-->

رواية جديدة وفاز الحب الجزء الثاني من رواية ثأر الحب لزينب سعيد القاضي - الفصل 15 - 1 - الأربعاء 10/1/2024

  

  قراءة رواية وفاز الحب

 الجزء الثاني من رواية ثأر الحب كاملة

تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى


رواية  وفاز الحب 

الجزء الثاني من رواية  ثأر الحب

 رواية جديدة قيد النشر

من قصص و روايات 

الكاتبة زينب سعيد القاضي


الفصل الخامس عشر

1

تم النشر الأربعاء

 10/1/2024



أتسعت عين يوسف مردد بعدم إستيعاب :

-تجارة أعضاء أيه مش فاهم عاصم بيتاجر في الأعضاء ؟ إستحالة طبعاً أنا أصدق اي حاجة الا الكلام الفاضي ده عاصم طول عمره نزيه وبيراعي ربنا في شغله وحياته ده دخل كلية الطب مخصوص عشان يبقي دكتور ويساعد الناس ويساهم في علاج المرضي تقولي تجارة أعضاء إستحالة. 


تنهد بيجاد بوجع وقال:

-أنت سألت وأنا جاوبت علي إلي أعرفه. 


مسح يوسف علي وجهه عدة مرات وتسأل:

-يعني ايه الي تعرفه فسر كلامك هو فعلاً بيتاجر فيها ؟


هز بيجاد رأسه نافيا وقال:

-لأ طبعا بس ده السر الي خلاه يسافر ويسيب هنا.


تحدث يوسف بتدارك :

-قصدك أن حد ورطوا بكده ؟


أومأ بيجاد بإيجاب ورد:

-أيوة مع الأسف وده إلي عرفته منه. 


قطب يوسف جبينه بحيرة وقال :

-طيب مين عمل كده وأيه مصلحته في ده عاصم مكنش له أعداء من الأساس !


رفع الاخر كتفيه بحيرة دلالة علي عدم معرفته. 


صمت يوسف مفكرا وتسأل مرة اخري:

-طيب ليه طلق عليا وليه سلم الوصاية لعمي  ؟


رد بيجاد بعملية :

-مش عارف أعتقد مدام عليا عندها حل اللغز ده في حاجة هنا مانعة عاصم أنه يرجع وكمان يبعد عن ولاده واكيد حد ليه مصلحة لده . 


هتف يوسف بحيرة وقال :

-قصدك أيه بكلامك عامر ؟ طيب ليه وايه دخل عامر أصلا في الموضوع الثاني وازاي هيقدر يمنع عاصم انه يرجع.


تحدث بيجاد بتوضيح:

-ده كله معنديش إجابة ليه من الأساس لكن الي واثق منه فعلا ان عامر ليه دخل في حاجة نظرته ليا لما شافني معاك كان فيها كره وحقد مش عارف مصدره الا لسبب واحد صداقته مع عاصم وأحنا في غربتنا سوا.


تنهد يوسف بضيق وقال :

-لأ الموضوع كده فيه سر والسر ده حله مع عاصم لان عليا السنين الي فاتت رفضت تتكلم حتي جوازها من عامر كنا معترضين عليه بس هي إلي أصرت علي ده ومرضناش نقف قدام اختيارها مع أننا كنا واثقين انه غلط عاصم مينفعش 

يتبادل بعامر ولا يحل محله حتى .


زفر بيجاد بحنق وقال:

-كده موصلناش لحاجة كنت فاكر آنك هتساعدني.


ابتسم يوسف بغموض وقال:

-هساعدك طبعا. 


تسأل بيجاد بعدم فهم :

-أزاي ؟


يوسف:

……


أتسعت عين الأخر وقال :

-تفتكر هتقدر تعمل ده ؟


تنهد يوسف بقلة حيلة وقال:

-مش قدامي غير كده المهم الموضوع ده سر بينا حتي التنفيذ كمان.


أومئ بيجاد بتفهم :

-تمام. 


آخرج يوسف هاتفه من جيبه وقال:

-هبعت ليك صور للولاد على الواتس. 


ابتسم بيجاد باتساع وقال:

-يبقي كتر خيرك.


❈-❈-❈


في الخارج تحمل نورسيل حياة وتداعبها بخفة والصغيرة تبتسم بنعومة وبراءة. 


تحدثت بتول مبتسمة :

-شكلك بتحبي الأطفال أوي ؟


ابتسمت نورسيل وقالت:

-بحبهم جدا ملايكة. 


ردت بتول بتأكيد :

-ملايكة وبراءة بتحسي معاهم انك ملكتي الدنيا كلها ربنا يرزقك يارب. 


أمنت نورسيل علي دعائها وقالت:

-يارب يا حبيتي أنا أصلا حامل. 


ابتسمت بتول وقالت:

- تقومي بالسلامة يارب نفسك في ولد ولا بنت ؟


ردت علي الفور:

-ولد طبعا مش حابة أخلف بنات. 


رمقتها بتول بإمتعاض لكن أكملت نورسيل بالفعل :

-أنا بحب البنات جدا بس خايفة أخلف بنت يوسف يحبها اكتر مني. 


ضحك الجميع علي حديثها وعقبت صفاء :

-حتي لو خلفتي بنوتة يا نورسيل يوسف هيحبها من حبه فيكي صح يا بتول ؟


ضحكت بتول وقالت :

-حقيقة يا طنط وفعلا يا نورسيل بيجاد بيحب حياة جداااا فوق ما تتخيلي لكن حبه ليا حاجة تانية .


ردت نورسيل بتذمر:

-بردوا لا. 


ضحك الجميع علي هذه الغيورة. 


اقترب جاسر من عدي هامسا في أذنه بخفوت:

-هي مرات اخوك دي هبلة ؟


كتم عدي ضحكته بصعوبة وقال بهمس مماثل :

-ياخد الأوسكار بجدارة أنه مستحملها. 


أومئ جاسر مؤيدا وقال:

-يوسف هادي وراسي كده عارف لو دي مراتك أنت مكنتش استغرب. 


ابتسم عدي بخفة وقال :

-تبقي أخت مراتي الكبيرة. 


اتسعت عين عدي غير مصدقا :

-سبحان الله مش هستغرب أوي يعني ربنا يهديهم لبعض.


أمن عدي علي دعائه وتسأل بفضول:

-علي أخباره أيه صحيح ؟


رد عدي باختصار:

-الحمد لله. 


ردد جاسر بحذر :

-وعامر أخباره أيه ؟ متزعلش مني عامر ابن عمك ده مش بطيقه الصراحة من زمان شتان بينه وبين علي وعاصم .

❈-❈-❈


أكد عدي علي حديثه:

-فعلا عندك حق تحسه شيطان. 


أومئ جاسر بتأكيد وقال:

-فعلا خبيث وبيحب يضرب من تحت. 


تنهد عدي وقال :

-يلا ربنا ينتقم منه ويبعد أذاه عنا. 


أمن جاسر علي دعائه:

-يارب يا حبيبي .


بكي الصغير في أحضان والدته ابتسم جاسر وقال:

-تعالي يا قلب بابا.


نهض وآخذ طفله من هنا وجلس مرة آخري جوار عدي يداعبه بخفة. 


ابتسم عدي بحنان وقال :

-ربنا يحفظه الأبوة سهلة عشان أستعد من دلوقتي ؟


تنهد جاسر وابتسم نصف ابتسامة وقال:

-هي حلوة السهلة لكن المشكلة الوحيدة الصغنن ده ولا بينام ولا ليل ولا نهار ومطلع عيني انا ومامته.


ضحك عدي مازحاً وقال:

-أنت كده بطمني ولا بتخوفني عشان أحدد موقفي. 


ابتسم جاسر وقال وهو يشير بأصبعيه :

-الاثنين الصراحة يعني أغشك.


في المكتب. 

انتهي الجلسة السرية بين يوسف وبيجاد وخرجوا سويا وتحدث بيجاد مبتسما:

-أيه شباب مش يلا بينا ولا أيه ؟


نهض جاسر وهو يقول :

-يلا يا حبيبي. 


تحدث يوسف معارضا:

-يلا فين بس أنتوا لسه قاعدين. 


رد بيجاد بإيجاز:

-مرة تانية بإذن الله عشان الكتاكيت دول قالها وهويشير الي الأطفال. 


ابتسم يوسف واتجه الي زوجته يحمل طفلها منها يقبلها بحب:

-اذا كان عشان السكر دي ماشي بس انا لسه مشبعتش منها .


رمقته نورسيل شذرا وآخذتها منه أعطتها إلي والدتها. 


رفع حاجبيه مستنكرا وقال:

-ايه بنتي في ايه ؟


ردت بغيرة :

-شيل زين اشمعني حياة. 


اتسعت عين يوسف بعدم تصديق هل تغار عليه من طفلة صغيرة كتم الجميع ضحكته .


وتحدث يوسف بنفاذ صبر وهو يتجه لزين الدي يحمله والده ويقبله بحب:

-أهو سي زين كمان مبسوطة كده ؟


ردت بدلال :

-اه. 


همس جاسر في أذن يوسف قائلا:

-شكل المدام مسيطرة. 


رمقه يوسف وقال بزهو :

-مين قال كده ده أنا ممشيها علي المسطرة. 


ضحك جاسر ساخراً وقال :

-أه ما هو واضح أهو.


انتهت الأمسية وغادر الجميع بعد توديع حار. 

❈-❈-❈


في فيلا عوني يجلس مع والده يحتسون القهوة بصمت تام قطع هذا الصمت عوني. 


تحدث عوني بضجر:

-أيه الأخبار ؟ 


رد عامر بإستفسار :

-أخبار ايه مش فاهم ؟


زفر عوني بضيق وقال :

-أخبار أيه يعني يا عامر أخبار قضية عليا. 


عض علي شفتيه بضيق وقال :

-المحامي بتاعهم شغال عليها وأنا وكلت محامي. 


تسأل عوني بحيرة :

-مش أنت كنت بتقول هتقابل عليا وتحاول توصل معاها لحل.


رد عامر بحنق :

-رفضت والمحامي بلغني حاولت ابعت للهانم رسالة لةن عاملة ليا حظر. 


تنهد عوني بضيق وقال :

-أنا خايف عليا تجنن وتقول حقيقتك للقاضي لو رفض يطلق وقتها هتبقي فضيحة بجلاجل والي ما يشتري يتفرج علينا.


الصفحة التالية