رواية جديدة وفاز الحب الجزء الثاني من رواية ثأر الحب لزينب سعيد القاضي - الفصل 19 - 1 - اإثنين 29/1/2024
قراءة رواية وفاز الحب
الجزء الثاني من رواية ثأر الحب كاملة
تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى
رواية وفاز الحب
الجزء الثاني من رواية ثأر الحب
رواية جديدة قيد النشر
من قصص و روايات
الكاتبة زينب سعيد القاضي
الفصل التاسع عشر
1
تم النشر الإثنين
29/1/2024
تسألت نورسيل بفضول:
-هما راحين فين ؟
ردت عليه صفاء بأسي:
-مع الأسف راحين يقبلوا عامر.
قطبت نورسيل جبينها بحيرة وتسألت:
-وده عايز ايه منها تاني ؟
زفرت صفاء بضيق:
- الله ما عارفه منه لله لا وكمان كانت عايزة تروح لوحدها.
أومئت نورسيل بتفهم:
-كويس أن يوسف راح معاها بس أنا عايزة أعرف من حضرتك حاجة ؟
ألتفت لها صفاء بإنتباه وتسألت:
-حاجة أيه يا بنتي ؟
تسألت نورسيل بفضول:
-عاصم ده كان زي عامر كده ؟
لاحت إبتسامة حانية علي وجه صفاء وقالت:
-شتان بين عامر وعاصم تعرفي يا نورسيل عاصم زيه زي يوسف بالظبط وجهان لعملة واحدة.
تسألت نورسيل بحيرة:
-طيب أيه إلي حصل وصلهم لكده ؟
تنهدت بأسي وردت:
-والله ما أنا عارفة يا بنتي أيه إلي حصل وصلهم لكده ده كان روحهم في بعض وعليا يا قلبي علي وش ولادة فجأة كده لقينا عليا جاية بابنها وبتقول أنها أطلقت أيه السبب مش بتقول وفي نفس اليوم عاصم ساب البلد وسافر.
رمقتها نورسيل بحيرة وقالت:
-يعني ما قالوش أي حاجة ولا سبب ؟ ولا حتى سافر ليه ؟
هزت صفاء رأسها بأسي وقالت:
-لأ يا بنتي يا ريتهم كانوا قالوا كان الواحد أرتاح شوية أو كنا حولنا أننا نصلح ما بينهم بدل ده كله.
تسألت نورسيل بفضول أكبر:
-طيب وعامر إمتي اتقدم ليها ؟
تنهدت صفاء بأسي وقالت:
-مجرد ما أطلقت أصلاً من تاني يوم بيحوم حواليها كلنا إستغربنا الصراحة من اهتمامه بعليا وتقربه منها كلنا جاهز عشان ولاد أخوه وهي بنت عمه لكن بعد ما عليا ولدت بشهر اتفاجأنا بعليا في يوم بتقول آن عامر عايز يتجوزها.
عضت نورسيل شفتيها بتفكير وقالت:
-يعني إلي فهمته من حضرتك يا ماما أنه لف عليا وكلمها هي من بره بره من غير يوسف صح كده ؟
أومئت بإيجاب وتسألت:
-أيوة صح يا بنتي.
صقفت نورسيل بيدها وقالت:
-صح كده اتضحت الرؤية.
رمقتها صفاء مستفهمة وتسألت:
-قصدك ايه يا نورسيل مش فهماكي يا بنتي ؟
ردت نورسيل موضحة:
-هفهم حضرتك مية المية عامر هو السبب الرئيسي في طلاقهم.
تسألت صفاء بعدم فهم:
-عامر طيب ازاي يا بنتي وأيه إلي خلاكي تقولي كده ؟
هتفت نورسيل بحماس:
-هو الوحيد إلي ليه مصلحة يا ماما في طلاقهم بس أزاي وليه أنا مش عارفه بس إلي واثقة منه أن إجابة السؤال ده عند عليا.
تطلعت لها صفاء بحيرة وقالت:
-تصدقي عندك حق يا بنتي أزاي مجاش في دماغنا حاجة زي دي ؟
ردت نورسيل موضحة:
-لأ أنتوا جوه الدايرة لكن أنا بعيد اقدر أفكر وأوزن الأمور غيركم .
تنهدت صفاء بأسي وقالت:
-عندك حق يا بنتي منك لله يا عامر لو كنت السبب.
هتفت نورسيل بحماس:
-إن شاء الله هو يا ماما أسمعي مني أنا كلامي مينزلش الأرض.
❈-❈-❈
ضحكت صفاء بخفة وقالت:
-ماشي يا ست نورسيل كلامك مبينزلش الأرض أيه بقي النشاط ده صحيتي الصبح وعملتي الفطار ليوسف أحنا مش قولنا نرتاح ؟
هتفت بتذمر:
-زهقت من النوم مش كفاية هسيب حد ينضف ليا أوضتي مش بحب أنا كده يعني إلي هتدخل أكيد هتشوف هدومي وحاجتي الخاصة أنا ويوسف ده كويس أن يوسف مقالش ينشروا الهدوم كمان كنت روحت فيها.
ربتت صفاء بحنان وقالت:
-أطمني البنات الي معانا هنا من زمان اطمني عارفين أن كل مكان هنا لحرمته أكيد ودي اوضة عرسان يعني هيدخلوا لا بيشوفوا ولا يسمعوا ولا يتكلموا وياستي لو قلقانة أفضلي قاعدة في الجناح فترة وتعدي لغاية ما تقومي بالسلامة.
تنهدت بعبوث وهي تتحسس أحشائها بحب:
-كله يهون عشان قلب ماما يوصل بالسلامة وينور حياتنا.
إبتسمت صفاء بتمني وقالت:
-يارب يا بنتي يسمع منك ربنا نفسي أغمض عين وأفتح ألاقي ولادكم بيجروا حوليا.
إبتسمت نورسيل بحب:
-إن شاء الله يا ماما صحيح هي نايا لسه نايمة ؟
هزت رأسها نافية وقالت:
-لأ صحيت فطر مع جوزها وطلعت تنام تاني.
قطبت نورسيل جبينها بحيرة وقالت:
-هي بتنام كتير ليه ؟
هتفت صفاء بتوضيح:
-هي في الشهور الأخيرة يا حبيبتي طبيعي تنام كتير ربنا يقومها هي وعهد بالسلامة.
تمتمت نورسيل بحيرة وتسألت:
-يارب يا ماما بس أنا هنام زيها كده ؟
أومئت صفاء بتأكيد وقالت:
-أيوة يا بنتي بس علي حسب حملك أنتي وطبيعته.
عضت نورسيل شفتيها بتفكير:
-ممم تمام هو إحنا هنتغدي أيه النهاردة ؟
إبتسمت صفاء بحنان وقالت:
-أنتي حابة تأكلي أيه ؟
❈-❈-❈
هتفت نورسيل بحماس:
-نفسي راحة لمحشي كرمب وورق عنب بالريش ويا سلام لو شوية ممبار خلوية كده ومقرمشين وبط محمرة بالزبدة البلدي وشربة لسان عصفور ويا سلام لو صنية مكرونه بالبشاميل ويا سلام بقي لو طاجن رز معمر باللحمة ويا سلام بقي لو كبدة بالردة والحلو بقي يبقي كنافة بالمنجا وعصير فرولة ولو فيه جيلي كمان يبقي تمام أوي.
تطلعت لها صفاء بصدمة وأغلقت عينها وفتحتها أحثر من مرة وتسألت:
-أنتي عايزة تأكلي ده كله النهاردة ؟
هزت نورسيل رأسها ببراءة وقالت:
-أه نفسي فيهم فيه مشكلة ؟
ابتسمت صفاء إبتسامة صفراء ونهضت:
-لأ ولا اي مشكلة أنا راحة أوصيهم في المطبخ يشتروا عجل ولا عجلين تنقي منهم إلي يعجبك .
قطبت نورسيل جبينها بحيرة وقالت وهي تحسس جنينها:
-هو أنا قولت حاجة غلط يلا مش مهم أطلع أريح شوية عقبال ما يجهزوا الغداء .
❈-❈-❈
في الصعيد.
هبط شادي من غرفته مرتديا جلبابه الصعيدي واضعا يده في جيبه تزامناً مع هبوط حنين الدرج بعباءة سوداء وترتدي نقابها.
حمحم بصوته وتحدث:
-صباح الخير يا مرت أخوي.
ردت حنين بأدب:
-صباح النور يا خي.
تسأل بفضول:
-أنتي رايحة علي وين إكده ؟
ردت بحزن:
-رايدة أزور أمي وأوبوي أتوحشتهم.
أومئ شادي بتفهم وهتف متسائلاً:
-أخدتي الإذن من الحاچ والحاچة ؟
رمقته من أسفل نقابها بضيق:
-أكيد أخدت الاذن منيهم أمال هطلع برة الدار لحالي إكده ؟
رد شادي موضحاً:
-إهدي علي حالك يا مرت أخوي ومجصدتش حاجة عفشة بحديتي واصل يلا بينا أنا رايح أشجر علي الارض الجبلية إلي جار داركم أوصلك بطريقي.
ردت بنفاذ صبر من تحمكه هي تحاول تجنبه قدر الإمكان حتي لو لم يكن هو شهاب لكنه صورة طبق الأصل منه ومن كابوسها المزعج الذي يراودها كل ليلة فاقت علي صوته الأجش.
-متجلجيش يا مرت أخوي أنا شادي مش شريف وهمشي جدامك أنا خابر زين بتفكري كيف لكن ميصحش أسيبك تدلي لحالك همي معاي يلا.
تحرك أمامها وهي تحركت خلفه بضجر وتحاول أن تشغل عقلها باي شئ حتي لا تتذكر الحقير الآخر الذي يعتبر صورة طبق الأصل من شقيقه لكن شتان بين هذا وذاك .
❈-❈-❈
تحدث يوسف متهكما :
-خير يا عامر مالك مكنتش عايز تشوفني ولا أيه؟
زفر عامر بنفاذ صبر وقال:
-أظن أني كنت طالب أشوف مراتي نتكلم سواء في موضوع خاص مطلبتش أقابلك أنت.
ضحك يوسف بقوة حتي سعل من كثرة الضحك وتحدث بإستفزاز:
-بجد ؟ وأيه بقي الموضوع الخاص بينك وبين عليا ؟ أظن إنكم هتطلقوا يعني مبقاش في حاجة خاصة بينكم ولا أي حاجة تربطكم من الأساس ولا عيل ولا غيره أظن كده بقي مفيش حاجة تربطكم ولا فيه مواضيع خاصة يبقي لازم احضر واعرف جنابك عايزها في أيه صح ولا غلط مش دي أخلاق الصعايدة بردوا ؟ ولا أنت خلاص مبقاش فيه دم ولا نخوة ولا رجولة حتي يا صعيدي!