-->

رواية جديدة مجنونة الشيطان المتملك لمي أحمد - الفصل 12 - 1 - الإثنين 29/4/2024

 

 قراءة رواية مجنونة الشيطان المتملك

 (جميلة القاسي) كاملة

تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى


رواية مجنونة الشيطان المتملك

(جميلة القاسي)

 رواية جديدة قيد النشر

الفصل الثاني عشر

1

تم النشر الإثنين

29/4/2024



فيه انك طلعت قطه وما بتعرفش وما بتعرفش 


صارت تلك الكلمه تتردد دخل اذان قاسي بعدم فهم معقول وصل بها الجنون لتلك الدرجه 


فلم يدري بنفسه الا وهو يصرخ باعلى صوته قائلا 

جمييييييييييييييييله


جاءت جميله ونيره ومرام مسرعين تلبيه لنداء قاسي واقتربت منه جميله ببراءه مزيفه قائله 


=في ايه بتنادي عليا ليه ؟بصوت العالي ده 


نظر اليها قاسي نظره ارعبتها واخبرها بصوت غير قابل للجدال قائلا 


:تقدي تشرحي لي اللي" سمعته بسرعه عشان مش عايز اتعصب عليك يا جميله اشرحي لي ايه اللي سمعته ده 


نظرت اليه بتوتر وكادت ان تتكلم ولكن انقذها صوت اختها نيره قائله

في ايه يا قاسي بيه من حقها تقول كده احنا جايين نطمن عليها يعني طلع في نفسها العار لازم تثبت براءتها قدامنا كلنا احنا عارفين الموضوع ده محرج ليك بس ما فيهاش حاجه كلنا بنمر بلحظات زي دي وهي عملت الصح لو هي ما عملتش كده كان كلهم هيتهموها في شرفها انا شايفه اللي عملته جميله عين العقل 


نظر اليها قاسي بغضب وصاحه فيها بلهجه معترضه قائلا 

:انت بتقولي ايه اختك "قالت كلام ما يتقالش وانت بتدافع عنها وبعدين


كاد ان يكمل الجده خديجه قطعته بصوتها الحازم قائله 

:خلاص يا نيره انت هتعملي فيها محاميه وبعدين يا ابني ما تزعلش احنا خايفين عليك وعلى مصلحتك واذا كان على موضوع قطه وانكم زي الاخوات في الموضوع ده ادور عليه روحي اتعالج يا ابني واظن الحاجات دي بقت عادي عند اي شاب وبيروح يكشف عليها يعني مش انت اول واحد ولا اخر واحد يحصل معاه كده عندك مثلا سيف حصل معاه نفس اللي حصل معاك ونيره عملت نفس اللي عملته جميله يعني جميله ما جايبهوش من بره بس هو راح كشف وخد علاج يا ابني والموضوع ده ما فيهوش حرج ولا زعل وزي ما بيقول لك المثل اذا كان عند الكلب 

حاجه قول له يا سيدي وانت يا ابني ما شاء الله عليك طول بعرض وما فيش اي حاجه تعيبك فايه اللي مزعلك من كلام نيره 


اخفض سيف راسه بحرج عندما جاءت سيرته في الكلام ونظر الى نيره لاعنا اليوم الذي تعرف وتزوج بها فيه متذكرا نفس الموقف الذي انحضر فيه قاسي هو اصابه نفس الموقف بحذافيره ولكنها لم تخبرهم بطريقه مثل جميله التي قالت عليه قطه 


بينما هم يتحدثون ويتناقشون نزلت ذهب على الدرج فستانها الفاضح ونزلت ناهد برفقتها وتعجبين من صوتهم العالي وصوت قاسي الذي ملا القصر بالكامل واقتربوا منهم بخفه وهم ينظرون اليهم بتكبر واستعلاء واقتربت ذهب من قاسي بدلال

وهتفت بدلال قائله 


صباح الخير يا جماعه خير ليه صوتكم عالي 


نظرت اليها نيره تفحص وهتفت بتساؤل قائله

= انت تبقي مين يا حبيبتي 


كادت ان ترد ولكن جميله اسرعت بالرد قائله

= دي تبقى اخت قاسي في الرضاعه ومتربيين مع بعض يعني تقدري تقولي اكثر من توامه مش كده يا قاسي ولا انا غلطانه 


نظرت اليها ذهب باعين متسعه وعدم تصديق تلك الملعونه كادت ان ترد وتفضح امر جميله الى ان اسكتها صوت قاسي الذي يؤكد كلام جميل 

قائلا 


=فعلا دهب زي اختي واحنا متربين سوا فتقدروا تقولوا ان هي اختي الصغيره 


ردت عليه نيره بالطمانينه قائله= تشرفت بمعرفتك يا انسه ذهب انا بقى اختي جميله وما تاخذينيش يعني عشان سالتك بس انا شايفاك متعلقه في ايده وانا من حقي اطمن على حياه اختي ولا انا غلطانه يا ناهد هانم 


نظرت اليها ناهد بسخريه وتكبر قائله =ما فرقتش كثير المهم قولوا لنا ليه الصوت العالي ده احنا صحينا بسبب صوتكم قول لنا يا قاسي في ايه 


ردت عليه الجده خديجه قائله =بصي يا بنتي هو الموضوع يصعب شرحه بس عشان انت زي امه فلازم يقولوا لك ونطمنك على ابنك لان الموضوع ده خطر ولازم يتحل في وقته 


نظرت اليها ناهد بقلق من طريقه كلام تلك العجوز فاجابتها بعجله وتوتر قائله= انت بتقولي ايه موضوعي اللي خطير اتفضلي قولي لي بسرعه انت كده قلقتيني اكثر 


ردت عليها الجده خديجه قائله= بصي يا بنتي من غير كسوف ابنك لازم يتعرض على دكتور للرجاله انت فهماني مش كده انا مش هقدر اوضح اكتر من كده 


نظرت اليها ناهد باستغراب وهتفت بعدم استيعاب قائله =انت بتقولي ايه وليه قاسي يروح لدكتور الحاجات دي يعني انا الحمد لله ابني 10 على 10 ومش محتاج الكلام ده يا حاجه شوفوا بنتكم بقى انا متاكده من امكانيات ابني 


ردت عليها الجده خديجه بردح ودفاع عن حفيدتها قائله= لا يا حبيبتي كل اللي شرف بنتي انا عارفه انا بقول لك ايه وما فيش واحده هتقول عن جوزها كده غير لو هو فعلاً كده وغير كل اللي انت بتقوليه ده ابنك يا حبيبتي ما دفعش عن نفسه يبقى ما تتكلميش ولا تقولي حرف واحد ضد حفيدتي حتى اساليه هو هيقول لك ان كلامنا صح مش كده يا قاسي يا ابني 


نظرت دهب بعدم استيعاب كيف لهم ان يشككوا في رجوله قاسي ريان كانت تود ان تخبرهم كلهم انها كانت ليله امس معه في جوله من جولات االقاسي

حتى تثبت رجولته امام الجميع ولكن كيف وتلك الجميله الغبيه افسدت عليها كل شيء عندما قالت انها اخته فضلت الصمت فهي متاكده ان قاسي سوف يخرج نفسها من تلك  المهزله اما عن ناهد فاقتربت من قاسي ووجهت كلامها له قائله 

=ازاي تسمح لهم يقولوا عليك كده افضحها قدامهم كلهم وقول ان هي اللي ما خلتكش تلمسها واثبت لهم رجولتك 


رد عليها قاسي بهدوء غريب قائلا

=لو سمحت يا عمتي ما تدخليش هو فعلا حصل كده انا كنت تعبان من الحفله ويعني ما قدرتش اقوم بواجبات الزوجيه واظن ان جميله حقها ان هي تبرا نفسها قدام عيلتها زي ما قالت اختها كلهم مستنين من دليل براءتها وانا قدامكم كلكم بقول ان جميله عفيفه وشريفه وانا الغلط مننا وبعتذر تاني على الموقف المحرج اللي حطيته فيه 


نظرت اليه جميله باستغراب وصدمه فهي لم تتوقع ابدا الرد الذي رده قاسي ومما زاد خوفها اكثر النظره التواعد التي لمحتها في عينيه فهي متاكده انه لم يمررها مرار الكرام وسوف يعاقبها عقابا شديدا وهي تعرف ان اللعب مع الشيطان لم يكن سهلا على الاطلاق 


كادت ان تتكلم ناهد مره اخرى ولكن اوقفها قاسي قائلا= خلاص يا عمتي الموضوع انتهى اتفضلوا يا جماعه الغداء جاهز 


ذهب الجميع على السفره ما عدا جميله المتصنمه مكانها فاقتربوا منها ببطء وهو ينظر اليها ببرود وببلامح خاليه من الحياه وهمس بجانب اذنها قائلا حسبنا في الليل يا حرمي المصون انا هوريكي اذا كنت قطه ولا لا اتفضلي قدامي 


شعرات جميله بالخوف من كلماته فهو يهددها تهديدا صريح بانه سوف يعاقبها على الكلام الذي قالته 

هي تعلم انها اخطات ولكن يجب ان تتحمل اللعب مع الشيطان 


❈-❈-❈


بعد انتهاء جلسه الاصدقاء واقارب جميله الذين حضروا لتهنئتها وقبل ان تغادر الجده خديجه اقتربت من قاسي قائله =خلي بالك منها يا ابني انت لو لفيت العالم كله مش هتلاقي زيها وفي اخلاقها ربنا يسعدكم 


نظر اليها قاسي مستهترا واجابها بود قائلا

اكيد يا جدتي هي في عينيا ما تقلقيش جميله دي انا هشيلها جوه عيني ما تقلقيش انت


نظرت اليها الجده ببشاشه ورتبت على وجهه بحنان قائله= ماشي يا ابني ربنا يسعدكم انا همشي دلوقتي يلا يا اولاد 


خرجت مرام ومروان وسيف تاركينا نيره تودع اختها 

واقترب مروان من قاسي وهو ينظر يمينا ويسارا خوفا من احد يراه وهمس له بجانب اذنه قائلا 

=خدي وما تقولش ،عليها لحد انا عارف، ان الموقف اللي انت فيه محرج بس، وعد مني مش هتجيب سيره لاي حد ولا انت كمان ما تجيبش سيره لحد 


نظر اليه قاسي باستغراب وساله قائلا =ايدي مش فاهم 


همس له ببعض الكلمات الوقحه في اذنه وختمها قائلا= خدها وادعي لي بس ما تقولش ان انا اللي اعطتها لك 


دفعه وقاسي بعيدا عنه ونظر اليه بصدمه وقائلا 

=ايه اللي بتعمله ده يا ابني انت فاهم انت بتعمل ايه 


انت لسه صغير على الحاجات دي ايش عرفك انت في اللي بيعملوه وبيشربوه في المواقف دي 


ضحك يا مروان بخفه قائلا= ما انا مجرب قبل عن كده وعاطي الحبايه دي لسيف قبلك وهو دعالي فانا يعني حبيت اوجب معاك فما تفهمنيش غلط لو مش عايز براحتك وخليهم كله ما يشوفوك يقولوا القطه راحت القطه جات 


نظر اليه قاسي نظره ارعبته اجعلته مثل الشيطان تماما وهتف بتواعد قائلا =اخفي من وشي دلوقتي ما تورينيش وشك ثاني ونصيحه مني ابعد عن الحاجات دي وما لكش دعوه اذا كانوا يقولوا قطه ولا كلب يا سيدي انا راضي اتفضل اطلع بره 


خرج مروان مرتعبا من قاسي اما قاسي فذهب الى غرفته بغضب جحيمي متواعدا لجميله بابشع انواع 

العقاب تاديبا لها على هذا الموقف المزعج الذي وضعته فيه الذي لم ينساه بقيه حياته 


❈-❈-❈

وفي نفس الوقت في غرفه النوم كانت جميله تتكلم مع اختها في امور عده وعقلها شارد في العقاب الذي سوف يعاقبها اياه قاسي فهي تعلم جيدا انها سوف يعاقبها ابشع عقاب على ما فعلته به هي تدري انها 

زودتها قليلا ولكنها تقول دائما انها محقه فيما فعلتهما وهو يستحق اكثر من ذلك 


بينما هي تفكر سمعت صوت اختها الذي يقول سرحت في ايه يا جميله انا مضطر امشي دلوقتي وابقي كلميني وطمنيني عليك انا عارفه اني زودتها مع قاسي واكيد اتحرج بس انت عارفه 

ان الحاجات دي ما فيهاش هزار وكان لازم ادافع عنك فيعني خايفه ليكون زعل مني 


نظرت اليها جميله وتحدثت بين هوا وبين نفسها قائله لا زعل مني انا وهيخلي يومي اسود مش منك انت ابدا يا اختي 


في نظره اليها اختها باستغراب وهزتها بقوه قائله في ايه يا جميله انا كل شويه تسرحي مني

فكرك يعني ان هو ممكن يكون زعل مني ولا ايه 


فرضت عليها جميله بنفي قائله لا ابدا هو هيزعل منك ليه هو عارف وعشان كده بره لك ما انت شفت بعينك 


تنهددت بارتياح وهتفت براحه قائلا طيب تمام انا همشي دلوقتي سلام وحضنت اختها مودعه اياها وخرجت تاركه جميله منتظره العاصفه القادمه 

الصفحة التالية