نوفيلا جديدة خارج جدران القلب لفاطمة الزهراء - الفصل 10 - 1 - الثلاثاء 20/2/2024
قراءة نوفيلا خارج جدران القلب كاملة
تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى
نوفيلا خارج جدران القلب
نوفيلا جديدة قيد النشر
من قصص و روايات
الكاتبة فاطمة الزهراء
الفصل العاشر
1
تم النشر يوم الثلاثاء
وصلت شاهي للمنزل برفقة والدتها و شقيقها بعد رفضها المكوث في المستشفي اتجهت لغرفتها بمساعدة والدتها و بدلت ثيابها لتجلس على الفراش و مازالت تتذكر كلمات أسر القاسية لها لقد أصبح شخصاً آخر في السابق كان هو مصدر حمايتها أما الآن هو من آلمها بحديثه و اتهامه لها هبطت دموعها و هي تتذكر حينما استيقظت لتجد نفسها في المستشفى و الجميع معها إلا هو شعور الهزيمة و الانكـ.ـسار بدى عليها لتصمم على المغادرة رغم اعتراض الطبيب ليخبرهم أن تلتزم بأدويتها .. طلبت والدتها أن تذهب معهما للمنزل كي تهتم بها لكنها رفضت و بقوة استيقظت من تذكرها لهذه الأحداث حين دلفت والدتها إليها و هي تحمل الطعام الخاص بها
تحدثت ملك بهدوء و هي تضع الصينية على الفراش :
ـ كفاية بقى و لا عاوزه ترجعي تاني المستشفى أهدى يلا خلصي الأكل ده علشان تاخدي علاجك و ترتاحي شوية
ظلت تنظر للطعام بعض الوقت فهي حقاً لا تشتهي أي شيء الآن سوى النوم للهروب مما حدث معها اقتربت منها ملك و ضمتها بحب لتخبرها أنها معها في أي قرار :
ـ شاهي لو عاوزه ترجعي اللي راح منك المفروض تبقى قوية مش ضعيفة أنا و أخوكى معاكي
نظرت للطعام لتمسك الملعقة و بدأت تتناول الطعام بهدوء ظلت ملك معها حتى أخذت أدويتها و ذهبت في النوم .. خرجت من الغرفة لتنظر ل رائد الذي فكر للحظات أن يخبر والدته بالحقيقة لكنه تراجع لأنه وعد أسر
هتف بجدية بعد عودة والدته من المطبخ :
ـ طمنيني يا ماما حالتها إيه دلوقتي أنا قلقان عليها إحنا غلطنا لما وافقنا على خروجها من المستشفى دلوقتي
وضعت العصير على الطاولة و تحدثت بهدوء :
ـ إنت عارف أختك عنيدة و مش هتسمع كلامنا .. أنا اللي متفاجأة له موقف أسر منها كأنه بيتهمها إنها المسؤولة عن اختفاء البنات فيه حاجة غلط نظرته ليها كانت عكس كلامه
رائد بجدية و تعجب من حديث والدته لقد ظن أنها ستأخذ موقف من أسر بعد ما حدث :
ـ معناه إيه كلامك يا ماما بعدين أنا مش فاهم إزاى بابا سكت و هو شايف أسر بيهاجـ.ـمها بالطريقة دي
ـ أنا محتاجة أتكلم مع أسر الليلة علشان أفهم مخبى إيه تاني
هتفت بهذا الحديث و هي تنظر له ليبتلع ريقه بتوتر شديد :
ـ إنتي بتدافعي عنه بعد كل اللي عمله إيه الحكاية يا ماما
ـ فيه لغز و عاوزه أعرفه سكوت أنور وقت وجود أسر في الملجأ مش طبيعي كأنه عرف حاجة عن البنات أو فيه خطر على أختك علشان كده قرر يبعدها الفترة دي و متسألش جبت الإحساس ده منين
كانت تتحدث بجدية خاصة بعد رؤية قلق أسر عليها وقت سقطت أمامه و أيضاً نظراته لها و هم في طريقهم للمشفى .. قرر رائد أن يصمت حتى لا يخطأ في الحديث مع والدته ظل معهما هذه الليلة اتجه لإحدى الغرف بينما ذهبت والدته لغرفة شاهي كي تظل معها
بحث أسر عن أحد الممرضات ليعلم منها أين ذهبت شاهي ؟!
وجد ممرضة تمشي في الممر اقترب منها و هتف بقلق شديد و هو يشير للغرفة :
ـ لو سمحتي المريضة اللي كانت في الأوضة دي راحت فين !!
أجابته بابتسامة هادئة :
ـ هي خرجت من حوالي ساعتين الدكتور كتبلها خروج
وضع يده على قلبه ليتحدث بتنهيدة عميقة :
ـ طيب ممكن أشوف الدكتور محتاج أعرف حالتها إيه !!
سارت معه لغرفة الطبيب و طرقت الغرفة ليسمح لهم بالدخول هتفت بهدوء و هي تنظر للطبيب :
ـ أسفه يا دكتور بس الأستاذ كان عاوز يسأل حضرتك عن مريضة كانت هنا و خرجت النهارده
أومأ الطبيب بموافقة لتتركهما معاً و ترحل ليجلس أسر أمامه :
ـ أنا كنت عاوز أطمن على شاهي أنور المريضة اللي كانت هنا و حضرتك قلت إن عندها انهيار عصبي
تذكر الطبيب الحالة التي كان يشرف عليها في الأمس و كان يتابع حالتها :
ـ هي حالياً كويسة لكن يفضل عدم تعرضها لأي صدمة جديدة المفروض كانت تستنى كمان كام يوم بس رفضت يفضل تبعد عن أي أخبار ممكن تأثر عليها
تنهد بضيق فالوضع الحالي قد يعرضها لخطـ.ـر شديد عليه أن يتحرك سريعاً لن يتركها وحدها بعد الآن اتجه للمنزل بعد ذلك ليقف أمامه بالسيارة كان سيتجه للداخل لكن بعد رؤيته لسيارة رائد شعر بالاطمئنان قليلاً عليها أراد إرسال رسالة له لكن كان الوقت متأخراً ..
❈-❈-❈
في الصباح اتجهت ملك للخارج لإحضار بعض الأغراض مستغلة وجود رائد مع شاهي انتبهت لسيارة أسر في الخارج لتجده يجلس بداخلها طرقت على الزجاج لينظر لها بهدوء اتجهت للناحية الأخرى ليفتح لها الباب كان يبدو عليه التعب و الإرهاق ليتحرك بالسيارة قليلاً
هتفت بهدوء شديد :
ـ إنت وعدتني هتحمي شاهي و مش هتسمح لأي حد يأذيها هو ده وعدك
مسح وجهه بيده و أردف بجدية :
ـ أنا عند وعدي معاكي لكن أوقات بنضطر نوجع اللي بنحبهم علشان حمايتهم أنا كنت مضطر لكده و إلا كنا هنخسرها كلنا
ـ أنا مش فاهمة معنى كلامك إزاى بتحبها و إزاى اتعاملت معاها بالقسوة دي
نظر لها عدة لحظات لكن عليه إخبارها بالحقيقة كي تساعده في حماية شاهي قص عليها كل شيء و رفض إخبارها عن عودة جيهان و ريان كانت تستمع لحديثه بصدمة فهي لم تشك لحظة في سناء لقد كانت تدافع عنها طوال الوقت
ـ إنت واثق من كلامك ده طيب هتعمل إيه دلوقتي
تنهد بهدوء ليجيبها بجدية :
ـ أنا هستلم مسؤولية الملجأ الفترة دي لغاية ما نوصل للحقيقة
أردفت بحزن بسبب ما يحدث معهم :
ـ طيب مش هتقول ل شاهي سكوتك هيزود الفجوة بينكم
تحدث بجدية شديدة :
ـ لأ بلاش تعرف أي حاجة لو عرفت هتصمم تتدخل و وقتها ممكن تتأذى متقلقيش أنا متابع كل حاجة
ابتسمت له بهدوء و أردفت بهدوء :
ـ أنا واثقة فيك و واثقة إنك هتكشف كل شيء فى أقرب وقت
قام بتوصيلها لتجلب ما تريده ثم أعادها للمنزل مرة أخرى ودعته و اتجهت للداخل .. غادر متجهاً لرؤية مالك للتحدث معه فهو تركه أمس بسبب قلقه و خوفه بعد معرفته ب عودة جيهان مرة أخرى وجده ينتظره في مكتبه
ـ أسف إني مشيت مبارح بس كان لازم أطمن على شاهي
كان يتحدث بحرج شديد ليجيبه مالك بتفهم :
ـ متقلقش المهم جاهز نتكلم
أومأ بموافقة ليجيبه بتنهيدة عميقة :
ـ اللي شفت صورهم امبارح أكتر اتنين اذوني في حياتي البنت بنت الشخص اللي دمر عيلتي و اللي معاها يبقي جوزها
أخبره منذ لقائها الأول ب شاهي حتى القبض على والدها و توعدها في السابق بالانتقـ.ـام منهم لكن ما توقف عنده كيف استطاعت الدخول بهوية مزورة و لم يتم التعرف عليها
علم مالك من حديثه أن القضية لها هدفين الأول الانتـ.ـقام من شاهي و الثاني له علاقة بالتجارة بالأطفال يجب عليه لقاء الضابط المسؤول عن هذه القضية حتى يستطيع جمع المعلومات بسرعة ليقرر الاتجاه للنيابة لمعرفة نتائج التحقيقات النهائية وصل برفقة أسر و التقى بالضابط الذي كان متحفظاً في البداية في إعطائه أي معلومات خاصة بالقضية لكن بعد رؤيته لهويته و علمه أنه ضابط مخابرات