-->

رواية جديدة مجنونة الشيطان المتملك لمي أحمد - الفصل 8 - 1 - الأربعاء 13/3/2024

  

قراءة رواية مجنونة الشيطان المتملك

 (جميلة القاسي) كاملة

تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى


رواية مجنونة الشيطان المتملك

(جميلة القاسي)

 رواية جديدة قيد النشر

الفصل الثامن

1

تم النشر الأربعاء

13/3/2024



امام منزل سيف الهلالي نزل ريان من سيارته ونظر الى المنزل وتوجه اليه بخطوات هادئه ثم قام بالطرق على الباب برفق


في هذه الاثناء دخل منزل سيف كانت والدته تحضر الطعام في المطبخ وسيف يعمل على الحاسوب في غرفه المعيشه لكنه توقف عن العمل عندما سمع صوت طرقات على الباب فنادى على والدته قائلا


=يا ماما لو سمحت "شوفي مين على الباب 


خرجت الام من المطبخ على صوت ابنها ينادي عليها

مسحت يديها وذهبت الى الباب لتفتحه وهي تسب بينها وبين نفسها قائله

= الخدامه اللي جابها لكم ابوكم انا بس الصبر حلو هطلعه كله عليكم ثالث ومثلث

ازداد الطرقات الباب فهدفت بتذمر قائله

طيب جاي اهو هو انا هطير

وما فتحت الباب حتى تفاجات بشخص يرتدي حله كلاسيكيه فخمه ومفتول العضلات مثل نجوم التلفزيون


فنظرت اليه ببلاها وهتفت قائله

حضرتك مين


اجابها ريان بدبلوماسيه قائلا

=لو سمحتي انا ريان الشيمي كنت عايز اقابل سيف الهلالي هو موجود


ردت عليه عدلات قائله

ايوه موجود اتفضل هو جوه في غرفه الصالون


ابتسم لها ابتسامه متكلفه وهتف بادب قائلا

شكرا يا طنط 

دلفت والده سيف وخلفها ريان الى غرفه المعيشه

وعندما دخلوا كان سيف منشغلا جدا بالعمل على الحاسوب فهتف وهو ينظر الى الشاشه قائلا


=مين يا ماما اللي كان على الباب


رد عليه ريان بدلا الام قائلا

انا ريان الشيمي حضرتك 

ترك سيف الحاسوب ونهض من فوق الاريكه

وصافحه مستغربا وهتف قائلا

اتشرفت بمعرفت حضرتك 


اجابه ريان بود قائله

وانا كمان اتشرفت بحضرتك بص من غير لف ودوران انا عايزه حضرتك في موضوع مهم جدا فلو تسمح لي يعني من وقتك ب 10 دقائق اكون ممنون ليك


اجابه سيف قائلا 

=اتفضل حضرتك قول اللي انت عايزه


ونظر الى والدته التي ، تحدق في ريان بنظرات مزبهله فصاح فيه قائلا

لو سمحت يا ماما اعملي كوبايتين 

عصير

هزت راسها والدته بطاعه ودخلت الى المطبخ لتحضر العصير للضيف الذي في الخارج


فرجعه سيف الى ريان قائلا

اعذرني اني قطعتك ،اتفضل كمل كلامك


بلل ريان شفتيه بتوتر واجابه قائلا

بص هو الموضوع يخص جميله اخت مراتك


ما ان سمع سيف باسم جميله حتى صاح بلهجه متلهفه قائله 

جميله خير حصل لها حاجه ،انت تعرفها منين اصلا


اجابه ريان بتاني قائلا 

اهدي حضرتك ما حصلش حاجه بس انا كنت جاي اطلب ايد جميله

لقاسي الريان اكيد ان حضرتك سمعت عنه مش كده


رد علي سيف بتعجب قائلا 

انت قصدك قاسي ريان رجل الاعمال المعروف عالميا ولا انا متهيا لي، قول ان بيتهيا لي، واللي زي ده عارف جميله منين، وشافها فين اصلا


اجابه ريان بهدوء قائلا 

=اهدى حضرتك انا عارف ان الموضوع صعب يتصدق بس اللي حصل اني جميله كانت في مهمه التصوير لقاء صحفي مع قاسي وهو اعجب بشخصيتها وبهيئتها وطلب مني ان اجي اقابل حضرتك واخذ منك ميعاد


رد عليه ريان مستنكرا قائلا

طب وجميله ليه ما قالتليش على الموضوع ده


اجابه ريان قائلا

عشان جميله ما تعرفش، احنا قلنا نشوف راي حضرتك، الاول بعد كده نقول لها، او انت تقول لها

ودلوقتي، انت ايه رايك في موضوع الجواز قاسي من جميله


رد عليه سيف بتفكير قائلا

والله هو من حيث شخصيه قاسي انا لو عندي اخت وجالها عريس زيه انا مستحيل ارفض هو شاب طموح وقدر يكون نفسه من الصفر ويبقى حاجه عالميه مش بس على مستوى بلده فده تقدر تعتمد عليه وانا كضابط، شرطه رحت مرات كثير كحارس وحمايه لقاس الريان، يعني انا مبدئيا ما عنديش رفض بس لازم اخذ راي اختها ونتكلم مع جميله في التليفون ونشوف رايها،

لو وافقت اعتبرنا احنا كمان موافقين


رد عليه ريان قائلا 

=يعني انت ما عندكش مشكله على الكلام اللي بيطلع على قاسي ان هو شيطان ما بيرحمش والكلام ده


اجابه سيف بعمليه قائلا

بص عشان هو ناجح أكد ليه اعداء كثير، ده اول حاجه 

ثاني حاجه بقى ان حتى لو هو لقبه بالشيطان

فهو مش بياذي حد هو بياذي بس اللي بيجي عليه وده اللي اللي سمعته عنه فالموضوع ده مش قلقني خالص لو انت تعرف حاجه ثاني قول لي


رد عليه ريان سريعا قائلا

لا بس يعني عشان ما يحصلش مشاكل بعد كده وتقول انك سمعت ان هم بيلقبوه بالشيطان والكلام ده عشان قاسي ما بيحبش لعب العيال انت ووافقتوا يبقى تلتزموا لاخر


رد عليه سيف قائلا 

من الناحيه دي ما تقلقش احنا بنعرف الاصول كويس وان شاء الله هبعت لك الرد بكره الصبح


فنهض ريان من فوق الاريكه باحترام قائلا


اذا كان كده فانا منتظر الرد حضرتك بكره ومضطر امشي دلوقتي عشان عندي شغل كتير


نهض سيف قائلا 

لا يمكن ابدا ان تطلع بره بيتي وما تشربش حاجه


رد عليه سيف باعتذار قائلا

مره ثانيه عشان انا متاخر جدا وعد مني ان المره الجايه هشرب عندكم وهاكل كمان مرضي يا سيدي


اجابه سيف قائلا 

طيب على راحتك مع السلامه


ودعه سيف الى الباب حتى خرج وعندما خرج دخلت والدته وهي تحمل صينيه عليها كوبين من العصير البرتقال وهتفت وهي تبحث عن ريان قائله

امال الراجل اللي كان هنا راح فين ما استناش ليه يشرب العصير


رد عليه سيف قائلا 

ما انت تاخرت يا ماما وبعدين هو كان جاي لي في موضوع وبعد ما خلص الموضوع مشى سيبك منه هات العصير ده انا هاخده لنيره تشربه 


واخذ منها الصينيه وتوجه لغرفه زوجته نيره ليخبرها عن موضوع زواج جميله من قاسي


تاركا والدته تنظر على اثره بريبه فهي سمعت كل الكلام الذي ظهر دار بين ابنها وبين ريان وعلمت بموضوع زواج جميله من رجل الاعمال المشهور وهتفت بغل قائله 

والله الحظ هيلعب معاكي يا جميله بعد مامتك سابتك لابني،علشان ياخد باله منك دلوقتي انت هتتجوزي جوازه ولا في الاحلام بس انا لازم استفيد من موضوع الجواز ده ما بقاش انا عدلات اما طلعت منها مصلحه وظهرت ابتسامه مخيفه على وشها وهي تخطط لتستفيد من موضوع الزواج جميله واكبر استفاده

❈-❈-❈

هو في غرفه نيره

كانت نيره تجلس فوق السرير ويبدو عليها التعب وشارده في افكارها والمها لكن انتشلها من بحور الامها صوت خطوات سيف وهو يحمل العصير لها فابتسمت له ابتسامه جميله واعتدلت في جلستها وهتفت بحب قائله


تعبت نفسك ليه بس يا حبيبي


اجيبها بحب وهو يحمل كوب من العصير ويعطيها اياه قائلا مين قال لك اني بتعب كده انا انا بكون مبسوط لما اعمل اي حاجه تفرحك حتى لو كانت صغيره ثم استكمل كلامه قائلا 

كان في موضوع كنت عايزه اتكلم معاكي فيه انا عارف ان حالتك تعبانه بس الموضوع ده مهم جدا ولازم نتكلم فيه


شربت قليلا من العصير ثم اجابته بحيره قائله

موضوع يا حبيبي اللي انت عايز تتكلم فيه اتفضل قول


بصي هو الموضوع بخصوص جميله


ردت عليه سريعا قائله

بخصوص جميله ايه حصل لها حاجه انا بسبب اللي حصل لي ما قدرتش اكلمها من ساعه ما سافرت وانا ما كلمتهاش قول لي في ايه وما تخبيش عليا


امسك بحنان يديها سريعا وهتف قائلا


لا ما فيش حاجه الموضوع مش مستاهل قلق بالعكس الموضوع يفرح جدا جميله جاياها عريس ومش اي عريس،ده شاب اي بنت تتمناه


ردت عليها بفرحه وحب قائله 

بجد جميله جاياها  عريس هو مين وشافها فين اتكلم يلا


جابها بحب قائلا

بصي يا ستي هو اسمه ،قاسي الريان اصغر رجل اعمال في العالم طبعا انت هتستغربي ازاي في العالم اعمله مغرقه البلاد كلها

ليه اعمال في كل بلد بس هو اصله من هنا والده مصري ووالدته امريكانيه طبعا انت هتستغربي انا جبت المعلومات دي كلها منين انا كنت حرس ليه قبل ما ترقى هو من الرجال المهمه في البلد موضوع شافه فين 

فهي لما راحت السفر اللي قالت لنا عليه اتعرفت عليه هناك وهو اعجب بها وبعت صديقه يطلبها مننا قبل ما يجي  هو ا  انت ايه رايك



نظرت الي بحب وفرحه عارمه فطفلتها المدلله اصبحت عروس وسوف تتزوج من رجل يحميها ويرعاها فاجابته قائله 

طالما انت شايفه كويس وسالت عليه انا ما عنديش مشكله خالص بس الراي الاول والاخير رايها هي فاحنا لازم نكلمها الاول قبل ما نبعت الرد ليهم


رد عليها سيف قائلا

معك حق احنا لازم نتكلم معاها


اجابته بحب قائلا

عارف يا سيف موضوع جميلة ده ربنا بعته لي في الوقت المناسب عشان يخرجني من اللي انا فيه ربنا فعلا كرمه كبير ومش بيسيب حد انا مبسوطه جدا


امسك بيدها وقبلها بحب وهتف قائلا

وانا كمان مبسوط يا حبيبتي اخيرا هنشوف جميله عروسه وهنفرح بيها


ثم تذكر اخر مكالمه بيني وبين جميله وهتف بتحذير قائلا بصي يا حبيبتي انا مش عايزك تقولي جميله على الموضوع الاجهاض عشان ما نبوظش فرحتها 


اجابته بتاكيد قائله

معك حق احنا المفروض ما نقولهاش خالص عشان ما تزعلش هي دلوقتي عروسه ولازم تفرح بس


رد عليا بحب قائلا

كده كله تمام ما فيش غير موافقات جميله ولا انا متاكد منها يعني طالما في الشغل وجه لغايه هنا يبقى اكيد في حاجه بينهم ولا انت ايه رايك


ردت عليه بحب "معك حق جميله طول عمرها

ما بتحبش تقول لحد عن العلاقات العاطفيه بتاعتها


اجابها بحب قائلا

طيب ارتاحي دلوقتي وبعد شويه ابقى نكلمها عشان انا رنيت عليها كان التليفون بتاعها مغلق


اجابته بحب طيب يا حبيبي بعد شويه ابقى ارن عليها وخليها تكلمني عشان وحشاني جدا


اجابها بحب تمام

نهض من فوق السرير وتركها

واغلق الضوء من الغرفه ترتاح قليلا حتى يفتح تليفون جميله 


الصفحة التالية