-->

رواية جديدة وفاز الحب الجزء الثاني من رواية ثأر الحب لزينب سعيد القاضي - الفصل 37 - 1 - الأحد 10/3/2024

  قراءة رواية وفاز الحب

 الجزء الثاني من رواية ثأر الحب كاملة

تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى


رواية  وفاز الحب 

الجزء الثاني من رواية  ثأر الحب

 رواية جديدة قيد النشر

من قصص و روايات 

الكاتبة زينب سعيد القاضي


الفصل السابع والثلاثون

1

تم النشر الأحد

 10/3/2024


صاح يوسف بنفاذ صبر وقال:

-نعم بتفكري تعملي أيه تاني أنتي مزهقتيش يا بنتي ارحمي وبطلب غباء خلاص متقوليش السبب ده خير في نهاية الجلسة لو الأمور أتأزمت فعلاً وقتها تقولي يا ست هانم وارحمي بقي وفكري بعلقك خليه يهبط دماغه في أتخن خيط عايز يقدم الفيديو بتاع عاصم يقدمه أنا عايزه يقدمه أصلا ماله عاصم أيه حنيتي لحبيب القلب بس بعد ايه ما ضيعتيه بغباء حضرتك يا هانم هو ايه الي ضيعتيه ازاي عليا الكلام ده ولا وقته ولا أوانه أنتي علي ذمة راجل يا هانم عارفة يعني أيه علي ذمة راجل يعني مينفعش تفكري في راجل غيره ولا لسانه يجي علي إسمك أعقلي كده وأن شاء الله خير أنتوا أخباركم ايه نورسيل عاملة أيه معاكم يعني ايه حابسة نفسها في اوضتها فوق لوحدها ما تطلعوا تندهوها تقعد تحت تقعد مع مين معاكم كل واحد قاعد في أوضته يا حلاوة علي الترابط الأسري بتاعكم اقول ايه حسبي الله ونعم الوكيل عيلة غم سلام .


أغلق الهاتف في وجهها وطلب عدة أرقام وانتظر حتي أتاه الرد:

-ايوة يا حبيبتي عاملة أيه ؟ وبودي الصغير عامل أيه بتاخدي علاجك طيب قاعدة في أوضتك ليه مش بتنزلي تقعدي تحت مش حابة تقعدي مع حد طيب انزلي اتمشي اعملي الأكل إلي بتحبيه يا قلبي وكلي واتغذي هرجع أمتي هو المفروض معرفش حد بس قلب حبيبي مقدرش اخبي عنه أنا راجع بعد بكره يا حبيبتي بس الكلام ده ما بينا أحنا الأتنين اوعي حد يعرف فاهمة ولا لأ ماشي يا قلب يوسف نفسي اكل ايه لا مش عايز أكل نفسي أحلي بيكي علي طول عايز جو حلو من بتاع يوم السفر وتدلعيني شوية عشان جوزك الغلبان بقي حالته حالة هههههه ماشي يا قلبي لما نشوف نفسي اكل ايه عادي يا قلبي طيب أنتي نفسك تأكلي أيه ممممم حواوشي وفراخ مشوية ورز بسمتي يا رايقة ماشي يا قلبي طالما حبيبي نفسه يأكل كده انا هتكلم زيه ماشي يا عمري نورسيل مش هأكد تاني مش عايز حد يعرف أني راجع ماشي يا قلب يوسف طيب يلا بقي قومي فوقي كده وانزلي اتمشي شوية كلي فاكهة اشربي عصير عايز البيبي يبقي حلو ومربرب كده عشان أعرف اشيله مش عايز أشيل عصفورة أنا صحيح نايا أخبرها أيه تعبانة هانت خلاص تخرجوا فين تجيب هدوم البيبي مش عدي معاها خلاص سبيهم سوي يا قلبي انتي أصلا مش حمل لف لما يجي دورنا أن شاء الله هاخدك وألففك كمان يا ستي ونجيب الهدوم وكل إلي أنتي عايزاه طلب أيه يا قلب يوسف اوصة اوصة أيه اوضة للبيبي في الجناح حبيبي الكلام ده سابق لأوانه يا قلبي لما يشرف بس يلا سلام يا حبيبتي.

❈-❈-❈

أنهي مكالمته تزامناً مع طرق علي باب الغرفة ودلوف علي استدار له وتسأل:

-رجعتوا بسرعة ؟


رد علي بإيجاز:

-المطعم قريب هروح أجهز السفرة علي بال ما عاصم يجي.


أومئ يوسف بتفهم وقال:

-تمام جاي معاك.


خرج خلفه وأعد السفرة وجاء عاصم بعد قليل وألتف الجميع حول السفرة امسك يوسف كأس الماء ارتشف منه عدة قطرات وتحدث بإيجاز:

-عانر بعت الفيديو لعليا عشان يهددها به .


تسأل علي ببلاهة:

-ويهددها ليه مش فاهم وفيديو أيه أصلاً؟


زفر يوسف بضيق وعقب:

-فيديو إدانة عاصم وبيهددها أنها تتنازل عن القضية وترجع معاه البيت.


ابتسم عاصم ساخراً وعقب:

-اه واختك من طيبة قلبها الرهيف وافقت وقامت راحت ليه ورجعتله صح يا حرام أختك ما شاء الله مضحية أوي .


تطلع له يوسف بنظرات مشتعلة وتحدث بفحيح:

-اه يا عاصم بيه مضحية وراعي أنها أختي ومش هسمح لحد حتي لو مين ما كان يكون أنه يغلط فيها يا عاصم حتي لو كان الحد ده أنت.


تدخل بيجاد مهدئا:

-صلوا علي النبي يا جماعة كده خير أن شاء الله ده شيطان ودخل بينا.


ردد الجميع:

-عليه الصلاة والسلام .


تحدث بيجاد بتعقل:

-بالهداوة كده يا يوسف أيه إلي حصل هو بعت تهديد لمدام عليا هي عملت أيه.


تنهد يوسف وقال:

-هو بعت لها الرسايل وهي كلتني تقولي اعمل ايه متصرفتش بسذاجة زي ما الباشا بيقول.


ارتسمت ابتسامة ساخرة علي فم عاصم وعقب:

-بجد ما شاء الله اول مرة تفكر بعقل أهو.


ضرب يوسف علي الطاولة بعنف وتحدث من بين أسنانه:

-عاصم متنساش نفسك ولازم حدودك .


عاد عاصم بظهره واستطرد قائلا:

-طيب بص يا يوسف ياريت تفصل أن عليا اختك حالياً عشان نقدر نتكلم ونحل مشاكلنا بعقل أنت عارف كويس أوي أن اختك غلطانة لكن عصبيتك دي عشان هي اختك وأنا مقدرة ده عشان كده خلينا نتجنب الخلافات .


أيد بيجاد حديثه:

-بالظبط كده ولو سمحتم معقل ونفكر بعقل شوية عشان أحنا مش سايبين مصر ونحل المشكلة هنا وبدل ما نحلها ماسكين في خناق بعض ولا ايه يا علي ساكت ليه؟


رد علي والطعام داخل فمه:

-هما كده من زمان ريح نفسك ناقر ونقير.


تطلع له عاصم بإشمئزاز وقال:

-لسه بردوا فيك العادة تتكلم وانت بتاكل.


زفر علي بملل وابتلع ما بجوفه وعقب:

-مش هرد عليك الصراحة مش أنتوا إلي سالتوا وانا رديت يبقي خلاص .


ابتسم الجميع وتحدث بيجاد ممازحا:

-أنا رأي نأكل أحسن وبلاش رغي دلوقتي عشان لو فضلنا نرغي هيكون عاصم خلص الأكل كله.


ضحك الجميع وبدأوا يتناولوا طعامهم وسط تضجر علي وتذمره من سخريتهم منه.

❈-❈-❈

في الصعيد تجلس حنين بجسد منهك من الحمل وبرفقتها بدون نقابها بعد أن تخلت عنه بالمنزل بأمر من شريف 

وصفية .


ربتت وصفية علي فخذها بحنان وعقب:

-هانت يا بتي وتجومي بالسلامة.


أمنت حنين علي دعائها:

-يارب يا ماما يا رب.


هبط شريف الدرج وجلس جوار زوجته وتسأل:

-وه مالك يا حنين وشك مخطوف إكده ليه ؟


تحدثت حنين بحرج:

-تعبانة شوية.


تسأل بقلق:

-تعبانة كيف تحبي نروح للحكيمة نطمئن عليكي ؟


حركت رأسها نافية وقالت:

-لأ مفيش داعي ده إرهاق من الحمل عشان الشهور الأخيرة.


تنهد براحة وعقب:

-طيب الحمد لله.


تحدثت وصفية مبتسمة:

-نايا هي كومان زيك إكده تعبانة وعلي حول نايمة قال رايحة النهاردة تچيب هدوم البيبي أبصر أيه من مول الكبير اكده بمصر .


لمحت نظرة الحزن بعين زوجته وهي تتحدث مبتسمة:

-ربنا يكملها علي خير ويفرحها بيه.


لمع في عقله فكرة ابتسم بإتساع وتسأل:

-أنتي زينة تجدري تسافري وياي ؟


التفتت له بعدم فهم وتسألت:

-اسافر فين؟


رد بحماس:

-اسافر مصر نچيب خلجات الواد الصغير من المول إلي بيجوله عليه ديه مش عايز ولدي يبجي أجل من ولاد اعمامه.


ابتسمت بفرحة عارمة وقالت:

-اه أقدر طبعاً الهدوم في القاهرة تحفة هدوم محمد ابن عهد روعة وكانت عجباني اوي .


رد بفخر:

-وإلي هياچي لولد شريف الشافعي هيبجي أحلي وأحلي كومان.


تنهدت وصفية بحزن وقالت:

-ولد شادي اتوحشته جوي يا ولدي نفسي أشوفه.


هتفت حنين بحماس:

-طيب ما تيجي معانا يا ماما وأحنا بنجيب الحاجة وتشوفيه.


تطلعت لها بتردد وقالت:

-لأه يا بتي هو في بيت حماته ميحصش نضايج الناس.


صمت شريف مفكراً وبعدها تحدث قائلاً:

-طيب ما أنتي تاچي أنتي وأبوي ونجعد يومين في شجته إلي في مصر وهو ياجي لنا علي هناك.


إبتسمت وصفية بلهفة وشوق:

-وه فكرة زينة جوي يا ولدي بس أبوك هيوافج.


أومئ شريف بإيجاب وعقب:

-أيوة يا اما بإذن الله أمال أيه هو عنديه ولد شادي بالدنيا كلاتها دلوجيت لازم اتوحشه هو كومان ولو كان چاچ ويانا تاچي أنتي ونجعد يومين كومان .


ابتسمت بحماس وقالت:

-ماشي يا ولدي موافجة طبعاً.


نهض شريف وقال:

-طيب أنا هشج علي الارض هبابة  هجوله وانا خارچ هجوله.

الصفحة التالية