-->

رواية جديدة حكاية بنت الريف لصباح عبد الله فتحي - الفصل 17 - 1 - الثلاثاء 30/1/2024

  

  قراءة رواية حكاية بنت الريف كاملة

تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى






رواية حكاية بنت الريف

 رواية جديدة قيد النشر

من قصص و روايات 

الكاتبة صباح عبد الله فتحي


الفصل السابع عشر

1


تم النشر يوم الثلاثاء

30/1/2024



شيرين واقفه في المطبخ وفرحانة بالخطة الشريرة اللي هي عملتها علشان توقع دهب وتخلي مهند يكرهها. بتكلم نفسها بصوت واطي علشان ماحدش يسمعها. 


شرين: ربي انا ما بقاش عندي صبر أخيراً النهار طلع وخلص منك يا وش الفقر انتى. 


أم سعيد واقفه وخده بالها من شيرين وهي عمالها تكلم نفسها وتضحك زاي الهبلة. 


-اي يا بنتي اتهبلت ولا ايه بتضحكي على ايه يا بنت يا شيرين ضحكيني معاكي. 


شيرين تبص على ام سعيد وتجيب شفايفها على جنب 


-وانتي ما لك ياوليه يقرشانه انتى ها تشاركيني  حتى في الضحكة كمان. 


ام سعيد: يا لهوي عليكي الواحد مش بيعرف يتكلم معكي كلمه علي بعضها ايه يا بنت انتى لسانك ده من ايه مبرد. 


تبص قدامها وتشوف هي كانت بتعمل ايه.


شيرين تبص على ام سعيد بغضب وتبص على براد الشاي اللي على  نار قدام ام سعد.


- والله انتى لازم تتربى يا عجوزه الكلب انتى.


تاخد براد  الشاي من على النار وتعمل اللي هي بتشيله من علي النار وتجي موقعه على ام سعيد. 


أم سعيد بصوت عالي: اععععاااا منك الله حسبي الله ونعم الوكيل فيكي يابعيده 


شيرين بخبث وزعل مصطنع: يالههههوي ام سعيد معليش والله غصب عني مش عارفه وقع منى ازاي سامحيني. 

❈-❈-❈


الكل يجي من بره جري على صوت ام سعيد.


سماح: ايه في ايه يا جماعه ما لك يا ام سعيد. 


ام سعيد بدموع ووجع وهي ومسكه رجلها: اه مش قادره منك لله يا بعيده روح. 


سماح تجري عند ام سعيد: ما لك يا اختي ايه اللي حصل بتعيط ليه كده. 


شيرين بخبث و دموع تماسيح: والله من انا غصب عني يا جماعه انا مش عارفه وقع منى زاي؟ 


الحاج محمد باستغراب: هو اي للي وقع منك يا بنتي. 


ام سعيد بدموع: وقعت عليا الشاي مغلي انا عارفه والله يا حاج ان هي  قصدها البنت دي ميه من تحت تبن واني مش مسماحها. 


شريط بدموع: الله يسامحك انا بقول والله من غصب عني. 


مهند ودهب نازلين من على السلم ويشوف الكل واقف في المطبخ. 


دهب باستغراب: هو فين اي؟ 


مهند -: مش عارف تعالي نروح نشوف في. 


مهند: خير  في ايه يا جماعة.


 وشوف ام سعيد قاعد على الارض وعماله تعيط: ايه ده مالك يا خالتي ام سعيد بتعيطي ليه كده؟ 


ذهب تجري وتقعد جنب أم سعيد وتقول بخوف: خير ٠مالك يا خالتي؟ 


سماح: ما تخافيش يا بنتي ام سعيد كويسه بس  شيرين بتشيل براد الشاي من على البوتاجاز وقع عليها. 


ذهب تبص على شيرين بصدمه و ترجع تبص على أم سعيد: يا لهوي انتى كويسه يا خالتي ام سعيد. 

ام سعيد بوجع: مش قادره يا بنتي جسمي كله في نار مش قادره. 


شيرين بدموع: والله غصب عني والله من غصب عني يا دهب مش قصدي. 


مهند يروح عند ام سعيد: مش وقته الكلام ده تعالى يا خالتي اوديك المستشفى. 


الحاج محمد: ايوه يا ابني معك حق خدها وديها المستشفى بسرعة. 


مهند يشيل ام سعيد من على الارض و يخده يحطها في العربية ويبص يلاقي دهب واقفه جنب منه يبص لها باستغراب: انت رايحه فين يا دهب. 


دهب: هاجي معك يا مهند مش هسيبى خالتي ام سعيد لوحده وهي في حالة دي. 


ام سعيد بدموع ا: لله يكرمك يا بنت الأصول. 

❈-❈-❈


سماح تركب العربية جنب ام سعيد مهند يبص لدهب وهو بيقول. 


مهند: طيب خليكي انتى وامي معها اهي. 


سماح: ايوه يا دهب يا بنتي خليكي انتى وانا هروح مع ام سعيد ما تخافيش مش هسيبها لوحدها. 


دهب: لا انا عاوزه اجي علشان اطممن على خالتي ام سعيد. 


مهند بعصبيه: دهب اسمعي الكلام وادخلي جوه انا مش عاوزك تروح وما تعصبنيش عليكي. 


دهب: بس انا عايزه اجي معكم يا مهند. 


مهند يبص لها بغضب: سمعتي  انا باقول ايه. 


الحاج محمد: خلاص يادهب طالما مهند مش عاوز ياخدك اسمعي الكلام وخليكي ما تخافيش على ام سعيد ولما تيجي بالسلامة ابقي طمنيني عليها وما ينفعش انتى و سماح تسيبوا البيت الناس زمانه جاية يقوله اي ام ما يلاقوش حد يقبلهم. 


مهند يبص عالي: دهب ادخلي جوه احسن لكي واما ارجع لينا كلام تاني. 


ذهب بخوف: طيب خلاص مش جاي. 

❈-❈-❈


مهند يبتسم بخبث: ايوه كده شاطره اسمعي الكلام.


 ويروحوا يركب العربية ويا خد ام سعيد على المستشفى.. الحاج محمد يحط يدي على ضهر دهب اللي واقفه تبص للعربية.


- تعالى يا بنتي ندخل جوه علشان الناس اللي في البيت دي. 


دهب تبص على الحاج محمد: حاضر يا عم محمد.


 ويدخلوا مع بعض البيت دهب 


-بعد اذنك يا عم محمد هاروح اشوف الجماعة بيعملوا ايه اعمل معهم حاجه. 


الحاج محمد: طيب روحي يا بنتي وخدي بالك من نفسك. 


دهب: حاضر يا رجل يا طيب. 


وتبص على شيرين اللي قاعد ولكنها عملت حاجه وتروح عندها وبصوت عالي بس مش اووي.


- ينفع اللي انت عملتيه في خالتي ام سعيد ده يا شيرين. 


شيرين بنفس الصوت: الله يا دهب  انا باقول والله من غصب عني ايه هو ما فيش حد بيعمل حاجه  غصب عنه  انا بشيل براد شاي من على البوتاجاز ايدي فلاتت وقع مني وهي واقفه جنبي اعمل ايه. 


دهب: وانتي خلاص يعني يا شيرين صغيره مش عارفه تشيلي براد شاي من على البوتاجاز  حرقتي الولية الغلبانة كده. 


شيرين بزهق: ما خلاص بقا يادهب حصل خير قدر الله ما شاء فعل نصبها بقا اعمل لها اي. 


دهب تبص على شيرين بفارغ الصبر: استغفر الله العظيم يارب.


و تجي واخده بعضها وداخله على المطبخ. 


شيرين عينيها على دهب وهي ماشيه.


- طب والله انا نفسي اعملها فيكي انتى بس اصبري عليا المغرب وانا هوريكي مين هي شيرين يادهب ما خليتك تطلعي مذلولة من البيت والعز ده كله ما بقاش انا شيرين ما رجعتك لذل من اول وجديد الصبر طيب ياست دهب. 


اسلام يضرب شيرين على كتفها: بت يشرين. 

❈-❈-❈


شيرين بغضب: آها اي يعم انت في اي. 


اسلام: مالك ما لك يا بنت انتى بقا لي ساعه بكلم فيكي ولا انتى هنا. 


شيرين  طيب انت عايزه ايه دلوقتي مني. 


اسلام: وهعوز ايه منك يعني  انا لقيتك واقفه مبحلقه زي التمثال فكرت لبسك عفريت ولا حاجه. 


شيرين بغضب: عفريت لما ياخدك يا بعيد روح غور من وشهي انا مش فأيقه لك دلوقتي يا اسلام. 


اسلام: استغفر الله العظيم يا رب والله انتى عليكي لسان عاوز قطعه يا بنت انتى وانا اصلا اللي غلطان اني واقف بتكلم مع حيوانه زيك.


 ويجي سايبها وماشي. 


شيرين بغضب: اووووف مش ناقصني غيرك انت يوش الفقر انت كمان يلا لازم اروح اجهز نفسي علشان أنفذ اللي في رأسي بس هعرف اللي اسمو عصام ده ازاي اووووف بقا مش اخلاص من حاجه تطلع لي مية حاجه. 

❈-❈-❈

بعد شوية مهند يرجع من المستشفى هو وسماح وأم سعيد. دهب طالعة من المطبخ تشوفهم تجري عليهم وهي بتقول. 


دهب: حمدلله على السلامة  طمنيني عليكي ياخالتي ام سعيد عامله ايه دلوقتي. 


أم سعيد بوجع: لله يبارك فيكي يابنتي اطمني ياقلبي انا الحمد لله كويسه. 


سماح: تعالى ارتاحي ياحبيبتي الدكتور قالك ما تتحركيش كتير. 


سماح تاخد ام سعيد وتروح على الاوضة بتاعت ام سعيد. 


مهند: دهب


دهب بزعل: عايز اي يامهند. 


مهند بابتسامة: اي ده القمر زعلاني مني ولا اي. 


دهب: انت في رايك اي.. 


مهند بمغازله: طيب ما تجي نطلع شقتنه ونتصلح مع بعض. 


دهب بابتسامه خجولة: لا يخويا مش عاوزه. 


مهند: ايوه كدا عاوز الابتسامة الحلوة دي ماتفرقش وشك الجميل ده ياجوهرتي. 


دهب بحب: طول مانت موجود أن شاء الله مش ها تفرق وشي أبداً. 


هاني نزل من علي السلم لبس بدله سمرة وممتشيك كان جميل فيها اوى: اي الحلوة دي يامهند بتعاكسها عين عينك كده طيب خلي عندك شوية دم وخد بالك اخوك لسه اعزاب. 


دهب تتكسف جامد مهند يبص لهاني بغضب: 


-عاوز اي يزفت انت. 


هاني: معليش من حقك تزعل بس اي رايك في بقا بذمتك مش احلى عريس في دنيا. 


مهند يبص. على هاني بقرف مصطنع: مين قال ده بذمه ده شكل عريس. 


دهب بضحك: أخص علىك يامهند ده هاني عسل والله الف مبروك يجمل عريس في دنيا. 


مهند بغيره: لا والله. 


هاني: تسلمي ياحلي مرات اخ في العالم كله. 


الصفحة التالية