-->

رواية جديدة مجنونة الشيطان المتملك لمي أحمد - الفصل 7 - 1 - الجمعة 8/3/2024

  

  قراءة رواية مجنونة الشيطان المتملك

 (جميلة القاسي) كاملة

تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى


رواية مجنونة الشيطان المتملك

(جميلة القاسي)

 رواية جديدة قيد النشر

الفصل السابع

1

تم النشر الجمعة

8/3/2024

        

نظر اليه ريان بصدمه وهتف بعدم تصديق قائلا
ايه تجوزها

رد عليه قاسي ببرود والمعتاد قائلا

ايوه اتجوزه  وفيها ايه،لا انا اول واحد ولا اخر واحد اتجوز 
ما انت كمان هتتجوز هي جت عليا انا يعني

رده عليه ريان مدافعا عن نفسه قائلا
لا ما جتش عليك ولا حاجه بس انت امبارح
 لما قلت لك عن الحب والجواز انت عملت نفسك كانك عبيط والموضوع ما يهمكش اصلا وجاي دلوقتي تقول لي هتتجوز وتتجوز مين البنت الجاسوسه اللي كانت في القصر بتاعنا انا ما بقتش فاهم حاجه خالص منك يا قاسي

اجابه ببرود مخلوط بغموضه الخاص قائلا

=وايه دخل الجواز ،في الحب، في ناس كتير بتتجوز وما بيكونوش بيحبوا بعض
 يعني انا مش بعمل حاجه نادره ولا ما حدش عملها
قبل كده، وبالنسبه ليه انا اخترت جميله الموضوع ده يخصني انا 
وانا مش عايز اقول حاجه دلوقت اظن كده الاسئله بتاعتك خلصت ولا في اسئله ثانيه


رد عليه ريان معاتبا قائلا
=لا ما فيش اسئله تانيه 
وانا بعتذر منك اني سالتك اصلا وانا عارف انك مستحيل تطلع حاجه، انت مش عايز تقولها،
 فبراحتك بس انا هقول لك حاجه واحده
 تفتكر جميله هتقبل ان هي تتجوزك بعد كل اللي عملته فيها
 ولو انت عايز تتجوزها ازاي تسيب الرجاله بتاعتك يمد ايدها ايدهم عليها ويبهدلوها بالشكل ده انا اعرف اللي هيتجوز حد بيكون خايف عليه بس انت اللي انت عملته ما يدلش انك خايف عليه ،خالص

اجابه قاسي ببساطه قائلا

وايه دخل الجواز في اللي انا عملته فيها
 هي غلطت وكان لازم تدفع ثمن غلطتها
 مش معنى ان هتجوزها ان انا هريحها واخليها ملكه انا هجوزها عشان اكسر نفسها وعاقبها وبيها هي هقدر اخلي مارك يغلط
و ويفتكر أنه قدر ان هو يخدعني
 ويحاول يتواصل مع جميله في القصر 
وهنا بس هقدر امسك مارك وانتقم منه اشد انتقام

ريان هو ينظر اليه بشك وعدم ارتياح من البرود هدوء الاعصاب الذي يملا وجهه وساله قائلا

يعني هو ده سبب جوازك من جميله ولا في سبب ثاني غير مارك

اجابه قاسي وهو يتفحص بعض الملفات ببرود
وهدوء غريب قائلا

=اكيد في سبب تاني بس انا مش حابب اقوله دلوقتي في حاجه تانيه عايز تسال فيها لو ما فيش اتفضل روح شوف وراك ايه عشان اكمل باقي شغلي

ازداد حيره ريان من اجابه قاسي والبرود والغموض الذي يحيط به ولكن ، هو يعلم جيدا ان الشيء الذي لا يريد احد ان يعلم عنه شيء فلا احد يستطيع ابدا
فك شفره ذلك الشيطان
 فهو مثل الشفره المعقده
لا احد يستطيع فكها او يعرف بما يفكر حتى اقرب الناس له
 فلم يملك ريان،خيار اخر غير ان يرد عليه بالنف قائلا
" لا ما عايزش اسال في" حاجه تاني بس عايز اقول" لك كلمه اخيره يا ريت ما تظلمش البنت دي في الانتقام بتاعك من مارك لانك عمرك ما كنت ظالم فما تبقاش ظالم المره دي يا قاسي

انها حديثه وتوجه الى الخارج بهدوء وترك، قاسي ينظر على اثره بغموض وهو يفكر في امور عده لا يعرفها الا هو
❈-❈-❈

اما في الخارج عندما خرج ريان توجه الى السيده ناهد التي كانت تجلس في الجنينه باريحيه ولا كانها فعلت شيئا في تلك المسكينه ،اقترب منها ، ريان
وسالها بمكر قائلا
ممكن اعرف انت ناويه تعملي ايه مع جميله

نظرت اليها سيده ناهد بمكر وخبث وتحدثت بلهجه لعوبه قائله

انا مش هعمل اي حاجه انا مهمتي كده خلصت قاسي بقى هو اللي هيستلم امرها يعني بالكتير يوم او الاثنين وهتلاقي اسمها في خبر كان وحناقر انا وانت الفاتحه على روحها قريب جدا

رد عليها بالخبر الصاعقه قائلا

لا وانت صادقه احنا هنقرا الفاتحه بتاعتها هي وقاسي

هبت واقفه عندما سمعت ما تفوه به ريان  وسالته بشك وصدمه قائله
=انت قصدك ايه بنقرا فتحتهم انت تعرف حاجه انا ما اعرفهاش ولا ايه يا ريان قول بسرعه

رد عليها قائلا 
ايوه قاسي لسه مبلغني ان هو ناوي يتجوز هو وجميله ومش هيقتلها

توسعت عيناها بصدمه وشعرت كان دلو من الماء المثلج وقع فوق راسها فصاحت بوجهه  بلهجه معترض قائله
ايه الكلام الفارغ اللي بتقوله ده بقى قاسي ريان
يسيب البنات كلها اللي من الطبقه المخمليه ويروح يتجوز واحده خاينه زي دي شكلك اتهبلت على الاخر يا ريان

رد عليها ريان مؤكد كلامه قائلا

والله انا صدمت زيك لما قال لي الكلام ده لكن هو اكد لي ان هو هيتجوزها هيبقى
 ما تسالينيش انا روحي اسالي هو ليه اختارها هي انا حبيت اقول لك
عشان تمنعي الجوازه دي اصلا البنت دي مش من مقامكم خالص فانا بنصحك انك تروحي تنقذي ابن اخوك قبل ما يقع ويتجوزها

ردت علي ناهد بدبلوماسيه ومكر قائله
 معك حق الجوازه دي ما ينفعش تتم ابدا انا هروح اتكلم معاه قاسي دلوقتى وهحاول ان اخليه يتراجع عن القرار ده 

سالها ريان بسريع قائلا 
ولو ما اقتنعش هتعملي ايه
اظن انك مش هتقبلي ان واحده زي دي تبقى امراه ابنك قاسي ولا ايه

اجابته بتفكير ودهاء قائله
يبقى كده ما عنديش حل غير ان اتخلص منها

رد عليها ريان قائلا 
وتقتلها ليه وتودي نفسك في داهيه هربيها ورجعيها لاهلها كده يبقى قاسي 
عمره ما هيعرف انك هربتيها 
ولا هتكون اتجوزت قاسي تبقى انت اللي كسبانه لكن لو قتلتيها ممكن قاسي يتضايق وتعصب عليك ويزعل لكن لما تعمل اللي قلت لك عليه هتضمني الموضوع

ردت عليه بتفكير قائله
 والله معاك حق انا هعمل كده فعلا لو ما وافقش قاسي ان هو يسيبها انا هروح اكلمه دلوقتي قبل ما يروح على الشركه

تركته وتوجهت الى غرفه قاسي لتنهي هذه المهزله قبل فوات الاوان وفي نفس الوقت وقف ريان ينظر الى على اثرها بارتياحيه فهو لا يريد ان يؤذي تلك الفتاه فعندما جمع المعلومات عنها عرفه انها فتاه طيبه تعيش مع اختها وزوجها غير انها فتاه طموحه وكشفت عديد من رجال الفساد في الدوله،فتاه مثلها لا تستحق ان تنال من العذاب قاسي او تنال الموت
لهذا اخذ قراره بان يساعدها فلاول مره في حياته يخون قاسي ويحرض عمته عليه لكن ما باليد حيله فاسي هو من اختار تلك الطريقه فكان يجب عليه ان يتصرف بسرعه وينقذ تلك الفتاه
❈-❈-❈

في غرفه المكتب كان قاسي خارج منها وهو يحمل بعض الملفات ليذهب الى الشركه لكن عندما دلفت عمته  الى الممر المؤدي الى الغرف وقف متصمم 
وهو ينظر الى معالم وجهها التي يبدو على وجهها الغضب وما اكد له عندما وقفت امامه واخبرته قائله

=لو سمحت يا حبيبي ممكن اتكلم معاك شويه قبل ما تروح الشركه مش هطول عليك هم خمس دقائق بالكتير

اجابها قاسي باحترام قائلا
طبعا يا عمتي انت تؤمري اتفضلي نتكلم في المكتب جوه

هزت راسها بالموافقه ودلفت معه الى الداخل لتتحدث معه بشان زواجه من جميله قائله

بص يا حبيبي انا مش هطول عليك هو الموضوع ببساطه يخص البنت اللي انت حابسها اللي اسمها جميله

ما ان سمع باسم جميله عرف على الفور انا ريان اخبارها بموضوع زواجه من جميله لهذا يبدو عليها الغضب لكنه اذكى بكثير من ريان فهو اخذ عمته وقراره في عين الإعتبار فاجابها بمكر اكبر من مكر الثعالب قائلا

كويس يا عمتي انك جبت سيره جميله انا كمان عندي موضوع بخصوصها عايزه اتكلم معاكي فيه

ردت عليها عمته قائله
 بص من غير لف ودوران كثير انا عارفه انك عايزه اعرف فعلا اذا كنت عايز تتجوز جميله ولا لا 

رد عليها ببساطه قائلا
 ايوه يا عمتي عايزه اتجوز جميله اظن ده العيب ولا حرام

ردت عليه عمه بغضب قائله

انت باين عليك اتجننت يا قاسي عشان عايز تتجوز واحده خاينه زي دي بس انا بقول لك لا يا قاسي
على جثتي لو اتجوزتها

احتدت معالم وجهه بالغضب بسبب رفع صوت عمته عليه فاجابها ببرود قائلا

=وطي صوتك يا عمتي واعرفي انت بتتكلمي مع مين انا عامل بس خاطر انك عمتي ومربياني لولا كده كنت وريتك ازاي تعلي صوتك عليا وبخصوص موضوعي انا وجميله فده شيء يخصني انا وحدي انت ما لكيش اي علاقه فيه ولو حاولتي تعملي اي حاجه هتشوفي مني حاجه مش هتعجبك ابدا
اظن كده يبقى كلامي مفهوم مش كده ولا عايزاني اعيده ثاني

نظرت اليه عمته بخوف فهي من ربته على تلك القسوه فعليها ان تتحمل نتيجة تربيتها الخاطئه له فاجابته  بعدم رضى قائله

يعني ده اخر كلام عندك يا قاسي ومصر تتجوز البنت دي

اجابها قاسي برود وقسوه قائلا
ايوه انت عارفه اني بقول كلامي مره واحده يعني ما عنديش اول من اخر وحاجه ثانيه لازم تعرفيها كويس لو فكرت تعملي اي حاجه عشان تبوظ الجوازه دي هتشوفي حاجه عمرك ما كنت تتخيليها حطي الكلام ده في عقلك كويس عشان لو وزن لك شيطانك انك تعملي حاجه تفتكري كلامي كويس

ردت عليه السيده ناهد قائله ماشي يا قاسي انت اللي اخترت يبقى اتحمل نتيجه اخطائك ولم تجيب رقبتك في ايد مارك ما ترجعش تقول ما حدش حذرني

اجابها ببرود قائلا
 اظن الموضوع ده هيكون في مصلحتك وانت اكثر واحده تتمني موتي اياكي تكوني مفكره اني بنخدع بشويتين اللي بتعمليهم دول وما شايفش وشك الحقيق بس انا سايبك هنا بمزاجي فما تتخطيش حدودك وتدخلي في حاجه انت ما لكيش فيها كده يبقى الموضوع انتهى ومش عايز نتكلم فيه تاني اتفضلي روحي شوفي وراكي

كادت ان تتحدث لكنه قطعها بلهجه صارمه قائلاً

قلت الموضوع انتهى اتفضلي يلا شوفي وراك ايه
خرجت بسرعه البرق هاربه من غضبه وبطشه الذي تعرفه جيدا
نظر قاسي بشرود وتفكير على اثرها وهتفها بتوعد قائلا 
اول مره تعملها يا ريان وتخون الثقه اللي بينا شكل في حاجه بينك وبينها ولازم اعرفها
لكن لو كنت بتخون ثقتي فعرف ان هيبقى اخر يوم في عمرك وحنسى كل اللي بينا وانك اعز صاحب ليا


الصفحة التالية