كانت تسمع وتضروب على رجليها وفاتحه خشمها بصدمه، واخر ماخلصت شام حديتها عديله بصت بعيد وقالت:

سبحان الله ربك يمهل ولا يهمل، خاض فعرضك وشرفك وصال وجال وظلم وشوفي ربك عيمل فيه إيه.. خليه يدوق المر هو وامه ولا يقدروا يفتحوا خشمهم. 

شام وهي عتقعد جار عديله:

إيوه ياستي يعني الكلام ديه كرار لازمن يعرفوا ولا إيه، نقولوله عليه؟ 

عديله: مين اللي يقوله ياهبله، اياكي تكوني عايزه انتي اللي تقوليه ومفكره إنه هيصدقك! 

عايزه تتشفي وتشوفي القهر على وشه قدامك صوح، بس احب اعرفك إنك لو قلتي لكرار حرف واحد من اللي سمعتيه ديه محدش هيتقهر غيرك، اول هام هيقول إنك مكيوده وعشان إكده جايبه الحكي ديه كله من حداكي، تاني هام هيقول إنك عايزه تمرمغي سمعتها في الارض عشان توبقي زيها زيك، وخصوصي إن واد الهبله لفت مخه الحيه وضحكت عليه بحوصلة الحمامه ومفكر إنه شاف شرفها بعينه. 

وغير إكده شوقيه لا ابوها ولا امها هيسكتوا لو عرفوا ان شي كيف ديه اتقال على لسانك وهيمرمروا عيشة كرار وامه والمرمره هتاجى على راسك انتي. 


شام: يعني نسكتوا ولا كننا سمعنا حاجه؟ طب والواد اللي فبطنها اللي مش واد كرار، يعني هو يتنكر لبته اللي من صلبه ويربي عيل غيره عادي؟ 

عديله:

بووووه عليكي وعاللي جابوكي وعلى كلامك اللي تطير فيه رقاب، ياغشيمه مش ولده كيف وهو خطبها شهور ومتجوزها من شهر ونص وطلعت حبله فاربعين يوم؟! الواد واد كرار متتهبليشي. 

وبعدين اي حاجه هتتقال دلوك هتروحي فيها انتي مش حد تاني قولتلك افهمي افهمي. 


إحنا دلوك ربنا بعتلنا سبب يمكن فيه رحمه ليكي من يد شوقيه.. خلينا نلاعبوها هبابه ونستغلوا خوفها من إنها تتفضح.. بعدى إنتي بس وهمليني اني اشوف شغلي معاها، وانتي اقفي بعيد واتفرجي وليكيش غير الذبده. 


❈-❈-❈

أما في الوقت الحالي 

كرار داخل البيت يجري، ووقف في نص الحوش ينهج، والكل كان متجمع، فبصلهم وبحس مخنوق من الخوف قالهم:

اني انطلبت للجهاديه 

صدمه ظهرت على وشوش الكل، وشهقات طلعت من افواه الحريم، ومفيش غير تنين بس اللي وشوشهم وملامحهم لمعت بالفرحه.. عزت.. وشام اللي كانت طالعه بالشاى من الموطبخ وسمعته وهو عيقول إكده.. وهمست لروحها.. جهاديه يعني سنين بُعاد.. احمدك واشكر فضلك يارب 

نعيم:

ميته ديه حوصول ومين اللي بلغك ياكرار؟ 

كرار:غفير دلوك جاني من حدا العمده وخبرني

حوريه:

إيوه امال ايه، ماراح اللي كان يعرف يطلعكم منها ومخلاش حد من رجالة البيت رجله خطت عالميري، له عقولك ايه يانعيم تتصرف وتطلع ولدي كيف مااخوك طلعلك عيالك التنين ومخلاش حد فيهم يخدم في الجهاديه يوم واحد. 

نعيم بقلة حيله:

واني اعمل ايه يعني ياحوريه مانتي خابره إن توفيق الله يرحمه هو اللي كان معاه الحل والربط، وهو اللي كان يعرف يتصرف في المسائل داي وهو اللي كان ليه معارف كتير اني معرفش حد واصل. 


كرار بخوف:

يعني ايه ياعمي، يعني اتاخدت عالجهاديه إكده خلاص، يعني لبست في المرار دوناً عن رجالة البيت كلهم؟ 

ليه بس ياربي إكده، ليه حظي عاثر لدرجة إنه عيخلي كل شين يحصول معاي اني دونا عن الناس كلها، ليه بس اني المبلي؟ 

شام كان نفسها ترد عليه وتقوله من عمايلك السوده، لكنها طبعاً متقدرش، وعشان ربنا دايما عيكلف اللي يجيب حق الملكوم بناس تانيه، ردت عليه سته عديله الرد اللي كان في نفس شام:

وعلى نياتكم ترزقون. 

هي قالت إكده وكرار وحوريه انفجروا فيها كيف القنابل، اللي يقولها شمتانه واللي يقولها فرحانه، وحوريه غسلتها غسل بالكلام، لولا نعيم فض الموضوع وقالهم خلاص سيبوها كلمه وطلعت، وصفوت كمان دافع عنها وسكتهم. وكل ديه وشوقيه واقفه علي باب اوضتها متربعه وعتسمعهم، وحتي متدخلتش بحرف واحد.. الا لما كرار رفع عيونه عليها، وراحلها بخطوات مهزوزه وقف قدامها وبهمس قالها:

انطلبت للجهاديه ياشوقيه سمعتي؟ 

شوقيه ببرود:

سمعت

كرار: ومالك عتقوليها إكده كأنها هينه عليكي؟ 

شوقيه بنفس البرود:

عشان هي هينه صوح، هينه عليا وعليك انت كمان، وحلها في اليد، بس إنت اللي رايح تبكي وتشكي وتنوح للناس الغلط، من إهنه ورايح لما تجرا معاك حاجه زي داي اول وحده تاجي تترمي فحضنها وتشكيلها شوقيه وتشوف هتعمل ايه.. انما تروح تشكيلي للي لا يحل ولا يربط، واللي قاعدين يبصولك ولا هاممهم، وكتها هقولك خليهم ينفعوك وانفض يدي منك.. ودلوك.. هم بينا علي بيت ابوي، واوعاك تنسى إنك نسيب العمده وجوز بته، واللي يجرا علي باقي الخلايق مينفعش يجرا عليك. 

قالت اخر جمله بحسها العالي سمعت البيت كله، وبعدها دخلت جابت الملس بتاعها لبسته وخدت كرار وعلى بيت ابوها العمده. 

❈-❈-❈


اما حدا بيت همام

عزام بقهر:

يااابوي عالسواد اللي الواحد هيشوفه. 

حمدون ابوه:

ولا سواد ولا حاجه، اجمد ياد إكده وخليك راجل، الجهاديه عتعلم المرجله، خليت ايه للحريم وانت عتولول إكده؟ 


عزام: عتعلم المرمطه يابوي مش المرجله، عتعلم الموت، دلوك ارجعلكم في صندوق ويقولولك ولدك الشهيد اهه يابو الشهيد كيف ماعنشوفوا صندوق داخل البلد كل يوم والتاني. 

حمدون ولواحظ في حس واحد.. تف من خشمك الشر بره وبعيد.

حمدون: تفائل بالخير تشوفه ياولدي، هون على روحك والجهاديه كله عيروحها، والعمر مكتوب والموت حق واللي رايده ربنا هيكون، والموت لو اجلك خلص هيجيك لو كنت في برج مشيد


ودلوك هم جهز حاجتك وشوف هتاخد ايه معاك عشان تطلع على جبهتك يابطل وتدافع عننا وتحرسنا مع خواتك اللي هناك، وتخلينا نناموا واحنا مطمنين. 


كلام حمدون هدى نار عزام هبابه وطمن خوفه، لكنه مهداش ناره هو، ولا برد قهر قلبه علي ولاده التنين، اللي واحد منهم اتشل، والتاني خدته الجهاديه وياعالم هيعاود منها حي ولا له، ويصفي هو لحاله في الاخر كأنه ماخلف ولاد ولا شم ريحتهم. 

دخل عزام أوضته وابتدا يشوف هيعمل ايه وياخد معاه ايه، واول حاجه خدها مكنة الحلاقه، وبشكير وكام حاجه إكده بساط معرفش ياخد ايه غيرهم ولا يعمل ايه، 

وطلع بعدها راح حدا اخوه همام يقعد جاره شويه، واثناء ماهو قاعد مع اخوه، دخلت بسيمه عليهم بالوكل، وهي وهمام اقنعوا عزام يتغدى معاهم بالعافيه، وفضلوا يصبروا فيه ويخففوا عنه خوفه، وفي الاخر راحت بسيمه على صندوقها فتحته وفتحت صرة الفلوس وطلعت منها مبلغ محترم وراحت على عزام ودستهوله فيده وقالتله:

خلي دول معاك واشتري بيهم اي شي تعوزه هناك، متجوعش ولا تعطش هات اللي نفسك فيه وبس تاجي اجازه هعطيك غيرهم. 

عزام بص للفلوس اللي فيده ورفع عيونه عليها وبنبرة شكر وعرفان قالها:

وبعدهالك يابت عمي عبصمد جمايلك كترت علينا ميته هنقدروا نوفوا كل ديه؟


ردت عليه بسيمه بإبتسامه:

بين الاخوات مفيش جمايل ياعزام، واني عليم الله اني معتبراك اخ، وذادت اخوتك ومعزتك فقلبي من يوم مادافعت عني فبيت المقاول وكنت واقف تصرخ من خوفك عليا كيف اسد مجروح. 

عزام اتبسم وبسيمه سكتت ومتعرفش إنها بكلامها ديه رمت شعلة نار على كوم قش فقلب همام اللي انفاسه ابتدت تعلى وتهبط وبعلوا صوته زعق مره وحده خلى الاتنين جفلوا:

ايوواااا. يعني استغفلتوني انتو التنيين، وكت ماسألتكم ايه اللي جرا قلتوا ولا حاجه، مجاتكمش الجراءة تقولوا اللي كنت خايف منيه حوصول ياهمام، انطوقي عيملك ايه كرار الكلب انطوقي.. لمسك، مد يده عليكي مسك طرف توبك شمك ضمك انطووووووقااااااي 

بسيمه ردت عليه بعصبيه مماثله:

اخررررس قطع لسانك، وقطع اليد اللي تتجراء تتمد على طرف توب بسيمه وتمسه، مين داي اللي اتضمت واتشمت ياعويل انت؟ 

همام بوجع وصوت مخنوق من الدموع:

إيوه صوح اني عويل، عويل وعاجز ومشلول وحتى مرتي قادرشي احميها. 


رد عليه عزام بإعتراض: مرتك حدش داسلها علي طرف ياهمام، وكرار ممسش شعره منها ولا جه ناحيتها حتي، كل الحكايه إنه طردها من البيت وحلف يمين طلاق ماتدخله تاني. 

همام:. 

ومن غير مايحلف مين هيخليها تخشه تاني ولا توصل حداه الخسيس ديه، اني من لاول مكنتش راضي بروحتها بس هي عفصت فنص قلبي وخلتني وافقت بالقوة والغصبانيه، وادي النتيجه. 


عزام: ماجراش شي ياخوي سمعتلها كلمتين واني كمان سمعتلي كلمتين وخلاص، بس شافت اختها وبت اختها وجات، ومره ومش هتنعاد.. مش إكده يابسيمه؟ 

بسيمه ردت عليه وهي عتبعد وتروح تقعد بعيد :

اكده.. ودلوك اقفلوا الكلام في الموضوع ديه وانسوه خلاص، كيف مااني هنسى اختي وهنسى شوفتها مره تانيه. 

خلصت كلامها وقعدت بعيد وشردت فأختها وحالها وملامحها كساها الحزن، وهمام برغم قهرته عليها الا إن قلبه اتعصر  لما شاف حالها اتبدل والهم ركبها، وغمض عيونه بوجع واتمنى لو كان بيده يخلصها من كل شي مكدر صفوها مكنش اتردد لحظه وحده وكان خد كل الهم منها وحطه فقلبه هو بدالها


❈-❈-❈

اما فدوار العمده

شوقيه:

هاه قولت ايه يابوي هتطلع كرار من الجهاديه مش إكده؟ 

العمده مردش على شوقيه ومسك كباية الشاي اللي قدامه وشرب منها شفطه وعمل حاله عيفكر، وبعد دقايق من السكوت كرار انتهى فيهم من الخوف، اخيراً العمده نطق وقال:

هي صعبه يابتي، بس بأذن الله مفيش حاجه تصعب على ابوكي، ولكن عشان نعملوا ديه لازمن كرار يحل كيسه، الموضوع عيصرف وابوك الله يرحمه سيد العارفين واكيد قايل قدامكم يعني. 


كرار: له والله ياعم ماقال حاجه. 

العمده:

طيب اني قلتلك اهه، الحكايه بدها فلوس، واظون انت دلوك تحتكم، بعد ماقسمتوا الورثه. 

كرار: صوح احتكم ياعمي، بس للاسف احتكم علي ارض ومعدات مش فلوس، واظون ان شوقيه جابتلي منك باقي حق اللودر عشان اقدر اشتريه. 

العمده:إيوه صوح، طيب والعمل ايه دلوكيت، ماهو يالدفع يالجهاديه، واني معاييشي كان دفعت عنك.. يوبقي خلاص سلم أمرك لله واتجند ياولدي وربنا يسترها عليك وترجع سالم مش ترجع فصندوق. 

شوقيه بس سمعت حديت ابوها شهقت وضربت علي صدرها وهي عترد عليه:

وه يابوي الشر بره وبعيد كلام ايه ديه، ربنا يحفظه لشبابه وليا وللي فبطني.. تقولش إكده يابوي على جوزي وابو عيالي، واتصرف عشان خاطري وطلعلي جوزي بأيوتها طريقه، اني مهخليهش يبعد عني ويروح للموت برجليه لو هبيع روحي عشانه. 

العمده بتفكير:

طيب فيه حل بس معارفشي كرار هيوافق بيه ولا له؟ 

كرار بلهفه: قوله ياعمي واني موافق بس يكون فيه خلاصي. 

العمده بخبث:

ال٣ قراريط اللي جوار ارضي طلعوا من نصيب مين؟ 

كرار: طلعوا من نايبي اني، اشمعنا؟! 

العمده: يلزموني، هاخدهم منك واخصم منهم فلوس اللودر وفلوس طلوعك من الجهاديه، مع إن دول هيكلفوني اكتر من حق ال٣ قراريط، بس كله عشان خاطر عيون شوقيه وغلاوتها عندي، هاه قولت ايييه

كرار بتفكير: هاه؟ 

العمده: هاه ايه اخلص يا ايوه ياله ممحتاجاشي كتر تفكير. 

شوقيه ردت بداله:

تفكير فأيه بس يابوي، إيوه طبعا موافق امال يعني يروح الجهاديه ويعاود بتابوت كفالله الشر، وقتها هتعملوا ايه الارض والقراريط؟ الارض تتعوض انما هو له. 

كرار بإقتناع:

إيوه صوح كلامك ياشوقيه، تغور الارض، خدهم ياعمي ال٣ قراريط وطلعني. 

العمده بفرحه مقدرش يداريها:

خلاص على بركة الله، روح اطلع لعواد هات من حداه ورقة مبايعه وتعالالي. 


وبالفعل طلع كرار ورجع بورقة مبايعه، ولقى العمده مستنيه ومعاه تنين غفر شهود، ومضى العقد وخد الارض وقاله خد مرتك وروح وانسى امر الجهاديه نوهاااائي. 


❈-❈-❈


عاود كرار بشوقيه البيت، ودخل معاها يده فيدها والابتسامه شاقه خشمه شق، وأول مادخلت شوقيه رقعت زغروته رنت في البيت كله، وعلى صوتها الحريم كلهم طلعوا من الموطبخ والرجاله انتبهوا، وحوريه سألتها بلهفه:

بشري ياشوقيه اتحلت؟ 

شوقيه وهي عتبص لنعيم وباقي الرجاله بخبث ردت عليها:

إيوه يمه اتحلت امال ايه،عشان بس تعرفوا مايجيبها الا حريمها. 

قالت كلمتها ورجعت تاني تزغرت وتلف في البيت بالزغروته، وبعدها دخلت اوضتها وشاورت لكرار يتبعها. 

وأول مادخل وراها نبهت عليه مايقولش لحد إنه باع الارض لابوها وخليهم مفكرين إنه ساعده مساعده عشان يعرفوا إنه وراه ضهر ويعملوله حساب، وهو كالعاده مايملكش غير إنه يقولها سمعاً وطاعه. 


اما شام فكانت قاعده فأوضة عديله ترضع بتها، ومن أول ماسمعت الزغاريت عرفت إن كرار نفد منها، فإبتسمت بمراره على حظها اللي ولا يوم خلف عهده بيها، وقسمُه بأنه يحرمها من كل حاجه تفرحها. 

وبصت لبتها ومسدت علي خدها بحنان وهي عتهمس لروحها:

الا انتي اللي غفل عني حظي الشين فيها ومقدرشي يمنعك عني، وكأنه عيقولي خدتي حاجه كبيره قوي ومتحلميش تاخدي حاجه زينه بعدها. 


❈-❈-❈

عدوا شهر ونص

فيهم بت شام وتوتت وبقت كيف البدر فليلة تمامه وعليها خفة دم وقبول وحلا يخلي العين اللي تقع عليها تتعلق بيها معاوزاش تحيد عنها. 

وصوح كرار جوزها بعيد عنها وملهي مع شوقيه، بس عيونه بقت تبصلها طول الوكت وبنظرات جعانه، كيف مايكون واحد عيان مشتهي الوكل وممنوع منه. 


ومش بس عيون كرار اللي عتاكل وتشرب فشام، له دا عزت كمان عنيه مقاوطاها طول الوكت وطول ماقاعد في البيت باصصلها، وكل هبابه بس تسيب ربيعه مع ستها عديله يروح ياخدها ويفضل يلاعب فيها، وكل سبوع والتاني يجيبلها لبس ولا حاجه وهو جاي من الشغل عشان يفرح بيه شام. 

أما حريم البيت كلهم فكانوا يبصوا لربيعه ومشتهيين شيلتها وحبه من خدودها الحمر الحلوين، لكن خوفهم من حوريه وشوقيه وحتى كرار مكتفهم، بس ديه ميمنعش إنهم عيسرقولهم حبه منها كل فين وفين في الخباثه ومن غير ماحد يشوفهم. 

اما ممدوح فمبقاش يفارق ربيعه واصل، وطول الوكت قاعد جارها، تنام يقعد ساكت ويلعب من غير صوت ولا حس، وتصحى يقعد يلاعب فيها ويحكي معاها كيف ماتكون كبيره وفاهمه كل اللي عيقوله. 

اما شام فكانت كل يوم تكبر فيه بتها قدامها وتتغير ملامحها وجمالها يبان قلبها يفرفط من الفرحه، وخصوصي لما البت ابتدت تتعرف عليها وتتعلق بيها وتبتسملها  كيف ماتكون عتقولها افرحي يمه واصبري اني جارك ومعاكي.


اما شوقيه فممبطلاش دلع علي كرار ولا طلبات، وهو بس تقوله علي حاجه يلبيها فورا كرمال اللي فبطنها واللي طاير بيه السما. 

وبقي كل يوم يصحى لحاله من فجر ربنا ويفطر ويطلع قبل حتي رجالة البيت كلهم، ويعاود اخر النهار وكل اللي عيمله يحطه فحجر شوقيه.. واتبدل حاله واللي يشوفه ميقولش إن ديه كرار حيلة امه المدلع واصل. 


❈-❈-❈


اما فبيت همام

حمدون عاود من الغيط واترمى عالكنبه يلقط انفاسه بتعب. 

بسيمه شافته وجريت ملتله كوز الميه من الزير وجابتهوله يشرب وهو خد منها الكوز وقالها:

تسلمي يابتي وتسلم يدك ويسلم ذوقك، ياللي معيملتها وحده من بناتي ولا مرتي. 


لواحظ بزعيق:

كنا هنقوموا اهه ونجيبولك وكل وميه وكل حاجه، بس هي اللي كيف ماتكون هتاخد جايزه لو سبقت بيها، واديك قولتلها الكلمتين اللي عايزه تسمعهم وعطيتها الجايزه مبروكه عليها. 

حمدون:

والله لو فيكي حيل ومروه كد طولة لسانك كان ربنا عطانا. 

لواحظ بصتله ومتكلمتش، وهو شرب وقام راح لولده همام اللي طول اليوم مشافهوشي واتوحشه. 


حمدون: كيفك ياولدي انشالله صحتك مليحه اليوم وزينه. 

همام: مليحه يابوي نحمدو ربنا على كل حال، الله يعطيك العافيه انت، قولي عيملت ايه في الغيط. 


حمدون:

تعبت قوي ياهمام ياولدي، الحيل مبقاش كيف لاول و يادوبك عزقت قراط ومقدرتش اكمل، ولو كريت للزرع اللي جاي هيكون حق الكروه ونوبقوا لا كلنا ولا شربنا. 

همام: طب والعمل يابوي، هتعمل ايه دلوك؟ 

حمدون:ماهم لو التلات مساخيط اللي بره دول ياجوا يساعدوني كيف مالحريم عتساعد اجوازها وابهاتها مكنتش عتلت هم، الا دم داخل عليهم مسقطرهم لو طلعوا معايا يوم يقعدوا شهرين قباله يقولوا بوه عيانين. 

بسيمه:

 عقولك ايه ياعم ايه رأيك اني هطلع معاك اساعدك علي كد حيلي انفع؟ 

حمدون بص لهمام ياخد رأيه فكلام بسيمه، لكن لما شاف ملامحه اتعكرت بالزعل رد عليها قوام وقالها:

له يابنيتي خليكي انتي جار جوزك وهملي الغيط وتعبه وقرفه اني هشوفلي فيه حل.  ولو لزم الامر هرهنها وابيع البقره ولينا رب. 


بسيمه : طيب عندي حاجه تانيه كنت عايزه افاتحك فيها انت وهمام.. بعد اذنكم يعني اني طالبه من بيتكم كام متر من الاوضه اللي عالشارع هقفلهم واعملهم دكانه، بقاله صغيره إكده نجيبو فيها شاي وسكر وزيت وسمنه وتسالي للعيال.. اقرب دكانه علينا في النجع التاني، ولو عيملناها احنا هناخدوا كل زباين البلد، الفلوس معايا بتاعة البضاعه، والدكانه هي مخمرة طين نعملوا بيها حيطه ونحطوا عليها باب من بره وخلاص.. وتقعد فيها انت بدال الغيط وشقاه. 


حمدون بتفكير: والله فكره زينه، ايه رأيك ياهمام فكلام مرتك. 

همام رد عليه وهو باصص لبسيمه: اي حاجه تقولها بسيمه اني موافق بيها، الا إنها تطلع من البيت وتهملني، لا لغيط ولا لغير غيط. 

حمدون: طيب حيث إكده من بكره نمخمروا ونعملوا الدكانه. 

همام: والغيط ارهنه وبيع البقره. 

بسيمه بإعتراض:

له، البقره له، الغيط يعطيه لحد نص يكلف نص، والبقره تقعد في البيت تاكل من النص بتاعنا واهو هيتزرع ببلاش. 

حمدون ابتسم ورد عليها برضى:

والله يابنيتي ماقول يعلى على قولك.. خلاص على خيرة الله، من بكره اشوف حد ياخد الغيط نص يكلف نص ونبتدوا في الدكان، وربنا يجعله وش الخير علينا يارب. 

بسيمه: امين يارب ياعمي.. ودلوك هقوم اجيبلك لقمه تتغدى إنت وهمام زمانك واقع من الجوع والتعب. 

خلصت كلامها وطلعت طوالي، وحمدون بص لهمام وقاله:

والله ماعارف ياهمام ياولدي إنت عملت ايه في دنيتك زين عشان ربنا يجازيك ببسيمه، ولا هو باعتهالنا كلنا تعدل مايلنا ولا ايه بالظبط؟ 

همام بتنهيده:

والله يابوي على كد ماهي نعمه كبيره على كد ماهي عذاب اكبر، وعلى كد فرحتي بيها على كد خوفي احسن يكون ربنا ناوي يعذبني بيها ويدوقني الحرمان. 


حمدون اتأثر بحاله ورد عليه:

سيبها عالله ياولدي، سيبها عالله وهو هيريح قلبك وبالك. 

همام: ونعم بالله يابوي.. ونعم بالله. 

❈-❈-❈

في بيت المقاول

شوقيه راحت عالموطبخ ووقفت على بابه وبأمر قالت لشام:

انتي يااسمك ايه، تعالى نضفيلي اوضتي وخدي الغسيل اغسليه حاكم اتكوم. 

شام كانت عتغسل في المواعين، بصت لحوريه عشان تشوف رأيها ايه، وحوريه بصت لشوقيه اللي كانت بصالها بتحدي، كيف ماتكون عتقولها اعترضي واني اخلي كرار يشوف شغله معاكي، فجلت حسها حوريه وقالت لشام:

هملي اللي فيدك ياشام وروحي مع شوقيه وشوفيها عايزه منك ايه اعمليهولها. 

سمعت الكلام شام وقامت من سكات، وراحت مع شوقيه الاوضه وابتدت تكنس فيها وترتب، وشوقيه قاعده قبالها عتميل وتتعدل وهي عتنضف وتروح وتاجي قدامها، ونار شعلت فيها، ولقت نفسها مره وحده عتقوم وتروح على شام وتمسكها من شعرها وتهز فيها بكل حيلها وهي عتقولها:

متنضفي زين ولا مكريه كرايه، عتخدمي ليه خدمة البت لمرت ابوها ها؟

شام فضلت تحاول تفك روحها منها وهي مش فاهمه عتعمل فيها إكده ليه، وفنفس الوكت خايفه تمد يدها عليها تجرالها حاجه وتنزل اللي فبطنها، ووكتها دبحها علي ايد كرار هيكون امر محتوم. 

ولكنها لما اتوجعت ومقدرتش تتحمل ابتدت تصرخ وتستنجد بستها عديله، ولما عديله سمعت صراخها جات عليها جري وسبقت الكل على الاوضه اللي جاي منها حس شام، ولما شافتها بين ادين شوقيه وعماله تقطع فشعرها وتخبطها فكل حيط شويه، رمحت عليها وابتدت تحوش فيها، لكن شوقيه كانت كيف ديب مسعور ومسك فريسه، ولما مقدرتش بحس واطي وهي متشعلقه فأديها قالتلها:

همليها يافاجر يابتاعة حوصلة الحمامه يازانيه، همليها احسن افشي سرك واكشف المستور وتروحي ورا السمس وبدال مانتي معلقاها من شعرها وعتمرجحي فيها اخليكي تتعلقي انتي من شعرك فسجره وتتمرجحي بس هتكون روحك مفارقه جتتك. 

وشوقيه سمعت كلام عديله واعصابها سابت، وحست برعشه سرت في كامل جسمها، وبلعت ريقها بخوف وهي عتبص لعديله وتنقل عيونها مابينها وبين شام، وكان في الوكت ديه الكل اتجمعوا علي باب اوضة شوقيه وابتدوا يسألوا ايه اللي حوصول، ولما شافوا منظر شام وفهموا إن شوقيه ضربتها، ورده ونعمه وفكريه وحتى عدويه طلعوا راحوا عالموطبخ من غير اي رد فعل، ومفضلتش غير بدور بس تتفرج وتتشفى فمنظر شام وهي مضروبه ومتقطع شعرها فيد شوقيه.. وحوريه اللي واقفه مش عارفه تعمل ايه في شوقيه اللي اذاها دلوك على شام وياعالم لو سكتتلها بكره اذاها هيطول مين؟ 

ويمكن يطولها هي ذات نفسها. لكنها في النهايه اختارت السكوت، واكتفت ببصة تحذير لشوقيه، ومتعرفش إن شوقيه فدنيا تانيه خالص ومش معاها. 

عديله بحزم:

روحي عالموطبخ ياشام، واوعاكي اللي متتسماشي داي تقولك تعالي اعمليلي حاجه وتعمليهالها، لو عتموت قدامك، وجارك دواها وقالتلك لافيهوني اوعاكي تلافيهولها سامعه. 

شام هزتلها دماغها بموافقه، وعديله بصت لشوقيه وبنبرة تهديد قالتلها:

وانتي حسك عينك تتطلعي عليها تاني بعين رديه ولا تطلبي منها شي، ولو ديه حوصول متلوميش غير حالك يابت العمده، فاهمه ولا افهمك وافهم الكل؟ 

شوقيه بخوف واضح:

فاهمه فاهمه، خلاص مش هقولها على حاجه تانيه ولا اطلب منيها حاجه اخر نوبه. 

خلصت كلامها وهي باصه لعديله بترقب تشوف ايه اللي هيطلع من خشمها تاني، وعديله اكتفت بإنها خدت شام وطلعت بيها بعد مابصت لشوقية بصه بمعني اني خلاص من اليوم وطالع هقفلك بالمرصاد. 


اما حوريه فكانت واقفه وشايفه كل حاجه عتجرا والعجب مخليها متاخده من خوف شوقيه من عديله وخنستها قدامها كنها ماسكه عليها حاجه! 

أما بدور فبمجرد ماوصلت شام قصادها بلؤم بصت لشوقيه وقالتلها:

براوه عليكي يامرت واد عمي، إيوه أكده شدي حيلك وربي اللي عايز يتربي في البيت ديه.

عديله سمعت كلام بدور وهجمت عليها ومسكتها من شعرها ونزلتها للأرض بحيلها كله وهي دايسه على راسها وعتقولها:


والله مافي حد عايز يتربى في البيت ديه غيرك ياام كواشي يابتاعة الجاز يامقمله ياللي القمله فراسك تجر قطر، قطر لما ياخدك بالباط ياغياره ياام نار، 

اصلا كل وحده عتكره شام من غيرتها؛ عشان شام احلى منكم كلكم ياشوية رمم يامعفنين. 

خلصت كلامها وعدويه جات جري من الموطبخ علي حس صراخ بتها خلصتها من ادين عديله ومشت بيها عالموطبخ وهي عتسكت فيها من البكا بحسها العالي، وعديله خدت شام وراحت بيها على اوضتها، ومبقاش في الاوضه غير شوقيه وحوريه، وحده خايفه ومرعوبه لحد الموت، ووحده هتموت وتعرف سر رعبها وخوفها، وايه اللي حدا عديله وماسكاه عليها؟! 



يتبع

إلى حين نشر الفصل الجديد للكاتبة ريناد يوسف من رواية نفق الجحيم الجزء الثاني، لا تنسى قراءة روايات و قصص كاملة أخرى تضمن حكايات وقصص جديدة ومشوقة حصرية قبل نشرها على أي منصة أخرى يمكنك تفقد المزيد من قصص وروايات و حكايات مدونتنا رواية وحكاية


رواياتنا الحصرية كاملة