رواية جديدة مجنونة الشيطان المتملك لمي أحمد - الفصل 12 - 2 - الإثنين 29/4/2024
قراءة رواية مجنونة الشيطان المتملك
(جميلة القاسي) كاملة
تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى
رواية مجنونة الشيطان المتملك
الفصل الثاني عشر
2
تم النشر الإثنين
29/4/2024
وفي منزل عائله الذهبي كان هناك جدال كبير بين والد مكه وولدتها التي كانت تتعارك مع زوجها بغضب قائله
=انا خلصت تعبت منك ومن قرفك كل يوم مع واحده ارحمني شويه انت كبيرت وبنتك على وشي جواز وبتعمل الحركات دي ارحمني يا اخي انت ما بتشوفش بنتك بتبص لي ازاي وهي ما بتسالني انت يا ماما ليه قافله عليا انا تعبت انا خلاص جبت اخري منك وعايزه اطلق فاهم ايوه عايزه اطلق
رد عليها بحده وغضب قائلا
=طلاق مش هطلق وبعدين انت ايه ناقصك عن باقي الستات انت عايشه عايشه ما كنتيش تحلمي تعيشيها ولا نسيتي انا جايبك منين يا هانم
ردت عليها بسخريه ودموعها تنزل بلا توافق قائله= لا ما نسيتش ايوه انا بنت فقيره ومن عيله ملاقيهاش تاكل بس بس على الاقل انا عندي مشاعر ما تعنش وبجيش على حد زي ما انت عملت مع اختك وابنها ولا انت فاكر عشان ابنها جه طلب ايد بنتنا ورجع الود من تاني احنا هننسى ايه اللي احنا عملناه فيه زمان لا يا حبيبي انا فاكره كل حاجه ومش قادره انسى وبخافها ايوه بخاف بخاف كل ما بيقرب من بنتي لا ينتقم منها ويعمل فيها اللي انت عملته زمان فاكر ولا ناسي
نظر اليها بغضب وهتف بتوعد ولهجه غير قابله للنقاش قائلا
= اخرسي خالص مش عايز تجيبي سيره الموضوع ده تاني عايزه تسيب البنت اتفضلي انا مش همنعك ولا هقول لك اقعدي بس قبل ما تمشي لازم تعرفي حاجه مهمه قوي لو بس فكرت تتكلمي وتقولي حاجه لمكه عن اللي حصل زمان ما تلوميش غير نفسك ولو عايزه تطلعي انا ما عنديش مشكله انا اطلقك بس تنسي ان عندك بنت ومش هتشوفيها ثاني فاهمه يا ناهد ولا لا
انهى كلامه بغضب كبير وتركها تبكي بحرقه والم على ما فعلته من اجله ولكن ما بماذا يفيدها الندم الان فلقد اختارت الشخص الغلط منذ البدايه
بينما هي كانت تبكي بحرقه والم دخلت عليها بنتها مكه حتى تاخذ منها مصروف اليوم فتفاجات بالمنظر الذي وجاءدته واقتربت منها بلهفه وامسكت بيدها بحب وقالت ماما ايه اللي حصل لك مين عمل فيك كده انت خنقتي تاني مع بابا
مسحت الام دموعها وهتفت بكذب قائله انت عارفه باباك بيزعلني وبيرجع يصالحني ما تشيليش
هم يا حبيبتي المهم خليكي في المذاكره اللي انت فيها وانا هبقى كويسه
ردت عليها مكه باعين بريئه قائله بس يا ماما انا شايفه انك تعبانه جدا ومش كل مره تسكتيني وتقولي لي روحي ذاكري ماما انا ما بقتش صغيره انا خلاص بقيت انسه كبيره انت ليه مش عايزه تفهمي كده ليه كل ما اكلمك تعامليني على ان طفله وبتعاقبيني على الاقل ماما ارجوكي ما تخبيش عني حاجه وقولي لي ايه اللي حصل بالظبط انت وبابا انا اول مره اشوف الخناقه بتاعتكم تتطور لكده
فارجوك قولي لي ايه اللي حصل
ردت عليها الام بحزم فهي لا تريد بنتها ان ترى وجه اباها الاخر فهي تكتم دائما في صدرها ولا تريد ان تعلم بنتها بحقيقه ولدها المريره خلاص يا يا مكه انا تعبانه دلوقتي ومش كل مره تشوفيني تفتحي تحقيق معايا قلت لك الموضوع اتقفل وخلاص يلا روحي شوفي مذاكرتك مش عايزه دلع بنات
عايزه تجيبي مجموعه تشرفيني يلا روحي على اوضتك
نظرت اليها مكه الحزن وخرجت من غرفتها بدموع مغرقه وجهها الابيض فهي دائما تقسو عليها وتعاملها كالطفله الصغيره غير عابئه او مقتنعه انها كبرت هذا ما كانت تعتقده مكه فهي لم لا تعرف الحقيقه التي تخبئها ولدها عنها الحقيقه التي تكتم داخل صدرها هي وحدها
عندما خرجت نظرت على اثرها بحزن وهتفت بدموع قائله غصب عني يا حبيبتي بعمل فيك كده مش بايدي سامحيني يا قلب امك انا بعمل كده عشان احميك من القرف اللي ابوك عايش فيه يا رب قويني واحميها لي وما تضرنيش فيها ابدا
❈-❈-❈
في في بيت سمير الوزير
كان سمير في غرفته مكتئبا فهو منذ ان علم بخبر زواج جميله من قاس وهو في حاله مكتئبه للغايه لا يريد ان يتحدث او يتكلم مع اي احد فقط ينظر الهواء ويمسك بصورتها مثل المجنون نعم يحبها بل يعشقها حتى الجنون ولكن بسبب مارك ومديره فقدها للابد هو متاكد انها اجبرت على هذا الزواج فهو يعرف جميله لن تقتنع ابدا ان تتزوج مثل ذلك الشخص الذي يدعى قاسي ولكن ما بوسعه ان يفعل كيف سيرجع اميرته الصغيره اليه كان يمسك بصورتها ويدمع بدون اراده منه ولكنها اخذ قراره بان يساعد جميله في التخلص من ذلك القاسي ويفعل ذلك بمساعده مارك نعم لا يوجد حل غير ذلك
اي نعم مارك شخص سيء ولكنه اكيد سوف يستطيع ان يستفيد منه ويرجع جميله اليه بمساعدته فامسك الهاتف واخذ قراره في التخلص من قاسي بمساعده مارك ٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠ في نفس الوقت عند مارك كان يشرب بعنف وهو يتذكر الخبر الذي ملا الصحف بزواج رجل الاعمال المشهور قاسي الريان من جميله الانصاري يملا جميع الصحف والمجلات فهو لم يتوقع هذه الخطوه ابدا يا ترى ما سوف يفعل قاسي وما هي خطته بالزواج من تلك الجميله هل هو علم انه سبب في دخولها حياته ولكن اذا علم لماذا لم يتصرف حتى الان كان عقله شارد الذهن يفكر في امور عده ولكن ما يشغل تفكيره خطته ا القادمه نعم فهو سوف يستغل وجود جميله في القصر حتى تاتي به بالمعلومات فهو فاذا رفضت سوف يهددها بان
يوزي احد من عائلته وهي بالتاكيد لن ترفض فمن سيرفض ان يتخلص من ذلك الشيطان الذي وقعت اسير له بينما هو يفكر في امور عده دقه الهاتف الخاص بي برقم سمير ونظر اليه متعجبا ورد عليه بتبرع قائلا
الو خير يا استاذ سمير عايز ايه
ابتلع سمير العابه بصعوبه واجابه بدبلوماسيه قائلا السلام عليكم يا استاذ مارك انا عارف ان اخر مره كنا مع بعض ما كانتش لطيفه بس انا كنت عايزه اطلب منك طلب يعني هو مش طلب على قد ما هو رجاء ارجوك ما ترجعنيش خايب
رد عليه مارك بنفاذ صبر قائلا اتفضل قول اللي عندك عايز ايه
اجابه سمير قائلا هو الموضوع يتعلق بجميله انا عارف ان الموضوع هيبقى غريب شويه بس يعني هي اتجوزت قاسي وهي مش بتحبه
انا عايزه اساعدها بمساعدتك انا عارف ان اللي بطلبه منك ده مستحيل بس هي ملهاش ذنب في اي حاجه
رد عليه مارك قائلا والمطلوب مني ايه يا حلو ايه اتجوزت دلوقتي انا هعمل لها ايه يعني
اجابه سمير حضرتك تقدر بنفوزك وسلطتك انك تدخلني القصر بتاع قاسي عشان ابقى جنبها واعرف اخرجها منه انا عارف اللي بطلبه ده مستحيل بس ده طلب وارجوك ما ترفضهوش
ظهرت ابتسامه شيطانيه على وجه مارك واجابه بترحيب قائلا اكيد مش هرفض لك طلب يا سمير وهعمل لك اللي انت عايزه واكمل بكذب وخداه قائلا اصلا جميله اتظلمت معانا لما دخلت وانا من وجبه نحررها من اللي اسمه قاسي عشان كده انا معاك
وما تقلقش يا سيدي انا هقدر هدخلك القصر من غير ما اي حد يعرف ان لي علاقه بدخولك ولا انت ليك علاقه بيا اصلا وهقول لك على الخطه
ابتهجه وجه سمير بالفرحه وهدف بعدم تصديق قائلا بجد شكرا جدا ليك انا مش عارف من غيرك كنت هعمل ايه ووعد مني اني هعمل كل اللي انت تقول عليه بس اهم حاجه عندي ان ابقى قريب من جميله
رد عليه مارك بذكاء قائلا طيب انا هقول لك الخطه بس لازم تبقى سر بيننا حتى المدير بتاعك ما يعرفش ولا اي حد يعرف ان احنا لنا اي علاقه
فهمت
رد عليا سمير بحب قائلا ايوه فهمت
وابتدى مارك في اخباره وخطته الذكيه لايقاع بقاسي ودخول سمير قصر الريان
بعد بعد ما انتهى شرح له الخطه اخبره بذكاء قائلا ايه رايك في الخطه بقى
رد علي سمير باعجاب قائلا خطه فل ولا تخطر على بل اي حد انت بجد عبقري
رد عليه مارك ذكاء قائلا هههههه عارف والله
وانتهت المكالمه وابتسم مارك بشر لنجاح خطته القادمه متواعدا لقاسي وجميله بابشع العذاب