-->

رواية جديدة حكاية بنت الريف لصباح عبد الله فتحي - الفصل 2 - 1 - الجمعة 8/12/2023

  

قراءة رواية حكاية بنت الريف كاملة

تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى




رواية حكاية بنت الريف

 رواية جديدة قيد النشر

من قصص و روايات 

الكاتبة صباح عبد الله فتحي


الفصل الثاني

1

تم النشر يوم الجمعة

8/12/2023



دهب بصراخ:  اها ياخالي والله خلاص مش  مش  هيعدها  تاني والله بالله عليك خلاص


اسلام والله لا اربيكي يادهب  وهعلمك ازاي تردي عليا


أم نوال. يابني سيب البت حرام عليك هاتموت في ايدك


اها ياني جسمي مش قادرة فضل يضرب فيا من غير اي رحمه مابقتش قادره اصدوه ولا ابعده عني خلاص مابقتش حاسة بحاجة بتحصل  حوالي وحتى ضرب خالي فيا مش حاسه بيه سبت العالم الظالم اللي مش  لاقيه حد ياخدني في حضنه ويقولي انا معاكي ماتخفيش  اغمى علي من كثر ضرب خالي  ودموعي على خدي  


أم نوال. يالههههوي ابعد بقاا يامفتري يالي مش عندك دين ولا"رحمه روح منك الله وحسبي الله ونعم الوكيل فيك يا ابن بطني


اسلام. احسن علشان  تيآدب وما تنساش نفسها هي مين مش بعد ربنها و كبرناه هتكبر علينا


أم نوال. بدموع قومي يادهب يابنتي حقك عليا انا معليش يابنتي هو ده نصيبك في الدنيا  مكتوب عليكي العذاب  والمرار ده حسبي الله ونعم الوكيل في كل ظالم وابوكي منه الله هو السبب في كل اللي انتي فيه


❈-❈-❈

تاني يوم


دهب. اها جسمي كله  وجعني مش قادرة اقوم من مكاني او ادوس على رجلي حتى حسبي الله ونعم الوكيل وبعد شويه لقيت ستي داخله عليا وماسكه حاجه في ايديها


ام نوال صحيتي يا قلب ستك انا كنت لسه جايه اصحيك علشان تاكلي لقمه


دهب هو ايه اللي حصل ياستي انا  مش فاكره غير لما كان خالي بيضرب فيا وبعد كده مش فاكره حاجه


ام نوال بحزن معلش يا قلب ستك  من كثر ضرب خالك فيكي اغمى عليكي


دهب. صعب عليا نفسي ودموعي نزلت لم  افتكرت ازاي خالي كان  بيضربني من غير رحمه


أم نوال. تحضن دهب معليش ياحبيبتي نصيبك نعمل ايه


دهب. الله يسامحكم  انا تعبت والله العظيم تعبت مش لاقيه حنان من غريب ولا من قريب


أم نوال. الحمد لله على كل حال ومن أمته والحنان بيكون من الناس يابنتي وطلعت دهب من  حضنها و تمسح دموعها يلا يا بنتي  كلي حاجه علشان نازله الشغل


دهب. لا ياستي انتي لسه تعبانه انا هنزل ممكن ربنا يهدي الحال ويوفقو اني اشتغل في الارض معاهم


أم نوال. لا خليكي انتي ده انتي مش شايفه جسمك عامل ازي منه لله ابن بطني 


دهب بحزن  يلا ياستي الله يسمحوا بقاا 


أم نوال طيب يلا ياحبيبتي كوليلك لقمه وانا هنزل اشوف حالي 


ستي طلعت  وسابت صنيتة الاكل جمب مني قومت وشيلت الصنية ماجليش نفس اني احط حاجه في حنكي  حسيت اني مخنوقه ودموعي  اتجمعت في عيني  استغفرت ربنا وقومت اتوضيت وصليت وطلعت اتمشى على الترعه اللي في القريه عندنا ورحت وقعدت تحت الشجرة وقعدت سندت ظهري على الشجره ومسكت عصايه وفضلت العب في الميه وارمي في الترعه طوب بحس وانا برمي الطوبه في الميه زي مايكون برمي كل اللي في قلبي معها


***

عند مهند


مهند.  هو لسه كتير ياحج على مانوصل


ابو مهند   لايابني قربنا نوصل اهو انا عارف ان المكان بعيد بس الارض كويسة


مهند. بعد اذنك بقاا ياحج انا عايز لو ربنا أصلح حال الأرض دي انا هعملها مشروع صغير كدا


ابو مهند. مشروع اي اللي انت عايز تعمله يامهند


مهند  كنت عايز اعمل مشروع شركة أستراد وتصدير في الخضار والفواكه ياحج


الحج محمد ازاي ده يابني ماحنا عندنا  الوكاله والحمد لله الرزق اللي  بيدخل منها كويس


مهند المشروع حلو و مضمون وبعدين يعني مش قصدي حاجه الوكاله كويسه والحمد لله بس انا عايز اكبر في الشغل يا حاج وبعدين شركه استراد وتصدير في الخضار مش وحشه


الحاج محمد وهتشتغل ازاي دي


مهند يا حاج احنا كل اللي علينا هنبني الشركه وبعد كده هنعمل لها اسم في السوق وهنبقى نصدر الخضار والفواكه وفي نفس الوقت هنصدرو يعني احنا هناخد خضار من بلاد تانيه وفي نفس الوقت  هنسفر الخضار   بلاد تانيه وده اسمه أستراد وتصدير ياحاج


محمد يبص على مهند ويسكت شوية. وبعد وقت مش كتير بس يابني الشغل ده كبير ومحتاج  مجهود كبير


مهند بكل ثقه باذن الله يا حاج انا قدها وربنا ان شاء الله هيعني  عليه بس انت وافق يا حاج


الحاج. محمد ان شاء الله بس نشوف الارض الأول واهو وصلنا الحمد لله


مهند. حمدالله على السلامه يا حاج قولت كدا وبصيت من الشباك بتاع العربيه وشوفت المكان جميل َوهادي المكان كان عباره عن الجنينه  بجنب منها ترعه كبيره قوي والميه بتاعتها كانت صافيه جدا  ومزروع عليها شجره خروع لدرجه اني حسيت ان انا بجد حابب اروح اقعد على الترعه دي وانسى كل مشاكل الدنيا وخد بالي ان في حد قاعد تحت الشجرة وعمال يلعب في الميه بتاعت الترعه مش عارف بس حسيت إحساس غريب  اتجاه الشخص اللي قاعد مش عارف ليه مع اني ما شوفتش هو مين وفقت من كمية المشاعر اللي انا حسيت بها  على صوت الحاج


الحاج. محمد اي يابني روحت فين خد بالك وانت سايق العربية احنا في قرية والعيال عمالها تلعب خد بالك يابني


مهند. معليش ياحاج بس سرحت شويه كلمت ابويا وان عيني في المرايه بتاعت الشباك وحابب  اشوف الشخص اللي قاعد تحت الشجره بس ماقدرتش اشوفوا



دهب انا قاعده تحت الشجرة وحسيت  بالأمان لأول مره في حياتي حسيت ان في حد دخل حياتي وهاينسيني كل العذاب اللي انا فيه حسيت فعلاً أن في حد واقف جنب مني وبصيت وراي من غير ماحس بس ماشوفتش حد وسمعت حد  بينادي باسمي


طفل  من أطفال القريه يادهب يادهب


دهب. أي مالك ياخالد جاي تجري ليه كدا


خالد الطفل. الحقي يادهب ستك


لم سمعت كلمة ستك قلبي وقع في رجلي من الخوف ليكون حصل حاجه لها ياربي انا ماليش حضن غير حضنها وبصوت عالي ودموعي نزلت. مالها ستي ياخالد


خالد.  ستك وهي بتشتغل وقعت على الارض ومش عايزة تقوم


ماحستش  بنفسي غير وانا بجري في الشارع زاي الهبلة

تابع قراءة الفصل