-->

رواية جديدة نفق الجحيم 2 مكتملة لريناد يوسف - الفصل 43

 

قراءة رواية نفق الجحيم الجزء الثاني كاملة

تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى



قراءة رواية نفق الجحيم 

الجزء الثاني

من روايات وقصص 

الكاتبة ريناد يوسف


الفصل الثالث والأربعون

ربيعه جريت على ابو دراع والمره اللي معاه، وبدون مقدمات شدتها من طرحتها بعدتها من قدام ابو دراع، وبحس عالي قالتلها:

عيب عليكي وانتي مره كبيره واقفه تتسهوكي فالطرق مع الرجاله، ايه ليكيش رجاله انتي تخافي منها ولا ايه؟ 



ابو دراع اتصدم من كلام ربيعه ومنظرها واتلفت حواليه ورد على ربيعه وهو جازز علي سنانه:

ربيعه انتي اتجنيتي ياك؟ ايه اللي عتقوليه ديه يامهووسه انتي!

ربيعه سمعت كلام ابو دراع وبرقت عنيها وردت عليه بكل غضب:

انت عتقولي اني مهووسه ياقطب عشان خاطر داي؟ 

طيب استنى هوريك الجنان اللي على اصوله.. 

خلصت كلامها وجريت على المره وبحركه سريعه ضربتها بالبونيه فوشها جات فى عينها خلتها صرخت ومسكت عينها، وبعدها مسكت ربيعه اطراف طرحتها وشدتها منهم، وابو دراع كل ديه ممستوعبش عمايل ربيعه، وعيقول ياارض انشقي وابلعيني من المره ومن الناس اللي اتلمت عليهم وابتدوا يتهامسوا ويسألوا ابو دراع عن اللي عيجرا، ولما تدارك الامر مسك ربيعه من دراعها وابتدا يشد فيها ويخلص المره من ايديها، 

وربيعه ابداً ماتسيبها ومتشعبطه فطرحتها كيف القراده، وبعد عدة محاولات من ابو دراع لفك الطرحه من ادين ربيعه نجح اخيراً.. وحرر المره من اديها، وهي بس لقتها فلتت منها ميلت عالارض اتلافت طوبه وقامت عاقطاها بيها جاتلها فكتفها، والمره خدت الطوبه من إهنه وهاتك ياجرى من قدام ربيعه المتحوله. 


اما ابو دراع ففضل يهادن ويهدى فربيعه، ويحاول يسكتها ويقولها بس خلاص عيب الناس عتتفرج علينا، وهي ابدا الا تفلت نفسها منه وتروح وراها وتكمل العركه، ولما غلب فيها ابو دراع وما قدرش يسكتها شالها من وسطها بيد وحده ومشى بيها من قدام الناس، وراح عند كتبها وحاجتها ونزلها وهي عماله تعافر عايزه تفلت وتجرى، للمره وابو دراع ماسك فيها. 

وبعد شد وجذب كتير وزعيق من ابو دراع وربيعه، هديت ربيعه وسكتت، لكن نظراتها لابو دراع لساها نظرات غضب، وكيف ماتكون عايزه حتى هو تعمل فيه نفس العمايل، بس ساكته عشان العين مقادراشي تعلا على الحاجب. 


وعاود بيها ابو دراع للبيت، وهو شايلها كتبها وهي سابقاه بالخطاوي وعتمشي متخشبه كيف وحده ملبوسه، وهو كل تفكيره فى المره واللي هيجرالها واللي هيقولوه عليها اهل البلد وهما واعيين ربيعه ماسكاها وهاتك ياضرب، ودوكها هربت منها بعمرها وجريت بكل سرعتها وهي عتتخبط خوف منها كيف ماتكون حرامي مسكوه عيسرق مراكيب من قدام جامع! 

وبمجرد مادخلت ربيعه البيت راحت علي اوضتها دخلتها ورزعت بابها رزع وهي عتقفله فوش امها وابو دراع، وشام بصة لابوا دراع بتسأول وهو لافاها الكتب والشنطه ورفع كتافه بحركة اللي مخابرش فيه ايه، وهملها وطلع وهو حاسس انه لو قعد فى البيت جار ربيعه هتولع فيه. 


اما شام فدخلت لربيعه وقعدت جارها، وسألتها وهي واعياها قاعده فنص السرير ومتربعه وحاطه يدها علي خدها كيف المكبوب طحينها وعايله الهم، فسألتها بخوف:

مالك ياربيعه فيكي ايه، وليه قاعدة إكده وشايله طاجن ستك على راسك؟ 

ربيعه بصتلها وبنبرة غضب قالتلها:

قطب يمه.. قطب شفته واقف مع وحده في الشارع وعتضحكله ويضحكلها واخر انسجام مع بعضهم. 


شام فهمت ان بتها الصغيره قلبها دخلته الغيره، وعشان عارفه ان الغيره أول بشاير المحبه اتبسمت وردت على ربيعه:


متهمليه مالك بيه مايمكن قلبه مال وهتتحل عقدته ويتجوز اخيراً ويجيبله عيل يشيل اسمه!؟ 

ربيعه بصت لأمها بغضب وردت عليها:


-جز وبره ووبرها مش يتجوز! 


ربيعه:

وها.. حقه وانتي زعلانه ليه.. والله قالت دب منك داي ياربيعه! 


ربيعه بغضب اكبر:

 يمههه افهميني.. ديه لو اتجوز وجاب مره اللي هيجيبها هترمينا بره بيته وبره قلبه رمية الكلاب، واحنا ليناش غيره يمه.

قوليلي لو خدته مننا هيبقالنا مين؟ 


وبعدين هو ايه ناقصه عشان يتجوز غسيله ووكله وشربه عنعملهوله يوبقي ايه تاني؟ 


اتبسمت شام وردت عليها بهدوء:


ناقصه مره تنام الليل فحضنه وعلى صدره وتدلعه وتخلفله عيال ياربيعه، يمكن نفسه هفت عالونس هنقولوله له؟ 


ربيعه سمعت كلام امها ونارها لهبت بزياده وبدون وعي ردت عليها وقالتلها:


لو عايز إكده انا اهه واعمله كل ديه واني مرته وهو جوزي، بس ميجيبش وحده غريبه تقعد وسطنا.

شام :

يمكن مراغبش فيكي ولاميال ليكي ياربيعه هي المحبه والقبول بالعافيه ولا ايه؟ 

ربيعه وهي عتنزل من فوق السرير وتلبس شبشبها بغضب:

ايوه بالعافيه، واني مرته وهو جوزي ومش هيرغب ولا هيميل لحد غيري، ياإكده ياهروح ادفس راسه في الدمسه واشوي عنيه اللي هيبص بيهم لمره تانيه دول. 

خلصت كلامها وطلعت من البين بغضب عارم، وهملت شام عتضحك عليها وعلى عمايلها اللي هتجنن ابو دراع معاها وهتشقلب حاله شقلبه من بعد النهارده، اصلها خابره زين إن الوحده طول ماعشقت عيطير عقلها وعتوبقى كيف المجاذيب.. وربيعه خلاص اتجذبت.. ودعت شام ان ربنا يعين ابو دراع عاللي جاي. 

❈-❈-❈


أما ربيعه فطلعت من البيت وراحت ناحية ابو دراع، وهو شافها جايه عليه بحالتها داي وحس ان زعابيبها لساها ماهديت، فبص قدامه بعدم مبالاة واستدعى ثبات الدنيا كله وطولة البال كمان، وفضل ساكت حتى بعد ماوصلت عنده ووقفت جاره، وسامع صوت انفاسها العاليه.. ولما شافت منيه التجاهل والبرود اللي مش هيساعدها انها تعمل معاه العركه اللي جايه وناويه عليها قالتله بأمر:



-قوم وديني البندر مخنوقه. 

 ابو دراع بهدوء:

 له اني مفاضيشي وراي مصالح قايم اقضيها، عايزه تروحي روحي لحالك. 


ربيعه:

له والله لتوديني انت. 


ابو دراع بإستغرب:

-نحلفي عليا!

ربيعه بغضب:

احلف ونص وهتقوم وتوديني دلوك يعني دلوك. 

قالتها وهي عتدبدب برجلها عالارض بحركه طفوليه خلت ابو دراع غصب اتحكم فى روحه عشان ميضحكش، ورد عليها بنفس الهدوء القاتل اللي هو فيه وقالها:


اعقلي ياربيعه وبطلي شغل العيال الغيرين ديه. 

ولا صوح  ليه تبطلي مانتي عيله صغيره.. دبدبي برجلك وعيطي وعلي حسك  كمان وخلي الغريب والقريب والفايت في الطريق يسمعه. 

ربيعه:

-اني مش عيله اني كبيره وتقولش عيله داي مره تانيه. 

ابو دراع:

يوبقي اتصرفي كيف الكبار واهدي واقعدي جاري إهنه وقوليلي ايه اللي هوسك إكده؟


وقفت ربيعه دقايق تتأفف وتهز فرجلها بعصبيه وبصاله وهو عيصب في الشاي ومش مديها اي اهتمام ،وفى الاخر قعدت قدامه بغضب وبدون مقدمات سألته:


مين هي وكنتوا واقفين عتقولوا ايه وليه تضحكلك وتضحكلها:

ابو دراع:

وانتي مالك! 

ربيعه: مالي ونص جوزي وواقف مع وحده يضحك ويتمضحك وتقولي مالك؟ 


ابو دراع رفع حواجبه وبرق عيونه بإستغراب ورد عليها:

جوزك؟ 

ربيعه بتصميم:

ايوه جوزي والناس كلها خابره انك جوزي ايه هتنكر ولا ايه؟ 


وقع الكلمه الجديده على ودن ابو دراع  مع حالة ربيعه والغيره اللي مخليه اللهب طالع من عيونها خلوه سكت وهو عيستوعب الموقف والحاله، واللي عتقوله ربيعه واللي عتعمله،

 وحس بإن اللي كان خايف منيه عيحصل، وربيعه ابتدت اول مراحل التعلق، ولازمن يلحق مشاعرها قبل ماتتمادى، وبعد تفكير بصلها نظرة غضب وقالها بنبره جديه:


ربيعه اول واخر نوبه اسمعك تحاسبيني على حاجه، واياكي تاني مره اسمع منك الحديت الخايب ديه، 

وجوازي منك يابت الناس كان لغرض واني وامك فهمناهولك زين،

 يعني لا ينفع تتعاملى معاي على اني جوزك ولا انك مرتي،

 الكلام ديه احنا عنقولوه قدام الناس بس، انما بيني وبينك انتي بتي.. والمره اللي مقومه الغواير داي عشانها متجوزه ومخلفه كمان.

 بس ديه ميمنعش اني لما اعوز اعرف وحده وارغب في الجواز منها هعملها وميحقش لاي حد انه يعترض او يتطاول عليها، ولا حتى انتي ياربيعه فاهمه. 



ربيعه كلام ابو دراع كان ينزل كيف مية النار علي قلبها يحرقه، ومع اخر كلمه منه شهقت بصدمه، وقامت تجري عالبيت ودموعها سابقاها، وهو لما سمع شهقتها وشاف دموعها كب الشاي ورمى الكبايه من يده وضم رجليه عليه وحاوطهم بيديه، وبص بعيد وهو حاسس انه قسى على ربيعه اكتر من اللازم، وخصوصي وهو واعي دموعها اللي معيتتحملش شوفتهم وانهم النوبادي نازلين بسببه، 


لكنه قرر انه يفضل على موقفه عشان يموت محبتها ليه من بدايتها، لان فيه حاجات لو كبرت عتوبقي كيف الوحوش صعب ان حد يغلبها وعتفترس صاحبها، وخصوصى المحبه والكره. 

❈-❈-❈



اما ربيعه فدخلت اوضتها وقفلت علي روحها الباب وفضلت تبكي، وشام عرفت ان ابو دراع صدها، وقررت انها تطلعله وتتحدت معاه، وتخليه يواربلها باب قلبه وميخافش من ايوتها حاجه ولا يعمل حساب لحد. 


فطلعت للجنينه وراحت على ابو دراع وقعدت جاره، وهو اول ماحس بيها بصلها وقالها:

اهلا ياشام، اكيد جايه تسأليني ليه زعلت ربيعه وبكيتها صوح؟ 

شام بإبتسامه:

له مجاياشي اسأل عشان اني خابره زين ربيعه ايه اللي زعلها وهي حكتلي. 


 ابو دراع:

وراضيه بعمايلها داي انتي؟ 

شام:

ايوه راضيالها حقها. 


رد عليها بإستغراب شديد:

ايه هو اللي حقها ديه، انتي شفتيهاش عيملت ايه في الوليه الغلبانه، ولا حسها العالي والفضايح اللي فنص الشارع وخلت الناس اتلمت، والمره ياعيني بقت تجري وتتلفت حواليها بخوف كيف العامله عمله وكل هبابه تخش فحاجه عشان مواعياش من عينها اللي ليستها فيها بتك باللوكاميه.


 وكل ديه عشان ابتلت على عمرها وجايه تشتري منى غنمه. 


شام: ربيعه غارت والغيره واعره ياابو دراع والوحده معتتحملهاش. 

ابو دراع:

غارت من ايه وليه، وعشان ايه تغير؟ 


شام: وه مش جوزها؟! 

ابو دراع سكت وهو عيسمع الكلمه داي لتاني مره النهارده، مره من ربيعه وداي اعتبرها عبث، ومره من شام، وداي ميقدرش ميوقفش قدام كلمتها ويشوف قصدها منها ايه. 

فبصلها بصه هي فهمتها وكملت كلامها:

إيوه جوزها مالك مستغرب وعتتطلع فوشي إكده ليه؟ 

ابو دراع:

جوزها كيف ياشام بس، انتي عتقولي ايه هى عدتك من الهواس بتاعها ولا ايه؟ 


شام: ولا عدتني ولا حداها هواس من اصله، ربيعه ست العاقلين وست البنته وعارفه موصلحتها وين، وطالعه نبيهه وواعيه، وعارفه اللي ليها واللي عليها، واللي ليها معتهملهوش لحد غيرها ياخده. 


خلصت كلامها واتنهدت وكملت بنبره هاديه:

ربنا مش عيحط حد فطريق حد من غير حكمه ياابو دراع.. 

وربيعه انت سبق وقلت هسيبلها حرية الاختيار واللي هتقول عليه وهتختاره شريك لحياتها.. 

 هتقولها عليه امين وتسلمهاله بيدك،

 فمتاجيش دلوك وهي عتختار الاصلح والانسب ليها تقف فى طريقها وتقفل البيبان فى وشها. 


ابو دراع كان عيسمع وهو ضامم حواجبه ومنتبه بكل حواسه، وبس خلصت كلام رد عليها وقالها:

شام انتي واعيه روحك عتقولي ايه؟ يارب بس اللي اكون فهمته من كلامك ميكونش هو الصح واللي تقصديه!


شام :

له اقصده ياابو دراع واقصد كل حرف فيه.. شام معادتش صغيره وانت مش كبير، وعمر سن الراجل ماكان عيوقف في طريق جوازه، ولا نسيت العريس اللي كان جايبهولها ابوها كرار كان حداه كام سنه؟ 


ابو دراع:

يابوي عتقولي ايه انتي داني اكبر من ابوها! 

شام: ومالوا، دا حتى ابوها ذات نفسه لو حب يتجوز وحده كدها هيتجوزها، ولا حد هيقوله عيب ولا حرام ولا هي اول مره توحصول. 


ابو دراع العجب بلغ جواه مبلغه من كلام شام وقبل منه تصرفات ربيعه، فرد عليها وقالها:

له والله ديه ماكلام ناس صاحيه ولا فايقه  ان كان انتي ولا بتك، بس هي مهما كان ليها عذرها وانها عيله صغيره مافاهماش موصلحتها، انتي ايه عذرك قوليلي؟ 

شام:

عذري اني عحب بتي واتمنالها احسن حاجه في الدنيا، وانت يابو دراع احسن حاجه في الدنيا، وتستاهل كل خير، وربيعه فيها كل الخير ليك وهتكون عوضك من الدنيا زي ماربنا عوضها وعوضني بيك. 


ابو دراع هز دماغه بفهم وبعدها ابتسم ورد عليها:

بس رد الجميل عمره مايكون إكده ياشام. اني خابر انكم عايزين تردولي معروفي، بس اني ماعاخدش تمن حاجه زينه عيملتها،

 والنصيبه الكبيره لما يكون تمن المعروف مستقبل وعمر شابه لساها ماشافت من الدنيا شي والعمر كله قدامها.. 


قومي ياام ربيعه روحي لبتك وعقليها وفهميها ان اللي فبالها ديه غلط، وقوليلها مش ابو دراع اللي يضيع الامانه بتاعته، داني متآمن عليها مرتين.. وقوليلها نصيب قلبك من العشق قاعد وهتلقى اللي يغرقك محبه وحنيه ويكون من سنك ويستاهلك بس اصبري انتى لساكي صغيره والعمر قدامك. 

قوليها عمك ابو دراع هو اللي عيقولك الحديت ديه. 

خلص كلامه وقام يتمشى فى الجنينه، وهمل شام قاعده مراقباه وعتتحسر على حظ بتها العفش لو ابو دراع ضاع من يدها وفضل على موقفه، وقلبه مالانش من تلاها ولا حبها ورغب تبقاله مره وأم لعياله. 

❈-❈-❈

أما ابو دراع فكلام شام وربيعه ابداً ممرش على عقله مرور الكرام، وفوراً سمع حاجه ابتدت تهتف جواه وتقوله:


وليه له.. ماتجرب ياخي! 

لكن من اول جمله والتانيه خنق الهاتف اللي جواه وموته وهو عيرمى الفكره من عقله نهائي ويهمس لروحه:


له اوعاك تخون الامانه ياابو دراع، واوعاك اللي ائتمنتك على روحها تخليها تخسر الخساره داي.

 هي فبداية عمرها، لكن انت اللي باقي فعمرك مش كد اللي راح.. متاجيش بعد سنين من مقاطعة النسوان تبلي بيك وحده من سن عيالك..وبعد كام سنه تهملها وتموت وتسيبها لحالها لا طايله سما ولا ارض.. عيب عليك وحرام وربنا عمره ماهيسامحك. 


خلص كلامه وساب البيت كله وطلع، وراح على المعمل يشوف حكيم النهارده متواجد ولا له، لان هو الوحيد اللي لما عيقعد معاه ويتحدت قلبه عيرتاح وعيحس ان هموم الدنيا كلها انزاحت من فوق كتافه،ولما تكون حاجه شاغلاه عياخد رأيه فيها وفكل مره عيتأكد بعد المشوره انه فعلا ماخاب من استشار. 


لكنه عاود خايب الرجا لما ملاقاش حكيم في المعمل، وفضل يلف في البلد هبابه، وراح قعد حدا العباره شويه، وبعدها عاود عالبيت، وفضل في الجنينه مرضيش يدخل البيت عشان يهمل ربيعه تهدا زين وتراجع نفسها وتعرف غلطها ومتكررهوش. 

❈-❈-❈



اما ربيعه ففضلت مستنيه ابو دراع عشان ياجي يطيب خاطرها بكلمتين ويقولها انه ميقصدش الكلام اللي قاله ولا يقصد يزعلها

لكن انتظارها ليه طال ومجاش، فاتكسر خاطرها اكتر، وخصوصي لما قامت طلت من الباب ووعيته قاعد في الجنينه وعيشرب شاي ولا على باله، وكأن اللي مزعلها داي مليهاش اي قيمه عنده،فعاودت تاني للبيت، ودخلت اوضتها ونامت وهي عتبكي من كسرة وجع فقلبها اول نوبه تحس بيه. 


أما شام فهملت التين كل واحد على هواه ولا راضت حد فيهم ولا صلحتهم على بعض، وحبت تسيبهم وتشوف البعد والخصام هيتعب مين فيهم اكتر ويخليه يخطى اول خطوه ناحية التاني،وديه هيوضحلها كل حاجه. 


ونام ابو دراع فى الجنينه، ونامت شام فموطرحها، وفي الليله داي التلاته ناموا بدرى علي غير عادة، وفقرآن الفجر التلاته صحيوا من النوم كيف مايكونوا نايمين وقايمين علي قلب واحد.. وشام أول وحده فيهم قامت وراحت على وضوئها تستعد لصلاتها، وبرغم ان فاتها قيام الليل الا انها قايمه صدرها مشروح ومرتاحه بسبب الحلم اللي حلمته لربيعه وابو دراع، واللي استبشرت بيه خير ليهم هما التنين، وحست انها إشاره من ربنا ليها عشان يطمئن قلبها على بتها. 


وراح ابو دراع عالجامع صلى وعاود للجنينه وطلع غنماته وقعد لطلوع الشمس جارهم يسبح على سبحته، وربيعه فضلت صاحيه هي كمان فأوضتها تسبح وتستغفر، وشام عملت الفطور ونادمت التنين عشان يفطروا.. وطول الوكت ربيعه عيونها على قطب وهو ابداً مارفعش عينه عليها ولا بصلها، ولا شاف العتب اللي مالي عيونها ليه، وعشان متوكد منيه محبش يديه فرصه يطلع.. وبس خلص فطوره اول واحد حمد ربه وقام طلع من غير ولا كلمه مع اي وحده فيهم. 

وديه خلى ربيعه القهر كل روحها وكل، وحست بخذلان العالم كله جوا قلبها. 


❈-❈-❈


وعدى يوم والتاني والتالت وربيعه وابو دراع على نفس الزعل والبعد، لغاية ماحصل اللي اتجمعوا عليه التنين واتكلموا غصب عنهم وقلوبهم اتعانقت من الخوف وغصب عنهم اديهم اتحطت فأدين بعض وهما عيشيلوا شام اللي وقعت على الارض مغمى عليها وسطهم من طريق الله ونص. 


وللحكاية بقيه

يتبع

إلى حين نشر الفصل الجديد للكاتبة ريناد يوسف من رواية نفق الجحيم الجزء الثاني، لا تنسى قراءة روايات و قصص كاملة أخرى تضمن حكايات وقصص جديدة ومشوقة حصرية قبل نشرها على أي منصة أخرى يمكنك تفقد المزيد من قصص وروايات و حكايات مدونتنا رواية وحكاية


رواياتنا الحصرية كاملة