رواية جديدة حكاية بنت الريف لصباح عبد الله فتحي - الفصل 19 - 1 - الأربعاء 14/2/2024
قراءة رواية حكاية بنت الريف كاملة
تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى
رواية حكاية بنت الريف
رواية جديدة قيد النشر
من قصص و روايات
الكاتبة صباح عبد الله فتحي
الفصل التاسع عشر
1
تم النشر يوم الأربعاء
14/2/2024
دهب لسه هتطلع على السلم.. وشرين بتراقبها من بعيد.. سماح طالعه من المطبخ وهي بتقول.
- استني يادهب رايحه فين؟
دهب: كنت طالعه الشقه ارتاح لي شويه طالما محدش راضي يخليني أعمل حاجه.
سماح تجري عند دهب وهي بتقول بخوف.
-انتي تعبانه ولا حاجه
دهب بأبتسامه وفرحة من خوف سماح عليها..
-لا والله مش تعبانه ولا حاجه متخافيش انا كويسه بس قولت طالما انا هفضل قاعده من غير ما اعمل حاجه اطلع شقتي احسن.
سماح: طيب الحمد لله انك كويسة لا ماتطلعيش تقعدي لواحدك فوق تعالى اقعدي معايا احسن.
دهب بابتسامة: حاضر خلاص مش طالعه.
سماح: احسن برضو وحاولي تخفي شوية من طلوع السلم ده علشان حملك لسه جديد مايستحملش كل شويه طلوع ونزول من على السلم.
دهب: حاضر.
سماح خدت دهب وراحوا يقعدو قدام التلفزيون.
❈-❈-❈
شيرين بغضب: الله ياخدك ياسماح الخطه باظت بس مش هاستسلم يانا يانتي يادهب.
مكان مكانت شرين واقفه وهي مسكه أزازة الزيت الأزازه مميله وزيت واقع على الارض وشيرين مش واخده بالها منه. تعوز تمشي من المكان اللي هي فيه وفجأة تزحلق وتقع على ظهرها. وتصرخ بصوت عالي..
- اعععععاااا
دهب وسماح في صوت واحد :بسم الله الرحمن الرحيم
دهب: خير في اي
تشوف شيرين واقعه على الارض.
سماح: مالك يابنتي واي وقعك كدا.
شيرين بغضب: هو انتم لسه هتعمله لي محضر تعالوا ساعدوني اقوم رجلي مش قادره.
سماح :استغفر الله العظيم يا رب البنت دي اي لسانها بينقط سم.
دهب بضحكة: معليش ياخالتي سماح.
وتروح عند شيرين علشان تساعدها تقوم
شيرين تفكر بغل طيب اضحكي امسكي ايدي بس وشوفي انا هعمل اي وتبص شيرين على الزيت اللي على الارض عادي هيقولوا اتزحلقت ووقعت ومن الواقعه الحمل نزل و ببتسامه خبيثة تعالى ياوش الفقر لقدرك.
دهب تعالى ياشيرين ولسه هتمسك شيرين
سماح بصوت عالي استنى يادهب
دهب تبعد عن شيرين تاني اي في اي ياخالتي سماح
سماح انتي ماتقوميش شيرين.
شيرين بغل امال مين هايقومني هاتي ايدك يادهب اقوم
❈-❈-❈
سماح لاء يادهب هاقومها انا لاقولك ياهانم
هانم الخدامة نعم ياست سماح
سماح ساعدي شيرين تقوم من على لارض
هانم حاضر ياست سماح
شيرين بغل وعنيها بطلع نار على دهب تجي زاقه الخدامه.
اوعي كدا ماتلمسنيش بايدك المعفنه دي
الخدامه يصعب عليها نفسها دموعها تنزل من كلام شيرين.
دهب بصوت عالي شيرين احترمي نفسك ومين اللي ايديها معفنه اوعي تنسى اصلك علشان ما ينساش اصله الا قليل الاصل.
شيرين بغل قصدك اي ياست دهب.
دهب قصدي انتي فاهماه كويس اوي ياشيرين وتروح عند الخدمه معلش ياهانم ياحبيبتي حقك عليا ماتزعليش من كلام شيرين.
هانم الله يجبر بخاطرك ياستي دهب.
دهب اللهـم ماأمين بس بلاش ستي دي علشان والله مكبراني قوي انا دهب وبس واحنا اخوات.
هانم والله ده شرف ليا وحاضر مش هقول غير دهب.
سماح بفخر فعلا انا محظوظة بيكي يادهب ربنا يزيدك تواضع كمان وكمان يابنتي.
شيرين بتجز على سنانها من كتر الغضب وتبص على دهب وتمشي بالعافيه من ألم رجليها.
❈-❈-❈
النهار في اخره َومعاد رجعت مهند والحاج محمد وهاني من الشغل
سماح الاكل جاهز ياهانم
هانم ايوه ياست سماح بشطب اهو
دهب بزهق مش كنتي خلتيني اعمل حاجة مع الغلبانه دي بدل مانا قعده طول النهار كدا
سماح بس يابت اسكتي والتفاح لسه ماخلصتيش كلي.
دهب تصدقي ده انا لو كنت قاعده في جنينه كان زمانه خلصت والله
سماح ههههه كلي وانتي ساكته يادهب ولو مش عايزه تفاح في موز برتقان اهو كلي اللي نفسك فيه.
دهب بتمثيل العيط حرام عليكي ياخالتي سماح ده انا ابني هاييجي شجرة فاكهة من كتر مانا باكل فاكهة من الصبح.
الباب بيخبط.
هانم تطلع وتفتح الباب
سماح اهو جوزك جه هو يتصرف معاكي بقاا علشان انتي تعبتيني معاكي من الصبح.
مهند السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مين تعبك ياست الكل
سماح ودهب وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
سماح هو في غير مراتك وبعدين فين ابوك وهاني
مهند وعنيه على دهب تعبتك في اي دهب الحاج وهاني راحوا عند نسايب هاني علشان يحددوا ميعاد الفرح
سماح بستغراب ابوك ماقاليش حاجه يعني
مهند وهو بيقعد والله ياحجه ماحدش كان حسب له حساب واحنا جايين الحاج إبراهيم رن وقال إن هو مستني ابويا وهاني على العشا الحاج وافق راح هو وهاني وقالوا نحدد الفرح.
❈-❈-❈
سماح ربنا يقدم اللي فيه الخير يابني
مهند يارب ويبص على دهب عامله ايه يادهب
دهب الحمد لله والله
سماح البنت دي مغلباني من الصبح مش عايزه تاكل حاجه
مهند يبص على دهب ليه كدا
دهب الله يسامحك ياخالتي سماح أنا برضو مش باكل ده لو كان السيد قشطة على رأي خالتي ام سعيد كان قرف من الاكل كله.
مهند بضحكه اها صحيح خالتي ام سعيد عامله ايه دلوقتي
سماح والله يابني تعبانه
دهب ربنا معاها ويشفيها يارب
مهند وسماح يارب
مهند يلا ياجماعه ناكل علشان انا ميت من الجوع
دهب ياحبيبي ثواني والاكل هايكون عندك
سماح بضحكة شوف البت مش عملالي احترام ليا خالص كدا
دهب بخجل معلش والله مأخدش بالي
مهند اي ياست الكل كسفتي الموزه بتاعتي ينفع كدا
سماح هههههه بهزار معاكي يادهب مش كل حاجة تتكسفي كدا ده جوزك دلعيه لو قدام الرئيس وماتتكسفيش.
❈-❈-❈
هانم اجيب الاكل ياست سماح
مهند هو انتي لسه هاتسألي هاتي بسرعة
هانم بضحك حاضر يااستاذ مهند
بعد وقت تخرج من المطبخ وتحط الاكل على السفره
مهند بابتسامه الله الله عاملين ليا ملوخيه بالارانب
ويبص على هانم يسلموا يديك
هانم بالف هناء يا استاذ مهند
في غرفه الضيوف.
شيرين بزهق ماشي يا دهب انا اتشتم علشان خدامه و منك انتي بالذات انا اعرف ازاي اربيكي واقطعلك لسانك
اسلام يبص على شيرين مالك يا بنتي جايه من بره بتنفخي ليه كدا
شيرين بغضب اسلام انا مش ناقصاك اطلع من دماغي احسن لك
اسلام استغفر الله العظيم يا رب انتي واحده خساره فيكي حد يكلمك اصلا
شيرين بنفس النبره ايوه يا سيدي خساره فيه وانا مش عايزه حد يكلمني
❈-❈-❈
اسلام بزعل وانا اصلا مش عايز ابص في وشك.
شيرين و انت تطول اصلا ان انا ابصلك يا معفن انت.
اسلام بغضب يمسك شيرين من درعها جامد مين المعفن يا بنت انتي لسانك طويل قوي يا شيرين و عايز يتقص ولو عايزاني اقصوا ليكي انا معنديش مشكله اقطعوا ليكي متخافيش.
شيرين بوجع اه اسلام دراعي وجعني بجد ابعد عني.
اسلام يسيب شيرين ويذوقها جامد على السرير انتي عايزه تتربي كويس
شيرين اسلام انا تعبانه بجد
اسلام ومالوا.
❈-❈-❈
بره الغرفة
مهند اكل هو وسماح ودهب وهانم شالت الاكل.
سماح انا هدخل انام بقا هتلاقي ابوك هايغيب عند الحاج ابراهيم وانا بصراحه تعبانه مش قادر اسهر.
مهند ادخلي ي امي وانا ودهب كمان هنطلع علشان دهب باين عليها عايزه تنام
دهب بصراحة اها عايزه انام
سماح اطلعي نامي ياحبيبتي وانا هدخل على ما الحاج يجي بسلامه
مهند يقوم ويمسك ايد دهب يلا ياقلبي نطلع نرتاح.
بعد شوية
في غرفه الضيوف
شيرين بدموع انا بكرهك يااسلام
اسلام يمسك شيرين جامد وانتي مراتي منين ما عاوزك هاخدك إذا كان غصب عنك أو برضاكي.
شيرين الله يخربيتك ويخربيت اليوم الاسود اللي وافقت اتجوزك فيه.
❈-❈-❈
اسلام يضرب شيرين بالقلم لسانك قصري احسلك يابت انتي
شيرين بغضب انا هاقتلك انت ودهب مع بعض وده وعدي ابن جمال
تاني يوم
شيرين واقفه في المطبخ وماسكه حاجه في ايديها وبضحك انا هاخلص منك على لآخر يادهب
هانم ست شيرين انتي بتعملي اي في المطبخ من بدري كدا
شيرين بتوتر وتخبي اللي في ايديها ولاحاجة بس كنت بجهز الفطار بدالك علشان دهب قصدي
هانم بستغراب انتي بتعملي الفطار لست دهب
شيرين وفيها اي ومالك بتقوليها من تحت لسانك ليه كدا
هانم بخوف لا أبداً بس استغربت شوية
شيرين لا ياختي ماتستغربيش انا ودهب اخوات وماتربيين مع بعض يعني لو اتخنقنه انهارده هتصالح بكره ومافيش حاجه هتفررقنا عن بعض غير الموت انتي فاهمه
هانم مش قصدي حاجه والله ربنا يخليكم لبعض يارب العالمين
شيرين تبص على هانم يلا شوفي شغلك ياحبيبتي
وتبتسم في وش هانم ابتسامة خبيثة وتطلع من المطبخ
هانم ربنا يستر انا والله مش عارفة ليه مش برتاح للبت دي وسبحان الله قلبي متعلق بدهب ازاي زي مايكون اعرفها من سنين
شيرين اوووف ليه كل ماجي اعمل حاجه حد ينقذ دهب مني انا لازم احطوا في اي حاجه وخلي دهب تشربو؟
شيرين تروح وتقعد قدام التلفزيون وتفكر ازاي تحط السم في اكل دهب.
❈-❈-❈
سماح طلعه من الأوضه تشوف شيرين قاعدة بسم الله الرحمن الرحيم مالك يا شيرين صاحيه بدري ليه كدا
شيرين سرحانه في تفكيرها وماسمعتش سماح وهي بتكلمها
سماح بت ياشيرين انتي مالك متنحه ليه كدا وتهز شيرين
شيرين بصوت عالي ايه وتاخد بالها خالتي سماح ايه في حاجه
سماح انتي ايه اللي مصحيكي دلوقتي
شيرين لا مفيش بس عندي صداع معرفتش انام منه
سماح خدي حبيت مسكن
شيرين مش عندي برشام مسكن للصداع والله
سماح هاجيب لكي برشامه من بتاع الحاج وهجي
شيرين ماشي
في شقة مهند ودهب
دهب مهند انت نمت تاني
مهند بنوم هششش اسكتي عايز انام
دهب والشغل الساعة دخله على 8
مهند يقوم يقعد ويحضن دهب اهو قومت ياستي اي اي أوامر تانيه
دهب بابتسامة وانت كدا قومت
مهند اصل النوم في حضنك احلى بكتير من نوم السرير
دهب بضحك طيب قوم يلا الحمام جاهز من بدري
مهند بس انا مش عايز اقوم عايز انام
دهب خلاص هخلي عمي محمد يطلع يصحيك
مهند يبص على دهب زي الأطفال يهون عليكي يحط جزازت الميه على وانا نايم
دهب طيب والله فكره ليه مجربتهاش قبل كدا تصدق هجربها
مهند اه ياقاسي بقاا انا وخدك في حضني مدفيكي من الساقعه وانتي عايزة تحطي عليا ميه
دهب تصدق صعبت عليا انا مش هجيب ميه من الحنفية هجيب ميه من التلاجة
مهند يرفع حاجب وينزل التاني لا بقاا ده انتي عايزه تتعاقبي
دهب بخوف قصدك ايه
مهند يحضن دهب جامد هاقولك قصدي
دهب بصوت عالي سبني يا مهند
❈-❈-❈
في الدور اللي تحت
سماح خدي يابنتي ربنا يجيب الشفاء
شيرين تخد البرشامه يارب انتي ماتعرفيش الصداع ده بيعمل ايه فيا
سماح عارفه يابنتي ومجربه يلا بعد اذنك هدخل اشوف هانم بتعمل اية اعمل معها.
شيرين طيب يلا نروح احنا الاتنين
سماح لا خليكي انتي علشآان دماغك اللي بتوجعك دي
شيرين لا ماتخفيش الحمدلله البرشامه سكنت الوجع شوية
سماح الحمدلله المسكن ده حلو
دهب نزله من علي السلم صباح العسل
سماح صباح الفل والياسمين على عيونك الحلوين يا قلبي
شيرين من تحت لسنانه صباح الخير
دهب ايه ده شيرين ايه مصحيكي بدري كدا
شيرين عندي صداع ماعرفتش انام
دهب الف سلامه عليكي يا قلبي اخدي حاجه لصداع ولا اقول لمهند يجيبلك حاجة
شيرين لا شكرا خالتي. سماح جابت ليا برشامه واخدها والحمد لله احسن دلوقتي
دهب طيب الحمد لله.
سماح انا هدخل اشوف هانم اعمل معاها حاجه
دهب لا خليكي انتي انا هدخل
شيرين وانا هاجي معاكي يلا
سماح بس انتم الاتنين تعبانين
دهب انا الحمد لله ياقلبي ماتخفيش
شيرين وانا كمان الحمدلله