رواية جديدة مجنونة الشيطان المتملك لمي أحمد - الفصل 8 - 3 - الأربعاء 13/3/2024
قراءة رواية مجنونة الشيطان المتملك
(جميلة القاسي) كاملة
تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى
رواية مجنونة الشيطان المتملك
الفصل الثامن
3
تم النشر الأربعاء
13/3/2024
نظرت اليه جميله باعين دامعه وقلب يتمزق من الالم فهي في حيره من امرها فاذا رفضت طلب الزواج سوف تعرض حياه اختها وحيدتها للاذى واذا وافقت سوف تصبح حياتها مثل الجحيم
ولكنها حسمت امرها فهي من اخطات من البدايه عندما وثقت في المدير ويجب عليها ان تتحمل نتيجه اخطائها فهم اعطوها ثقه كبيره وهي من خانت تلك الثقه فاخذت قرارها ونظرت اليه بدموع قائله
انا موافقه اني اتجوزك بس ارجوك ما تقربش من عيلتي
نظر اليها نظره خاليه من الحياه واجابها قائلا
شفتي من اللي قلب قطه في الاخر انا اللي كسبت من اول معركه ومن غير اي جهد يبقى بعدين ما تحاوليش تلعبي مع اللي اكبر منك لانك هتقع وتتكسر رقبتك في الاخر يا جميله
لم تعطي اي رد فعل بل ظلت تنظر اليه بكراهيه شديده وهي تتمنى تقتله بيدها فهي لم تتوقع ابدا
ان تخسر بدايه المعركه
نظر اليها وسالها قائلا
مش بترد ليه شكل صدمه كانت شديده عليك بس هتعملي ايه يعني بصي اكيد اهلك هيرنوا عليك علشان يعرفوا رايك في موضوع الجواز واظن انك عارفه كويس هتقولي لهم ايه مش كده ولا ايه
اجابته بضعف ودموع تزداد اكثر واكثر قائله
ايوه انا عارفه كويس هقول لهم ايه ما تقلقش كل حاجه خططت لها ، هتتنفذ زي ما انت عايز
رد عليها بانتصار قائلا
تمام شويه وهبعد البنات ياخدوكي للغرفه
خرج من الغرفه ثم امر بعض من الخدم، بنقلها لغرفه من غرف القصر
عوده من الفلاش باك
شعرك جميله بان الهواء ينغلق من حولها بمجرد التفكير انها سوف تصبح ملكا له ولكن ما باليد حيله هي من اختارت الخطر من البدايه وعليها التحمل حتى النهايه قطع دوامه احزانها الغير متناهيه صوت رنين الهاتف،فقاسي احضر لها الهاتف الخاص بها الى الغرفه امسكت بايدي مرتعشه واجابت عليه بصوت ناعم حزين قائله
الو عامله ايه يا نيره
فاجبتها نيره قائله
الحمد لله يا حبيبتي كده من ساعه ما سافرتي ما فكرتيش تتكلمي معايا ولا تسالي عني نسيتيني ولا ايه ولا شغلي واخد كل وقتك ومش مفكرك ان عندك اخت انا بجد زعلانه منك قوي
ضحكه خفيفه ظهرت على شفتيها واجابتها بحب قائله
=هو انا اقدر بس يا حبيبتي انت عارفه الشغل كنت مضغوطه ولما فضيت رنيت عليك بس انت كنت في بيت اهل جوزك وسيف طمني عليك بعد كده انشغلت في الشغل ما قدرتش اكلمك لكن انت على طول في بالي وما اقدرش استغنى عنك ما تزعليش مني بقى وفك التكشيره اللي على وشك دي
اجابتها نيره بحب قائله
على العموم يا ستي انا مقدره الشغل بتاعك وهسامحك المره دي بس اعملي حسابك المره الجايه مش هسامحك ابدا المهم قولي لي اخبارك في الشغل ايه
اجابتها جميله قائله
الحمد لله الشغل ماشي كويس جدا وعن قريب جدا هرجع على البيت
قلقت نيره من نبره صوت جميله الذي يبدو عليها الحزن فسالتها بحيره قائله
انت متاكده ان انت كويسه يا جميله امال صوتك كده باين عليها حزين
اجابتها جميله قائله
لا ابدا ما فيش حاجه انا بس صاحيه من النوم عشان كده تلاقي صوتي ضعيف
اخرجت تنهيده حاره براحه وسالتها قائله
جميله من غير لف ودوران عايزاك تكوني صريحه معايا زي كل مره انت في حد اتعرفت عليه ودخل في حياتك
تنهدت جميله بحزن ودموعها تغرق وجهتها واجابتها وهي تحاول كتم صوت بكائها قائله
ايوه في واحد اتعرفت عليه وانا بعمل معاه لقاء صحفي وهو معجب بيا جدا وطلب مني ان الجواز بس انا قلت له لازم يطلبني من اهلي فهو اكيد جه عندكم مش كده
اجابتها اختها قائله
فعلا جه انت ما تتصوريش انا فرحانه قد ايه لما عرفت مين هو الشخص اللي جاي يتقدم لك ده شاب اي بنت تتمناه وانا مبسوطه جدا ان ربنا عوض صبرك خير وهشوفك عروسه بالفستان وافرح بيكي
اجابتها جميله بحزن قائله
يعني انت موافقه يا نيره
اجابتها نيره بتاكيد قائله
اكيد هو اللي زي ده يترفض انت عارفه انا مش بفكر في المال والكلام ده لكن من كلام سيف عنه باين عليه شاب كويس ومحترم وابن ناس وانا مش هلاقي حد اامن عليكي مع احسن من الراجل ده بس انا لازم اعرف رايك في الاول انت رايك ايه
اجابتها جميله بتكلف قائله
انا ما ليش رايي بعد رايك يا نيره اللي تشوفيه اعمليه
ردت عليا نيره سريعا قائله
لا يا حبيبتي المهم عندي رايك لو انت مش موافقه انا مش هجبرك ولا هوافق الجواز مبني على راحه نفسيه بين الاثنين وانا ما ينفعش اجبرك على حاجه انت مش عايزاها يا جميله فانا عايزه اعرف رايك بصراحه ومن غير لف ودوران
شعرت جميله ان الكذبه التي كذبتها منذ البدايه تكبر دون اراده منها ولكن ما باليد حيله فاجابتها قائله
=موافقه يا نيره تقدري تقولي لابيه سيف بموافقتي
وانا ان شاء الله هرجع من السفر بعد بكره
اجابتها نيره بحب غاله الف مبروك يا حبيبتي بجد فرحت لك قوي ماشي انا هبلغ سيف بموافقتك عشان يقول لهم ومستنينك يا قمر تيجي بالف سلامه سلام واغلقت الهاتف وهي تشعر بفرحه كبيره
ونهضت من فوق السرير وذهبت الى غرفه
حتى تخبره بموافقه جميله
❈-❈-❈
اما جميله فانهارت في نوبه بكاء كبيره فهي لن تتوقع ابدا ان يصبح اجمل يوم في حياتها هكذا فدائما ما كانت تحلم بالامير الذي سوف يحملها على حصانه الابيض الى قصره ويعاملها مثل اباها وزوج اختها سيف لكن هذا الشيطان خيب جميع ظنونها
فازدادت صوت شهقاتها ورفعت يديها الى اعلى داعيه من رباها قائله
يا رب ارحمني وخذني عندك اهون عليا من اعيش
مع الانسان اللي ما عندوش رحمه ده انا عنده موت ولا انا اعيش يوم واحد معاه يا رب انت المجاوب يا رب
ودخلت في نوبه بكاء عاليه تمزق القلوب من شددها
نادمه على كل لحظه كذبت فيها ودخلت ذلك القصر الملعون الذي لم ياتي من وراءه غير المتاعب والالم