رواية جديدة حكاية بنت الريف لصباح عبد الله فتحي - الفصل 26 - 1 - السبت 13/4/2024
قراءة رواية حكاية بنت الريف كاملة
تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى
رواية حكاية بنت الريف
رواية جديدة قيد النشر
من قصص و روايات
الكاتبة صباح عبد الله فتحي
الفصل السادس والعشرون
1
تم النشر يوم السبت
13/4/2024
في بيت عائلة مهند في الصالون قاعد نور وشيرين قدام التليفزيون. نور بخوف وصوت واطي: شيرين.
شيرين من غير اهتمام وبتبص على التلفزيون: ايه عايزه ايه؟
نور: هو لو حد عرف حاجه من اللي احنا عملنها وان احنا السبب في موت الجنين هايحصل ايه؟
شيرين تبص يمين وشمال وبخوف: انتي هبله اسكتي لحد يسمعك هنروح في مصيبه.
نور: مانا بتكلم بصوت واطي ووخده بالي ان مافيش حد
شيرين تبص على نور وتسكت
نور: سكتي ليه انا خايفه حد يعرف حاجة.
شيرين: لا ماتخفيش مافيش حد هايعرف حاجه اطمني
وترفع رأسها وتصدم من اللي شفته
نور: مالك ياحجه تنحتي ليه كدا وتبص هي كمان مكان ماشيرين بتبص وبخوف: دهب
شيرين: هو ايه اللي بيحصل؟
نور: علمي علمك؟
مهند يمسك ايد دهب ويدخل ويقف قدام شيرين وبهدوء مرعب: ايه يامدام شيرين مش مصدقة أن دهب طلعت برئيه.
نور بغباء: طلعت بريئة ازاي؟
مهند بستغراب: وانتي ايه اللي مزعلك؟
نور بخوف: يالههههوي هو عرف حاجه ولا ايه وبتوتر: ها لا أبداً وانا ايه اللي هايزعلني الف مبروك يادهب.
دهب بحزن وتعب: الله يبارك فيكي
مهند: ايه يامدام شيرين مش هاتبركي لدهب.
شيرين من غير وعي: هي طلعت ازاي ماكنش لازم تطلع.
مهند بعدم فهم: انتي بتقولي ايه مش سامع؟
نور: تهز شيرين. شيرين تخد بالها هي بتقول اي
مهند: ها ايه انتي اللي بتقولي ايه انا ما سمعتش.
شيرين بخوف: لا انا مش بقول حاجه.
سماح نزله من علي السلم َبصوت عالي: دهب حبيبتي يابنتي انتي طلعتي وتجري وتاخد دهب في حضنها.
دهب بدموع: خالتي سماح عامله ايه؟
سماح بنفس دموع دهب وتحسس على وشها: انتي اللي عامله ايه يا قلبي.
دهب بدموع ولسه هتتكلم وبصدمه وخوف من الشخص اللي شافتوا: انتي هنا؟
الشخص يروح عند دهب ويحضنها وبصوت الافعي: لازم تكملي اللي احنا اتفقنا عليه يابت انتي وبحزن مصطنع. حمدلله على السلامه يا حبيبتي.
مهند بصدمه: عمتي سميره انتي هنا من امتي.
سميرة: حبيب عمتك عامل ايه ياقلب عمتك في الظروف دي عارفه انها صعبة عليك انت اكتر واحد من ناحية موت ابوك ومن الناحية التانية مراتك هي اللي قتلته.
دهب بخوف من كلام سميرة وتبص على مهند
سماح بستغراب: انتي بتقولي ايه ياسميرة انا مش فاهمتك على كل حاجة وقولتلك أن دهب دي مش بس مرات ابني دي بنتي
وتبص علي دهب وتقول وبحنان: مالك ياحبيبتي انتي خايفه من ايه ماتخفيش يادهب احنا مستحيل نصدق اي حاجة عليكي وانتي تعرفي مين دي؟
دهب بعدم فهم وتبص على إللي واقفه قدام منها: مين دي؟
:
سماح دي ياحبيبتي عمت مهند سميره هانم؟
دهب بصدمه وتبص على سميرة بستغراب: عمت مهند ازاي؟
مهند بعدم فهم: هو ايه اللي ازاي انتي تعرفيها.
دهب بخوف من سميرة: ها لا معرفهاش بس اول مره اعرف انك عندك عمه اسمها سميرة.
سماح: لا ياحبيبتي مهند عنده عمه اسمها سميرة وهي دي بس كانت مسافره بره مصر علشان كده انتي اول مره تشوفيها.
دهب تبص على سميرة بحزن ومن غير صوت. طيب لما هي عمت مهند ليه بتعمل ده كله وليه عايزه تعمل بيني انا و مهند المشاكل دي كلها ليه.
سماح: تعالى ياحبيبتي أرتاحي باين عليكي تعبانه.
مهند: لا يا أمي دهب لازم تروح المحكمه ويبص على دهب بقرف يلا بينا.
سماح بستغراب: ليه مش دهب طلعت براءة والحمد لله.
مهند بحزن: لا لسه ماطلعتش دهب كانت في المستشفى واحنا جايبنها على هنا علشان ناخد هدوم لدهب والظابط واقف مستني بره.
وبصوت عالي: هانم يا هانم
هانم تجي جري: نعم يااستاذ مهند وبفرحه دهب حبيبتي عامله ايه حمدالله على السلامه.
مهند بصوت عالي: انا مش بكلمك.
هانم بزعل ولأول مره مهند يكلمها بالشكل ده: نعم يااستاذ مهند معلش بس لم شوفت دهب ماقدرتش امسك نفسي من الفرحه.
دهب تبص على مهند ودموعها نزله على وشها
مهند وعيناه على دهب وبغضب ويكلم هانم: طيب يلا غوري شوفي هدوم المدام دهب حطيهم في شنطة وهاتيهم.
هانم بستغراب ويصعب عليها نفسها: حاضر يااستاذ مهند.
سماح بستغراب: مالك يامهند يابني جرا ايه ليه بتكلم البت الغلبانه بالشكل ده ليه كده.
مهند يمسك دهب جامد من ايديها: مش فاضي افهم حد وانا اتكلم زي مانا عايز يا أمي ومافيش غير الخدم ونعمل لهم حساب وياخد دهب تعالى يلا
سماح بدموع: هو في ايه.؟
سميرة بابتسامة خبيثة: حلو اوي كده؟
شيرين بستغراب: هو مهند بيمثل ولا بجد اللي بيحصل ده.
❈-❈-❈
في شقة مهند ودهب
مهند بصوت عالي: اطلعي أنتي دلوقتي؟
هانم تبص على دهب بحزن واستغراب
مهند بغضب: انتي هاتفضلي تبصوا على بعض كتير يلا أطلعي
هانم: حاضر يااستاذ مهند
مهند يبص على دهب: يلا غيري القرف اللي عليكي ده بسرعة.
دهب بزعل على هانم: طيب انت مضايق مني انا الناس ذنبها ايه؟
مهند يمسك دهب من بوقها جامد: وانتي ايه اللي مزعلك مش انتى مايهمكيش حد؟
دهب بوجع: حنكي
مهند يرمي دهب على الارض: اخلصي غيري القرف ده ومالكيش دعوة اتكلم ازاي وماتكلمش ازاي.
دهب تقع على الأرض من قوه مهند وبوجع وتحط ايديها على بطنها دهب بصوت عالي ودموع: اها بطني
مهند يبص على دهب بقرق: اخلصي مش وقت التمثيل الفاضي ده
وجاه سايبها وطالع. دهب بحزن ودموع: انا ايه اللي عملته في نفسي ده بس هي اللي اسمها سميرة دي عايزه ايه مني ليه عملت فيا كده وبدموع انا قتلت ابني بأيدي ومش ماكفيها أن جوزي كرهني ومش طيقني عايزه خالتي سماح كمان تكرهني اه ياربي انا ماليش.حد غيرك ساعدني وحنن قلب مهند عليا شوية عارفه ان انا اللي غلطانه بس انت واحدك عارف ايه السبب اللي خلاني اعمل اللي عملته ده وبدموع قهر انا دمرت نفسي ودمرت جوزي ودمرت كل حاجه حلوه كانت في حياتي انا بغبائي نهيت كل حاجه كانت حلوه في حياتي
❈-❈-❈
مهند واقف بره الغرفة مهند بدموع: ليه يادهب اجبرتيني اتعامل معاكي بالشكل ده ليه قتلتي كل حاجه كانت حلوة في حياتنا احنا الاتنين ليه كسرتي قلبي ونزلتي إبني وقتلتيه لو تعرفي قدا ايه كان نفسي اشوفه واخدَو في حضني كان نفسي يقولي يابابا واسمعه وهو بيقولك يأماما ونضحك مع بعض على افاعله اه يادهب انتي كسرتي قلبي وكسرتي ثقتي فيكي وقتلتي حبي ومن كتر الغضب والحزن عيونه بقت احمر من الدم وبحزن بس وعد مني لاخليكي تندمي على كل حاجة انتي عملتيها وانا بغبائي كنت مفكر أن في حد اجبرك على انك تهدتديني انك هتنزلي الجنين وانك تقولي أن انتي اللي قتلتي ابويا بس معلش من حبي لكي ماصدقتش انك كدا فعلا انا هاعمل المستحيل علشآان اطلعك من السجن مش علشآان انا خايف عليكي لاء ده علشان انتقم انا منك وادفعك التمن وده وعد من ابن ابوه اتقتل ومن أب مجروح على خسارة ابنه اللي مات من قبل مايشوفه وعد من زوج مكسور من خيانه مراته وعد من عاشق قلبه انكسر لاخليكي تتعذبي قد عذابي عشر مرات وده وعد من مهند ابن الحاج محمد علي سنه وربع.
وبعد وقت باب الغرفه بيتفتح وتطلع دهب و بتعب انا خلصت.
مهند دهب واقفه خلف منه ويحط ايده على عيونه ويمسح دموعه بغضب ويبص على دهب ببرود ده كله اي ملكة جمال العالم العربي بتغيير.
دهب بتعب ماغييبتش ولا حاجه وتبص على مهند وبدموع انت كنت بتعيط
مهند يمسك دهب من وسطه جامد ويقربها منه جامد وبصوت مكسور: وانتي يهمك حاجه.
دهب بضعف من تقرب مهند منها وتلف ايديها على رقبت مهند وتقرب منه: ايوه يهمني كتير قوي انت عندي اهم من روحي يا مهند.
مهند يبص على دهب بستغراب : ودي تمثليه جديده ولا ايه بس تعرفي انا حاسس بأيه في اللحظه دي.
دهب تقرب اكتر من مهند وبصوت ضعيف حاسس بي ايه؟
مهند يشيل دهب وبانفاس متقتطعه اللي انا حاسس بيه ماقدرش اوصفه بس هاَوريكي وهاخليكي تحسي بيه انتي كمان َ.
دهب باشتياق تعرف انا اشتقت كتير للإحساس ده
مهند بابتسامة شر: وانا هاعرفك معناه.
وبعد دقائق دهب بدموع وجع: مهند انت بتأذيني كدا؟
مهند بيبص على دهب بكره: هو انتي مش بتقولي انك مشتاقه له
دهب بدموع: بالله عليك ابعد عني مش قادرة استحمل وبصوت عالي اه وتذوق مهند بعيد عنها.
مهند بغضب يضرب دهب بالقلم وبصوت عالى بس اسكتي ويمسكها من شعرها انتي مراتي وانا باخد حقي منك.
دهب بدموع: بس مش بالشكل ده.
مهند ينيم دهب وبعنف انتي مراتي وده حقي وانا حر اخده زي مانا عايز انتي فاهمه.
دهب دموعي نزلت واستسلمت لمهند واستحملت طريقه العنف اللي هو بيتعامل بيها معايا وأول مره من يوم ماتجوزت مهند يتعامل معايا بالطريقة دي وبعد دقائق ابتدا يرجع مهند القديم تاني ماقدرتش اسيطر على نفسي حطيت ايدي على شعره مفيش دقيقة لقيته اكتر من الوحوش وماحستش بنفسي وصرخت من كتر الوجع بس كنت كل ما اصرخ كان مهند بيذيد في العنف زي مايكون مستمتع بصوت صريخي وفضلت اضرب فيه من كتر الوجع اللي انا حاسه بيه بس كان زي الوحش ماكنش مهند اللي انا اعرفه كان واحد تاني خالص.