-->

رواية جديدة وفاز الحب الجزء الثاني من رواية ثأر الحب لزينب سعيد القاضي - الفصل 17 - 1 - السبت 27/1/2024

  

    قراءة رواية وفاز الحب

 الجزء الثاني من رواية ثأر الحب كاملة

تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى


رواية  وفاز الحب 

الجزء الثاني من رواية  ثأر الحب

 رواية جديدة قيد النشر

من قصص و روايات 

الكاتبة زينب سعيد القاضي


الفصل السايع عشر

1

تم النشر السبت

 27/1/2024



"تجبرنا الظروف إلي نضع أنفسنا في إختيار صعب ولا يوجد أمامنا اختيار علينا أن نقبل بالإختيار حتي لو أدي بنا للضياع "


تمتمت عليا بعدم إستيعاب:

-نتجوز ؟


رد عامر بتأكيد:

-أيوة يا عليا نتجوز ده مش عشاني ده عشانك أنتي وعشان ولادك يبقوا في أمان.


تنهدت بأسي وقالت:

-لأ يا عامر أنت أخويا وهتفضل واقف جنبي من غير حاجة لكن أنا مش هحط نفسي ولا أحطك في الوضع ده أنا مش هتجوز تاني خلاص قلبي مع عاصم مهما حصل بينا هيفضل هو إلي في قلبي ومفتاح في إيده هو سامحني.


رد بأسف مصطنع:

-مقدمناش غير كده يا عليا وولادك هيبقوا ولادي مهما كان حنان يوسف وعدي عليهم هيحتاجوا أب ويا عليا أنا مش طالب منك حب ولا مكان في قلبك حل إلي أنا عايزه أبقي جنبك وفي ضهرك وبس أديني فرصة واحدة أكون جنبك حتي لو هاخد لقب زوج بالإسم .


هتفت بضياع:

-بس الناس هتقول أيه وأهلك واهلي ؟ أتجوزك ازاي بعد ما كنت مرات أخوك ؟ هنقابل مشاكل كتير أحنا في غني عنها وعاصم إستحالة يفكر ياخد عيالي منه أو يرجع أصلا.


تحدث عامر بثقة:

عليا دول ولاده يعني هيجي في يوم من الأيام ويطالب بيهم ويا ستي متشليش هم حاجة أنا إلي هتكلم معاهم وخليكي أنتي بعيد مش مطلوب منك غير حاجة واحدة وبس تخلي بالك من نفسك .


ردت عليا بإمتنان:

شكراً يا عامر أنا مش عارفه أقولك أيه ولا اشكرك أزاي بجد بتضحي بحياتك عشاني وتدمر مستقبلك أنت من حقك تتجوز وتفرح بحياتك مش تتجوز واحدة زي مطلقة ومعاها طفلين. 


رمقها عامر معاتبا وقال:

-عليا أنتي بالنسبة ليا أفضل بنت في العالم ولو لفيت الدنيا كلها مش هلاقي زيك أنتي .


هتفت بإمتنان:

-شكرا يا عامر بجد مش عارفه اقولك ايه علي وقفتك جنبي دي.


رد عامر بمكر:

-متقوليش أي حاجة مش عايزة تقولي حاجة ولا أسمع حاجة غير رأيك علي طلبي با عليا وعلي أساسه هتصرف موافقة يا عليا ؟


صمتت قليلاً مفكرة في حديثه ليس أمامها سوي أن توافق فقط فما باليد حيلة عامر هو الوحيد الذي يعلم حقيقة عاصم ويستطيع مساعدتها فهي لم تخبر أحد عن سبب طلاقها من عاصم وسيظل هذا سر مدفون بداخلها وكما قال عامر أطفالها يحتاجون إلي أب ومن الممكن أن يعود عاصم مرة آخري لأخذ أطفاله تنهدت بشرود وظلت علي صمتها.


تسأل هو بحيرة:

-ياه أيه التنهيدة الكبيرة دي كلها للدرجة دي الموضوع صعب؟


ردت بقلة حيلة:

-وأصعب مما تتخيل كمان ماشي يا عامر أنا موافقة .


ابتسم عامر بإتساع وقال:

-أوعدك إنك عمرك ما هتندمي علي موافقتك دي يا عليا.


❈-❈-❈


في المساء في منزل عوني. 


يجلس عامر مع والده ووالدته وشقيقه علي تحدث عوني بأسي:

-خير يا عامر يا أبني في أيه ؟


هتف عامر بحذر :

-بصراحة في موضوع حابب أتكلم معاكم فيه. 


ردد علي بنفاذ صبر :

-موضوع ايه يا عامر في الظروف الي أحنا فيها دي ؟


رددت والدته بغيظ :

-في ايه بتزعق لاخوك ليه يا بيه ما الباشا التاني طلق وسافر يعيش حياته حتي مكلفش خاطره يسأل عنا ويقول في أيه ؟


هتف عوني بضيق:

-كله الي عاصم كفاية إلي شافه مني بسببك. 


صاحت معترضة :

-بسببي ليه ان شاء الله ؟ هو انا كنت جيت جنبه ؟


صاح علي مستنكرا:

-صلوا على النبي يا جماعة بس. 


ردد الجميع :

-عليه الصلاة والسلام 


ألتفت علي الي عامر وتحدث بنفاذ صبر :

-ما تنطق أنت كمان خلينا نخلص ونشوف مصالحنا. 


تحدث عامر بحذر:

-أنا هتجوز. 


تطلع الجميع لبعضهم وتحدث عوني بحذر:

-هتتجوز أزاي يا عوني أنت عارف أنه مينفعش.


ضغط الآخر على أسنانه بغيظ ورد ببرود:

-عارف يا بابا أنه مينفعش واطمئن أنا مش هتجوز اي جوازة. 


تسأل علي بعدم فهم :

-يعني أيه مش أي جوازة فزورة دي ؟


زفر عامر بنفاذ صبر وقال :

-أنا هتجوز عليا وأربي ولاد أخويا. 


❈-❈-❈


صاح علي مستنكرا :

-نعم بتقول أيه أتجننت صح عايز تتجوز مين عليا الي هي بنت عمنا وكانت مرات اخوك ده جنان صح ؟


تحدثت والدته بمكر:

-لأ مش جنان ده صح الصح جدا كمان. 


تسأل علي بعدم فهم :

-قصدك أيه يا ماما أنتي موافقة علي الهبل ده ؟ وأنتي عارفة أصلا أنه مينفعش له جواز من الأساس يبقي ليه يعرض نفسه لكده ونفضح نفسنا.


ردت الآخري نافية :

-بالعكس مين قال كده جوازه بعليا هيضمن واحدة تبقي جنبه مش يفضل لوحده طول عمره ضيف عليها أن عليا بعد واقفة عامر جنبها بعد ما الخسيس ده سابها وولاده هيبقوا في حضنك يا عوني انا عن نفسي موافقة. 


تحدث عوني بتيه :

-طيب عاصم هيبقي رد فعله ايه لما يعرف إنك هتتجوز عليا أكيد مش هيسكت. 


رد عامر بثقة :

-مش هيرجع أطمئن. 


تسأل علي بتشكك :

-قصدك أيه بكلامك ده أنت تعرف أيه بالظبط ؟


تحدث عامر موضحا :

-الي خلاه يعمل تنازل الوصاية لأبوه ضيف عليهم إنه سافر من خير حس ولا خبر. 


تنهد عوني بقلة حيلة وقال :

-أنا موافق أهم حاجة ولاد عاصم يفضلوا في حضني.


رد علي بضيق:

-بس كده نبقي بنخدعهم لازم يعرفوا الحقيقة. 


صاح عامر بإستنكار :

-نعم إستحالة طبعا المهم عندي عليا وهتعرف بعد الجواز ده الي يهمني. 


زفر علي بحنق:

-وليه بعد الجواز المفروض تقول من البداية الي آوله شرط آخره نور.


هتف عوني بنفاذ صبر:

-علي أساس أن عليا وافقت من الأساس وارد جداً ترفض .


رد عامر بثقة :

-مش هترفض اطمئن. 


رفع علي احدي حاجبيه متهكما:

-بجد والي خلاك واثق من نفسك كده وعرفت منين أصلا ؟


وضع عامر ساق فوق وقال:

-لأني أتكملت مع عليا ووافقت. 


جحظت عين علي بصدمة :

-اتكملت معاها ؟


❈-❈-❈


رد عامر بتأكيد :

-أيوة أكيد مش هاجي أتكلم معاكم إلا لما أكون واثق من كلامي فعلا. 


ردد علي بعدم تصديق :

-أنت بتتكلم جد عليا وافقت ؟


ردت والدته سريعا :

-ومتوافقش ليه ان شاء الله أخوك ناقصه ايد ولا رجل. 


زفر علي ينفاذ صبر:

-لا مش ناقصه إيد ولا رجل بس كلنا عارفين عليا بتحب عاصم أزاي. 


رد عامر بملل:

-بس أكيد بعد إلي عمله مش هتفضل باقية عليه ولا ايه ؟


تنهد علي بقلة حيلة وقال :

-علي راحتكم أعملوا إلي أنتوا شايفينه أنا مليش علاقة بحاجة سلام. 


نهض وغادر أسفل نظرات عامر الساخرة .


ألتفت عامر الي والده وتسأل:

-أيه رأيك يا بابا ؟


رد عوني بقلة حيلة :

-موافق. 


ابتسامة نصر ارتسمت علي وجه عامر وقال :

-تمام علي خيرة الله. 


تسأللت والدته بفضول:

-طيب هتكلم يوسف امتي ؟


ألتفت لها عوني بضيق:

-أمتي طبعا لما تولد وعدتها تخلص عليا لسه مطلقة امبارح اخوه يخطبها النهاردة ده كلام ناس عاقلة مش كفاية أنه كلمها هو. 


رد عامر بصبر:

-ماشي يا بابا لما عليا تولد والعدة تخلص تمام كده.


تنهد عوني بقلة حيلة :

-تمام .


نهض عامر  وغادر واتسعت ابتسامة والدته بفرحة :

-أيوة كده يا قلب أمك فرحني اخيرا عاصم انزاح تتجوز بس عليا ويبقي قلبه انكسر. 


ربت علي فخذ والدته وقال:

-أطمني يا أمي عاصم آخد تذكرة ذهاب بلا عودة. 


تسألت بفضول :

-أنت عملت أيه بالظبط ؟


رفع كتفيه ببرأءة وقال:

-ولا أي حاجة. 


طالعته بعدم تصديق وصمتت


الصفحة التالية