-->

رواية جديدة وفاز الحب الجزء الثاني من رواية ثأر الحب لزينب سعيد القاضي - الفصل 32 - 1 - الخميس 22/2/2024

  

 قراءة رواية وفاز الحب

 الجزء الثاني من رواية ثأر الحب كاملة

تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى


رواية  وفاز الحب 

الجزء الثاني من رواية  ثأر الحب

 رواية جديدة قيد النشر

من قصص و روايات 

الكاتبة زينب سعيد القاضي


الفصل الثاني والثلاثون

1

تم النشر الخميس

 22/2/2024



هل سمعت يوما عن قهر الرجال؟

   هل كسر ظهرك وأنحني جزعك أمام غيرك ؟

        أن تصبح ذليلاً لقوما بعد أن كنت أنت قائدهم وملكهم .

            لكن لا تبتئس فكما كنت سيدهم في سابق عهدك 

                ستبقي في نظرهم كما كنت ومهما طال الزمن 

            ستظل شاغلهم الشاغل حتي تعود الي سابق عهدك

       فكما سدتهم يوما ستنقض ظهرك وستقودهم من جديد

                 وسيظلوا هما تحت الأقدام. 

 ❈-❈-❈


إستدار يوسف بوجهه الي علي وتطلع له شذرا ،بينما بيجاد وضع يده على فمه محاولاً كتم ضحكاته بصعوبة. 


أول من قطع هذا عاصم الذي تسأل بحيرة :

هو مفيش حمامات في مصر جايين تعملوا حمام هنا ؟


إنفجروا يوسف وبيجاد ضاحكين بينما امتعض وجه علي وتغاضي عن ضحكهم واتجه الي شقيقه ملقيا بحاله في أحضانه. 


ضمه عاصم بأخوة مربتا علي ظهره بحب ،اقترب يوسف وأمسكه من خلف ظهره"قفاه"وإبعده الي الخلف وضم هو عاصم بإشتياق وسط تذمر الآخر. 


ابتعد يوسف وسلم عاصم علي بيجاد بحرارة أشار لهم بيجاد الي الداخل وقال :

-أتفضلوا أدخلوا. 


أفسح لهم المجال كي يمروا وتراجع بظهره الي الخلف ولج الثلاثة رجالة وأغلق عاصم الباب وتحرك خلفهم. 


جلس يوسف وبيجاد بينما ظل علي واقفا بإحراج. 


تسأل عاصم بحيرة:

-واقف ليه ما تقعد يا أبني ؟


تحدث يوسف ساخرا:

-عايز يدخل الحمام. 


ضحك عاصم بخفة وأشار له علي مكان المرحاض ولم يكذب علي خبر وركض سريعا أسفل ضحكاتهم. 


جلس عاصم وتحدث بنبرة متزنة:

-خير أيه سر الزيارة دي ؟


رد يوسف متهكما:

-أصل الغيبة طالت قولت أجي أشقر عليك وعلي كان عايز يدخل الحمام وفي أزمة في الحمامات في مصر جيه يدخل الحمام هنا .


رمقه عاصم بغيظ وقال:

-أنا بتكلم جد علي فكرة. 


إبتسم يوسف ساخرا وقال :

-تخيل كنت فاكرك بتهزر. 


تدخل بيجاد بحزم :

-أظن بقي ده مش وقت هزار خالص معندناش وقت.


عاد علي من المرحاض وجلس جوار شقيقه مرددا بحنين :

-وحشتني أوي يا عاصم. 


ربت عاصم علي فخذه بخفة وعقب :

-وأنت كمان يا علي أخبارك أيه وأخبار ولادك. 


ابتسم علي بحماس وقال:

-عندي يوسف دلوقتي. 


ابتسم عاصم بخفة وعقب :

-ما شاء الله ربنا يبارك فيه .


رد يوسف بنبرة ذات معني :

-ويخلي ولادك يزم ويزيد ولا نسيتهم. 


رمقه عاصم بضيق وعقب:

-تفتكر ممكن أنسي ولادي  ؟


تحدث يوسف بحزم:

-طيب يا عاصم من الآخر كده أحنا عارفين الي حصل وأنت هنا ليه وأيه سبب هروبك. 


قاطعه عاصم مزمجرا:

-أنا مهربتش. 


إبتسم يوسف ساخرا وتسأل :

-بجد أمال تسمي الي عملته ده ايه اذا كان مش هروب وجبن. 


نهض عاصم منتفضا وصاح بقسوة:

-أنا مهربتش سامع مهربتش بس مكاتش قدامي غيز كده اتسجن ومراتي يفضلوا موسومين بيا طول العمر ولا اضمن لهم الامان. 


ردد يوسف بإصرار :

-بردوا جبان كنت تفضل وتحارب عن حق. 

❈-❈-❈

صاح عاصم بجنون :

-مكنش ده قراري مكنش ده إختياري كله ده كان إجباري لو الزمن رجع بيا تاني هقرر الي عملته اذا كان مراتي نفسها صدقت ووقفت ضدي انتم بقي كنتوا هتصدقوني وتقفوا جنبي أنت مصدق كلام ده أنا طول عمري شريد وسطكم زي النبته الشيطاتي طرل عمري لوحدي كانت آخرتي ايه هترمي في زنزانة بين اربع حيطان وهتحاسب علي ذنب مرتكبوش وعيالي هيبقوا ولاد راجل وسخ لو كنت مكاني أنت او أحد فيهم يا يوسف أو شوفتوا ربع إلي أنا شوفته كنتوا عملتوا زي لكن محدش فيكم شاف الي ان شوفته علي أم اتجوزت ابويا وهو اتولد ونسيوا أني ابنه او أنه خلف من الأساس وسابني لعمي يريبني الحق لله مأثرش ولا هو ولا ماما صفاء لكن في الآخر مش إبنهم كنت دايما حاسس أني لوحدي مليش ضهر ولا سند وعليا الحاجة الحلوة في حياتي الي قولت خلاص الدنيا ضحكت ليا وربنا عوضني عن كل الي شوفته أخوك أستكترها عليا مكنتش عايز غيرها هي وولادي بس خدهم مني لا ومراتي حبيتي حب عمري تتجوزه بعد من العدة تخلص مباشرة كأني كلب ولا يسوي مراتي وعيالي بقوا في حضنه حضن أكتر حد أذاني أختك دبحتني بسكينة باردة يا يوسف من غير ما تسمي عليا حتي لو حد فيك مر بربع الي انا مريت به مكنش فضل واقف مكانه لكن أنا واقف مكاني لو فاكرين أني عايش لأ أنا مش عايش أنا جسد بلا روح مسخ مشوه أنهي جملته وتهاوي بجسده أرضا دموعه تسيل علي وجنتيه. 


تطلع الرجال الي بعضهم ونهض يوسف واتجه اليه سانده وأجلسه علي مقعده مرة آخري.


ظل الصمت سائدا فترة فقط يعلوا صوت أنفاسهم الثائرة بضع الوقت حتى إنتفض يوسف مرة آخري وأمسك علي من خلف رقبته. 


مما جعل الآخر يصيح بآلم:

-أه في أيه يا يوسف هو أنا نطقت يا أبني ولا قولت عايز اكل ولا عايز اشرب حتي ؟


رمقه يوسف شذرا وتحدث بغل :

-هو أنت ليك نفس تأكل ولا تشرب يا حيوان أنت مش كفاية عملتك السودة. 


تألم علي وتحدث بنبرة مستاءة :

-ماكلش ولا أشرب ليه هو أنا من القوارض هعيش علي القرقدة. 


إبتسم يوسف بإستفزاز وعقب:

-ياريتك كنت فار يا خفيف ولا نقار الخشب حتي كنا استفدنا منك في حاجة عدلة هو سؤال واحد وعايز إجابة عليه ويا ويلك مني علي إلي هيجرالك. 


تسأل علي بملل :

-أيه السؤال ده بقي رقبتي وجعتني يا عم إيدك تقيلة. 


رمقه يوسف بإستخفاف وتحدث بنبرة مستاءة :

-أنت إلي فرفور خلينا بقي في المهم كنت تعرف حوار عامر أخوك. 


ضم علي حاجبيه مستنكرا وعقب:

-بتهزر بقي أنا أعرف ده كله وأسكت أكيد طبعاً لأ. 

❈-❈-❈


هز يوسف رأسه سريعاً وقال:

-مش قصدي علي ده قصدي علي حوار مرضه كنت تعرف أنت أهلك ولا ؟


إبتلع علي ريقه بتوجس وأجاب بحذر :

-كنا نعرف .


أتسعت عين يوسف مرددا بعدم إستيعاب:

-نعم بتتكلم جد كنتوا عارفين وسبتوه يتجوز عليا ؟


تحدث علي بتبرير :

-أنا حاولت أمنعهم ومقدرتش. 


هبط يوسف بيديه وتحدث بخيبة أمل:

-يعني أنت كمان خنتنا يا علي ؟


حرك علي رأسه سريعاً بلا وعقب:

-اقسم بالله حاولت امنعهم بس مقدرتش. 


رمقه يوسف بخزي وقال:

-على الأقل كنت تيجي تقولي يا علي وكنت أتصرفت. 


سلط على نظراته أرضا متحاشيا نظرات يوسف وغمغم بأسي:

-غصب عني يا يوسف مكنش ينفع أفضح أخويا. 


تسأل بيجاد بحذر بعد أن لفت حديثهم إنتباهه هو وعاصم الذي فاق من حالته وتابعهم هو الآخر:

-هو أيه الحوار يا جماعة هو الزفت ده لسه ناقص حاجة عملها تاني وأنتوا مخبينها ؟


صمت علي بخزي بينما تحدث يوسف بضيق :

-عامر عاجز جنسيا. 


أتسعت نظرات بيجاد وهو يطلع لعاصم بعدم تصديق ثم نظر الي يوسف مرة آخري وتسأل :

-ططيب طالما هو كده ليه خلي عاصم يطلق عليا ويتجوزها هو فزورة هي ؟ مش فاهم الصراحة تركيبة عامر ده أكيد شيطان مش بني ادم. 


عقب يوسف متهكما:

-لأ وانت الصادق ابليس ضرب إبنه بالكف وقاله اتعلم منه يا حمار.


الصفحة التالية