رواية جديدة مجنونة الشيطان المتملك لمي أحمد - الفصل 5 - 1 - الخميس 29/2/2024
قراءة رواية مجنونة الشيطان المتملك
(جميلة القاسي) كاملة
تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى
رواية مجنونة الشيطان المتملك
الفصل الخامس
1
تم النشر الخميس
29/2/2024
توسعت عينيها بصدمه عندما انتهت الرقصه وهي بين يديه
وهو ينظر الى عيناها وهتف قائلا
"جميله"
شعرت جميله ان الارض تنسحب من تحت اقدامها
هل فعلا تعرف عليها لكنها لم تكشف وجهها لاحد كيف اعرفها هذا الشيطان لم يكن هناك وقت للتفكير
عندما انتهت الرقصه رقضت جميله الى الخارج بسرعه تحت انظار الشيطان المصدومه فذهب خلفهااللحاق بها لكنها رقدت للخارج ووسط الحشد من المدعوين تاهت ولم يستطع اللحاق بها
ضرب الارض بقدمه بغضب فهو متاكد انها جميله هو لم يرى وجهها لكن راى تلك العيون التي لا يستطيع ان يمحيها من عقله منذ ان راهم في الصباح فجميله تمتلك عيون مميزه ومما اكد له انها جميله عندما هتفه باسمها هربت هذا يؤكد له فعلا انها جميله واذا كانت جميله ماذا تفعل هنا شعر الشيطان بان هناك سر خطير وراء تلك الفتاه, يجب عليه ان يكشف
لحظ ريان انا قاسي يبحث عن احد فاقترب منه وهو يحمل كاس من النبيذ قائلا
" في ايه يا قاسي واقف بعيد لي كده الصياد بيدور عليك "
اجابه قاسي بشرود وعدم تركيز قائلا
لا ابدا كنت واقف مع حد بنتكلم في الصفقه الجديده بتاعتي روح انت وانا جاي وراك
نظر ريان الى قاسي باستغراب من ملامحه الغريبه واجابه بطاعه قائلا
" خلاص ماشي انا هروح على" الحفله وانت تعالى ورايا"
ذهب ريان الى الصياد وترك قاسي متصمم مكانه يفكر بصاحبه تلك العيون التي تشغل تفكيره وتثير الشك بداخله ٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠ بعد مده قصيره دخل قاسي
وعلى وجهه ابتسامه متكلفه
❈-❈-❈
اما في الجانب الاخر كانت جميله تركض بانفاس متقطعه وهي تشعر من قلبها سوف يتوقف من شده الخوف فهذا الشيطان اذكى مما كانت تتوقع كيف ستتصرف في هذه الورطه التي وقعت فيها نفسها
فاكيد الشيطان سوف يسالها عن سبب مجيئها الى الحفله بهيئه راقصه وبسبب هروبها من امامه اكد له انها هي جميله فعلا،شعرت ان عقلها سينفجر من كثر التفكير ماذا تفعل لتخلص نفسها من انياب الشيطان،
وتخرج من هذه الدائره المميته،
توقفت جميله بانفاس متقطعه وهي غير قادره على جري اكثر وهتفت قائله من بين انفاسها
"اعمل ايه دلوقتي اكيد لما اروح على القصر هيسالني انا كنت بعمل ايه في الحفله هجاوبه بايه يا ربي بس وما اقدرش اتراجع عن "المهمه دلوقتي
لو اتراجعت ، فاكيد ده هيخليه يشك فيا اكتر وهيكشف كل حاجه وهيعرف انا كنت هناك بعمل ايه يا رب اتصرف ازاي دلوقتي!
"ما تخافيش يا جميله ما" حدش هيقدر يقرب لك وانا موجود"
نظره جميله الى الخلف بقلب يرتجف لكنها صدمت عندما رات شاب في بدايه الثلاثينات يرتدي حله كلاسيكيه وعينيه باللون البني الغامق يحدق فيها
نظرات غريبه
فاجابته جميله قائله
" انت مين حضرتك انا ما اعرفكش"
ضحك ضحكه رجاليه جذابه واجابها قائلا
انت ما تعرفينيش لكن انا اعرفك كويس قوي يا جميله لاني انا اللي بعتك في قصر الشيطان
صدمت جميله كثيرا من هذا الكلام وصاحت بلهجه اتهام واضحه قائله
"انت ازاي اللي بعتني في القصر "انا صحفيه وجايه اعمل شغلي"
رد عليها بسلاسه وبساطه قائلا
اهدي يا انسه جميله انا هعرفك على نفسي انا يا ستي مارك جوزيف راجل اعمال كبير والممول الاكبر للصحيفه اللي انت شغاله فيها
عرفت بقى ازاي انا اللي مشغلك
نظرت اليه جميله برايبه وشك لم تعرف سببه قائله
اتشرفت بمعرفتك يا استاذ مارك بس برده اللي محيرني انت عرفتني منين وانا متنكره
رد عليها بغموض قائلا
انا اكيد هعرفك لاني انا اللي قايل للمدير بتاعك انك تتنكري وتدخلي الحفله على انك راقصه فهمتي بقى انا اعرفك منين
ردت علي جميله بغباء قائله
ايوه عرفت بس اللي مستغربه اذا انت كنت وسطيهم ليه ما حطتش جهاز
الصوت في الجاكيت بتاع قاسي وكنت ريحتني
ضحك مارك على غباء تلك الفتاه وهتف قائلا
جميله انت واعيه للكلام اللي بتقوليه ازاي يعني عايزاني احط له جهاز وانا اصلا بتكلم معاه بصعوبه
ردت عليه جميله بغباء اكبر
ازاي بصعوبه انتم كلكم من طبقه واحده وانا شايفاكم كلكم بتتكلموا مع بعض وبتحضنوا بعض
يعني بسهوله وانت بتسلم عليه وبتحضنه تدخل اللي جهاز في جيبه,
مسح بكفيه على وجهه بعدم تحمل لكتله الغباء التي امامه وصاح فيها قائلا
هجاوبك يا جميل على سؤالك مع اني جبت اخري منك بس هريحك انا ما فيش علاقه وديه بيني وبينه
وردت عليه بسرعه قائله
تقصد يعني ان في عدوه بينك وبينه
استنشق نفسا عميقا واجابها قائلا
اخيرا فهمت يا جميله ايوه انا وهو في عداوه بينا علشان انا مش بيعجبني اللي هو بيعمله وانت شفت بعينك ان هو فعلا شيطان على هيئه انسان بيقتل بدم بارد مش بيحس بالناس الثانيه فانا بعتك عشان نمسك دليل عليه ونقدر نحبس واحد مجرم زيه
نظرت جميله اليه بتمعن وشعور بعدم الراحه يراودها تجاه ذلك الرجل لكن يجب ان تبعد هذا الشعور عنها فهو الوحيد الذي يستطيع ان يخرجها من ذلك المازق فيجب ان تستغل هذه الفرصه جيدا والا سوف تكون
في خبر كان ،،,
فهزت راسها قائله
معك حق هو فعلا شيطان
انا من اول يوم دخلت القصر بتاعه وانا شفته بيقتل شاب بريء ملهوش ذنب من غير حتى ما يحس بذره ندم ا
ارتسمت ابتسامه خبيثه على وجه مارك وهو يرى
معالم وجه جميله التي تدل على كرها شديد لذلك الشيطان وهو ببراعه استطاع اقناعها بغايته ورغبته
التخلص من قاسي الريان
و الذي ساعده اكثر هو رؤيته له وهو يقتل ذلك شاب مروان الذي اجره لينقل له جميع اخبار قاسي
استفاق مارك من افكاره على صوت جميله وهي تقول
انت رحت فين يا استاذ مارك انا مش عارفه اتصرف ازاي قاسي بيه عارفني في الحفله مع انه ما شافش وشي بس اللي اكد له ه ان انا لاني هربت اول ما قال لي باسمي
اجابها بسلاسه قائلا
ما تخافيش يا جميله انت دلوقتي هتروحي على البيت واول ما يجي الشيطان يطلب منك انك تيجي وانت كانك ما فيش اي حاجه ولو سالك كنت فين قولي له انك كنت في الحاره بتاعتك زي ما قلت الالفت
اجابته جميله بحيره وغباء
انت ازاي عرفت ان انا قلت الالفت كده
اجابها قائلا
يا جميله ،انا اللي اللي قايل للمدير بتاعك تقولي كل ده فالطبيعي جدا ان اكون عارف عايزك يا جميله تفتحي مخك وما تبقيش بالغباء ده لانك لو فضلت كده اضمن لك ان شيطان هيكشفك من اول يوم لازم تبقي قويه علشان تعرفي ازاي تتصرفي معاه فهماني
اجابته جميله بعقل وقلب يرتجفان
ايوه خلاص حعمل كل اللي انت تقول عليه
اجابها تمام روحي انت دلوقتي
ردت عليه جميله بس المهم لسه ما خلصتش
اجا بها مارك قائلا اعتبريها خلصت انا هتصرف في باقي الخطه يلا نفذي الكلام اللي قلته لك وامشي
هزت جميله راسها بطاعه وتوجهت الى الخارج الحديقه لتعود الى القصر بسرعه
نظره مارك على اثرها برغبه كبيره في امتلاك تلك البنت فهي تمتلك جمال قوي فهو عندما اخبره المدير عنها لم يخبره انها تمتلك هذا القدر من الجمال لكن
مهلا سوف يتخلص من الشيطان بمساعدتهاثم يحصل عليها ويتخلص منها مثل ما فعل مع الذين من قبلها ٠٠٠٠٠٠٠ ضحك ضحكه خبيثه ودخل الى الحفله ليكمل خطته
❈-❈-❈
في الداخل كان الشيطان يبتسم ابتسامه بارده خاليه من المشاعر وهو يرى مارك وهو مصدوم فعندما عدا مارك الى الحفله تفاجا ان الصياد يعلن للجميع ان الرئيس الامبراطوريه القادم وولي عهده هو قاسي ريان والجميع يحيي قاسي ويهنئونه بفوزه بلقب الامبراطور فاصبح قاسي اقوى من قبل
لكن فجاه قطع صدمته بصدمه اكبر عندما اقترب منه قاسي وهو يبتسم ابتسامته الشامته قائلا
عجبتك المفاجاه انت كنت فاكر اني انا غبي وهستخدم حفله زي دي علشان اعمل الصفقه بتاعتي تبقى غلطان الصفقه دلوقتي اتعملت وكل حاجه تمام
والحفله دي مجرد تنويه بس علشان ما حدش ياخد باله او يعرف حاجه عن الشيطان
ووضع يده على فمه بطريقه مسرحيه واكمل قائلا
اوبس انا شكلي زغطت الدنيا قوي ما كانش لازم اقول لك كده خليك في انتصاراتك الوهميه يا صاحبي واه قبل ما انسى ابقى سلم لي على بيجيب لك المعلومات الغلط دي جود باي
انهاء حديثه بغمزه العوبه وتركه يستشيط غضبا
فكل المعلومات الذي كان يملكها كانت خاطئه
الشيطان لعب لعبه كبيره ليوهمه انه هو الرابح لكن في الحقيقه فهو خسر خساره كبيره لكن لن يدعه ينتصر ستكون نهايتك على يدي ايها الشيطان الملعون وضع يده فوق راسه ليخفف من الم الذي نشا فيه عقله من شده التفكير
❈-❈-❈
رجعت جميله الى القصر وهي تشعر بالخوف شديد،
من من الذي حدث معها في الحفله،و ولقائها مع هذا اللي اسمه مارك في سور، الريبه والشك داخل اعماقها،
استفقت جميله من دوامه افكارها على صوت السيده الفت وهي تنظر اليها نظرات غريبه قائله
ايه يا جميله ايه التاخير ده كله يا حبيبتي انت
قلتي لي مش هتتاخري
ارتبكت جميله قليلا ثم جاوبتها بكل رقه قائله
معلش يا مدام الفت،اصل جراني ماسكه فيا وما خلونيش اخرج من الحاره، غير لما يعملوا معايا الواجب
ردت عليا السيده الفت
طيب يا جميله روحي اوضتك وبكره نكمل كلامنا
هزت جميله راسها بطاعه وتوجهت الى الدرج لتصعد الى غرفتها لكن قبل ان تخطوا خطوتها الاولى اوقفها صوت السيده الفت وهي تقول
استني عندك يا جميله
رجعت جميله وجهها الى الخلف وقالت بصوت ضعيف
في حاجه نسيت تقوليها لي سيده الفت
ضحكت السيده ضحكه مريبه وترققت باصبعها باشاره لياتي كم هائل من الحراس ملبيين ندائها
توسعت عينين جميله بصدمه مما تفعله تلك المراه الغريبه فسالتها بارتباك قائله
هو في ايه بالظبط يا سيده الفت انت ندهت ليه على الحراسه
اجابتها السيده الفت بغموض قائله
لا ابدا يا انسه جميله في ان حضرتك امرك انكشف
ولازم تواجهي مصيرك
ردت جميله ببلاها وفم مفتوح على اخره من شده الصدمه القائله
ايه اللي حضرتك بتقوليه ده المصير اللي وجهه
ردت عليها السيده الفت باشاره من الحراس الذين ضربوها على راسها وقالت مصير اللي يخون الشيطان
لم ترى جميله اي شيء بعدها ووقعت فاقده الوعي