رواية جديدة حكاية بنت الريف لصباح عبد الله فتحي - الفصل 25 - 1 - السبت 13/4/2024
قراءة رواية حكاية بنت الريف كاملة
تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى
رواية حكاية بنت الريف
رواية جديدة قيد النشر
من قصص و روايات
الكاتبة صباح عبد الله فتحي
الفصل الخامس والعشرون
1
تم النشر يوم السبت
13/4/2024
تاني يوم في بيت عائلة مهند في غرفة سماح.
أم سعيد: صباح الخير ياست سماح
سماح بتعب: صباح النور يا ام سعيظ مهند مرجعش من بره ولا رجع وما سالش عليا.
ام سعيد: ماتظلمهوش يا ست سماح هو رجع امبارح من بره متاخر وانتي كنتي نمتي ودخل اطمن عليكي وطلع على الشقه بتاعته.
سماح: انا والله مش عارفة مهند ماله انا خايفه عليه قوي يام سعيد.
أم سعيد: هو اللي مهند فيه ده شوية ياحبيبتي.
سماح بدموع: منه لله اللي كان السبب.
أم سعيد: اللهم ماامين يارب العالمين يلا ياحبيبتي علشان تفطاري.
سماح: لا ياحبيبتي افطرو انتم انا ماليش نفسي انا خايفه على دهب قوي يام سعيد يارب تطلع من المصيبه دي بقى الواحد هايرتاح شويه.
ام سعيد: قولي يا رب يا حبيبتي وربك مش بينسى احد ان شاء الله هتطلع بالسلامه و المجرم الحقيقي هيتعاقب وهياخد جزاته باذن الله.
سماح بدموع: ربنا يسمع منك ياام سعيد ادعي لها والنبي يا اختي انتي واحده طيبه وقلبك ابيض ربنا يقبل منك.
ام سعيد: بدعي والله يا حبيبتي من غير ما تقولي وربنا يقبل ويطلع دهب الغلبانه من اللي هي فيه والله ياحبيبتي البت دي غلبانه ومكسورت الجناح ومش بتلحك تفرح بس هنقول ايه غير حسبي الله ونعم الوكيل.
سماح بدموع: ونعمة بالله العلي العظيم واتوب اليه فعلآ والله دهب مش بتلحك تفرح بس ده من حب الله فيها ربنا قال إن العاقبه للمتقين.
أم سعيد: ونعمة بالله ياحبيبتي.
❈-❈-❈
في الدور الأرضي
في المطبخ واقف نور وشيرين.
نور بخوف: هانعمل ايه دلوقتي انا جهزت الاكل اللي هم هايخدو زيارة علشان الست هانم.
شيرين بخبث: كويس خدي بقاا حطي ده على الاكل اللي انتي عملتيه.
نور تاخد اللي شيرين بتديه لها وتبصله بستغراب: هو اي ده اوعي يكون سم.
شيرين: يالههههوي هو انا ناقصة مصايب تاني لا ياحبيبتي ده مش سم ولا حاجه ده بس برشام علشان يخليه تنزل اللي في بطنها زي ماتفقنا.
نور: متأكده ان ده مش هايئذيها في حاجه غير أنه ينزل الجنين بس.
شيرين بخبث: ايوه ياحبيبتي متأكده يلا بقاا خلصي قبل ماحد يجي.
نور: طيب.
وتحط البرشام في الاكل اللي هي عملته
شيرين واقفه وابتسامه خبيثة على وشها: حلو كدا والله وطلعتي غبيه يانور كنت مفكراكي اذكا من كدا بس طلعتي سهل يضحك عليكي وحتى لو حد عرف حاجه عن اللي هايحصل لدهب هتكوني انتي السبب وانا هكون بره اللعبه.
نور: اهو حطيت هانعمل ايه تاني بقاا؟
شيرين بخبث: لا ولاحاجة سيبها بقاا وهما يعملوا الباقي.
نور بغباء: هم مين دول؟
شيرين: الصبر يارب هما مين يابنتي قصدي على اللي هياخد الزياره لدهب.
نور: اوبس اسفه فكرت حد تاني.
شيرين: لا مافيش تاني ولا تالت يلا بقاا نطلع من المطبخ قبل ماحد يجي.
نور: تمام يلا بينا.
❈-❈-❈
عند مهند في الشقة.
مهند بفرحه: واخيراً هارجعك يادهب وهخدك في حضني اصبري ياقلبي هطلعك ماتخفيش ويبص على التسجيل بغضب ام أنتي لو كان بأيدي كنت دفنتك حيه.
هاني: مهند بتكلم نفسك ليه كدا.
مهند: انت دخلت ازاي؟
هاني: هو ايه اللي دخلت ازاي دخلت من الشباك طبعا.
مهند بغضب: هاني مش وقت خفت دمك
هاني: بذمتك ودينك ده وقت أخفف فيه دمي انا على طول دمي خفيف.
مهند يضرب هاني بوكس اطلع بره انا مش ناقص وجع دماغ على الصبح.
هاني بوجع من الضربة اللي اخدها من مهند: يابني انت ايه حجر مش بتحس في حد يضرب هاني ابن الحاج محمد علي سنه وربع و يفتكر اللي حصل ودموعه تنزل الحاج محمد مات انا بقيت يتيم!
مهند ياخد هاني في حضنه: مستحيل تكون يتيم طول مانا موجود معاك ياهاني.
هاني يحضن مهند جامد: انا بحبك اوي يامهند ماتسبنيش زي ابوك يامهند.
مهند بدموع وحزن: بس ياهبل اسيبك ايه ده انت روحي ياهاني مستحيل اسيبك ياقلب اخوك وعد مني ياهاني ماهيفرقنا غير الموت.
هاني بدموع: وعد.
مهند يمسح دموع هاني: وعد ده انتي حتى حامل ياقلبي اسيبك ازاي عيالنا يتبهدلوا.
هاني: تصدق ان انت واحد خسارة الواحد يتكلم معاه انت طالق يابيبي.
مهند بصدمه: اه ياقاسي أهون عليك.
هاني بتريقه اه ياقاصي أهون عليك ده لَو دهب شافتك هتفكرك واحدة صاحبتها.
مهند بحزن: دهب وحشتني اوي ياهاني.
هاني بزعل: أن شاء الله كل حاجه هاتتحل ماتخفش يامهند.
مهند: بإذن الله يلا بقاا انا اتاخرت لازم اكون عند دهب بعد نص ساعه.
هاني: مهند
مهند وهو بيكمل لبس قدام المرايه: نعم ياقلب مهند
هاني: يادك القرف
مهند: طيب والله انا غلطان عايز ايه يازفت
هاني: ايوه كدا اتعدل كنت عايز اعرف هو انت بجد مصدق ان دهب هي السبب في موت ابوك.
مهند يبص على هاني: تعرف لو العالم كله قال إن دهب ممكن تعمل كدا انا مستحيل اصدق.
هاني بستغراب؟ طيب ليه بتجرحها وتقول قدامها انك مصدق هي اكتر حاجه مزعلها أن انت مش واقف معاها في الظروف دي.
مهند: عارف والله بس انا بعمل كل ده علشان اقدر اساعدها
هاني بعدم فهم: مش فاهم قصدك ايه؟
مهند: ماتخفش ياهاني انا عرفت كل حاجه وان شاء الله دهب هتكون في البيت قريب.
هاني: طيب فاهمني قصدك ايه.
مهند وهو خارج: بعدين هافهمك كل حاجه بس مش دلوقتي انا اتاخرت على دهب.
هاني بحزن: ربنا يريح قلبك يامهند ويرجعلك دهب بالسلامه.
❈-❈-❈
مهند نزل من على السلم يلاقي أمه قاعدة والدموع على وشها وبحزن على حالت أمه وعلى حاله الحزن اللي سيطرت على البيت ويروح عند امه ويوطي ويحب رأسها وايديها: صباح الخير ياست الكل.
سماح تمسح دموعها: صباح الخير يا حبيبي عامل ايه.
مهند وهو بيقعد جنب أمه: انا الحمد لله على كل حال ياست الكل انتي اللي عامله ايه.
سماح بحزن: اهَو نحمد ربنا على كل حال يابني ايه مش هاتروح غير ما دهب تطلع بالسلامه.
مهند: كنت لسه خارج رايح لها.
سماح: طيب ياحبيبي روح واطمن عليها وخد لها الاكل واكلها.
مهند: حاضر ياست الكل بس مش قبل ماكلك انتي.
سماح: لا ياحبيبي روح واطمن على مراتك ماتخفش عليا انا ماليش نفس لحاجه.
مهند وده ازاي وبصوت عالي هانم هاتي الفطار.
هاني مافيش داعي انا جبته
مهند: والله وطلع منك مصلحه اهو.
هاني بغرور: يابني ده انا ابهرك بس أنت اللي مش واخد بالك.
ويقعد جنب أمه وبدموع: يلا ياست الكل كلي من أيدي انا وسيبك من ايد مهند علشان انا عارف انها بتسد النفس.
مهند بضحكت وجع: لا ياحبيبي مايحصلش انا اللي هاكل ست الكل مش انت ياشاطر واوعي تنسى انا اللي جيت الأول يعني انا اول فرحتها ازاي بقاا هاسد نفسها وانا كنت اول فرحتها.
هاني بغيظ: مانا برضو فرحت بيا وماتنساش آخر العنقود سكر منقود.
سماح بابتسامة حزينه: انا فرحت بيكم انتم الاتنين زي بعض انتم الاتنين عيالي ونور عيني وروح قلبي ونفسي اللي انا بتنفس بيه وماقدرش اعيش من غير واحد فيكم.
مهند وهاني يحضنوا أمهم وفي صوت واحد والاتنين يمسحوا دموع أمهم: واحنا كمان مانقدرش نعيش من غيرك احنا مابقيش لينا غيرك يلا علشان خاطرنا كلي علشان صحتك.
مهند: يلا بسم الله الرحمن الرحيم افتحي حنكك يلا.
سماح بدموع: كلي انت ياحبيبي واكل اخوك انا ماليش نفسي للاكل
أم سعيد بحزن: يلا ياحبيبتي كلي من ايد حبيبك وماتزعلهمش علشان ياكلو هم كمان من امبارح ماكلوش حاجه.
سماح بحزن: تاكل وتاكل هاني ومهند.
مهند: معلش بقاا ياست الكل انا لازم اروح علشان اشوف دهب وعندي كام مشوار كدا
سماح: روح ياحبيبي ربنا معاك ويوقفلك ولاد الحلال ويبعد عنك ولاد الحرام ويريح قلبك ويرجعلك مراتك لحضنك يامهند يابني.
مهند يحب أمه: ربنا مايحرمني منك ولا من دعواتك يارب العالمين.
الكل اللهم ماامين يارب العالمين
هانم: اتفضل يااستاذ مهند الاكل بتاع الست دهب اهو
مهند: يسلم ايدك ياهانم
هانم الله يسلمك يابيه
مهند يلا السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الكل وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
وبعد ساعتين كان مهند في النيابة
مهند السلام عليكم
المحقق: استاذ مهند وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
مهند: انا عرفت حاجه وممكن تساعدنا في قضية دهب.
المحقق ايه هى
مهند يطلع المسجل اسمع ده كدا
المحقق يسمع المسجل: يعني شكى صح
مهند: ايوه شكك كان في محله بس هنعمل ايه على ماظن أن ده دليل كفاية أن يطلع دهب ويسجن شيرين صح ولا ايه
المحقق: هو فعلاً دليل قوي وهيساعد كتير في قضية المدام دهب بس مش بالسهولة دي يااستاذ مهند انك تاخد المدام دهب على البيت
مهند بغضب: ليه ماهي بريئة ليه تفضل هي في الحبس والمجرمه الحقيقيه عايشه ووخدها حريتها وبتعمل اللي هي عيزاه ودهب هي اللي تفضل في السجن والكل يقول ان هي اللي قتلت ابويا.
المحقق: اهدي يااستاذ مهند عارف انت حاسس ب أيه دلوقتي بس لو عايز تساعد المدام لازم نساعدها صح ودي قضية قتل ووصلت للمحكمة دلوقتي علشان تطلع المدام لازم تقدم الدليل ده للمحكمة بكره وان شاء الله المدام دهب هاتطلع بالسلامه وهايتحكم على شيرين.
مهند بحزن: طيب انا عايز اشوف دهب لوسمحت
المحقق: طبعا اتفضل وخد بالك من التسجيل ده علشان اعتراف شيرين فيه لواحده قادر يطلع المدام.
مهند: أن شاء الله بعد اذنك
المحقق: اتفضل